Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Emily, hoe staan de zaken?


Fransien

Fransien

29-10-2013 om 11:38

Ik hoop het voor je

Ik hoop voor je dat ze zonder verder gedoe gaan betalen.
Ze hebben ook nog geen dagvaarding voor een bodemprocedure gestuurd, dus weet je nog niet of ze dat ook gaan doen of niet. De termijn was geloof ik 6 weken en daarvan is nog maar 3,5 week om als ik me niet vergis.
Sterkte de komende dagen.

Ze gaan moeilijk doen

want dat hebben ze al die tijd al gedaan...
Staat er een sanctie op te laat betalen?

Ik wil je in ieder geval weer even sterkte wensen. Ik weet uit ervaring hoe zenuwslopend het is om te moeten wachten op de volgende stap van een tegenpartij. Continu in gedachten de scenario's doorlopen, je al opwinden over de dingen die ze nog niet gedaan hebben maar wel zouden kunnen doen, weten dat dat niet slim is, maar het toch niet kunnen laten.

Temet

Temet

29-10-2013 om 14:03 Topicstarter

n.a.v mimajoli

De sanctie op te laat betalen is ten eerste dat de wettelijke rente oploopt, ten tweede dat er beslag kan worden gelegd waardoor de bijkomende kosten enorm uit de hand lopen. Wie een beetje verstand en middelen heeft betaalt gewoon, en laten we hopen dat de werkgever nu ook gewoon eieren voor zijn geld kiest. En dan nog maar zien wat er met die bodemprocedure gebeurt.

Fransien, hoe kom jij aan die termijn van 6 weken? Heb ik iets gemist?

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

29-10-2013 om 14:15

Temet

Sorry, meende ik mij te herinneren, dat je binnen een bepaalde tijd een bodemprocedure moest starten...

emily

emily

29-10-2013 om 15:15

termijn bodemprocedure

Voor zover onze juriste kon vertellen staat er geen vastgestelde termijn voor een bodemprocedure. Het moet een redelijke termijn zijn en ze merkte daarbij op dat 3 maanden ook als een redelijke termijn gezien wordt. Die 6 weken is volgens mij als je in hoger beroep wilt na een uitspraak in kort geding of bodemprocedure dacht ik. Of zit ik dan helemaal mis. Als iemand andere informatie heeft over de termijn waarin een bodemprocedure gestart moet worden na uitspraak ik kort geding dan zou ik die graag ontvangen, liefst met de link erbij.
En ik hoop nog steeds dat Temet gelijk heeft, maar oke, het scenario van Mimajoli lijkt me waarschijnlijker. Ze hebben er nog nooit blijk van gegeven dat ze enig verstand hebben, dus zou een wonder zijn als ze nu ineens het licht zien. We wachten deze week af of er betaald wordt, zo niet dan hangt partner maandag gelijk met de juriste aan de lijn om verdere stappen te bespreken.

Temet

Temet

29-10-2013 om 16:23 Topicstarter

termijnen

Zes weken is de standaard termijn voor bezwaar en beroep in het bestuursrecht (muv vreemdelingenrecht, vziw). Standaard beroepstermijn bij gewone civiele bodemzaken is 3 maanden, bij kort geding 2 weken.

Vroeger was het inderdaad zo - ik schreef dit al eerder - dat als je een zgn kantonrechterskortgeding had gehad (116 Rv was dat meen ik) je daarna binnen een bepaalde periode een bodemzaak moest starten, maar dat liep anders als ik me wel herinner: als de gedaagde partij die had verloren aangaf het niet eens te zijn met de uitspraak in die spoedzaak dan moest de partij die de spoedzaak was begonnen alsnog een bodemzaak beginnen binnen een bepaalde termijn. Ik dacht dat die drie maanden was, maar mogelijk was het zes weken. Maar nogmaals, dat was vroeger, en nu gelukkig afgeschaft.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

05-11-2013 om 10:55 Topicstarter

Emily, ik durf het bijna niet te vragen...

Hebben ze betaald? En zo nee, wat gaat jullie jurist dan nu doen?

