Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:06

Dat gezeur van die docenten


OT. Wat is fte?

is dat fulltime eenheid?
Moet dat dan niet fulltime unit zijn, ftu?

Voltijdse eenheid, ve?
Jullie behandelen onze taal toch echt wel als een dweil... Andere talen overigens ook.

Hanne.

Hanne.

23-09-2017 om 19:54

FTE

FTE = Fulltime equivalent

Hanne.

Hanne.

23-09-2017 om 19:59

Continurooster

" Op de school waar mijn kinderen gezeten hebben is nu het continurooster ingesteld. De kinderen zijn dagelijks om twee uur vrij. Dat lijkt me toch ook wel prettig voor de onderwijzers. Tussen de middag is het even doorbuffelen met een korte pauze, maar na afloop scheelt het toch ruim een uur waarin je nog wat werk kunt verzetten."

Niet iedereen ziet dat als een voordeel. De reden dat het continurooster er op de school van mijn kinderen niet doorkomt is dat het personeel dit blokkeert omdat ze dan tussen de middag geen tijd meer hebben om de lessen voor 's middags voor te bereiden.

Het aantal ren dat een docent maakt worden natuurlijk niet anders als het rooster anders wordt. Hoogstens het moment waarop ze ze maken.

Zat

Zat

23-09-2017 om 20:11

Hanne

Dat zijn dus docenten die niet kunnen plannen!! Je hebt immers dezelfde voorbereidingstijd, alleen dat doe je dus op een ander moment. Op de school van mijn kind is dat juist een van de redenen waarom het continuerooster is ingevoerd! 1 een doorlopende dag zodat de kinderen geen afleiding hebben van haastig naar huis gaan en weer naar school gaan, 2. Langere tijd achter elkaar zonder kinderen zodat lesvoorbereiding, administratie en vergaderen efficiënter plaats kan vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2017 om 12:49

Hanne

Aanvankelijk was men op de school van mijn dochters ook niet zo happig. Mijn dochter heeft daar later ook stage gelopen en inderdaad is er ongeveer een half uurtje voor de echte pauze en de rest opruimen en voorbereiden.

Wat mij nog méér bezwaarlijk lijkt van deze situatie is dat je amper pauze van je werk kunt nemen, omdat de kinderen aanwezig blijven. Even de benen strekken, even niet 'werk'. Maar goed, daar staat tegenover dat ze nu dagelijks om twee uur rust aan hun hoofd hebben in plaats van kwart over drie en een keer twaalf uur.

Misschien onderschat ik nu op mijn beurt de tijd die in voorbereiding van de middag gestoken wordt, maar als je alles gereed hebt liggen, dus de dag ervoor gedaan, dan hoeft dat toch niet zoveel tijd extra te kosten tussen de middag? Ik vind nog steeds dat een leerkracht beter beloond mag worden vanwege de aard en belasting van het werk, maar als een continurooster tegenstaat omdat ze tussen de middag nog werk moeten voorbereiden komt bij mij niet lekker over. Dat uur wat tussen de middag ontbreekt, zit nu aan de achterkant van de lesdag. Voor een onderwijzer is een continurooster dus niet korter werken, maar anders werken.

Marianne

Marianne

24-09-2017 om 13:44

Pauze

Ik zie dat de pauze gebruikt wordt voor nakijken zodat de kinderen directe feedback krijgen. Kort op de instructie ipv een dag later. Verder zijn de creatieve activiteiten vaak 's middags. Een dag van tevoren de verf klaarzetten of klei snijden is niet zo heel handig.
Ik heb zelf een jaar als au pair gewerkt en mijn gastgezin vond het niet wenselijk om langer dan een paar uur met andermans kinderen door te brengen. Ik denk dat dit in het onderwijs niet anders is: na een pittige ochtend zal een leerkracht even ademruimte nodig hebben om iedereen 's middags weer een nieuwe kans te kunnen geven.

Marianne

'Ik zie dat de pauze gebruikt wordt voor nakijken zodat de kinderen directe feedback krijgen.' Dat is dan een particuliere wens van de leerkracht zelf. Je kunt evenveel argumenten bedenken waarom het onderwijskundig verantwoord is een les later terug te komen op de gemaakte oefeningen.
'Verder zijn de creatieve activiteiten vaak 's middags. Een dag van tevoren de verf klaarzetten of klei snijden is niet zo heel handig.' als alles klaar is kost het klaarzetten niet zoveel tijd. Maar het is ook een goed argument om dit soort activiteiten naar buitenschools leren te verplaatsen: om het voor te bereiden moeten de leerlingen nu van school verwijderd worden.

