Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:06

Dat gezeur van die docenten


Hanne

Euh... Geen geheim, ik verdien iets meer dan 1800€ netto per maand. Maal 13 is het echt geen 55000€ per jaar. Ik word betaald voor het geven van 17 lessen per week + al het voorbereidend werk dat erbij hoort, het nakijken etc. Daarnaast heb ik verschillende taken die erbij komen zoals mentoraat, internationalisering (organiseren van verschillende reizen en uitwisselingsprogrammas). Een middag per week ben ik kwijt aan vergaderen en een keer per twee weken een halve dag aan een opleiding dat vanuit school een verreist is. En alles wat ik zelf bij doe om op niveau te blijven. Ik schat dat ik per week ongeveer 40 uur bezig ben met mijn werk.
Het is geen armoede maar geen vetpot.
Sini

Mirjam, methodes

"methodemakers voldoen aan de vraag. Scholen en schoolbesturen kopen in zonder kijken."

Welnee, er wordt geen methode aangeschaft zonder dat daar zich eerst een werkgroep over heeft gebogen, ze een hele dag naar een beurs zijn geweest en wat nieuwe methodes uitgeprobeerd zijn in de klassen. En bij voorkeur wisselen ze vier of vijf jaar later weer van methode. Van elk vak. En gaat de werkgroep weer aan de slag. Gaat een hoop tijd in zitten!

skik

Hanne.

Hanne.

19-09-2017 om 23:30

Simpel sommetje

Op zich is het een simpel rekensommetje 27 euro x 36 uur PER week (fulltime) x 52 weken = 50.544 euro bruto per jaar op fulltime basis. Als fulltime 40 uur per week is kom je zelfs op ruim 56.000 euro bruto. Ex vakantiegeld en 13e maand die er blijkbaar ook is.

Ik gok dat je een contract van ongeveer 0,5 hebt. Dan kom je inderdaad niet aan die 50k.

Caesar

Caesar

20-09-2017 om 02:30

Flauw

Sinilind, wat een flauwe redernatie. Jij geeft jouw bruto uurloon. Dan vermenigvuldigt Hanne dat met een geschat aantal betaalde uren per jaar om een schatting bruto jaar salaris te maken. Dan zeg jij dat dat getal onzin is en je noemt je netto salaris op basis van een parttime dienstverband. Dat is flauw. Ji hebt met je werkgever een bruto salaris afgesproken, geen netto. Dat kan ook helemaal niet, want netto salaris hangt van veel persoonlijke zaken af. Bijvoorbeeld van eventuele aftrekbare betaalde hypotheekrente. Dus, doe niet zo flauw en noem hier je bruto jaarsalaris op basis van een fulltime dienstverband. Ik denk dat de schatting van Hanne wel klopt. En dat is echt geen slecht salaris. Fors meer dan modaal.

Zat

Zat

20-09-2017 om 06:46

Caesar

"Dat kan ook helemaal niet, want netto salaris hangt van veel persoonlijke zaken af. Bijvoorbeeld van eventuele aftrekbare betaalde hypotheekrente. Dus, doe niet zo flauw en noem hier je bruto jaarsalaris op basis van een fulltime dienstverband. Ik denk dat de schatting van Hanne wel klopt. En dat is echt geen slecht salaris. Fors meer dan modaal."

Sorry hoor maar als je iemand de les leest moet je geen onzin praten. Nettoloon heeft niets te maken met aftrekbare hypotheekrente!

