Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:06

Dat gezeur van die docenten

Ik ben het gewoon zo zat dag gezeur van die docenten. Buurvrouw is docente en zat gewoon met droge ogen te vertellen dag het zo zwaar was dat ze tijdens elke vakantie wel een dag moest werken en in de zomer een hele week en elke dag lange uren moet maken. En dan vraag ik eens door, ze werkt 3 dagen per week maar moest in de laatste week van de zomer maar 2 dagen te werken. Die dagen was ik toevallig vrij en zag haar 8:30 wegfietsen en 15:30 thuiskomen het is 20 min fietsen dus echte lange dagen waren het niet. Vervolgens weet ik ook dat ze elke werkdag pas om 8 uur begint (na wegbrengen eigen kinderen naar kinderdagverblijf) elke werkdag is ze rond 16:30 thuis.....Nadat ze de kinderen heeft opgehaald bij de opvang. Ik weet ook dat ze in de avond veel sporten is en dan ook niet werkt! Maw normaal gesproken werkt ze lang niet de uren die ze hoort te werken.

Dit soort ervaringen had ik eerder met een vriendin die het allemaal zo zwaar vond dat lesgeven maar ondertussen was ze gepikeerd dat toen we na het werk afspraken ik pas 18:00 daar was. "Begin jij dan niet om 8 uur" was haar vraag. Toen legde ze uit dat ze normaal om 18:00 al boodschappen had gedaan en gegeten en tussendoor nog even een tukkie had gedaan.


Angela67

Angela67

30-08-2017 om 21:20

zwaar

dat is zo persoonlijk, daar hoef je volgens mij geen mening over te proberen te vormen.
Maar je kunt wel wat vinden van klagende mensen .
Als ik buren had die 'altijd' over iets klaagden dan zou ik dat sowieso niet zulke prettige mensen vinden. Dus zoek het in vermijden en zeg een beroemd O&O mantra op: erger u niet, verwonder u slechts!
En: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Mocht je zelf wel eens zeuren, dan weet je nu hoe irritant het kan zijn .
Groet,
Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2017 om 21:39

Nou...

Dan hebben jullie toch wat gemeen: klagen. Misschien tijd voor een gezellig bakje koffie samen.

Angela67

Angela67

30-08-2017 om 21:40

of . .

zoek een baan in het onderwijs
gr Angela

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:44

Tja

Moey het van me afschrijven. En ja ik heb overwogen het onderwijs in te gaan maar toen de tijd was er een overschot en ik heb geen zin in omscholing naast mijn werk.

Li

Li

30-08-2017 om 22:18

Tsja

De een heeft dit, de ander dat. Ik zou niet blij worden van 's avonds 30x hetzelfde proefwerk nakijken. Als het al zover kwam, want waarschijnlijk kon je mij na een weekje afvoeren.

ja?

Wat ben je nu zat? het gezeur van je buurvrouw, of het gezeur van 'docenten in het algemeen'.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

30-08-2017 om 23:03

Zo zat dat gezeur over docenten

Ik ben dat gezeur over docenten zo zat. Ik heb een buurvrouw die met een stopwatch bijhoudt hoe laat en op welke dagen ik naar school ga en weer thuiskom. Om dan met droge ogen te beweren dat ik maar een makkelijk baantje heb. Ze ziet echter niet wat ik thuis voor school doe.

Het is herfst

De trollen vliegen laag...
Get a life. Als je zo ver bent dat je gaat bijhouden hoe laat je buurvrouw thuis komt en wat en wanneer ze wat doet, kunnen we misschien op OO een paar fijne geraniums voor je regelen..?
Sini

@Emma

@Emma

30-08-2017 om 23:16

Haha Sfera

Je was me net vóór. Ik ben docent en weet je, kom eens luisteren in de lerarenkamer. Daar klagen we non stop over leerlingen en vooral over ouders en buurvrouwen die vinden dat ze het nog zwaarder hebben dan wij. Verder ben ik ook ouder van een schoolgaande puber, en je raadt het al: met andere ouders klagen wij wat af over de leraren van onze kinderen........

