Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

26-10-2014 om 14:11

Kom ik wel rond?


Toch nog een tip

Rana, als je nog spaargeld hebt, investeer dat dan in opleiding/studie. Neem een jaar de tijd om uit te zoeken wat je zou willen. Doe dat met iemand samen: maak een plan. Stap af op mensen die doen wat jij ook wel zou willen doen. Vraag door, zoek naar opleidingsmogelijkheden, als het kan met een stage erbij.
Ik ben zelf uit mijn diepste dal gekrabbeld, doordat ik een training aangeboden kreeg bij casemanangementcenter. Veel mensen zaten daar negatief, want het moest. Maar ik was blij met de mogelijkheid. Je moest een stage doen en ik zag daar als een berg tegenop. Een studiegenoot had een stageplaats gevonden bij een organisatie die ik ook wel zag zitten. En daar zochten ze nog meer stagiaires. Begonnen met een paar uurtjes, nauwelijks verdiensten. Maar daarna een paar uurtjes betaald, toen de vraag of ik een bepaald werk wilde doen, daar ook weer een opleiding voor gevolgd en uiteindelijk werk ik nu al 8 jaar met veel plezier in een andere richting dan ik ooit had gedacht. Ik zou dolgraag terug willen naar mijn eigen beroep, echt heel graag. Maar dit werk is ook bijzonder leuk.
Ik hou wel van studeren, dat moet je liggen.

Tsjor

Hortensia

Hortensia

29-10-2014 om 08:20

Mijn 2 centjes

Internet: ik heb drie in één van Telfort. Samen met Tele2 het goedkoopst.
Net als Celin heb ik die abo voor 15 euro per maand, die loopt over een jaar af. Tegen die tijd ga ik op zoek naar een nieuwe deal.

Kijk i.i.g. naar wat je nodig hebt! Heb je die extra netten echt nodig, stort je wereld in als ze er niet meer zijn? Pas op, extra opties worden snel gratis meegeleverd voor de eerste maanden, maar je moet ze zelf op tijd opzeggen anders kom je lelijk op de koffie.

Mobiel: hoe veel internet je mobiel, kan dat minder? Kijk eens op je facturen hoe vaak je belt? SMS je werkelijk zo vaak, of kun je het met whatsapp of terugbellen af?

Verzekeringen: een aantal verzekeringen lopen in een bundeltje bij een verzekeraar met een grote naam. In de regel zijn die minder goedkoop, maar toen ik dit ging nakijken was het in een bundel toch het goedkoopst. Alleen mijn autoverzekering en ziektekostenverzekering niet.

Spaargeld: inderdaad in studie of opleiding investeren, of misschien een eigen bedrijf als je daar ambities voor hebt, maar wat ik ook heb geleerd, en waar ik achteraf heel blij om ben, is om het ook af en toe aan jezelf te besteden.

Een (goedkope) vakantie, eens een avondje naar de bioscoop. Je kunt op actievandedag.nl leuke dingen vinden. Wat niet kan, kan niet, en ik zou niet mijn spaargeld over de balk gooien en meteen een all-inclusive in een dure resort boeken of elke week uitgebreid stappen, maar zolang je nog, weldoordacht, jezelf een beetje kunt kietelen zou ik dat zeker doen. Het geeft namelijk energie.
Ik kan het momenteel helaas niet doen, maar kijk wel met een glimlach terug op de uitstapjes die ik heb gedaan toen het nog wel kon en geniet nog steeds na van de foto's en souvenirs.

Rana

Rana

29-10-2014 om 09:23

studie

Toen ik in de WW kwam heb ik direct een opleiding gevolgd en .ik ben inmiddels geslaagd

Rana

Rana

29-10-2014 om 09:24

fijn

Fijn om al die goede tips te krijgen.ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik het financieel wel ga redden.

