Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mmetje

mmetje

06-12-2014 om 00:08

Nieuwe wet 2015 Bijstand help 400 minder per mnd


Jillian

Jillian

10-12-2014 om 13:51

Overigens

Vrijwel alle studenten die ik ken werken naast hun voltijdsstudie en veel lenen daarnaast ook nog. Dat is volkomen normaal. En daar zitten ook ouders bij die veel meer geld verdienen dan jij. En toch hebben ze geen geld om de studie van hun kinderen te bekostigen. Dus die doen dat zelf. Net zoals ik dat overigens ook heb gedaan (met inderdaad een lening en hard werken)

werken

Ook bij een voltijds studie kun je als student best werken. En dan zijn er ook nog vakanties. Ik vind het volkomen normaal dat kinderen ook een eigen inkomen verdienen. Ik heb zelf ook altijd naast mijn studie gewerkt (in de weekenden en/of avonden) en altijd vakantiebaantjes gehad.
Is ook nog eens heel leerzaam trouwens.
In principe ben ik ook tegen lenen, maar de uitzonderingen daarop zijn wat mij betreft lenen voor een studie en lenen voor een huis (hypotheek).
Niet willen lenen en ook niet willen werken, tsja... Dat lijkt me niet zo'n gelukkige combinatie.

Wat klets jij

Jillian, waar heb je het over?? Zijn vader heeft nu de studie betaald dus wat klets je over mentaliteit??

We hebben gewopon recht op die aanvulling nu tot aan zijn 18de.

Er zijn bij de balstingdienst al veel meer telfoontjes gekomen over mijn situatie.

Alleenstaand, kind van 17 die Hbo volgt, normaal gewwon recht op het kindgebonden budget en alleenstaande ouderkop en kinderbijslag.
Ze hebben een fout gemaakt bij de nieuwe wet en zijn dit vergeten dat is mij al meegedeeld, waarschijnlijk zal dit snel worden aangepast.

jippox

jij bent ook duidelijk zo'n geval want niet Willen of Kunnen lezen...
Is deze aanname juist?

Wie heeft er over niet willen werken? Weer zo'n person die denkt alles te kunnen zeggen en niet eens kan lezen.

Oh

werkt je zoon wel dan?

Jillian

Jillian

10-12-2014 om 13:58

Mentaliteit

In je eerdere berichtjes sprak je over een vader die niet om geld gevraagd kon worden omdat dat de relatie geen goed zou doen en dus was dat zielig want hoe zou je rond kunnen komen. Dat is nu blijkbaar binnen twee dagen veranderd dus dat is mooi want die moet ook zeker zijn bijdrage leveren.
Verder wil de student niet werken (want geen tijd) en niet lenen (want eng) en dus wie moet daar dan verder voor opdraaien? Jij? Jij hebt geen geld daarvoor. De vader? Ja, als die het geld heeft. Maar anders zal die jongen het toch zelf moeten doen. Je kan niet van de maatschappij verwachten dat ze ook nog eens dat gaan betalen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 13:58

Lenen

Ik weet wel bijna zeker dat als mijn zoon gaat studeren het collegegeld geleend moet worden en daar zullen we dan graag gebruik van maken. Het is een volkomen normale voorziening die het mogelijk maakt dat ook degenen die dat geld niet zomaar uit hun portemonnee kunnen trekken kunnen studeren. Zodat niet zoals "vroeger" studeren uitsluitend voorbehouden was aan de rijken. Het is een recht; een voorziening. Ik ben fel tegen lenen als het gaat om persoonlijke leningen, doorlopend krediet dus voor materiele zaken en persoonlijk bejag maar dit is toch een volkomen normale zaak lijkt mij. Als het niet nodig is, liever niet natuurlijk maar is het wel nodig, graag dan

Ik zou maar eens even teruglezen

Het ging

Over de eerdere situatie...
Geen kindgebonden budget en uitkering alleenstaande.
Dit is nu aangepast door de gemeente wat wettelijk verplicht is.
De belastingsdienst zal waarschinlijk dit ook binnen een paar maanden gaan aanpassen.

