Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


amk

amk

12-12-2014 om 13:51

mmetje

Dit is het lijstje met kosten, dat moet gedekt worden door de totale inkomsten. Jij haalt steeds uitgaven en inkomsten door elkaar. Ja, je krijgt zorgtoeslag, maar de kosten bruto zijn zo rond de 100 euro per maand. Pas aan het eind trek je beide bedragen van elkaar af en zou er een 0 of een positief bedrag staan in het gunstige geval.

boodschappen heeft hij wel, want hij eet: jij betaalt die voor hem dat is een bijdrage in natura hetzelfde voor de huur en kleding.

130 is niet alleen sport: het is ook die ene keer naar de film, dat drankje op het terras, z'n tijdschrift, naar die dansvoorstelling etc. Het kado voor een jarige vriend of vriendin.

Die telefoon die hij nu heeft zal tzt ook vervangen moeten worden. Naast je ov-kaart heb je echt nog wel reiskosten, want in het weekend of door de weeks en in de vakanties zal hij ook wel eens weggaan, een fiets heeft ook onderhoud nodig en tzt vervanging.

Het is een overzicht van de kosten, er staat niet bij wie die betaald! Die kosten zijn er wel.

Geloof mij

Ik haal niks door elkaar.
Dit betaal ik niet 750.
Dan zou het lijstje van hierbiven ook total niet kloppen want het lijkt mij logisch dat een uitwonend kind veel hogere kosten heeft.

En daarbij, zou ik het niet zelf weten wat het kost met een studerend kind, ik heb er zelf 1..

Hij heeft dan wel een gratis ns kaart waarmee hij gratis kan reizen, telefoon koopt hij zelf maar is ook gelukkig niet zo iemand die ieder jaar een nieuwe moet.
Fiets heeft hij twee jaar geleden gehad maar daar kan hij de komende 10 jaar wel mee vooruit, het is geen krot.

Verjaagscadeautjes enz koopt hij van zijn zakgeld wat jij van opa en oma krijgt.

En met al deze dingen kom ik bij lange na niet aan de 750.

amk

amk

12-12-2014 om 14:10

wel

zakgeld van opa en oma, zijn inkomsten, daar dekken jullie een deel van zijn uitgaven mee.
Met 750 euro komen uitwonende kinderen een heel eind om al hun kosten te dekken. Maar thuiswonenden krijgen veel in natura, en die natura dingen neem je nu niet mee in de kosten.
Die fiets heeft een afschrijving want moet over 10 jaar vervangen worden, heeft wel onderhouds kosten. (lamp die kapot gaat, lekke band, ketting een keer vervangen etc.)

zo'n groot deel

is dat niet hoor, dat zakgeld. en ja die fiets zal wel vervangen moeten worden over een jaar of 10/15, alhoewel ik zat mensen ken die bijna hun hele leven op 1 fiets blijven rijden, mits je een goed koopt. en over 10 jaar dan zal hij toch wel het huis uit zijn en een baan hebben.

Ik blijf erbij dat ik echt op geen stuk na maar dan ook op geen enkel stuk na mijn zoon 750 kost.

We komen goed rond in ieder geval.

Btje rare zin

Maar in ieder geval kost mijn kind geen 750, op geen stukken na.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:21

mmtje

Die 750 is gemiddeld.

Je moet het zo denken: stel dat je zoon er morgen niet meer zou zijn (jaja stel...) wat betaal je dan minder? Geen studiekosten, de fiets wordt verkocht (plus), opa en oma betalen minder (ook meetellen), minder gas, water, licht, minder geld aan kleding, geen zakgeld (hij werkt toch niet) en ga zo maar door. Verder dus de afschrijving van de laptop, de tv gaat minder aan etc etc etc.

