Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

20-05-2016 om 10:20

Hoeveel spaargeld?


even-een-andere-naam

even-een-andere-naam

26-05-2016 om 16:19

Alicia

Alicia, je gaat er volgens mij steeds weer vanuit dat mensen zoals Kaaskopje geld lenen. Je herhaalt namelijk steeds dat mensen 'natuurlijk kunnen sparen want ze kunnen ook aflossen;. Maar waar lees jij dat alle 'arme mensen' leningen afsluiten? Volgens mij gaf Kaaskopje in ieder geval heel duidelijk aan dat ze dingen gewoon NIET koopt als ze het geld er niet voor heeft. Dat kan namelijk ook, en zo doen veel mensen met een laag inkomen dat. Geen geld? Dan ook niets kopen.

Jo

Jo

26-05-2016 om 16:53

voorbeeld van minimum inkomen

Waar de 1 een inkomensval maakt van € 1300,- moet de andere van zo'n bedrag rond zien te komen.

Voorbeeld: inkomen van alleenstaande op bijstandsniveau (met 2 studerende volwassen kinderen) € 924,-, huurtoeslag € 264,-, zorgtoeslag € 84,- = totaal € 1271,-.

Vaste uitgaven per maand: € 550,00 huur, € 160,- gas/licht, € 50,- water, € 102,75 zorgverzekering, € 17,50 inboedelverzekering, € 12,- uitvaartverzekering, internet tv abo € 40,-, mobiel abo € 3,50 = € 923,75. Wat over blijft is € 347,25 per maand om 3 volwassen personen van te laten eten. Eigen risico zorgkosten ouder, vervanging / aanschaf kleine huis- tuin en keuken artikelen, kleding/schoeisel ouder, kapper, reparatie fiets, etc.

Er zijn geen huisdieren en er is geen auto, dus ook niet de daarbij behorende kosten.

(Een ouder op dit bijstandsniveau kan in mijn gemeente voor € 200,- declareren aan sport en cultuur, dit kan zijn een sportabonnement, theaterpas, bibliotheek pas. Deze vergoeding is geldig tot 110% van de bijstandsnorm. Voor Waterschaps- en reiniging belasting wordt kwijtschelding verleend. Verdien je € 1,- meer per maand dan de bijstandsnorm dan komt er in dit voorbeeld van 3 persoonshuishouden uitgave post van € 520,- per jaar bij. )

Ook stel ik in dit voorbeeld dat de volwassen studerende kinderen nog onder de oude regeling van DUO vallen en zich hiermee kunnen bedruipen in combinatie met een baantje. Dus zelfvoorzienend zijn in het betalen van hun eigen zorgverzekering, tel. Abo, uitvaartververzekering, schoolgeld, aanschaf laptop etc etc.

In dit fictieve voorbeeld, gedeeltelijk gebaseerd op mijn eigen situatie, bestaat er wel ruimte om te sparen. Maar fictie is niet altijd de werkelijkheid.

Moeder

Moeder

26-05-2016 om 18:31

Winterjas

LOL. Naar aanleiding van post #133 "1 jaar langer met je winterjas is prima te doen, 2 jaar wordt al minder en 3 jaar met een winterjas is al helemaal niet leuk meer" heb ik eens gekeken hoe oud mijn jas is. Ik heb hem 2e hands op Marktplaats gekocht voor 25 euro in 2011. Afgelopen winter was het dus het 5e jaar Goeie kwaliteit
Trouwens, ik vind hem nog steeds mooi. Dus bovenstaand kun je niet zo stellen. Of ik moet een uitzondering zijn

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

26-05-2016 om 18:39

Moeder

Je bent geen uitzondering. Zoals ik al schreef, mijn winterjas gaat al 15 jaar mee en is nog steeds mooi

Stickertje

Stickertje

26-05-2016 om 19:44

Na 6 jaar toch maar nieuw

Met mijn vorige winterjas 6 jaar gedaan. Bij de eerste koude dagen die ook nat waren trok ik hem aan voor de 7e winter maar het ging toch echt niet meer. Door weer en wind op de fiets en dan drijfnat aankomen is geen lolletje. Er is dus een nieuwe gekocht niet van marktplaats. Dan weet je niet wat er met een jas gebeurt is, vlek verwijdert met wasbenzine of zo en dan de waterdicht coating naar de haaien, dat kan ik niet zien of voelen, dat merk je pas tijdens gebruik.

Hier wordt vooraf gebudgetteerd. Voor iedereen een bedrag voor kleren per maand, voor vaste lasten een bedrag, wat sparen voor grote dromen of voor later en wat in de pot onvoorzien, de kapotte wasmachine bijvoorbeeld. Een vast bedrag huishoudgeld per week. Gaat al jaren heel goed.

