Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Emily, hoe staan de zaken?


Temet

Temet

18-06-2014 om 21:18 Topicstarter

dit is geen nieuws

Emily, dit had ik toch al gezegd? Nog een keer: over elke vordering zijn er vier ronden. Openingszet, reactie, tegenreactie, daar weer reactie op. In jargon: conclusie van eis, conclusie van antwoord, conclusie van repliek, conclusie van dupliek.

Nu hebben jullie een tegenvordering ingediend. In jargon: een eis in reconventie. Dat is gebeurd bij de conclusie van antwoord. In jargon: conclusie van antwoord in conventie ('verweer tegen de vordering'), tevens conclusie van eis in reconventie ('en tegelijk de openingszet voor onze eigen nieuwe tegenvordering').

Jullie hebben nu de conclusie van dupliek - vierde en laatste ronde - gehad in de zaak van de vordering van de werkgever, werkgever mag nu nog het 4e en laatste rondje doen mbt jullie tegenvordering. Zie mijn posting 233.

Jullie laatste rondje is ingediend half juni, ze werken met termijnen van vier weken, de wederpartij "staat nu voor dupliek in reconventie" half juli (kan eenmalig met 4 weken worden verlengd, vziw) en daarna is de rechter aan zet.

De rechter kan vziw 3 dingen doen: vonnis wijzen, een bewijsopdracht geven (dus een van de 2 partijen opdragen om een bepaald feit te bewijzen) of een comparitie (bijeenkomst van partijen) bevelen, bijvoorbeeld om te kijken of er geschikt kan worden. Dat laatste ligt niet per se voor de hand want als ze dat willen gebeurt dat meestal eerder, dus het wordt denk ik ofwel uitspraak - laten we het hopen - of anders een bewijsopdracht. Dat laatste houdt de boel fors op. Ik duim voor je dat het een uitspraak wordt.

En je hoeft niet in de zomervakantie aan de bak met jullie commentaar, want jullie rondes zijn op. Dus je kan wel mopperen, maar je jurist kan er niks meer mee. Nogmaals: hierna is de rechter aan zet.

Adem in, adem uit

Groeten,

Temet

emily

emily

19-06-2014 om 08:20

Temet

Zo begrijp ik het dus niet uit de brief van de rechtbank en de begeleidende mail van de juriste. in haar mail staat "Helaas is er besloten tot een derde ronde. Zodra ik de conclusie van de wederpartij heb ontvangen, zal ik deze uiteraard doorsturen"
In de brief van de rechtbank staat: "In de hierboven genoemde procedure heeft u op de zitting van half juni gereageerd. Met deze brief deel ik u mee dat de andere partij op de zitting van half juli daarop mag reageren. U hoeft hierbij niet aanwezig te zijn. U ontvangt na de zitting bericht over het verdere verloop van de procedure".
Dan lijkt het er toch op dat ze over het geheel weer mogen reageren?
Overigens was ik juist niet aan t mopperen: ze moeten voor half juli reageren, vragen uiteraard weer uitstel aan, dat is standaard dus voor half augustus staat er voor ons geen enkele aktie te verwachten. DAt vond ik juist wel relaxed voor de zomervakantie.

Celine

Celine

19-06-2014 om 09:39

welke procedure

Emily, de rechtbank heeft het in het door jou geciteerde stukje over "de hierboven genoemde procedure". Welke procedure wordt daar genoemd? Wellicht de procedure in reconventie?

Anders is het wel raar. En ook inderdaad vreemd dat de advocate het "derde ronde" noemt.

Celine

Celine

19-06-2014 om 09:42

ehhh

Ik denk er nog even over na: de rechtbank heeft het vast o er de gehele procedure, en de reactie die de wederpartij mag geven zal echt alleen betrekking hebben op de reconventionele vordering (jullie tegeneis).

Het is dus geen echte derde ronde, maar tweede ronde voor de reconventionele eis. Beetje raar dat advocaat het zo noemt. Of er moet echt iets raars aan de band zijn. Maar even aan advocaat vragen.

Temet

Temet

19-06-2014 om 11:31 Topicstarter

ik ben nu ook de weg volledig kwijt

Ik zou het inderdaad maar aan de jurist vragen, want ik snap ook niet waarom zij het heeft over een derde ronde.

