Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Dochter durft niet meer naar school

Evanlyn

Evanlyn

07-10-2013 om 14:17

goed

dat je toch hulp gaat zoeken, maar in eerste instantie voor jullie zelf als ouders. Wij zitten al jaren bij een hele goede kinderpsychiater, die we nu weinig meer zien. Soms gaat zoon mee, soms ook niet. Het moet een beetje flexibel zijn, aangepast op wat jij nodig hebt. Volgens mij had Karmijn het ook eerst zo gedaan?

Thuis gezeten heeft zoon gelukkig nooit, daar weten anderen hier meer van. Wel heb ik op het punt gestaan de IB'er te vermoorden (nou ja, niet letterlijk, maar het hele schoolplein mocht meegenieten) en zijn er een heleboel andere zaken voorgevallen. Gelukkig was zoon zeker niet. Nu wel en hij vindt het OK om naar school te gaan, al zit hij natuurlijk liever achter zijn computer. Dus nu we na zoveel vijven en zessen een benadering hebben gevonden die werkt, vraagt men zich af waar dat nou eigenlijk voor nodig was - hij functioneert toch redelijk normaal? Ja zeker, maar vooral dankzij die speciale benadering. Dan krijg je dus dat weer...het blijft een hoop gedoe!

Karmijn

Karmijn

07-10-2013 om 15:02

Yep Evanlyn

Dat heb ik inderdaad ook gedaan en ook als tip gegeven in mijn allereerste (!) reactie.

Ik heb de indruk dat Mummums alleen leest en onthoudt, wat op dat moment, bij haar stemming past.

Dit draadje vervalt hierdoor in herhalingen en de situatie blijft hetzelfde.

thuis

Als mijn dochter op de basisschool niet naar school ging dan ging ze naar mijn ouders, die kwamen haar ophalen. Ze is later natuurlijk ook weleens gewoon een dag of langer thuis geweest in de bovenbouw. Dan ging ik eerst tussen de middag naar huis van mijn werk.
In het voortgezet onderwijs is mijn dochter een thuiszitter geworden tot ze naar het speciaal onderwijs kon. Dan was ze gewoon alleen thuis. Ze kon mij altijd bellen of ik werkte een dag thuis als ze erg angstig was.

Mummums

Mummums

08-10-2013 om 09:57 Topicstarter

Weer naar school

Vandaag is ze gewoon uit zichzelf vrolijk naar school gegaan, geen gepiep bij het wakker worden, niet bang, maar gewoon normaal zeg maar.
Kijk juist omdat ze nu weer dit laat zien twijfel ik dus sterk aan een angststoornis of autisme.
Ik ben ervan overtuigd dat ze gewoon erg onzeker is en natuurlijk die faalangst, dat wel, maar dat er verder nergens sprake van is. En dat eten, tja, dat vind ik heel vervelend maar ik was zelf ook als kind een zeer keiskeurige eter en eet nu bijna alles. Ik bedoel maar..
Ik geloof er niks van dat dat bij haar ge maken heeft met autisme maar meer met eigenwijsheid en stijfkoppigheid. Ik ken mijn dochter namelijk een beetje..
Punt is dat keer op keer weer blijkt dat wanneer wij haar over een drempel heen helpen het eigenlijk vrij snel weer goed met haar gaat. Probleem is dat wij ook vaak twijfelen aan het hoe en waarom van dingen en daar natuurlijk onzeker van worden, ook naar haar toe. Je bent altijd bang dat je het verkeerd doet, tenminste ik wel.
Als er echt iets is met je kind moet je hulp zoeken maar als je je kind allemaal trajecten insleept terwijl er eigenlijk geen sprake is van psychiatrische problematiek kan het alleen maar schade aanrichten. Dochter geeft zelf ook heel sterk aan dat ze niet zo'n kind is en als ik naar mezelf kijk herken ik dat heel erg; je wilt niet op een bepaalde manier behandeld worden als je weet dat het amders zit..

