Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

26-10-2014 om 14:11

Kom ik wel rond?


Tsjor

"Banken werken niet mee helaas" De ww-uitkering is als snel eindig, als er dan nog geen baan is wordt het bijstand, vaak moet het huis dan weer verkocht worden en dan heb je je kosten koper er nog niet uit. Toch niet zo gek dat een bank dan geen kleine ton leent aan iemand met nauwelijks inkomsten? Wat dat nou juist niet het probleem van voor de crisis, dat mensen een hypotheek kregen waarvan de lasten eigenlijk te hoog waren voor hun inkomen? Vergeet ook niet dat bij bij eigendom van een huis nog meer kosten komen dan alleen voor onderhoud, je betaalt ook nog WOZ-eigenaar, huurwaardeforfait, je moet een opstalverzekering.

skik

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 13:07

tsjor

Ik geloof niet dat mensen met dit inkomen gekort worden op de huurtoeslag (geen subsidie).

Ik neem aan dat die 376,66 netto is in plaats van bruto, dat is dan nog steeds dezelfde prijs als wat ze nu voor huur moet betalen en wat doe je dan als je ketel stuk gaat of andere ellende? Verder: in hoeverre moet dat huis van jou vloerbedekking, verf, en weet ik veel wat allemaal? Hoe zie je dat in hemelsnaam voor je? En dan vergeet je nog steeds het werk. Je roept wel vrolijk dat de werkgever dan even een verklaring moet tekenen maar er is daar helemaal geen werk!

vlinder72

vlinder72

27-10-2014 om 13:46

tsjor

Je vergeet het afloscomponent in je rekensom. De hypotheek moet namelijk annuïteit dalend of lineair afgesloten. Dus er komt nog een behoorlijk bedrag aan aflossing bij per maand. De hypotheek moet immers in 30 jaar afgelost zijn.

Natuurlijk bouw je op die manier wel vermogen op maar daar heb je op dit moment niets aan.

Hortensia

Hortensia

27-10-2014 om 13:54

Tsjor

Wat de huur van een tweekamerflat betreft: jij woont niet in de Randstad, maak ik hieruit op?

Echt. Serieus. Sla Woningnet maar eens open (google) en kijk eens naar het aanbod. Er gaat een wereld voor je open!

Hortensia

Hortensia

27-10-2014 om 14:01

Rana

Het is voor veel mensen een onbekende wereld, rondkomen met weinig. Maar het kan wél. Zelfs mét kinderen en zónder alimentatie.

Nogmaals: maatschappelijk werk, sociaal raadslieden

En ik wéét dat kopen onzinnig is met zo'n inkomen, en meer/ander werk anno 2014 een wondertje is. Ik zit zelf in zo'n situatie (gelukkig niet in de Randstad).

Heb je al op een rijtje wat je inkomsten en uitgaven zijn? Gewoon opschrijven wat er het afgelopen jaar in kwam en uit ging. Maak een schema van je vaste laste en je vaste inkomen. Wat hou je over?

Wat kun je schrappen in je vaste lasten? Je noemde de auto al. Kijk eens naar abonnementen? Die verzekeringen, kunnen die niet goedkoper? (bijv. via Independer). Heb je die sportschool echt nodig of krijg je je beweging toch wel op de fiets?

Bezuinigen is keuzes maken. Als ik de auto hou, kan ik niet op vakantie. Doe ik de auto weg, dan hou ik geld over waarmee ik dagjes uit kan. Mijn kleren van vorig jaar kunnen nog wel een ronde mee. De krant zeg ik op want er ligt nog steeds een ongelezen exemplaar van donderdag, vrijdag en zaterdag, maar mijn maandblad wil ik niet missen, die keuze maak ik ook.

En héél belangrijk: voorkom schulden!!! Knip je creditcard door, zet de limiet van je bankrekening waarmee je rood mag staan op nul, betaal lopende schulden af!

En ik weet zeker dat het met jouw inkomen als alleenstaande mogelijk is: probeer een spaarpotje te maken.

