Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


Tegeltje

Tegeltje

07-12-2014 om 21:22

Ik snap het niet

Kind heeft recht op studiefinanciering. Als kind die aanvraagt, komt hij niet meer tot jouw last. Kind kan dan zelf zijn eten en kleding betalen. Waarom vind je dan toch dat je levenslang recht moet houden op het geld om kind mede te onderhouden?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2014 om 21:49

Tegeltje

Ouders zijn onderhoudsplichtig totdat het kind 21 jaar is tenzij het kind al eerder in staat is om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien dmv werk.
Als het kind studiefinanciering ontvangt, heeft dit gevolgen voor de hoogte van de alimentatie.
http://www.vhpa.nl/artikelen/17-alimentatie-meerdejarige-de-wet-studiefinanciering

Marije

Marije

07-12-2014 om 22:06

Houding

Ik snap het ook niet: erger mij rot aan die houding in dit draadje 'wie gaat mij compenseren?". Man, wees blij dat je gratis geld krijgt. Iedereen levert in en als je nu in de WW komt sta je er een stuk minder riant voor dan als je dat 2 jaar geleden is overkomen.Er zijn vast mensen die zich suf solliciteren, maar de meerderheid verschuilt zich achter allerlei smoesjes.....

Dames, wees eerlijk.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 22:10

marije

Ach de goeien moeten zoals altijd onder de kwaaien lijden: er zullen altijd mensen tussen zitten die zwart bijwerken en onder een baan uit kunnen komen maar gooi toch niet alle mensen op 1 hoop.

Bij mij is echt nog wel fulltimeuitzendwerk te vinden (wil ik niet dus daarom weet ik dat, ik zie alleen maar fulltime) maar je hebt er totaal geen zekerheid. Vaste banen vanuit de bijstand zul je niet vinden als het op het ongeschoolde niveau is. In andere delen van het land is er zelfs geen fulltime uitzendwerk.

Marije

Marije

07-12-2014 om 22:41

vaste banen

Sorry, maar vanuit de bijstand gelijk een vaste baan wensen/eisen is niet reëel. Sowieso niet, iedereen begint op tijdelijke/contractbasis.

Ik geloof echt wel dat het moeilijk is om nu een baan te vinden. Zeker part time Maar ik geloof ook dat 70% van de uitkeringsgerechtigden helemaal niet wil.

Ik werk en ben ook al jaren niet gecompenseerd (qua inflatie of wat dan ook). Ik vind het niet gepast om zo te klagen terwijl je gewoon geld krijgt. Het is allemaal ikke, ikke, ikke.

Gaat over iets anders

Gaat over het terugvorderen van teveel betaald kindgebonden budget. Het goede nieuws zou wel zijn, dat de belastingdienst rekening zou kunnen gaan houden met de beslagvrije voet (90%), zodat ze niet zoveel geld terugvorderen dat mensen daardoor onder het bestaansminimum komen.

Tsjor

mmetje

mmetje

07-12-2014 om 22:47

Marije

Jij vind het normaal als je wordt gekort met 400 euro omdat je kind 17 is en Hbo doet en dus geen recht meer heeft op kinderbijslag en ook niet op het kindgebonden budget terwijl als hij mbo had gedaan ik die inkomsten wel gewoon had gehad?? Van welke planeet kom jij?
Je moet je schamen om zo te denken en te oordelen.
Denk jij nou echt dat mensen voor hun lol in de bijstand zitten?

mmetje

mmetje

07-12-2014 om 22:50

Tegeltje

Moet ook maar eens beter lezen...
Studiefinancering krijg ik, 102 per maand terwijl de studie 2600 kost per jaar...
Levenslang? Heb ik het daarover, ik heb het over het NU.
Nu krijg ik een uitkering van een alleenstaande maar onderhoud met mijn kind van 17

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2014 om 22:52

Mmetje

Ach mmetje, er zijn helaas nog teveel mensen die zo naief, onwetend en bevooroordeeld zijn. Meestal rechtse rakkers die VVD stemmen. Anderen beschuldigen die het minder goed hebben, meestal buiten hun eigen schuld om, en zichzelf op de borst kloppen. Maar wel klagen dat ze ondanks werk niet gecompenseerd zouden worden. Wat ook al niet klopt maar goed. Gewoon lekker laten zeuren dat soort mensen. Pas als ze in een vergelijkbare situatie terechtkomen piepen ze anders.