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-09-2017 om 13:14

je hebt werk en werk

en het scheelt ook nog enorm in welke mate werk je goed ligt. Hoe meer je het naar je zin hebt en hoe meer voldoening het geeft, hoe minder je zult 'zeuren'.
Zeuren tegen mensen die er niks van begrijpen is sowieso niet zinvol. Wat dat betreft doen jouw buurvrouw en vriendin het niet handig door jou als klaagmuur te benutten.

Ik heb ooit een onderwijsdiploma gehaald maar bleek niet zo enorm geschikt voor de praktijk, vooral niet toen ik thuis ook een gezin had. Ik vond het veel te druk, die combinatie. Elk moment op school moet je (in mijn beleving tenminste) 100% alert, opgewekt, assertief en adaptief zijn, dat lukte me niet. Maar ik ken iemand met een even ruim gezin als ik destijds had, die dit totaal anders beleeft en elke dag vrolijk en opgeruimd naar haar werk vertrekt.

Dat onderwijsmensen uitbundig tegen elkaar kunnen klagen heb ik tijdens mijn invalwerk gemerkt. Erg jammer, klagen werkt aanstekelijk en bepaald niet positief.

Onderwijs geven is een leuke en uitdagende taak (die echter wel lastig is geworden door alle bijkomende administratie, en veeleisender door het lesgeven op meerdere niveaus én de veelvuldige aandachtsmomenten die veel ouders (!) verwachten - vergeleken bij vroeger dan. Jonge leerkrachten hebben geen last van dat soort vergelijkingen, dat helpt vast!)

Teuntje

Teuntje

01-09-2017 om 15:52

Cultuur

Tuurlijk is leerkracht zijn een pittige zware baan. Maar zo zijn er buiten onderwijsland echt wel meer hoor. In b.v. het bedrijsleven en de zorg wordt af en toe ook heel veel van mensen gevraagd. Ook veel uren en lang niet altijd binnen werktijd en uurtje-factuurtje.
Klagen daarover is een beetje een werkcultuur dingetje, en het lijkt soms of die cultuur in het onderwijs wat meer uitgebreid is dan in andere takken. Zie Emma en Wilgenkatje.
Toen ik in de MR van school zat hoorden we (toen ook al!) vaak dat de leerkrachten het zoooo zwaar hadden en dat wij, ouders uit het niet-onderwijs, veel beter af waren. Grappige was dat er een paar ouders waren die uit het onderwijs kwamen maar om diverse reden elders werkten. Die getuigden stuk voor stuk dat hun werk nu echt niet lichter was (integendeel ) dan hun onderwijstijd.
Bij ons in het team (zorg) houden we elkaar er scherp op. Reken maar dat er heel wat te klagen is. En af en toe mag iemand dat even, als het heel hoog zit. Dan geven we herkenning, en vervolgens zeggen we, oke, klaar, en hoe gaan we dit nu positief oppakken, omdenken, van risico naar kans, etc. Dat is echt fijn want komt de werksfeer ten goede. Klagen brengt zelden iets goeds.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2017 om 19:02

Wilgenkatje

Ik bedenk me door dit onderwerp wat. Ik heb een jaar in een huis met drie onderwijzers gewoond en dat was niet altijd makkelijk. Ik was het jonkie in het huis en moest nog een beetje opgevoed worden vond eentje ervan. Ik kreeg overal commentaar op. Niet altijd onterecht, maar ook hier had een aardige toon de muziek leuker gemaakt. Het heeft verder niet mijn mening over leerkrachten beïnvloed. Mijn dochter heeft twee onderwijzeressen als vriendin en beide zijn leuke mensen die plezier in hun werk hebben.

Moemie

Moemie

01-09-2017 om 22:48

Yippie

Werken op school. Ik word er zo gelukkig van! Vooral omdat anderen zo jaloers op me zijn

Moemie

Moemie

01-09-2017 om 22:57

Sorry flauw van me

Dit was natuurlijk grappig bedoelt. Ik wilde het niet plaatsen maar drukte per ongeluk op de verzendknop. Tja, het was een lange dag op school....