Ik hoef niet meer geld, ik wil alleen tot mijn zoon 18 wordt een uitkering voor een alleenstaande ouder wat ik ook ben, niet zo moeilijk lijkt mij maar sommigen snappen het echt niet.
En het is toch echt niet zo ingewikkeld

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 14:02

Werken

... en zoon zal zelf zeker ook blijven werken (hij heeft al sinds dat hij 13 werd een bijbaantje). Bepaalde kosten zal hij zelf moeten ophoesten en het is ook heel normaal om te werken naast een (voltijds)studie. Zeker als je ouders niet veel te makken hebben. Heb ik ook gedaan. Studeren, werken en feesten is de heilige drie-eenheid toch?

oke

Heb ik gedaan, en ik lees dit:

"Een baantje erbij is niet mogelijk want hij doe een voltijd studie en heeft al zijn tijd nodig om te leren"

En daar reageerde ik dus op. En ik vind dat dus onzin. Je kunt ook naast een voltijds studie prima werken in weekenden, avonden en vakanties. Dat is bovendien volkomen normaal: bijna alle studenten doen dat.

Nogmaals

Het ging over de eerdere situatie....

Mijn zoon danst buiten zijn studie op hoog niveao en traint hiervoor heel veel dus een bijbaan kan niet. Wel in de zomervakantie.

vlinder72

vlinder72

10-12-2014 om 14:07

fijn

Fijn voor je dat het geregeld is.

Ook met studielening en een baan als pakjesbezorger bij destijds de PPT kan je een stu d ie afronden.

En ik vind het helemaal niet slecht als een kind zelf zijn studie betaalt en al jong leert om zelfstandig met geld om te gaan. Dus inderdaad werken naast een studie en (een deel van) de studie zelf betalen.

Paddington

Paddington

10-12-2014 om 14:11

Mmetje

Fijn dat het voor jullie nu is geregeld.

Ik begrijp heel goed dat jij sommige reacties heel vervelend vindt. Natuurlijk is er voor alle meningen wat voor te zeggen.

Ik ben zeker geen voorstander van lenen, maar net zo min van het 'krijgen' van geld van de maatschappij. Helaas is het in sommige gevallen niet anders en kies je er niet voor, maar is het wel juist de hulp die je krijgt en nodig hebt.

Een lening voor een studie is een investering in je toekomst. Dat is soms noodzakelijk, net als dat mensen soms noodzakelijker wijs gebruik maken van de bijstand.

Dat jij in jouw laatste post meldt "we hebben gewoon recht op de aanvulling tot zijn 18" is in mijn ogen een vreemde opmerking.
Vooral het stukje "recht op" Waarom hebben jullie daar recht op?
Wat geeft jou meer recht dan andere mensen met wel een inkomen uit arbeid?

Ik begrijp best wel dat jij blij bent met die aanvulling en dat daarmee jouw acute probleem is opgelost. Recht hebben op vind ik, zeker gezien de eerdere reacties in dit draadje een verkeerde woordkeuze. Zie het als "fijn dat ik geholpen wordt" en niet als "recht hebben op".

Er is mijn ogen voor meerdere gevallen niet goed gekeken wat de nieuwe wet voor gevolgen heeft, ik verwacht dan ook nog wel wat aanpassingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een maatregel wordt teruggedraaid.

