Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd

Ik ben gewoon ondersteboven. Ik heb een wwb (bijstandsuitkering) Er zijn een aantal veranderingen in 2015, volgens een medewerker zou er voor mij niks veranderen, ik zou alleen een hoger kindgebonden budget krijgen die in mindering wordt gebracht op de uitkering.
Vandaag een brief gekregen van de belasting dat ik helemaal geen kindgebondenbudget meer krijg, volgen hun omdat ik vanaf sep 2014 geen recht meer heb op kinderbijslag.
De sociale verzekeringsbank gebeld en volgens hun zeggen krijg ik dat inderdaad niet meer ook al is mijn zoon 17 omdat hij een hbo studie volgt en ik daar dus geen recht meer op heb.
En omdat ik geen recht heb op kinderbijslag krijg ik ook het kindgebonden budget niet meer.
Dit scheelt 400 per maand, hoe kan dit in vredesnaam? Ik heb al van alles gebeld, rijksoverheid enz. Bij de gemeente waren ze niet meer aanwezig dus kan maandag pas bellen. Ik maak me in ieder geval erg ongerust. hoe kan ik leven van 500 euro?


DUO

Kun je bij DUO informeren of je kind in aanmerking komt voor meer beurs of lening? Vanwege jou lage inkomen?
Is een bijstandsuitkering voor jou alleen maar 500 euro? Dat lijkt me wel erg weinig. Of is dat na aftrek van vaste lasten?

Hortensia

Hortensia

06-12-2014 om 09:35

moeilijk te zeggen

Ik zie van heel dichtbij hoe mensen als jij de wanhoop nabij zijn omdat de beleidsmakers denken dat iemand sneller aan het werk zal gaan door de uitkeringskraan verder dicht te draaien ("de werkprikkel"), terwijl het in werkelijkheid voor veel uitkeringsgerechtigden helemaal niet zo simpel is. Als er dan ook nog sprake is van oudere kinderen, waardoor kindertoeslagen en -bijslag helemaal wegvalt, en/of een vader die uit beeld is en dus niet bij kan dragen, wordt het leven bijna onmogelijk gemaakt.

Helaas kan blijkbaar niemand zeggen hoe de vlag er voor jou per 1 januari bij hangt. Er circuleren meerdere rekentools op het www, met allemaal verschillende uitkomsten. Maar het komt er op neer dat je als alleenstaande bijstandsgerechtigde ouder met een ouder kind zwaar de pineut bent. Jij wordt verondersteld als de bliksem zo snel een baantje te nemen en als dat niet lukt, moet je kind maar bijspringen.

Ik weet niet waar je die 500 euro hebt gevonden, ik denk dat een alleenstaandenuitkering (alleenstaande ouderuitkering vervalt per 1-1-2015) rond de 700 ligt, plus nog wat toeslagen erbij (die lang niet zo royaal zijn als die mevrouw Van Gaal ooit suggereerde). Maar als de (jaarlijks stijgende) huur er nog af moet, plus alle andere (stijgende) kosten, hou je bitter weinig over. En een student kost ook geld, ze eten de oren van je hoofd, moeten vanaf hun 18e zelf hun ziektekostenverzekering betalen, bijbaantjes die te combineren zijn met opleiding/studie zijn niet altijd makkelijk te vinden.

Wat AnneJ zegt: hoe zit dat met het DUO? Helaas kijken ze dan ook naar de draagkracht van vader, maar als die bewijsbaar uit beeld is (dit moet je kunnen aantonen, samen met een professional als een leerkracht of maatschappelijk werk) of ook niet draagkrachtig genoeg is, heeft hij recht op aanvullende studiefinanciering. Ik weet niet hoe hoog dat voor HBO is (heb zelf MBO-kinderen). En eventueel een aanvullende lening. Ik zou het eens uitzoeken als ik jou was!

Ga ook eens naar maatschappelijk werk of beter, de sociale raadslieden van je gemeente en laat een inkomstencheck doen. Zij weten ook waar eventuele "potjes" te vinden zijn, maar verwacht er geen wonderen van, die potjes worden steeds schaarser en vooral als je een ouder kind hebt kun je tussen wal en schip terecht komen.

