Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Emily, hoe staan de zaken?


Achterban

Achterban

28-09-2014 om 16:41

Hm...

Nee, ik ben ook niet eens verbaasd... Het zou wel interessant zijn als deze excollega dezelfde jurist als jullie kan krijgen!

emily

emily

28-09-2014 om 19:47

helaas achterban

Hoewel wij toen het bij ons net speelde er al erg op aangedrongen hebben om lid te worden van de vakbond is ze dat niet geworden. Gelukkig heeft ze wel een rechtsbijstandverzekering.

Temet

Temet

28-09-2014 om 21:09 Topicstarter

Emily

Geef wel de naam en adres van je jurist door aan die collega's zodat zij die naam weer aan hun jurist kunnen doorgeven, want het is voor een rechtsbijstandverlener altijd erg prettig om te weten wat voor zaken er nog meer lopen. En soms kan je dan ook nog informatie uitwisselen, wat ook zijn nut kan hebben.

De werkgever stuurt kennelijk aan op een beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg. Daar kan veel voor te zeggen zijn. Moeten ze wel de portemonnee trekken. Maar goed, daar kan de rechtsbijstandjurist over adviseren.

Jullie zaak deze week weer op de rol dus? Nou, we duimen met je mee...

Groeten,

Temet

emily

emily

29-09-2014 om 08:44

goede suggestie Temet

Zou ik nooit aan gedacht hebben om de gegevens van onze jurist door te geven en de situatie zoals die nu is ook aan onze jurist te melden.
En ja, de werkgever stuur aan op ontbinding maar.... zonder dat daar enige financiële vergoeding tegenover zou komen te staan. De grapjassen!

Temet

Temet

29-09-2014 om 12:28 Topicstarter

Emily

Als het puur de kant op gaat van onderhandelen over een nette manier om de arbeidsovereenkomst te beëindigen dan heeft die rechtsbijstandjurist de gegevens van jullie jurist waarschijnlijk niet nodig, maar als het fout gaat en er komt een procedure van dan kan dat soort informatie wel nuttig zijn.

Groeten,

Temet

emily

emily

30-09-2014 om 09:53

whahaha.... Temet, you made my day

Onderhandelen over een nette manier........ Whahahaha. Het siert je zeer dat je altijd het goede nog blijft zien. Dat willen ze echt niet. Vandaag of morgen sturen wij een mailtje naar onze jurist waarin we melden wat er nu speelt en of zij er bezwaar tegen heeft dat we haar gegevens doorgeven. Wel zo netjes lijkt mij om dat vooraf even te vragen.

emily

emily

02-10-2014 om 16:40

en weer 4 weken erbij...

Helaas, pindakaas. Wederom een standaardbriefje dat er geen vonnis is gewezen. Wel jammer, we willen dit graag afsluiten en een vonnis zou een stap in die richting kunnen zijn.

Achterban

Achterban

02-10-2014 om 17:03

*#%$@

Gloeiende gloeiende gloeiende!!!

En welke goed beargumenteerde beredenering ligt er achter deze oneindige wijsheid waar wij simpele zielen vast niets van zullen begrijpen?

Of nee, wacht, het was een standaardbriefje...

Temet

Temet

02-10-2014 om 21:50 Topicstarter

Emily

Misschien maar eens de griffie bellen en uitleggen dat jullie jezelf ongeveer zitten op te vreten en of ze, als het niet al te veel moeite is, nu na twee keer (toch?) uitstellen wellicht eens met een vonnis af kunnen komen...

Geen idee of het werkt. Ik hoop alleen maar dat als mensen zelf gaan bellen het meer indruk maakt dan wanneer de advocaat gaat bellen, want dat helpt niet zo erg.