Natuurlijk zal het bij een bijstandsgezin minder zijn en bij een rijk gezin meer maar gemiddeld kost een student dus 750 per maand.

amk

amk

12-12-2014 om 14:53

Nibud onderzoek

Het nibud heeft ooit onderzocht hoeveel een kind gemiddeld kost. En dat bleek geen verband in harde euro's te zijn, maar een procentueel verband met het aantal kinderen.
1 kind kost gemiddeld 17% van het gezinsinkomen, 2: 25 en 3:33%. In de netto bedragen zal dit heel veel schelen.
17% van een inkomen op bijstandsniveau is veel minder in euro's dan bij 1x modaal of 3x modaal.
Er is meer geld, dus wordt er meer geld aan de kinderen besteed.

Alleen hebben veel ouders helemaal niet in beeld welke kosten er aan de kinderen zijn toe te rekenen.

Voorbeeld: mijn kind speelt badminton. Daar heb ik de volgende kosten voor: contributie, bondsbijdrage, kleding, materiaal, (tot hier beamen mensen dat altijd nog wel), kosten voor deelname aan toernooi, transport kosten omdat dat toernooi niet in onze stad is maar in een andere provincie (brandstof, verzekering afschrijving), Dit lukt ook nog wel, maar dan: ze doucht vaker per week: dus de shampoo etc gaat er ook sneller door heen, we verbruiken meer water, de handdoeken slijten sneller dus zullen eerder vervangen moeten worden, meer was, het kadootje voor de trainers, de tractatie met de verjaardag, nog een keer sinterklaas vieren, na de laatste competitiewedstrijd even ergens eten met het team. (afgelopen keer frietjes bij 1 van de leden thuis) Oeps bespanning stuk geslagen, nieuwe bespanning, nieuw gripje. Het heen en weer bellen tussen de ouders om ze allemaal optijd op de juiste plek te krijgen.

Het zijn heel veel kleine kostenpostjes die niet direct zichtbaar zijn. Ja maar die kosten heb je toch altijd krijg ik dan te horen. Nee, als ik niet voor dochter hoef te bellen zou mijn abbo naar beneden kunnen, zou mijn auto minder snel vervangen hoeven worden, etc.

Wat als

Als ik Mirjam volg, dan is niet het behalen van de startkwalificatie het beslissende punt, maar de vraag of je ook studiefinanciering kunt vragen en dat kun je als je naar een HBO gaat.

Zou het dan een oplossing zijn geweest om een jaar MBO-4 te doen?
Wat zou er zijn gebeurd als hij een jaa wat ging werken, niet al te fanatiek, vooral veel onbetaald vrijwilligerswerk, maar wel iets verdienen, onder de norm blijven, zodat er geen problemen komen met KB en uitkering. Wat zou er dan gebeurd zijn?

Of een jaar niks doen, of wat werken, zodat hij meer spaargeld heeft (maar niet teveel.

Misschien had hij hij HBO-studie beter een jaar kunnen uitstellen.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 17:33

tsjor

Ja maar wat kost zomaar een jaar extra je kind onderhouden?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2014 om 17:48