willen werken

Ik ken geen mensen in de bijstand die niet willen werken.
Ik ken wel iemand in de Wajong die vrijwilligerswerk doet en zich schuldig voelt dat ze er geen salaris voor krijgt.
Mijn exman wil zo graag werken dat hij nu in de knel zit met een werkgever die in zijn portemonnee graait door aan de uitkeringsinstantie, het is oproepwerk, op te geven dat exman meer uren werkt dan hij in werkelijkheid doet. Dus exman wordt gekort omdat werkgever teveel opgeeft om zijn eigen salarisadministratie te bevoordelen. Exman kan niet thuisblijven dus zit in hevige crisis.
En dat is al de 2e keer. Hij heeft ook een keer een dag gewerkt voor een andere uitbuiter die wilde dat hij met zijn geleende auto het hele land doorreed om spullen te bezorgen zonder benzinevergoeding.
Daar is hij na een dag mee gestopt echter die werkgever heeft opgegeven dat exman daar 3 maanden gewerkt heeft. Gelukkig kon ex aangeven dat hij in die periode opgenomen is geweest in het ziekenhuis. Daarop heeft er een fraudeonderzoek plaatsgevonden.
Ex is hoogopgeleid maar schrapt in zijn cv anders komt hij helemaal niet meer aan het werk. Maar die banen aan de onderkant concurreer je met polen en spanjaarden en zelfs illegalen.
En ik heb er ontstellend de pest in, maar door zijn naieviteit, hij heeft een vorm van autisme, is hij vaak het mikpunt, hij ziet niet aankomen dat ze hem te pakken nemen voor het te laat is.
Ik heb al wat procedures en zaken met hem gedaan, waarin hij soms wel maar soms ook niet zijn gelijk krijgt.
Na een valse fraudebeschuldiging waar hij niet voor gecompenseerd is en niet veroordeelt maar ook niet zijn gelijk gekregen heeft of ander werk, al is het elders, door 2 advokaten in de steek is gelaten, klachtenprocedures bij de vakbond, is hij nu alweer jaren aangewezen op de bijstand. Vaak werkt hij deels en wordt hij aangevuld en dan krijg je dit soort uitbuiters.
Hij kan nu kiezen. Of het werk dat hij echt leuk vind opzeggen want voor hem 100 anderen, of zich laten korten op zijn uitkering.
Morgen staat hij weer bij de bijstand op de stoep. Hij heeft die verantwoording van zijn baas niet getekend. Hij weigert cash geld en wil het op zijn rekening, baas beweert dat hij cash betaald, en hij kan die teruggave van 1600 euro niet betalen. Hij heeft net weer een waterrekening gehad die al weer in porties afbetaald moet worden.
Daarnaast een gedoe over de OZB omdat die beweerden dat zijn auto meer waard was dan hij er in het begin voor gekregen heeft toen hij het oude barrel uiteindelijk kwijt kon voor een klein bedrag aan iemand die het wel voor de onderdelen wilde hebben. Dus geen ontheffing van de OZB vanwege het bezit van een auto die in de catalogus meer waard zou zijn dan in werkelijkheid. Ik was erbij, ik heb geholpen die auto te verkopen. Ex dacht dat het aan hem lag, als allochtoon, dat ze hem te weinig boden, maar mij boden ze net zo weinig, ondanks de 'cataloguswaarde'. Teveel oude auto's op de markt.
Fictief geld, dat is het. Ondertussen draai je ervoor op en gaat de bodem eronder uit.
Ik ben blij dat ik niet in de bijstand zit. Nog niet.
Er zullen gerust mensen zijn die ernstig profiteren, maar die ken ik niet.

