Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

kamille

kamille

15-08-2012 om 22:26

Verkiezingsposter vvd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nathalie

nathalie

22-08-2012 om 07:46

Maar knurf

als je je afvraagt 'waarom iemand een beroep zou doen op professionele (betaalde) hulp als dat feitelijk (!) niet nodig is', dan heb je een oordeel over dat het één feitelijk wel nodig is en het ander niet. En wie zal dat bepalen? Jij toch ook niet. Daar zit hem nou net de kneep. Ik zal daarom zeker niet iemand scheef aankijken omdat hij zo weinig mantelzorg levert en 'dat moet feitelijk meer kunnen'. Daar weet je als buitenstaander niks van.

De maatschappij is niet meer op mantelzorg in gericht

Onze maatschappij is wel zo ingericht dat zorg verlenen een hele opgave is. Veel mensen kiezen hun woonplek uit op hun werk, en niet op hun familie. Dus moet er gereden worden. Vroeger ging je op de fiets even langs, en kon de rest van de familie, die in dezelfde woonplaats leefde ook een oogje in het zeil houden.

Toen was er ook nog niet die 'push' om iedereen fulltime aan het werk te zetten. Ook werkt de overheid met regels tegen, geen vergunning voor een woonhuis op het erf, AOW korten als je met meerdere mensen op een adres woont..

Er valt nog een wereld te winnen, dus!

"Ik zal daarom zeker niet iemand scheef aankijken omdat hij zo weinig mantelzorg levert en 'dat moet feitelijk meer kunnen'. Daar weet je als buitenstaander niks van."

Klopt. Het lijkt me vreselijk als je bijvoorbeeld van die ouders hebt die je altijd subtiel kleineerden.. zo subtiel dat de buitenwacht niet snapt waarom jullie relatie zo slecht is dat je echt niet 2 x per week even naar papa wil rijden.. en je er daarom veroordeelt.

Of je hebt een net-niet-diagnose kind, die je alleen met veel begeleiding door school kunt loodsen.. en dan wordt van je verwacht dat je die energie in je ouders gaat steken.

Tinus_p

Tinus_p

22-08-2012 om 15:07

Knurf -actueel

Knurf:
"Maar om daar nou nu al een voorschotje op te nemen, vind ik erg voorbarig."
Ik niet. Integendeel; 'meer mantelzorg' is de nieuwste politieke mode-oplossing, als haarlemmerwonderolie tegen de stijgende zorgAWBZkosten. Dan is het nuttig om te bedenken of die oplossing wel gaat werken.

Tirza zegt weliswaar wat stekelig, maar haar vraag is wel het grote pijnpunt: Hoe ga je bepalen wat 'noodzakelijke zorg' is, en wat wel door mantelzorgers gedaan kan worden? En wat doe je, als die mantelzorgers dat weigeren?

Iskender

Iskender

22-08-2012 om 20:37

Goh, henk heb je het over mij?

Ik heb die vader die subtiel kleineert en waarvoor ik de afgelopen jaren ontelbare malen in de auto gestapt ben als hij weer geopereerd werd. En ik heb twee IADH-kinderen waarvoor ik afgelopen jaar als een leeuw heb moeten vechten op school.

Het is heel vermoeiend. En het is nu al zo dat er door de verpleging heel hoge eisen aan ons als mantelzorgers worden gesteld. Dat is een feit. Geen toekomstmuziek. Die mensen kunnen niet anders want er wordt gewoon veel niet vergoed. En zij zijn de brengers van dat slechte nieuws.

Triest is inderdaad..

"Ik heb die vader die subtiel kleineert en waarvoor ik de afgelopen jaren ontelbare malen in de auto gestapt ben als hij weer geopereerd werd. En ik heb twee IADH-kinderen waarvoor ik afgelopen jaar als een leeuw heb moeten vechten op school."

Dat de situaties die ik schets waarschijnlijk heel veel voor komen.

Maar petje af, dat je het voor elkaar weet te boksen..

Sjansje

Sjansje

23-08-2012 om 16:44

Thuiszorg

Hebben jullie gelezen wat de VVD nu voor plannen met thuiszorg heeft?:

'Mensen moeten zelf thuiszorg betalen'

DEN HAAG - De meeste mensen moeten in de toekomst zelf hun thuiszorg gaan betalen, vindt VVD-politica Edith Schippers.