Op zich een goede brief trouwens. Sector Kanton, dit, toch? Duidelijk geschreven met het oog op de juridische leek, omdat voor dit soort procedures een advocaat niet verplicht is. Met vermijding van rituele bezweringsformules

Groeten,

Temet

Temet

Temet

19-06-2014 om 11:32 Topicstarter

o, en Emily

Ik bedoelde met dat onduidelijke 'je kan wel mopperen': je kan nog wel commentaar geven op de laatste reactie van de andere kant, maar dat heeft geen zin.

Ofwel: jullie hoeven nu in principe niet meer te reageren op wat dan ook. Jullie zijn (in principe) klaar.

Groeten,

Temet

emily

emily

19-06-2014 om 11:59

ben blij dat t niet aan mij ligt

Gelukkig, het ligt dus toch niet aan mij dat het onduidelijk is. Ik zal posting 242 van Temet verwerken in een mail naar de juriste. Het zal toch niet zo zijn dat ze bij de rechtbank de tel een beetje kwijt zijn en denken dat WIJ de conclusie van eis en conclusie van repliek hebben ingediend? En idd Temet Afdeling civiel recht kantonrechter in plaats-hier-in-de-buurt. In de brief stond verder dat tussentijdse stukken die wij aanleveren niet in behandeling worden genomen. Tja, dan raken ze t overzicht natuurlijk helemaal kwijt denk ik. Ik wacht het antwoord van onze juriste even af en maak me verder maar niet druk, wij kunnen er toch niets aan veranderen nu.

emily

Ik schrijf hier niet mee, heb weinig zinvols toe te voegen. Volg je verhaal wel nog steeds en hoop maar dat jullie het einde van de vakantieperiode snel zullen kunnen inluiden met het afsluiten van het hoofdstuk van je partner's ontslag!

Wens jullie een heel fijne vakantie en rust in de kop toe!

liefs,
Jons

Lucerna

Lucerna

03-07-2014 om 10:39

Emily

Fijn, dat je hier wat degelijke back-up krijgt. En inderdaad maar even relaxed vakantievieren als dat lukt. Dat hebben jullie wel verdiend. Hoe gaat het met je partner? Ziet zij kans om een en ander wat los te laten?

emily

emily

04-08-2014 om 08:51

terug

We hebben lekker vakantie gevierd. Sterker nog, partner is nog steeds vakantie aan het houden met de kinderen op de camping. Onze juriste snapte ook niet zo veel van de brief van de rechtbank en heeft gezegd dat ze eerst de reactie van de werkgever afwacht. Tussentijdse reacties werden niet in behandeling genomen. Uiteraard heeft de werkgever weer om uitstel gevraagd, maar wonder boven wonder hebben ze al een week na de oorspronkelijke datum hun reactie aan de rechtbank ingestuurd. En ze hebben alleen nog gereageerd op onze tegeneis dus precies volgens het boekje, zoals Temet al aangaf. Nu is het wachten op een reactie van de rechter....

emily

emily

12-08-2014 om 09:35

rolzitting geweest

Vorige week is de rolzitting (???) geweest. Nu afwachten hoe snel de rechter reageert.

Jurist

Jurist

12-08-2014 om 09:54

Dat heet een rolzitting . Vroeger stonden alle rechtszaken op een rol.

emily

emily

18-08-2014 om 08:55

spannend

We kregen bericht van de rechtbank dat de rechter zo mogelijk half september uitspraak doet maar dat het ook naar een later tijdstip geschoven kan worden. Even een paar weken afwachten nog.

Temet

Temet

19-08-2014 om 15:27 Topicstarter

Emily

Zie het draadje van Paddington (andere sector, zelfde probleem).Uitstel komt zeer regelmatig voor, probeer je daar maar op in te stellen. Maar ik hoop dat er half september een beslissing ligt. Hopelijk een eindvonnis.

Groeten,

Temet

emily

emily

20-08-2014 om 08:57

Temet

Ja, daar ben ik me ook terdege van bewust. Tot nu toe heb je altijd gelijk gehad en jij hebt al eerder aangegeven dat je niet verwacht dat er voor de kerst een beslissing ligt. Ik hoop dat je voor een keer, voor een keertje maar, eens ongelijk hebt hihihi.
Maar aan de andere kant: volgens ons is deze zaak zo zonneklaar en heeft de werkgever alleen maar insinuaties toegevoegd, moddergevechten gehouden en zijn eigen bveweringen afgezwakt met domme uitspraken dat een beetje rechter er ook zo klaar mee is. Maar ja..... dan.... ik zie die oelewappers er dan ook nog voor aan dat ze dan in hoger beroep gaan. Ik durf pas echt blij te zijn als die termijn (6 weken na de uitspraak toch?) ook voorbij is.