Bruto jaarloon op fulltime basis

Is 51000. Makkelijk te berekenen met de app van de Aob.
Even een kanttekeninf: op mijn school ken ik geloof ik maar 3 mensen die een 1fte aansluiting hebben behalve de management.
Sini
Ps: ik heb geen hypotheek

Caesar

Ik vind het geen dramatisch salaris. Ik zei dat ik het geen vetpot vond. Klopt ook dat ik parttime werk (0,62fte). Meer dan dit zou ik het niet vol houden. Als je de rest van mijn post leed kun je zien dat ik veel liever kleinere klassen heb dan meer salaris.
Sini

Caesar

Caesar

20-09-2017 om 08:11

Zat

Netto loon inderdaad niet, netto inkomen wel. Dat was een vergissing.
Maar mijn punt blijft hetzelfde, als je salarissen wilt vergelijken, dan doe je dat op basis van bruto fulltime salaris.
Het is flauw om een geschat bruto fulltime jaarsalaris te ontkrachten door een netto parttime maandsalaris te noemen. Zeker nu blijkt dat de schatting van Hanne correct was.

Zat

Zat

20-09-2017 om 08:18

Caesar

Ja daar ben ik het wel mee eens. Je moet full-time vergelijken anders kun je het niet vergelijken. En dan is het echt een flink salaris.

Sinilind
Er zijn mensen die fulltime werken met een HBO+ opleiding en die graag zouden willen dat ze jouw parttime salaris hebben. Trek je het door naar fulltime dan zijn er managers die dat salaris nog niet eens redden.

Caesar

Caesar

20-09-2017 om 08:21

Sinilind

Goed dat je het bruto fulltime salaris hier noemt. Hieruit blijkt dat Hanne dus gelijk had met haar salaris schatting.
51K is een royaal salaris. Bijna 40% meer dan modaal. Jij werkt 0.62 fte, daarmee verdien je 15% minder dan modaal. Niet slecht voor een belasting van 0.62 fte.
Maar waarom zou jij niet kunnen opschalen naar fulltime? Wat doe jij anders dan de docenten die dat wel kunnen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2017 om 08:47

Huh

Maar 51.000 voor 0,62 fte is ruim 80.000 fulltime, en dat is echt geen 27 euro bruto.

Nee

51000€ bruto per jaar is voor 1fte

Caesar

Caesar

20-09-2017 om 09:15

Begrip

Hoewel ik het niet eens ben met de roep om meer salaris, begrijp ik de leraren ergens wel. Het rommelt natuurlijk al lang in onderwijsland. En er is veel onvrede over zaken die niet goed gaan. Ook bij andere organisaties zie je vaak dat die onvrede zich uiteindelijk uit in onvrede over het salaris.
Sinilind staat daar anders in: liever kleinere klassen dan een hoger salaris. Ik vind dat een mooi uitgangspunt.

Hanne.

Hanne.

20-09-2017 om 10:00

werkdruk en salaris

Ik blijf echt oprecht verbaasd dat je dit salaris als 'geen vetpot' beschouwt. Ik heb nooit gekeken naar de hoogte van salarissen in het onderwijs, maar nav de 'onderwijs betaalt slecht' berichten in de media was ik er vanuit gegaan dat het minder was dan wat ik zelf verdien. Nogmaals, mijn identieke uurloon beschouw ik als royaal. Ik val daarmee bij ons ook in de hogere salarisschalen. De schalen waar je niet meer los betaald wordt voor overwerk, maar waar dat al in je salaris inbegrepen zit.

Dat wil niet zeggen dat de werkdruk niet hoog is, maar ik vraag me daar daadwerkelijk af of er in het onderwijs af en toe ook niet eens kritisch naar de efficientie gekeken moet worden. Is alles wat verwacht (bedacht) wordt ook daadwerkelijk nodig is.

Elke week een middag (4 uur!) vergaderen is natuurlijk heel erg veel. Zelfs op een fulltime dienstverband ben je dan meer dan 10% van de tijd kwijt met vergaderen. Op jouw dienstverband is het bijna 20%. Mijn werkgever zou van zijn stoel vallen van het lachen als ik voor zou stellen om 20% van mijn tijd aan 'vergaderen' te gaan besteden.