Maar serieus. Werken op school heeft voordelen maar ook nadelen. Wat te denken van het feit dat je altijd in de schoolvakanties op vakantie moet (hoogseizoen) ook als je zelf geen kids meer hebt op school. Daar staat weer tegenover dat ik veel vakantiedagen heb. Ook moet je continue blijven leren/bijscholen. Ik zeg niet dat er niet meerdere beroepen zijn waarbij dit moet maar ik heb ook vriendinnen met makkelijke banen. Zij hebben bv flexibele uren, weinig stress en geen cursussen en/of vergaderingen. Ik denk dat alle banen voor-en nadelen hebben.
je zult mij echter niet horen klagen.

@Emma

@Emma

02-09-2017 om 10:22

Nu ff serieus

Ik heb in diverse gelederen van het onderwijs gewerkt: isk, vmbo, bovenbouw havo/vwo en nu hbo. De verschillen in werkdruk zijn enorm, althans, in mijn beleving, en die is erg persoonlijk. Als je altijd maar loopt te klagen zit je misschien wel op de verkeerde plek. Dat was bij mij het geval op de havo/vwo. Anderen vonden het daar weer prima. Soms moet je voor jezelf concluderen dat het niet (meer) zo bij je past en dan kun je beter wat anders gaan zoeken, en dat kan ook binnen het onderwijs. Nu voel ik me als een vis in het water, maar ik klaag ook wel eens hoor! Vooral als het scriptietijd is of als de studenten verwachten dat je een soort entertainmentbureau bent . Dat mag, en dat gebeurt overal. Ik laat me alleen niet meer gek maken, maar ik zie veel jonge, onervaren leerkrachten worstelen met structuur en werkdruk. Het is de taak van de scholen erop toe te zien dat jong enthousiasme wordt begeleid en ingezet en niet verzandt in geklaag. Je kan beter in gesprek gaan over het maken van keuzes met iemand die erg veel klaagt.

Jasmijn

Jasmijn

02-09-2017 om 10:47

wij zien alleen de voordelen en de tijd op school

Ik herken het wel een beetje wat "zat' schrijft. Maar wij zien niet alles natuurlijk. Wat ik zie bij de juffen op onze school is dat ze om 8.00 aankomen en ik zie ze meestal rond 16.00 uur weer wegfietsen (basisschool) Op woensdagmiddag vaak al veel vroeger. Dát zien wij. Ik weet niet wat docenten thuis allemaal moeten doen, maar 'zat' weet dat toevallig wel van haar buurvrouw. En als je dan ook nog weet dat ze alle vakanties vrij zijn dan kan ik me voorstellen dat iemand als 'zat' (die als klaagmuur gebruikt wordt door haar buurvrouw) denkt "nou, dat moet toch enorm meevallen allemaal". Zeker als je alle uren die dan wél thuis gewerkt moeten worden wegstreept tegen alle extra vrije dagen die daar tegenover staan die mensen in het bedrijfsleven níet hebben.
Maar misschien is het wel een klaagcultuur omdat iedereen altijd al doet/zegt tegen docenten dat ze 'maar een makkelijk baantje hebben', waardoor ze zich in de positie gezet voelen om te vertellen dat dat nogal meevalt en dat het echt geen luizenbaantje is hoor .... en dan start de klaagzang.

Lange vakanties ook nadeel

De werkdruk in de 40 weken waarin gewerkt wordt is dan enorm hoog: alles moet binnen die tijd (en je mag niet zeggen dat de rest vakantie is).
Ik ben zelf docent, maar met een 'normale' arbeidssituatie, dus 5 weken vakantie. Doordat je een heel lange periode achter elkaar moet werken ga je vanzelf anders met werkdruk om: het moet wel vol te houden zijn. Bijvoorbeeld nu, van 14 augustus tot 22 december, zonder onderbreking.
In de drie weken zomervakantie heb ik ook 3 dagen moeten besteden aan lesvoorbereiding en -planning, dus het is niet zo, dat je dan helemaal niets hoeft te doen.
Het is wellicht helderder als onderwijs, net als universiteiten, niet alles 'vakantie' noemt, maar onderscheid maakt in lesvrije periodes en vakanties. In die lesvrije periodes kunnen dan dingen opgepakt worden die anders bovenop het lesprogramma komen (studiedagen, nieuwe opzet van lesprogramma's, ict-ontwikkelingen, oudergesprekken etc.) Docenten moeten dan wel beschikbaar zijn, je levert dus de vrijheid in om je eigen vakantieperiode te kiezen. Daar staat tegenover dat de druk wat meer verspreid wordt en zaken die ook belangrijk zijn wat meer aandacht kunnen krijgen.