Rekenen 2x

Skik, klopt, als je ww hebt dan moet je niet gaan kopen. Overigens hoef je je huis daarna ook weer niet te verkopen. Je krijgt dan een speciale regeling: bijstand wordt een soort leengeld op je huis. Maar dat voert nu even te ver.

Barvaux, reken het even na: die 376,66 is bruto. Ik doe het nog een keer, ook voor vlinder 76.
Stel: hypotheek van 90.000 euro, in 30 jaar af te betalen. Dat is dan 3000,00 euro per jaar aflossing (dat is de aflossingscomponent vlinder).

Rente 2,8% voor 10 jaar met NHG, dat is dan 1520 euro per jaar.
Op jaarbasis betaal je dan 4520 euro. Dat is bruto. Per maand wordt dat dan: 4520 gedeeld door 12 is 376,66. Nog steeds bruto. Haal je daar dan nog een keer de belasting vanaf (1/3) dan wordt het 251,11 netto, maar dan reken je de belastingaftrek iets te gunstig.

Nee, ik woon niet in de randstad, maar buiten de randstad is het zo goed toeven. En ik heb gelukkig ook weer werk gevonden, na twee maanden werkloos te zijn geweest.

Ik snap dat Rana niet weg wil uit de randstad. Ik snap ook dat je dan blij bent met een flatje voor 600 euro huur per maand. Er zijn andere mogelijkheden, dus er is altijd wel een keuze.

En verder deel ik de tips van Hortensia.

Tsjor

Farasha

Farasha

27-10-2014 om 16:09

Rekenfoutje Tsjor

Belastingaftrek kan alleen over de hypotheekrente, niet over de aflossing.

1520*0.67/12=ongeveer 85 netto hypotheekrente per maand
Totaal netto per maand wordt dan 85+250=335

Nog steeds weinig, maar aanzienlijk meer dan het bedrag dat jij noemt.

Celin

Celin

27-10-2014 om 16:30

Skik die kosten van gas/licht waren van

Die kosten van gas/licht waren ook van water als ik goed gelezen heb.
Ik als alleenstaande in een appartement met 2 slaapkamers betaal 90 euro per maand voor gas/licht en 12 euro in de maand (36 per 3 maanden is het hier) aan water.
Dat is 102 euro. Gas/licht bij Nuon, water bij Dunea.
Heb als nieuwe klant van Nuon vorig jaar 3 maanden gratis gekregen in de maanden oktober/november/december.
De dame van Nuon zei dat ik met 90 euro zou moeten overhouden, dat merk ik einde dit jaar. Doe wel zuinig met gas/licht/water. Heb ook af en toe mijn kinderen hier slapen.
Ik denk dat dat bedrag zo gek nog niet is van 110 euro.
Of het goedkoper kan valt te vergelijken uiteraard.

amk

amk

27-10-2014 om 17:19

celin

dat vind ik dan nog best veel want diezelfde bedragen (90 gas/electra en 8 water) betaal ik in een matig geisoleerd 4 kamerappartement zonder cv maar met moederhaard. Het oppervlak van mijn appartement is ongeveer 65 m2.
Mijn dochter woont hier 60% van de tijd en dan vooral op de dagen dat ze lang vrij heeft.

Celin

Celin

27-10-2014 om 18:14

amk

Mijn appartement is een krappe 74 m2, waarvan een vrij grote woonkamer met keukenblok erin. Dat is ook de enige kamer die ik verwarm. Het is een oud gebouw, wel dubbel glas, maar het trekt toch redelijk. Ik heb geen directe buren links en rechts die mee kunnen verwarmen, omdat er tussen mij en ene buurvrouw 2 slaapkamers zitten en de andere buren liggen 2/3e terug naar achteren.
Buren boven en beneden werken en zijn weinig thuis.
Ervaring met terugkrijgen en of het dan naar beneden bijgesteld zou worden heb ik nog niet omdat ik hier nog geen heel jaar woon.

nien

nien

27-10-2014 om 19:40

uitkijken

Met dit inkomen zul je in ieder geval heel goed moeten uitkijken dat je niet veel onverwachte kosten krijgt.
Zet eerst je vaste kosten op een rijtje:
huur, gas,water,licht, ziektekosten verzekering, inboedel verzekering, aansprakelijkheids verzekering, gemeente belasting (omgerekend naar maandbedrag), waterschapsbelasting (naar maandbedrag) wegenbelasting, autoverzekering, (mobile) telefoon kosten, internet, tv, benzine en eten.