kosten

Mmetje, ik vind je erg fel overkomen als het gaat om die kosten. Het lijkt alsof je boos bent op een aantal mensen hier omdat zij een aantal kritische opmerkingen maken. Dat is jammer, want volgens mij bedoelen de meeste mensen het hier heel goed.
Ik denk persoonlijk ook dat je de kosten onderschat. Natuurlijk weet je precies wat op dit moment de kosten zijn. Hoewel je een aantal kosten wegwuift met de opmerkingen dat iemand anders ze betaalt (jij, vader, opa/oma). Maar daarmee bestaan de kosten wel.
Weet je, als het allemaal zo weinig geld zou kosten, zou er niet zoveel te doen zijn over het leenstelstel. De angst bij veel mensen is namelijk dat 'arme mensen' niet meer kunnen of willen studeren vanwege de hoge schuld die je daardoor oploopt. Er zijn nu al massa's studenten die met 15.000 of soms veel meer aan schuld hun studie afronden. Ondanks ouders die flink bijdragen, de nu nog bestaande basisbeurs én een bijbaan.
Het is fantastisch als het jouw zoon lukt om zonder studieschuld zijn studie door te komen. Maar zonder rijke ouders en zonder bijbaan is die kans minimaal. Je hebt het nu steeds over 2600 euro aan studiekosten. Mooi als dat jaarlijks zo blijft, maar houd er rekening mee dat dat sommige jaren hoger kan zijn (excursies, reizen, stages die beperkt vergoed worden). Maar daarnaast moet je zoon ook leven, en die kosten lijk je weg te wuiven. Hij heeft kleding nodig: jassen, schoenen, sportkleding. Hij zal hobby's hebben die geld kosten. Hij gaat eens naar een feestje, naar vrienden, naar de bios. Rijbewijs halen (grote pre als hij straks is afgestudeerd). Cadeautjes. Zijn fiets gaat kapot. Hij heeft een laptop nodig voor zijn studie. Een nieuwe telefoon. Beltegoed. Studie- of studentenverzekering. Hij moet een zorgverzekering afsluiten. Een eigen risico betalen als hij zorg nodig heeft. Mogelijk een deel zorgkosten zelf betalen. Hij zal moeten eten en drinken, iedere dag weer. Ook al betaal jij de boodschappen: de kosten zijn er wel. Een bijstandsuitkering is er trouwens niet op ingericht om levensonderhoud van andere volwassenen dan jijzelf te betalen: je kunt het je straks waarschijnlijk ok niet meer permitteren om hem te 'onderhouden'.

Nogmaals: het is fantastisch als je hem schuldenvrij kunt houden, maar ik hoop dat je realistisch naar de situatie kijkt en je je zelf niet voor de gek houdt.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 17:56

Vader

Volgens mij moet er gewoon meer van vader komen. Moeder heeft straks alleen geld voor haar eigen levensonderhoud. Of het kind moet werken of lenen. Tenzij het gezamenlijk inkomen van de ouders samen laag genoeg is, alleen dan krijg je nog gratis geld (onder voorwaarden).

Kosten kind.

Het "totale opvoeden van een kind" tot zijn 18e jaar kost een ton. Dus gemiddeld 462,96 per maand. De universiteit i.c.m. leeftijd is een duurdere periode dan de basisschool. Zolang je dat allemaal leuk kan betalen merk je daar weinig van. Maar idd is de rekening voor gas,water en elektra hier ook geschat op een verbruik van 3 personen, om een voorbeeld te noemen.
Verzekeringen(overlijden, wa, ziektekosten) natuurlijk ook. De onkosten voor een kind zitten al grotendeels in je vaste lasten.

Wie is

Mirjam?

Die naam zie ik nergens staan hier..

Fel? poeh als je dit fel vind wow.. Ik zeg gewoon dat ik, wij alles bij elkaar niet kom aan 750.
En die bedragen van dat een kind een ton kost heb ik nooit begrepen eerlijk gezegd..

Verder als een uitwonende student zo 900 kwijt is hoe kan dan een inwonend kind 750 kosten?

Graag de onderbouwing van deze bedragen en voorbeelden. dan kan ik dat vergelijken met mijn situatie.

Die 750 kan ik nergens terugvinden, nergens dus een overzicht daarvan zou handig zijn anders kan iedereen wel een bepaald bedrag roepen.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 19:39

mmtje en wil

Volgens mij is er genoeg onderbouwing en voorbeelden gegeven hoor...

Wil: er zijn er maar weinig die studeren VOOR hun 18de (jij hebt het over een ton tot je 18e).