Als iemand het echt niet redt zonder thuishulp, mag pas bij de overheid worden aangeklopt.
Schippers is minister van Volksgezondheid en maakt zich al langer zorgen over de kosten van de gezondheidszorg, die volgens haar de pan uit rijzen.

De thuiszorg niet meer collectief financieren is onontkoombaar om de zorg betaalbaar te houden, stelt ze donderdag in het AD.

Op de schop

Ook moet het systeem op de schop, stelt Schippers. Nu is het zo dat wordt bepaald waar iemand recht op heeft. Aan dat plaatje hangt een budget, dat ook wordt uitgegeven. De VVD-politica stelt dat dit leidt tot het verstrekken van onnodige zorg. Er moet kritischer worden gekeken naar wat iemand nodig heeft, in plaats van naar hoeveel geld er is, stelt ze.

Schippers vindt het bijvoorbeeld vreemd dat mensen die al jaren zelf een werkster betalen, als ze ouder worden overstappen op thuishulp omdat die collectief wordt betaald. Ook merkt ze op dat Nederland af moet van het principe dat je een scootmobiel haalt, enkel omdat je er recht op hebt.

In het interview stelt de minister verder dat partijen die zeggen dat er niet hoeft te worden bespaard op de zorg, hun kop in het zand steken. Als de zorg straks onbetaalbaar wordt, is volgens haar de gewone man de dupe.

Fel tegen

De de belangenorganisatie voor senioren ANBO is fel tegen de, naar hun zeggen, ''nieuwste proefballon’’ van de minister. Volgens de ANBO moet ze stoppen met ''probeersels die de zorgkosten enkel verplaatsen naar de portemonnee van de patiënt".

''De minister moet aan het werk met echte innovaties, die de effectiviteit vergroten en de zorgkosten naar beneden brengen’’, meent de ANBO.

Ouderenzorg

Schippers zei eerder deze week al dat er vooral moet worden ingegrepen bij de ouderenzorg om de zorgkosten binnen de perken te houden. Zorg zou meer bij mensen thuis moeten worden georganiseerd in plaats van bij instellingen.

De SP en GroenLinks reageerden kritisch op die uitspraken. Volgens de SP wordt het lastig om zorg thuis te organiseren, als de VVD bezuinigt op het budget van huishoudelijke verzorging. GroenLinks stelt dat het ''wonderlijk'' is dat Schippers tijdens haar bewindstermijn de kans op 'zorg dichtbij huis' niet heeft gegrepen.

Door: ANP

nathalie

nathalie

24-08-2012 om 08:47

Niks nieuws toch?

Mensen betalen nu ook zelf hun thuishulp als ze het kunnen betalen. Mijn schoonmoeder heeft AOW en een gematigd pensioentje, dat is blijkbaar bij elkaar zoveel dat ze onder de eigen bijdrage grens blijft en dus gewoon de volle rekening zelf moet betalen. Dat is net zoveel als zelf een werkster betalen.
Geen punt want dat kan ook. Ze hoeft geen grote dingen meer in het leven die duur zijn, en wilde ze dat wel tja dan wordt het keuzes maken, net als voor iedereen.
Mensen met alleen AOW zullen niet de volle mep kunnen betalen maar die mogen dan ook bij de overheid blijven aankloppen.

Kiki

Kiki

24-08-2012 om 09:07

Wat is daar mis mee?

Als je toch gewoon thuiszorg zelf kunt betalen zie ik niet in waarom je dat niet zou doen.

Inderdaad als je altijd al een werkster hebt gehad zie ik niet in waarom je na een bepaalde leeftijd ineens thuiszorg krijgt. De oma van mijn man heeft enorm veel spaargeld dat ze al jaren wegschenkt aan haar kinderen, van mij mag die zelf de thuiszorg betalen. Ouderen hebben echt niet per definitie weinig te besteden en voor die groep zou ik het prima vinden als je de thuiszorg zelf moet betalen.

Zelfde geldt voor een scootmobiel inderdaad. Ik vind het zot als je hem niet nodig hebt en je vraagt hem aan omdat je er recht op hebt.

kamille

kamille

24-08-2012 om 10:19

Eigen bijdrage thuiszorg

Iedereen betaalt eigen bijdrage in de thuiszorg. Dat is iets van ronde de 15 euro per maand als je een laag inkomen hebt, hogere inkomens betalen meer. En dat kan lelijk oplopen. Dus als oma volgens de belastingopgave een leuk inkomen heeft, mag ze haar portemonnee trekken. En van dat bedrag kan je net zo goed een "gewone" werkster aantrekken.