Als ik een schatting moet maken verwacht ik dat je na al deze kosten nog ongeveer €100,- per maand over houdt voor kleding,kapper,sport, cadeautjes, onvoorzien, leuke dingen en vakantie.

Maar het is lastig een schatting te maken omdat ik niet weet hoe bijvoorbeeld je gezondheid is en of een basis verzekering voldoende is. Of je inderdaad €110,- aan gas water en licht gaat uitgeven. Want betekend dat je nu een uitkering hebt ook dat je altijd thuis bent? Was de vorige bewoner ook altijd thuis. Hoe hoog zet je de verwarming?

Ik zou in ieder geval elke maand de meterstanden opschrijven en uitrekenen wat je werkelijke kosten zijn zodat je niet voor nare verassingen komt te staan en ineens moet bij betalen. (in de winter ben je wel veel meer kwijt aan gas dan in de zomer vanwege de verwarming).

Verder is het een goede overweging om de auto weg te doen. Je zult dan wel een bedrag moeten reserveren voor openbaar vervoer als je eens verder moet reizen. En je hebt natuurlijk een goed werkende fiets nodig. Maar het geeft wel ruimte in je budget.

Vraag bij de gemeente wat voor aanvullingen zij bieden. Er is bij ons in de gemeente een kleding bank waar je met een laag inkomen gratis tweede hands kleding kan uitzoeken. En ze geven jaarlijks een strippenkaart uit met een waarde van €46,- wat je kan uitgeven in het theater, bioscoop of zwembad of bij deelnemende winkels.

Rana

Rana

27-10-2014 om 20:32

oke

Ik heb alles op papier gezet en kom precies uit.dan heb ik een post onvoorzien van 50 euro per maand en voor boodschappen 200 euro per maand. De auto kan er ook nog net vanaf mits ik 1 x per maand de tank volgooi. Onderhoud en keuring kan voorlopig van mijn spaargeld.

Caesar

Caesar

27-10-2014 om 20:50

Tsjor

Tsjor, aflossingen op de hypotheekschuld zijn niet aftrekbaar van het belastbaar inkomen.

Celin

Celin

27-10-2014 om 20:56

hier

Hier heb ik een renault, voor 39.95 per jaar krijg ik een gratis zomer/winterbeurt, apk is gratis. Wie weet is er voor jouw auto ook zoiets voorhanden?

Boodschappen ga je redden. Ik ga bv naar een goedkope supermarkt. Ik schrijf de bruikbare aanbiedingen op mijn lijstje en ga maar eens in de twee weken naar de supermarkt. De ene keer ben ik 35 euro kwijt, dan weer eens 40-60 (voor 2 wkn he), maar ik ga er nooit boven. Voordeel als je een auto hebt, je kunt gelijk meer inslaan en je hoeft maar eens in de twee weken boodschappen te doen voor het budget van 1 week.
De eerste keer heb ik alles gehaald wat ik nodig had en vanaf toen gaan bij sparen met aanbiedingen. Van het geld dat ik overhoud betaal ik benzine of de thuiskapster of een eenvoudig kadootje.
Ik noem het altijd mijn rijke week en arme week. De eerste week is er genoeg, de tweede week maak ik alles op, geen verspilling ook op die manier.
Ik heb wel geinvesteerd in een koelkast met 3 vrieslades en een aparte vriezer met 4 lades. Zo kan ik ook een hoop (groentes/vlees/brood/beleg dat in de aanbieding is) invriezen.
Je wordt steeds slimmer en handiger in omgaan met wat je hebt!