Groeten,

Temet

emily

emily

18-10-2014 om 10:53

goed bericht

Niet zozeer van de rechtbank maar: partner heeft een baan. A.s.maandag al aan de slag. Ging ineens heel snel. Maandag waren we onderweg naar een midweekje België toen er gebeld werd. Partner reed dus ik nam op: recruiter wilde info weten over partner voor een vacature. Ik heb gezegd dat partner op dat moment reed en dat we op weg naar vakantie waren en dat we even een parkeerplaats op zouden zoeken zodat ze terug kon bellen. Nog voordat we dat konden doen belde de recruiter nog een keer: nadere info was niet nodig want het ging niet door. Oke? En waarom dan niet vroeg ik, 5 minuten geleden was ze nog wel geinteresseerd: Nou, omdat u op vakantie bent en de gesprekken deze week zijn. Nou, daar komt partner echt wel voor terug dus alsnog op een P teruggebeld. Beetje raar dat een ander gaat bepalen dat je dan niet kunt komen, maar afijn. Woensdag eerste gesprek en vrijdag op de terugweg een tussenstop gemaakt voor een 2e gesprek. Na een half uurtje kwam ze terug: een baan rijker. Voorlopig voor een jaar en a.s. maandag kan ze al beginnen met 2 weken inwerken/cursus.
Ze waren zeer onder de indruk van het feit dat ze er de vakantie voor onderbrak en dat ze nu werk ver onder haar niveau accepteert.
Dat is nog wel een dingetje: salaris ligt ongeveer op niveau van de uitkering op dit moment maar.... reiskosten (100 km per dag) worden niet vergoed plus dat we er een tweede auto voor aan moeten schaffen omdat ons beider werk niet met OV te bereiken is. Dus netto komt er nu per maand nog minder binnen om te besteden. Jammer, maar we zien dat maar als een investering in een betere toekomst. Deze werkgever heeft namelijk ook al aangegeven dat er binnen het bedrijf best mogelijkheden zijn om door te groeien.

Tante Tiny

Tante Tiny

18-10-2014 om 11:37

Super!

Gefeliciteerd met de nieuwe baan!

En vanuit deze baan gewoon doorgaan met solliciteren. Dat solliciteert een stuk prettiger.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2014 om 12:21

Gefeliciteerd!

Het is een mooie eerste stap.

Emily wat super

Ik lees veel mee, maar weet te weinig van deze materie.

Wat geweldig dat door het onderbreken van een vakantie partner een baan rijker is. Nu maar hopen dat er vlot nog meer positieve berichten mogen komen. Het is jullie gegund.

Ik blijf jullie ondanks eigen perikelen wel volgen.

emily

emily

30-10-2014 om 19:15

vers van de pers

Toen partner in de auto zat op weg naar huis werd ze gebeld door een collega van onze juriste. Die had haar jas al aan toen ze bericht zag van de rechtbank en wilde dat niet tot morgen laten wachten. We hebben dus nog niets schriftelijk, maar alleen mondeling: alle eisen die de niet-zo-fijne-en-intussen-zeer-sneue-ex-werkgever heeft gesteld zijn volledig van tafel geveegd en niet toegewezen. Onze tegeneis, het ontbinden of matigen van het concurrentiebeding is toegewezen, concurrentiebeding wordt verkort tot de duur van 1 jaar wat dus in de praktijk betekent dat we daar nu ook direct van af zijn.
Mooi resultaat en nu 3 maanden duimen dat die flapdrollen het hierbij laten en niet in hoger beroep gaan. Partner denkt van niet, ik zie ze nog wel zo gek, ze hebben nu al meerdere keren laten zien dat ze redelijk van het padje zijn.
Voelt goed zo'n overwinning, maar voel me niet superblij, eerst afwachten, deze slag is in ieder geval voor ons.

Egel

Egel

30-10-2014 om 19:32

Wauw, gefeliciteerd!

Dat klinkt toch wel super, gefeliciteerd!
Ik ben een stille meelezer maar erg begaan met dit droevige verhaal. Sterkte, maar voorlopig wel opluchting denk ik! Op naar gerechtigheid.
Hartelijke groeten van Egel

amk

amk

30-10-2014 om 19:35

goed en beter nieuws

maar je weet bij deze werkgever maar nooit inderdaad.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2014 om 20:11

Geweldig!

Ook deze slag is voor jullie.

Erg jammer dat je niet aan naming en shaming doet

Annet

Annet

30-10-2014 om 20:12

SUPER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zie titel

Suze

Suze

30-10-2014 om 21:06

Top!

Gefeliciteerd met deze overwinning...

Makkelijk gezegd, maar ik dacht het al. Het klonk zo kansloos van die werkgever.

Hopelijk zijn ze niet zo kansloos dat ze alsnog in hoger beroep gaan, maar ja, daar heb ik dan weer minder vertrouwen in na al je verhalen. Aan de andere kant, mochten ze het doen, dan heb ik wel weer alle vertrouwen erin dat jullie het hoger beroep ook winnen. Alleen ik gun het jullie ontzettend dat het hiermee nu eindelijk afgelopen is.