Tsjor

Inderdaad Tsjor

Ik denk dat de verwarring in het woord "vakantie" zit. Want ik heb inderdaad elke zomer een lesvrije periode van 6 weken, ik zit niet zes weken op het strand met een boek. Ik heb nieuwe lessen voorbereid, vakliteratuur bijgehouden (tijdens het schooljaar niet genoeg energie) etc. Tijdens de overige vakanties (herfst, Kerst, etc) zijn we vaak nogaan het nakijken (8 klassen à 30 leerlingen per klas = 240 essays/proefwerken/leesdossiers etc). Het is niet een klaagzang, meer een uitleg. Dus ja ik fiets inderdaad naar huis tussen 14:00 en 15:00 de meeste dagen, maar wat ik thuis doe zien Zat en de anderen niet. En drukte is relatief. Ik doe veel liever wat ik doe dan in de zorg werken, dat lijkt me pas (ook lichamelijk) zwaar.
Sini

Teuntje

Teuntje

02-09-2017 om 18:41

Moemie, Sini e.a

Nee, leerkrachten hebben het niet makkelijker of rustiger en werken niet minder dan iemand in een andere baan. Er is in het onderwijs ook gewoon een norm jaartaak en dat zijn zo'n beetje evenveel uren als bij willekeurig ander werk. En net als bij willekeurig ander werk ga je daar soms flink overheen.
Maar wat TS bedoelt denk ik, en dat zie ik hier en daar ook wel, is dat leerkrachten het andersom uiten, dat zij het echt wel veel zwaarder en moeilijker hebben dan de rest van de werkende populatie hoor! Klaagcultuur. Dat is jammer want het klopt niet en het hoeft niet.

Moemie

Continu bijscholen moet je volgens mij tegenwoordig in iedere baan waarvoor een wat hogere opleiding vereist is. De caissières bij de AH blijven misschien gespaard, en als er nog kantoren zijn waar koffiejuffrouwen rondlopen dan zullen die ook de dans wel ontspringen, maar zodra het een niveautje hoger komt heb je volgens mij jaarlijks cursussen voor van alles en nog wat. Soms verordonneerd door de baas, soms moet/mag je zelf kiezen uit een groter aanbod, maar leren zal je! En dat geldt niet alleen voor mensen in loondienst, maar ook voor zelfstandigen.

Wat voor werk doen die kennissen van jou, dat daarin niet bijgeleerd noch vergaderd hoeft te worden en er geen stress in voorkomt (voor zover jij dat weet)? En wat schuift dat? Net zoveel als een docentensalaris?

Groeten,

Temet

Moemie

Moemie

02-09-2017 om 22:57

Temet

Een aantal van mijn vriendinnen hebben baantjes bij kleine zelfstandigen. Geen grote bedrijven maar kleine bedrijfjes met minder dan 10 werknemers, soms zelfs minder dan 5. Ze doen daar administratief werk en hoeven nooit te vergaderen. Dit is overigens geen oordeel en er is niets mis mee. Ze worden verre van slecht betaald (een van hen echt wel beter dan ik) want de zelfstandige is afhankelijk van hen. Ze hoeven niet bij te scholen. Kunnen zelf hun werktijden inrichten als het werk maar gedaan wordt. Geen van ons klaagt over stress dus volgens mij is ieder van ons tevreden met haar baan.

