Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

26-10-2014 om 14:11

Kom ik wel rond?


amk

amk

17-01-2015 om 12:43

barveaux

Bij 30.000 inkomen en een huur van 710 krijg je geen huurtoeslag, de inkomensgrens ligt er net onder en 710 is de maximale huur.

Bij alleenstaanden zelfs maar tot 21.000 aan inkomen.

Zelf bepalen

"Kopers kunnen zelf bepalen wanneer ze extra geld aan hun woning besteden voor onderhoud e.d."

Da's ook maar betrekkelijk. Zwam in je vloerbalken, lekkage of een kapotte verwarming moeten direct aangepakt worden en qua kosten is daar ook niet veel in te schipperen. Een nieuwe keuken omdat de oude niet meer helemaal je van het is kan je uitstellen, of je kan zelf je buitenboel schilderen i.p.v. een vakman in te huren.

skik

Barvaux

Als je prettig woont, dan moet je zeker blijven wonen, zeker als je een relatief lage huur betaalt. Daar gaat dit hele verhaal niet over. Het gaat met name om jongvolwassenen die nieuw binnenkomen op de woningmarkt. Die niet in een sociale huurwoning terecht kunnen, omdat hun inkomen te hoog is (en dat zijn geen superhoge inkomens hoor, zeker niet als je bedenkt dat het vaak jonge mensen zijn die allebei werken), of jarenlang moeten wachten op een sociale huurwoning, die dan met hoge huurprijzen geconfonteerd worden en een simpel rekensommetje maken, concluderen dat ze met kopen goedkoper uit zouden zijn, maar vervolgens geen hypotheek krijgen, omdat ze tegen de verhoogde eisen aanlopen. Daar gaat dit verhaal over. Ik weet niet waarom je het op jezelf betrekt, daar is geen enkele reden voor.

Wat betreft de vinexwijken: juist de mix in de vinexwijken (jaren '90) ondersteunt wat ik steeds beweer. De Hengelose Es (als voorbeeld) is gebouwd in de jaren zestig, met allemaal huurwoningen en flats. Daar kwamen toen de sociale problemen. Dat men vervolgens bedacht, dat een goede mix van koop en huur wenselijk is is niet, omdat men ervan uitgaat dat de woningbouwverenigingen dan in elk geval wel goed voor onderhoud, riolering en daken zal zorgen, maar juist het tegenovergestelde: mensen die een huis kopen zorgen goed voor onderhoud, groen, leefbaarheid etc.

Het is dan ook altijd een paradepaardje van links geweest, om ervoor te zorgen dat mensen met een modaal inkomen in staat zouden zijn om een huis te kunnen kopen. Niet alleen is het goed voor de mensen zelf, maar ook voor de wijken en de leefbaarheid in een wijk. Nieuwbouwwijken hebben nu vrijwel altijd een goede mix van huur- en koopwoningen. Dat is ook verstandig.

Er zijn de laatste jaren veel dingen scheef gegaan op de hypotheekmarkt, voor leners met name de aflossingsvrije hypotheken, waar banken zelf reclame voor maakten: lagere woonlasten plus een boot en een vakantiehuis, wie wil dat niet. Idem met de hypotheken die zaten in aandelen etc. Allemaal vreemde producten. Het is goed dat daar een einde aan gekomen is, dus dat je nu verplicht binnen 30 jaar moet aflossen. Maar de grote problemen zijn gekomen door de wijze waarop banken zelf hypotheken zijn gaan versleutelen en verhandelen.
Je moet wel zelf je kop erbij houden als je zoiets als een hypotheekschuld aangaat, dat is zeker waar. Maar ik zie niet in, waarom mensen dat nu plotseling niet meer zelf zouden kunnen. Als de banken ze maar niet gek maken.

Skik, het is ook niet dramatischer dan het is: een kapotte cv kun je vervangen door een huurcv, als je het geld niet hebt; lekkages, daarvan kun je de kosten soms terugkrijgen van je verzekering; als er hele grote problemen zijn (zwam in de vloerbalken) en je kunt het niet betalen, dan zit er niets anders op dan je huis te verkopen. Je krijgt er dan minder geld voor, dan wanneer je die problemen verholpen hebt, maar het kan wel. Misschien had de vorige eigenaar van de woning van Mirjam ook wel gezien dat het dak vernieuwd moest worden en juist daarom besloten om het te verkopen. Mirjam koopt het, wetende dat die kosten eraan vast zitten en daar maakt ze dan ook haar berekeningen op (als voorbeeld).

