SuuzLelystad
05-10-2024 om 15:06
Eerlijkheid over sinterklaas.
Mijn dochter heeft sindskort door dat ik de cadeautjes voor alle gelegenheden koop.
O.a. " voor goedheiligman".
Wij zijn allemaal in het gezin rond en op kerst jarig... Hierdoor vieren wij meer een familie rond 5-12. Maar ik vind het raar om mijn kind aan te leren dat als je jarig bent je dure, veel of grootte cadeautjes weg geeft op je verjaardag. Dit terwijl je ze normalite dan krijgt.
Ik merk dat mensen mij vreemd aankijk als ik tegen mijn dochter van bijna 3 zeg "sinterklaas heeft geen geld. Daarom kopen wij het voor je."
Ga ik dan te ver? Want mijn schoonouders en man willen het wel graag voor haar vieren en ik wil zelf niet tegen mijn kind liegen.
Peiling
Ga ik te ver omtrent sinterklaas of niet?
Maximaal 3 antwoorden.
watertoren
09-10-2024 om 07:26
De dochter van mijn vriendin geeft les in groep 3. Zij merkt dat er steeds meer kinderen zijn die niet geloven. Veel ouders hebben er geen zin meer in sinds de roetveegpieten. Mensen die voor Piet spelen worden nu ook eerder herkent waardoor ' het geheim' eerder uit komt. Ze krijgen wel cadeautjes onder de kerstboom hoewel ze niet in de kerstman geloven. Ik denk dat over een aantal jaren het sinterklaasfeest niet meer zal bestaan en dat het verschoven wordt naar Kerst. Dat zie je nu al bij veel mensen met kinderen die niet meer geloven.
Moederkareltje
09-10-2024 om 08:55
"Veel ouders hebben er geen zin meer in sinds de roetveegpieten. Mensen die voor Piet spelen worden nu ook eerder herkent waardoor ' het geheim' eerder uit komt."
Dat is echt een probleem. Kan gewoon niet. De buurman met een veeg op zijn wang. Ja heehe. Ik had vroeger een oudere zus die zwarte Piet speelde en ik herkende haar niet.
troelahoep
09-10-2024 om 09:11
watertoren schreef op 09-10-2024 om 07:26:
De dochter van mijn vriendin geeft les in groep 3. Zij merkt dat er steeds meer kinderen zijn die niet geloven. Veel ouders hebben er geen zin meer in sinds de roetveegpieten. Mensen die voor Piet spelen worden nu ook eerder herkent waardoor ' het geheim' eerder uit komt. Ze krijgen wel cadeautjes onder de kerstboom hoewel ze niet in de kerstman geloven. Ik denk dat over een aantal jaren het sinterklaasfeest niet meer zal bestaan en dat het verschoven wordt naar Kerst. Dat zie je nu al bij veel mensen met kinderen die niet meer geloven.
Dat is jammer inderdaad.... en ook wel stom van die ouders, die zouden zich best wat meer mogen inspannen om zich over de teleurstelling van de verandering heen te zetten. Maar ik vind ook nog steeds dat er een andere oplossing gezocht had moeten worden voor zwarte piet, want de maskerade is vrij essentieel.
Maak er desnoods een soort van boself van, komen de handlangers van Sint weer ietsje meer in de buurt van hun verre voorgangers. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
yette
09-10-2024 om 09:15
Het is maar net waar je een probleem van maakt. We hebben vroeger toch allemaal nog gewoon leuk Sinterklaas gevierd nadat we wisten dat het de buurman was? Of hield het toen bij jullie op?
Mevrouw75
09-10-2024 om 09:15
Decembermamma schreef op 08-10-2024 om 09:55:
[..]
Omdat ik in die tijd toevallig 4 verschillende situaties heb meegekregen dat kinderen die (toen ze tussen de 8-10 jaar oud waren) werden verteld dat Sinterklaas een toneelstuk was woedend en compleet overstuur waren geraakt. En nog steeds hoor ik van verschillende mensen dat kinderen compleet van slag zijn op het moment dat het sprookje uit komt.
Je moet het kinderen ook niet vertellen, ze komen daar zelf wel achter. En het zelf niet hebben over echt, waarheid en liegen. Ga er niet te vol in, de ene of de andere kant en alles komt goed.