Hortensia

Hortensia

29-10-2014 om 12:07

Rana

Als je geen gekke dingen doet of verplichtingen aangaat, lukt het best wel

Nien

Nien

29-10-2014 om 18:11

auto kosten

Je wil je auto graag aanhouden maar niet te vaak gebruiken. Misschien kan je een deel van je autokosten terug verdienen door je auto zo nu en dan te verhuren. Er zijn meerdere initiatieven waarmee dat kan. En dan is de verzekering ook geregeld. Een kennis van me doet dat ook met haar auto en is er heel positief over.

Celin

Celin

29-10-2014 om 18:36

auto

je kunt ook reclame op je auto laten zetten en zo betaald krijgen. Moet je wel willen uiteraard.
één van de vele voorbeelden van een site:
http://www.tuning-gids.nl/auto_reclame_rijden.htm

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als het zou betekenen dat ik op die manier mijn auto kan houden zou ik er zeker over nadenken. Gewoon maar een tipje

Barvaux

Barvaux

29-10-2014 om 20:15

tsjor

Ik begrijp nog steeds niet waarom jij een huur van 335 zoveel vindt... Kijk eens naar wat een student betaalt voor 1 kamer.

Herhaling

- de huur is 600 en stijgt elk jaar;
- de huurtoeslag staat ter discussie en is afhankelijk van de politieke constellatie.
Ter vergelijking: moet nieuw contract afsluiten voor looptijd hypotheek, bij mij gaat de rente omlaag met 1,4 procent. En niemand durft de vingers te branden aan de hypotheekaftrek, alhoewel dat van mij wel zou mogen.
Kamerhuur is overigens inclusief.
De belangrijkste reden is dus dat je minder afhankelijk bent van politieke en andere beweegredenen. Je begint met een bedrag en je kunt vastleggen dat je de komende 10 jaar hetzelfde bedrag blijft betalen. Met een smalle beurs is dergelijke zekerheid zeer prettig.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 12:14

tsjor

Ja je kunt leuk in herhaling vallen maar vertel dat eens aan al die mensen waar het fout is gegaan met het koophuis de afgelopen jaren.

Verder is men begonnen aan het H-woord en geloof ik niet dat ze gaan morrelen aan de huurtoeslag voor mensen met het genoemde inkomen.

De onzekerheid in een koophuis is vele malen groter en helemaal als je daarvoor je baan moet opzeggen zals TS dat dan moet doen omdat je naar een plek moet waar geen werk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2014 om 12:55

Inderdaad... huur rond 600 euro

Die van ons is dit jaar voor het eerst boven de 600 euro gestegen en we hebben geen recht op huurtoeslag. Een rib uit ons lijf dus. Toch is kopen voor ons geen optie. De onzekerheid of er ooit nog een vast contract voor mij inzit zal voor een hypotheekverstrekker genoeg reden zijn om te weigeren. Daarnaast waren we al nooit handige Harry's wat klussen betreft en geld voor professionele vakmensen is er domweg niet.

Tegenover die inmiddels best hoge huur staat dat we op een redelijk bijzondere plek wonen, waar we niet snel een gelijkwaardig koophuis voor terug zouden kunnen vinden. Ja ons eigen huis, die is ons te koop aangeboden, maar ik vrees dat we de hypotheek niet zullen krijgen en niet op kunnen brengen.
Voordelen: het huis wordt eens in de 5/6 jaar geverfd, door een klusabonnementje hoef ik maar te bellen of ze komen kastjes rechthangen, de wc-pot vervangen als daar reden toe is, de kraan repareren, enzovoorts. En als ik hier weg wil, wat we waarschijnlijk ergens over 10 tot 15 jaar zullen overwegen (als ik uitgewerkt ben bijvoorbeeld), is er geen risico dat we het huis niet kwijtraken door malaise op de huizenmarkt.

Ik heb de indruk dat we niet uniek zijn in onze wens om te blijven huren.