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 19:40

Mirjam

Met Mirjam wordt Miriam Lavell bedoelt mmtje

kosten delen mmtje

Het punt is dat je de kosten die je maakt verdeelt. Dat zal hier en daar nogal fictief zijn of een schatting.
Maar ik weet zeker dat als ik alleen was, zonder mijn twee kinderen, dat ik dan toch een bescheidener woning had, waarschijnlijk goedkoper en lagere kosten dus voor huur, energie, water, gemeentelijke belastingen en afvalstoffenheffing, ziekenfonds, aanschaf huisinrichting en apparatuur, grootte van het vakantiehuisje of de tent, kosten van vervoer inclusief aanschaf en vervanging fietsen. Laat staan dat je veel minder kosten hebt voor voeding en verzorging als toiletpapier, shampoo, schoonmaakmiddelen, afwasmiddel.
Helemaal in drieeen delen kan natuurlijk niet, je hebt wat 'schaalvoordelen' waar de regering dan ook gretig in loopt te graaien, een maaltijd voor 3 is relatief goedkoper gekookt dan een maaltijd voor 1, maar een kind kost geld en dat is ook alleen maar duurder geworden en neemt een steeds groter deel in beslag van je inkomen.
En dat is nog los van kosten voor onderwijs.

Barvaux

Misschien moet je die studie dan bij elkaar gespaard hebben? Het gaat erom dat de maandelijkse kosten oplopen naarmate je kind ouder wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 01:23

Keuzes

Ik vind de bedragen die een kind zou kosten soms ook wat twijfelachtig hoog om eerlijk te zijn. Ik moet daarbij aan De Rekenkamer denken. Wat me opvalt bij de berekeningen van De Rekenkamer is dat ze van een behoorlijke dosis niet gemiddelde luxe uitgaan. De kosten van een hond bijvoorbeeld bestaan uit idioot dure mandjes en riempjes. Leuk als je dat wilt en kunt betalen, maar standaard is het niet. En zo zie ik de berekeningen voor kinderen ook. Welke eisen stel je aan wat je je kind aan wilt bieden? En wat is er mogelijk met het budget wat je hebt? Hier staat geen auto voor de deur, dus geen grotere auto en meer benzine vanwege kinderen. Een, hooguit twee clubs/verenigingen om lid van te worden vonden wij mooi zat. Buitenspelen is gratis. Het huis hadden we al voor er kinderen waren. Weliswaar met het idee dat er kinderen zouden komen, ik zou niet persé kleiner gewoond willen hebben zonder kinderen.

Nu onze kinderen voor een groot deel het huis uit zijn, merken we wel dat wij minder geld nodig hebben om de week door te komen. Het eten scheelt, fruit, drinken, versnaperingen... het kost meer met kinderen. Maar daar is de kinderbijslag dan ook voor bedoeld. Om de kosten van kinderen te helpen bekostigen.

Ik heb net even uitgerekend wat het maandelijks zou kosten als je een ton over 21 jaar (over 18 jaar vind ik helemaal wonderlijk) verdeelt en dat is een kleine 397 euro per maand. Voor twee kinderen zou je 2 ton uitgeven, dat is dus 794 euro per maand. Dat is voor onze situatie totaal niet realistisch. Ook niet omdat wij de studie van de kinderen niet kunnen betalen, zoals anderen dat wel kunnen, dus die kosten ontbreken.

Cersei

Cersei

13-12-2014 om 10:36

Kosten

Het si al heel goed uitgelegd, maar hier ook mijn onderbouwing. Ik snap overigens je emotie wel hoor, het is best vreemd om heel zakelijk naar de kosten van je kind te kijken.

Collegegeld 160
Boeken en overige leermiddelen (computerlicenties bijvoorbeeld) 50
Eten en verzorging 200
Kosten energie, water, afschrijving huisraad 60
Internet, telefoon 30
Kleding, kapper 60
Ziektekostenverzekering en reservering eigen risico, overige zorgkosten (bril, lenzen, zelfzorg, condooms) 50
Uitgaan, vakantie, lidmaatschap studievereniging, sport 75
Reiskosten niet gedekt door ovkaart 50
Sparen voor mogelijke buitenlandstage, bestuursjaar, wegvallen bijbaan, calamiteiten 100

De bedragen zijn natuurlijk niet voor iedere student hetzelfde. Dit is hoe het ongeveer ging bij mijn kinderen. Een deel werd betaald door te werken, de studiefinanciering werd gebrukt, als ouders leverden we een bijdrage en een deel werd geleend. Een kind kreeg een royale beurs van 500 euro per maand, dus die hoefde niet te lenen, maar kon ook niet werken.
Uitwonend kind kreeg een hogere basisbeurs en kon daarvan haar kamer betalen.