mmetje

mmetje

07-12-2014 om 22:57

Hoop het Eliza

Dat die die mensen ooit nog een keer in die situatie komen...
Echt ontzettend laag om zo te oordelen...
Niemand die mij en mijn situatie kent.
Feit is dat ik niet een beetje achteruit ga maar bijna 50%.
Ach ja daar moet je dan maar niet over zeuren.
Ik zou die mensen weleens willen zien als ze ook rond moeten komen van een netto uitkering van 640 euro.
Normaal houden mensen nog wel wat over om te eten, maar helaas zijn mijn vaste lasten al hoger dan dit bedrag...bij wie niet...?
Dus ik zal iedere maand 400 tekort komen en heb geen 10 euro voor eten maar 0.00.
Dit is Nederland.
Dit zijn mensen die durven te oordelen.

mmetje

mmetje

07-12-2014 om 23:00

Anne

Ik denk dat niemand voor zijn lol in de bijstand zit.
Je vrijheid is weg, je moet verplicht vrijwilligerswerk doen en vanaf 01-01-2015 verplichten ze je zelfs om 3 uur te reizen per dag als daar vrijwilligerswerk is.
Bij mij proberen te ze het zo te doen dat ik iedere dag 2 uurtjes moet komen en op maandag 2 keer op een dag een dienst moet draaien.
Ja het is echt leuk de bijstand

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 23:04

mmtje

Wat heb je dan liever: twee maal twee uurtjes op maandag en de rest van de week 2 uur per dag of 40 uur per week fulltime vrijwilligerswerk doen ook al kun je dat qua gezondheid niet aan?

Juist door dat vrijwilligerswerk zorg je ervoor dat die kwaden waar jij onder moet lijden geen tijd hebben voor zwart werk en dus maar gewoon een baan gaan zoeken en hoe meer mensen een baan hoe beter we voor de goeden kunnen zorgen.

Drie uur reistijd moet wel volledig vergoed worden bij vrijwilligerswerk. Hoe zit dat?

MMetje

DAt lijkt me een goed plan, om de gemeente te bellen en eventueel een advocaat. Het kan niet zo zijn dat je voor de ene instantie (SV geen kind meer hebt (geen kinderbijslag) voor de gemeenten ook niet (lagere uitkering) en voor de belasting niet (geen KG, maar dat ze wel de kinderalimentatie van vader inhouden op jouw uitkering.

Toch nog een paar vragen.

Je geeft aan dat je zoon 102 euro krijgt. Dat is de basisbeurs.

Hij krijgt geen aanvullende beurs, omdat zijn vader een te hoog inkomen heeft. Dat scheelt hem 260 euro. Vader betaalt al 200, dat zou dus iets hoger mogen zijn, je gaf zelf al aan: 245 euro. Je geeft aan dat vader het niet kan betalen, maar jij ook niet en zoon ook niet. Vader zou dan 45 euro per maand meer moeten betalen. Dat is op jaarbasis 540 euro (dus nog minder dan die 700 euro die hij nu betaalt). Alleen: hij zou het allemaal aan zijn zoon moeten betalen. Zoon krijgt dan per maand 347 euro. Hij heeft een ov-studentekaart dus geen reiskosten. Hij zou jou kostgeld kunnen betalen en toch nog geld hebben om eigen kleding, mobieltje etc. te betalen.

Daarnaast kan zoon collegegeldkrediet nemen en eventueel extra bijlenen. Je kunt je druk maken om eventuele schulden, maar je zit nu niet in de positie om daar veel verandering in te brengen. Je zoon kan over vier jaar hopelijk zijn diploma halen en werk zoeken. Het wordt echt zijn eigen verantwoordelijkheid.

Het belangrijkste is nu: zorgen dat vader de alimentatie niet meer aan de gemeente betaalt, maar aan zoon. Wellicht vanaf 1 januari 2015.

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2014 om 23:12

Werk

Ik heb gelukkig ooit maar heel kort in de bijstand gezeten en ik was ontzettend blij toen ik daar af was. Het UWV is ook geen pretje (jarenlang gesteggel door fouten van hun kant) maar ik word wel met rust gelaten en ik ben tenminste verzekerd van dit basisinkomen. Ik ken -tig mensen die op of onder het bestaansminimum zitten, in de schuldsanering en die werkelijk hun kinderen niet fatsoenlijk te eten kunnen geven. Mensen die psychisch overspannen raken van het gedoe in de bijstand en de druk om te werken. 99% zou dolgraag willen werken maar de banen zijn er niet; men wil liever jongere mensen; ze zijn te laag danwel te hoog opgeleid en/of het valt niet te combineren met de zorg voor kinderen ondanks het bestaan van kinderopvang. 15 jaar geleden was ik werkloos en ik heb me toen suf gesolliciteerd maar zonder resultaat. En dan is de arbeidsmarkt nu nog krapper.