Zit zelf meer in het primair onderwijs en zie het daar ook. Daar kan echt een efficientieslag worden gemaakt. Hardstikke leuk de creatieve werkvormen, en alle feesten en partijen, maar waarom ieder jaar opnieuw het wiel uitvinden? Het programma van het groep 8 kamp van dit jaar kan je volgend jaar weer gebruiken. Als je de kinderen dit jaar breuken leert door ze pannenkoeken te laten verdelen kan dat volgend jaar weer. En als de docent in de groep 7a een quiz bedenkt om de engelse woordjes te overhoren kan de docent uit groep 7b die toch ook gebruiken?

Waarom steeds iets nieuws verzinnen? Voor de kinderen maakt het echt niet uit. Als je zorgt dat je kant en klare programma's hebt liggen (desnoods 2 of 3 voor de afwisseling) kan je die steeds hergebruiken en bespaar je uren vergaderen en organiseren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2017 om 10:19

Groei

Waarschijnlijk zit je met dit salaris ook nog niet aan het maximum voor je functie. Bij ons (Rijksoverheid) duurt dat afhankelijk van je inschaling 10-17 jaar. De vergelijking met salarissen in het bedrijfsleven zal met een vak/studie als Frans ook anders uitpakken dan met economie of natuurkunde.

Klagen bij je baas

Sinilid "Of moeten we het altijd leuk maken, nieuwe methodes uitproberen, differentiëren (dus verschillende boeken moet raadplagen om verschillende opdrachten over de passé composé te vinden), flipping the classroom (en dus filmpjes moet maken/vinden voor de leerlingen om eerst thuis te kijken), Magister bijhouden, etc... Ik kan heel makkelijk 20 lesuren per week geven zonder vermoeid te zijn als ik dat bovenstaande niet hoef."
Je moet hierover klagen bij je baas, hoewel je er misschien zelf ook wat over te vertellen hebt in de sectievergadering.
Je kunt het er ook in de MR eens over hebben.

Lees je schoolgids eens. Welke beloften worden daar gedaan die eigenlijk niet reëel zijn? En wat staat er in het schoolplan (onze docenten worden regelmatig bijgeschoold naar de nieuwste inzichten van het onderwijs....)?
Is weer huiswerk, dat weet ik wel, maar daar begint het leed.

Scholen hebben altijd in wollige taal veelbelovende dingen geschreven over het onderwijs en hun aanpak en de weldaden daarvan (het kind centraal en dat soort flauwekul)
De Grote Verandering is dat scholen sinds midden jaren tachtig zo zoetjes aan steeds strenger aan die beloften gehouden worden. Door de rechter (Karina Schaapman), door de Inspectie, door de politiek.

De belangrijkste remedie tegen dit leed is heel eenvoudig: beloof minder.
Dan blijft dat over wat in realistische zin wel waar te maken is.

Helaas is het zo dat veel scholen vooral op uiterlijkheden (de foto's, de tekst, het gebouw) lijken te willen concurreren met elkaar. Minder beloven leidt tot minder leerlingen, zo vreest men.
Maar valse beloften leiden tot ontevredenheid. Bij ouders en leerlingen en bij leerkrachten.

Er is wel nog een andere verandering.
Tot ver in de jaren tachtig werd er genoegen genomen met de algemene inspanning van de school. Er werd door de Inspectie niet eens gekeken naar resultaten van leerlingen. Nu dat wel gebeurt ontstaan er allerlei neveneffecten. Maar ik denk dat dat zich niet meer terug draait. In ruil voor de subsidiegelden wil de maatschappij nu méér dan alleen maar kinderen van de straat.
Men wil dat die kinderen ook feitelijk wat leren.

Scholen die dat niet voor elkaar krijgen zullen in de toekomst door de Inspectie gesloten worden, zo is de wens althans.

Ik denk dat de school van nu een inefficiënt model is om tot feitelijk leren te komen.

Niet verplicht

Skik "En bij voorkeur wisselen ze vier of vijf jaar later weer van methode. Van elk vak. En gaat de werkgroep weer aan de slag. Gaat een hoop tijd in zitten!"

