Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 23:48

Recht

Ehh, er blijft gigantisch veel geld zitten in al die potjes voor regelingen omdat veel mensen niet eens weten dat ze er recht op hebben en als ze dat wel weten, de papierwinkel te ingewikkeld is of de drempel (schaamte) te hoog. En als je ergens recht op hebt, moet je het wel aanvragen; zeker als je te maken hebt met de bijstand. Omdat dit voorliggende voorzieningen zijn. Het is meer dan je recht; het is je plicht. Vraag je ze niet aan en krijg je bijvoorbeeld in plaats daarvan geld van de (bijzondere) bijstand, en ze komen er achter, dan moet je de boel terugbetalen en vaak met boete (verlaging van de uitkering). Probleem is dat met de invoering van dit soort nieuwe regelingen de betrokken instanties en medewerkers zelf nog niet genoeg kaas hebben gegeten van de uitvoering en praktijk, laat staan als het gaat om situaties en personen die net buiten de voorbeelden vallen. En hoe meer betrokken instanties (DUO, Gemeente, Toeslagen, SV, hoe groter de verwarring. Dat zie je in het geval van mmetje. Dus ja, ik begrijp die frustratie heel goed. Heb het zelf een paar keer meegemaakt en het alsof je door olie moet worstelen.

Monique D*

Monique D*

10-12-2014 om 23:52

Waar je recht op hebt..

Mmetje heeft gewoon recht op kinderbijslag en kindgebonden toeslag tot haar zoon 18 jaar is geworden. Werkende Miep, toen jij kinderen kreeg heb jij dit toch ook ontvangen? Of heb je dit geweigerd? Zou je het ook weigeren als je voldoende spaargeld hebt?

En ik merk hier dat men veel vooroordelen heeft over mensen die een uitkering hebben. Ja, ik moet bekennen dat ik dat ook had. Ik moest door weer en wind naar mijn werk, daarna de hele dag van alles incasseren van collega's en klanten en na afloop weer moe naar huis gaan (als ik niet hoefde over te werken). Ik had totaal geen energie meer heb om nog van alles en nog wat te doen, wat toch maar moet gebeuren. Ik had niets aan mijn avond. En ik betaal voor die mensen die lekker op hun luie gat zitten en die de hele dag maar lekker kunnen doen waar ze zelf zin in hebben! Solliciteren en geen baan krijgen? Onzin, er is genoeg werk. En toch klagen die mensen en doen geen bal! Totdat ik zelf een keer in die situatie kwam.. buiten mijn schuld. Ontslagronde, hele afdeling eruit. En dan? Het inkomen verlaagt, je krijgt allerlei financiële zorgen erbij die er nooit waren omdat het maandelijkse salaris voldoende was..en wat fout gaat moet jij weer achteraan.. toen kreeg ik begrip voor de mensen met een uitkering. Solliciteren? Je bent een van de 200 sollicitanten. Het is een lot uit de loterij als jij wordt aangenomen. Ja, je kan een hele simpele baan nemen en je wilt het niet geloven, ook daar is het moeilijk om aan de bak te komen, want er zijn ook veel sollicitanten en ook zij moeten een selectie maken. En je gaat er vaak financieel er niet op vooruit, want het is vaak het minimuminkomen. En wat dan als je dit kwijtraakt en weer de WW in moet? Hoeveel krijg je dan? En wat ik ook gehoord heb is dat mensen die in de bijstand verplicht moeten werken, de reiskosten niet worden uitbetaald en ze moeten in het kader van de participatiewet werk doen wat vaak gelijk staat aan werk wat mensen die een taakstraf hebben gekregen. Zij worden behandeld als oud vuil of als slaven en als zij wat daarop zeggen kan hun uitkering gestopt worden. Ik was een tijdje terug bij een bijeenkomst van de vakbond en er werd hierover een zwartboek gepresenteerd. Ik wist niet wat ik hoorde!!!

Dus zo leuk is het leven niet met een uitkering Dat heb ik pas geleerd toen ik een tijdje hiervan mocht "proeven". En het kan zomaar gebeuren als het bedrijf waar je werkt failliet gaat of in het kader van bezuinigingen of inkrimping de afdeling waar je werkt eruit wordt geknikkerd.