Stickertje

Stickertje

26-05-2016 om 21:42

Repareren

Man kan door zijn opleiding trouwens heel veel apparatuur zelf repareren dat scheelt enorm in kosten van vervanging. De vorige combi-magnetron is 7 keer gerepareerd. De motor van het draaiplateau, de programmakeuzeknop, het lampje vanbinnen. En weer de motor van het draaiplateau en toen ging na 7 keer de magnetronbuis eraan en dan is het echt einde oefening.
Eens in de zoveel tijd worden alle fietsen nagekeken en zelf hersteld waar nodig vaak met onderdelen uit de voorraad. Vorig jaar is mijn 25 jaar oude fiets als oud ijzer naar de milieustraat gegaan. Alle nog bruikbare onderdelen, slot, bel, dynamo zijn bewaard voor reparaties van andere fietsen. Die 25jaar oude weer rijklaar maken na een vandalisme actie was te duur. Voor een paar tientjes meer was ook een degelijke tweedehandsfiets te koop die nog geen 25 jaar meeging.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-05-2016 om 22:08

Ik weet niet Kaaskopje

Wil me verder nergens mee bemoeien, maar juist door iedere keer het kleine beetje spaargeld dat je hebt te gebruiken voor iets wat je graag wil maar wat niet absoluut strikt noodzakelijk is, bouw je nooit iets op.

Hoeveel geld je ook hebt, er blijven altijd wensen te vervullen over. De echte spaarder weet een balans te vinden in dat soort wensen.
Ik zou dus nooit mijn laatste beetje spaargeld aan een schutting uitgeven. Ik zou hooguit kijken of ik een oplossing zou kunnen verzinnen die de maximaal helft van het spaargeld kost en de rest niet uitgeven. Zo bouw je stukje bij beetje een buffertje op, waarmee je minder snel achter de feiten aanloopt.

Dubbeltje

Dubbeltje

26-05-2016 om 22:34

Sinbads vrouw

Geloof me. Op die dingen die jij noemt hebben wij allang bespaard. Geen abonnementen, ieder jaar wisselen van energieleverancier, heb personeelskorting op verzekeringen, dus dat komt echt goed. Dit is niet de eerste inkomensval. Daarom sparen we als een gek om tijdelijk tekort tekunnen opvangen. En investeren in een opleiding om dit tekort zo kort mogelijk te laten duren. En natuurlijk zijn er mensen die dit bedrag nog niet eens in de maand hebben. Maar daar ging deze discussie niet over. Het draadje gaat over sparen en inzicht in je uitgaven.

Dubbeltje

Dubbeltje

26-05-2016 om 22:38

Ping

Dat vind ik te makkelijk. Ik weet niet waar je woont, maar ik woon in de Randstad en daar liggen de huizenprijzen zo hoog dat dat never nooit op 1 salaris gekocht kon worden. Dat is hier maar aan weinigen gegund.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2016 om 23:27

Alicia

Ik krijg de indruk dat jij denkt dat ik op afbetaling koop. Dat heb ik nergens gezegd. Ik heb het over betalingsregelingen gehad. Als je dat op tijd doet, komen er geen extra kosten bij. Geen rente of boete dus. Soms is het prettig als die mogelijkheid er is.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 00:19

Ginny

Er zijn wensen en wensen. Dit gaat niet om hoe ik mijn geld zo snel mogelijk wil lozen, maar om een fatsoenlijke aanblik op ons huis en het gevoel toch iets minder in het zicht te zitten. Wij zijn momenteel de enigen in onze straat waar je zo vrijelijk kunt inkijken.

Je advies is lief bedoeld,maar ik wil mezelf niet hoeven verdedigen omdat ik iets normaals wil, prettig wonen. Ik schat zo in dat jij op zijn minst een tuin of balkon hebt waar je een zekere mate van privacy hebt. Wij nu niet. Ter geruststelling: we houden vast nog wat over. Het is een bescheiden schutting.

even-een-andere-naam

even-een-andere-naam

27-05-2016 om 00:27

Kaaskopje, je hoeft je niet te verdedigen

Kaaskopje, je hoeft je helemaal niet te verdedigen. Je hoeft niet te reageren. Accepteer maar gewoon dat er verschillende meningen en waarheden zijn. Jij bent de enige die alles weet over jouw eigen situatie. Je bent alleen aan jezelf verantwoording verschuldigd, verder aan niemand. Sommige mensen menen vanaf de zijlijn te kunnen beoordelen wat jij anders had/zou moeten doen. Dat zal iedereen vanuit de beste bedoelingen doen. Je hoeft vervolgens niemand te overtuigen van de juistheid van jouw keuzes. Echt niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-05-2016 om 00:44

Nee precies

Je hoeft je niet te verdedigen.
Het is jouw geld, niet het mijne.