Dat zal allemaal best, maar het is niet verplicht.

De Inspectie controleert of de school de door zichzelf (al dan niet aan de hand van de methode) gestelde doelen haalt. Als dat te veel werk oplevert is de oplossing kinderlijk eenvoudig: andere doelen stellen.

Zo zit dat ook met het bijhouden van sociaal emotionele ontwikkeling.
De school die stelt dat dat factor is bij het zittenblijven van leerlingen, zal aannemelijk moeten maken dat er een soort van ontwikkeling op dat gebied plaats heeft. Daar komen al die methodes van en lijstjes over schoolrijpheid.
(Overigens niet zelden gemaakt door leerkrachten die zichzelf daarmee van nieuw en beter betaald werk hebben voorzien.)

Schrap het idee en het probleem én het bijbehorende werk lost als sneeuw voor de zon op.

Dat is het precies

Ceasar ". Dan zeg jij dat dat getal onzin is en je noemt je netto salaris op basis van een parttime dienstverband. Dat is flauw."
Ja. En dat is precies het punt dat ik eerder al maakte over de eisen van leerkrachten PO om hun salaris te verhogen. Het is zinniger om ze full time te laten werken. Dan wordt er meer verdiend en in verhouding minder gewerkt.

Dat geldt in het vo ook trouwens.

Een vriend van mij heeft jarenlang 1,5 fte in 40 uur gestopt. Een lesgeefbaan gecombineerd met een coördinatiebaan. Hij moet het wat rustiger aan doen van de dokter, dus heeft hij nog maar 1 fte.
Hij had vroeger zijn eigen bedrijf en vindt werken in het onderwijs een fluitje van een cent. Op voorwaarde wel dat je het niet moeilijker maakt dan het is.

Ik peins er niet over

Om 1fte te werken. Ik weet niet of het meer over mezelf zegt dan over anderen, maar ik heb vorig jaar iemand vervangen en 2 maanden lqng 0,9 fte gewerkt (24 lesuren) behqlve werken, slapen en eten deed ik niets anders. Daarnaast had ik geen idee wie er voor mijn neus zat, het waren anonieme leerlingen. 1fte is 27 lesuren, het betekent for onderbouw Frans 10 a 11 klassen. Meer dan 300 leerlingen per week. Weg differentiatie.

fulltime

Dat lijkt me een prima salaris voor een fulltime baan. Misschien zouden inderdaad meer docenten gewoon weer fulltime moeten gaan werken. Dan verdien je meer en werk je ook minder over. Ik herken dat namelijk wel. Ik werk fulltime. Ik heb collega's die 28 uur of 32 uur werken. Ze verdienen een stuk minder. En toch heb ik het niet het gevoel dat ik significant meer uren werk dan zij. Zeker de 32 uur collega's zijn in de praktijk ook fulltime bezig. Plus dat ze soms terug moeten komen voor vergaderingen en cursussen op vrije dagen. Dat hoef ik niet want dat is altijd onder werktijd. Ik werk ook wel een beetje over maar niet zo veel uren als mijn collega's dat doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2017 om 16:07

Kyana

Krijgen je parttime collega's die vergaderingen e.d. dan niet uitbetaald in salaris of verlof?

Wat noem jij fulltime eigenlijk? 36 uur? Het maakt best een groot verschil of de week standaard 36 of 40 uur is voor het salaris van mensen die parttime werken. Als mensen standaard overwerken en het alsnog volmaken richting 40 uur, is ook veel onhandiger dan als dat 36 uur is. Ik had er nooit moeite mee om wat langer te blijven, maar ik mocht dat wel ergens anders weer vrij nemen.