Uiteindelijk

Ik hoop oprecht dat het goed gaat. Misschien wel net als bij je andere zoon. Blijft lastig maar je komt er door.
Uiteindelijk ben jij degene die alles overziend zaken zo goed mogelijk in goede banen leidt.
En uiteindelijk kunnen wij wel vinden dat je teveel vraagt van je dochter en dat ze meer steun een aanpassing nodig heeft, maar jij bent degene die dat beoordeeld en moet uitvoeren. Ik wens je sterkte.
Ik hoop dat de twijfel die je steeds laat zien uitwerkt, liefst samen met je dochter. Uiteindelijk is de beste bescherming voor een kind de band die je met elkaar hebt, ook al doe je het soms fout, dat ze zien dat je er helemaal voor gaat dat het goed komt met je kind.
Wij staan niet in jou schoenen.
Ook al heb ik te doen met je dochter en twijfel ik of dat nu wel de manier is om haar te dwingen ik wil je ook graag steunen. Niemand van ons heeft de wijsheid in pacht. Er is hier geen 'evidence based' aanpak, het is jou dochter, jou gezin, je draagt samen de gevolgen en lost het samen op.
Hopelijk komt het wel goed. Laat dat nog eens horen als je wil. Ik denk dat je nu kiest voor jou weg maar dat dat, net als bij je zoon, wel steeds twijfel blijft geven. Het is niet anders.

Karmijn

Karmijn

08-10-2013 om 13:24

herhaling

Alle begrip die wij in dit draadje aan mummums geven, werkt contra-productief. Dit hele draadje werkt contra productief. Ik krijg er een vieze smaak van in mijn mond.

Met een bijzonder eigengereide manier van lezen, haalt mummums er precies uit, wat ze wil lezen. Ze leest alleen wat haar bevestigd in haar struisvogel optiek. Kop in het zand er is niets aan de hand. Lekker blijven roepen hoor! Dan ben je over een paar maanden weer, waar je was toen je de openingspost schreef.

Ik vind dit forum geweldig, maar zie hier een negatieve gevolg van het forum.

En dochter wordt niet geholpen. Arm kind.

toch maar weer een reactie

ondanks de afspraak met mezelf om dit draadje alleen nog maar te lezen en niet meer te reageren. Ik begrijp je frustratie Karmijn, je hebt immers energie gestoken in Mummums en haar dochter door tips te geven, te vertellen over je eigen ervaringen etc. en dan lijkt het uiteindelijk alsof je tegen een muur hebt staan praten. Mij ergert het ook, omdat ik vrees dat de dochter van Mummums nu niet krijgt waar ze behoefte aan heeft/lijkt te hebben. Maar wat Mummums nu doet, moet wat mij betreft wel kunnen op een forum als dit: haar zorgen spuien, ervaringen delen en haar twijfels uiten over één en ander. Dat andere forumleden vol betrokkenheid reageren is fantastisch, maar betekent niet dat Mummums dan gehouden is om iets met die reacties te doen. Het is jammer dat het zo loopt, maar we kunnen haar niet dwingen.

Jillian

Jillian

08-10-2013 om 16:38

Karmijn

Misschien heeft Mummums niet uit deze discussie gehaald wat jij hoopte dat ze uit zou halen maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niks aan heeft gehad. Ze heeft hierdoor nagedacht en uiteindelijk is ze bij een aanpak gekomen. Die aanpak is volgens jou (en anderen hier) niet de juiste aanpak. Het kan best zijn dat jullie daarin gelijk hebben en dat dit inderdaad niet gaat helpen. Misschien echter ook wel, je weet het niet. Maar dat is uiteindelijk haar keuze en dat wil verder niet zeggen dat de reacties niet behulpzaam waren. Mummums heeft alleen besloten dat de suggesties niet de juiste waren voor haar situatie. Daar is toch verder niks mis mee? Helpt het niet dan komt ze misschien weer terug en wil ze wel een andere aanpak proberen.