Marije

'Ik vind het niet gepast om zo te klagen terwijl je gewoon geld krijgt.' Het probleem is niet het geld krijgen, het probleem is dat er heel veel instanties etc. geld willen zien: om te wonen, electra, water, verzekering. Zelfs als je alleen maar adem haalt en leeft van water ben je nog snel zo'n 600 euro per maand kwijt. Als je dan het vooruitzicht hebt dat er iets tussen 600 en 900 euro binnen gaat komen en je hebt nog een kind in huis, dan mag je je best even achter de oren krabben.
Of is jouw adagium: wie niet werkt zal niet eten? Dat is het probleem met 60 dagen opgelost. Ga jij opruimen?

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2014 om 23:29

Klets

Yep, werken zul je kreng. Ook als je 64 bent en hulpbehoevend. Of ziek bent. Je hebt een zwakke rug en nek waar je diverse keren aan geopereerd bent en men heeft een enige baan voor je als huishoudelijke hulp of in een magazijn. Je bent mantelzorger en je moet verplicht die fulltime baan accepteren. Nacht- en weekenddiensten draaien terwijl je geen kinderopvang hebt. Ja joh, het is allemaal prima te doen als je maar wil. Klets.

Ik kan en mag maar 10 - 12 uur werken

Helaas is dat vastgesteld door de arts dit jaar. Hiervoor was het 6 uur en nu dus het dubbele. Vind ik ook helemaal niet erg, ik ben blij dat ik wat nuttigs kan doen voor de ouderen in het verzorgingstehuis, ik doe het met liefde, ben gek op al die mensjes en zij op mij. Altijd zijn ze weer blij als ze me zien. Ook al zou ik straks een betaalde baan vinden dan zou ik dit er zowiezo bij blijven doen ook al zou het maar 1 keer per week zijn. Helaas heb ik mijzelf niet gemaakt en ben een erg stress persoon, trek mij teveel aan en kan ook niet onder druk werken omdat ik dan compleet overloop. Nu was dat al zo omdat ik heb aangegeven vorige week dat twee diensten van 9 tot 1 en dan daarna van 4 tot 6 mij teveel is. Nu willen ze daar niet naar luisteren bij de gemeente en proberen mijn uren zo in te plannen dat ik iedere dag moet werken en zo weinig mogelijk uren dan moet werken maar voor mij is iedere dag werken een te grote belasting, liever werk ik drie keer in de week of 4 keer desnoods wat meer uren dan iedere dag maar denk je dat ze daar rekening mee houden? Nee, om het zo lastig mogelijk voor mij te maken gaan ze dit doen terwijl de vrijwilligerscoordinator van het verzorgingstehuis wel met mij meeleefd maar zij mag er niks van zeggen. Nu zit ik in een nog grotere stress, ik wil niet weer in de situatie belanden dat ik in complete rust er hartslag van 130 heb met alle gevolgen van dien.. Nou ja ik ben blij met alle lieve reacties hier van de meesten en die andere zoals Marije, die laat ik maar in haar eigen sopje gaarkoken. Ik ga proberen te slapen en tel de uren af tot ik morgen 9 uur kan bellen. Ik hou jullie op de hoogte!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 23:59

Tsss... 70 procent zou niet willen werken?

Waar komt die wijsheid vandaan?
En klagen omdat je gratis geld kwijtraakt mag niet? Ook niet als het verschil is dat je voortaan naar de voedselbank moet? Of getuigt het ook van hebzucht als je daar gebruik van moet maken? Walgelijk om zo hautain te doen vanuit de luxe van een baan en een beter inkomen dan ónder het minimum.
Ik wens iemand in principe nooit iets toe wat ik ook niet wil meemaken, dus dat doe ik nu ook niet, maar ik wens Marije wel een beter inzicht toe.