Mijn dochter huurt een kamer voor 395 euro per maand. Inclusief. Dat is een prettige gedachte. De eigenaar van het huis is een jongedame waarvan de ouders garant staan voor de hypotheek. In totaal verhuurt ze drie kamers, verschillend in prijs, maar gemiddeld denk ik 360 per kamer. Als er iets stuk gaat vervangt ze netjes wat stuk is. Maar er gaat natuurlijk niet iedere maand iets stuk, dus het lijkt me best lucratief om een huis op die manier te verhuren.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2014 om 13:00

Oh ja

dat klusabonnementje is over een heel jaar denk ik net zoveel waard als de voorrijkosten van een klusjesman. Dat abonnementje voelen we amper in onze portemonnee.

Analyse crisis

'maar vertel dat eens aan al die mensen waar het fout is gegaan met het koophuis de afgelopen jaren.'

Op de eerste plaats: er zijn veel minder mensen die problemen hebben met de hypotheek, dan mensen die problemen hebben met de huur (ondanks huurtoeslag etc.). Zie eerdere verwijzing.
Op de tweede plaats zijn de problemen met de banken en de hypotheken begonnen in Amerika, waar onder Buch gestimuleerd werd, dat mensen die helemaal niets hadden toch een huis zouden kopen, onder het motto: het huis wordt vanzelf meer waard en dan kan de schuld terugbetaald worden. Dat laatste bleek niet te kloppen: de huizenprijzen bleven niet stijgen, maar gingen dalen. Toen bleek vervolgens dat die banken hun hypotheken in allerlei pakketjes hadden doorverkocht, o.a. aan bedrijven die zogenaamd mogelijke verliezen zouden financieren. Dat bleek allemaal op lucht gebaseerd te zijn en door de verpakkingen werd de crisis internationaal.
Op de derde plaats: ook in Nederland werden onwaarschijnlijke luchtspiegels aan klanten voorgehouden: sluit nu je hypotheek over en voor lagere maandlasten kun je ook nog een boot en een tweede huisje kopen. Die lagere maandlasten kwamen er door hypotheken aflossingsvrij te maken, of erger nog: beleggingshypotheken en schimmige leaseconstructies. Het probleem van dat laatste is vooral duidelijk geworden bij Dexia.
Mensen die nu problemen hebben zijn vooral mensen die een huis willen of moeten verkopen, een huis waarop een tophypotheek staat, opgenomen in de gouden tijden vlak voor de crisis. Zij blijven achter met een restschuld.
Maar mensen die niet willen verhuizen, die geen vreemde hypotheekconstructies zijn aangegaan, die zelf hun rekensommetjes hebben gemaakt, die mensen betalen nu nog gewoon hun hypotheek en lossen op dit moment zelfs extra af.

Je kunt er lessen uit trekken. De belangrijkste les: ga niet af op mooie reclamepraatjes van de bank, maar denk zelf na, reken zelf uit en wees daarin reëel.

Je werk opgeven om te verhuizen moet je natuurlijk nooit doen. Heb ik daar ergens voor gepleit? Dan bij deze mijn excuses daarvoor, het moet dan in een moment van opperste verwarring zijn, want zo'n dom advies zou ik eigenlijk nooit geven. Ik heb wel voor mezelf rekensommetjes gemaakt die gaan over de kosten van ergens wonen versus de kosten van reizen (OV, auto of fiets). En ik moet zeggen: reizen is duur. Maar dat zijn allemaal rekensommetjes die je zelf kunt maken en op basis daarvan kun je je eigen beslissingen nemen. Alleen werken de banken op dit moment helemaal niet mee als het gaat om hypotheken. Jammer.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

01-11-2014 om 09:02

tsjor

"Op de eerste plaats: er zijn veel minder mensen die problemen hebben met de hypotheek, dan mensen die problemen hebben met de huur (ondanks huurtoeslag etc.). "

Tja, als je dat roept is dat voor mij hetzelfde als 'de mensen die bij de lidl kopen hebben meer geldproblemen dan de mensen die bij de aparte bakkers, slagers en groenteboeren kopen'. Waar slaat dat nu weer op?

