Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


Marije

Marije

10-12-2014 om 19:08

zelfstandig worden

Misschien is het beter om zoon de alimentatie te laten houden en financieel zelfstandig te leren worden. Dat is iets wat je zelf ook nog moet leren. Dit waren nl dingen die je allang had kunnen zien aankomen.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is dus precies het mentaliteitsprobleem dat algemeen lijkt geworden onder uitkeringsgerechtigden. Jij lijkt ervan te willen maken dat werkenden moeten lenen voor hun studie, maar dat dat natuurlijk nooit voor jouw zoon kan gelden. Laat staan dat hij zou kunnen werken naast zijn studie. Omgekeerde wereld... op welke planeet leef jij?

In deze discussie is het jammer dat veel mensen denken dat jij een rijke stinkerd bent als je werkt. Helaas is het tegendeel waar en daardoor voelen die extra beloningen voor niks doen verkeerd.

Hahaha Marije

Ik lach me rot hier...
Wie denk jij dat je bent?? je kent mij helemaal niet.
Waarvoor moet mijn zoon geld lenen als hij genoeg heeft op alles zelf te betalen.
Waarvoor denk je dat hij dat heeft?? omdat hij heel goed met geld om kan gaan net als ik.

Werkenden moeten voor hun studie lenen??
Hoe kom je erop dat ik zo denk?
Je moet alleen lenen als het niet anders kan en anders niet.

Wat heb ik niet zien aankomen? Ik weet allang dat ik vanaf dat hij 18 wordt minder zou krijgen dus wat klets je ontzettend dom.

Precies wat je zegt, je voelt je zo verschrikkelig zielig dat je werkt en bent stinkend jaloers op mensen met een uitkering want anders zou je jezelf niet zo laten kennen.

Als ik zeg voor de laatste keer,
Dat mijn zoon niet hoeft te lenen, dat dat niet nodig is.
Dat hij eventueeel zijn hele studie zelf kan betalen
Dat ik goed rond kan komen met wat ik nu heb
Dat hij geen baan erbij hoeft te nemen vanwege tijd
Dat dat ook niet hoeft omdat juist hij Daarvoor altijd heeft gespaard...

Wat is jouw problem eigenlijk??

tjonge mmetje

Je hebt het vast heel moeilijk enzo, maar is die toon echt nodig?
Ben je in het echte leven ook zo onaangenaam?

Nee

Moeilijk heb ik het niet, ik spuug alleen op mensen zoals Marij, die denkt dat ze alles kan zeggen.
Mensen met een uitkering moeten god op hun blote knietjes bedanken volgens haar.

En wat jij denkt Jippox or whatever, zal me een worst zijn eerlijk gezegd. Je zal zelf zeer waarschijnlijk een achterdochtig wantrouwend en vooroordelend person zijn, is deze aanname juist?

nee

die is niet juist. Net zo min als je vorige aanname. Misschien moet je eens wat minder aannames maken?

En als het je worst is wat iedereen denkt, en iedereen die een ietwat andere visie of mening heeft uit -of onder- kotst, dan moet je misschien geen vraag stellen op een forum.

mirreke

mirreke

10-12-2014 om 19:42

En de bijdrage van marije is niet onaangenaam?

... .?