Emotionele ramp

#279 "dan is niet het behalen van de startkwalificatie het beslissende punt, maar de vraag of je ook studiefinanciering kunt vragen"
Precies. Studiefinanciering is een zg voorliggende voorziening.
Overigens helpt het niet om dat mbo te doen. Bij mbo is er ook recht op stufie.

Maar goed, het probleem van mmetje zit niet in het feit dat er geen KB meer is, maar in de verlaging van de bijstand voor alleenstaande ouders.

Het betekent dat dat wat we allemaal willen en de gewoonste zaak van de wereld vinden, je kind onder je vleugesl houden op zijn minst als het gaat om bed, bad en brood, voor alleenstaanden in de bijstand niet langer te betalen is zodra het kind gaat studeren.
Dat is geen financiele ramp. Er is tenslotte studiefinanciering. Dat kind kan aan voldoende compenserende inkomsten komen. Het is vooral een emotionele ramp. Een ongewilde en schokkende verandendering in de ouder kind relatie.

Hoe moet ik met honderden euros minder nog doen wat ik deed? Stoppen met doen wat je deed. Je kind met het zelf doen en meebetalen aan wat er samen opgesoupeerd wordt.

Monique D*

Monique D*

14-12-2014 om 01:25

Waarom geen kinderbijslag, maar wel kindgebondentoeslag?

De vraag die ik allang wilde stellen is nu duidelijk.

In eerste instantie ging je ervan uit dat je de eenouderuitkering en kindgebonden budget zou ontvangen.

Later bleek (zie post #246) dat de gemeente een fout heeft gemaakt en dat je alleen de extra alleenstaande ouderkorting zou ontvangen van 75 euro. Het kindgebonden budget zal je niet meer ontvangen.

Het kan zijn dat je het kindgebonden budget dat je teveel hebt ontvangen moet terugbetalen. Ik denk dat dit geldt voor de periode dat jouw zoon de HBO-studie volgt en stufi ontvangt (vanaf september tot nu).

Ik vroeg mij eigenlijk al af waarom je het kindgebonden toeslag ontvangt, terwijl jouw zoon stufi krijgt. Ik verwarde de kindgebonden toeslag met kinderbijslag, die je om bovenstaande reden niet meer ontvangt.

Verder is het goed om de kosten die jouw zoon maakt aan de hand van de lijstjes die de anderen hebben gemaakt onder de loep te nemen. Noteer die kosten. Maak een overzicht. Het wordt dan duidelijk wat jouw (verborgen) uitgaven zullen zijn en de (verborgen) kosten die jouw zoon maakt. Er gaat een wereld voor jou open.
Als je precies weet wat de kosten en inkomsten zijn kan je daaruit verder borduren. Ook kan je voor volgend jaar onderzoeken hoeveel stufi (aanvullende beurs voor minder draagkrachtigen), waarover Barveaux en Skik hadden) jouw zoon zal ontvangen. Het hangt er ook vanaf wat het inkomen van jouw ex-man is. Aan de hand van het gezamenlijk inkomen van de ouders wordt de hoogte van de stufi berekend.

Jouw ex-man betaalt al alimentatie. Dat komt al als inkomsten bovenop de stufi van jouw zoon. En dan moet je onderzoeken of hij met dit bedrag rond kan komen (studie-, ziektekosten, kostgeld, kleding, en zie de verdere uitgaven die de anderen hebben opgenoemd). Lukt dat? Jij moet zelf rondkomen van jouw bijstandsuitkering en eenoudertoeslag. Hoe kan jij hem financieel verzorgen als hij zichzelf niet kan onderhouden? Jouw zoon mag van jou niet lenen en hij kan niet werken.

Hoe zou je dit anders oplossen? Ik ben benieuwd.

