Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

20-05-2016 om 10:20

Hoeveel spaargeld?


Jo, je voorbeeld

"Voorbeeld: inkomen van alleenstaande op bijstandsniveau (met 2 studerende volwassen kinderen) € 924,-, huurtoeslag € 264,-, zorgtoeslag € 84,- = totaal € 1271,-.

Vaste uitgaven per maand: € 550,00 huur, € 160,- gas/licht, € 50,- water, € 102,75 zorgverzekering, € 17,50 inboedelverzekering, € 12,- uitvaartverzekering, internet tv abo € 40,-, mobiel abo € 3,50 = € 923,75. Wat over blijft is € 347,25 per maand om 3 volwassen personen van te laten eten. Eigen risico zorgkosten ouder, vervanging / aanschaf kleine huis- tuin en keuken artikelen, kleding/schoeisel ouder, kapper, reparatie fiets, etc."

Je schrijft dat in je voorbeeld er 347 euro overblijft om 3 volwassen personen van te laten eten, want je rekent het voorbeeld uit met het inkomen op bijstandsniveau. Maar verderop schrijf je dat de beide studerende kinderen nog onder de oude stufiregeling vallen, dus hebben ze (waarschijnlijk) beiden een inwonende basisbeurs en een aanvullende beurs. En je schrijft dat ze een baantje hebben. Als je echt wil aantonen van welk bedrag dit gezin van drie volwassenen moet rondkomen moet je dat er wel bijrekenen (en dan natuurlijk ook de kosten van hun studie, kleding e.d.), of je stelt dat dit inkomen alleen voor de alleenstaande ouder geldt. De bedragen voor gas, water, licht en inboedelverzekering zijn trouwens behoorlijk hoog, daar zou dit hypothetische gezin nog wel wat tientjes op kunnen besparen.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-05-2016 om 09:51

Nee ik mis je punt niet

Ik geloof meteen dat je met een modaal salaris geen huis van 220.000 euro kunt betalen. Daar heb je gewoon gelijk in.

Je rekenvoorbeeld klopt echter niet.

En bovendien is het zelfs in de Randstad mogelijk om rijtjeshuizen voor 185.000 euro te kopen. Toegegeven, met jaren '70 keuken en badkamer. Maar als je dan toch een ton weet te sparen kan een nieuwe Ikeakeuken er vast ook wel vanaf....
En nee ook dat kun je niet betalen met een modaal salaris (36.500 euro), maar als je toch twee salarissen hebt en kunt sparen.....

Hanne.

Hanne.

28-05-2016 om 09:54

minimaal 220.000

Huizen in de randstad zijn gewoon duur. 220.000 ligt hier in de gemeente (vinexdorp in de randstad) aan de ondergrens. Net even op funda gekeken. Er staan hier nu 19 huizen te koop van 220.000 of minder waarvan 6 onder de 200.000.

In de dichtstbijzijnde stad zijn het er iets meer. Maar dan is het woonoppervlak regelmatig tussen de 50 en de 60 m2 of moet er flink geklust worden. Weet niet of dat kwalificeert als een gewone nette tussenwoning.

KortoMaar, als ik hier met mijn (boven modale) inkomen wil kopen is de vraag maar of ik daar een 'gewone nette tussenwoning' van kan kopen. Ik ben bang dat het al snel een flat wordt.

Elfje65

Elfje65

28-05-2016 om 10:10

Hanne

Helemaal mee eens. Voor 185000 vind je hier echt geen nette woning hoor. Een flat hoog uit, of 1 waar je alles eruit moet halen omdat het uit het jaar kruik is en niet alleen de keuken. Er moet nog een ton bij aan verbouwingskosten en die moet ze zelf ophoesten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-05-2016 om 10:16

Heb even Funda erop nageslagen

In Amstelveen is het niet te doen om een goed huis onder de 220.000 te kopen. In Hoofddorp lukt dit net aan. Maar in Lisse bijvoorbeeld is de keuze echt alweer wat groter. Zoek maar eens op Provincie Noord-Holland.

Dat het een krappe markt is geloof ik meteen en dat er een goede reden is dat er in de ene plaats meer goedkope huizen staan dan in de andere en dat dat ook invloed heeft op het woongenot geloof ik ook meteen, maar het is niet zo dat Noet iets heel erg geks geroepen heeft.