Mirreke

Precies..LOL

lang verhaal

Het is een lang verhaal Mmetje. Mijn zoon had al een folderwijkje vanaf zijn 14e. Hij kwam toen van de balletacademie af en stopte met dansen. Havo gehaald, daarna 1e jaar HBO. Ging gesmeerd. Toen vond hij ook een balletschool waar hij op semi-professioneel niveau kon dansen: twee avonden en zaterdag. Hij wilde ook op kamers, en moest daarvoor ook werken. In elk geval op zaterdagavond afwassen in de keuken, later in een ziekenhuis (veel beter betaald, veel luxere arbeidsomstandigheden en veel meer gezeur van het personeel). na 1e jaar HBO wilde hij met een aantal vrienden naar de universiteit. Maar uni plus dansen plus werken was teveel. En financieel gezien zou hij eigenlijk nog meer moeten werken. Dat ging niet meer. Universiteit bleek veel meer te vragen dan hij in de gaten had. Na twee jaar gaf hij de universiteit op, ging terug naar HBO en kwam weer thuis wonen. Dansen opgeven was echt teveel gevraagd, het was zijn levensadem. Maar als hij toen was gaan lenen, dan was hij op kamers blijven wonen, maar dan was hij wellicht ook veel meer 'losgeslagen', want het HBO bleek zwaar, de stages moeizaam, het competentiegeneuzel extreem frustrerend. Toen de langstudeerdersboete kwam stopte hij om een jaar te werken, via uitzendbureaus, fulltime, om zo het hoge collegegeld bij elkaar te verdienen. Die langstudeerdersboete werd weer afgeschaft, maar hij had zich inmiddels niet ingeschreven, dus hij heeft een jaar vrijwel fulltime gewerkt in fabrieken en zo. Toen stopte ook het dansen, alhoewel hij vorig jaar nog als gast meegedaan heeft in een voorstelling.
Terugkomend op het HBO bleek het weer moeizaam, al haalde hij de stage wel. Er was teveel achterstand. Vorig jaar heeft hij een jaar vrijwel in zijn eentje zitten ploeteren om door al het papierwerk heen te komen. Dat is een zwaar jaar geweest, maar hij is er doorheen gekomen, dankzij een supergoede begeleider vanuit de opleiding. Eén ding wat zijn begeleider heeft gedaan, voor iedereen die het ooit nodig heeft, was dat mijn zoon elke ochtend om 9.00 uur zijn plan voor die dag moest mailen en elke dag om 17.00 uur moest doorgeven wat hij gedaan had. Dat gaf een goede structuur en heeft ervoor gezorgd dat hij de draad kon oppakken. Het andere punt was, dat de begeleider hem door de 'eisen' en met name de interpretaties van die 'eisen' van de opleiding heen loodste, zonder die begeleider was het nooit gelukt, want in je eentje kom je er niet doorheen als student. Op dat moment gaan werken was echt geen optie, hij had alle aandacht nodig voor zijn studie. Nu doet hij zijn laatste jaar, stage alweer en zowaar, het gaat bijzonder goed. Hij vindt zichzelf terug, wordt weer enthousiaster krijgt weer wat zelfvertrouwen en ik hoop van harte dat hij dit jaar zijn studie kan afsluiten met een diploma. Dan zijn ook zijn tien jaar op, dus anders zit hij met een grote schuld. Nu werken naast zijn stage is echt onmogelijk. Stage en alles kost al bergen veel tijd, maar het herwinnen van zichzelf kost nog veel meer energie en tijd. Hij zit al jaren op het randje van ziek worden, allemaal vage dingen, maar wel erg lastig (dubbele longontsteking en zo). Signalen van uitputting denk ik, mogelijk nog het gevolg van pfeiffer. Lichamelijk en geestelijk komt hij van heel ver, maar hij komt er wel en ik ben er bijzonder trots op dat hij doorgezet heeft.

Dus ja: fulltime studeren (zeker als eerstejaars) én werken kan heel goed samengaan, ook fulltime studeren, werken en dansen, maar dan ook nog op kamers wonen, dat wordt lastig, als je niet teveel wil lenen. In mijn situatie ben ik blij dat hij toen niet is gaan lenen, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen andere afwegingen maken. Achteraf heeft mijn zoon wel eens gezegd, dat hij beter het volle pond had kunnen lenen toen hij nog kon lenen, want zowel vorig jaar als dit jaar heeft hij eigenlijk niets verdiend, op de stagevergoeding na. Hij leeft echt heel sober en is daar ook tevreden mee, maar het wordt wel tijd dat hij ook eens wat meer kan doen voor zichzelf. En dat hij weer eens zelfstandig ergens gaat wonen, alhoewel ik hem graag in huis heb en hij veel voor mij gedaan heeft toen ik heel veel moest werken.