Mevrouw75
09-10-2024 om 09:28
Moederkareltje schreef op 09-10-2024 om 08:55:
"Veel ouders hebben er geen zin meer in sinds de roetveegpieten. Mensen die voor Piet spelen worden nu ook eerder herkent waardoor ' het geheim' eerder uit komt."
Dat is echt een probleem. Kan gewoon niet. De buurman met een veeg op zijn wang. Ja heehe. Ik had vroeger een oudere zus die zwarte Piet speelde en ik herkende haar niet.
Als ik de foto’s nu zie van de klungelige beste vriendin van mijn ouders als Sinterklaas, en ik als devoot kleutertje op schoot, denk ik dat het best wel goedkomt met die roetveegpieten.
Hoewel ik ook denk dat juist andere redenen zo ongeveer elke traditie overboord gooit.
Duufje
09-10-2024 om 09:41
yette schreef op 09-10-2024 om 09:15:
Het is maar net waar je een probleem van maakt. We hebben vroeger toch allemaal nog gewoon leuk Sinterklaas gevierd nadat we wisten dat het de buurman was? Of hield het toen bij jullie op?
Precies
Ik had (/heb) zo'n moeder die niet mee wilde doen aan het voorliegen van kinderen, zoals ze dat zo heerlijk genuanceerd uitlegt. Ik heb dus nooit gelooft in Sinterklaas, mijn siblings ook niet. Wij hebben altijd geweten dat Sinterklaar de buurman was om het maar zo te zeggen. En toch was Sinterklaas de gezelligste tijd van het jaar en hebben wij nooit minder genoten van Sinterklaas dan kinderen die wel geloofden. Wij mochten ook onze schoen zetten en vierden ook pakjesavond. Alleen niet met de gedachte dat die pakjes door pieten of Sinterklaas gebracht werden.
Ik vind Sinterklaas nog steeds het leukste feest dat er is.
Moederkareltje
09-10-2024 om 09:48
Ik vind het gewoon zonde en niet nodig als een peuter of kleuter er al achter komt door zo een onnodige manier. Daar hadden ze beter over na moeten denken. De pieten donkerpaars te maken door de purplelepepernotenritus zonder medicijn. Dit staat los van of het daarna nog leuk id.
troelahoep
09-10-2024 om 09:58
Hmmm. Ja, hier werd het wel minder daarna. Maar ik ben ook enig kind en mijn ouders zijn niet feestelijk aangelegd.
En het is natuurlijk zo dat veel sinterklaasfestiviteiten zijn verbonden aan jonge kinderen. Sinterklaas komt op school alleen uitgebreid in de klas bij de onderbouw, op bij de jongere groepen op de sportclub, Sinterklaasviering op het werk van je vader of moeder is maar tot 7 of 8 jaar, schoentje zetten in het sinterklaashuis/bieb/supermarkt of waar dan ook is ook maar tot die leeftijd. Wat wel degelijk gebaseerd is op het geloof in Sinterklaas.
Anna76
09-10-2024 om 09:59
Moederkareltje schreef op 09-10-2024 om 09:48:
[..]
Ik vind het gewoon zonde en niet nodig als een peuter of kleuter er al achter komt door zo een onnodige manier. Daar hadden ze beter over na moeten denken. De pieten donkerpaars te maken door de purplelepepernotenritus zonder medicijn. Dit staat los van of het daarna nog leuk id.
Ja, die waren er, de regenboogpieten, de stroopwafelpiet in Gouda, maar de pro-zwartepietlobby ging volledig over de zeik toen.
Eerlijk gezegd, zolang er nog "experimenten" zijn waarbij de juf zich omkleed naar Sinterklaas waar de kinderen bij zijn en dan nog niet doorhebben dat het Sinterklaas niet is denk ik dat het allemaal wel los loopt.
wolkewitje
09-10-2024 om 10:02
Duufje schreef op 09-10-2024 om 09:41:
[..]