Klopt

is ook geen schande maar nu in ieder geval dit jaar is het nog niet nodig om te lenen want de studie is betaald.
Als er iemand is die met geld om kan gaan dan is het mijn zoon wel.
Die heeft zijn hele leven gespaard en heeft ook gezegd dat als ik het niet meer kan betalen hijzelf zijn studie betaald, dus lenen hoeft niet eens.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 14:17

Karig

Nou goed, het is opgelost en duidelijk. Dat is heel prettig en scheelt een hoop zorgen. Blijft over dat het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting nergens door gecompenseerd wordt en dat scheelt wel ruim €900 per jaar wat een fors bedrag is; een heel maandinkomen. En de Categoriale Regeling Chronisch Zieken en Gehandicapten wordt ook afgeschaft. Die paar extra euro zorgtoeslag compenseert dat niet; zeker omdat de ziektekostenpremie hoger wordt en de eigen bijdrage ook. Het wordt een zeer karig jaar...

zo vreemd is dat niet

Een kind heeft tot aan zijn 18 Recht op kinderbijslag.
Een alleenstaande ouder heeft tot haar/zijn kind recht op aanvulling van de belasting dmv kindgebonden budget en alleenstaande ouder kop.

En Ja daar heb je Recht op.

Dat is wettelijk gezxien zo bepaald.

Waarom zou moeder van een kind van 17 die thuis zit of laag voortgezet onderwijs volgt het wel krijgen dan??

Wat ik al eerder zei, hier heeft iedereen in Nederland recht op. Ze hebben fouten gemaakt met deze nieuwe participatiewet 2015 maar dat zal worden rechtgetrokken dus ik krijg niks meer dan wat ik hoor te krijgen volgens de wet.

Ja Elisa

Ik heb inderdaad een stuk minder, geen kinderbijslag meer alleen omdat mijn zoon 17 is en Hbo doet en dan het stukje alleenstaande ouderkop..
Het is voor iedereen inleveren, maar we komen er wel toch?
Gelukkig kan ik al zeg ik het zelf heel goed met geld omgaan en ik red me wel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 14:29

Mmetje

Natuurlijk redden we het wel. Ik leef al zo'n 13 jaar van een minimuminkomen en heb ook nog eens bijna vijf jaar in de schuldsanering gezeten en dat was echte armoede. Maar ik maak me toch wel zorgen. Het wordt er niet beter op...

Nu maar weer over tot de orde van de dag en straks naar het verzorgingstehuis en vrijwiligerswerk doen.

Ja ik lever toch ook nog wat bij aan onze samenleving ondanks dat ik een uitkeking heb...

En dat doe ik met plezier, ik ben blij die oudjes straks weer te zien en ze wat aandacht te geven die ze zo tekort komen, dat doe ik met liefde.

Als ik straks weer een betaalde baan heb dan zal ik dit er altijd bij blijven doen omdat het heel veel voldoening geeft.
Hetgeen waar ik niet goed tegen kan is dat er zoveel mensen overlijden waar je toch een band mee hebt. Dat is echt heel erg naar, maar je krijgt er ook veel voor terug dat je nog wat voor hun hebt kunnen betekenen en dat is waar we het voor doen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 14:37

Vrijwilligerswek

Ik doe ook af en toe vrijwilligerswerk. Vrijwilligers zijn broodnodig; als alle vrijwilligers er ook maar een dag mee zouden stoppen zou de hele samenleving op zijn gat liggen. En ja, het geeft veel voldoening. Het is nuttig, zinvol en dankbaar werk. Jammer dat vrijwilligerswerk zo onderschat en ondergewaardeerd wordt...

Ja klopt

Het wordt inderdaad ondergewaardeerd. Veel meer mensen zouden dat moeten doen.
Mijn zoon heeft afgelopen zomer een paar weken bij de Mac gewerkt maar had het vreselijk sleecht naar zijn zin. Hij moest van mij een nog aantal weken werken en toen heb ik gezegd, oke je mag stoppen bij de Mac maar dan ga je vrijwilligers werk doen. Dus toen heeft hij een paar weken ook bij ons hier in het verzorgingstehuis gewerkt, op de gesloten afdeling. En hij vond het geweldig!!

Ik ben hem een keer op gaan zoeken en wist niet wat ik zag, het grote gemak waarmee hij met ze omging, een praatje, een grapje en ondertussen nog een bewoner helpen met eten. Wat was ik toen trots, en ook toen het personeel zei dat hij het zo geweldig deed.