En nu is hij dan mijn toeslagpartner en krijg ik daardoor geen kindgebonden budget meer. Dat is zuur. Als hij straks gaat werken met een diploma betaalt hij een veelvoud aan belastingen, maar ik denk niet dat ik een bedankbriefje krijg van de minister van financiën: hartelijk dank dat u uw zoon zodanig ondersteund heeft, dat het hem toch gelukt is om een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving; en aan de schatkist.

Tsjor

Het ontgaat me

Mmetje: 'Waarvoor moet mijn zoon geld lenen als hij genoeg heeft op alles zelf te betalen. Waarvoor denk je dat hij dat heeft?? omdat hij heel goed met geld om kan gaan net als ik.'
Maar waarom beklaag je jezelf dan dat je een alleenstaande-uitkering krijgt met een studerende zoon, als die studerende zoon alles zelf kan betalen?
'Wat heb ik niet zien aankomen? Ik weet allang dat ik vanaf dat hij 18 wordt minder zou krijgen dus wat klets je ontzettend dom.' Nou, je hebt niet gezien dat dat voor jouw zoon al vanaf zijn 17e in zou gaan, omdat hij toen zijn HAVO-diploma heeft gehaald en dus geen kinderbijslag, geen kindgebonden budget. Zie je eerste berichtje van dit draadje. Het wordt nu allemaal wel weer keurig opgevangen door de gemeente, maar in feite klopt het niet wat de gemeente doet. Waarom heb je die extra bijdrage van de gemeente nog nodig, als je zoon zijn studie helemaal zelf kan betalen?

Tsjor

Marije

Marije

10-12-2014 om 21:46

Precies

Precies!

Of jij hebt geen idee wat een studie kost: volgens sommigen hier meer dan 20.000, maar hou me ten goede: ik heb het niet nagerekend. Of je hebt zoveel liggende gelden dat je überhaupt geen recht hebt op die uitkering.

Beticht anderen svp niet van dom zijn als je niet weet waar je over praat.

Moni

Moni

10-12-2014 om 21:48

Eigenlijk heb je (Mmetje) maar één reden tot klagen

En dat is dat de regels veranderd zijn en de kinderalimentatie afgetrokken wordt. En dat heb je opgelost met de gemeente.
Het stoppen van de kinderbijslag is geen probleem want je zoon krijgt een gratis studiebeurs van ongeveer hetzelfde bedrag.
En hij heeft geld gespaard dat hij kan gebruiken voor zijn studie. Er zijn zoveel gezinnen die zelf geld moeten bijleggen voor de studie, of het nou geld van ouders is of van de kinderen zelf.
Wees blij dat je zoon niet dit jaar eindexamen doet. Die kinderen krijgen volgend studiejaar geen studiebeurs meer, die kunnen alleen nog lenen.

Extra bijdrage

Waar ik dat voor nodig heb Tjor..

Omdat ik daar recht op heb omdat ik een thuiswonend kind van 17 heb die hbo doet. Ga mij er nou niet van betichten dat ik dit had moeten weten want deze regel is er sinds kort en bij de gemeente wisten ze dit nog niet eens en ook niet bij de balasting dat er een fout is gemaakt.

Moeilijk voor sommigen hoor poeh..

Waarom zou ik mijn zoon zelf alles laten betalen als er fouten zijn gemaakt bij de nieuwe participeringswet.
En ja ik heb er recht op is mij gezegd dus krijg ik het.

Marije whatever

20000? kijk dat is nou weer iets waarvan ik zeg je bent niet al te slim...

Ik weet heel goed waar ik over praat maar jij niet...en verder ben ik klaar met jou

oh ja

Jullie zouden inderdaad je Eigen kind zijn spaargeld op laten maken komende jaren terwijl de gemeente alleen tot medio volgend jaar toelegd....wat zijn jullie eerlijk zeg...
Kunnen jullie jezelf nog wel aankijken?

Doe normaal zeg, als ik er volgens de gemeente recht op heb moet ik het dan weigeren en mijn kind zelf laten betalen???????

En dan heb ik het over het de bijdrage van de gemeente tot medio 2015....
Jaja echt eerlijke mensen hier, ben klaar met het forum hier.

Hyprocriete lui(met een paar uitgezonderd),bah

Graag dit topic verwijderen forumbeheerder!!!!!!!!!!!!