Mummums

Mummums

08-10-2013 om 16:42 Topicstarter

Karmijn

Hoe verklaar je het dan dat onze dochter nu zonder problemen weer naar school gaat, vanmiddag zelfs alleen wil omdat ze 'geen kleuter meer is' zoals ze zelf zegt en met een vriendinnetje thuis komt waarmee ze nu buiten aan het spelen is??
Het is toch logisch dat ik denk dat er niet veel meer aan de hand is dan dat ze voor zichzelf een hele hoge drempel creëert? Dit is toch puur een gevolg van verlegenheid en onzeker zijn? Ik kan het echt niet anders zien.
Ze is echt niet bang voor ons hoor, dat zou je dan toch ook merken aan een kind!
Door op dit forum mijn zorgen te spuien en jullie reacties ga ik echt wel nadenken maar soms maakt het me ook aan het twijfelen en onzeker. Dan denk ik zelf ook dat er vanalles aan de hand is maar als dag zo zou zijn, zou dat nu ook te merken zijn aan haar. Een kind met een stoornis kan toch niet zomaar 'normaal' doen?
En dat ik jullie raad dan niet opvolg moet ik zelf weten, dat wil niet zeggen dat ik het niet waardeer!
Maar ik ben vrij om ermee te doen wat ik wil.

Mummums

Mummums

08-10-2013 om 16:45 Topicstarter

Geen arm kind

Dat is ze echt niet hoor Karmijn, dochter krijgt van ons alle aandacht en begrip die ze nodig heeft, misschien wel een beetje te veel zelfs..

alcedo atthis

alcedo atthis

08-10-2013 om 17:16

Mummums

"Een kind met een stoornis kan toch niet zomaar 'normaal' doen?"
Zeer zeker wel. Een stoornis betekent niet dat je 24 uur per dag afwijkend gedrag vertoont, dat is echt een misvatting. Misschien toch nog eens een paar boeken of artikelen lezen?

Verder wil ik je alle sterkte wensen. Hopelijk zit je op het juiste spoor. Maar... lees je eerste berichten nog eens na, en leg je laatste berichten er dan naast. Zie je de verschillen? Zie je hoe je je overtuigingen uit de beginpostings hebt vervangen door tegengestelde overtuigingen?

Karmijn

Karmijn

08-10-2013 om 17:25

Mummums

'Hoe verklaar je het dan dat onze dochter nu zonder problemen weer naar school gaat, vanmiddag zelfs alleen wil omdat ze 'geen kleuter meer is' zoals ze zelf zegt en met een vriendinnetje thuis komt waarmee ze nu buiten aan het spelen is??'

Dat heet compenseren.

Als je onze zoon ziet, als hij zich goed voelt, zou je echt nooit geloven dat hij een stoornis heeft. Maar je had hem gisteravond moeten zien huilen en schreeuwen in zijn bed, van frustratie.

Gelukkig, gelukkig heeft hij de intelligentie en de ongelooflijke vasthoudendheid die maken dat hij zich aanpast op school. Maar de kosten ervan zijn hoog.

En ik lees bij jou dochter precies hetzelfde.

Karmijn

Karmijn

08-10-2013 om 17:27

vrij

Je bent inderdaad vrij om te doen met onze stukjes wat je wilt.

Mummums

Mummums

08-10-2013 om 19:35 Topicstarter

Hmm,

Hoe werkt dat dan, dat compensatiegedrag Karmijn want dat is iets wat ik dan niet begrijp..
Ik zal er eens op googlen dan.
Maar is het niet zo dat dit soort dingen bij de meeste kinderen wel voorkomt, ik weet het niet hoor.
Ik heb volgens mij trouwens nergens beweerd datnik alles al wist hoor, het blijft een leerproces..

Karmijn

Karmijn

08-10-2013 om 21:28

compenseren

Ik zal het proberen uit te leggen met een vergelijking. Het gaat allemaal om de balans. Het evenwicht tussen vraag en draagkracht. Compenseren betekent: Iets goed (proberen te) maken, terug in balans brengen.