Lastiger wordt het als je "HH2" hebt, een indicatie voor zowel zorg als huishoudelijk (bijvoorbeeld voor mensen met dementie of mensen met psychische problematiek). Dan komen ze niet alleen "poetsen", al is het huishouden wel hun hoofdtaak. Ik weet niet de details, maar het komt er op neer dat er ook in de gaten wordt gehouden of de cliënt niet vervuilt, medicatie goed neemt, geen rare dingen doet (ik ken het verhaal van iemand die dementeerde en enge dingen met huishoudelijke apparatuur begon te doen, de HH2 greep toen in via haar werkgeefster) etcetera.

kamille

kamille

24-08-2012 om 10:21

Kanttekening

Het zijn niet alleen ouderen die (huishoudelijke) thuiszorg kunnen ontvangen.

Kritischer is niets mis mee

"Er moet kritischer worden gekeken naar wat iemand nodig heeft, in plaats van naar hoeveel geld er is".

Waar echt hulp nodig is moet dit ook geboden worden, maar dan moet het wel betaalbaar blijven. Dus een kritischer verdeling lijkt me een goed idee.

Sawo

Sawo

31-08-2012 om 13:24

Nepposters!

Hoi kamille

De jongerenpartij van de PvdA heeft de ideen van de VVD op creatieve manier omgezet in dit soort leuzen. Ik vind het niet kunnen maar ik zag de volgende leuzen: Villasubsidie voor de rijken, huurders moeten niet zeiken' en 'Nederland kan wel wat meer BTW (sic.) gebruiken'.

groet

Saar

Sawo

De gedachte kwam bij mij ook al op, en ik verzeker je dat ik geen enkele band met de PvdA-jongeren heb. Die campagne leent zich er dan ook wel uitstekend voor.

"Geen groen, maar asfalt" en "Met 130 in de file" waren zo wat kreten die bij mij opkwamen.

Geheel terzijde: ik zal nooit en te nimmer op die partij stemmen, maar ik vind de slogan van de SGP echt goed. "De daad bij het Woord" - een vlag die de lading aardig dekt, een stuk beter dan die slappe hap van alle andere partijen ('de tijd is nu', 'en nu vooruit' 'samen komen we verder'- blegh)

Groeten,

Temet

Tink

Tink

01-09-2012 om 00:31

Dit al gezien?

Verkiezingsleuzen door de mand gevallen, kijk maar op http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/kvw_verkiezingen

(met dank aan een andere forumster voor de tip )

kamille

kamille

02-09-2012 om 16:59

Wie is kampioen handophouder?

http://tinyurl.com/8cadr7c
(daar staan ook enkele grafiekjes)

Maarten Keulemans

COLUMN Te midden van al het gekrakeel over wie er in de verkiezingsstrijd allemaal wel en niet liegt, stopte een verkiezingsmeisje vandaag op de markt een folder toe. 'Handen uit de mouwen in plaats van hand ophouden', stond daar in strijdbare letters. Het meisje keek me een beetje afwachtend aan, alsof ze verwachtte dat ik haar uit dankbaarheid om de hals zou vliegen.

De 'hand ophouden'. Zouden er echt mensen zijn die daarin hun levensvervulling zien? Zo van: 'Mijn broer wilde piloot worden, maar ik wilde als kind altijd al handophouder worden?'

Ik heb zo mijn twijfels. Gisteren sprak ik toevallig twee oudere, handophoudende mevrouwen met een uitkering. Ze wilden allebei dolgraag aan het werk, maar de een kwam niet verder dan vrijwilligerswerk in het museum, de ander was net tevergeefs de uitzendbureaus afgegaan.

Ook heb ik een vriendin wiens werk het is om opgehouden handen te vullen, omdat ze bij de sociale dienst werkt. Zelfs daar is het werkschuwe tuig ver te zoeken, verzekert ze me soms: de meeste vaste bijstandsklanten zijn junks of psychiatrische probleemgevallen; het schuim aan de rand van de samenleving. Het is heus niet voor niets dat proeven waarbij ze deze stakkers in een bus laden om ergens asperges te gaan oogsten, keer op keer mislukken.