Groeten,

Temet

emily

emily

05-11-2013 om 12:32

Nee, natuurlijk niet

Hoewel de werkgever al aan het begin heeft gezegd dat ze alles wat de rechter heeft opgelegd uiteraard zouden betalen hebben ze dat nog niet gedaan (natuurlijk niet zou je bijna zeggen). Gisteren heeft mijn partner onze juriste daarover gesproken en die gaf aan dat ze direct met de advocaat van de werkgever zou bellen en dat als het woensdag er nog niet is dat we dan verdere stappen gaan ondernemen. Ik weet niet precies wat ze daarmee bedoelt, wat mij betreft gaat er per omgaande een deurwaarder op af.
Verder ook niets meer gehoord van een concept dagvaarding ofzo, maar dat zal waarschijnlijk te vroeg zijn, intussen weten we dat het patroon van de werkgever is om alles op het laatst pas te doen. Ach ja, je moet wat om de spanning erin te houden zullen we maar zeggen.
Uitkering is aangevraagd maar krijgt mijn partner pas vanaf januari omdat er een ontslagvergoeding is toegezegd en om die reden 3 maanden geen uitkering gegeven wordt. Ik ben wat dat betreft toch blij dat we altijd een terughoudend financieel beleid hebben gehad en een redelijk portie spaargeld hebben. Als je dat niet hebt dan heb je toch wel een megaprobleem als de ex-werkgever niet betaalt en de uitkering nog niet komt.
En ondertussen solliciteert ze zich redelijk te pletter, daar moet een keer wat leuks uit komen.
Wordt dus nog steeds vervolgd....

Achterban

Achterban

05-11-2013 om 15:57

mijn totaal niet nuttige mening

Ik vind dat (ex)werkgevers die zo met hun (voormalig) personeel omgaan, dwars tegen de rechter in, flink gestraft moeten worden. Het zal wel niet kunnen, juridisch gezien, maar ik heb inmiddels steeds meer mensen in mijn directe omgeving kapot gemaakt zien worden door dit soort treiterpraktijken die eigenlijk nergens over gaan, behalve over een baas die blijkbaar frustraties wil botvieren op iemand die duidelijk (want uitspraak van de rechter) onschuldig is.

En het lijkt steeds vaker voor te komen!

Dit soort mensen geven werkgevers een heel slechte naam, maar ze kunnen wel hun goddelijke gang blijven gaan met hun kat- en muisspelletjes en lachen iedereen inclusief de rechter recht in het gezicht uit. Ten koste van hele gezinnen soms. Niet alleen financieel, maar vooral ook psychisch.

Bah, ik merk dat ik me alweer enorm op zit te winden!

emily

emily

07-11-2013 om 18:51

de firma traineer en probeer te breken gaat door

vandaag kregen we via de jurist een briefje van de advocaat van de ex-werkgever. Om technische reden was het niet mogelijk om eerder te betalen want het was een groot bedrijf en daardoor waren het ingewikkelde processen. Bullshit, met het ontsalg op staande voet hadden wexbinnen 48!!! Uur de eindafrekening, toen kon het kennelijk wel. Mijn partner heeft aangegeven tot eind volgende week te wachten, is het er dan nog niet dan is met de juriste afgesproken dat het teruggaat naar de vakbond, die hevven een speciale afdeling die zich bezig houdt met het niet nakomen van vonnissen. Ik zou geloof ik nu daar al naar terug gegaan zijn, maar mijn partner wil nog een week wachten. Het zij zo

Temet

Temet

07-11-2013 om 21:44 Topicstarter

Emily

Nou, zoveel geduld zou ik ook niet hebben. Temeer niet daar het ook nog weer een paar dagen kan duren voordat de bond e.e.a. op de rails heeft. Weet de werkgever al dat ze tot eind volgende week hebben? Anders zou ik dat als de wiedeweerga intrekken en nu meteen de bond erop (laten) zetten.

En dat het allemaal zo ingewikkeld is, is inderdaad ge...l. Ja, er moet wat rekenwerk aan de pas komen, maar het vonnis is al ruim een maand oud (ik heb even teruggezocht) en aangezien hun advocaat ze de term "uitvoerbaar bij voorraad" zal hebben uitgelegd moeten ze toch een maand geleden ook al hebben gesnapt dat er betaald moest worden. Dus toen konden ze alvast aan het rekenen slaan, zou je denken.

De wettelijke rente loopt toch ondertussen wel door, hoop ik? Niet dat je daar nou rijk van wordt, maar toch...

Groeten,

Temet

emily

emily

07-11-2013 om 23:09

wettelijke rente.

ja, wettelijke rentecloopt door, maar hoe wordt dat dan berekend? Onze jurist heeft gewoon boven alle bedragen dat rentepercentage genomen, maar dat klopt volgens mij niet. En wat jij zegt kloot natuurlijk helemaal, maar weet je, ik laat me er eigenlijk even niet door op de kast jagen, dat is natuurlijk precies waar ze op uit zijn, ons over de kling te krijgen. Nou, dus niet.