Willen jullie ruilen met iemand die een bijstandsuitkering heeft, Werkende Miep en Marije? Dan zie je wat voor paradijselijk leven zij leiden.

Precies

Eliza, jij snapt het!

Monique D*

Precies, die 2 doen alsof ze zo eerlijk zijn maar pakken wel de kinderbijslag en toeslagen aan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 23:57

Leerzaam

Zoals ik al zei, ik ben helaas ervaringsdeskundige;-( Maar ik heb er mijn voordeel mee gedaan door al mijn kennis en ervaringen te gebruiken om af en toe als vrijwilliger mensen te helpen met het aanvragen van alles en nog wat waar ze mogelijk recht op hebben. Dus ik vind dit soort situaties erg leerzaam; niet alleen voor mijzelf, juist ook voor anderen. Daarom hoop ik ook wel dat dit draadje blijft. Zoveel meer mensen komen in een vergelijkbare situatie en zo kunnen we elkaar helpen.

Emotioneel

Precies, zie amk, hij wordt geacht de eigen broek op te houden, alsof ie 18 is.

Ik denk dat je probleem vooral emotioneel is. Je voelt een emotionele plicht en zo ook een emotioneel recht om voor je kind, nog geen 18, te zorgen. Ik denk dat jij daarbij een andere vergelijking maakt. Het is een kind, net als een vijf of teinjarig kind, waar jij voor moet ( kunnen) zorgen.

Ik denk dat de meeste ouders heel automatisch zo denken. Ik denk ook dat ze bed, bad, brood, kleding en zelfs zorgverzekering blijven betalen, ook als kind stufie krijgt en zelfs als kin 18 of ouder is.

Ja, ik denk dat dat de norm is.

Maar bijstandsgerechtigden kunnen dat niet betalen.
Gelukkig heeft je zoon geld.

mmtje

Over fouten in de wetgeving en welke toeslagen jij precies gaat ontvangen meng ik me niet. Heb ik geen verstand van, is gelukkig nooit aan de orde geweest.

Wat ik jammer vindt is dat je vindt dat mensen zo oordelend naar je reageren, maar je doet dat zelf ook. Een buurvrouw met onnodige huishoudelijke hulp, iemand met een geestelijke achterstand die "toch niets aan haar handjes mankeert".

Ik lees het hele draadje al mee, ik vind het interessant, maar je hebt niet echt een medestander in mij. In de bijstand zitten lijkt me vreselijk. Het moet een kortdurend iets zijn , je behoort alle moeite te doen om hier weer uit te komen. Zit dat er in voor jou, in 2015? Dat zou het mooiste zijn, nu een tijdelijk vangnet en snel weer betere vooruitzichten.

Nee dus

Monique " heeft gewoon recht op kinderbijslag"
Nee dus. Zie eerdere link naar svb. Kinderbijslag stopt als er recht is op stufie.

Wil

Ik hoef geen medestander in jou te vinden hoor.

Oordelend over een buurvrouw..ja ik weet hoe het zit, ik weet dat ze naar de voedselbank gaat maar zich wel suf rookt en een vermogen aan het ov uitgeeft omdat ze haar criminele vriend op zoekt in de gevangenis.
Ook weet ik dat ze wel degelijk zelf kan schoonmaken, en hoe weet ik dat, omdat ik naast haar woon en haar moeder daarnaast die me dat ook verteld.

Of dat dat erin zit in 2015 weet ik niet, voorlopig kan ik maar 10 uur werken.

Je leest verkeerd

Tsjor, dit had je zelf ook kunnen vinden.

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/uw_kind_wordt_16_jaar/wat_is_een_startkwalificatie/

Heeft uw kind al een startkwalificatie?
Is uw kind 16 of 17 jaar en heeft uw kind al een startkwalificatie gehaald? Dan maakt het voor de kinderbijslag niet meer uit of uw kind nog onderwijs volgt of bijvoorbeeld werkt. Uw kinderbijslag loopt door tot uw kind 18 jaar wordt. Wel wordt gekeken naar de hoogte van het inkomen van uw kind.