En tenslotte: is het mogelijk dat je zoon uit huis gaat? Op kamers, een studentenflatje of zo? Nu, of vanaf zijn 18e? Ook dan zal het voor jullie beiden krap zijn, maar met een meerpersoonshuishouden rondkomen van een alleenstaandenuitkering is simpelweg onmogelijk. Ik ken meerdere gevallen waarin het beter was dat een kind op zichzelf ging wonen om te voorkomen dat de ouder echt in de schulden zou komen. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de prijzen van studentenhuisvesting, plaatselijke mogelijkheden voor jongeren om toch huurtoeslag te kunnen krijgen en liefst ook een bijbaantje.

Heel veel sterkte met deze situatie...

startkwalificatie

17 en dan geen kinderbijslag meer? Ik dacht: hoe kan dat? Maar daar is blijkbaar iets op gevonden: de startkwalificatie. Als je kind de startkwalificatie heeft gehaald heb je geen recht meer op kinderbijslag. Hoe verzinnen ze het!

Geen kinderbijslag is geen kindgebonden budget.

Blijft over: DUO.

Van de website: 'In het hoger onderwijs geldt geen minimumleeftijd. Je kunt dus ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
Ben je nog geen 18, dan krijg je recht per het eerste kwartaal van je studie. Begin je op 1 september met een studie en ben je op 1 juli nog geen 18 jaar? Dan heb je dus recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.

Je zoon krijgt dus in elk geval wel studiebeurs. Jij krijgt de uitkering voor een alleenstaande.

Studiebeurs is meer dan kinderbijslag. Je zoon zal kostgeld moeten betalen en daarmee een deel van het verschil voor jou kunnen compenseren.

Tsjor

Gemeente

Overigens begrijp ik niets van de opmerking van de gemeente, dat een hoger kindgebonden budget gekort wordt op je bijstandsuitkering. Dat zou betekenen dat de belastingdienst ouders met kinderen tegemoet komt, terwijl de gemeente in feite dat geld in zijn zak steekt, door de uitkeringen te verlagen. Mooie politiek zo!

Het zou ook strijdig zijn met de wet: WWB art. 31 lid 2 d: 'Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
d. tegemoetkomingen in de zin van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen;'

Ik neem aan dat het kindgebonden budget daaronder valt. Ik hoop maar dat de gemeente in jouw situatie zat te raaskallen, maar ondertussen zou ik daar mijn hand niet voor in het vuur steken. Er wordt zoveel gekort en er ontstaan zoveel tegenstrijdigheden.

Jij hebt daar niets aan, je zoon heeft de startkwalificatie gehaald en daarmee vervalt het recht op kinderbijslag en dus ook op het kindgebonden budget. Maar elke andere ouder die met zo'n gemeentelijke maatregel te maken krijgt zou ik adviseren om minstens de wet er even op na te slaan, een advocaat of de ombudsman in de arm te nemen en de gemeente op de voet te volgen of het wel kan wat ze doen.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 10:48

Ik heb niet veel bij te dragen

maar als dit klopt is het een grote schande. Ik hoop dus dat ergens toch iets gaande is waardoor het eindresultaat niet zo belabberd is als nu lijkt.

In mijn tijd

Volgens mij is het al heel lang zo dat kinderen die niet meer naar het vo gaan, geen kb meer ontvangen. Ik kreeg voor mijn 16 jarige dochter ook geen kb omdat ze niet naar een gesubsidieerde vo school ging (wel naar een niet gesubsidieerde). Dat is inmiddels veranderd naar het eikpunt Wel of geen SK. (er zijn 15 en 16 jarigen voor wie geen kb wordt ontvangen).

Voor het overige is stufie ook een inkomensvoorziening. Zoon moet de volle mep aanvragen en zo nodig bijlenen en inderdaad kostgeld betalen.

In een klap van zorgen voor, naar samenwonen met wederzijdse economische afhankelijkheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 11:27

Gelukkig

kregen wij wel tot 18 jaar gewoon kinderbijslag.