Ik wacht in spanning met julie de 3 maandenperiode af...

emily

emily

30-10-2014 om 22:08

haha Ginny

Ik zou met alle liefde naming en shaming doen. Heb je wat aan het prive-adres van de regiomanager en de kwaliteitsmanager. ROTF Nee... laten we nog maar even wachten tot eind januari. EN Suze: natuurlijk hebben wij alle vertrouwen mochten ze zo stom zijn om in hoger beroep te gaan, maar dan kunnen we weeeeer eindeloos ons verhaal opschrijven en weeeer iedere keer hun gekonkel, gedraai en leugens gaan ontkrachtigen. Dat zou ons absoluut lukken, maar we hebben gewoon geen zin in nog meer energie die we moeten steken in zulke kansloze figuren. Maar zoals AMK al zegt: met deze werkgever weet je het maar nooit, in het vonnis van het kort geding stond ook al heel expliciet dat een rechter in een bodemprocedure hoogstwaarschijnlijk tot dezelfde uitspraak zou komen. Toen waren ze zo arrogant om dat aan hun laars te lappen. Ik zie ze er zomaar voor aan dat ze nu nog en keer denken dat de wijsheid in pacht hebben. Heb t vonnis nog niet gezien, maar hoop dat ze ook de kosten van onze jurist moeten gaan betalen als kansloos verliezende partij.

Temet

Temet

30-10-2014 om 23:06 Topicstarter

Emily

Gefeliciteerd!!!
Goh, pak van jullie beider hart, ongetwijfeld. Ja, de werkgever kan nog in beroep, maar het gaat wel bij elke stap meer kosten natuurlijk. Hopelijk zegeviert het gezonde verstand.

En de tegeneis nog toegewezen ook. En dit betekent trouwens dat de werkgever een extra hogen proceskostenveroordeling voor de kiezen krijgt ook, omdat is verloren in conventie en reconventie. Ha ha.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2014 om 00:41

Hahahaha, Oh kom maar op....

Ik lust ze rauw

Ik vind het gewoon niet normaal dat ze dit zo doen. Waarom? Het lijkt wel een hetze. Jullie hebben toch echt wel wat anders aan jullie hoofd. Ik hoop maar dat er gauw iets echt belangrijks opspeelt, en dat ze zich daar lekker op gaan richten. Wat een geldverspilling toch ook. Mag hopen dat het geen overheidsorgaan is, en dat hier alleen particulier geld wordt verspild.

emily

emily

03-11-2014 om 11:45

hoe hoog is proceskostenveroordeling

Heb net heel eventjes tussen t werken door het vonnis bekeken, maar daarin wordt alleen gesproken dat bij de conventie de kosten van onze jurist ook door de verliezers betaald moeten worden en dat bij de reconventie ieder zijn eigen kosten draagt. Die kosten van onze juriste zijn niet zo hoog, worden op 400 euro aangegeven, maar dat zijn niet de kosten van het proces toch? Weet iemand hoe hoog dat is? Zou jammer zijn als het bij die 400 euro blijft voor hun.
En Ginny: je kan gerust zijn, het gaat om een bedrijf in Nederland met een internationaal moederbedrijf.

Lucerna

Lucerna

03-11-2014 om 13:34

Enily

Wat een goed nieuws! Zeker met het bericht van Temet er achteraan, dat zij extra hoge proceskosten te betalen krijgen - hopelijk geven ze daarmee dan eindelijk de moed op in dit hele zinloze, energievretende verhaal. Ze moeten hun eigen juristen natuurlijk ook betalen, naast die van jullie.
Gefeliciteerd!

Temet

Temet

03-11-2014 om 13:53 Topicstarter

helaas

Emily, je moet even helemaal aan het eind kijken, daar staat "veroordeelt x in de kosten, bestaande uit ..." oid.

Het kan wel dat het meevalt, bedenk ik me nu. Er is geen werkelijke zitting geweest, er zijn geen getuigen gehoord, en het is een procedure bij de sector kanton, daar is de proceskostenvergoeding ook lager.

Het gaat om forfaitaire bedragen, per proceshandeling wordt bedrag x gerekend. Dat bedrag is echter (erg) veel lager dan de werkelijke kosten. Dat is enerzijds wel te rechtvaardigen want daarmee voorkom je dat de ene partij de ander financieel de grond in procedeert door een hele dure advocaat te nemen, en bovendien voorkom je ook het 'duvel schijt op de grote hoop' fenomeen dat zou optreden als voor de goedkopere advocaten een lagere vergoeding zou worden gerekend dan voor de duurdere.

Aan de andere kant is de consequentie van dit forfaitaire systeem dat de winnende partij die zelf de kosten van de jurist moet betalen (dus die niet geheel of gedeeltelijk gedekt krijgt door vakbond, verzekering of toevoeging) in veel gevallen toch met een rekening blijft zitten, en dat voelt bepaald onbevredigend.