Temet

Temet

08-11-2013 om 09:59 Topicstarter

Emily

Wettelijke rente loopt vanaf de dag dat te laat betaald wordt - meestal moet er betaald worden binnen 2 weken na betekening van het vonnis - tot het moment dat er betaald wordt. De deurwaarder rekent uit hoeveel het is, daar zijn computerprogrammaatjes voor.

En het klopt dat die wettelijke rente over alle verschuldigde bedragen tezamen wordt berekend. Niet verwarren met de wettelijke verhoging over achterstallig loon, die is een stuk hoger, en die is gefixeerd.

Groeten,

Temet

Achterban

Achterban

08-11-2013 om 14:46

Kort maar krachtig

Wat een lutsers...!!!

spannend

ik lees al een tijd mee. Wat een aparte manier om met een werknemer zo om te gaan. Hebben jullie afgelopen week nog iets van de "oud" werkgever vernomen?

Sterkte ermee.

emily

emily

14-11-2013 om 19:13

2 bedragen gestort

Vanmiddag zijn er ineens twee bedragen gestort met de vermelding salaris maand A en salaris maand B. De specificaties hebben we nog niet en de bedragen kloppen van geen kant. Partner is het met me eens dat als morgen niet alle bedragen kloppend zijn overgemaakt dat het dan alsnog teruggaat naar de bond voor verdere actie. Kunnen zij ook gelijk het definitieve bedrag met rente etc. berekenen.
Ik ben geloof ik niet echt slecht als ik denk dat dit gewoon een zoethoudertje is?

zoethoudertje

Volgens mij is dit inderdaad een zoethoudertje. Hoeveel procent van wat je redelijkerwijs zou moeten krijgen heb je nu gekregen?
Gauw de bond er op af sturen, nu komen ze nog in actie maar zodra het nog te vorderen bedrag lager wordt, wordt de actiebereidheid dat meestal ook.

Sterkte weer, het blijft ernergie vragen op deze manier.

Jesse_1

Jesse_1

15-11-2013 om 13:14

....

Fijn dat je nu in ieder geval al geld ontvangen hebt, maar ik zou inderdaad ze nu wat formeler op hun donder gaan geven.
Hup, naar de bond!

Suc6!!!

emily

emily

15-11-2013 om 16:06

gut.... bijna alles binnen

Tjonge, ik sla steil achterover, het moet niet gekker worden!: gisteravond kwamen alle loonstroken keurig binnen en vandaag zijn alle vergoedingen overgemaakt. Met daarbij ook nog een mail van de salarisadministratie dat de ontslagvergoeding volgende week komt. Het moet niet gekker worden! Nu maar duimen blijven draaien dat ze de bodemprocedure niet doorzetten.......

Charis

Charis

15-11-2013 om 16:31

Fijn!

Dat zal een pak van je hart zijn! En nu inderdaad hopen dat die bodemprocedure alleen maar bangmakerij was...

Temet

Temet

16-11-2013 om 21:58 Topicstarter

Emily

Hè hè, werd het toch nog een lekker weekend...

Nou mooi dat het nu allemaal rond lijkt te zijn, al is me een raadsel waarom die ontslagvergoeding nog niet betaald is, maar vooruit, er zit tenminste schot in.

Die bodemprocedure ... je weet het niet, natuurlijk, maar ik blijf denken dat ze wel eieren voor hun geld kiezen. Maar goed, we blijven voorzichtig. Wat dat betreft is het wel jammer dat er geen vaste termijn voor staat, want dan zou je weten wanneer het gevaar geweken is.

En nu maar Sintinkopen doen!