Temet

Temet

20-08-2014 om 21:15 Topicstarter

beroepstermijn

Helaas, de beroepstermijn is geen zes weken maar drie maanden

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

20-08-2014 om 22:30

Bizar

Temet is dit draadje in mei 2013 begonnen, het ontslag was nog veel eerder, en nu sleept de zaak nog steeds voort. Wat een vreselijk langdurige kwestie. Heeft je partner alweer een andere baan gevonden?

emily

emily

21-08-2014 om 08:56

Inderdaad bizar

Ja, Katniss, loopt al vanaf februari/maart 2013. Soms maak ik me nog (eventjes) vreselijk kwaad wat dit soort &%$#@ met hun onterechte en totaal mensonvriendelijke gedrag je gezin aandoen en er zelf geen seconde minder om slapen. HEt interesseert ze gewoon voor geen meter wat voor impact zoiets heeft. PArtner solliciteert zich te pletter, maar heeft nog niets kunnen vinden. 50+ komt niet zo makkelijk aan een baan. Dat maakt me soms wel bang: nu heeft ze nog een uitkering, maar wat als dat stopt en er is nog geen werk? Voor een bijstandsuitkering verdien ik net te veel. Dan moeten we dus rondkomen van mijn parttime salaris. Kunnen we dan het huis nog betalen? Is er geld om de kinderen te laten studeren? Erg frustrerend dat je altijd keihard voor een baas hebt gewerkt en je er dan op zo'n manier, met zulke gevolgen onterecht uitgooien. Bah, bah, bah. En ook nog echt bewust dwars liggen, ze willen het concurrentiebeding ook niet van tafel, ze zeggen doodleuk dat in iedere plaats wel bedrijven zijn in haar branche dus dat ze makkelijk daar kan solliciteren en aan een baan kan komen buiten die zone van het concurrentiebeding. Yeah right, de werkelijkheid is toch anders.
O, ik hoop toch zo dat de rechter korte metten met ze maakt, dat geeft dan in ieder geval een soort van gerechtigheid. En ik heb regelmatig fantasieën dat ik hier dan een coming out doe en het bedrijf met naam en toenaam openbaar maak. Lijkt me zooooo heerlijk
Gelukkig kunnen we het de meeste tijd wel goed van ons af zetten en leven we gewoon ons leven; ik heb er nog steeds het vertouwen in dat het ooit goed komt.
Dit draadje is een hele fijne steun in de rug, ben er nog steeds erg blij mee
We hebben IRL heel veel lieve mensen om ons heen en zijn allemaal gezond, dat is een groot goed.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 09:21

Emily

Wat hoop je eigenlijk dat de uitspraak brengt? Bij welke uitspraak ben je wel zekerder voor de toekomst (huis en studie kinderen)? Wat kan de rechter zeggen eigenlijk?

emily

emily

25-08-2014 om 11:31

Barvaux

Wat wij hopen dat de uitspraak brengt? Een goed einde van dit belachelijke optreden van de werkgeve die het er dan eindelijk bij laat zitten. Ze zijn vast ook zo stupide dat als ze nu ook weer geen gelijk krijgen dat ze verder gaan procederen. De uitspraak van de rechter kan de toekomst verder niet niet zoveel zekerder maken, dat hangt toch vooral samen met het vinden van een nieuwe baan.
Als de rechter echter beslist dat de werkgever wél gelijk had dan hebben we echt een probleem. Dan wil de werkgever dat we al het netto uitbetaalde salaris van 8 maanden + ontslagvergoeding bruto terugbetalen. Dat netto bedrag hebben we wel apart gezet, maar bruto.... dan zijn we echt blut vrees ik. Plus dat er dan geen uitkering meer gegeven wordt plus dat we de uitkering die we al hebben gehad misschien terug moeten betalen. Ik heb me daar niet in verdiept en ga dat ook niet doen. Het is een doemscenario waar ik niet aan wil denken, maar het voelt wel heel machteloos dat een ander zo over de toekomst van jouw gezin kan beslissen.