MBO en 17

Mirjam: 'Bij mbo is er ook recht op stufie.' Niet als je van het VMBO af komt en 17 bent. Anders doe ik iets verkeerd. Studiefinanciering is voor HBO en universiteit als kinderen 17 of jonger zijn, voor de andere kinderen is het vanaf 18.

Maar goed, het probleem van mmetje zit niet in het feit dat er geen KB meer is, maar in de verlaging van de bijstand voor alleenstaande ouders. =Het betekent dat dat wat we allemaal willen en de gewoonste zaak van de wereld vinden. 'Nee, absoluut niet. ik vind het niet de gewoonste zaak van de wereld, maar een kromme redenering: het kind krijgt de studiebeurs voor een thuiswonend kind, terwijl de ouder geen kind meer heeft. Die redenering klopt echt niet.
Er zijn ouders die hun kind daarom op papier ergens anders laten wonen, bij een tante of zo. Dan krijgt het kind uitwonende beurs. Dat is fraude, ja, en daar wordt beter op gelet, dus de pakkans is groter. Maar die fraude is in feite het rechttrekken van een kromme situatie.

'Dat is geen financiele ramp. Er is tenslotte studiefinanciering. Dat kind kan aan voldoende compenserende inkomsten komen. Het is vooral een emotionele ramp. Een ongewilde en schokkende verandendering in de ouder kind relatie.' Ook ene financiële ramp als de studiebeurs helemaal een lening wordt. Het betekent dat je kind geld moet lenen om de ouder te compenseren voor het stevige verlies aan inkomsten. Dat een lening een voorliggende voorziening is, dat klopt voor geen eter. Ik ben benieuwd os iemand daar een proefproces over gaat starten.

In 2013 heeft Karabulut hier al kamervragen over gesteld, maar zij had als voorbeeld, dat er twee volwassenen waren, waarvan de een een bijstandsuikering en de ander studiefinanciering had. Het antwoord was dat het van de gemeente afhing hoe daarmee omgegaan werd, maar dat uit de jursiprudentie bleek dat studiefinanciering een voorliggende voorziening is.

Mar dan staat er een onduidelijk zinnetje in het antwoord: 'Voor de volledigheid merk ik op dat ouders met inwonende studerende kinderen die enkel inkomsten hebben uit studiefinanciering recht hebben op de volledige bijstandsnorm; de beschreven casus richt zich op de situatie van twee partners.' Ik weet niet of die ouders dan recht hebben op studiefinanciering, fysiek gezien is dat vrijwel onmogelijk, aangezien er een leeftijdsgrens is voor studiefinanciering. Het kan zijn dat het hier gaan om de norm voor gehuwden met bijstand, voor hen blijft de bijstand gewoon doorgaan.

Voor twee volwassenen kan ik me de redenering voorstellen: als er een studeert en de ander heeft geen werk, dan is het niet de bedoeling dat via de bijstandswet de ander in feite studiefinanciering krijgt.

Maar de meest voorkomende situatie is wat Mmetje meemaakt: alleenstaande ouder, waarvan het jongste kind studiefinanciering krijgt als ware het kind thuiswonend. Misschien is daar al jurisprudentie over, maar het zou ook kunnen zijn dat dat anders komt te liggen nu de hele studiebeurs lening wordt.

Tsjor

Nee

Stufie is voor studeren. Studeren begint op het mbo, hbo of wo na het behalen van je sk of als je 18 bent.
Het verwarrende van mbo is dat het zowel de functie van middelbaar onderwijs vervult (behalen van sk door 18minners) alsook die van voortgezette opleiding voor 18 plussers.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 12:27

Eens met Tsjor

Ik vind het inderdaad ook vreemd dat een thuiswonend kind onder de 18 niet wordt behandeld als financieel van de ouders afhankelijk thuiswonend kind zodra er studiefinanciering om de hoek komt kijken. Daar gaat het voor een groot deel om wat mij betreft.