lesvrij of vakantie

Sinilind, daarom zou het goed zijn om 'lesvrij' en 'vakantie' uit elkaar te halen. Dan heb je echt 3 weken vrij in de vakantie, maar je hebt ook 3 weken, waarin je op school vakliteratuur (gezamenlijk?) kunt bijhouden, nieuwe lesopzetten kunt maken, vergaderen, gesprekken met ouders etc.
En dan kun je 3 weken op het strand liggen. In die zin zou 'lesvrij' en 'vakantie' echt onderscheiden moeten zijn. Niet alleen voor de buitenwacht, maar ook voor de leerkrachten, zodat je de druk wat meer spreidt, niet over 40 weken, maar over 47 weken (scheelt echt); en vrij is dan ook vrij. Want wees eerlijk: als de school op maandag begint heb je niet meteen maandag 6 lessen achter elkaar. Het begint allemaal rustig: kennismaken, boeken ophalen, eerste vergadering etc. en op de derde dag of zo beginnen de lessen een keer.

Tsjor

Tsjor

Het begint helemaal niet rustig.

Ik heb maandag van 9 tot 5 vergaderingen / cursussen/ momenten met mentorklas / overleg. Er zijn nieuwe Digibord wAr niemand nog mee uit de voeten kan, en er is een experimenteel klasje voor hele ingewikkelde leerlingen waar ik les aan ga geven dat nog eea aan Voorbereiding vergt. Ik ben ook coach vsn een nieuwe collega die ik in moet werken waar ik maandag mee op moet starten.
Ik heb dinsdag een intensieve mentoraat dag met mijn h4 groep, die dubbel geboekt is met de profielwerkstukdag waar ik ook tijd aan,besteden moet (ik ben begeleider van zeker 5 tweetallen). En dan vanaf Woensdag volle bak lessen..

Niet om te klagen hoor, maar rustig is anders. Een normale leeswerk over een week of 3,4 is een stuk minder enerverend.

Ingrid

Leeswerk

Is lesweek. ( autocorrect...gr)

Triva

Triva

03-09-2017 om 02:37

ingridt (ot)

Waarom heb je die autocorrect niet uit? Ik herken je alleen al aan je fouten

Teuntje

Teuntje

03-09-2017 om 13:11

Ha ha Ingridt

Het is net Echt Werk .
Ik denk dat iedereen dat herkent, de week na een vakantie weet je van voor niet wat je van achter het eerst moet aanpakken. Het duurt echt even voor alles weer loopt en voor je weer bij bent, tot die tijd drukdrukdruk.
Ik denk dat tsjor bedoelt dat het goed zou zijn als de werkdruk in het onderwijs wat meer gespreid kon worden. Door de hoeveelheid aan vakantieweken moet het werk in minder weken worden gepropt. Voor fulltimers worden dat dan flinke werkweken met een hoge werkdruk.
Maar voor parttimers is het misschien wel een van de voordelen van werken in het onderwijs. Ik heb een vriendin in het onderwijs die 24 uur per week werkt. En de schoolvakanties vrij heeft. In de zomer vaak een week minder vanwege afbouw en opstart, maar er blijven beduidend meer weken over dan bij mij. Daarom krijgt ze het jaar rond een salaris gebaseerd op 22-nogwat uur, dat komt dan overeen met de jaaruren. Wil je een salaris van 24 uur dan hebben je werkweken net wat meer uren. Ideale deal, zou mij ook wel lijken maar dat kan niet bij ons. Max. 3 weken vrij tussen mei en september en verdelen met je collega's zodat er maar een deel tegelijk weg is.
Elk nadeel heeft zijn voordeel en klagen hoeft niemand.

Ga naar

om het even welk forum, van om het even welk land, en je zal een pak gezeur vinden over leerkrachten....

