Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

20-05-2016 om 10:20

Hoeveel spaargeld?


Dubbeltje

Dubbeltje

27-05-2016 om 10:16

Randstad

In de Randstad wonen is ook een keuze......en een dure ook. Met de trein is een hoop bereikbaar, veel werkgevers vergoeden OV en anders kun je carpoolen. Just saying. Niet alleen zijn huizen duurder, maar theater/bios/oppas/huishoudelijke hulp. Om nog maar niet te spreken over dat je dan dagelijks geconfronteerd wordt met kopen-kopen- kopen/hebben-hebben-hebben. Woon al jaren op het platteland, en dat scheelt echt een hoop.

Muts

Muts

27-05-2016 om 10:17

Dubbetje = Muts, #182

Srry. Berichtje is van Muts aan Dubbeltje.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 10:23

Groot gelijk

Als je jezelf kunt bedwingen en niet al het inkomen inzet voor een hypotheek, ben je alleen maar verstandig bezig in mijn ogen. Ik weet nog toen ik zo'n 22 jaar was, dat ik een collega van ongeveer gelijke leeftijd had. Huisje boompje beestje, maar nog zo'n 5 jaar verplicht sámen fulltime moeten werken vanwege de hypotheek. Na die 5 jaar zou het allemaal wat ruimer worden. Ik weet nog dat ik zelfs in mijn onervarenheid op dit gebied dacht: waarom doe je dat dan? Waarom koop je op die leeftijd een huis, wat a. eigenlijk boven je macht ligt en b. staat of valt bij twee inkomens?

Maar goed dat zijn keuzes. Ik ben nog steeds blij dat wij géén koophuis hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 10:34

Dubbeltje

Ik denk dat alle niet Randstedelingen het wel fijn vinden dat de meeste Randstedelingen blijven waar ze zitten. Ik vind je beeld over mensen en het leven in de Randstad wel erg zwart-wit. Iemand die zich laat opnaaien door wat een ander heeft, neemt zo'n karakter ook mee naar het platteland en iemand die al op het platteland woont zal ook net even een grotere tv hebben dan de buren. Los van wat de mentaliteit van mensen is, heb je ook te maken met 'geboortegrond'. Hele volksstammen zweren bij hun eigen geboortegrond en menen daar niet vandaan te kunnen. Die heb je zowel op het platteland als in de stad. Ben je dan dom omdat je in de stad blijft zitten? Nee, je accepteert de consequenties en meer niet.

OV, carpoolen... ja dan moeten er wel regelmatig bussen tussen de trein en je huis rijden en voor carpoolen heb je toch ook zelf een auto nodig om naar een verzamelpunt te rijden, of het moet al net toevallig zo uitkomen dat iemand uit je eigen buurt werkt waar jij werkt.

Rente

Rente

27-05-2016 om 11:38

Kaaskopje

"Huisje boompje beestje, maar nog zo'n 5 jaar verplicht sámen fulltime moeten werken vanwege de hypotheek. Na die 5 jaar zou het allemaal wat ruimer worden. Ik weet nog dat ik zelfs in mijn onervarenheid op dit gebied dacht: waarom doe je dat dan? Waarom koop je op die leeftijd een huis, wat a. eigenlijk boven je macht ligt en b. staat of valt bij twee inkomens?"

Investeren en een risico nemen. Wij hebben dat gedaan. Niet gekozen voor allebei werken maar voor 5 jaar extra aflossen. Vijf financieel zware jaren maar we hebben de tering naar de nering gezet en dat heeft opgeleverd dat we het huis voor bijna het dubbele konden verkopen, het volgende huis met grote winst konden verkopen en dat resulteerde in een leuke bankrekening waar ik nu ik alleenstaand ben ook van profiteer. De keuze gemaakt omdat er toen nog geen gesodemieter was met contracten en omdat toen-man een baan had en een opleiding deed waarin hij kon groeien. Dat heeft ie gedaan en goed ook, dus elke jaar meer op de rekening. Ik heb later de boel opgepakt en zelfs na mijn scheiding nog weer een andere weg ingeslagen qua werk; beter betaald en elk jaar weer groei. Inderdaad keuzes, maar wel met een redelijke kans je spaarrekening te laten groeien, zeker in die tijd nog. Nu huur ik en dat is verder ook prima.

Noet

Noet

27-05-2016 om 11:47

Triva

De randstad is heel groot, in grote steden centrum Amsterdam / Den Haag etc is het duur, maar vlak daar buiten valt het erg mee hoor met de huizen prijzen. Ja, duurder dan in het oosten, maar goed te doen met 1 modaal inkomen.

je mist het punt. Een huis kopen van een zekere prijs is een keuze. Als je er voor kiest niet je volledige mogelijkheid te benutten houd je ruimte over.