Het is een keuze, dat je het kunt betalen wil nog niet zeggen dat je dat ook zou moeten doen.
Want een ding is zeker, met een eigen huis is het hebben van spaargeld veel en veel belangrijker.

Jo

Jo

28-05-2016 om 10:33

@ Skik

Als jij vindt dat je je inwonende kinderen geld kunt vragen voor eten dan heb je een punt. Maar ik persoonlijk vind dat not done, dus heb het buiten beschouwing gelaten. En zelfs al heeft een student basis en aanvullende beurs dan wilt dat nog niet zeggen dit kostendekkend is voor de studie die hij/zij volgt.

Ik heb dit voorbeeld gegeven omdat ik opmerkte dat bijv. TO, met ook 3 volwassenen in huis ca. € 500,- uit geeft aan eten/drinken/drogist.

En een ander vol blijft houden dat je zeker wel een paar tientjes kunt sparen ook al zit je op bijstandsniveau.

En van mijn part maak je van die € 375,- € 400,- als je van mening bent dat er nog bespaart kan worden. Maar het voorbeeld is een voorbeeld zonder tegenslagen of extra kosten.

1. stel dat je een auto nodig hebt om naar je werk te kunnen komen. Ja, want er zijn echt mensen die werken om net dit minimum bij elkaar te sprokkelen. Ik denk aan een vriendin van mij, horeca, afgelegen bij het strand, nooit weten hoeveel uren je zal maken en of je überhaubt werk hebt.

2. stel dat je een huisdier hebt.

3. stel dat je chronisch ziek bent en dit jaar € 385,- op moet hoesten.

4. stel dat je van je fiets valt en je breekt een voortand die niet meer te repareren is met een vulling, alleen met een kroon. Laat je die er dan uittrekken?

5. stel dat de andere ouder van de kinderen een dusdanig inkomen heeft, dus kinderen recht op een gering bedrag aan DUO, en deze ouder niet betaald.

En zo zijn er nog vele uitzondering op te noemen op een heel simpel voorbeeld.Waar het mij om gaat is dat je in theorie heel makkelijk kunt zeggen, dit komt binnen, dat gaat er uit, dus je kunt € x,- sparen.

Elfje65

Elfje65

28-05-2016 om 10:36

In Hoofddorp

Begint het eerste huis op 189000 en dat is een klushuis. Tot 2 ton kun je kiezen uit 4 huizen.Kosten koper er nog bij etc. Lisse is een leuk dorp, maar met weinig voorzieningen zoals station etc. Dus ja het is een keuze. Het is maar wat je zoekt.

Alicia

Alicia

28-05-2016 om 10:44

even een andere naam en kaaskopje

'Alicia, je gaat er volgens mij steeds weer vanuit dat mensen zoals Kaaskopje geld lenen. Je herhaalt namelijk steeds dat mensen 'natuurlijk kunnen sparen want ze kunnen ook aflossen;. Maar waar lees jij dat alle 'arme mensen' leningen afsluiten? Volgens mij gaf Kaaskopje in ieder geval heel duidelijk aan dat ze dingen gewoon NIET koopt als ze het geld er niet voor heeft. Dat kan namelijk ook, en zo doen veel mensen met een laag inkomen dat. Geen geld? Dan ook niets kopen.'

Voor mij vallen betalingsregelingen ook onder leningen, dat heb ik eerder al gezegd. En natuurlijk 'koop' je niks als je geen geld hebt. Maar er kunnen altijd financiële tegenvaller zijn. Een naheffing van de eneco, een tandartsrekening die hoger uitvalt, iets dat stuk is en gerepareerd wordt (ik heb net bij de dierenarts alles bij elkaar bijna 1000 euro uitgegeven aan een spoedoperatie voor mijn kat). Die tegenvallers betaal je in termijnen af. En die termijnen gaan dus af van het geld dat je normaal kunt uitgeven. Dáár gaat het mij om.

Jaina

Jaina

28-05-2016 om 10:45

Flat

Een flat is natuurlijk ook een huis. En je eerste huis hoeft niet je laatste huis te zijn. Als de markt aantrekt kan je de flat met winst verkopen een een groter huis kopen. Als de markt niet aantrekt dan kan je door geld opzij te leggen en/of extra af te lossen een groter aanbetalingsbedrag verzamelen waardoor je een kleinere hypotheek nodig hebt. En als dat ook niet lukt dan woon je dus in een flat. Wat ook prima is. De meeste mensen beginnen in een kleine, minder fijne woning en door slim te spelen en niet al te veel pech te hebben met de economie kan je meestal uiteindelijk doorstromen naar iets anders en beters.

