Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


Geloof ik niet

Dat zeg ik Barvaux, dat ze geen KB krijgt. Dat ze er bovendien geen recht op heeft.
Van die bijzondere bijstand geloof ik niks.
Er is al coulance. Er wordt geen voordeurdelerskorting toegepast op samenwonen met een 21 minner en/of student.

Wat er wel aan de hand is, als er al wat aan de hand is, is onduidelijk.

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 10:10

miriam

Monique vroeg meermaals waarom ze wel kinderbijslag zou krijgen en toen las ik dit van jou: "En dan zou er nu al in zo'n korte tijd een oplossing zijn. Bijzondere bijstand, toch kinderbijslag, de tweede kamer tot inzicht gekomen?
Zou toch een wonder zijn als dat allemaal zo snel gaat."

Geen kinderbijslag dus en dat heeft mmtje ook nooit gezegd dus ik weet niet hoe Monique daarbij komt.

Aha, kijk

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/hoogte-bijstandsuitkering

Dat is toch wel een schokkende verandering inderdaad.

Let op: vanaf 1 januari 2015 vervalt de hogere bijstandsuitkering voor alleenstaande ouders (70% van het minimumloon). U krijgt als alleenstaande ouder dan voortaan de bijstandsuitkering voor alleenstaanden. En u heeft recht op extra kindgebonden budget. Heeft u een toeslagpartner? Dan wordt u niet gezien als alleenstaande ouder. U krijgt dit extra budget dan niet. Wel ontvangt u 1 jaar langer (tot 1 januari 2016) de hogere uitkering. 

De vraag is hoe groot die verandering is als er sowieso geen recht is op KB ( kind heeft recht op stufie).
Ontvangen alleenstaande ouders met studerende kinderen nu wel 70% van het minimumloon?

Als dat zo is dan zou ik niet weten welke theorie deze groep in staat stelt om het plots met een inkomensdaling van 29% te doen. Wat hoeven ze ineens niet meer te betalen?

Maar als deze groep nu ook al niet als alleenstaande ouder aangemerkt wordt, het kind heeft inkomen via stufie, dan verandert er niet zoveel.
Natuurlijk wel voor alle alleenstaande ouders van wie de kinderen gaan studeren. Maar dat was dan altijd al zo.

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 11:00

nieuw draadje

Pffff dit is niet meer te volgen qua regelingen en zo. Nieuwsgierig geworden, heb ik wat zitten googelen. Dan kom je op enorme bedragen. Vanwege dat 70% van het minimumloon. Ik start wel een nieuw draadje, want MMtjes vraag sneeuwt anders wel erg onder.

1 grote puinhoop

zojuist gebeld met de gemeente omdat ik het even niet meer volgde, ik bedacht mij ineens wat bedoelen ze met die 20% extra.
Nou blijkt het dat ik helemaal niks extra aangevuld krijg, alleen de extra alleenstaande ouderkorting van 75 euro maar voor de rest mis ik wel het kindgebonden budget. Wat een puinhoop

Maar

Vanaf medio 2015 heb ik dan weer meer omdat de kinderalimentatie er niet meer afgetrokken wordt, dus nu heb ik minder dat wanneer hij 18 is.

Tegeltje

Ik lees hier van jou over mijn kind!" En hoe het nu ook zit, overr enkele maanden wordt dit figuur 18 jaar"

Ben jij wel normaal om zo te praten over een kind???

Dat je wat tegen mij hebt mag..maar ga niet zo over mijn zoon praten, ik zou dat ook kunnen doen over jou, jou kinderen maar ik hou de eer aan mezelf.
Kinderen erbij betrekken is het laagste wat je kan doen. Kortom jij bent het laagste van het laagste.

Hierdoor heb je goed laten zien hoe je bent..
Jij bent geen enkel woord meer waardig.

Barvaux

"tot een gezamenlijk inkomen van je ouders van 46000 blijft de basisbeurs gewoon bestaan en die kan zelfs maximaal 360 euro per maand zijn!"

Jij hebt het over de aanvullende beurs, waar studenten met weinig draagkrachtige ouders die nu stufi ontvangen ook recht op hebben. Die regeling blijft bestaan. De basisbeurs wordt afgeschaft. Zowel aankomende studenten met rijke ouders als studenten van arme ouders krijgen die 102 euro thuiswonenden basisbeurs en de 269 euro uitwonenden basisbeurs niet meer.

skik

Ja tegeltje, foei!

Dit figuur=deze persoon. Had beter gestaan

Ben er klaar mee

Met dit forum, als mensen het normaal vinden dat personen hier op zo'n minachtende toon over een kind praten, dat zegt genoeg Ook over deze personen...
Ik laat niemand zo over mijn kind praten.
Gelukkig weet ik dat ik een geweldige zoon heb!
Adios

En zo komen we bij de kinderalimentatie.