Wij hebben ons 2e huis gekocht in 2004 op 1 modaal salaris, rijtjes huis, tuin aan het water: toen 220.000 nu te koop voor hetzelfde bedrag. In een popularaire stad in de randstad. (ok, we hebben het toen wel iets beter verkocht in 2007)

Jo

Jo

27-05-2016 om 13:12

Noet

Ik ben bekend met dit middel. Maar mijn jas werd er niet 100% waterdicht van. En gezien ik door weer en wind moet fietsen is dat voor mij wel een vereiste van een goede jas.

Een nieuwe jas uit de winkel die hoef ik niet eerst te wassen en te behandelen met minsten 2 flacons HG ad. € 4,-.Dit zijn bijkomende kosten als je een "Marktplaats jas", aanschaft.

En als het dan gaat of dat ik € 50,- per maand MOET sparen van mijn karrige inkomen of dat ik dat uit geef een jas in de uitverkoop dan is dat mijn wel af gewogen keuze.

Noet

Noet

27-05-2016 om 14:08

Jo,

Het gaat er niet om of je wel of niet een afgewogen keuze maakte, het was een tip. En ik gebruik dat HG spul niet want idd dat werkt gewoon niet goed.

Ik gebruik deze: http://www.bever.nl/nikwax-nikwax-tx-direct-wash-in-300ml-lbabxx2008?id_colour=5806 tikkie duurder dan HG, maar je gebruikt niet de hele fles in 1x en het werkt wel.

@ Kaaskopje - die collega van toen

Kocht een huis in een tijd waarin de hypotheekrente enorm hoog was. Dat kun je niet vergelijken met nu.

Spaarder

Spaarder

27-05-2016 om 14:52

plus Kaaskopje

Je spreekt over 30 jaar geleden. Die collega van toen heeft misschien alweer een nieuw (groter) huis en mede dankzij de overwaarde van toen een goed gevulde bankrekening. Zo is onze spaarrekening destijds ook aangevuld.

Triva

Triva

27-05-2016 om 15:56

vijf jaar hard werken

Wat is er mis met vijf jaar hard werken en de schouders eronder zetten aan het begin van je leven samen? Dit was in die tijd heel populair, we hebben nu eenmaal goede anticonceptie. Heel normaal toen: na vijf jaar begon je aan kinderen te denken en had je een flink stuk van je huis afbetaald.

Oja Noet, ik snap het wel, er lopen alleen twee dingen door elkaar met die huizen en daarom lijkt het zo rommelig en hebben we het over meerdere dingen. Met een modaal inkomen nu kun je echt geen huis kopen van 220.000. Wij in ieder geval niet. Voor een huis van 220.000 zonder eigen geld moet je een bruto maandinkomen meenemen van 4200 euro en dat is echt niet modaal
https://www.wijzeringeldzaken.nl/rekenhulpen/bereken-hoeveel-je-moet-verdienen-om-een-huis-te-kopen/

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-05-2016 om 16:27

Kaaskopje

Die laatste regel bedoelde ik iets minder letterlijk. 100 euro achter de hand houden is een schijnoplossing. Dat voldeed toen we student waren en amper verplichtingen hadden.

Het gaat er meer om of je verleiding kunt weerstaan om alles wat extra binnenkomt meteen om te zetten in wensen of niet. Wensen blijven er namelijk altijd, hoeveel geld je ook hebt. Dus als je dan steeds maar alles tot die laatste euro opmaakt bij iedere meevaller blijf je altijd achter de feiten aanlopen want dan heb je nooit een reserve achter de hand.