Katniss

Katniss

08-12-2014 om 00:10

Er komt wel een oplossing

Het komt in dit geval gewoon erg lullig uit dat vader een 'hoog' inkomen heeft maar toch niet veel kan bijdragen. Dan ontkomt zoon er niet aan om te lenen als hij zijn studie- en andere kosten niet bij elkaar kan werken. Nee, dat is helemaal niet leuk en ik ben ook niet voor het leenstelsel maar er is gelukkig een uitweg. En hem dan maar achter de vodden zitten om goed zijn best te doen en/of op kamers zodat je zijn kosten van levensonderhoud niet meer hebt.

Hortensia

Hortensia

08-12-2014 om 07:02

Marije

"Ik geloof echt wel dat het moeilijk is om nu een baan te vinden. Zeker part time Maar ik geloof ook dat 70% van de uitkeringsgerechtigden helemaal niet wil.

En wat is de betrouwbare bron die jouw rotsvaste geloof in die slampamperende bijstandstrekker voedt? Of heb je een andere manier om jouw waarheid te kunnen onderbouwen?

Of heb je teveel foute kranten gelezen?

Of denk je dat die buurvrouw zonder werk het wel best vindt omdat je haar toevallig eens koffie hebt zien drinken op de bank of in de tuin? Ja, dat betekent meteen dat ze niet wil werken natuurlijk. In jouw wereldje wel tenminste.

Of heb je vriendjes en vriendinnetjes die steun trekken, en jij maar werken? Of hebben zij dezelfde onderbuik vol onzin als jij, waardoor jullie elkaar alleen maar versterken in jullie mening over uitkeringsgerechtigden? Dan wordt het tijd om eens een nieuwe groep vriendjes en vriendinnetjes te zoeken. Ik heb ook uitkeringsgerechtigden onder mijn vrienden en vriendinnen en het percentage dat daar liefst vandaag nog uit wil komen en terug aan de slag wil ligt op 100%.

Of vind je eigenlijk je werk niet zo leuk en wil je eigenlijk ook best wel lekker niksnutten op de bank en gratis geld krijgen, en uit je je jaloezie op deze manier? Zou je stiekem wel eens een weekje met ze willen ruilen? Zet een advertentie, en ik weet zeker dat velen jouw baantje over willen nemen. Kun jij ook eens lekker een tijdje op je zuignap zitten niksdoen.

Maar dan niet komen janken als het onverhoopt toch tegen blijkt te vallen. Vanwege de krankzinnige bureaucratie. De dreiging van strafkortingen. De dupe worden van fouten van instanties waar je absoluut niets tegen kunt beginnen, en daar vervolgens zelf verantwoordelijk voor worden gesteld. Je kind in kapotte kleding of op kapotte schoenen de deur uit laten gaan omdat je krappe budget geen ruimte heeft voor een Zeemanspijkerbroek van 10 euro (waarvan de rits binnen een maand lam is). Nee moeten zeggen tegen uitjes en feestjes, tot mensen je niet eens meer vragen en je steeds verder in een isolement komt. Verplicht worden baantjes aan te nemen zonder recht op een minimumloon, opbouw van premies en alle andere rechten en plichten die bij normaal werk horen. Niet gehoord worden als je zelf een suggestie hebt waarmee je weer uit je uitkeringssituatie zou kunnen komen.

Fijn, he, Marije. En dan heb ik het nog niet eens over het stigma gehad waar je dan mee te maken krijgt. Zul je dan nog eens terugdenken over jouw woorden over "gratis geld" en dat ze het allemaal (in ieder gevan 70%) prima vinden?

Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar ik zie onder de mensen vooral mensen die zich letterlijk kapot knokken om vooral niet in de bijstand te komen, en als ze eenmaal in de bijstand (of een andere uitkeringssituatie) zitten is het één brok stress, waar je wordt behandeld als een frauderende asociaal en elk beetje eigen initiatief de kop in wordt gedrukt met de dreiging dat je gekort wordt als je niet doet wat zij zeggen.

