Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


DUO

Mirjam, op de website van DUO staat: voor studiefinanciering van MBO en HBO/universiteit gelden verschillende voorwaarden. Bij MBO staan dan de volgende voorwaarden:

'Vraag

Welke voorwaarden gelden voor het recht op studiefinanciering voor een mbo-opleiding?
Antwoord

Je kunt studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

• je bent 18 jaar of ouder en je hebt je aanvraag gedaan voor de maand waarin je 30 jaar wordt en hebt er dan ook recht op
• (...)'

Waar haal jij je zekerheid vandaan?

Tsjor

four

four

14-12-2014 om 13:20

foute info

Hieronder de wettekst. Een zestien of zeventienjarig met startkwalificatie heeft gewoon recht op kinderbijslag. Alleen wanneer het kind naar het HBO of universiteit gaat en daardoor recht heeft op kinderbijslag vervalt het recht op kinderbijslag.

Artikel 7
De verzekerde heeft voor een kind van 16 of 17 jaar slechts recht op kinderbijslag indien:

lid 2
a. de verzekerde heeft voldaan aan de verplichtingen, bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, en 4a, eerste lid, van de Leerplichtwet 1969, dan wel daarvan op grond van die wet is vrijgesteld;

b. het kind als leerling of deelnemer van een met een school of instelling als bedoeld in artikel 4a van de Leerplichtwet 1969 vergelijkbare inrichting van onderwijs buiten Nederland staat ingeschreven en deze inrichting geregeld bezoekt, dan wel met overeenkomstige toepassing van de vrijstellingsgronden van die wet van die verplichting is vrijgesteld;

c. het kind een startkwalificatie als bedoeld in artikel 1, onderdeel f, van de Leerplichtwet 1969 heeft behaald; of

d. het kind een school of instelling als bedoeld in onderdeel b heeft afgerond op vergelijkbare wijze als bedoeld in onderdeel c.

Artikel 7a

1. De verzekerde heeft geen recht op kinderbijslag overeenkomstig de bepalingen van deze wet voor een kind, indien dat kind op de eerste dag van een kalenderkwartaal recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000.

four

four

14-12-2014 om 13:21

foutje in mijn eerste zin

Daar had moeten staan:

Hieronder de wettekst. Een zestien of zeventienjarig met startkwalificatie heeft gewoon recht op kinderbijslag. Alleen wanneer het kind naar het HBO of universiteit gaat en daardoor recht heeft op studiefinanciering vervalt het recht op kinderbijslag.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 13:49

Bestond al langer

Ik heb wat trage kinderen. De jongste zit nu 'pas' op het hbo, dus ik heb er nooit mee te maken gehad.

Ik begin te begrijpen dat het een en ander al bestond Maar ik begrijp wel goed dat voor alleenstaande ouders in de bijstand en hun studerende kinderen financieel gezien het gat tussen mbo en hbo/universiteit groter wordt vanaf volgend jaar, omdat de uitkering verlaagd wordt naar 'alleenstaande' in plaats van 'alleenstaande ouder'?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-12-2014 om 14:19

MBO

Als je een kind hebt onder de 18 op het mbo krijg je nog gewoon kinderbijslag en kgb. Tot 1 januari kreeg je ook nog een tegemoetkoming in de schoolkosten maar die tegemoetkoming verdwijnt per 1 januari en zou dus gecompenseerd worden door verhoging van het kgb. Met ingang van 1 januari 2017 kunnen minderjarige mbo-studenten aanspraak maken op een reisvoorziening.
Als je minderjarige kind op het HBO of WO zit krijg je geen kinderbijslag en kgb meer omdat je kind recht heeft op stufi. Dat is het grote verschil. En ik vermoed dat men met de invoering van de nieuwe wet- en regelgeving deze groep ouders is "vergeten". Want zo is het gunstiger als je kind MBO gaat doen ipv HBO of WO. En er komen steeds meer leerlingen die jonger zijn dan 18 als ze gaan studeren aan het HBO of WO.

Niet helemaal

'....vanaf volgend jaar, omdat de uitkering verlaagd wordt naar 'alleenstaande' in plaats van 'alleenstaande ouder'?' Nou nee, de bijstandsuitkering blijft zoals die is en de regels rond het verlangen van een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder naar een alleenstaande blijven ook hetzelfde, namelijk: als het kind studiefinanciering heeft (of startkwalificatie?).
Wat verandert is dat de alleenstaande-ouder-korting wegvalt.