En de VVD maar tekeergaan. 'Je hebt hier niets te zoeken als je alleen je hand ophoudt', las ik in het verkiezingsprogramma van de partij die overigens dit jaar nog fors bezuinigde op het budget voor de reïntegratie van herintreders. Je hebt normale mensen die de handen uit de mouwen steken, en je hebt werkschuw tuig dat de hand ophoudt.

Ik heb de cijfers er maar eens bij gezocht. En wat blijkt: de grootste groep handophouders zijn niet de werklozen, arbeidsongeschikten, kunstenaars of bijstandstrekkers - maar, het zat erin, de AOW'ers.

Nu ik eraan denk, hoe zit het eigenlijk met de rijke handophouders? De huizenbezitters, die ieder jaar weer de hand ophouden voor een teruggaaf van hun erfpacht, opstal, financieringskosten en hypotheekrente?

Want vergeet de AOW'ers; deze vorm van hand ophouden wordt door 7,2 miljoen huishoudens gebezigd. Ruim zesmaal zoveel als alle bijstandsklanten, ww'ers, kunstenaars, wajongers, arbeidsongeschikten en andere handophouders bij elkaar.

In verkiezingstijd is dat een ongemak dat steeds weer oprispt, en ik heb zelf ook een koopwoning, maar toch is het leuk om ook die cijfers eens bij elkaar te zetten:

Interessant, vindt u niet? Kampioen hand ophouden zijn met vlag en wimpel de huizenbezitters. Samen krijgen ze méér overheidsgeld dan alle arbeidsongeschikten bij elkaar, en meer geld ook dan alle handophouders uit de ww, bijstand en sociale werkplaatsen opgeteld. Ze trekken driemaal meer steun dan alle bijstandstrekkers van het land.

Dat is niet alles, want de huizenaftrek is ook nog eens berucht scheef verdeeld - de rijkste mensen profiteren er veel meer van dan de minder rijken. De grafieken zal ik u besparen (u vindt ze hier), maar wat ik daarin zag niet.

Let op: de 10 procent hoogste inkomens krijgen tezamen ongeveer evenveel geld aan hypotheekrenteaftrek als álle bijstandstrekkers bij elkaar!

Dat noem ik nog eens je hand ophouden. Zou zo'n VVD-campagnemeisje eigenlijk wel weten dat de typische handophouder in ons land niet de shag rokende Koos Werkeloos op zijn versleten bankstel is, maar de gepensioneerde VVD-stemmer in zijn verbouwde boerderij?

Maarten Keulemans is wetenschapsredacteur van de Volkskrant. Dit blog verscheen eerder op nwtonline.nl.

Egel

Egel

02-09-2012 om 20:25

Mooi!

Prachtige column Kamille! Dank voor het delen.
Ik walgde toch al van de VVD, dat wel.
Groeten, Egel

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2012 om 22:31

Zo hee

Ben er nog niet helemaal uit of ik nu een groter huis moet gaan kopen en VVD gaan stemmen of dat ik toch maar voor links ga en het bij mijn bescheidn hypotheekje houd.

Met dit soort cijfers kun je toch niet meer met droge ogen volhouden dat iemand in een huis van pak 'm beet 1,2 miljoen ook nog volledige hypotheekrente-aftrek moet krijgen. Ik hoop eigenlijk dat dit ook in de verkiezingsstrijd gegooid gaat worden.

Jaymza

Jaymza

02-09-2012 om 22:42

Nou

De grootste handophouder is de overheid, je betaalt belasting als je het verdient, als je het uitgeeft, als je het spaart en wanneer je sterft.

Jaymza

Kari

Kari

03-09-2012 om 09:18

Maar

wat wij aan hypotheekrente aftrek terugkrijgen valt in het niet bij wat wij aan belasting betalen. Als het ware een sigaar uit eigen doos, je krijgt een paar honderd euro per maand terug van de duizenden die je afdraagt. Wij hebben het goed, en ik betaal graag mee aan gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur en de zwakkeren van de samenleving. Sterker nog, we hebben allebei een baan in een van deze sectoren.
Die gepensioneerde VVDer overigens zal in veel gevallen zijn hypotheek al hebben afbetaald.