Mmetje begon hiermee: Ik ben gewoon ondersteboven. Ik heb een wwb (bijstandsuitkering) Er zijn een aantal veranderingen in 2015, volgens een medewerker zou er voor mij niks veranderen, ik zou alleen een hoger kindgebonden budget krijgen die in mindering wordt gebracht op de uitkering.
Vandaag een brief gekregen van de belasting dat ik helemaal geen kindgebondenbudget meer krijg, volgen hun omdat ik vanaf sep 2014 geen recht meer heb op kinderbijslag.

Omdat een armlastige ouder dus een studerend kind onder de 18 heeft die studiefinanciering krijgt, wordt een voor de wet mínderjarig kind voortaan volledig als volwassen beschouwd (op het rijbewijs, stemrecht en alcoholverbod na dan) door de belastingdienst en overheid en wordt moeder/vader daardoor dus niet meer gesponsord met kindertoeslag en wordt daarmee gelijk het kindgebondenbudget afgeschaft, omdat dat aan de kindertoeslag gekoppeld is. (Dit haal ik uit de info van Mmetje zelf, ik heb daar geen kennis over.) En of dat allemaal nog niet erg genoeg is, wordt los van wat dan ook de uitkering van een alleenstaande ouder verlaagd naar het niveau van een alleenstaande met de gedachte dat dat weer gecompenseerd wordt uit het kindgebondenbudget. Maar dat is dus niet de praktijk vanwege die studiefinanciering. Moeder moet het kind dus te eten geven, kleden, onderdak bieden etc. van een bijstandje van een alleenstaande en kind moet van een studiefinanciering die is afgestemd op een thuiswonend kind moeder betalen voor zijn onkosten... terwijl het dus nog minderjarig is.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor de betreffende gezinnen voelt als onrecht. Maar misschien dat iemand in Jip en Janneke kan uitleggen waarom dit een volslagen logische gang van zaken is?

Nog verwarrender

Mirjam, nog verwarrender wordt het dan als iemand met een HAVO-diploma, 17 jaar, besluit om een MBO-opleiding te doen. Dat is niet eens onzinnig, soms weten kinderen heel goed wat ze willen worden en is een MBO-richting een betere voorbereiding dan een HBO. Ik weet niet hoe het dan zal gaan. Krijgt dat kind studiefinanciering, omdat hij een startkwalificatie heeft; of krijgt dat kind geen studiefinanciering, omdat hij/zij pas 17 is en een mbo-opleiding doet?

Weet jij het?

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 12:45

MBO/HBO

Afgelopen week las ik dat jongerren met een HBO opleiding moeilijker aan werk kunnen komen dan MBO-afgestudeerden. De gedachte dat een aantal MBO als tussenstation kiest is dus nog verstandig ook, lijkt.

Foutje

Kaaskopje, hier haal je wat door elkaar: 'En of dat allemaal nog niet erg genoeg is, wordt los van wat dan ook de uitkering van een alleenstaande ouder verlaagd naar het niveau van een alleenstaande met de gedachte dat dat weer gecompenseerd wordt uit het kindgebondenbudget.'

- Op 1 januari 2015 verdwijnt de alleenstaande ouderkorting. Dat heeft te maken met de belastingen en heeft dus gevolgen voor iedereen, ook voor de mensen die werken: je moet over meer geld belasting betalen.
- de verhoging van het kindgebonden budget zou een compensatie zijn voor dat verlies, maar maak je niets wijs: de norm voor de maximale vergoeding van het kindgebonden budget wordt verlaagd naar iets minder dan 20.000 euro en de hoogte wordt sneller afgebouwd.

De volgende dingen hebben een andere oorzaak:
- Mmetje zou eigenlijk een bijstandsuitkering moeten krijgen voor een alleenstaande (en niet alleenstaande ouder), maar dat heeft een andere oorzaak, namelijk het feit dat haar zoon begonnen is met een HBO-opleiding en dus studiefinanciering kan krijgen en dus neit meer ten hare laste is.
- Om diezelfde reden (dus zoon doet HBO) krijgt Mmetje ook geen kinderbijslag meer en omdat ze geen kinderbijslag meer krijgt krijgt ze ook geen kindgebonden budget.