Elfje65

Elfje65

28-05-2016 om 12:59

Zo zijn wij ook begonnen in een ruime huurflat. Maar als je kinderen krijgt is het wel lekker als je een huis met tuin kunt kopen in een fijne buurt waar de kinderen lekker buiten kunnen spelen.En met 1,5 salaris kon dat prima. In de loop van de jaren groeit je salaris dus niks aan de hand en dan kan je ook flink sparen. Die keuze maak je dan. Nergens heb ik gezegd dat je eerste huis perse giga moet zijn en ook niet dat je niet op 1 salaris kunt kopen. Alleen in mijn omgeving waren dat er maar weinig. Zeker niet als je nog leuke dingen wilde blijven doen.

Mijn ouders vonden het geen punt om mij kostgeld te vragen toen ik studiefinanciering of salaris kreeg toen ik nog thuis woonde.

Voor wat betreft de besparingen: als ik op het Nibud kijk bij het gemiddeld gebruik van gas, electra en water voor een gezin van 3 in een rijtjeshuis is er een aardig verschil met het voorbeeldgezin. Water komt volgens Nibud op 18 euro, dan is 50 meer dan twee keer zoveel. En bij Greenchoice ben je met 3600 m3 gas en 1300 Kwh voor 110 euro per maand klaar. De inboedelverzekering kan ook een tientje goedkoper. Scheelt alles bij elkaar toch weer 80 euro in de maand. Ik zeg niet dat het ruim is allemaal, integendeel, maar juist als je zuinig moet leven en je veel onvermijdelijke kosten hebt aan bijvoorbeeld zorg of vervoer dan is die besparing van 80 euro per maand, 960 euro per jaar, een welkome aanvulling.

skik

Alicia

Alicia

28-05-2016 om 13:48

hier ook

Wij zijn begonnen in een parterrewoning uit 1931. Wel een tuin, maar die was 3 meter breed en ruim 10 meter lang. Met houten vloeren, een gaskachel in de woonkamer en vocht + tocht in de slaapkamers (in de uitbouw). Bovenburen met ook houten vloeren, niks dubbel glas of centrale verwarming. Erg romantisch .

Jo

Jo

28-05-2016 om 18:06

Beste Skik

Toen ik studeerde hoefde ik ook geen zorgpremie te betalen. Of het daar bijbehorende eigen risico. Was een ID kaart niet verplicht. Deze week door mijn dochter aangeschaft inclusief de vereiste foto's € 64,40. De gsm moest nog worden uitgevonden, dus ook geen kosten voor een abonnement. Een 18+ heeft heden ten dagen veel meer financiële lasten dan toen wij jong waren.

Een inboedel/WA verzekering voor € 7,50 per maand?? Bij onderverzekering heb je dan een heel groot probleem!

Het kan dat gas/water/licht te hoog is ingeschat. Maar ja, dat wordt met de eindafrekening wel verrekend en uitgekeerd. Beter een extra spaarpotje dan dat er bij moet worden betaald.

Maar voor de goede orde, dit is gewoon een voorbeeld, dat je niet al te abstract moet zien. Juist gaat het erom hoeveel je hiervan kunt afwijken, door andere omstandigheden.

Zo’n 18 jaar geleden kwam ik, samen met mijn destijds hele jonge kinderen met een koffer met kleren terug naar Nederland. Van mijn moeder kreeg ik 8.000 gulden * als startkapitaal om mijn leven weer op de rails te zetten. Van heel veel lieve mensen, die via mijn zussen over mijn situatie hadden gehoord kreeg ik van alles wat zij over hadden. Koelkast, wasmachine, gasfornuis, bankstel, geheel complete kinderslaapkamer, lampen, dekbedden, gordijnen, noem maar op.

Ondanks mijn geringe inkomen (minimum of net daar boven) heb ik in de loop der jaren wel kans gezien om nieuw aan te schaffen. Buiten mijn studieschulden, heb ik nog nooit van mijn leven schulden gehad en heb ik ook een buffer om tegenvallers op te kunnen vangen.