Wat ik wil aangeven is dat ik geld op de bank belangrijker vind dat een schutting in de tuin.
Daarom zou ik daar dus nooit mijn laatste spaargeld aan uitgeven.

En dat heeft niets met veel geld hebben of niet te maken. Jij vindt privacy belangrijker (in dit geval) en ik vind in bijna alle gevallen een basisbedrag op de bank belangrijker. Toen we krap zaten was dat basisbedrag lager dan nu we het ruim hebben, maar mijn laatste 250 gulden heb ik nooit uitgegeven. Dan nog liever het eind van de maand studentenpasta en witbrood eten.

Ik heb altijd met mezelf afgesproken dat als ik iets kocht ik minimaal nog zo'n bedrag aan spaargeld op de bank moest overhouden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 01:28

Aha

Nou wie weet lukt het mij om met schutting dat over te houden . Dat moet kunnen.

Jo

Jo

27-05-2016 om 07:24

privacy schutting

@ Kaaskopje

Vorig jaar is mijn flat gerenoveerd, waarbij ook het hekwerk op het balkon is vervangen. Geen privacy scherm meer maar doorkijk tralie werk. Ik woon op 5 hoog en heb zodra ik het benodigde geld (€ 125,-) bij elkaar had, bamboe matten geplaatst.

Ik moet er niet aan denken dat ik jarenlang in een vissenkom zou moeten leven en er naar binnen gegluurd kan worden. Dus mijn respect voor jou dat je dit wel hebt vol kunnen houden.

Verder zou ik dus ook never nooit een 2 hands winterjas kopen. Hoe vaak was je zo'n winterjas? Precies, als je ze wast dan zijn ze niet meer waterdicht. Naar de stomerij??? Nee, wachten op de uitverkoop is het alternatief.

Noet

Noet

27-05-2016 om 07:57

o'n winterjas kun je vrij eenvoudig gewoon weer helemaal goed waterdicht krijgen met speciaal impregneermiddel.

Met mijn 6 jaar oude jas doe ik dat als ik 'm voor de zomer op berg, dat is voldoende voor de winter en daarin wordt ie best eennpaar keer gewassen. Hij slijt vooral op de schouders vanwege rugzak die daar altijd schuurt.

Ping

Ping

27-05-2016 om 07:59

nou ja dubbeltje

Ik woon in de Randstad en ja, bij de keuze van het huis hebben wij het huis zodanig gekozen dat wij het van 1 inkomen kunnen betalen. Het staat uiteraard wel op 2 namen. Wat is daar onmogelijk aan? Denk je dat ik het nodig vind om hier iets te verzinnen? Dit is 14 jaar geleden eenzeer bewuste actie geweest. Plukken we al jaren de vruchten van.

Noet

Noet

27-05-2016 om 08:03

dubbeltje

ook ik woon in de randstad en ook wij hebben de gezamelijke huizen altijd op 1salaris gekocht, zelfs toen de bomen de hemel reikten en je ongeveer onbeperkt kon lenen deden we dat niet maximaal.

Nu moet ik wel op 1 salaris, er is niet meer, en dat is ook nog een deeltijdsalaris. Ik zou groter kunnen wonen maar dan blijft er minder over voor dingen die ik leuker vind.

Triva

Triva

27-05-2016 om 08:21

lachwekkend

Ja als één inkomen hoog genoeg is om een huis van te kopen dan lukt dat wel ja. Met twee modale inkomens kun je in de randstad niet zo makkelijk een normaal huis met tuin krijgen.

Ping

Ping

27-05-2016 om 08:23

triva

Wat is er lachwekkend aan dan?

Stickertje

Stickertje

27-05-2016 om 08:28

Hier ook randstad

Zeer bewust 20 jaar geleden een huis gekocht op 1 salaris, ik ben chronisch ziek en dat ik werk en kinderen kon combineren leek ons sterk dus geen duur huis gekocht. Het huis past ons goed, qua maat en qua hypotheek.
Jong en onbezonnen hadden we grote dromen, verre reizen en een oldtimer voor de heb. Ze zijn er nooit gekomen. Jammer? Ja. Heb ik er spijt van? Nee. Er zijn andere dingen die minstens zo mooi zijn voor in de plaats gekomen. Tegen de verwachting in toch kinderen gekregen. Die pasten nog in ons huis maar zorgden er wel voor dat onze dromen aangepast moesten worden.