Ik weet niet wanneer dat regeltje erin is gekomen, dat kinderen van 17 op een HBO-opleiding geen kinderbijslag meer krijgen. Mirjam vergelijkt iets met haar situatie van vroeger, maar dat ging over het volgen van een particulier opleiding. Het kan zijn dat het regeltje over 17 jaar en HBO al langer bestond. Het is volgens mij geen nieuwe regel van 1 januari 2015.

Dat je alleenstaande wordt zonder kinderen zodra je kind studiefinanciering krijgt is ook geen nieuwe regel, dat is al heel lang zo. Hetzelfde geldt voor de regel, dat je geen kinderbijslag krijgt als je studiefinanciering krijgt. En dat je geen kindgebonden budget krijgt als je geen kinderbijslag krijgt. Dat zijn allemaal oude regels.

Met andere woorden: de verandering waar Mmetje vanaf 1 januari mee te maken krijgt is dat de alleenstaande-ouderkorting verdwijnt (die belastingmaatregel), maar daar hebben we allemaal mee te maken.
Het zure voor haar is dat zij geen gebruik kan maken van de compensatie via het kindgebonden budget, omdat ze daar geen recht meer op heeft, maar dat komt dus omdat haar zoon HBO doet. Alle maatregelen waar zij mee te maken krijgt, die verbonden zijn aan het feit dat haar zoon een HBO-opleiding doet en dus studiefinanciering kan krijgen (lenen) zijn oude maatregelen, die al veel langer bekend zijn. Voor Mmetje was het nieuwe en schokkende, dat zij daar nu al mee te maken kreeg, terwijl haar zoon pas 17 is. Zij dacht, net als ik, dat de maatregelen pas in zouden gaan als haar zoon 18 was.

Logica in het systeem van een alleenstaande-uitkering met een studerend kind? Ik denk dat de logica is, dat de bijstand niet de studiefinanciering voor het kind is. Alleen voor het verschil tussen thuis- en uitwonend, daar is geen logische verklaring voor. Of ik zie die niet in elk geval.

Tsjor

Je gaf zelf het antwoord al

Tsjor, kb vervalt zodra er recht op stufie ontstaat. Een 17 jarige met sk die op het mbo verder gaat heeft recht op stufie en verliest dus kb.

Kaaskopje ik snap dat je het niet eerlijk vindt.

Nog ingewikkelder

'Met andere woorden: de verandering waar Mmetje vanaf 1 januari mee te maken krijgt is dat de alleenstaande-ouderkorting verdwijnt (die belastingmaatregel), maar daar hebben we allemaal mee te maken.'
Ook los van de wijzigingen per 1 januari 2015 zou Mmetje voor 2015 geen recht meer hebben op die alleenstaande-ouderkorting (die belastingmaatregel), omdat haar zoon in 2015 geen kind meer is van haar.
Per saldo heeft Mmetje dus in feite helemaal niets meer te maken met de wijzigingen die op 1 januari 2015 worden ingevoerd.
Voor 2014 ligt het iets anders, omdat haar zoon pas in september met de opleiding is begonnen en zij heeft waarschijnlijk tot 1 oktober kinderbijslag gekregen. De belastingdienst rekent meestal in 'meer dan een half jaar', maar ik zie niet hoe dat werkt met het kindgebonden budget. Als het 1 op 1 verbonden is met de kinderbijslag, dan zou Mmetje vanaf 1 oktober geen kinderbijslag meer ontvangen mogen hebben, en geen kindgebonden budget en geen alleenstaande-ouderkorting en geen bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder, maar wel voor een alleenstaande.
Op 1 januari 2015 zou er dan helemaal niets veranderd zijn voor haar.

Tsjor

Nu ben ik wel benieuwd

Mmetje, heb je op 1 oktober nog kinderbijslag gekregen voor je zoon? Oh wacht, kinderbijslag is altijd achteraf, dus waarschijnlijk wel. Maar weet je of je per 1 januari nog kinderbijslag krijgt voor je zoon?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.