Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 20:24

Autorijlessen: wel/niet betalen?


Kostgeld.

Als mijn volwassen zoon met voltijd inkomen nog bij ons woont gaat hij ook een bijdrage leveren aan het huishouden. Niet omdat we hem niet kunnen "onderhouden", maar om direct te weten dat geld niet alleen voor de leuk is.
Arm kind, ik betaal zijn rijbewijs niet volledig, hij mag niet zomaar geld lenen en ik wil t.z.t kostgeld.

Fransien

Fransien

19-02-2015 om 12:48

Kan ook heel normaal gevonden worden

Onze gastouder heeft 3 (bijna) volwassen kinderen en de oudste twee zijn klaar met school en hebben een voltijds baan. Die twee betalen kostgeld en een deel van dat kostgeld gebruiken de ouders om de jongste zonder schulden door z'n studie te loodsen. De twee oudsten hebben MBO gedaan, de jongste doet HBO.
De twee oudsten vinden het alleen maar normaal dat hun ouders hun jongste broertje ook door z'n studie heen helpen, dat die toevallig duurder is en dat hun kostgeld nodig is om hem zonder schuld er doorheen te helpen, maakt hen niet uit.
De twee oudsten hebben hun opleiding, rijbewijs en dergelijke gekregen en betalen kostgeld om het voor het hele gezin mogelijk te maken een beetje comfortabel te leven.

Wij hebben het er nog niet over gehad

Maar met een zoon van 15 komt het rijlesmoment wel rap dichterbij. Hij is autofanaat, dus die rijlessen met 16,5 dat wil hij zeker doen. Mijn ouders en mans ouders vonden een rijbewijs bij de opvoeding horen, net als een studie. Man en ik staan er ook zo in. Dus ik verwacht dat wij voor beide kinderen studie en rijlessen zullen betalen, ongeacht hoe lang dat duurt of wat voor studie. Mits de geldbuidel het toelaat natuurlijk, maar wie dan leeft, die dan zorgt.
Over evenveel betalen voor je kinderen: gelukkig hebben mijn ouders nooit onderscheid gemaakt. Ik was al vroeg het huis uit en heb altijd gewerkt naast mijn studie zodat ik financieel niet op mijn ouders hoefde te leunen. Mijn zus en broer zijn veel langer thuis blijven wonen en konden voor zover ik weet het geld van hun bijbaantjes gewoon zelf houden. Heb ik nooit een punt van gemaakt. Toen mijn zus ging scheiden en tijdelijk wel wat financiële ondersteuning kon gebruiken hebben mijn ouders gevraagd of ik dat goed vond (want ik zou niet zo'n donatie krijgen en dat vonden ze ergens wringen). Ik heb ze hartelijk uitgelachen. Man en ik hebben het meer dan goed, ik zat niet te wachten op dat geld en zus wel. En zo gaat het nog steeds, broer en zus krijgen met regelmaat wat toegestopt. Geen punt, ik gun het ze van harte. Zo ga ik het later ook doen denk ik. Helpen wie het nodig heeft, en niet alles tot op de cent nauwkeurig verdelen.

Barvaux

"Verplichten te sparen werkt niet want kind ziet het geld dan nog steeds op zijn eigen bankrekening. Kind kan het kostgeld maar beter zien als vaste lasten wat gewoon meteen weg is, dus automatisch overmaken op het moment dat het binnenkomt."

Dat kan een keuze zijn en is prima, maar ik vind dat bij opvoeden ook hoort goed met geld leren omgaan. Dus verplichten te sparen en daar ook het nut van leren inzien (bij een voltijd baan). Als ik het spaar en apart zet, leert hij daar ook niks van.

Ik neem aan dat je als ouder je kind goed genoeg kent om in te schatten wat verstandig is. Als mijn kind zo blijft als ie is, zal hij heel rijk zijn op z'n 25e want het is een enorme spaarder. Bij een kind met een gat is z'n hand ben je waarschijnlijk voorzichtiger en is geld voor hem apart zetten beter.