Alleenstaande moeders krijgen een lagere uitkering. Vaders moeten meer bijspringen maar gaan er netto ook op achteruit. Kinderalimentatie is vanaf 1 jan niet meer aftrekbaar. Wie niet genoeg geld krijgt moet lenen, het kind dus. Kindgebonden budget gaat iets omhoog maar de drempel stijgt.
En zo komt er weer wat meer in de staatskas. En daar zitten tekorten dus zo heb je meer vliegen in een klap.

mmtje

Natuurlijk heb je een fantastisch kind, dat hebben we allemaal. Als de ergste benaming voor je kind "figuur" is dan komt hij er mooi vanaf. Het is maar net hoe ernstig je dingen oppakt.
Het is een pittige discussie, niet elk woord op een weegschaal gooien.

In ieder geval vast mijn excuus, ik heb last van galgenhumor, zonder erkende diagnose. We willen je niet kwijt in deze discussie, je hebt ons wakker geschud. Ook al is het voor mij niet aan de orde, ik besef heel goed dat ook ik maar zo aan de beurt kan zijn en in een uitkeringstraject kan belanden. "Vrede op aarde".

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 13:07

figuur

is voor mij een redelijk normaal woord, zonder veel lading. Maar het was niet de bedoeling je kind te beledigen. Excuus, excuus.

Excuses aanvaard

Cersei

Cersei

11-12-2014 om 14:15

studeren en werken

Beste mmetje,

Vanuit mijn eigen ervaring als moeder van studerende en afstuderende kinderen wil ik je graag twee dingen meegeven:
1. Studeren kost veel geld, heb je inzichtelijk hoeveel? Reken voor een thuiswonende student op 750 per maand en dat is het absolute minimum. Je zoon krijgt stufi en bijdrage van zijn vader, samen 350, dacht ik. De rest heeft hij gespaard, want lenen bij de DUO is geen optie. Als ik even snel reken komen jullie met dat spaarbedrag fors in de problemen mits er controle komt vanuit de uitkerende instantie.
2. Je zoon kan niet werken naast studie en hobby. Dat kan. Het is wel handig om je even te verplaatsen in de toekomstige werkgever van je zoon na zijn HBO. Wie denk je dat hij aanmeent, je zoon of een andere afgestudeerde die al een cv heeft opgebouwd in een bijbaan en daar referenties van kan geven? Dit is als je zoon uitgenodigd wordt voor een functie op HBO- niveau. De meeste afgestudeerden die ik ken wqerken nu full-time in hun voormalige bijbaan of zijn via die bijbaan in iets anders op minimum niveau gerold en ze zijn dolblij dat ze werk hebben.

Weet wat studeren kost ja, hij studeert namelijk al.
Verder gaat hij wel werken in de vakanties. Fulltime werken in je voormalige bijbaan daar geloof ik niks van. Degenen die ik ken werken bij de ah of een soortgelijk iets dus waar je dat vandaan tovert is mij een raadsel

Cersei

Cersei

11-12-2014 om 14:48

Grappig

Dat je de AH noemt.
Mijn zoon heeft daar vijf jaar gewerkt tijdens zijn studie. Hij is nu afgestudeerd en er is geen werk in zijn vakgebied. Hij werkt nu fulltime bij de AH. Eén dag per week zoekt hij verder actief naar werk. De afspraak is dat hij na een jaar intern een managementsopleiding gaat doen. Niet zijn droombaan, maar wel een manier om een inkomen te vergaren.
Dus daar "tover ik dat vandaan". Overigens ken ik nog vele andere voorbeelden. Mijn dochter is bijvoorbeeld psycholoog en ze werkt in een callcenter, was ook een voormalige studentenbaan.

Cersei

Cersei

11-12-2014 om 14:59

Geheel off-topic

Wat leuk, een ouderwets lopend OO-draadje, dat niet over Jeugdzorg gaat!

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 15:08

skik

Ok, de naam was fout, het heet geen basisbeurs maar aanvullende beurs maar je kunt dus nog steeds gewoon geld krijgen als je ouders een niet al te hoog inkomen hebben zonder dat je daarvoor hoeft te lenen.

http://www.duo.nl/particulieren/studievoorschot/

Jillian

Jillian

11-12-2014 om 16:18

Inderdaad

Een vaste bijbaan kan heel handig zijn want het is ook moeilijk om als pasafgestudeerde een baan te vinden. Een en ander hangt natuurlijk af van de sector maar er zijn genoeg jongeren die niet meteen een baan vinden na het afstuderen. Wel prettig als je dan een vaste bijbaan heb waar je op terug kan vallen.

Overigens de meeste studenten die ik ken werken dan weer niet bij de supermarkt (want daar lig je er met 18 vaak uit) maar wel bij bijvoorbeeld callcenters en of in de horeca. Maar dat zijn natuurlijk ook wel banen die je langere tijd kan houden als je niet meteen een baan in je richting hebt. Ik ken overigens ook redelijk wat studenten (voornamelijk tweede jaars, derde jaars en hoger) die al een bijbaan in hun studie richting hebben.