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 21:00

Celin

Precies want het grootste probleem met boodschappen voor 1 persoon is dat het in verhouding zo duur is. Je moet dus investeren in een vriezer en eten maken voor 4 en dan drie porties invriezen bijvoorbeeld. Verder is het inderdaad lastig dat je niet van aanbiedingen kunt profiteren maar TS heeft nog wat spaargeld dus je moet dat spaargeld nu inzetten om zo van de aanbiedingen te kunnen blijven profiteren in de toekomst waarna je dat spaargeld weer kunt terugverdienen.

Ook handig is dingen samen kopen met andere alleenstaanden, je hoeft niet samen te eten maar met drie mensen een bloemkool delen is een stuk goedkoper dan iets weg moeten gooien.

Celin

Celin

27-10-2014 om 21:16

inderdaad

je verdient het weer terug, mijn vriezer is mijn schatkist geworden
Ook wissel ik veel met eten: groente en vlees, groente en aardappels. Dus niet altijd en-en.
2 Broden voor 1.50, grote verpakking beleg en gewoon in setjes van 4 plakjes invriezen zodat je niet de hele week dezelfde worst hoeft te eten.
Heel pak rijst koken, gebruik je maar 1 keer gas, je vriest het in porties weer in voor de volgende keer; je vriezer kan maar beter vol zitten dan leeg stroom "eten". Je eten in 1 grote pan bereiden door bv te wokken, scheelt ook weer en is erg lekker vind ik.
Stopverfkaas van 6 euro de kilo is best lekker als je niet te kieskeurig bent.
Weet je, maak er een sport van om zoveel mogelijk over te houden voor maanden dat je wat krapper zit, bv als al je gemeentelijke belastingen er aan komen.
Het leven is echt geen straf met minder geld, je moet alleen creatief worden en uit de zorgen/schulden blijven.
Wat ik wel gedaan heb voordat ik wegging is nog even van de gezamelijke rekening geprofiteerd door wat sollicitatiekleding aan te schaffen en bv ondergoed. Dan kun je wat dat betreft alvast weer even vooruit.

Celin

Celin

28-10-2014 om 14:09

amk off topic

Net de rekening van dunea binnen en ik krijg 20 euro terug, hetgeen wordt verrekend met de komende periode en het wordt bijgesteld van 36 naar 31 euro per 3 maanden.
Gas/licht heb ik nog niks van gehoord dat kan nog een maand of 2 a 3 duren.

amk

amk

28-10-2014 om 14:21

Celin

ik stel mij een 2 kamer appartement altijd een heel stuk kleiner voor omdat ik er in minder al 4 heb. (En wij vinden dit al aan de grote kant voor 2 personen, maar dat is heel persoonlijk)

Maar je hebt een vergelijkbaar oppervlak en vergelijkbaar pand. Denk dat je dan al best prima zit met je voorlopige voorschotten.

Jasmijn

Jasmijn

28-10-2014 om 16:16

alles doornemen

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie en ben alles nu aan het doornemen. Andere verzekeringen afgesloten, scheelde 40 euro per maand (eerst autoverzekering los, nu en een pakket erbij) niet meer all risk maar wa-casco (was ook slimmer, auto is alweer wat ouder geworden) Tv en internet pakket doorgenomen, is nu 25 euro goedkoper per maand, energiemaatschappij gebeld ook daar is 30 euro vanaf per maand. Telefoon omgezet, voor 10 euro per maand bel ik verder de hele maand gratis (was voorheen meestal iets van 15 tot 18 euro per maand) (scheelt nu helemaal,want met al dat geregel bel ik heel wat rond)
Anwb omgezet naar basispakket, scheelt ook weer geld. Ik heb besloten mijn auto te houden omdat ik hem ook veel voor mijn werk gebruik. Kost me nu (verzekering en wegenbelasting) 65 per maand. Benzine is variabel, probeer alleen de auto te gebruiken als het echt nodig is. Ik wist al wel dat een keer in de week boodschappen doen goedkoper is dan meerdere keren per week, maar nu doe ik het ook echt, maak een weekmenu en koop alles in. (bij de Lidl voornamelijk) kom uit op iets van 45 euro per week gemiddeld (een volwassene en 3 pubers) en dan heb ik alles in huis.
Tot zover mijn bijdrage

Celin

Celin

28-10-2014 om 17:16

amk

2 slaapkamers, dus 3-kamer appartement

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2014 om 19:01

Tenenkrommend Tsjor

Ik ben het met Barvaux eens. Out of the box-denken is een stokpaardje van jou die je af en toe totaal niet realistisch van stal haalt.