Tsjor

Marianne

Marianne

24-09-2017 om 15:47

Tsjor

Geen indicatie ideële wens van de leerkracht maar een school regel. De exacte achtergrond weet ik niet meer, is wel uitgelegd tijdens de ouderavond. Ik kan me héél goed voorstellen dat als mijn kind vandaag veel fouten met breuken maakt het handiger is om daar dezelfde dag op terug te komen dan wanneer breuken weer aan bod komen. Morgen kan zomaar digitaal klokkijken aan de beurt zijn.
En meen je ni serieus dat je vindt dat creatieve vakken niet meer hoeven op de basisschool? Tjee.
Voor ieder groepje verf, ecoline of wat dan ook klaarzetten kost gewoon tijd. Ik ben erg blij dat mijn kinderen vanalles op dit vlak aangeboden krijgen.
Het staat in die zin klaar dat er een magazijn is waar de literflessen verf staan of een broodje klei.

Half a twin

Half a twin

24-09-2017 om 16:48

Tijd voor de terugkeer van.......

De vakdocent handvaardigheid in het basisonderwijs en de vakdocent muziek. Ken ik zo 2 mensen die wel in het onderwijs zouden willen. En dat ontlast docenten echt. Dan zet de vakdocent de klei klaar en de verf. Is de juf van die verantwoordelijkheid af!
Want zeg nou zelf. De creativiteit van sommige leerkrachten is soms ver te zoeken. Soms omdat de juf geen crea thea is maar soms door tijdgebrek. Het voorbeeld van de lampion is nog heel dus maakt groep 3 zolang als het voorbeeld leeft de rupsje nooitgenoeg lampion met st. Maarten. Om elk jaar een nieuw voorbeeld te maken en te verzinnen heeft d juf tijd nodig die ze niet heeft.

Zat

Zat

24-09-2017 om 17:16

Half a twin

En voor iedere groep 3 leerling is een rupsje nooitgenoeg lampion een heel originele en nieuwe lampion. Dat is nu al door veel mensen aangekaart dat juffen ieder jaar opnieuw het wiel willen uitvinden maar wat is er mis met het thema / onderwerp van vorig jaar? Of wat is er mis met rouleren tussen 3 lampions en dat geldt dan ook voor andere projecten. En het kan dat de ene groep 3 juf creatief Is en de andere groep 3 juf handig met taaloefeningen.

Half a twin

Half a twin

24-09-2017 om 18:06

vroeger

Had onze school en ook alle ander scholen in het dorp een vakleerkracht handvaardigheid. Die ging elk jaar met de tweede klas borduren en na x weken waren er 26 unieke borduurwerkjes. Nu mikt de juf een stapel groen in de kopieermachine en ern stapel rood en kopieert daarop de onderdelen van rupsje nooitgenoeg. Knippen plakken en voila 27 identieke lampions. Het vrije knutselen is verdwenen daar heeft de juf, terecht na invoering passend onderwijs, geen tijd meer voor.
Allerhande materiaal aanbieden en de opdracht lampion rupsje geven levert veel diversere lampionnetjes op.
De terugkeer van een vakleerkracht ontlast de juf, en geeft kinderen hun creativiteit terug.

Zat

Zat

24-09-2017 om 18:47

Vroeger

Vroeger in 1981 kreeg ik van mijn kleuterjuf een groot blauw vel papier, daarnaast een kleiner vel papier met gekopieerd de tekeningen van 3 eendjes erop. Deze moest ik uitknippen en opplakken. In groep 3 (toen 1e klas) kregen we bladen papier met daarop de onderdelen van een lampion im de vorm van een paddenstoel aangereikt daarvan konden we onze lampion in elkaar flanzen.

Ik zie weinig verschil met vroeger en nu.

Half a twin

Half a twin

24-09-2017 om 19:07

midden jaren 70

Hadden wij echt nog een vakdocent en kregen we/moesten we meebrengen een leeg melkpak en daarvan maakten we de stoomboot. Met wc rollen, stukjes eierdoos, echt vrij knutselen alles wat op de stoomboot leek was goed.
Zelf creatief zijn en niet een stencil uitknippen en in elkaar plakken. Dat gun ik de kinderen van nu ook.

Pluspunt is dat het juffen die de rest doen ontlast. Kunnen zij meer tijd steken in sommen en zinnen.

Amsterdamse

Amsterdamse

24-09-2017 om 19:23

Puntje

Zullen we de term ‘juffen’ niet meer gebruiken, maar ‘leerkrachten’? Dekt de lading beter.

Basisschool van de kinderen had 2 mannelijke leerkrachten bij de kleuters (van de 3 kleuterklassen) en in groep 4, 5 en 7 ook een mannelijke leerkracht.