ALS mensen met een koophuis in de problemen komen zitten alle belastingbetalers meteen opgescheept met een schuldsanering van tienduizenden euro's.

Verder: TS heeft toch een baan en moet van jou naar de andere kant van het land verhuizen. Hoe zie je het dan voor je dan opzeggen? Of denk je dat de werkgever voor een loontje van 500 of iets dergelijks netto de reiskosten gaat vergoeden?

Van achter naar voor

Ik hou er niet van als je steeds hetzelfde argument blijft gebruiken, terwijl ik dat nooit gezegd heb. Nogmaals: ik heb nooit gezegd dat iemand zijn baan moet opgeven om te verhuizen naar de andere kant van het land. Geef mij het nummer van het bericht waar ik dat gezegd zou hebben of houd daarover op.
Heb je ondertussen al eens op funda gekeken hoeveel flatjes met twee kamers er te koop zijn in Amsterdam voor minder dan 100,000 euro? Soms helemaal opgeknapt door de woningbouw?

Wat betreft de belastingbetaler: die betaalt ook de huurtoeslag.

Ah, je leest Trouw niet. De bron van mijn bericht is afgedekt, maar ik wil het eerste deel van het bericht hier wel neerzetten:

'Water staat veel huurders tot de lippen
ESTHER BIJLO − 25/10/14, 01:43

Door dalende koopkracht dreigen bijna 400.000 huishoudens de huur niet meer te kunnen betalen. Onder bezitters van koophuizen zijn de problemen kleiner, al kunnen doorstromers wel een duwtje in de rug gebruiken.

Dertien procent van de huurders, bijna 400.000 huishoudens, loopt het risico de huur niet meer te kunnen betalen. Hun inkomen is niet toereikend voor het betalen van de woonlasten en basale uitgaven voor levensonderhoud. Bezitters van koopwoningen lopen aanzienlijk minder risico. Van hen zit maar 3 procent, ofwel 126.000 huishoudens, in de gevarenzone, hoewel een miljoen koophuizen 'onder water' staan.

De getallen komen uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) die de veranderingen op de woningmarkt tussen 2002 en 2012 onderzocht. In die tien jaar is de problematiek onder huurders verdubbeld. De belangrijkste oorzaak is volgens het PBL het achterblijvende inkomen in deze groep, niet zozeer de huurverhogingen van de afgelopen jaren.' copyright ligt bij Trouw.

Het volledige rapport kun je hier downloaden: http://www.pbl.nl/publicaties/kwetsbaarheid-van-regionale-woningmarkten-financi%C3%ABle-risico%E2%80%99s-van-huishoudens-en-hun-toegang-tot-de-woningmarkt

Let wel: dit zijn gegevens tot 2012. Daarna zijn er nog een aantal dingen gebeurd op de woningmarkt: mensen met een bepaald inkomen mogen niet meer sociaal huren; huurprijzen mogen extra stijgen als het inkomen hoger is (niet dalen als het lager wordt), dan hebben we nog de affaire Vestia, waar alle woningbouwcorporaties voor moeten betalen, en dus ook alle huurders. Voor een volledig verslag van hoe dat mogelijk is, zie: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/pew. Met andere woorden: er is vanaf 2012 heel veel gebeurd, dat niet gunstig is voor de positie van huurders.
Politiek gezien is er op dit moment een grote discussie gaande over het rondpompen van belastingmiddelen. Dat maakt de huurtoeslag onzeker, ook voor mensen met een kleine beurs. Ik deel je optimisme in dit verband niet. 'Ze zullen toch niet....' kun je met een VVD_regering nooit zeker zeggen.

Tsjor

Rana

Rana

01-11-2014 om 10:30

Tjsor/Barvaux/Kaaskopje

Hoewel ik je bijdrage best wel waardeer, zou ik het prettig vinden de discussie over een woning kopen nu te stoppen of er een nieuwe discussie over te openen. Mijn vraag was of ik rond zou kunnen komen, ik heb al aangegeven dat ik geen woning wil/kan kopen. overige tips blijven welkom.
Kaaskopje, wat is een klusabonnementje?