Groeten,

Temet

emily

emily

18-11-2013 om 11:27

Nou Temet, zo voelt het niet

Die blijheid valt wel ernstig tegen. Natuurlijk zijn we blij dat ze nu eindelijk uitbetalen, maar dat voelt meer als wanneer je kind na 10 keer vragen eindelijk zijn jas aan de kapstok hangt. We hebben meer het gevoel van He, he, eindelijk, was dat nou zo moeilijk? En ons is ook volstrekt onduidelijk waarom de ontslagvergoeding niet direct kon, maar we hebben meer zoiets van vooral even niet tegensputteren om slapende honden wakker te maken. Lekker in slaap laten zodat ze over een half jaar ineens beseffen dat ze nu toch echt te laat zijn met het draaien van de volgende loer. Die bodemprocedure blijft natuurlijk wel als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangen en is het inderdaad heel vervelend dat er geen vaste termijn voor staat. Echt Riant Sinterklaasinkopen doen zit er dan ook niet in: stel dat, stel... in het onwaarschijnlijke geval dat je een rechter treft die het ontslag WEL gegrond zou verklaren dan zouden we alles terug moeten betalen, incl. uitkering. Als we nu niet rustig aan doen dan hebben we een groot probleem in dat geval. We hebben nog wel een aantal opgroeiende pubers die we een opleiding willen laten volgen, het kan toch niet zo zijn dat een eikel van een werkgever ook nog het leven van onze kinderen gaat ruïneren. Dus voorlopig blijven we nog erg zuinig aan doen en zetten we zo veel mogelijk opzij. Tot nu toe gaat dat best goed, een half jaar langer moet ook kunnen. Noem het doemdenken, pessimisme, whatever, maar op dit moment is dat waar we ons het meers "veilig" bij voelen. Pas als die redelijke termijn (wat zou dat zijn in jouw beleving, onze jurist vond dat 3 maanden ook nog steeds redelijk is) echt riant voorbij is, ik ga uit van het voorjaar, dan pas kan echt de vlag uit. En als we dan echt kunnen afsluitenoen we door het zuinige inkoopbeleid een lekker bedrag hebben dan denk ik dat er een leuke zomervakantie vanaf gaat.

emily

emily

26-11-2013 om 10:16

alles betaald

De titel zegt genoeg, de werkgever heeft gisteren het laatste betaald. Nu dus afwachten.... Maar ondertussen gewoon doorgaan en verdergaan met leven.

Suze

Suze

26-11-2013 om 12:42

Fijn hoor!

Gelukkig dat al het geld binnen is.

Ik kan me niet voorstellen dat ze nog verder procederen. Maar het kan geen kwaad nog even rustig aan te doen, voor het geval ze het echt niet kunnen laten.

Geniet er maar van dat ze in elk geval hebben betaald wat ze moesten betalen. En richten op de toekomst, zo min mogelijk aan die eikels denken!

Achterban

Achterban

26-11-2013 om 13:14

bakzeil

Je weet maar nooit met sommige mensen, maar ik vermoed dat ze, al is het tegenstribbelend, toch bakzeil hebben gehaald.

En daarom ga ik je voorzichtig feliciteren!

Temet

Temet

26-11-2013 om 13:29 Topicstarter

hieperdepiep

Dit draadje loopt nu ruim een half jaar, zag ik, en dat was al het tweede draadje nadat het eerdere was gearchiveerd. Dus al met al heeft het kennelijk een maand of 8 geduurd, maar nu is het geld er dan toch eindelijk...

Van harte. Ik wens je een genoeglijke decembermaand en een nieuwjaar zonder dagvaardingen !

Groeten,

Temet

emily

emily

28-11-2013 om 16:18

niets hieperdepiep

vandaag een mail van de jurist gehad dat de werkgever tot een bodemprocedure overgaat. Maar ze gevencook aan dat zectot een minnelijke schikkin willen komen. Tja, wat is minnelijk. Als dat het aanbod is dat ze in de rechtszaal deden, dan was dat niet echt een schikkinsvoorstel. Onze juriste gaar nu vragen wat ze er mee bedoelen en is verbijsterd, ze heeft dit echt nog nooit zo meegemaakt zegt ze. Wordt dus nog steeds vervolgd.

Achterban

Achterban

28-11-2013 om 17:40

What the f...?!?

Dit is psychologische oorlogsvoering van een stelletje... Nee, laat ik het woord maar niet gebruiken.

Mijn gedachten zijn bij jullie, wat moet dit een ongelooflijke dreun zijn... xxx

Lucerna

Lucerna

28-11-2013 om 23:28

what the...?

Een bódemprocedure??? Oh, wat zullen jullie stiekem blij zijn dat je toch maar niet riant Sintinkopen hebt gedaan. Minnelijk schikken, daar kan ik je niet met enig zinnig woord bij helpen, wat je daarvan moet en kunt verwachten. Maar ik had zo gehoopt dat jullie die hele bodemprocedure bespaard zou blijven.

Ook mijn gedachten bij jullie.

Knurf

Knurf

29-11-2013 om 07:48

vervelend maar

het is natuurlijk vervelend, maar ik snap die hele verrassing/dreun niet. En de actie van het bedrijf zelfs psychologische oorlogvoering noemen! Het bedrijf heeft toch steeds gezegd dat ze in beroep zouden gaan? Dan kan dit niet als een verrassing komen.
Bovendien is het hun recht, dus niks psychologische oorlogvoering. Zij zijn er blijkbaar nog steeds van overtuigd dat ze een sterke zaak hebben. Het enige wat je kunt doen, is zorgen dat je de rechter van het tegendeel overtuigt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.