Maar het komt erop neer dat ik het geld niet wil hebben. Daar staat waarschijnlijk iedereen anders in blijkt nu wel. Toen ik jaren geleden vernam dat het broertje van mijn man kostgeld moest betalen vond ik dat zo onaardig van mijn schoonouders.. mijn zusje werkte in die tijd ook en mocht gewoon alles houden om te sparen voor haar eigen huisje. Zo zou ik het dus ook doen. Enne... nee mijn schoonouders zetten dat kostgeld niet apart maar hielden het zelf om hun woonlasten te verminderen. Vond ik gewoon niet zo heel sociaal naar hun kind toe.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-02-2015 om 14:10

Skik

Van die studietoelage zal hij zijn studie en boeken moeten betalen. En zelfs met "maar" 1000 euro op zijn rekening krijg ik nu al bepaalde kwijtscheldingen niet meer en heb ik ook geen recht meer op een aantal minima-voorzieningen... Heb je een kind wat wil/moet werken en sparen; wordt jij daarop afgerekend. Van 900 Euro per maand is het lastig om zowel jezelf als je kind te onderhouden. Maar goed, als het zo ver is zien we wel weer.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 14:41

meisje klein

"Dat kan een keuze zijn en is prima, maar ik vind dat bij opvoeden ook hoort goed met geld leren omgaan. Dus verplichten te sparen en daar ook het nut van leren inzien (bij een voltijd baan). Als ik het spaar en apart zet, leert hij daar ook niks van."

Je vergeet wat. Van ons inkomen worden vaste lasten betaald, worden gewone losse uitgaven gedaan én wordt gespaard. Dat mijn kinderen, als ze klaar zijn met hun opleiding, kostgeld moeten betalen ontslaat ze nog steeds niet van sparen. Het gaat om het inhouden van een bedrag wat staat voor de vaste lasten.

Oneerlijk van je schoonouders, wat heb jij daar mee te maken?

Of wij dat geld houden of sparen zien we tzt wel.

Meisje klein.

Je zwager betaalde kostgeld, maar je man heeft dat nooit hoeven doen? En hoe oud was dat "broertje" dan? Ik krijg nu het idee dat je schoonouders een 16jarige vakkenvuller aan het leegplukken waren.
En...ik betaalde vroeger ook kostgeld en ik had een dikke spaarrekening toen ik op mezelf ging wonen. Dat ik kostgeld betaalde deed ik zelf, er is nooit om gevraagd. Thuiswonen als volwassene met een voltijdbaan is spotgoedkoop wonen natuurlijk.
Ik bedoel met kostgeld een bijdrage aan het huishouden, zoon hoeft zijn salaris niet in te leveren.

haha

Nee hij werd niet leeggeplukt hoor, betaalde zijn bijdrage voor kost- en inwoning (dat is kostgeld toch?) Voor de duidelijkheid: broertje ging vanaf zijn 16e naar het 'leerlingwezen', dus 4 dagen werken en 1 dag in de week op school. Dat noem ik nog geen volwaardige voltijd baan, maar goed... Man heeft tot zijn 24e gestudeerd en daarna gingen wij gelijk samenwonen. Heeft nooit kostgeld betaald en zelf zijn studie betaald.

Ik denk dat je zeker als je een lagere opleiding hebt, maar beter zoveel mogelijk in de gelegenheid moet worden gesteld om te sparen. Geld komt altijd van pas. Om een hypotheek mee te kunnen financieren of voor jezelf mee te kunnen beginnen. Het geeft je vrijheid om je leven in te richten.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 21:44

meisje klein

Je man heeft dus ook nooit thuis fulltime gewerkt, als hij dat wel had gedaan had hij vast ook moeten betalen.

"Ik denk dat je zeker als je een lagere opleiding hebt, maar beter zoveel mogelijk in de gelegenheid moet worden gesteld om te sparen. Geld komt altijd van pas. Om een hypotheek mee te kunnen financieren of voor jezelf mee te kunnen beginnen. Het geeft je vrijheid om je leven in te richten."

Daar zal niemand het mee oneens zijn maar soms vinden ouders dat er echt wel wat kan worden meebetaald aan de kost en inwoning. Soms is het ook een manier om op den duur je kind het huis uit te krijgen. Verder zeg je dat je het geen volwaardige voltijd baan vindt. Nee voltijd is het niet maar je moet gewoon erg oppassen met dat sparen waar zo'n 'adolescent' makkelijk bij kan. Dus ook als wij het niet nodig hebben moeten mijn kinderen bij een baan gewoon kostgeld betalen en daar is niets zieligs aan. Het is nog veel erger als die adolescent het geld over de balk gaat gooien en je kunt je kind nog zo goed opvoeden, je weet niet altijd met wie het kind te maken krijgt, zeker ook op het niveau van dat 'broertje' en mijn jongste.

vertstandige jongen

Broertje was wel een verstandige jongen hoor, een spaarder. Als je ziet dat je kind het over de balk smijt, dan grijp je in. Maar ik zou ze wel eerst mijn vertrouwen geven (en er tegelijkertijd bovenop zitten, dat dan weer wel).