Ik heb altijd bescheiden geleefd en ben daarnaast goed financieel onderlegd. Dat heeft in mijn voordeel gewerkt. Ben je (en ook de kinderen) een ruimer bestedingspatroon gewend dan kosten financiële terugvallen veel aanpassingstijd. En voor je het weet zit je in de schulden en kom je in een neerwaartse spiraal.

* Het door jouw aangehaalde Nibud rekent anno 2016 ruim € 10.000,- als basis start bedrag voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kids. De zelfde samenstelling als mijn gezin destijds.

Rente

Rente

28-05-2016 om 18:21

Wat ik bedoelde was eigenlijk: stel je hebt een hond en je raakt in slecht vaarwater of je hebt eigenlijk gewoon altijd tekort. Die hond was er al, dat je die niet wegdoet snap ik.
Maar er zijn ook mensen (zie mijn eerdere voorbeeld) die maar blijven roepen dat de rek er uit is en vervolgens nog (grote) huisdieren aan blijven schaffen. Wat nou als je zegt geen geld te hebben om te sparen, maar je kunt wel de aanschaf en onderhoud van pak m beet 3 honden, een aantal katten en nog wat huisdieren betalen terwijl het geld er niet zou zijn, hebt abonnementen, staatsloten, netflix enz.
Dat is dan toch ietwat krom?
Want je zat al niet breed. Nu kun je een aantal keuzes ook gewoon maken als in: dat geld hebben we niet, want stel er gebeurt iets met een dier, wat dan?
Maar als je die dieren en wat ik meer noemde kunt veroorloven dan kon je dus blijkbaar wel iets sparen. Maar vaak wordt dat geld, hoezeer ik dat kan begrijpen, gezien als extra zodat we nu dit of dat kunnen kopen.

Ik heb een nicht in zwaar weer. Ze had al 2 kleinere tv's, maar toen de relatie stukging en ze echt enkel met schulden en een negatief saldo achterbleef, was het eerste wat ze aanschafte een grote tv en een huisdier, want: zo leuk voor de kinderen en die hebben het al zo zwaar. En daar kan ik niet bij, dan ga je het niet redden.

Jo

Jo

28-05-2016 om 18:50

@ Rente

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

Daarom heb ik bewust een rekenvoorbeeld gegeven van een ouder met 2 kids, zonder huisdieren, staatsloten, netflix, auto etc. maar wel met een indicatie bedrag wat onder aan de streep staat.

Ik heb zelf geen huisdieren, gok/drink/rook niet, kan met mijn fiets op mijn werk komen en ja films..... dat mag ik hier niet schrijven, want dat is illegaal.

Voor een huisdier of auto kun je de aanschaf- en vaste kosten in de hand houden. Maar ja, wat te doen als je kat ziek wordt. @ Alicia was € 1.000,- kwijt voor een spoedoperatie van haar huisdier.

Noet

Noet

28-05-2016 om 21:57

als de kat ziek wordt heb je ook de keuze om te zeggen dit red ik financieel niet meer dus helaas voor poezebeest maar dan de hartverscheurende en moeilijke beslissing tot euthenasie.
Want laten lijden is nog erger.
Het is en blijft in mijn ogen een huisdier waar andere criteria voor gelden dan mijn humae huisgenoten.

Jo

Jo

28-05-2016 om 22:44

Het ontbreken van

huisdieren is in mijn geval niet om financiële redenen.

Ik heb er gewoon niks mee.

Maar ik denk dat de bezitter van een kat/hond hier heel anders over denkt.

Ik begrijp al zo wie zo niet dat het gemiddelde Hollandse gezin denkt niet compleet te zijn zonder viervoeter.
Huisje, boompje, beestje.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 08:33

noet

Eutenasie van je huisdier omdat je geen geld hebt voor de behandeling klinkt lekker zakelijk. Maar ik vermoed dat de meeste dierenliefhebbers daar nog jaren een schuldgevoel aan over houden.

Hortensia

Hortensia

29-05-2016 om 09:23

Alicia

Soms heb je geen keuze. Het woord "hartverscheurend" is in dit verband al genoemd.

Onderschat ook niet de waarde van een huisdier voor iemand die door financiën al heel erg beperkt is in doen en laten, en ook sociaal steeds meer geïsoleerd raakt. Men denkt dan meteen weer in stereotiepen als enorme honden, maar zelfs zoiets simpels als een kanariepiet kan al een reden zijn om toch door te gaan met leven terwijl je tot je nek in de eenzaamheid en geldzorgen zit.