Chippie

Chippie

01-11-2014 om 16:17

Barvaux

Barvaux: "ALS mensen met een koophuis in de problemen komen zitten alle belastingbetalers meteen opgescheept met een schuldsanering van tienduizenden euro's."

Want? Mensen met een koophuis komen in de problemen als ze uit elkaar gaan. En zelfs dan komt nog maar een klein deel in de problemen. Want de bank stelt het heel duidelijk: samen hebben jullie voldoende inkomen om de hypotheek te betallen, zoek het maar uit, het huis wordt niet verkocht. En het is echt niet zo dat je met een restschuld automatisch in de schuldsanering komt.

Wat je hierboven beweert klopt echt van geen kant. Ik wil de laatste cijfers er nog wel bijhalen maar er zijn veel meer huurders die in schuldsanering komen dan kopers. Terwijl kopers/huurders nog altijd 50/50 is. Schuldsanering kom je alleen met te hoge schuldenlast tegenover relatief laag inkomen. Als ik 50.000 schuld opbouw (en dat komt meestal echt niet door huis-onder-water maar door allerlei niet zo slimme financiele beslissingen) wordt ik toch geacht die zelf af te gaan lossen.

Rana: ik zou in jouw geval echt niet kopen hoor. Daar niet van...

Chippie

Chippie

01-11-2014 om 16:20

OT

In 2012 had 11 procent van de schuldsanering-personen een koophuis, een groot deel van deze mensen waren ondernemer.

Barvaux

Barvaux

01-11-2014 om 17:56

chippie

Rana heeft gevraagd te stoppen met deze discussie in haar draadje dus ik wil mij daar aan houden, wel wil ik tegen jou en tsjor zeggen dat ik helemaal niet heb gezegd dat ik denk dat meer kopers in de problemen komen. Dat denk ik helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2014 om 21:32

Rana

Een klusabonnement, zo noem ik het, is een service van de wooncorporatie. Wij betalen iets van 4 zoveel bij de huur en als er iets stuk is kunnen we bellen. Zo hebben we een nieuwe binnendeur gekregen, een wc bril, doucheslang plus -kop e.d. gekregen. De kraan is gratis gemaakt, keukenkastdeuren zijn weer goed gehangen en zo.

Rana

Rana

02-11-2014 om 09:16

oke

Ik zal de woningbouw er eens naar vragen. Heb er nog nooit van gehoord. Al heb ik genoeg handige mannen om me heen .dus misschien is het niet eens nodig.

Hortensia

Hortensia

02-11-2014 om 10:37

onderhoudscontract

Dat hebben wij ook en ik vind het ideaal! Ik woon in een ouder huis en dan heb je toch wel regelmatig iets dat klemt, stuk gaat of anderszins aandacht nodig heeft. Ik doe zelf wat ik zelf kan doen, maar heb twee linkerhanden. Nog niet zo lang geleden had ik opeens problemen met een stopcontact, daar ga ik toch echt niet zelf aan fröbelen.

Ik betaal iets van 4 of 5 euro in de maand, en dat vind ik netjes. "Een mannetje" op eigen kosten bestellen loopt al snel méér in de papieren. Daar zit je echt niet op te wachten als je niet zoveel geld hebt

Ook het nadeel van een koophuis Ook al is je hypotheek lager dan de huur, soms schandalig veel lager, er staat ook een stuk onderhoud tegenover waar niet zelden een pro bij moet komen!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2014 om 11:54

Precies Hortensia

Ik bedenk me net dat onze ketels (we hebben er een voor de verwarming en een voor het warme water) ook jaarlijks gratis gecontroleerd worden. Ons huis is inmiddels 25 jaar oud, dat valt op zich wel mee, maar ik verbeeld me dat de ramen steeds meer tocht doorlaten. Daar ga ik toch maar eens over bellen. Ik hoef dan niet in de piepzak te zitten over de rekening.