Precies
Ik had (/heb) zo'n moeder die niet mee wilde doen aan het voorliegen van kinderen, zoals ze dat zo heerlijk genuanceerd uitlegt. Ik heb dus nooit gelooft in Sinterklaas, mijn siblings ook niet. Wij hebben altijd geweten dat Sinterklaar de buurman was om het maar zo te zeggen. En toch was Sinterklaas de gezelligste tijd van het jaar en hebben wij nooit minder genoten van Sinterklaas dan kinderen die wel geloofden. Wij mochten ook onze schoen zetten en vierden ook pakjesavond. Alleen niet met de gedachte dat die pakjes door pieten of Sinterklaas gebracht werden.
Ik vind Sinterklaas nog steeds het leukste feest dat er is.
Ik ook! Ik ken ook geen enkel ander feest ter wereld waar mensen gedichten voor elkaar schrijven en een speciale verpakking knutselen. En ik heb nog steeds lol in aanbellen en hard wegrennen, of een speurtocht door het hele huis om cadeaus te vinden, ondanks dat mijn kinderen al geruime tijd niet meer in Sinterklaas geloven.
Dat zou wel meer gepromoot mogen worden als “typisch Nederlandse traditie”, anders dan alleen grote zakken met cadeaus.
troelahoep
09-10-2024 om 10:04
Anna76 schreef op 09-10-2024 om 09:59:
[..]
Ja, die waren er, de regenboogpieten, de stroopwafelpiet in Gouda, maar de pro-zwartepietlobby ging volledig over de zeik toen.
Eerlijk gezegd, zolang er nog "experimenten" zijn waarbij de juf zich omkleed naar Sinterklaas waar de kinderen bij zijn en dan nog niet doorhebben dat het Sinterklaas niet is denk ik dat het allemaal wel los loopt.
Nouja dat dus. Jammer dat de liefhebbers en ouders zich niet over de verandering heen kunnen zetten en zo eigenlijk zelf de boel saboteren.
Moederkareltje
09-10-2024 om 10:10
Anna76 schreef op 09-10-2024 om 09:59:
[..]
Ja maar dan is het feest met geloof dus tot 5 jaar ofzo. Ik vind dat jammer omdat ik het onnodig vind. Het kan voorkomen worden.
Ginevra
09-10-2024 om 11:02
wolkewitje schreef op 09-10-2024 om 10:02:
[..]
Ik ook! Ik ken ook geen enkel ander feest ter wereld waar mensen gedichten voor elkaar schrijven en een speciale verpakking knutselen. En ik heb nog steeds lol in aanbellen en hard wegrennen, of een speurtocht door het hele huis om cadeaus te vinden, ondanks dat mijn kinderen al geruime tijd niet meer in Sinterklaas geloven.
Dat zou wel meer gepromoot mogen worden als “typisch Nederlandse traditie”, anders dan alleen grote zakken met cadeaus.
Ik was ooit te gast bij familie in een ver buitenland die kerst vierden met cadeaus. Althans het "vieren" hield in dat er een stapel cadeaus onder de kerstboom lag voor het kind (enig kind). Terwijl de ouders ontbeten pakte het kind in 3 minuten tijd snel alle cadeaus uit, en kwam ze laten zien terwijl de ouders "oh nice" mompelden en even half opzij keken.
Ik vond dat zó armetierig. Nou snap ik dat ook niet elke familie even leuk en gezellig sinterklaas viert met bonzen op de deur en surprises en gedichten, maar ik vind dat wel een veel leukere en gezelliger traditie om te promoten.
RaSa
09-10-2024 om 11:24
Moederkareltje schreef op 09-10-2024 om 10:10:
[..]
Ja maar dan is het feest met geloof dus tot 5 jaar ofzo. Ik vind dat jammer omdat ik het onnodig vind. Het kan voorkomen worden.
Volgens mij valt dat allemaal best mee. Een roetveeg hoeft ook geen enkele veeg te zijn. Gewoon flink vies maken, pruik op, pietenpak aan en je komt een heel eind met onherkenbaar worden. Ook met de traditionele pieten wist ik we wel te vertellen wie er onder de smick zat toen ik eenmaal oud genoeg was.
Zelf vond ik het vorig jaar veel gekker dat er opeens traditioneel gesmickte pieten binnen kwamen. Zo kennen mijn kinderen ze helemaal niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.