Ook al vinden de mensen op dit forum dat geldzorgen eigen schuld zijn. De waarheid kan soms net even anders liggen.

Kwestie van verder kijken dan je eigen wereldje en de programma's die de televisie je bieden (alles voor de kijkcijfers).

Jo

Jo

29-05-2016 om 10:06

Hortensia

Ook al vinden de mensen op dit forum dat geldzorgen eigen schuld zijn. De waarheid kan soms net even anders liggen.

Deze zin had je beter anders kunnen formuleren.

Ik heb hier niet geoordeeld. Ik woon in een huurflat (ja, de locatie waar sommigen beginnen, maar waar ik hoop te eindigen) en heb genoeg voorbeelden om mij heen van mensen die het niet breed hebben of zelfs slechter dan dat. Sommigen hebben pech en anderen zijn gewoon zo asociaal dat zij bewust schulden maken en al lachend met opgestoken midden vinger het Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen traject in gaan.

Je zal mij ook geen pak suiker zien geven aan de voedselbank. Maar daarentegen wel een persoonlijke bijdrage aan buren van wie ik vind dat ze een steuntje kunnen gebruiken. En daarbij oordeel ik niet of iemand een huisdier heeft of verslaafd is aan de nicotine.

Rente

Rente

29-05-2016 om 11:44

Hortensia

Dat heb ik in elk geval niet gezegd. Wel dat ik vaak zie dat er bij lage inkomens niet al te handige (doch heus soms wel begrijpbare)keuzes worden gemaakt.

Ik weet ook uit eigen ervaring hoe het leven kan lopen en dat geldzorgen niet iemands eigen schuld hoeven te zijn. Zoals bij mijn genoemde nicht bijvoorbeeld. Dat je een kanariepietepiet neemt snap ik, die kosten wat zal het zijn, 17.50 en een kooi erbij. Zand, zaad en je bent klaar en meestal liggen ze onderin een kooi voordat je een dierenarts kunt bezoeken. Veel lol met tam maken, hele gave beesten, ik snap het echt waar en dat is ook niet waar ik het over heb.
Alleen honden en katten zijn duur, daarom noemde ik ook grote huisdieren, niet alleen in aanschaf, ook in onderhoud, steriliseren, chippen, (soms speciaal) voer, entingen, antiworm-, antivlomiddelen, want als je het doet wil je het goed doen lijkt me.
Dat kost een bedrag per maand met uitschieters bij ziekte dat je dus normaal wél had kunnen sparen.
Als je dan (grote)dieren aanschaft in tijden dat het niet ruim is, is dat zo'n beslissing die ik niet begrijp. Terwijl ik snap dat je een hond neemt om redenen. En dat je die houdt als je m al hebt

Alleen als je zegt ik kan niet sparen, want er blijft niks over, dan kan die hond er in aanschaf alleen ook al niet af lijkt me.
Evenals een tv van 500 euro terwijl je kind niet op schoolreisje kon en je dat van iemand kreeg terwijl je saldo negatief is. Die 500 euro had goed van pas gekomen als buffer of als de kinderen iets nodig hadden gehad voor school. En al had er maar 5 euro per maand bijgekunt, het is tenminste iets. Maar dat eet die hond nu op.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 11:46

hortensia

Ik snap je reactie niet, althans niet waarom je die aan mij richt. Ik beweer nergens dat arme mensen geen huisdieren mogen hebben (of mogen roken) en die kijkcijfer kanonnen worden hier niet gekeken.

Jo

Jo

29-05-2016 om 12:10

@ Rente

Mijn dochter was 10 toen ik ging scheiden. Ik kreeg van een gescheiden moeder het advies om voor haar een huisdier aan te schaffen zodat dit troost kon bieden. Haar dochter had zelf een tamme rat gekregen na de scheiding.

Op het prikbord bij de plaatselijke supermarkt kwam ik een advertentie tegen: gratis af te halen hamster, inclusief kooi, reden hij is een saaie slaapkop en bijt

Het beestje heeft haar zeker troost geboden. Binnen een dag was hij tam en zo actief als een hamster zeer actieve hamster kan zijn

Euthanasie voor een hamster heeft tussen € 25,00 - € 30,- gekost. Wat hij levend heeft gekost kan ik mij niet meer herinneren. Hij werd in ieder geval goed verwend.