Tsjor

Tsjor

Het is ook niet rooskleuriger dan het is. Je met zwam geïnfecteerde huis verkopen levert je minstens de kosten van de behandeling minder op, dus het kost je dat geld toch. Je kan een cv-ketel huren, maar niet als je bijvoorbeeld een luchtverwarmingssysteem hebt. En lekkage valt vaker niet dan wel onder je verzekering.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 02:07

Tsjor

Dat moet je zelf echt twee linkerhanden hebben en geen mens in je omgeving kennen die ook maar ergens verstand van heeft. ===

Precies. Zijn vier linkerhanden ook goed? En niet in staat om dat soort geklus te doen ook? Net als niet voor elk klusje een goede vriend beschikbaar hebben die wel even op komt draven?

Wij zouden aangewezen zijn op professionele hulp, ook omdat we er niet vanuit gaan dat anderen dat wel even vrijwillig komen doen. Die hebben hun eigen sores tenslotte.

Tsjor: Mensen wonen gemiddeld ongeveer 7 jaar in een koopwoning, dat gemiddelde zal nu wel iets hoger liggen, maar het is maar zelden dat mensen 30 jaar in een woning wonen. Gedurende die 30 jaar zal de woning minstens twee keer, misschien wel 3 of 4 keer van eigenaar zijn veranderd en elke nieuwe eigenaar heeft weer gekeken wat er aan onderhoud moest gebeuren.===

Gemiddeld misschien wel. In de praktijk zie ik vooral mensen die járen in hun huis blijven en op den duur toch onderhoud moeten plegen.

Je enthousiasme voor koophuizen is mooi, daaruit blijkt dat jij voor jezelf een goede keus hebt gemaakt en (nog) niet ten onder bent gegaan aan de lasten van jóuw koophuis. Maar je moet dat enthousiasme wel realistisch houden ten op zichte van ándere mensen. Mijn zwager van inmiddels 60+ raakt zijn baan dit jaar kwijt. WW dus... Hun huis is een half miljoen waard, dus de hypotheek zal pittig zijn. Ze maken zich al zorgen. Ik raak mijn baan dit jaar ook kwijt, volgende maand. Ik hoef me geen zorgen te maken of ik de woonlasten wel kan blijven betalen. Zelfs niet als ik nooit meer aan de bak kom.

Het gaat niet om mijn persoonlijke voorkeur

Maar om mogelijkheden die jongvolwassenen nu (niet) hebben om te kunnen wonen. En over een gezonde woonmarkt.

Overigens is de wisseltijd nu opgelopen tot 17,5 jaar. Maar een wisseling van een koopwoning is hét moment waarop groot onderhoud plaats zal vinden. Meestal staan mensen dan voor de vraag: gaan we nu het huis opknappen (grondig) of groter/kleiner wonen al naar gelang de gezinssituatie.

Het is eigenlijk een heel gezond mechanisme, alleen jammer dat het in deze tijd zo moeilijk wordt gemaakt.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 09:51

tsjor

'Tsjor: Mensen wonen gemiddeld ongeveer 7 jaar in een koopwoning, '

Absoluut NIET. Mensen verhuizen gemiddeld om de 7 jaar en daar zijn alle kamers, studentenhuizen. huurhuizen en starterswoningen bij (die je soms ook al als baby over je heen krijgt als je eerste kind bent). Mensen blijven gemiddeld veel langer in hun eigen gekochte koopwoning zitten. Hoogstens twee als ze een koopwoningpromotie maken.

Nien

Nien

18-01-2015 om 16:50

aburzak

Met jullie inkomen kan je wel een hypotheek krijgen. Deze is niet heel hoog. Maar misschien zijn er ook waar jullie wonen wel woningen te koop voor het bedrag wat jullie kunnen betalen. Amsterdam wordt moeilijk maar in andere plaatsen zijn de huizen er wel. Kijk ook of je in aanmerking kunt komen voor een starterslening. Je kunt dan weer iets meer uitgeven aan de woning.

Ely

Ely

18-01-2015 om 19:47

Wacht ff hoor

In post #77 vraagt TS of de huur vs koop discussie in een ander draadje kan. Mis ik iets? We zijn nu bij de 130 geloof ik....

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 19:50

Ely

Draadje was al twee maanden dood, Aburzak heeft het weer gereanimeerd en daarom was ik vergeten dat het om het draadje ging waar inderdaad eerder die vraag was gesteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.