Van dat geld wat hij verdiende had hij niet eens op zichzelf kunnen wonen, zelfs al had ie het gewild.
En voor de duidelijkheid: er is niets mis met het vragen om kostgeld, alleen ik zou het nooit doen.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 22:03

nou

Je vond juist wel dat er flink iets mis is met je als je kostgeld vraagt. Je hebt het over 'zielig' 'onaardig' en 'niet sociaal'. Noem dat nu maar "niets mis mee". Wat is het nu?

OK, OK...

Ik vind dat op zich nog steeds en zou het daarom nooit doen, maar ieder kiest daar zelf voor he? Als iemand daar wel voor kiest is daar niets mis mee. Zo goed?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2015 om 00:06

Niet alles gelezen

Wat je wel of niet betaalt, hangt helemaal af van wat jullie mogelijkheden zijn. Er is niets op tegen om financieel bij te springen bij rijlessen, maar er is ook niets tegen ervoor werken. Dat heeft mijn dochter gedaan.

Ik ken je zoon uiteraard niet, maar tussen nu en over anderhalf jaar kan je zoon zich nog zo ontwikkelen dat uit huis gaan tegen die tijd een hele logische stap voor hem kan zijn. Mijn jongste dochter studeert ook zo'n anderhalf uur autorijden van 'thuis' en woont daar op kamers. Afhankelijk van haar plannen gaat ze de ene keer met de bus en de andere keer met haar auto op en neer. Soms gaat ze op een dag heen en weer en dan gaat ze met de bus. Dat is gratis, de auto is inderdaad zo'n 15 euro. Op anderhalf uur afstand studeren en dagelijks op en neer reizen is best belastend hoor. Heel vroeg de deur uit en soms laat weer thuis. Mijn dochter heeft in haar eigen woonplaats ook een baan. Dat salaris is voor de funzaken. Het salaris wat ze hier in de stad verdient is voor de serieuze zaken. Toen ze 15 was had ik dit allemaal niet kunnen verzinnen

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 08:18

Kaaskopje

Mijn zoon kan wel bij jullie op kamers ))

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 08:48

kaaskopje

Mijn zoon kan nooit werken voor de fun als hij op kamers gaat of hij moet flink gaan lenen. Vergeet niet dat jouw dochter al gewoon 350 krijgt voor het op kamers gaan, nog los van een aanvullende beurs. Mijn zoon moet straks gewoon alles lenen en voor lenen vind ik op kamers zitten een beetje zonde van het geld als je ook thuis kan wonen. Hij kan dan beter maximaal lenen en dat geld sparen voor een deel van zijn huis later.

Overigens is het anderhalf uur met het ov, met de auto is het denk ik 45 min. Het is voor hem goedkoper om met de auto naar zijn studie te gaan en thuis te wonen.

Ik zie hem alleen op kamers gaan met een paar goede vrienden in één huis. Alleen ergens zit echt niet in zijn karakter maar wie weet.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2015 om 00:21

Barvaux

Je zoon zou gek worden bij ons. Katten, hond(en), buitenspelende kinderen als hij eens uit kan slapen... pfff

Ja, je hebt gelijk wat mijn dochter betreft. Maar ze leent nu ook om het op kamers wonen te kunnen financieren. Haar inkomen is niet zo vast, dat ze daar blind op kan varen. Ze heeft twee banen, maar het is maar net hoeveel uur ze ingeroosterd wordt bij allebei de banen.

Mijn dochter wilde ook absoluut niet alleen op een kamertje. Ze woont nu in een gewone eensgezinswoning met een paar andere meisjes. Ze delen alles, dus ook de borden in de kast. Studeren en slapen doet ze in haar eigen kamer.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 05:10

Zoiets zou mijn zoon wel willen inderdaad maar ik denk dat hij het liefst 1 of max 2 nachten in de week ergens een nachtje logeert ivm de kosten. Veel mensen hebben een reistijd van 1 uur enkele reis en daar komt dan 5 uur per week bij. Hij heeft ook niet vijf dg van 8-17 pfzo. Max 22 uur plus samenwerkopdrachten begreep ik. Nou ja. We zien wel.