yasmina

yasmina

27-05-2016 om 16:43

fault of character/bandbreedte

Ik snap het stukje wel over arme mensen en domme keuzes. Je gaat dan inderdaad voor het korte termijn oplossen van problemen in plaats van voor de lange termijn oplossingen. Toch zit er ook in sommige gevallen wel een stukje in karakter, is mijn ervaring, om te kiezen voor korte termijnoplossingen of lange termijnoplossingen. Impulsbeheersing is dat. Probleem is dat dit al vanaf jonge leeftijd geldt. School niet leuk? Toch doorzetten, levert je een betere baan op. Kiezen voor een studie die je leuk vindt met geringe kansen op werk, in plaats van studie volgen met goed arbeidsmarktperspectief? Gaat je waarschijnlijk geldproblemen opleveren. Niet dat geld zaligmakend is, maar in mijn ervaring gaan mensen toch nog vaak voor wat leuk is en goed voelt in plaats van brood op de plank. Het lijkt wel alsof kiezen voor zekerheid tegenwoordig suf is, we moeten onszelf allemaal ontplooien en onze passie vinden. In mijn vriendenkring is er maar een werkeloos, en dat is degene die geen vervolgopleiding wilde volgen omdat ze helemaal klaar was met school, meteen gaan werken na de havo, op haar 30e in tijdelijke banen beland na even thuis te hebben gezeten (eigen keuze) met de geboorte van nr 1. n nu , 40 jaar,, en niet meer aan de bak komen. De rest heeft allemaal minimaal mbo gedaan, en is tijdens werken doorontwikkeld, door studies te volgen naast werk en gezin. Bikkelen ja, maar allemaal aan de baan, al een jaar of 20, en met nu huizen die al half zijn afbetaald.
Doorzetten, hard studeren en hard werken, en daarvoor ook dingen laten. Mijn ouders zijn in echte armoede opgegroeid (buitenland), hebben het belang van studie en werk/inkomen altijd benadrukt. Ik vind nederlanders vaak een beetje verwend. Het leven moet hier vooral leuk zijn.

Elfje65

Elfje65

27-05-2016 om 21:04

eh kaaskopje

Ik begrijp echt niet waarom je mij zo aanvalt. Wat zeg ik dat jou deze uitspraken doet doen. Hoezo zwart-wit? Ik zeg alleen dat de huizen in de Randstad voor de meeste mensen te duur zijn om van 1 salaris te kopen.

Elfje65

Elfje65

27-05-2016 om 21:06

OK nu zie ik het

Er zijn 2 met dezelfde nick. Ik was het eerste dubbeltje. Vervelend, maar ik ga maar anoniem af.

Elfje65

Elfje65

27-05-2016 om 21:18

1 inkomen PIng ea.

Prachtig dat jullie dat wel konden. Maar toen wij een huis kochten hadden waren wij een jong stel met een MBO-opleiding die uit nood uit de Randstad weggingen omdat wij gewoon geen hypotheek konden krijgen in Haarlem. Voor een premiewoning verdiende je teveel want dan werden wel beide salarissen gerekend en voor 1 salaris bij een bestaand huis verdiende je te te weinig. Woningnood te over. Dus verhuisd naar een ander deel van het land met als gevolg na 4 jaar weer terug, want diep ongelukkig. De woninggekte was nog erger geworden en er werd dik overboden binnen 1 uur nadat de woning te koop stond. Wij wilden geen klushuis, dus echt veel keuze was er niet. Uiteindelijk in een plaats in de buurt een huis gekocht van 2 salarisssen. Waar wij nog met heel veel plezier wonen. Dus ja, het is keuzes maken. En ja, je kunt best op 1 inkomen een huis kopen, maar dat ligt of aan de hoogte van je inkomen. Of je had juist een laag inkomen waardoor je in aanmerking kwam voor een premiewoning. Wij vielen dus precies tussen wal en schip. Verder geef ik geen oordeel, ik geef alleen aan hoe mijn situatie is. That's it.
Voor het bedrag dat ik voor het andere huis betaalde buiten de Randstad had ik in mijn buurt amper een garagebox. En ik overdrijf niet. Verder woon je waar je je thuis voelt, dus ja ik heb het er graag voor over om voor mijn buurt een hogere hypotheek te betalen.

Elfje65

Elfje65

27-05-2016 om 21:30

muts

Ok, te snel door alles gescrold. Hoezo keuze? Je woont waar je bent opgegroeid en/of waar je je thuis voelt. Ik heb in Drenthe en in Flevoland gewoond en geloof me, op mijn knieën wilde ik weer terug naar mijn geboorteregio. Dat wil niet zeggen dat er wat mis is met deze provincies. Nee, ik voel mij er gewoon niet thuis. Ja voor een vakantie heerlijk, die rust en die weidsheid, maar dan heel snel weer terug. En inderdaad, dan neem je op de koop toe dat de huizen duurder zijn, restaurants duurder zijn. Daarentegen is er meer werkgelegenheid, de lonen zijn gemiddeld hoger, meer opleidingen voor de kinderen op reisafstand. Dus tja, elk nadeel heeft zijn voordeel.

Triva

Triva

27-05-2016 om 22:18

Ginny

Waarom vraag je aan mij of dat zo is? Ik geef er toch een link bij? Die hoeft niet te kloppen, dat weet ik niet. Ik zou zeggen: vul je gegevens eens in in mijn link?