Werkende Miep

Werkende Miep

11-12-2014 om 00:20

Vooroordelen

Ik heb helemaal geen vooroordelen over mensen jn de bijstand, ik ken genoeg mensen die bijstand krijgen, en die ik dat van harte gun, omdat ze het nodig hebben en niet op eigen kracht in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Maar de teksten die Mmetje hier over het forum gilt, daar vind ik wel wat van, ja. Dat vind ik nl onbehoorlijk, dat geschreeuw over rechten, het schelden. Dan krijg ik een onprettig beeld van iemand.

Ik heb een tijdje in de ww gezeten, in het dieptepunt van de crisis, honderden brieven geschreven en afgewezen. Nee, dat doet je zelfvertrouwen zeker geen goed. Het duurde ook best een tijd voordat dat weer ok was. Was ook heel erg lastig om er weer uit te komen en ben heel erg teruggegaan in inkomen, veel tijdelijk werk gedaan, etc.
Gelukkig nooit zo weinigte besteden gehad als in de bijstand. Ik heb zeker respect voor mensen in de bijstand die met zo'n minimum toch er iets van weten te maken.

Ik ben helemaal niet roomser dan de paus, zeker niet, maar ik probeer om alleen te gebruiken wat ik echt nodig heb, en met respect om te gaan met de middelen die er zijn. Als mensen er recht op hebben, en ze hebben het nodig, daar is het ook voor bedoeld.

De zoon v Mmetje heeft spaargeld, krijgt bijdrage van zijn vader en kan zijn eigen broek ophouden. Prima. Dus stop met verongelijkt zijn.
Ik verdien te weinig om echt van te sparen voor studie voor de kinderen, dus die van mij zullen zelf moet werken en lenen.

Kinderalimentatieaftrek.

De kinderalimentatieaftrek wordt per 1 jan. ook voor 100% afgeschaft. Ik lees dat de aftrek al niet telde als je kind een studiefinanciering kreeg, maar nu is het in geen enkel geval aftrekbaar meer. Het wordt vast druk bij de rechtbank volgend jaar.

Die startkwalificatie wordt nu voor veel zaken ingezet die soms wat onlogisch lijken. Het was toch de bedoeling dat het vroegtijdig schoolverlaten en hogere opleidingen zou bevorderen?
Nu krijgt het ook nadelige financiele consequenties?

Niet waar

Wil, tsjor heeft zich vergist. De kinderbijslag stopt niet als een kind een SK haalt.

Er is een strafregel voor kinderen die nog geen 18 zij, wel kwalificatieplichtig, maar die niet maar school gaan. Hun ouders verliezen kinderbijslag.

Monique D*

Monique D*

11-12-2014 om 00:42

Waarom krijgt Mmetje nu wel kinderbijslag?

Miriam:

"Monique "heeft gewoon recht op kinderbijslag"
Nee dus. Zie eerdere link naar svb. Kinderbijslag stopt als er recht is op stufie."

Haar zoon krijgt wel stufi. Waarom zou ze dan nu wel kinderbijslag krijgen?

De

Studiefinanciering stopt Wel als een kind Hbo doet

amk

amk

11-12-2014 om 00:55

mmetje

je bedoelt de kinderbijslag, die stopt bij hbo omdat de pot stufie dan open gaat.

M. Lavell

Ja, die regel kende ik wel.Geen KB als je kind thuiszit zonder startkwalificatie.. Ook geen bijstandsuitkering voor volwassenen die bij hun ouders wonen zonder startkwalificatie.
Voorkomt het optellen van meerdere uitkeringen in een huishouden, geen opleiding is geen zicht op werk, dus geen kb en later geen uitkering.

M. Lavell

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Monique D*

Monique D*

11-12-2014 om 01:08

Waarom wel kinderbijslag bij stufi van zoon Mmetje?

Maar waarom krijgt Mmetje nu wel kinderbijslag, terwijl haar zoon stufi krijgt?