Laat dat nu ook maar weg dan

Sinilid "1fte is 27 lesuren, het betekent for onderbouw Frans 10 a 11 klassen. Meer dan 300 leerlingen per week. Weg differentiatie."
Als dat waar is dan is die differentiatie kennelijk niet zo belangrijk en kun je hem met je part time baan ook weg laten. Extra's doen bij een part time baan die bij een full-time baan niet vol te houden zijn is precies wat part time werken inefficiënt maakt.

Teuntje

Teuntje

21-09-2017 om 06:35

Kaaskopje

In de hogere salarisklassen hoort overwerk erbij, comes with the job. Niet gecompenseerd want wordt al geacht in je salaris te zitten. Dan maak je als parttimer makkelijk relatief meer uren dan als fulltimer.
Wat mij opviel in mijn MR-tijd is dat veel docenten denken dat dat uniek is voor het onderwijs, mensen in het bedrijfsleven kijken om 5voor5 op de klok en gaan hun jas aantrekken en doen thuis niks meer. Niet dus, Er bestaat een te rooskleurig beeld van het bedrijfsleven wat maakt dat docenten denken dat ze slechter af zijn. Nogmaals niet dus, het onderwijs is qua werkdruk en salaris echt niet uniek. Maar als je maar genoeg klaagt gaat zelf de overheid daarin mee.

Peer group

"veel docenten denken dat dat uniek is voor het onderwijs, mensen in het bedrijfsleven kijken om 5voor5 op de klok en gaan hun jas aantrekken en doen thuis niks meer"
Dat is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Docenten die omhoog promoveren naar schoolbesturen, uitgeverijen, orthopedagogische instituten of de inspectie, die hebben vaak wel van dat soort banen.

Zij werken 35 of 40 met nauwelijks overwerk en een full-time salaris.

Verder is de werkdruk die leerkrachten ervaren heel reëel en eentje die leerlingen ook ervaren.
Ze worden kierewiet van de drukte tussen de herfst- en de kerstvakantie, daarna begint het toetsen.
De piekbelasting voor leerlingen in het vo levert niet zelden een vakantie vol huiswerkdagen en een werkweek van 60 uur op.

Dat er ook veel kalme weken zijn waar lustig uit de neus gegeten kan worden, doet aan die hysterische pieken niets af.

Ja, dat zou anders moeten. Leerkrachten hebben daar het heft in handen. Moeten ze wel inzicht hebben in plannen en hoeveel tijd er nodig is voor (nakijk)werk. Daar ben ik er tot nog toe maar enkele van tegen gekomen.
Ik weet nog dat mijn zoon voor geschiedenis de opdracht kreeg om mijn zijn drieën een krant anno 1890 te maken 8 pagina's a2 formaat.

De leerkracht had het opdracht verstrekt op de voorlaatste dag voor de herfstvakantie, in te leveren in week 2 van januari ("oh ja, vergeet ik bijna.... zie opdracht met formulier, correct invullen svp")

Ik heb dat destijds maar eens begroot zoals ik dat in die tijd deed voor mijn eigen werk. Ik kwam op een schappelijk 80 uur werk. Er stond 15 uur voor, wat overigens ook niet haalbaar is binnen amper 2 lesweken voor maar één vak. Zeker niet aan de vooravond van de toetsweken.

Ik krijg niet de indruk dat hulpmiddelen als Magister het makkelijker maken voor docenten. Er zijn er nogal wat dat juist als extra belasting zien.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-09-2017 om 10:06

Miriam

Kerstvakantie bedoel je zeker? Anders is het juist wel goed gepland, maar wat een belachelijk grote opdracht.