In B is, in het middelbaar onderwijs, een voltijdse opdracht (een "volledige lessenrooster" zeggen ze hier) 22 lesuren per week (= 22 * 50 min = 18,33h).
Naast die strikte lestijd op zich is er natuurlijk ook nog het toezicht op de speelplaats, het meewerken aan- en opzetten van- extra-curriculaire activiteiten, het maken van lesvoorbereidingen, het voorbereiden en verbeteren van taken en toetsen, de oudercontacten, de administratie, zoals individuele evaluaties en die op klasniveau, progressierapporten enzovoort, enzoverder.
Het zal wel doenbaar zijn, binnen een normale werkweek (hier 36 - 38h), maar nu niet dat het zo'n ongelofelijk geschenk is...

Een hier veel gehoord verwijt is, dat die leerkrachten toch wel verwend zijn, "met al die vakanties".
Dat klopt niet: leerkrachten hebben evenveel betaald verlof als het gros van de anderen: 20 werkdagen/jaar. Een deel van hun salaris wordt het jaar vooraf ingehouden en uitbetaald in de verlofperiodes die die 20 werkdagen/jaar overstijgen. Beginnende leerkrachten ontvangen een werkloosheidsvergoeding. Niks meer.

"Maar hé: als leerkracht/overheidsambtenaar heb je toch een zeer goed pensioen?". Ook dat klopt niet helemaal: het is deels waar dat leerkrachten, als overheidsambtenaren ("statutaire ambtenaren") een "goed pensioen" hebben. Dat komt omdat op hun salaris in verhouding veel hogere pensioenheffingen afgehouden worden. In vergelijking met gelijkaardige functies in de privé-sector, verdienen ambtenaren o.m. daardoor ca. 10% minder.
"Statutaire ambtenaren" kunnen niet intekenen op een privé-pensioenplan. Ze hebben een "beter" pensioen, maar dat is ook het enige wat ze hebben, in tegenstelling tot werknemers in de privé.
"Contractuele ambtenaren" (eigenlijk een interimke in overheidsdienst en het kan jaren duren eer je doorstroomt naar het statuut van statutair ambtenaar) zijn niet vast benoemd. Die kunnen wel een persoonlijk pensioenplan onderschrijven, maar daar staat tegenover dat ze op zowat alle andere vlakken fors benadeeld zijn.

Beginnende contractuelen hebben ook (vrijwel) nooit een voltijdse opdracht binnen een school.

Onze Vlaamse politici vinden dat blijkbaar wel leuk, om juf A te zijn rondstruinen voor 2h Nederlands in school A, 2h Frans in school B, een uur kunstgeschiedenis in school C en dan nog een uurtje taalbeschouwing in school D, om de dag af te sluiten met nog een uurtje literatuurbeschouwing Frans in school B...

Teuntje

Precies: 'Ik denk dat tsjor bedoelt dat het goed zou zijn als de werkdruk in het onderwijs wat meer gespreid kon worden.' En dat kun je al bewerkstelligen door een semantische oplossing: onderscheid maken tussen vakantieweken en lesvrije weken. Dan komen de overleggen etc. in de lesvrije weken terecht.
Ik begin na 3 weken vakantie direkt met les geven. Overleggen etc. worden later ertussen gepropt. Het voordeel is wel, dat je niet meer kunt doen dan wat er kan: er zit een natuurlijke grens aan je belastbaarheid: 's morgens, 'middags, 's avonds en in het weekend kan, maar dan houdt het ook op, meer kan echt niet.

Tsjor

Tja...

"...Die dagen was ik toevallig vrij en zag haar 8:30 wegfietsen en 15:30 thuiskomen het is 20 min fietsen dus echte lange dagen waren het niet. Vervolgens weet ik ook dat ze elke werkdag pas om 8 uur begint (na wegbrengen eigen kinderen naar kinderdagverblijf) elke werkdag is ze rond 16:30 thuis.....Nadat ze de kinderen heeft opgehaald bij de opvang. Ik weet ook dat ze in de avond veel sporten is en dan ook niet werkt! Maw normaal gesproken werkt ze lang niet de uren die ze hoort te werken...."

Gewoon een ergerlijke, jaloerse klapei met een banaal meningetje, dus?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-09-2017 om 21:30

Spijker op de kop Yvan

'Gewoon een ergerlijke, jaloerse klapei met een banaal meningetje, dus?'

Het vliegt inderdaad laag over....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.