Het zal allemaal wel rechtgepraat worden, maar ik vind het idioot dat een studerend kind via de studiefinanciering bij moet dragen aan de kosten zolang het thuiswonend is. Zo'n kind krijgt geen uitwonenden financiering tenslotte. Er wordt dus wel bedacht dat de ouder/ouders kind moet(en) kunnen onderhouden op het studeren na, maar waar dat dan vandaan moet komen is blijkbaar iets minder interessant.

Kaaskopje

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is hartstikke krom.

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 14:41

mmetje

Het is toch echt van den zotte en eigenlijk pure discriminatie... Alleenstaande ouders krijgen inderdaad vanaf 1 januari het sociaal minimum geldend voor alleenstaanden, zo'n 20% minder. Dit verschil wordt gecompenseerd door verhoging van het kindgebonden budget. Je krijgt echter geen kinderbijslag en kindgebonden budget meer omdat je kind een HBO opleiding doet ook al is hij jonger dan 18 jaar; hij moet studiefinanciering aanvragen.
Jij blijft natuurlijk wel recht houden op bijzondere bijstand en andere minima-regelingen zoals de Langdurigheidstoeslag. Als je zoon 18 jaar wordt kan hij ook zorgtoeslag aanvragen bij Toeslagen omdat hij dan ook zijn eigen ziektekostenverzekering moet afsluiten.

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/uw_kind_wordt_16_jaar/
https://duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/default.asp

Ik heb een WAO uitkering die uit de Toeslagenwet aangevuld wordt tot het sociaal minimum en krijg vanaf 1 januari dus ook 20% minder maar ik heb nog wel recht op kinderbijslag en kindgebondenbudget; door ophoging van het kindgebondenbudget vervalt het verschil maar ik hou mijn hart vast als zoon 17 is en studeert. Als deze idiote regelingen dan niet gewijzigd zijn kom ik in dezelfde situatie terecht.
Bel maandag met de gemeente en trek overal aan de bel! Stap naar de Ombudsman, de SP, weet ik wat. Want dit kan natuurlijk niet. Jij moet het met veel minder geld doen omdat je een minderjarige, studerende, thuiswonende zoon hebt....

Ouder kind re

#8 ik zie een misverstand. De uitwonende beurs is hoger omdat uit wonen duurder is (huur), niet omdat van ouders minder bijdrage wordt verwacht.
Ik vrees eigenlijk dat de nieuwe uitleg helaam niet krim is maar kaarsrecht waar je liever een beetje buigen zou zien. Ik weet niet wanneer ik het ontdekte, maar toen ik het ontdekte was ik diep geschokt. Dat studiefinanciering een zg voorliggende voorziening is. Dat je eerst je stufierechten op moet maken voordat er recht op een uitkering ontstaat. Kortom:dat uitkering en stufie aan elkaar vast zitten. Dat betekent vanzelf dat stufie ontvangem invloed heeft op de uitkeringsrechtem.

Ik vind dat niet redelijk. Maar nieuw is dat niet. Samenwonenden hebben er al veel langer mee te maken.
Het is raar dat de overheid nu zo ingrijpt in de relationele verhouding ouder kind.

Wel krom

'De uitwonende beurs is hoger omdat uit wonen duurder is (huur), niet omdat van ouders minder bijdrage wordt verwacht.' Het is zeker geen nieuwe regeling. Het enige nieuwe dat ik nu ontdekte is, dat een startkwalificatie behalen betekent dat je recht op kinderbijslag vervalt. Dat geldt dus voor alle jongeren die tijdig afstuderen van de HAVO.
VMBO is geen startkwalificatie en met VWO ben je meesstal ongeveer net 18 als je klaar bent. Dus met name de ouders van HAVO-leerlingen zijn de dupe. Tip: als je kind niet zeker weet wat hij/zij na de HAVO gaat doen, laat hen/haar dan een jaar doubleren in de vierde klas. Bij twijfel: niet studeren. En zeker niet voor je 18e je startkwalificatie halen.