Mijn zus heeft reuma. Zij kan heus wel een lange afstand lopen. Ze kan zelfs een lange afstand rennen, als ze echt moet (van zichzelf, of van een ander). Maar eigenlijk kan ze het niet. Want als ze haar lichaam forceert, dan raakt haar gezondheid ontregeld en kan ze de volgende dagen niet meer op of om. Het is zelfs schadelijk omdat de overbelasting haar ziekteproces negatief beïnvloedt.

Onze zoon heeft adhd. En hij gedraagt zich over het algemeen (in het openbaar) compleet normaal. Dat moet hij van zichzelf. Hij wil niet opvallen. Hij wil een succes van zijn leven maken. Hij wil zijn diploma halen. Hij wil ook ons zijn ouders, zijn reddingsboeien, trots maken. Hij heeft adhd, hij wil veel en het liefste nu gelijk.

En daarom gedraagt hij zich op school helemaal normaal. Zo normaal, dat je zou zeggen: "hij adhd, nee joh? dan kan toch niet'. Ik heb dat ook de eerste zes jaar van zijn leven gedacht. Als je adhd hebt, heb je het altijd, dan kan het toch niet, dat je op school wel rustig bent en thuis niet?'

Maar hij ís op school helemaal niet rustig, hij gedraagt zich als iemand die rustig is. (van binnen kookt hij van onrust) Dat kost hem verschrikkelijk veel energie. Dingen die ons geen moeite kosten, die wij zelfs prettig vinden (bijvoorbeeld stil zitten op een stoel), zijn voor hem zo moeilijk, als het voor mijn zus met reuma is om een lange afstand te lopen. Hij kan het wel, maar het kost hem veel. Alle ellende die bij het gewone schoolleven horen, vreet aan hem. En hij verbijt zich, kropt het op. Houdt zich stil.

En het is goed van hem dat hij dit kan. Niet iedereen met adhd is zo gezegend. Sommige kinderen hebben zoveel last van hun impulsiviteit dat ze alle woede en ergernis er ter plekke uitgooien. Het maakt dat zoon naar een reguliere school kan. Het maakt dat hij misschien wel zijn diploma gaat halen. Misschien wel een leuk beroep kan gaan uit oefenen, later.

Het compenseren wat hij doet, is ook gevaarlijk. Het kan er voor zorgen dat mensen de ernst van zijn problemen niet zien. Kan zorgen dat mensen gaan zeggen: "zie je wel, je kunt het wel, als je maar wilt.' (die zin zou verboden moeten worden). Het maakt dat hij zichzelf niet kan zijn in 'de buitenwereld', dat mensen hem niet echt leren kennen. Het maakt dat hij niet eerlijk, open en spontaan meer kan zijn. Dat hij zichzelf niet kan zijn. Want als hij zichzelf is, komt hij in de problemen.

En omdat hij door het compenseren de balans op school de ene kant op laat slaan, heeft dat voor thuis grote consequenties. Hij levert elke schooldag een topprestatie. Het is van groot belang voor hem, dat wij dat zien, erkennen. Hij kan naast zijn schoolgang, verder niet te veel belast worden. Hij is kapot van vermoeidheid na school. Huiswerk met mate, sociale verplichtingen met grote mate, de mogelijkheid tot werkelijk ontspannen bieden (gamen in zijn geval), af en toe een dag vrij om bij te komen, zo min mogelijk emotioneel beroep op hem doen, afgeschermd van overprikkelende familieleden. Veel mag en niets moet. Hij mag stuiteren, druk zijn, wiebelen, van de hak op de tak springen en zo voort. Vrijheid en autonomie, daar doet hij het goed op.

Als wij dat niet doen, als wij de verwachtingen te hoog leggen. Als wij thuis ook aangepast gedrag gaan verwachten, dan BAM. Een tijdje gaat dat wel, maar ineens komt er dan een explosie van ellende. Het voelt als een donderslag bij heldere hemel, maar dat is het nooit. Dan sluit hij zich op in zijn boze, verdrietige wereld. Dan is hij diep en diep ongelukkig.