Elfje65

Elfje65

22-02-2015 om 18:35

Hier

Heeft oudste zoon voor 18e de helft van een pakket en voor zijn diploma de ander helft gekregen. Wel duidelijk gemaakt dat bij een herexamen hij de helft van het examen en de lessen moest betalen. Helaas slaagde hij pas bij zijn 4e keer. Heeft hem alsnog 650 euro gekost. Ons dus 2500 euro. Hij had het geld. Wij willen onze jongste ook dit geven maar hij heeft geen baan. 650 euro kan hij niet ophoesten. Nou is hij blijven zitten, dus langer de tijd om dit cadeau te geven Maar gelijke monniken, dus hij gaat ook de helft van de extra lessen en examens betalen en zal hij dus eerst een baan moeten vinden voor wij hem dit cadeau geven. Hopelijk voor hem en voor ons gaat dit sneller. Toch vind ik het wel een verschil of je zoon HBO of MBO doet, zeker als je de studie betaalt. Een MBO studiefinanciering is een schenking, een HBO een lening. Als je als ouder de studie betaalt, wat wij ook doen, mag je best hier een onderscheid in maken. Tenzij je alles makkelijk kan betalen, dan is het geen issue.

zebra

zebra

10-02-2016 om 10:00

ook hier

zijn we al aan het nadenken hoe we dat tzt gaan doen met het bekostigen van de rijlessen. We hebben een 17 jarige zoon die na de zomer, mits hij slaagt voor zijn havo diploma, naar de hogeschool gaat. Hij reist dan elke dag op en neer en kan daardoor thuis blijven wonen.

De kosten voor de opleiding en allerlei aanverwante zaken betalen wij, hoe we dat met de rijlessen gaan doen weten we nog niet precies. Ook niet wanneer daarmee gestart wordt. Al denk ik het wel makkelijk is als hij zijn rijbewijs binnen heeft als hij op den duur (3e jaar) aan zijn stage moet beginnen. Het openbaar vervoer is in deze regio niet optimaal (zuidwesten van het land).

We hebben geld op een aparte rekening gezet voor de studie (en eventueel rijbewijs) en hopen dit nog een aantal jaar te blijven doen. Al kunnen we natuurlijk niet in de toekomst kijken wat betreft onze banen. We staan niet negatief tegenover het aangaan van een studielening als dat echt nodig is voor de studie (niet voor feesten ed, dat betaalt hij maar van zijn baan als vakkenvuller).

Ik begrijp dan ook heel goed dat Barvaux nu al vooruit aan het denken is/was (het is al een oud draadje) hoe ze een en ander gaan doen qua betalen van de kosten voor de oudste.

Elfje65

Elfje65

10-02-2016 om 22:54

Komt mij bekend voor

Deze vraag, volgens mij heb je 'm ooit al eerder gesteld. Maar goed, ik vind het een rare redenering dat jouw zoon, omdat hij toevallig beter kan leren dan zijn broertje zelf (een deel) van zijn rijbewijs moet betalen. Of allwbei niet of allebei wel.

Stenna

Stenna

10-02-2016 om 23:22

ander probleem

Wij willen wel de rijlessen van studerende zoon betalen. Inderdaad vind ik het bij de opvoeding horen en het lijkt mij handig (ook voor mij!) als hij het heeft.Verder heb ik veel meer vertrouwen in hem zelf qua keuze drank en rijden dan in zijn vrienden waar hij wel eens mee meerijdt. En naar mijn eigen ervaring haal je het jong toch veel makkelijker dan 10 jaar later.
Maar hij wil niet! Heeft er geen zin in zegt hij (zelf vermoed ik dat hij het stiekem eng vindt, tis niet zo'n held). Suggesties voor oplossing?

Elfje65

Elfje65

10-02-2016 om 23:25

Dat is grappig.

Is inderdaad hetzelfde draadje. Ik zie nu pas de datum bij starttopic. Blijkbaar ben ik van mening veranderd in een jaar tijd.

Elfje65

Elfje65

10-02-2016 om 23:28

Stenna

Gewoon een proefles geven, waarschijnlijk gaat hij over stag. Zoon wilde ook niet echt, maar is nu zo blij dat hij m heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.