Cersei, wacht maar

Misschien komt er nog een posting van iemand die beweert da als je je zoon fiancieel niet steunt, Jeugdzorg zich ermee gaa bemoeien omdat je als ouder dat moet doen. Dus niet te vroeg juichen!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2014 om 00:03

Cersei

Reken voor een thuiswonende student op 750 per maand en dat is het absolute minimum. ===

Voor een thúiswonende student? Mijn op het HBO studerende dochter krijgt via de studiebijdrage en -lening zo'n 780 euro (uitwonend) en kan daar met goed beleid van studeren, wonen én eten. De rest werkt ze erbij, inmiddels via twee banen. Een vaste baan in onze stad en een extra baan in haar nieuwe stad. Dat is in principe voor de 'luxe'. Kleding, haar auto (benzine, verzekering o.a.), e.d..

Kinderalimentatie

"Kinderalimentatie is vanaf 1 jan niet meer aftrekbaar."

Het is natuurlijk een tegenvaller dat dat eerst wel mocht en straks niet meer, het betekent een achteruitgang van het besteedbare inkomen. Maar kinderalimentatie is toch gewoon de kosten van het levensonderhoud van een kind? Die kosten hebben getrouwde ouders ook en die kunnen het ook niet aftrekken, waarom gescheiden ouders wel?

skik

amk

amk

12-12-2014 om 10:18

skik

zo een op een was het nu ook weer niet.

Ze mochten een forfaitair bedrag aftrekken indien ze minimaal een bepaald bedrag per kwartaal betaalden en afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Voor een 10 jarig kind was het nu 250 euro per kwartaal aftrek van je bruto inkomen mits je minimaal 416 euro per kwartaal betaald. Voor mijn ex gaat dit zo'n, 40 euro per maand schelen. Maar bij meer en oudere kinderen loopt dat op.

Je mocht die kosten ook aftrekken als je niet gescheiden bent, maar ook geen kinderbijslag ontvangt. Het is/was een compensatie voor niet ontvangen kinderbijslag.

Bij gescheiden ouders heb je wel wat hogere kosten door het gescheiden zijn ("wat" als in enkele). (extra vervoer, en sommige spullen dubbel bv) Maar in basis ben ik het met je eens.

Amk

"Je mocht die kosten ook aftrekken als je niet gescheiden bent, maar ook geen kinderbijslag ontvangt. Het is/was een compensatie voor niet ontvangen kinderbijslag."

In de praktijk is er nauwelijks iemand die geen kinderbijslag ontvangt voor zijn kind en het kind niet in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien doordat het ook geen inkomen of studiefinanciering krijgt. In die paar gevallen dat dat wel zo is, is het inderdaad een compensatie.

Die ouders krijgen wel aftrek, geen kinderbijslag. Getrouwde ouders krijgen kinderbijslag, geen aftrek. Gescheiden ouders kregen kinderbijslag en aftrek. Nou ja, over een paar weken is dat verleden tijd.

skik

750???

Nou waar je dat vandaan haalt weet ik niet hoor, maar mijn zoon en zijn studie kosten echt geen 750!! Dat kan geen mens betalen, echt grote nonsens.
Waar basseer jij dat op?
Studie kost alles total 2500, 1200 studiefinaciering krijg ik dus waar haal je het vandaan??

Oh ja

Per maand niet te vergeten...

Hanne.

Hanne.

12-12-2014 om 13:24

studerend kind

Die 750 euro is voor een studerend kind. Dat is meer dan alleen de studie.

Net zoals een basisschool leerling niet alleen de ouderbijdrage 'kost'.

amk

amk

12-12-2014 om 13:28

mmetje

hij eet en drinkt toch hopelijk nog wel? En hij zal toch ook naar school toe moeten, kleding moeten hebben en onderdak. Hij zal bij een hbo studie ook al snel een computer nodig hebben etc.

750 kosten per maand zit je heel snel aan. Ik heb het eens uitgerekend voor mijn nu 9-jarige. Echt alles wat je aan kinderen besteed daar aan toe schrijven. ook een stukje huur/hypotheek, gas/licht/water, verzekeringen etc. Elke rit met auto die je speciaal voor hun maakt. Het tikt echt veel sneller aan dan mensen in eerste instantie denken.

Kom op hoor

Mijn zoon eet en drinkt inderdaad en flink ook, dan draagt hij ook nog veel merkkleding.

Hier een lijstje van wat ik net tegenkom.

En dit is dan voor een UITWONEND kind.

Hoe kan iemand met een bijstandsuitkering nou 750 betalen?

Huur en boodschappen heft hij niet, heft een kaart waarop hij gratis kan reizen, sport betaal ik maar is echt geen 130, uitgaan, roken, drinken det hij niet, kleding betaal ik, zorgverzekering komt pas volgend jaar Maar daar krijg je ook een vergoeding voor van 72/78 euro, en telefoonkosten is wel erg overdreven, wij betalen 12.95 incl internet en 500 min bellen.

341,- huur
152,- boodschappen
84,- studieboeken
48,- vervoer (naast de OV-kaart)
130,- ontspanning, uitgaan en sport
58,- kleding en schoenen
106,- zorgverzekering
32,- telefoon

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.