Niet iedereen kán out of the box handelen. Door de omstandigheden, door het karakter, door wat dan ook. De overheid begaat die rariteit ook. Hoe langer te werkloos bent hoe verder je van huis moet solliciteren, daar komt het in het kort op neer. Of werkgevers bereid zijn zich scheel te betalen aan reiskosten, dat is even wat minder interessant.

Nederland mag dan klein zijn, maar zomaar verhuizen van de stad/randstad naar de knoek van een andere provincie valt niet bij iedereen goed.

Verhuizen naar een andere provincie puur vanwege de lage hypotheek is leuk voor als je met pensioen bent en niet gebonden bent aan verplichtingen als werk en scholen. Ik weet niet of je de krant goed bijhoudt? Dan heb je vast meegekregen dat sommige scholen in steeds grotere mate te kampen hebben met een teruglopend aantal leerlingen. De eerste scholen die dat doen, zijn de scholen die in landelijke gebieden staan. Te weinig kinderen om een school te vullen. Dus stap maar in je auto met je kinderen voor een school kilometers verderop. Op het gebied van werk, vraag ik me ook af of een verhuizing van west naar oost/noord/zuid handig is. De meeste werkgelegenheid is niet daar waar de hypotheken laag zijn, lijkt mij.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2014 om 21:59

Rondkomen

Ben je alleenstaande of alleenstaande ouder? Werk je of niet? Voor het berekenen van aanvullingen op je inkomen zoals toeslagen en subsidies waar je recht op hebt kijk eens op http://www.nibud.nl/berekenuwrecht/ en http://www.rechtopgeld.nl/
Vraag ook bij je gemeente na of je wellicht in aanmerking komt voor een aanvulling vanuit de WWB en/of vergoedingsmogelijkheden vanuit de bijzondere bijstand. 1400 euro netto is een inkomen waar je heel goed van zou moeten kunnen rondkomen in je eentje. Het is wel een zaak van overal op besparen waar je maar kan (verzekeringen, vaste lasten zoals water/gas/licht etcetera) dus ga eens kijken op vergelijkingssites. Kijk naar energiebesparende maatregelen zoals spaarlampen, een waterbespaarder. Iedere cent telt. Als je die auto niet perse nodig hebt, doe die dan weg. Een auto is een enorme onkostenpost. Koop spullen en kleding tweedehands via Marktplaats of bij de kledingbank/kringloopwinkel. Verkoop alles wat je niet nodig hebt.
Schrijf je in bij Woningnet. Indien nodig kan je dan op termijn wellicht iets goedkopers huren. Kopen? Echt niet.
Ik ben alleenstaand ouder met een zoon van 13 en ik kom rond van 1070 euro (WAO+ UWV toeslag) per maand. Dat is dan zonder toeslagen en subsidies. Alimentatie krijg ik niet. Het is krap; sparen zit er niet in, jaarlijks op vakantie gaan ook niet en een auto ook niet. Geen luxe. Maar het kan nog erger en van veel minder geld; ik heb bijna vijf jaar in de schuldsanering gezeten dus ik vind mijn inkomen nu behoorlijk riant Het is een kwestie van waar maar mogelijk besparen; iedere cent twee keer omdraaien en de tering naar de nering zetten. Ik woon in de randstad in een vierkamerflat; de huur is 520 euro maar ik krijg zo'n 260 euro huurtoeslag. Ik zal nooit van mijn leven een koopwoning kunnen veroorloven maar ik zou het sowieso pertinent niet willen. Laat mij maar lekker huren. Ik zie de ellende van mijn moeder in haar koophuis; het is dat ze er enorm tegen opziet om op haar leeftijd nog te verhuizen maar als ze het overnieuw kon doen zou zij ook lekker hebben gehuurd. De lasten van een eigen woning hangen als een molensteen om haar nek. Ik begrijp dat het best lastig zal zijn om te wennen aan je nieuwe woon-, leef- en financiele situatie, maar je kan het en je redt het wel!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2014 om 22:07

Vriezer

Oh en het eerste wat ik (nieuw) gekocht heb zodra ik wat meer te besteden had was inderdaad een vriezer Geweldig! Zo'n ding is de investering meer dan waard.... Ik heb trouwens geen afwasmachine en geen wasdroger. Zeker als je alleen woont heb je dat niet nodig.