(ps: ik heb zelf geen uitkering en ben ook zo'n hardwerkende Nederlander, maar ik kijk wél verder dan mijn neus lang is)

Tegeltje

Tegeltje

08-12-2014 om 07:25

Wat dingen

Het sommetje is toch heel eenvoudig, ondanks de onderhoudsplicht. Wat er bij jou vanaf gaat, krijgt je kind erbij en misschien wel meer dan dat. Die krijgt namelijk studiefinanciering. Voor jou vervallen daarmee de kosten van het onderhoud van je kind, ook al is hij nog geen 21 jaar. Je hebt dus minder kosten. Dus mijn vraag blijft staan: waarom wil je geld om een kind te onderhouden dat zelfstandig inkomen krijgt? Want DUO betaalt zo nodig ook het schoolgeld.
Over al die andere dingen, wel of niet gaan werken, wel of niet lui, heb ik niks gezegd. Ik heb alleen deze eenvoudige vraag gesteld. Maar daar krijg ik geen antwoord op. Er is alleen maar verontwaardiging over het wegvallen van inkomsten. Maar in mijn ogen vallen die niet weg, ze worden alleen overgeheveld naar je kind.

Tegeltje

Tegeltje

08-12-2014 om 07:27

O ja

Ik stem SP.

Hortensia

Hortensia

08-12-2014 om 07:29

DUO/Tegeltje/Mmetje

Ik kan natuurlijk niet zien of het geld dat bij haar wordt weggehaald bij zoon terecht komt. Ik zou Mmetje daarom echt met klem willen aanraden met iemand van de sociale raadslieden om de tafel te gaan zitten en alles op een rijtje te krijgen. Juist in deze situatie is het zo belangrijk alles goed in kaart te brengen en overzicht te krijgen in je financiën. Paniek is begrijpelijk, maar het helpt je niet.

Hortensia

Hortensia

08-12-2014 om 07:35

Tegeltje

Ik denk niet dat het verontwaardiging is. Ik denk dat het paniek is.

Tegeltje

Tegeltje

08-12-2014 om 07:43

En ook

Begrijp ik niet waarom vader niet zou moeten bijdragen. Dat moet hij gewoon wel. Hij heeft namelijk een kind. Hortensia, jij als jammerende Jenny van het forum werkt en leeft van onder andere KindPGB waaruit je jezelf voor een deel salaris betaalt. Dus niet suggereren dat je geen beroep doet op algemene middelen, foei.
Zelf werk ik full time, maar ik ga part time werken. Hoef ik namelijk veel minder belasting en premie te betalen, word ik minder hoog aangeslagen door DUO voor mijn kinderen, enzovoort. Is per uur veel voordeliger. Jammer is dan wel dat ik ook minder afdraag om de toeslagen enz van anderen te bekostigen. Het zij zo. Ik weet dat meer mensen dat doen, wie werkt houdt steeds minder over. Het begint een politiek probleem te worden, het uitkleden van de middenklasse. Zie het zetelverlies van de PvdA. Ik volg dit draadje met interesse.

Precies

Tegeltje, ik kan me helemaal voorstellen dat je als ouder van een 17-jarige nog in de veronderstelling bent dat je door de SVB, gemeenten en belastingdienst nog gezien wordt als ouder van een minderjarige. Hij is nog geen 18, dus minderjarig.
Ik wist ook niet dat startkwalificatie behalen betekende, dat je geen recht meer hebt op kinderbijslag en dus geen recht meer op kindgebonden budget en op een uitkering voor alleenstaande ouders. Wist jij dat?
Mirjam verwijst naar haar eerdere ervaringen, maar die gaan over een kind dat naar een particuliere school gaat. Daarvan wist ik wel dat je dan problemen kunt krijgen met de SVB. Maar na het behalen van een startkwalificatie, nee, dat wist ik niet. De gemeente blijkbaar ook niet, anders was zij in september al gekort op haar uitkering. De belastingdienst blijkbaar ook niet, anders was haar kindgebonden budget al gestopt.
In elk geval had MMetje en alle andere ouders van een kind op HAVO/VWO een waarschuwing moeten krijgen: gefeliciteerd met het behalen van het diploma, maar denk eraan: na het behalen van de startkwalificatie is uw kind geen minderjarige meer, ongeacht zijn leeftijd.
Dat het zo in elkaar steekt wordt hier pas duidelijk. Dat dat gevolgen heeft voor de wijze waarop alles gefinancierd wordt dus ook. En dat het gevolgen heeft voor de relatie ouder/kind ook. De oplossing die je noemt is hier uitgeknobbeld. Natuurlijk heeft ze dat niet allemaal in één dag rond, op zondag werken geen ambtenaren en de mentale draai die ze moet maken kost wat tijd.