Kari

Kari

03-09-2012 om 09:18

Maar

wat wij aan hypotheekrente aftrek terugkrijgen valt in het niet bij wat wij aan belasting betalen. Als het ware een sigaar uit eigen doos, je krijgt een paar honderd euro per maand terug van de duizenden die je afdraagt. Wij hebben het goed, en ik betaal graag mee aan gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur en de zwakkeren van de samenleving. Sterker nog, we hebben allebei een baan in een van deze sectoren.
Die gepensioneerde VVDer overigens zal in veel gevallen zijn hypotheek al hebben afbetaald.

Verschil..

Ik ben zeer tegen hypotheekrente aftrek, maar ik zie het niet als hand ophouden.

Hand ophouden = geld krijgen.
HRA = minder geld betalen.

Tinus_p

Tinus_p

03-09-2012 om 17:27

Semantiek

Henk:
"Ik ben zeer tegen hypotheekrente aftrek, maar ik zie het niet als hand ophouden. Hand ophouden = geld krijgen. HRA = minder geld betalen."
Nouja, het verschil is alleen een semantisch verschil in woordjes. In beide gevallen kost het de overheid geld, en krijgen sommige mensen wel geld en andere niet.

Elena

Elena

03-09-2012 om 18:27

Nee tinus

In eerste geval gaat om mensen die niet productief zijn, niets bijdragen aan de gemeenschappelijke voorzieningen; in het tweede geval om mensen die waarschijnlijk vrij veel bijdragen (d.m.v. belasting) aan de gemeenschappeljke voorzieningen. Btw, ik ben ook voor he afbouwen van de HRA.

Dan ben ik kampioen.

"Nouja, het verschil is alleen een semantisch verschil in woordjes. In beide gevallen kost het de overheid geld, en krijgen sommige mensen wel geld en andere niet."

Dan ben ik kampioen, want dan houd ik mijn hand op bij ontelbare mensen en organisaties, want er zijn zeer veel mensen en organisaties die van mij 0,0 euro krijgen! Kost ik al die mensen nou geld?

kamille

kamille

03-09-2012 om 21:31

Niet productief

Elena schrijft: "In eerste geval gaat om mensen die niet productief zijn, niets bijdragen aan de gemeenschappelijke voorzieningen"

Goh......

Je zal maar in een uitkeringssituatie zitten en mantelzorger of vrijwilliger zijn, of werk verrichten met behoud van uitkering.

Je bedoelt het ongetwijfeld niet zo, maar voor mensen die echt in zo'n situatie zitten en regelmatig te maken hebben met de bekende vooroordelen over "handophouders" komt dit niet zo leuk binnen.
Of ben je alleen maar van nut voor de gemeenschap als er hard geld rolt?

Tinus_p

Tinus_p

03-09-2012 om 21:41

Elena

Elena:
"In eerste geval gaat om mensen die niet productief zijn, niets bijdragen aan de gemeenschappelijke voorzieningen; in het tweede geval om mensen die waarschijnlijk vrij veel bijdragen (d.m.v. belasting) aan de gemeenschappeljke voorzieningen."
Neehoor. Ook een pensionado heeft recht op HRA.

Bovendien, het doet er niet toe. HRA is een enorme subsidie (in de vorm van een belastingkorting) van arm aan rijk. Dat staat los van het werk dat die arme en die rijke doen -het enige dat er toe doet, is de hoogte van je hypotheek. En die hra subsidie in de vorm van gemiste belastinginkomsten) moet toch ergens van betaald worden): de belasting zou fors omlaag kunnen -ik heb wel eens voorgerekend gezien naar pakweg 35% voor iedereen.

Chippie

Chippie

03-09-2012 om 22:00

Mijn enige bijdrage

Kamille, deze discussie heb je al eens gevoerd. Ik wil je alleen waarschuwen; de vorige keer heeft het je bijna de kop gekost. Je bent er emotioneel bij te betrokken. Logisch, maar niet altijd gezond.

Je zult het op macroniveau moeten bekijken. Om de zorg, begeleiding, onderwijs, sociaal stelsel, etc betaalbaar en overeind te houden zul je heel kritisch moeten kijken. Want het is net zoals op microniveau: je kunt een euro maar een keer uitgeven. En dus gaan er op veel vlakken klappen gaan vallen. En NL zal dat merken, maar dan houden we nog steeds een goed stelsel over. Zeker als je dat in een groter (Europees/wereld) verband bekijkt.

In de vorige discussie voerde ik het al aan: solidariteit heeft altijd twee kanten. Het moet wel opgebracht kunnen worden.