En zo is het mogelijk dat een kind met een stoornis, zich op bepaalde specifieke momenten in bepaalde specifieke situaties, compleet 'normaal' gedraagt. En zo is het mogelijk dat een kind zonder aanpassingen op school, thuis enorm veel aanpassingen nodig heeft.

Mummums

Mummums

08-10-2013 om 22:45 Topicstarter

Oke,

Ik snap je verhaal en merk ook wel dag wanneer dochter teveel prikkels heeft ze tot rust moet komen. Ze heeft bv tijden dat ze gewoon met niemand wil afspreken en die ruimte geven we haar. Net als met drukke tijden op school, dan houden we haar wel eens thuis om bij te tanken.
Toch denk ik dat je het ergens moet merken als een kind compensatiegedrag vertoont. Zeker als ouders merk je dan toch dat je kind onecht is.. Ze is gewoon duidelijk ontspannen, dat is dan toch geen compensatiegedrag?
Ze is ook niet bang voor school of voor de kinderen zegt ze zelf, ze zegt zelfs dat ze ook niet bang is maar dat het soms niet lukt om naar school te gaan.
Net bij het slapen gaan trouwens wel weer veel zorgelijke gedachten over de dood, ze is gewoon met veel dingen bezig maar heeft niet elk kind dat soort angsten? Ik weet nog wel dat ik me zelf als kind zo doodsbang kon maken dat ik echt in paniek kon raken! Ik,kan dat nog wel trouwens..
Ik denk dat je veel kunt doen met gedachtenkracht, wij zijn daar trouwens sowieso veel mee bezig met onze kinderen, je denken ombuigen naar betere gedachten..
Ik zie trouwens wel kinderen die compensatiegedrag hebben, ik vind dat altijd wel duidelijk te merken, er is iets onechts aan die kindefen. En ik ken ook wel kinderen waaraan het niet zo op het eerste gezicht te merken is maar wel als je ze iets beter kent. Ik denk dat ik het bij dochter toch wel zou merken/aanvoelen..
Ik heb echt wel wat aan de dingen die je schrijft hoor Karmijn en waardeer het echt dat je die moeite doet!

Karmijn

Karmijn

08-10-2013 om 23:37

Het zien

Aan onze zoon zie je echt niets op school. Hij wil ook niet dat je het ziet.

Ik kan me nog goed herinneren, dat ik tien jaar geleden in groep 1, op een kijkochtend in de klas mocht meekijken. Ik geloofde mijn ogen niet. Zoon zat de hele tijd rustig op zijn stoel. Ontspannen en hij leek geïnteresseerd. Thuis zat hij nooit stil. Zelfs tijdens het tv kijken, tijdens het drinken, tijdens het eten, in zijn slaap. Hij bewoog altijd toen hij een kleuter was. En hij hield zich altijd maar een minuut of twee met dezelfde activiteit bezig. Maar in de klas zat hij helemaal stil. Toen dacht ik: hij kan dus geen adhd hebben, want anders zou hij dit niet kunnen.

Later vertelde de juf dat zoon een heel makkelijke kleuter was. Als zij hem bij zijn bovenarmen pakte, op een stoel zette en tegen hem zei: 'Nu blijf je zitten.', dan deed hij dat. Daar is zijn afkeer/angst voor school begonnen, denk ik weleens.

Want dat stilzitten, dat was wel handig voor de juf, maar het is helemaal niet goed voor zoon. Onze zoon verwelkt als hij stil zit. Hij heeft die activiteit, die beweging, die afwisseling nodig, die chaos. Daar wordt hij blij van. Daar leert hij van.

Maar goed, ik wist ook niet beter.