Het kromme is dit: de ouder gaat er bijna 300 euro op achteruit en het kind wordt geacht dat te compenseren. Dat is niet voor voedsel, dat is ook huur etc. Voor het kind wordt de ouder de hospita, waarbij het kind een kamer huurt. Maar omdat het de eigen ouder is wordt het kind als thuiswonend beschouwd en niet als uitwonend. Als het kind uitwonend was zou het een hogere studiebeurs krijgen. Voor DUO is het een thuiswonend kind, voor de WWB is het een kind dat niet meer 'ten laste' van jou is, oftewel niet meer tot het gezin behoort.
Nog complexer wordt het als het kind om ouder te compenseren maar gaat bijverdienen. Het kan zijn dat de gemeente bepaalde toeslagen gaat verlagen omdat er inkomsten zijn (van het kind).

Wat betreft de eigen bijdrage van ouders, die is al op 0 gezet als je een bijstandsuitkering hebt.

Tsjor

Elisa

'Alleenstaande ouders krijgen inderdaad vanaf 1 januari het sociaal minimum geldend voor alleenstaanden, zo'n 20% minder. Dit verschil wordt gecompenseerd door verhoging van het kindgebonden budget.' Het verschil wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd. Nog meer armoede dus. Terwijl het land eigenlijk vooral één ding nodig heeft: kinderen.

In de situatie van mmetje is het vreemde, dat zij niet al in september gekort is op haar uitkering, omdat het kind toen al geen recht meer had op kinderbijslag en stufi zou hebben moeten aanvragen (en zij dus toen al alleenstaande was, geen ouder meer). Voor haar maakt die regeling vanaf 1 januari eigenlijk niet eens zoveel verschil.

Wat het allemaal overigens niet minder pijnlijk maakt.

Ik hoop dat zoon van mmetje met terugwerkende kracht stufi kan aanvragen.

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 20:24

Krom

Eh, er zijn best veel kinderen jonger dan 18 die hun VWO diploma halen. Mijn zoon zal net 17 zijn als hij zijn VWO-diploma heeft. En dan heeft hij al een jaar gedoubleerd. Volgens de huidige regelingen zou het dus dan het gunstigste zijn als hij niet meteen gaat studeren maar tot zijn 18e gaat werken en daarmee minder dan €1266 per kwartaal gaat verdienen. Dan heb ik nog recht op kinderbijslag en kindgebonden budget. Maar goed, als kind 18 wordt vervallen dus zowel de kinderbijslag en het kindgebonden budget sowieso. Dat is per kwartaal €273 aan kinderbijslag minder en per maand €359 aan kindgebonden budget (per 1-1-2015) minder. Hou ik over aan WAO + Toeslag iets meer dan €800 per maand (= sociaal minimum alleenstaande ouder). In die situatie zit mmetje nu. Hoe bedoel je armoedeval??? En alleenstaande ouders houden dus veel minder over dan alleenstaanden zonder kinderen. Het is wel degelijk krom; en discriminerend en die nieuwe regelingen gaan ten koste van degenen die al weinig inkomsten hebben. Nou, ik ga de SP hierover aanschrijven.

Hortensia

Hortensia

06-12-2014 om 20:58

werkprikkel

De verantwoordelijken in de regering hebben herhaaldelijk enthousiast geroepen dat deze maatregel wordt ingesteld om de bijstandsgerechtigden wat meer een arbeidsprikkel te geven, en zo niet, dan moeten de kosten maar gedeeld worden.

Iemand die zo wereldvreemd in het leven staat dat die denkt dat elke bijstandsouder héérlijk ontspannen op de bank TellSell zit te kijken, daar verwacht ik weinig verstandigs van. En ja, er zullen echt wel alleenstaande ouders zijn die echt lui zijn, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de meerderheid van deze ouders de wanhoop nabij zijn.

Dit is overigens al enkele maanden bekend, ik ben verrast dat een aantel OOL-ers hier zo geschokt en verrast op reageren. Ja, echt, zo hangt de vlag erbij. En dan hebben we het nog niet gehad over de reeks verplichtingen (zoals verhuisplicht als je elders meer kans op werk hebt). Dat je jezelf voor zover mogelijk van dat geld representatief kleedt voor sollicitatiegesprekken begrijp ik, maar verhuisplicht, of minstens 3 uur reistijd terwijl je in je eentje een kind opvoedt...