Rana

Rana

28-10-2014 om 22:57

goede tips weer

ik heb een oude auto ,die nog perfect rijdt, die rijd ik op.( heeft nog maar 60.000 gereden)
17 euro verzekering per maand en 17 euro wegenbelasting + 1 tank benzine.
onderhoud doe ik van mijn (nu nog best veel)spaargeld.
zo lang het duurt gebruik ik dit gemak.
vaatwasser heb ik wel, is dat zo duur? ook als ik hem 1x per twee dagen aan zet? en verder heb ik een koelkast met een groot vriesvak erboven, daar ga ik zeker maaltijden en aanbiedingen in bewaren.
heeft iemand nog tips voor goedkoop internet en tv? dat is best een grote kostenpost zie ik.
tips blijven welkom.
Elisa jij hebt een vergelijkbaar inkomen en je hebt ook nog een zoon van 13? knap dat je dat red! ik heb dit bedrag voor mij alleen, dus dat moet zeker lukken.

Celin

Celin

28-10-2014 om 23:09

internet/tv

kijk even of er van de diverse providers aanbiedingen zijn.
Ik had 2 abo's bij Telfort en (mob en internet/tv) en mag daardoor gebruik maken van of speciale filmnetten of gewoon 5 euro korting op je maandelijkse rekening van internet/tv. (combivoordeel heet het, 33.90 per maand wordt zo ineens 5 euro minder).
Mijn mobiele abo heb ik zo kunnen regelen dat ik als nieuwe klant een duur abonnement voor maar 15 euro kreeg voor 2 jaar. (had zelf een toestel)15 euro per maand, ik ga na die twee jaar op zoek naar een nieuwe optie en kijk wat ze te bieden hebben.

Wat een vaatwasser verbruikt weet ik niet, hoe nieuwer hoe zuiniger denk ik. Mijne verbruikte max 5 liter water en het restant spoelwater werd weer opgeslagen en de keer er op gebruikt om als eerste te verwarmen. Ik heb dat kleine afwasje zo gedaan eigenlijk en mis het totaal niet. Maar als je m al hebt...joh als het lukt dan is dat toch fijn? En anders sluit je m af, heb je er een kastje bij

Nien

Nien

28-10-2014 om 23:18

out of the box denken

Ik vind de out of de box voorstellen van Tjor helemaal niet zo onrealistisch. Dat het niet voor iedereen is betekend toch niet dat het onrealistisch is. Je hoeft het niet te doen. Net zo als mijn suggestie om het zonder auto te doen niet voor iedereen de oplossing is. Betekend het niet dat het een slechte suggestie is. Misschien kom je op een idee door net even anders te denken.
Nu heb ik kinderen en voel mij daardoor gebonden aan mijn huidige woonplaats. Maar als ik die niet had gehad was verhuizen voor mij wel een optie geweest. Ik heb in mijn huidige omgeving familie en vrienden. Maar aan de andere kant van Nederland heb ik die ook.
Ook kopen vind ik geen stom idee. Natuurlijk kan dat vaak niet. Maar een hypotheek hoeft niet altijd via een bank te lopen. Ik ken uit mijn omgeving voorbeelden van mensen met een klein inkomen die zo wel konden kopen.

Excuses

Ik had inderdaad de belastingteruggave verkeerd berekend, maar dan nog blijft het allemaal een laag bedrag en ik blijf het spijtig vinden dat mensen met een laag inkomen min of meer gedwongen zijn om zoveel huur te betalen.