Mummums

Mummums

09-10-2013 om 10:29 Topicstarter

Dat heb ik ook wel meegemaakt met mij oudste wat je hierboven beschrijft. Toch zag ik dat dan zelf heel duidelijk maar het maakt je wel aan het twijfelen.
Met dochter is het toch anders, ik zie aan haar duidelijk de opluchting van, he het gaat weer goed, ze zit echt weer lekkerder in haar vel. Is vandaag ook weer naar school en blij en vrolijk. Met de vriendinnen gaat het ook weer goed, meester heeft er in de klas aandacht aan besteedt hoe je met elkaar omgaat enzo. Dat is te merken.
Compensatiegedrag, doen we dat niet allemaal wel eens of vaker? En wordt dat ook niet aangeleerd op sovatrainingen? Volgens mij wel, maar dan ismhet dus wel oke..
Nee, ik weet zeker dat het gedrag wat ze nu vertoont geen compensatie is maar gewoon opluchting dat wij haar het drempeltje weer over geholpen hebben.
Maar iedere situatie is anders natuurlijk en ik zeg niet dat het bij jou zoon ook zo is. Dat weet je zelf het beste.
De therapie hebben we afgezegd, dochter hadnhetner gisteren nog over dat de therapeute overal wat achter zocht wat ze deed en zei wat niet zo was. Zo denken we er zelf ook over

Mummums

Mummums

10-10-2013 om 08:27 Topicstarter

Puber?

Het gaat geweldig hier, vandaag is ze weer vrolijk naar school. Zou het dan toch gewoon over zijn? En niet weer terug komen? Ik denk dat het best nog weer terug komt maar dan weet ik zeker dat we niet weer zo gaan twijfelen en toch maar even weer doorzetten met naar school brengen, niet perse op tijd want dat geeft stress.
Vanochtend had ze het al weer over 'dat stomme mens van een therapeute' die overal wat achter zocht. Heeft blijkbaar wel indruk gemaakt en we gaan haar niet weer aan zo iemand blootstellen! Tjonge zeg, stel dat we toch doorzetten met een therapie, wat een schade brengen we haar dan toe!
We hebben hier heel veel van geleerd en wat moj betreft kunnen we ditmtopic afsluiten.
Bedankt iedereen voor het meedenken, de adviezen en de moeite!

Mummums

Mummums

10-10-2013 om 08:28 Topicstarter

Ik heb een verkeerde titel, hoort bij een ander topic

spil

spil

10-10-2013 om 09:49

wake up call?

Mummums, wie weet wat er in het koppie van je dochter omgaat? Ik weet het iig niet bij zoon van mij. Ik weet iig dat hij bepaalde ideeën in zijn hoofd zet en daar nauwelijks in te corrigeren is. (al is het alleen al omdat hij die gedachten niet uit/niet kan uiten) Ook bij zoon heb ik vaker het idee dat er 'geen goede reden' is om NIET naar school te gaan. (geen tekort aan vaardigheden) Ik zie bij hem geen duidelijke angst. (waarmee ik niet wil beweren dat die er niet is) Hij blokkeert, komt niet over de drempel.
Wie weet, heeft de therapie sessie je dochter goed gedaan. In die zin dat het een shock effect gecreëerd heeft, dat ze eieren voor haar geld heeft gekozen. Het zou iig mooi zijn.
Waar ik wel nog benieuwd naar ben is wat de aanpassingen zijn die school voorstelde te maken, en waarom jullie dat niet willen. Maar goed, je sluit dit draadje af dus wellicht wil je niet meer reageren.

Mummums

Mummums

10-10-2013 om 13:27 Topicstarter

Shock effect

Ja dat heeft het wel enigszins gehad. Wij hebben gezegd dat als ze niet naar school gaat wij hulp gaan zoeken, is het niet bij deze therapeut dan bij een ander.
De aanpassingen op school zijn wel gebeurd hoor en er wordt zo min mogelijk aandacht aan het gebeurde besteed, geen vragen gesteld, geen opmerkingen, gewoon net alsof ze nooit weg geweest is. Dat waren de voorwaarden waarmee ze weer gemakkelijk naar school gaat nu.
Er zullen heus wel weer moeilijke momenten komen maar daar gaan we ihv anders mee om dan we tot nog toe gedaan hebben.
Verder krijgen we rekenwerk voor haar mee naar huis zodat ze de les van de volgende dag kan voorbereiden.
Aanpassingen dus zonder dat het opvalt voor andere kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.