Ik kreeg vroeger op een zeer katholieke lagere school op vrijdagmiddag handwerken. De jongens kregen timmeren. Ik was verschrikkelijk slecht in handwerken en wilde timmeren. Mocht niet! Was van de reguliere leerkracht, geen vakdocent. Verder geen leuke uitjes. Heel degelijk onderwijs. Dat eas in de jaren 70.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2017 om 19:50

Leerkracht ontlasten van creatieve vakken

Ik voel altijd irritatie opkomen als maar wéér eens wordt genoemd dat onderwijzers zich meer met taal en rekenen zouden moeten (kunnen) bezighouden. School is meer dan taal en rekenen.

Zou een deel van de 'lol' van basisschoolleerkracht niet ook zitten in de variatie? Het lijkt mij echt niet leuk om de hele dag alleen maar met stoffig lesstof bezig te moeten zijn, terwijl de creatieve vak-docenten de leuke dingen mogen doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2017 om 20:08

Jaren '60

Wij hadden een handwerkjuf. Ik heb op twee lagere scholen gezeten en op beide scholen was dat zo. Verder geen vakleerkrachten. Dus muziek deden we met de eigen juf of meester.

Marianne

Marianne

24-09-2017 om 21:36

Gym

Ik had een vakdocent voor gym die mij het plezier in sporten aardig heeft weten te vergallen. Handvaardigheid, textiel en tekenen deed de juf of meester gewoon zelf.
Volgens mij moeten scholen ook een keus maken: óf een intern begeleider, óf een vakdocent. Per 25 kinderen kunnen ze één leerkracht betalen, dus als je vakleerkrachten, intern begeleiders of een uitgeroosterd schoolhoofd wil worden de klassen dus groter. Gemiddeld klopt het prachtig, in de praktijk zijn er groepen van 30 of meer.

Zittenblijven

Dat er elk jaar iets anders moet is omdat juffen (waarom is dat verkeerd?) het naar vinden voor zittenblijvers als ze twee keer hetzelfde moeten doen. Vroeger was dat trouwens normaal. Herfstkleuters (mijn oudste) kregen twee keer hetzelfde huis, schaapje, gezichtje, prikplaatje, etc. uit te voeren.

Kaaskopje "Het lijkt mij echt niet leuk om de hele dag alleen maar met stoffig lesstof bezig te moeten zijn,"
Maar waar staat dan ook dat dat moet?
Het moet niet en het is niet effectief.

Amsterdamse

Amsterdamse

24-09-2017 om 23:23

Juffen

Juffen slaat op vrouwelijke leerkrachten. Is even verkeerd als zusters, verpleegsters, politiemannen als beroepsgroep noemen. Gek dat ik dat moet uitleggen.

Niet zo verkeerd dus

Oh ja. Nou dat valt dus wel mee. Juffen is net zo gek als brandweermannen.
Dat klopt. Maar ik vind het niet gek genoeg om erover te vallen.
Tenzij je een brandweervrouw of een meester bedoelt natuurlijk, maar dat kun je in die gevallen gewoon zeggen.

Zat

Zat

25-09-2017 om 10:40

M. Lavell

In dat geval volstaan 2 werkjes toch? Ieder jaar het andere werkje.

Nog simpeler

Je schaft het zittenblijven af (wat eigenlijk al begin jaren 80 gedaan is).
Dat verkleint bovendien het leeftijdsverschil. Maakt het alleen maar makkelijker in de klas.

€ 51k/jaar

Het is altijd moeilijk om lonen te vergelijken, maar €51k voor een voltijdse baan lijkt een degelijk salaris.
In B verdient een beginnende leerkracht gemiddeld tussen €28k (bachelor) en €32k (master).
Na 20 jaar is dat salaris gestegen tot resp. €43k en €57k.
Dat is "naakt bruto", dus salaris, niet inbegrepen (enkel, dubbel, drievoudig) vakantiegeld en eindejaarspremie.

elk jaar iets anders

"Dat er elk jaar iets anders moet is omdat juffen (waarom is dat verkeerd?) het naar vinden voor zittenblijvers als ze twee keer hetzelfde moeten doen. "

Nou, dan kunnen ze dus volstaan met 2 exemplaren van iets. De even jaren de een, de oneven jaren de ander gebruiken. En zijn er parallelklassen, dan zou ik denken: de ene klas exemplaar A, de andere klas B, en het jaar daarop omruilen, enzovoort enzoverder.

Creativiteit is overschat

Groeten,

Temet

Kaori

Kaori

26-09-2017 om 13:51

Temet

ze kunnen volstaan met 3, je vergeet de combiklas, je zit al 2 jaar bij dezelfde leraar. Maar meer hoeven het ook niet te zijn.

En dan is er nog de categorie beter goed gejat dan slecht bedacht: je zoekt iets op internet et voila, klaar is het knutselen.

tenzij je op Freinet zit: dan moet het uit de kinderen komen, maar daar zie je dan ook niet klassikaal dezelfde knutsels ontstaan en doen ze allemaal zelf lekker wat anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.