Zeer waarschijnlijk gaat hij dat aankomende zomer ook doen, een paar weken betaald werk doen en een paar in het verzorgingstehuis.

betaald werk zoeken in een verpleeghuis, mmetje

dat is toch ook best een idee dan? Ze zoeken in de vakantie en voor weekends vaak wel mensen hoor!

niet

als je geen opleiding er voor hebt

Jillian

Jillian

10-12-2014 om 16:11

Kiezen of delen

Als je zoon op heel hoog niveau danst en dus daar ook veel tijd aan moet besteden en dus niet kan werken dan zal hij straks misschien toch geld moeten lenen. Tenzij vader alles kan betalen. Het is toch kiezen of delen. Je kan niet altijd alles tegelijk en je kan niet verwachten van anderen dat ze het dus maar betalen.

Ik vind het overigens ook super onverstandig van je dat je tegen je zoon hebt gezegd dat hij wel weg mocht bij de Mac. Niet omdat vrijwilligerswerk niet belangrijk is maar jullie kunnen elke cent gebruiken en hij helemaal met de combinatie dansen en studie.

Je zoon kan ook zoals vele mensen vrijwilligerswerk doen naast een betaalde baan in de zomer.

Jillian

Jillian

10-12-2014 om 16:17

Overigens

Ik doe zelf vrijwilligerswerk en ik merk niks aan gebrek aan waardering. Het wordt niet gewaardeerd met geld dat klopt want het is tenslotte vrijwilligerswerk.Echter als ik het er een keer over heb met anderen dan hoor je altijd dingen als mooi dat je dat doet. Ook op het vrijwilligerswerk zelf merk ik niks aan gebrek aan waardering. Ze zijn echt heel blij met vrijwilligers. Veel mensen doen ook vrijwilligerswerk naast een betaalde baan want vrijwilligerswerk geeft een heel ander soort waardering. In mijn gewone baan wordt ik zelden bedankt (ook niet nodig) maar bij het vrijwilligerswerk juist heel vaak (ook niet nodig maar het gebeurd wel)

Mmetje

Ik ben blij voor je, dat de eerste schok wordt opgevangen en dat je nu weet waar je aan toe bent.

Maar je zegt: 'Ik krijg nu bijzondere bijstand tot dat hij 18 is want het is logisch dat je niet kan leven van een uitkering voor een alleenstaanden met een zoon van 17 die studeert.' Het is ook logisch dat je niet kunt leven van een uitkering voor een alleenstaande met een zoon van 18 die studeert. En toch is dat wat jou over enkele maanden te wachten staat en waarin een heleboel mensen jou zijn voorgegaan. De leeftijd van je zoon (17 en dus minderjarig) is teniet gedaan door zijn HAVO-diploma (startkwalificatie en dus geen kind meer en dus geen kinderbijslag en geen kindgebonden budget. Hij wordt gezien als 18-jarige die studeert.
Ik snap dat het onverwachts kwam en dat je nog gehandeld hebt als een ouder die voor het kind moet zorgen. Maar 17 of 18 maakt in feite geen verschil meer als je kind een HAVO-diploma haalt op zijn 17e.

Dan snap ik nog een paar dingen niet: ja, je zoon doet een voltijdsstudie, zoals de meeste jongeren een voltijdsstudie doen. Maar de meeste jongeren kunnen er ook wel bij werken. Er kunnen uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld als zoon een intensieve hobby heeft of een bepaald probleem. Maar het argument 'voltijdsstudie' is niet voldoende. Mijn dochter van 17 doet ook een voltijdsstudie en heeft toch tijd om te werken. Het kan zijn dat er bijzondere redenen zijn waarom dat voor jouw zoon niet opgaat, maar het is zeker geen algemene regel dat een voltijdsstudie betekent dat je er niet naast kunt werken.