Dorien

Dorien

02-11-2014 om 13:13

niets

Ik heb geen klusabonnement, dingetjes die niet goed werken of stuk zijn worden gratis gerepareerd door de woningbouw. Maar als ik bijvoorbeeld bedenk dat ik mijn kozijnen aan de binnenkant zou willen verven, dan moet ik dat zelf doen, misschien valt zoiets bij jullie wel onder het klusabonnement? Ieder jaar wordt de ketel gecontroleerd en ik heb in de 18 jaar dat ik hier nu woon al 2x een nieuwe ketel gekregen. Altijd helemaal up to date dus. Verder een nieuwe badkamer 5 jaar geleden en een nieuwe keuken. Zelf mag je dan uit een lijst nog wat dingen kiezen, welke kleur tegels e.d. Wil je dingen die niet in de lijst staan, dan betaal je dat zelf extra bij (ik wilde hogere keukenkastjes en een breder aanrechtblad, kostte me 100 euro geloof ik) Dat zijn leuke dingen.
Toen ik hier net woonde hebben wij nog wel eens gekeken naar koopwoningen hier in het dorp of de omliggende dorpen, maar dat was allemaal onbetaalbaar gewoon (wij hadden hele gewone salarissen, maar dat was voor hier al te weinig) of ik moest naar een groot forenzendorp 20 kilometer verderop met allemaal nieuwbouwwijken gaan verhuizen, maar dat sprak me totaal niet aan. Vind het leuk om ergens te wonen waar je even snel naar het bakkertje om de hoek kan, bij wijze van spreke. Of dat je meteen 20 minuten moet fietsen of de auto moet pakken.
Dus tja..wij zijn hier gebleven en hebben het huis behandeld alsof we er voor altijd zouden blijven wonen, dus ook zelf wat mooiere dingen aangepast.
Ik ben nog steeds blij hier te wonen, huur is inmiddels 400 euro, heb een fijne grote tuin en de buurt is rustig, maar nogmaals, er viel niet veel te kiezen toendertijd en nu eigenlijk nog steeds niet. Als je 40+ bent is het volgens mij nog lastiger om te starten met een hypotheek (andere eisen) we hadden het een jaar of 6 geleden voor de laatste keer nog eens gevraagd, wat wij samen zouden krijgen en dat was 200.000, maar daarvoor zijn er geen huizen te koop hier in de omgeving.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2014 om 14:29

Dorien

Verven moeten we zelf doen. Ik moet het nodig weer eens doen...
Wij hebben in het verleden ook onze keuken laten vervangen en vergroten. De kosten van de vergroting moesten we zelf betalen. Hogere bovenkastjes, een bredere keuken en dus meer kastjes. We hebben onze bijkeuken er toen bijgetrokken. Ik ben er nog steeds blij mee. De arbeidskosten hoefden we niet te betalen. De ketel op zolder is alweer een aantal jaar geleden vervangen en de geiser in de keuken is vervangen door een combiketel. Dure grapjes als je dat zelf moet doen.

Monique D*

Monique D*

03-11-2014 om 18:38

Hoe hoog is jouw huur, Kaaskopje?

Ik zie dat jij een klusabonnement hebt via jouw woningbouw. Dat hebben wij helaas niet (huiseigenaar is een makelaarskantoor).
Hoeveel betaal jij voor jouw huur? Ik zie dat jouw keuken veranderd is en jouw geiser is vervangen in een combiketel. En dat is dus gedeeltelijk inbegrepen?

Mijn huur is 350 euro, het is een oud huis (gaskachel, gevelkachel + geiser), keuken is nog precies hetzelfde als toen ik erin kwam wonen (alleen de gootsteen wat op een dambord leek was vervangen), ik woon er bijna 30 jaar in die woning en huiseigenaar biedt geen klusabonnement aan.