Tsjor

Elisa

Ja, er wordt veel gecompenseerd met het kindgebonden budget. Jammer als je dat niet meer krijgt, bijvoorbeeld omdat je zoon van 27 je toeslagpartner is geworden, zoals bij mij. Of omdat je geen kinderbijslag meer krijgt, zoals bij Mmetje. Of omdat je net teveel verdient. Het begint een beetje een fopspeen te worden, die compensatie via het kindgebonden budget.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 17:18

Ja precies Elisa

Ik had wat meer werk om daar te komen, maar die indruk kreeg ik ook.

Expres

Ik heb me vergist. Althans: nog niet zo heel lang geleden kregen HO studenten < 18 ook geen stufie. Ik dacht dat die onzin over de hele linie was recht getrokken. Maar kennelijk zijn MBO studenten < 17 wel kinderen en HO studenten niet.

#306
"En ik vermoed dat men met de invoering van de nieuwe wet- en regelgeving deze groep ouders is "vergeten". Want zo is het gunstiger als je kind MBO gaat doen ipv HBO of WO."

Juist daarom zou ik menen dat dat expres is. MBO is voor de overheid veel goedkoper. Er zijn een heleboel maatregelen die erop wijzen dat studeren in het HO niet gestimuleerd wordt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-12-2014 om 17:32

Oneerlijk

Overigens is het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting niet het enige verschil; de norm gaat wel degelijk 20% naar beneden. Van 70% naar 50% van het wettelijk minimumloon. Je houdt echter indien van toepassing wel recht op gemeentelijke verhoging in het kader van het niet kunnen delen van woonkosten dus kreeg je eerst als alleenstaande ouder inclusief die toeslag 90%, wordt dat 70%. Het wegvallen van die 20% zou dus weer gecompenseerd worden met ophoging van het kgb. Wat inderdaad een wassen neus is want het compenseert niet alles wat wegvalt en bovendien geldt dat kgb dus niet voor die situaties die hier voorbij komen. Het is oneerlijk. Hopelijk komt men daar ook achter en komen voor deze groepen nieuwe regels en compensatie.

Denk het niet

"oneerlijk" is een politieke uitspraak. De wind is nu eenmaal de andere kant op.

Bovendien is studiefinanciering al veel langer een voorliggende voorziening. Geen bijstand, eerst je stufierechten opmaken. Volgens mij blijft die dwang ook als stufie straks een lening is.
Als je die lijn recht doortrekt dan kan het er nog van komen dat alleenstaande ouders hun kinderen moeten dwingen om te gaan studeren zodat er een inkomen is.

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Maar die weg is reeds lang geledeningeslagen.

Mbo/hbo

Tja, ik vind het maar "oneerlijk" dat mijn kind volgend jaar geen ov krijgt naar zijn mbo opleiding. Tjakka, 200 euro per maand. Dat gaat in 2017 pas veranderen. Hbo was beter geweest, sf en ov. Nu moet ik het doen met alleen kb.

Annet

Annet

14-12-2014 om 19:39

Wil40

Stufi is er volgend jaar ook niet meer, niet meer de basisbeurs. En kb is evenveel als basisbeurs nu. Studenten op hbo moeten dat volgend schooljaar lenen. Jij krijgt het als kb.

Blijft het verschil met ov. Dat is balen. De kb maakt het verschil wel kleiner.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-12-2014 om 19:45

Wil40

Wil, bedoel je met kb kinderbijslag? Dan heb je ook nog recht op kindgebonden budget. http://financieel.infonu.nl/geld/135766-kindgebonden-budget-2015-bedragen-voorwaarden-wijzigingen.html

Tjor

Ja ik heb volgens mij nog wel kinderbijslag gekregen in okt, maar zal het voor de zekerheid nog even nakijken, maar weet bijna zeker van wel. Ook het kindgebonden budget ontvang ik nog, deze maand weet ik niet of ik het nog ga krijgen maar las dat zo is is het de laatste keer en misschien moet ik het ook nog wel terugbetalen..geen idee

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.