Graag dit topic verwijderen forumbeheerder!!!!!!!!!!!!

Moni

Moni

10-12-2014 om 22:52

Natuurlijk moet je de bijdrage van de gemeente niet weigeren

Die is juist helemaal passend ivm het wegvallen van andere toeslagen door de wetswijzigingen.
Maar vanaf dat je zoon 18 wordt, gelden voor jou dezelfde regels als voor iedereen. Terecht dat de alimentatie bij je zoon terecht komt en nergens afgetrokken wordt.
En vanaf zijn 18e is het heel logisch dat je zoon bijdraagt met het geld dat hij daarvoor ook gespaard heeft. Alternatief is lenen. Zo simpel is het.

Monique D*

Monique D*

10-12-2014 om 22:55

Ik begrijp een aantal dingen niet

Wat ik niet begrijp is dat Mmetje in eerste instantie geen kinderbijslag en kindgebonden toeslag kreeg voor haar studerend kind van 17 jaar. Dat kan niet kloppen, dacht ik, want de kinderbijslag en kindgebonden toeslag behoor je tot het 18e jaar te krijgen.

Tsjor zei dat het lag aan het feit dat kinderen van onder de 18 met een startkwalificatie geen kinderbijslag en kindgebonden toeslag krijgen. Zij noemde het Havo- en VWO-diploma. Geldt dat ook voor MBO2? Krijgt een 17-jarig kind dat MBO-2 heeft gehaald ook geen kinderbijslag meer?

En waarom krijgt Mmetje nu wel de kinderbijslag en die toeslag? Het is een fout geweest. Dus dat van die startkwalificatie wat Tsjor zei klopt niet?

Mmetje behoort sowieso de eenoudertoeslag van 2014 nog te krijgen, maar wat ik weet is dat dit in 2015 wordt afgeschaft.
Als de eenoudertoeslag in 2015 wordt afgeschaft en daarnaast rond de 18e verjaardag van de zoon van Mmetje de kinderbijslag en kindgebonden toeslag is Mmetje weer "terug naar af". Hoe los je het dan op, Mmetje? Of krijg je dan nog steeds die eenoudertoeslag omdat je anders onder het minimuminkomen gaat?

Je zal niet onder het lenen uitkomen, want de studiefinanciering wordt in 2015 een leenstelsel. Helaas. Maar het is goed dat de vader het collegegeld heeft betaald en de alimentatie aan jouw zoon overmaakt en jouw zoon spaargeld tot zijn beschikking heeft.
Mmetje, hopelijk maken deze veranderingen jouw financiële leven draaglijk. Je bent nu redelijk tevreden, dat kan ik merken aan jouw reacties nadat het bleek dat men een fout heeft gemaakt.

Werkende Miep

Werkende Miep

10-12-2014 om 23:06

Spaargeld

Wat ik niet begrijp is dat zoon van Mmetje geld heeft gespaard voor zijn studie, maar dat daar kennelijk niet voor wil uitgeven. Waar is het anders voor bedoeld? Hij kan dus prima zijn eigen broek ophouden, heel goed. Dan kan het belastinggeld naar mensen die het echt nodig hebben.

Wat me irriteert is dat Mmetje in een eerder bericht zegt dat door te werken haar vrijheid weg is. Pardon? En daarom maar een bijstand ontvangen?

En wat me echt pissig maakt is het voortdurende geroep dat mensen 'recht' hebben op vanalles, en dat dus ook volledig aanvragen en gebruiken.
Ik vind dat als je echt niet anders kan, je gebruik mag maken van het vangnet, dat is daarvoor bedoeld. Maar de zakkenvullerij van mensen die menen dat ze overal maar recht op hebben, vind ik echt vreselijk. Vraag aan wat je echt nodig hebt, en laat de rest.

Wat een verwarring

Zie https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/betaling/stopt/
Kinderbijslag loopt door tot 18 ( dus ook na startkwalificatie), maar stopt als er recht is op studiefinanciering.