Kaaskopje

Officieel zouden de parttime collega's inderdaad vast een andere dag 2 uur eerder weg mogen of zo omdat ze een vergadering hebben bijgewoond op hun vrije dag. Maar in de praktijk doet niemand dat. En als je het wel zou doen dan weegt die 2 uurtjes niet op tegen de stress en het georganiseer van op je vrije dag terugkomen.
Het probleem met parttime werken in een sector waarin het werk nooit echt af kan zijn is dat je gewoon heel makkelijk over je uren heen gaat. En als parttimer doe je dat meer dan als fulltimer.
Als je ergens werkt waar je om 17h de deur achter je dicht doet en thuis niks meer kan doen dan is het makkelijker om parttime te werken.
Maar in het onderwijs is het werk nooit echt af, je kan altijd meer doen. Je kan altijd meer tijd besteden aan lessen voorbereiden, aan vakliteratuur bijhouden, aan materiaal maken voor de lessen... Je moet echt zelf een grens stellen. En als fulltimer is dat gewoon makkelijker dan als parttimer. Omdat die grens veel vager is. Fulltimers werken ook over maar dat zal minder uren zijn dan parttimers. Bovendien is het als fulltimer veel makkelijker om te bewijzen dat je echt niet meer werk kan verzetten en je een vol pakket hebt. Er is veel minder ruimte om te schuiven.

Nog een verschil

tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs: op een basisschool heb je overwegend te maken met kinderen die nog aanhankelijk zijn, aardig, leuk, die nog idolaat kunnen zijn van de juf etc. Op de middelbare school heb je overwegend pubers die na 6 maanden school haten, alles onzin vinden en docenten hinderlijke obstakels. En dat 300 keer.

Tsjor

bieb63

bieb63

23-09-2017 om 14:29

Tjor

Deels zal dat zo zijn, maar vergis je niet in 10-plussers, die zijn vaak niet meer zo idolaat enz.

Daarbij valt en staat (m.i.) heel veel op het VO bij de manier van lesgeven. Kan je boeiend vertellen en uitleggen, de lessen interessant houden, duidelijk uitleggen, er een beetje sjeu aan geven enz., dan heb je de klas al gauw mee.

Teuntje

Teuntje

23-09-2017 om 16:33

Tsjor, VO of BO

Wat wil je hiermee zeggen? Dat het werken in het VO zwaarder is dan in het BO omdat pubers moeilijker zijn dan basisschoolkinderen?
Ik denk dat dat helemaal afhangt van de leerkracht in kwestie. Ik ken er in mijn vriendenkring die hun werk zo leuk vinden juist vanwege die pubers, heerlijk die adolescenten die zo uit hun ei komen kruipen. En met voorkeur op het VMBO, want die zijn zo heerlijk oorspronkelijk, elke dag weer wat nieuws, die VWO-ers zijn zo saai braaf... Die moeten er niet aan denken om op het BO te werken, poeh, met al die ouders die de hele dag komen zeuren dat hun Jantje toch echt een heel bijzonder iets-aan-de-hand kind is die heeel persoonlijk een heeeel aparte aanpak nodig heeft.... maal 30.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2017 om 16:51

Kyana

Ja, dat is wel zo. Als je terug moet komen voor een vergadering o.i.d., dan ben je zomaar 2 uur extra kwijt als je niet in de buurt woont en dan is je vrije dag alsnog een halve werkdag.

Ik heb altijd 32/31 uur gewerkt en dan ook alleen op vier werkdagen. Een normale werkdag, maar ipv 5, 4 dagen. Dat is wel zo duidelijk. Ik ben zelf ook een type die te makkelijk even doorgaat als het druk is. Als onderwijzer zou ik dat niet doen denk ik. Ik vind het best onrustig voor kinderen om twee leerkrachten te hebben.

Hier "Bovendien is het als fulltimer veel makkelijker om te bewijzen dat je echt niet meer werk kan verzetten en je een vol pakket hebt. Er is veel minder ruimte om te schuiven." ben ik het ook mee eens.

Op de school waar mijn kinderen gezeten hebben is nu het continurooster ingesteld. De kinderen zijn dagelijks om twee uur vrij. Dat lijkt me toch ook wel prettig voor de onderwijzers. Tussen de middag is het even doorbuffelen met een korte pauze, maar na afloop scheelt het toch ruim een uur waarin je nog wat werk kunt verzetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.