Triva

Triva

27-05-2016 om 22:20

overigens

Kijk nog eens goed naar je eigen link er staat precies 220.000 onder in zwarte letters... bij een rentevastperiode korter dan 10 jaar.

Triva

Triva

27-05-2016 om 22:23

en daarbij

met jouw link en 10 jaar rentevast met 1 modaal inkomen van 36.500 mag je een hypotheek aan van 168000, nog steeds geen 220.000 en ik kan me ook niet voorstellen dat dat 10 jaar geleden wel kon. Met minder dan 10 jaar rentevast is het zelfs 147000, daar kun je het al 6 jaar te koop staande huis van mijn zwager in Oost-Groningen mee aanschaffen maar dan moet je ook wel flink gaan klussen.

Hypotheek nu.

Vroeger mocht je 5 of zelfs 6x je jaarsalaris rekenen voor aankoop woning.
Dus 40.000 x5= huis van minimaal 2 ton. Dan had je nog ruimte over om je hypotheek te verhogen voor nieuwe badkamer en aanleg tuin. Die tijd is voorbij.

Nu nog maar 4x. Dus met 40.000 euro jaarsalaris koop je een huis van maximaal 160.000 euro.
De maandbedragen zijn ook hoger, verplicht aflossen.

Elfje65

Elfje65

27-05-2016 om 22:48

En ook

Vroegah begonnen wij met een rente van 13 procent. Scheelde ook een stuk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-05-2016 om 23:25

Omdat Triva

Dat mij een beetje laag leek. En ik dus zelf even gekeken heb en je via mijn link met een maandsalaris van 4200 bruto makkelijk 265.000 kunt lenen.
Dus vandaar de vraag.

Dat jij iets in een linkje kunt vinden wil nog niet zeggen dat dat het is. Blijkbaar zijn er ook hypotheekverstrekkers die wat ruimer rekenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2016 om 01:23

Ginny

Ik snap wat je bedoelt en uiteraard is het verstandig om geld op de rekening te houden voor als er iets is. Alleen zie ik een behoefte aan 'iets' wat al een paar jaar in de koelkast staat en éindelijk betaald kan worden toch anders dan een spontane oprisping.

Wij leven tamelijk sober. Als ik zomaar eens een tientje voor mezelf uitgeef, zonder dat van te voren te hebben besproken, voel ik me al bezwaard. Als we al eens uit de band springen, een paar keer per jaar, gaat dat via Social Deal. Ken je dat? Zo nee, zoek maar eens op

Triva

Triva

28-05-2016 om 08:34

Ginny

Makkelijk? Met tien jaar vast en dat 'makkelijk' vind ik ook wat overdreven. Dat jij het met jouw link vindt betekent niet dat je het ook krijgt.

Triva

Triva

28-05-2016 om 08:35

Wil

'Dus 40.000 x5= huis van minimaal 2 ton.'

En 40.000 is nog steeds niet modaal en daar reageerde ik op: een huis van 220.000 kopen met 1 modaal salaris.

Elfje65

Elfje65

28-05-2016 om 09:19

Bij een modaal inkomen van 2800 in de maand

(38000) Kun je volgens deze tool een hypotheek nemen van 153000 euro plus 7000 eigen geld bij een rente stand van 5%. Dus dat bedrag dat Bieb noemt is ver boven modaal. En in onze tijd was dat nog lager omdat de rentestand toen 3 x zo hoog was. P

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-05-2016 om 09:22

Das altijd Triva

Maar makkelijk slaat op het bedrag van 265.000 euro.

Dat is ruim voldoende om een huis van 220.000 euro incl. bijkomende kosten te kunnen betalen.
Dat banken aanvullende voorwaarden stellen klopt. Toch is mijn ervaring dat dat bij een stabiel inkomen dat ruim voldoende is, meer gaat over verkoopbaarheid en marktwaarde van het huis. Als je niet voor het maximaal te lenen bedrag gaat, en dat doe je met zo'n salaris in combinatie met zo'n hypotheekbedrag, en je stabiel bent (lees: een vast contract hebt en geen gekke bkr-dingen op je naam), is het echt wel goed mogelijk om een fatsoenlijke hypotheek te krijgen.

Ik vind dat je een beetje een doemscenario schetst.

En bovendien kost een gewoon net rijtjeshuis in de Randstad dan altijd minimaal 220.000 euro?

Triva

Triva

28-05-2016 om 09:33

Ginny

Noet zei in 187 (geloof ik) dat je met een modaal inkomen in 2004 een huis van 220.000 kon kopen. De discussie die wij nu voeren gáát helemaal niet over een modaal inkomen. Je mist mijn punt dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.