De eigenlijke klacht die mmtje neerlegt is: de overheid helpt mij niet of niet meer met het financieel bijstaan van mijn kind, terwijl dat kind 17 is, thuis woont, nog studeert, etc.

Moni

Inderdaadm gewoon waar je recht op hebt en wat ze in de tweede kamer even zijn vergeten...

Monique, een kind van 17 met mbo krijgt gewoon kinderbijslag en een ouder ook kindgebonden budget.

1 oudertoeslag is hetzelfde als de toeslag voor een alleenstaandem dat is voor iedereen ik dacht 270 euro om niet onder de armoedegrens te komen.

Miep, je doet je naam eer aan, een echte Miep, een zeurMiep.

Mijn vrijheid..je moet eens beter lezen meiske..

Zakkenvullerij..

Ik krijg waar ik recht op heb en waar iedere nadere ouder recht op heeft, niet meer en niet minder. Zie je een btje groen Miepke?

Moni

Moni

10-12-2014 om 23:14

kinderbijslag = basis studiebeurs

Deze bedragen zijn ongeveer gelijk, het maakt dan niet uit of kind 17 of 18 is. De bijdrage is hetzelfde. Het komt alleen uit een ander potje. En er komt een ov-kaart bij voor zoon van mmetje omdat hij studeert op hbo en niet meer op het vo zit (en ook niet op het mbo)

Alleen verandert dit vanaf volgend studiejaar. Maar dit jaar maakt het voor mmetje of zoon niets uit.

Lid op de neus

"Vraag aan wat je echt nodig hebt, en laat de rest."

Toch is dat niet waar. Toen mijn dochter van school veranderde waardoor het recht op kinderbijslag verviel, heb ik de formulieren voor KB niet meer ingevuld. Dat leverde mij een bijzonder boze SVB op. Ik moest en zou KB aanvragen. Of ik het zou krijgen, dat zouden zij wel uitmaken. Ik heb zelfs een boete gekregen. Die wordt geind zodra ik nog voor een eventueel volgend kind weer kinderbijslag aan zou vragen.
De eerste paar maanden krijg ik voor straf niks, lekker puh.

Nou komt er geen kind meer, maar het was voor het eerst dat mij duidelijk werd dat je wel degelijk in moet schrijven op alles waar je in beginsel recht op hebt. Ook als je het niet nodig hebt en zelfs als dat recht vervallen is.

ahhhhh

Gossie, er zijn er echt die de aanvillende bijdrage van de gemeente zouden weigeren...jajaja en dat zijn nou juist de meest oneerlijke personen hier in Nederland.

Gillen over van alles en nog wat en over eerlijkheid.

Dacht je nou echt dat gemeente mij dit geeft als ik er geen recht op heb?>??? Ik heb er niet eens om gevraagd!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het eerste wat ze zeiden is dat er een fout is gemaakt!!!!!!!!!

En ja ik had moeten zeggen, johhhh houden jullie lekker je geld,geef het lekker aan mijn buurvrouw die naar de voedselbank gaat maar genoeg geld heft om het zelf te betalen en die een huishoudelijk hulp heft en niks mankeer!!JA dat moeten jullie doen!!

Diegenen die dit roepen horen bij het groepje dat als ze bij de kassa terugkrijgen van 50 euro terwijl ze met 20 betaald hebben lekker hun mond houden..Zooo Eerlijk zijn die!!

Die gaan lekker met hun inwonend kind van 17 en 102 studiefinaciering van 700 euro rondkomen.. Laat me niet lachen please

Werkende Miep

Werkende Miep

10-12-2014 om 23:33

Gillen?

Mmtje, de enige die hier aan het gillen is, ben jij zelf. Je toon vind ik behoorlijk onaangenaam, zelfs ronduit onbeschoft. Zo sta je niemand te woord. Het gescheld kun je achterwege laten.

Dit is een citaat uit een eerdere posting van jou:

'Ik denk dat niemand voor zijn lol in de bijstand zit.
Je vrijheid is weg, je moet verplicht vrijwilligerswerk doen en vanaf 01-01-2015 verplichten ze je zelfs ... Etc.