Kaaskopje, 'out-of-the-box-' denken wil niet direkt zeggen dat je er ook naar moet handelen. Het laat je alleen zien dat er andere mogelijkheden zijn en het geeft je ook de redenen waarom je die andere mogelijkheden niet benut. Het maakt je vrijer in je keuzes, snap je? Overigens wordt er op het platteland heel wat afgefietst. 15 km heen en 15 terug is vrij normaal, en als het moet twee keer per dag. Ook in regen, sneeuw en wind. Alleen niet met ijzel.

Rana, je gaat het zeker redden. Wat betreft internet en televisie, ik weet niet wat het goedkoopste is. Ik heb zelf een abonnement waar ook bellen bij in zit en dan dat ik gratis zowel vaste nummers als mobiele nummers kan bellen. Het grote voordeel vind ik, dat ik elke maand een vast bedrag kwijt ben en nooit verrast kan worden door onverwacht hoge kosten (pubers in huis). Als mobiel heb ik een prepaid, zonder internet, waar ik maar heel sporadisch nieuw beltegoed op zet. Dat is alleen voor het bereikbaar zijn bij calamiteiten.

Ik heb wel nog een tip voor je: je hebt 50 euro per week berekend en dat moet goed te doen zijn als je alle tips volgt die iedereen al gegeven heeft. Maar: elke drie maanden heb je wel een extra week (13 weken in drie maanden). Dus eigenlijk zou je elke week 5 euro over moeten houden voor die ene extra week.

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2014 om 23:30

Rana

Tja, natuurlijk zou ik wel wat meer financiele armslag willen hebben; zeker voor een spaarpotje, maar ik weet dat wij het relatief gezien nog goed hebben. En dankzij alle extraatjes van de gemeente en de vergoedingen vanuit de bijzondere bijstand red ik het net van maand op maand. Dat is weleens anders geweest. En echt, je leert het te doen met wat je hebt. Dat geldt voor jou ook. Zie het als een uitdaging en het begin van een nieuw leven voor jezelf!

Er zijn vele vergelijkingssites waar je kan zoeken naar de voor jou goedkoopste aanbieder van telefoon, internet en tv. Zoals http://www.breedbandwinkel.nl/internet-vergelijk

Idem voor gas/water/licht zoals http://www.gaswaterlichtsite.nl/
Het loont de moeite om ieder jaar voor 1 januari weer eens opnieuw te vergelijken.

In het algemeen geldt dat hoe meer producten je van een aanbieder tegelijk neemt, hoe goedkoper je uit bent. Geldt ook voor verzekeringen.

Ga er eens rustig voor zitten; je kan tientallen euro's per jaar besparen door goed te vergelijken en over te stappen. En als je googelt op "besparen" kom je nog heel veel meer handige tips tegen: http://www.nibud.nl/uitgaven/budgettips.html

Succes!!

Annie

Annie

28-10-2014 om 23:42

Respect

Ik heb oprecht heel veel respect als je het redt met 50 euro per week (1 volwassene en 3 pubers)! Natuurlijk, je moet, maar dan nog! En ik bedoel het ook niet betuttelend, denigrerend of snobistisch. Maar ik weet best dat ik wat kan bezuinigen op onze boodschappen: maar 50 euro daar redt ik het net 3 dagen mee (en dan doe ik eerder zuinig dan luxe)

Nien

Nien

28-10-2014 om 23:47

vaatwasser, telefoon, tv en internet

Volgens mij valt een vaatwasser wel mee. Natuurlijk verbruik je meer stroom dan bij een handwas, maar ik heb begrepen dat je minder water gebruikt. Als je hem al hebt zou ik hem gewoon gebruiken. Als je alleen bent hoef je hem niet elke dag te draaien.
Ik heb een mobiel abonnement zonder internet (thuis heb ik dat wel). Ik heb 300 minuten / smsjes per maand, wat meer dan genoeg is. Want al bel ik 3 uur een gesprek kost maximaal 10 minuten van mijn bundel. kosten €7,50per maand. Internet en TV is inderdaad een aardige kostenpost. Ik heb net als Celin Telfort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.