Hortensia

Hortensia

11-12-2014 om 07:09

mmtje, zoek het lekker uit

Ik begreep je emotie en je paniek. Maar als jij op deze toon van alles begint te eisen, en meteen ook mensen met een ziekte of handicap neerzet als profiteurs omdat je er van uitgaat dat ze zijn zoals jouw buurvrouw, dan denk ik: jij zou eens moeten leren omdenken.

Schreeuwerds zoals jij geven mensen met een laag inkomen die slechte reputatie. Net zoals jouw rokende buurvrouw zieken en gehandicapten in een slecht daglicht zetten.

En daarom: mijn sympathie ben je kwijt. Zoek het lekker uit met je grote mond. En bedenk dat jij eigenlijk nog in een heel luxe positie zit met een kind met spaargeld en een vader die bijdraagt in de kosten.

De groeten.

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 07:21

Bed bad en brood

Miriam, ouders die kunnen bijspringen volgens de DUO, krijgen een brief thuis met een normbedrag: u wordt geacht x euro bij te dragen in de studie- en levensonderhoud kosten van uw kind. Dit is een advies. Er zijn echter zat ouders, ook heel veel met een salaris, die inderdaad weinig of niks kunnen bijdragen. En waarbij het advies van de DUO dan ook conform die situatie is. Daarvoor hoef je echt niet in de bijstand te zitten, want een bijna volwassen mens in de lucht houden en laten leren is een duur grapje, ook voor mensen met een salaris. Die kinderen lenen allemaal bij en werken ook allemaal. In de praktijk zie ik dat alleen de echt hogere inkomens de kinderen nog jaren blijven steunen. MMTtjes kind is dus helemaal niet uitzonderlijk. En hoe het nu ook zit, overr enkele maanden wordt dit figuur 18 jaar. En dan valt ze toch terug in bijstand voor alleenstaanden. Geen vetpot. Ze zal echter ook huurtoeslag krijgen en soortgelijke voorzieningen, er zijn meestal allerlei aanpalende toeslagen. Dus ik ben nog benieuwd hoe hoog zo iemand uiteindelijk nog uitkomt. En zoon zal moeten bijdragen als hij thuis blijft wonen, ook dat komt nog veel voor. Het NIBUD heeft normbedragen voor kostgeld en zo.

Krijgt ze niet

Monique, ze krigt geen kinderbijslag.
Ik vind de situatie die ze schtetst in zijn geheel ook nogal warrig. Zie de start van de draad. Verlies van KB en kindgebonden budget zou 400 € per maand kosten. Zoveel leveren ze samen niet op.
En dan zou er nu al in zo'n korte tijd een oplossing zijn. Bijzondere bijstand, toch kinderbijslag, de tweede kamer tot inzicht gekomen?
Zou toch een wonder zijn als dat allemaal zo snel gaat.

Ondertussen zouden grote sommen geld, voor zoon is gespaard waardoor hij geen stufie bij hoeft te lenen, ongemoeid blijven.

Er is iets mis, dat is wel duidelijk.

Zonder rekenen

Tegeltje, je hebt gelijk hoor.
Ik had het over een emotionele norm. Die heb ikniet zomaar uit de lucht gepikt. Regelmatig verschijnt hier in draadjes dat ouders alles voor hun studerende kinderen betalen en dat kind de stufie en de zorgtoeslag mogen houden als zak en kleedgeld. Ook bij veel studiegenoten van mijn kinderen kwam dat voor.

Kortom: ouders die het financiele heft in handen willen houden en die in een moeite door het bedrag van stufie tot zakgeld bestempelen. Ik heb wel eens gevraagd of ze zelf ook 120 euro zakgeld hadden in de maand.

Ik denk dat Mmetje worstelt met haar nieuwe rol waarin dat financiele heft haar wordt afgenomen. Dat gaat bij een bijstandsuitkering nog een stapje verder namelijk. Niet allen het loslaten van de rol van mecenas voor de studie, zorger voor de ziektekostenverzekering, maar zelfs het verstrekken van boterhammen met pindakaas en een warme douche komt op de helling.
Kind moet meebetalen. Anders kan bruin het niet trekken.

Of eigenlijk: bruin trekt de kar niet meer alleen. Er staat een veulen naast.