En dat is allemaal juichend ontvangen door het volk, dat ongelooflijk is opgejut tegen "uitkeringstrekkers" tijdens de campagne van 2012, de VVD voorop. Kennen we die poster nog van de VVD? Even een plaatje van google (er was genoeg te vinden): "http://www.opsterlandsbelang.nl/wp-content/uploads/2013/09/VVD.jpg"

Marije

Marije

06-12-2014 om 21:08

Hortensia

"Iemand die zo wereldvreemd in het leven staat dat die denkt dat elke bijstandsouder héérlijk ontspannen op de bank TellSell zit te kijken, daar verwacht ik weinig verstandigs van. En ja, er zullen echt wel alleenstaande ouders zijn die echt lui zijn, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de meerderheid van deze ouders de wanhoop nabij zijn."

Dat kan jij wel denken maar denk jij echt dat de meerderheid van de bijstandsgerechtigden zich suf solliciteert? Hoeveel van de OO ouders in een dergelijke situatie is echt actief op zoek naar werk? Ik denk/vrees dat de meesten allemaal redenen zullen aanvoeren om niet te hoeven werken.

Ja het is zwaar. Maar iedereen moet inleveren, veel mensen zijn werkloos dus het aantal uitkeringsgerechtigden stijgt. En daarmee de kosten. Hoe wil je dat anders regelen? Dan de werkenden nog meer belasting betalen? Is dat terecht?

Vergis je niet, voor een hoop mensen is niet werken echt een keuze. Ik heb daarom niet zozeer medelijden met de bijstandsgerechtigden, maar wel met hun kinderen die hiervoor niet hebben gekozen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 21:38

Toeslagen

... en de alleenstaandeouderkorting wordt ook nog eens afgeschaft per 1 januari;-( De zorgtoeslag voor minimuminkomens gaat gelukkig wel omhoog. Maar iedereen moet beduidend meer gaan inleveren.

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 21:43

Nou Elisa

Geheel tegen de verwachting in wordt het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting ruimschoots gecompenseerd door verhoging van het kindgebonden budget. Het viel mij al mee (en ik heb gewoon een redelijk betaalde baan), maar bij een lager inkomen ga je er dus nog meer op vooruit. Plus ook nog hogere zorgtoeslag. Dat laatste krijg ik niet (maar wel een hogere premie).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 21:52

Katniss

Het wordt niet ruimschoots gecompenseerd; het wordt net gecompenseerd. Ik heb net de berekeningen en specificaties binnen. Wat ik inlever op mijn Toeslag krijg ik precies terug met het kindgebonden budget. De zorgtoeslag gaat omhoog met 7 euro per maand maar de zorgpremie en het eigen risico gaan ook fors omhoog. Netto hou ik er geen cent meer aan over. Mmetje daarentegen krijgt honderden euro's per maand minder terwijl ze al op het minimum zat. En ze zal niet de enige zijn. WWB, WAO of anders.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 21:55

Oeps

Oeps vergeten: het wegvallen van de alleenstaandeouderkorting wordt dus helemaal niet gecompenseerd. Verhoging van het kindgebonden budget compenseert alleen het verlagen van het sociaal minimum voor alleenstaande ouders (70%) tot die voor alleenstaanden (50%).

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 22:07

Voor werkende ouders wel

Geldt de compensatie dan alleen voor werkende ouders? Mijn VT is ongeveer 180 euro per maand lager (door het wegvallen van alleenstaande ouderkorting), en het kindgebonden budget wordt 220 hoger. Volgens mij is wel mijn kinderopvangtoeslag verlaagd (moet ik nog even nakijken) dus ergens wordt het wel weer rechtgetrokken, helaas.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 22:12

Mmetje

Mmetje, neem ook contact op met Sociaal Raadslieden. De 20% verlaging van je uitkering wordt in jouw geval dus niet gecompenseerd door het kindgebonden budget. Daarnaast heb je geen recht meer op alleenstaandeouderkorting. Het lijkt mij dat er voor die situaties overgangsregelingen zijn. Die nieuwe wet- en regelgeving is nog zo nieuw en onbekend dat de instanties er kennelijk nog niet echt mee uit de voeten kunnen en ze jou verkeerd voorgelicht hebben. Laat je zoon in ieder geval zsm stufie aanvragen en kijk of hij die met terugwerkende kracht kan krijgen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 22:27