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 11:51

tsjee

Ja ik snap het maar als de rechter wel jullie kant op besluit krijg je dus niet meer geld dan wat je nu al hebt (en apart hebt gezet)?

emily

emily

25-08-2014 om 14:00

Klopt

Voor zover ik het begrepen heb krijgen we dan niet meer geld. Die ontslagvergoeding is afkomstig uit een andere procedure en die is afgerond en daar kan je volgens mij niet tegen in beroep gaan (klopt toch Temet?). We hebben nog wel het concurrentiebeding dat van tafel kan door de rechter, dat maakt de positie op de arbeidsmarkt wat gunstiger binnen de regio.

Temet

Temet

25-08-2014 om 16:14 Topicstarter

Klopt. Die vergoeding is uitgesproken in een procedure over de ontbinding van de arbeidsovereenkomst en tegen zo'n uitspraak is geen beroep mogelijk.

Ik was bezig met een mooi overzichtje van hoe deze procedure nou ook alweer in elkaar steekt - voor wie het spoor inmiddels bijster is - maar toen drukte ik ergens op een verkeerd knopje en was alles weg. Zucht.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 21:51

Temet

Tijd om je te verdiepen in de combinatie firefox met lazarus Dat heeft mij al meerdere malen gered. Je tovert alles weer terug, ook formulieren die ik maanden geleden al eens heb ingevuld.

emily

emily

08-09-2014 om 10:28

uitstel

We kregen een brief van de rechtbank waarin gemeld wordt dat de rechter geen vonnis heeft gewezen. Jammer, maar helaas, we hadden dit ook wel verwacht.

Suze

Suze

08-09-2014 om 11:22

Geduld

Geduld is een schone zaak...

Sterkte ermee. En ik vertrouw op een goede uitkomst.

Temet

Temet

08-09-2014 om 13:44 Topicstarter

Emily

Uitstel met hoeveel weken, 4? Nou ja, maakt weinig uit eigenlijk, want ze kunnen naar hartelust verlengen. En ondertussen wordt dan altijd gedaan alsof het trage advocaten zijn die rechtszaken zo lang rekken...

Groeten,

Temet

emily

emily

08-09-2014 om 14:32

idd, 4

Temet, inderdaad, 4 weken uitstel. En ja, ik ben er al op voorbereid dat ze het vaker gaan verlengen. Jammer en met weinig gevoel voor de situatie/onzekerheid van de client maar helaas, niets aan te doen dus ik ga me er verder ook maar niet druk over maken want dat verandert er toch niets aan. Maar beetje balen is t toch wel.
Ben wel benieuwd naar de reden waarom ze dit doen: algemene hoge werkdruk? Weet jij dat Temet?

Temet

Temet

08-09-2014 om 14:58 Topicstarter

Inderdaad, algemene hoge werkdruk. Advocaten krijgen niet eindeloos uitstel, werkdruk of niet, maar de rechter wel. Aan de andere kant: advocaten kunnen weigeren aan zaken te beginnen, dat kan de rechterlijke macht dan weer niet

Overigens: na een paar keer uitstel zou je best eens de griffie kunnen gaan bellen of ze nog van plan zijn met een uitspraak te komen, maar of dat veel effect heeft weet ik eigenlijk niet. Maar dit is pas een eerste uitstel, dus wacht nog maar even af.

Groeten

Temet

emily

emily

28-09-2014 om 14:30

wat wij een jaar voorspellen gebeurt nu

pfff.... Wat wij al meer dan een jaar voorspellen is nu bezig. Wij hebben de medewerksters van mijn partner al vanaf het begin gewaars huwd dat zij de volgende zijn. En ja hoor, gisteren heeft mijn partner degene gesproken die haar t meest gesteund heeft en ook voor de werkgever ongunstige verklaringen heeft aangeleverd voor het kort geding en de bodemprocedure: heeft een aangetekende brief gekregen dat ze maandag een verklaring moet ondertekenen dat ze akkoord gaat met ontslag zodat haar uitkering verzekerd is. Hoe t precies zit weten we nog niet, maar uiteraard hebben we haar op t hart gedrukt om nog geen kladpapiertje te ondertekenen en ook geen enkele mondelinge toezegging te doen. In het afgelopen jaar is haar het werken tamelijk onmogelijk gemaakt door de werkgever en heeft ze diverse waarschuwingen gehad en nu dus ontslag aangezegd. Ook de andere medewerksters krijgen waarschuwingen. Kortom, ze zijn dus druk bezig om dossiers op te bouwenen ze eruit te werken.
Wat onszelf betreft: uiteraard feen ontwikkelingen zolang we "in de wacht staan" bij de rechtbank. Deze week staat de zaak weer op de rol. Ben benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.