Stickertje

Stickertje

27-05-2016 om 08:31

Niet in een stad als Haarlem nee dat klopt

Maar er zijn nog genoeg leuke dorpen waar dat mogelijk was en is. Onze buren hebben hun hun verkocht aan een alleenstaande. Dus maar 1 salaris.

Triva

Triva

27-05-2016 om 08:38

stickertje

Ja 20 jaar geleden... maar ook hier weer, je kunt toch niet spreken over een (als in un) inkomen? Dat varieert van 1300 netto tot 5000 netto en meer.

Dat vind ik lachwekkend. Spreken over een huis kopen op 1 inkomen en of dat wel of niet kan.

Ping

Ping

27-05-2016 om 09:23

triva

Ja, heel grappig hoor. Maar wij hebben dat wel kunnen doen, en ik weet ook wel dat dat bij lagere inkomens niet lukt. Maakt dat het lachwekkend als mensen het wel doen?
Ik vind het eerder lachwekkend (nou ja, tussen aanhalingstekens) als iemand op 2 inkomens een huis koopt dat ie nauwelijks kan betalen. Ga dan een maatje kleiner.

Triva

Triva

27-05-2016 om 09:37

Ping

Nee dat vind ik dom!

Meepraten over het kopen van een huis op 1 inkomen en dat je dat zo goed gedaan hebt is een beetje onzinnig met anderhalve ton op je spaarrekening.

Noet

Noet

27-05-2016 om 09:41

Triva

die anderhalve ton op de rekening komt omdat ze niet maximaal hebben geleend, dan houd je geld over voor andere dingen. het is een kip ei verhaal.

even-een-andere-naam

even-een-andere-naam

27-05-2016 om 09:44

Triva

Je draait het om. Je koopt een huis op 1 inkomen, daardoor houd je (zolang je allebei wel werkt) dus geld over. En dan kan je spaarrekening hard groeien.

Ping

Ping

27-05-2016 om 10:09

inderdaad

Dat ik een hoge spaarrekening heb wil niet zeggen dat ik hier geen mening mag hebben, zou ik zeggen. En die hoge spaarekening komt deels door verstandig om te gaan met grote aankopen. Zeker als je 30 jaar lang vastzit aan een hypotheek. Of langer.

Muts

Muts

27-05-2016 om 10:10

idem als Ping

Hier ook dus. Een huis gekocht op 1 inkomen, we wonen er al 18 jaar, wij werken allebei al die tijd (fulltime en parttime), dus nu een leuke spaarpot opgebouwd. Ik heb wel eens roddels gehoord "waarom blijven zij in die buurt/dat huis wonen, ze werken toch ook allebei, ze kunnen toch wat beters betalen ?" . Tsja, ik hecht meer waarde aan een bak koffie met een vriendin, dan aan meer vierkante meters en een VT-wonen interieur met de nieuwste trends.

Ik realiseer me zeker dat we het goed hebben en ik ben mijn ouders/de maatschappij/mijn hersens ook dankbaar dat ik VWO en HBO heb kunnen afronden. Ook na die studie heb ik er hard voor gewerkt: ook in slechte tijden doorgegaan, niet de handdoek in de ring gegooid omdat het niet meer "leuk" was, altijd hard gewerkt, wat me ook best wel wat heeft gekost aan "levensvreugde"/kopzorgen. Reorganisaties, een bijna-burnout, een bijna-relatiecrisis, niet opgeven/ziekmelden/uit-elkaar gaan, maar stug doorgaan. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar het is me ook niet allemaal komen aanwaaien. Het is geluk hebben, maar er komen ook andere dingen bij kijken.

Daarnaast ben ik nooit een echte big spender geweest qua vakanties/uitjes en kleding. Dat is nu wel wat meer aan het veranderen, ik leer om wat meer uit te geven en te genieten van het leven.

Vaste lasten gaan ook steeds omlaag door aflossen van stukjes hypotheek en door de aanschaf van onze zonnepanelen een paar jaar geleden.
O ja, en ik doe ook al 8 jaar met mijn winterjas, en voor de kinderen kocht (en verkocht) ik altijd ski-jassen op Marktplaats. Een nieuwe (merk)jas kopen voor de kinderen die er na twee jaar zijn uitgegroeid, dat vind ik zonde van het geld.

Triva

Triva

27-05-2016 om 10:14

nee

als je allebei een modaalinkomen hebt en een huis hebt gekocht heb je ook niet de mogelijkheid om anderhalve ton te sparen maar we praten langs elkaar heen.

Iemand zei dat je niet op 1 inkomen een huis in de Randstad kan kopen, natuurlijk kan dat, dat ligt alleen aan het inkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.