Groeten,

Temet

emily

emily

03-11-2014 om 16:20

De beslissing:

Er staat:

In conventie
- wijst de vordering van de flapdrollen af
- veroordeelt de flapdrollen in de kosten van het geding, tot op heden aan de kant van Emily partner begroot op 400 euro voor salaris gemachtigde

In reconventie:
-vernietigt (gedeeltelijk) het tussen partijen geldige concurrentiebeding en bepaalt dat de tijdsduur van het beding tot 1 jaar na einde dienstverband bedraagt
-compenseert de proceskosten in dier voege dat iedere partij zijn eigen kosten draagt

Wat ons goed doet is dat in het vonnis een paar keer staat dat de werkgever dingen niet heeft kunnen bewijzen en onvoldoende oog heeft gehad voor de belangen van Emilypartner in relatie tot hun eigen belang en dat de dringendheid voor ontslag op staande voet ontbrak. Ook de onberispelijke staat van dienst voorafgaande aan het conflict weegt de rechter mee. Ook goed om te zien dat heel veel dingen die wij hebben opgenomen in ons verweer gewoon bijna letterlijk door de rechter zijn overgenomen. Dat geeft toch aan dat we ECHT gelijk hebben.
Nu is het afwachten hoe de verliezers met hun verlies omgaan. Op basis van eerdere ervaringen zullen ze dat geen dag eerder dan voor het verstrijken van de termijn aan ons bekend maken dus tot eind januari weten we verder nog niets.

En even een update van nieuwe baan van partner: De directeur heeft aangegeven dat ze erg blij zijn met partner en dat ze de beste is van de 5 die aangenomen zijn en dat ze eigenlijk van plan zijn om daar op termijn zeker wat mee te gaan doen. Aangezien het bedrijf flink wil uitbreiden zou daar toekomstperspectief in kunnen zitten. Voor nu mag ze in haar nieuwe functie al zelfstandig werken terwijl de anderen nog in duo's aan de slag moeten. In het gezin is de nieuwe situatie al redelijk ingepast, alleen de kinderen moeten er nog wel aan wennen dat partner niet thuis is als ze uit school komen en dat niet direct geholpen kunnen worden bij alle dingetjes. Verder maakt partner best lange dagen (reistijd is ook een stuk verder dan voorheen) dus die is redelijk moe, maar dat zal allemaal wel overgaan. Belangrijkste is dat ze lol in deze baan heeft.

Temet

Temet

03-11-2014 om 21:04 Topicstarter

Emily

Kennelijk is jullie tegenvordering niet helemaal toegewezen en zijn daarom de kosten gecompenseerd, ofwel is de werkgever in die zaak niet in de kosten veroordeeld. Nou ja, met dit prijspeil scheelt dat dan kennelijk 400. Materieel hebben jullie gewonnen, ook in die tegenvordering.

Mooi dat die nieuwe baan zo goed gaat! Wel een opsteker, als de vorige werkgever zijn best doet je de grond in te stampen!

Groeten,

Temet

Emily

wat moet het een goed gevoel geven dat partner nu op een plek zit waar ze wel geprezen wordt om de kwaliteiten en ze groeipotentie zien. Dat naast het feit dat de rechter een voor jullie gunstige uitkomst geeft zou bijna reden tot een feestje zijn. Geniet er van en ik duim dat de tegenpartij geen tegenpartij meer wil zijn. Dan pas kunnen jullie helemaal tot rust komen.

Sancy

Sancy

06-11-2014 om 17:15

Emily

Zou je eventueel het zaaknummer naar mij willen mailen? (puur beroepsmatige interesse). Ik had vertrouwen in een gunstige afloop, maar je weet nooit wat voor kronkels het recht kan maken

En wat enorm fijn dat je partner nu zo op haar plek is! Dat ze moe is, is heel normaal. Dat heeft iedereen die aan een nieuwe werkomgeving moet wennen, en dubbel zo erg als daar een langere periode van thuis zitten aan vooraf gaat. Geef het 3 maanden en dan is het alsof het altijd zo heeft moeten zijn!

emily

emily

07-11-2014 om 15:13

Sancy

Ik heb een voor vaste forummers bekend email-adres en dan valt mijn nick nu al door de mand. Ik wil best privé contact met je opnemen (kan ik tenminste al bij een persoon heerlijk naming en shaming doen), maar heb jij dan voor mij een e-mail-adres waar ik je kan mailen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.