Ik ben het dus helemaal met Hortensia eens: het is geen verontwaardiging, maar paniek die mede gevoed wordt door alarmerende berichten in de media, onbekendheid met nieuwe regels en vooral ook wennen aan een nieuwe situatie.

Tsjor

Tegeltje

Tegeltje

08-12-2014 om 07:55

En wat me tenslotte opvalt

Ik mag zelfs geen vraag stellen. Het is: afdragen en bek houden. Daarmee schiet je als uitkeringsgerechtigde (en ik zeg expres gerechtigde, want zo denk ik erover) in je eigen voet. De motivatie om bij te dragen ondermijn je op die manier. Dat geldt ook voor de tirade van hortensia. Als ik die zie, dan denk ik: waarom moet ik afdragen om een dergelijk figuur, die mij beticht van jaloezie en koffie willen drinken als ik gewoon iets vraag, overeind te houden? Dankbaarheid hoeft niet, maar bij elke gewone vraag schelden hoeft ook niet.

Op één punt snap ik Marije wel

Als werkende baal ik er ook wel eens van, dat je gemakkelijk wordt beschouwd als iemand met inkomsten, terwijl de inkomsten niet stijgen, maar eerder dalen. Mijn uurloon is met 20% gedaald. Voor hetzelfde werk, maar wel steeds een andere werkgever.
Ik erger me er vooral aan als ik gepensioneerden hoor klagen en de berichten van het pensioenfonds zie. Zij schrijven elke keer: uw uitkering (pensioen) wordt niet verhoogd. En daar voegen ze een lijstje aan toe, waarop de gegevens van de afgelopen jaren staan met betrekking tot inflatie en gemiddelde loonstijging. Op basis van dat simpele tabelletje zijn de gepensioneerden natuurlijk verontwaardigd: zoveel lopen we achter, en dat al jaren. En ze hebben ook nog de tijd om dat uit te gaan zitten rekenen.
Ze leven echt met de gedachte, dat de rest van werkend Nederland elk jaar erop vooruit gaat, of minstens gecompenseerd wordt voor stijgende kosten. Ze zitten niet meer in het werkveld. Ze zien niet, dat mensen alleen nog maar tijdelijke kontrakten krijgen, ook mensen die echt goed werk leveren (zij denken dat ze hun vastigheid in hun arbeidzame leven aan zichzelf te danken hebben). Ze zien niet dat je bij elke nieuwe ronde in salaris achteruit gaat. En niet met tienden van procenten maar met een meervoud van tien procent. Ze zien niet dat bepaalde zaken al lang verdwenen zijn, bijvoorbeeld dat je arbeidskosten, reiskosten etc. mocht aftrekken bij de belastingen. Zij zien niet dat de gegevens over loonstijgingen gaan over CAO's, terwijl iedereen zoveel mogelijk moeite doet om constructies te bedenken, waardoor werknemers juist niet onder een CAO vallen. Dat hun kinderen nog konden studeren met een studiebeurs etc.
Maar als ik in de garage kom en er lopen mensen te kijken naar nieuwe auto's, dan zijn dat gepensioneerden.
Ik erger me juist heel erg aan die groep. Zo hoord eik iemand begrip opbrengen voor een vrouw, die eigen bijdrages moest gaan betalen voor het wonen in een verzorgingshuid, omdat ze 2 ton (200.000 euro) op de bank had staan. Geld waarvoor ze gepaard had, ja. Maar dat je dat kunt, zoveel sparen. En als je gespaard hebt en je hebt het geld nodig om in ene verzorgingshuis te wonen, waarom geef je het dan niet uit? Daar moeten wij voor betalen.
Dat is mijn ergernis.

Tsjor

Kleine toevoeging

Zo hoorde ik iemand begrip opbrengen voor de verontwaardiging van een vrouw,...

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.