Barvaux

Barvaux

03-11-2014 om 18:43

Monique

Daar heb je ook helemaal geen klusabo voor nodig hoor, na 30 jaar mag je heus wel een nieuwe keuken verwachten maar dat mag heel standaard zijn. Als je meer wil betaal je daar voor en dat gaat niet uit een klusabo.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-11-2014 om 19:48

Onderhoud

Bij onze woningbouwcorporatie/verhuurder wordt iedere 15 jaar gratis de CV-ketel vervangen (vorig jaar een HR gekregen) en ook de keukens worden iedere 15 jaar vervangen. Dit is dan wel een standaard, eenvoudige keuken maar voor een geringe meerprijs (veel goedkoper dan in een winkel) kan je deze laten uitbreiden met bijvoorbeeld extra kastjes, afzuigkap, inbouw voor koelkast etcetera. De woningen die nog geen dubbel glas hadden hebben een aantal jaar geleden dubbel glas gekregen. De badkamers zijn ook gemoderniseerd (ok, er is geen ruimte voor een bad maar eindelijk een douchecabine ipv een gordijn is ook heel fijn. Dit zijn standaard kwaliteitsvernieuwingen en -aanpassingen die niet uit het klus-abonnement (bij ons heet het service huurdersonderhoud) komen. Dat is bedoeld voor kleinere klussen, onderhoud en reparaties die je anders zelf zou moeten doen en bekostigen en nu door de verhuurder gedaan worden en kostenloos gedaan worden (je betaalt dan maandelijks een paar euro extra bovenop de huur). Ik huur al 28 jaar waarvan de laatste 10 jaar in onze flat bij deze verhuurder en ik ben meer dan tevreden. Je hoeft maar te kikken of er staat een mannetje voor de deur om iets te repareren of te vervangen. Laatst moest ik een lamp vervangen maar ik kreeg de plafonniere niet los; even een mannetje aangeschoten die hier wekelijks bij de flats reparaties en onderhoud doet en hij heeft het meteen aar even voor me gedaan Als er een klus gedaan moet worden die niet onder het standaard onderhoud valt, kennen ze wel iemand die het goed, snel en goedkoop doet. En volgende week komen er mensen langs om te zien of er meer energiebesparende voorzieningen moeten worden aangebracht in de flats (gratis). De flats zijn gebouwd in 1964; ik heb een 4-kamerflat. Als ik dit dan vergelijk met de vreselijke ervaringen en verhalen van mensen in hun koophuis dan ben ik heel blij dat ik huur. Ook al zou ik al het geld van de wereld hebben en zeker weten dat ik ergens zou willen blijven dan nog zou ik niet willen kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2014 om 22:13

Klusabonnement, Monique

Dat is echt voor klein onderhoud, voor als er iets stuk is of niet goed werkt. Zaken die een handigerd eventueel ook zelf zou kunnen. Grote zaken als het vervangen van ketels of keukens staan daar los van en zitten bij de service en dus ook de huur in. En zoals Barvaux zei mag je wel eigen wensen hebben, maar die betaal je zelf. Een dakraam bijvoorbeeld. Je betaalt het raam zelf. De arbeidskosten niet.

Wij betalen 616 euro. Best veel maar ik heb net even gekeken op Funda wat een vergelijkbaar huis kost en onder de 215.000 zie ik het niet. Zoveel hypotheek krijgen wij niet. Dat ligt rond de 134.000. Maar volgend jaar ga ik als het tegenzit de ww weer in dus waar fantaseren we over?

Celin

Celin

04-11-2014 om 00:08

hier hetzelfde

als bij Kaaskopje, het valt niet onder gewone servicekosten met bijbehorende reparaties, maar het is extra voor de klussen die daar bv niet onder vallen.
Aangezien ik voldoende mensen om me heen had die wat voor me wilden en konden doen heb ik afgezien van het klusabonnement.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.