En probeer ook eens voor te houden (zonder je een klaploper of wat dan ook te voelen) wat je wel hebt/krijgt van bv NL: uitkering omdat je niet/weinig kunt werken, goed onderwijs voor je zoon, goede medische zorg, goed dak boven je hoofd etc. Dat klinkt misschien betuttelend maar zo bedoel ik het absoluut niet. En ja, financieel en qua kinderen, heb ik het een stuk makkelijker dan jij. En ik betaal graag mee aan ons fijne NL. Ik stem niet eens VVD, maar ik vind het te makkelijk om alle denkbeelden van de VVD als asociaal te betitelen.

(De tekst van de poster kan ik helaas niet openen).

Chippie

Chippie

03-09-2012 om 22:00

Mijn enige bijdrage

Kamille, deze discussie heb je al eens gevoerd. Ik wil je alleen waarschuwen; de vorige keer heeft het je bijna de kop gekost. Je bent er emotioneel bij te betrokken. Logisch, maar niet altijd gezond.

Je zult het op macroniveau moeten bekijken. Om de zorg, begeleiding, onderwijs, sociaal stelsel, etc betaalbaar en overeind te houden zul je heel kritisch moeten kijken. Want het is net zoals op microniveau: je kunt een euro maar een keer uitgeven. En dus gaan er op veel vlakken klappen gaan vallen. En NL zal dat merken, maar dan houden we nog steeds een goed stelsel over. Zeker als je dat in een groter (Europees/wereld) verband bekijkt.

In de vorige discussie voerde ik het al aan: solidariteit heeft altijd twee kanten. Het moet wel opgebracht kunnen worden.

En probeer ook eens voor te houden (zonder je een klaploper of wat dan ook te voelen) wat je wel hebt/krijgt van bv NL: uitkering omdat je niet/weinig kunt werken, goed onderwijs voor je zoon, goede medische zorg, goed dak boven je hoofd etc. Dat klinkt misschien betuttelend maar zo bedoel ik het absoluut niet. En ja, financieel en qua kinderen, heb ik het een stuk makkelijker dan jij. En ik betaal graag mee aan ons fijne NL. Ik stem niet eens VVD, maar ik vind het te makkelijk om alle denkbeelden van de VVD als asociaal te betitelen.

(De tekst van de poster kan ik helaas niet openen).

Chippie

Chippie

03-09-2012 om 22:51

Is het niet zo'n gekaapte poster (door pvda trouwens)

Bedoel je de poster met iets van 'de overheid is geen geluksmachine voor gehandicapten en andere losers' ofzoiets?

Dat is een poster gemaakt door PVDA jongeren in de huisstijl van de VVD. Dat vind ik trouwens een erg goedkoop en inhoudloos campagne voeren. Politieke discussie graag, maar dan wel fair.

Chippie (noch VVD, noch PVDA)

kamille

kamille

03-09-2012 om 23:03

Chippie

Bedankt voor je waarschuwing. Gelukkig is de grootste persoonlijke emotie inmiddels gezakt. Maar ik ben nog wel boos. Vooral boos. Niet meer verdrietig.
En je hebt absoluut gelijk, zo beroerd is het niet geregeld vergeleken met veel andere landen. Maar ik kan echt witheet van woede worden om die vooroordelen en stigma's (die Volkskrantschrijver brengt dat ook al goed onder woorden) tegen uitkeringsgerechtigden.
Ik ben dankbaar dat het mogelijk is, dat je in dit land (nog?) niet in de goot terecht hoeft te komen als je pech hebt. Er valt, als je je aanpast, echt wel rond te komen als je door omstandigheden een flink eind zakt met je inkomen zolang je geen schulden hebt (en die zijn ook sneller gemaakt dan je denkt). Het is niet leuk, maar het is te doen. Maar dat oordelen, het op één hoop vegen, het betitelen als "hand ophouden", het gelijk trekken met nietsnutten, deden veel meer pijn dan het verliezen van carrière, status, koophuis en de vanzelfsprekendheid van luxe en verwennerij. Die pijn zakt wel weer, maar de boosheid blijft.

En eerlijk gezegd gooien bepaalde politieke partijen nog eens extra olie op het vuur.

Die boosheid had ik al voor ik zelf uitviel, door mijn werkervaring met uitkeringsgerechtigden. Het was een jaar of tien al heel lastig voor hen, met al die vooroordelen, maar ik heb het gevoel dat het sinds de crisis alleen maar verhard is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.