Half a twin

Half a twin

11-12-2014 om 09:06

Denk in oplossingen

Als alles waar je recht op hebt niet meer voldoende is om bepaalde kosten van te betalen, kan je roepen dat dat niet eerlijk is, dat je meer moet krijgen maar je hebt ook een plicht om dan zelf te zoeken naar oplossingen. Een baantje voor zoon, aanspreken van zijn spaarpot.
Ik heb zelf de invoering van de basisbeurs meegemaakt als student. Ik kreeg alleen de basisbeurs, want mijn vader had een eigen zaak. Dat die zaak niet goed draaide en mijn ouders dus niet konden bijspringen telde niet. Als ik mijn studie af wilde maken mlest ik er bij werken. Om zelf bij te dragen aan de studiekosten, heb ik veel gewerkt. Niet op vakantie, zelfs geen dagje uit maar het hele zomerverlof 40 uur per week werken in de lunchroom om reserves op te bouwen om van te studeren.
Als ouder alles voor je kind willen betalen is een mooi streven maar als dat met de huidige inkomsten niet mogelijk is dan zoeken jullie samen zelf een oplossing. Jammer als dat de spaarpot wordt, aar je kunt niet verwachten dat de regelingen voor jou worden aangepast en de regering/belastingbetaler er voor opdraait.

Aanspreken spaarpot

In die gevallen waar er veel voor kinderen gespaard is en dat geld nog niet formeel is overgedragen ( kinderen zijn nog geen 18 ) is er helemaal geen recht op bijstand.
Je kunt dus niet de spaarpot van kind aanspreken als bijstand niet voldoende biedt. Die pot is al leeg voordat er bijstand komt.
Verder zijn er niet zoveel oplossingen als je op de bodem zit. "denk in olossingen" vind ik daarom een loze kreet.

Ondertussen is het maar zeer de vraag wat er in dit geval aan de hand is. Er lijken problemen gezien te worden die er niet zijn. Fantoompijn?
Er zijn mensen die in problemen denken.

Marije

Marije

11-12-2014 om 09:32

spaargeld

Als er echt sprake is van veel spaargeld (ik betwijfel het) dan zou er helemaal geen bijstand zijn. Dus of het spaargeldverhaal klopt niet, of het bijstandsverhaal klopt niet. Derde mogelijkheid is dat het spaargeld zich in 'een oude sok' bevindt.... Tja, dan ben je als bijstandsgerechtigde de boel aan het flessen.

Mmetje, vertel nou 'ns het hele verhaal.

Half a twin

Half a twin

11-12-2014 om 09:33

Daarom denk in oplossingen in plaats van denken in problemen.

Zoon van 17 heeft spaargeld volgens het verhaal, als de bijstand niet toereikend is kan dat worden aangesproken. Waar dat spaargeld is doet even niet ter zake. Al beheren zijn opa en oma het om het buiten het zicht van uitkerende instanties te houden, het is zijn geld dus kan het gebruikt worden voor studie.

Hortensia

Hortensia

11-12-2014 om 09:42

spaargeld

"Als er echt sprake is van veel spaargeld (ik betwijfel het) dan zou er helemaal geen bijstand zijn."

Een alleenstaande bijstandsouder mag rond de 11000 euro vermogen hebben. Een alleenstaande rond de 5500. Hoe dat zit als een alleenstaande bijstandsouder volgend jaar wordt gezien als alleenstaande, weet ik niet.

Verder kan vader het beheer over het spaargeld hebben zodat het buiten het vermogen van de moeder valt.

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 09:46

monique

"Je zal niet onder het lenen uitkomen, want de studiefinanciering wordt in 2015 een leenstelsel. "

Daar gaan we weer... tot een gezamenlijk inkomen van je ouders van 46000 blijft de basisbeurs gewoon bestaan en die kan zelfs maximaal 360 euro per maand zijn!

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 09:47

miriam

Nergens staat dat ze nu kinderbijslag krijgt, alleen: "Ik krijg nu bijzondere bijstand tot dat hij 18 is want het is logisch dat je niet kan leven van een uitkering voor een alleenstaanden met een zoon van 17 die studeert."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.