Wat betreft het lenen, ik hoop dat je toch de politieke ontwikkelingen hebt gevolgd, want er komt een algemeen leensysteem voor alle studenten. Jij en ik en velen met ons mogen dan wel een afkeer hebben van lenen en dat van huis uit niet gewend zijn, maar de toekomst is volstrekt anders. Dan is ene studielening nog een redelijk gunstige lening, met een laag percentage en ruime terugbetaalvoorwaarden.
Ik was ook tegen lenen, maar er zijn mensen die het anders aanpakken, die maximaal lenen, het geld wat ze niet nodig hebben opzij zetten en daarvan een extra studiejaar kunnen betalen (had oudste moeten doen), een jaar gaan reizen na hun studie of met het gespaarde geld de aankoop van hun huis betalen, zodat ze een veel lagere hypotheek nodig hebben. Dat bespaart ze heel veel geld. En je kunt het geld ook nog in een keer terugstorten als je het niet wil gebruiken. Ik denk alleen dat het ongunstig is zolang je zoon bij jou woont, omdat hij dan (veel) eigen vermogen opbouwt. Of ze gebruiken het geld gewoon waar het voor bedoeld is: de studie. Je mag best principieel tegen een lening zijn, maar dan zullen mensen eventuele klachten over onvoldoende inkomen niet serieus nemen.

Tsjor

Grappig

Dat is ook wat mijn zoon deed, op een hoog niveau dansen. En een studie. Hij werkte er wel bij, maar op een gegeven moment werd het toch een keuze: of op kamers blijven wonen en dan nog meer werken, of dansen opgeven (onmogelijk) of thuis komen wonen. Het werd dat laatste. Er zijn een hoop redenen waarom dat ook het beste was. Nu heeft hij alleen zijn studie nog en dat kost echt alle tijd, dus ook het dansen heeft hij opgegeven. Dansen is behoorlijk intensief en fysiek zwaar.
De Mac was dan wellicht geen goede ervaring, maar er zijn heel veel andere mogelijkheden. En de kans dat zo'n bijbaantje echt leuk is is gering (afwasser zijn in een restaurant bijvoorbeeld, of weekendhulp in een winkel) en anderzijds niet onmogelijk de afwasser volgt nu een koksopleiding en de weekendhulp is nu logistiek medewerker). Je zoon kan nog wel wat meer rondkijken dan deze ene ervaring.

Tsjor

Tjor

Ik ging uit van wat ik overal kon vinden dat een uitkering voor een alleenstaande 633 euro is en dat ik daarvan rond moest komen. dat blijkt dus zonder toeslag te zijn waardoor ik op rond de 900 uitkom.
Nu wordt de alimentatie vanaf zijn 18de op mijn zoon zijn rekening gestort maar die wordt vanaf zijn 18de ook niet meer ingehouden door de gemeente.
Mijn zoon geeft dan gewoon zijn alimentatie aan mij aangezien ik alle kosten voor hem betaal.

Tjor

Je zegt hiervoor "Het kan zijn dat er bijzondere redenen zijn waarom dat voor jouw zoon niet opgaat, maar het is zeker geen algemene regel dat een voltijdsstudie betekent dat je er niet naast kunt werken"

En daarna zeg je "Het werd dat laatste. Er zijn een hoop redenen waarom dat ook het beste was. Nu heeft hij alleen zijn studie nog en dat kost echt alle tijd, dus ook het dansen heeft hij opgegeven"

Dat begrijp ik niet helemaal..
Eeerst zeg je dat het makkelijk kan en daarna dat zijn studie echt alle tijd kost.

Sommigen kunnen er misschien bij werken.. Kan
Ook grote kans dat dit te koste van hun studie gaat..
Er zijn er velen die er met de pet naar gooien maar mijn zoon niet, die studeert heel hard en wil mooie cijfers halen.
Verder woont zijn vader aan de andere kant van het land en gaat hij daar ook eens in de twee weken naartoe wat een weekendbaantje ook lasting maakt.
Kan wel maar tot nu toe is het niet nodig, en hij heeft zijn hele leven hard gespaard om juist alle tijd aan zijn studie te besteden, en dat het als het nodig is hij zelf kan bijdragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.