Rente

Rente

29-05-2016 om 12:15

Dat is alleen maar heel fijn en leuk. Ik snap echt hoeveel troost een dier kan geven. Zelf ook van alles gehad, groot en klein.
Voor zoiets had mijn nicht ook voor kunnen kiezen.

Jo

Jo

29-05-2016 om 12:56

Zeker

Had jouw nicht daar voor kunnen kiezen.

Maar vergeet 1 ding niet het is haar keuze en haar shit. Ga er niet van wakker liggen ook niet vanwege je achterneef-/nicht(jes).

Ik zie zo veel mensen in mijn omgeving (buren/familie) foute beslissingen maken, ja jammer dan ik kan niet heel de wereld op mijn schouders nemen.

Ook ik heb fouten gemaakt in mijn leven en van de grootste (je wilt mijn rugzakje echt niet dragen, in de trant van "Not without my daughter") heb ik heden ten dagen nog steeds last. Maar ik heb er ook veel wijsheid door gekregen. Ik sta op eigen benen en ja, dat ik daarmee alle materiele zaken (ingericht huis, grond, geld) heb moeten op offeren is niet belangrijk. Het meest kostbare heb ik kunnen redden en dat zijn mijn kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2016 om 13:18

Soms hoef je de keus van een ander niet te begrijpen

Je mag je verbazen, soms iets niet begrijpen, maar veroordelen is een stapje verder. Als je zelf niet kunt invoelen wat de waarde van een hond of kat voor iemand kan zijn, zul je de aanschaf ervan al snel als onverantwoorde dure grap betitelen. Ik vind dat te kort door de bocht. Als de waarde van een huisdier voor iemand zo groot is, dat diegene accepteert dat andere uitgaves niet mogelijk zijn, dan vind ik dat het goed recht van diegene. En als dat betekent dat diegene wat minder geld opzij kan zetten, vind ik dat ook het goed recht van diegene. Levensgeluk is soms meer waard dan een vol spaarbankboekje en de laatste jas heeft geen zakken. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat spaargeld onzin is. Het is altijd handig en verstandig om geld achter de hand te hebben.

Rente

Rente

29-05-2016 om 13:32

Jo/Kaaskopje

Jo: Dat is het ook, maar het werd bijna de mijne toen er bij mij aangeklopt werd. Door de gemaakte keuzes en voorgaande leningen bij familie die niet werden terugbetaald, heb ik er vanaf gezien, hoe zeer ik ook had willen helpen; ik heb mijn geld ook nodig.

Kaaskopje: de man in mijn voorbeeld een eind terug had een hond gekocht. Maar er moest er nog eentje bij en twee katten. Dat zijn 4 huisdieren te betalen met 4 maal het risico dat er iets mee aan de hand is dat hij niet kan betalen. De waarde van een hond zit m in de hond lijkt me, niet in het aantal. En dan nog is het ieders eigen keuze, maar ik heb moeite met mensen die zeggen dat de rek er uit is, terwijl dat vaak niet eens 100% het geval is, maar te maken heeft met keuzes waardoor mensen zélf de rek er uithalen. Na 1 hond/kat/konijn kun je ook gewoon stoppen en je risico's beperken.

Ik heb geen fut om 8 pagina's terug te lezen of het in dit spaardersdraadje is of het andere (als het het andere is sorry), maar jij begreep bijvoorbeeld niet dat mensen/starters een huis kochten met bv 5 jaar extra aflossen. Ik vind het prima dat je dat niet begrijpt en niet zou doen en noem dat geen oordelen.

Rente

Rente

29-05-2016 om 13:34

ik had al aangegeven dat ik de waarde van dieren heel goed begrijp en zelf ook veel dieren heb gehad. Alleen nooit in zwaar weer nieuwe aangeschaft en daar gaat het me om.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2016 om 15:50

Rente

Op zich begrijp ik wel dat mensen even flink in een huis willen investeren met extra werken en geen andere dolle uitgaven doen, maar er is toch ook wel gebleken dat mensen vroeger te makkelijk een te ruime hypotheek kregen. Als vijf jaar lang alles moet wijken, hoe hadden ze het dan opgelost bij ontslag, of ziekte?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2016 om 16:14

Rente

Als iemand in financiële problemen zit, vind ik het ook wel een beetje dom om de dierenstapel uit te breiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.