Dus omdat je verplicht vrijwilligerswerk moet doen, is je vrijheid weg? Dus je wilde eigenlijk gewoon je bijstand op je rekening, zonder daar iets voor te doen, terwijl je daar wel toe in staat bent? Je bent wel in staat om om 9 u met de gemeente aan de telefoon te hangen en je recht op te eisen?

Ik geloof het niet

Mmetje, ik geloof er niks van dat je een extra toelage krijgt.

Ik denk dat je zoon geacht wordt zichzelf te onderhouden van studiebeurs. Dat moet kennelijk ook als ie 18 is dus waarom niet nu?

Werkende miep.

Alleen aanvragen waar je recht op hebt is denk ik, de omgekeerde wereld. Vragen mag altijd, krijgen is een tweede lijkt mij.
Ik heb nooit kinderbijslag aangevraagd, de gemeente gaf na de geboorte van zoon zijn gegevens door aan de svb. Ieder kwartaal komt dat geld netjes binnen. Ik pak het aan, doet iedereen toch? Maar...ik zou prima zonder kunnen.
Wij hebben geen minimum inkomen, krijgen geen toeslagen of andere tegemoetkomingen. Maar als ik volgend jaar zou moeten leven van een uitkering, voor het eerst van mijn leven, dan trek ik alle registers open om alle financiele tegemoetkomingen in ontvangst te nemen.
Wij hebben overigens wel een financieel voordeel(tje), namelijk hypotheekrenteaftrek.
Voelt ook als een recht, maar is het eigenlijk ook niet.

Hij

is 17 Lavell, lezen wil ik je aanraden.

Je gelooft het niet? nou ja dat mag jij weten

amk

amk

10-12-2014 om 23:40

mmetje

maar hij doet hbo en heeft daarom stufie en geen kinderbijslag meer. Hij is hierdoor eerder financieel meerderjarig geworden voor de overheid.

Precies Wil

iedereen pakt dat aan en zeker als het je gewoon meegedeeld wordt zonder dat je erom had hoeven te vragen.
En had ik dat niet dan had ik er een advokaat opgezet, simpel.

Als ze fouten maken met een nieuwe wetgeving hoef ik daar niet onder te lijden.

MBO2

Mirjam citeert de helft.

Op de website van de SVB staat:

'De kinderbijslag kan eerder stoppen als:
(...)
uw kind van 16 of 17:
- niet overdag op school zit om een startkwalificatie te halen en niet is vrijgesteld van de verplichting een startkwalificatie te halen;
- recht heeft op studiefinanciering.'

Het is niet duidelijk of het tweede streepje 'en' moet zijn.

Met een MBO2 heb je een startkwalificatie. De vraag is wat je daarna gaat doen. MBO3 en 17 geeft geen recht op studiefinanciering, dat is pas met 18. Dus als het 'en' is, dan krijg je nog kinderbijslag. Als het 'of' is dan krijg je geen kinderbijslag meer. Het kan ook zijn dat iemand gaat werken en zelf teveel verdient, dan krijg je ook geen kinderbijslag meer.
De kans is groot dat je dan ook al 18 bent, want VMBO duurt 4 jaar en MBO2 duurt twee jaar. Het zal uitzonderlijk zijn als je MBO2 haalt en nog 17 bent. HAVO en 17 zal vaker voorkomen.

Het tweede punt: recht op studiefinanciering kan ook al ingaan op je 17e, er is geen minimumleeftijd voor.

Met andere woorden: volgens de regeltjes van de overheid had zoon na het behalen van zijn havo-diploma en het starten van zijn HBO recht op studiefinanciering (vanaf 1 oktober); en dus niet meer op kinderbijslag; en dus was moeder alleenstaande en had ze geen recht meer op kindgebonden budget; en had de gemeente de alimentatie niet meer van vader mogen ontvangen.

Je zult maar geslaagd zijn.

Ik denk dat de gemeente het zelf ook wat te ingewikkeld vond en ervoor gekozen heeft om iets te repareren. Maar als iemand alle regeltjes achter elkaar legt, dan zou Mmetje vanaf 1 oktober dit jaar al moeten leven als ware haar zoon 18.

Tsjor

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.