Compensatie

Mijn VT gaat omlaag van 84 euro per maand naar 6 euro per maand. Dat lever ik dus wel degelijk in want dit wordt niet gecompenseerd. Ik ga er netto dus toch bijna 80 euro per maand op achteruit. Het is en blijft hoe dan ook sappelen en iedere cent drie keer omdraaien. Sparen zat en zit er al helemaal niet in. Zoon werkt nu al en spaart hard om zijn eigen studie te kunnen bekostigen over een jaar of drie, vier. Ik vrees dat het tegen die tijd financieel nog beroerder wordt voor iedereen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 22:36

Werken

Je hebt ook nog alleenstaande ouders die wel (parttime) werken maar aanvullende bijstand krijgen ter aanvulling tot het sociaal minimum. Ik vermoed dat voor iedere categorie de regels en bedragen weer net iets anders liggen. Maar vooral de werkloze & zieke alleenstaande ouders zijn de dupe. Vooral omdat 1. de banen niet voor het oprapen liggen en 2. je fors veel moet gaan werken en verdienen om niet in de beruchte armoedeval te lopen waardoor je netto niets of nauwelijks iets overhoudt.

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 22:53

Verhoging kgb

Ik vind het maar vreemd. Je kgb zou minstens met het bedrag van de alleenstaande ouderkorting verhoogd moeten worden. En die alleenstaande ouderkorting was veel hoger dan 84 euro per maand. Is het wel allemaal goed gegaan met je belastingaangiften?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 23:10

Kgb

De alleenstaande ouderkorting van afgelopen jaar was €947. Die vervalt nu. Het kgb wordt verhoogd met het bedrag dat op mijn Toeslagenwet in mindering wordt gebracht (20% van het sociaal minimum). Het wegvallen van de alleenstaandeouderkorting wordt dus echt nergens mee gecompenseerd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 23:18

Alleenstaande ouderkorting

Hmm, ik lees dit op Rijksoverheid.nl: "Let op: vanaf 1 januari 2015 kunt u geen (aanvullende) alleenstaande ouderkorting meer krijgen. U krijgt hiervoor in de plaats een compensatie van € 2800 per jaar bij het kindgebonden budget (de zogeheten alleenstaande ouderkop)"

Dus die ophoging van het kgb compenseert het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting. Dan is er dus niets wat het wegvallen van die 20% (= maandelijks ongeveer €249) van de Toeslagenwet compenseert. Ik weet dat mijn belastingaangiften kloppen dus ik bel maandag maar eens met het UWV. Zucht. Het wordt er allemaal niet makkelijker op;-(

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 23:18

Ik heb het al gevonden

Schijnbaar is de compensatie middels het kgb ook nog minder dan de verlaging van de bijstandsuitkering, om het verschil in koopkracht tussen alleenstaande ouders (voorheen 70% v/h minimumloon) en gezinnen met kinderen (100%) te verminderen en werk te stimuleren. Dat lijkt me dan weer geen slechte zaak, want werkende alleenstaande ouders met een laag inkomen gaan er dus wel behoorlijk op vooruit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 23:37

Werk stimuleren

Maar ik heb geen WWB, ik heb WAO en niet voor niets. Die stimulans gaat dus voor mij (en vele anderen) niet op.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2014 om 23:42

Mmetje

Maar ik red me wel; ik vind situaties zoals die van mmetje echt niet kunnen. Die gaat er straks verschrikkelijk op achteruit. Dat kan en mag niet. De meest kwetsbare groepen worden gewoon weer eens ge#@#!d. En de rijken merken het nauwelijks in hun portemonnee...

Hortensia

Hortensia

07-12-2014 om 08:57

Marije

Om niet te hoeven werken, denk jij.

De werkelijkheid is vaak net even anders. Een paar honderd sollicitanten per vacature. Ziekte of mantelzorg. Maar blijf gerust denken dat het aan de bijstandsgerechtigden zelf ligt als jij je daar beter bij voelt.

De waarheid is inmiddels steeds duidelijker aan het worden, tot die niet meer te ontkennen is. In dit topic is dat al te merken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.