Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 20:24

Autorijlessen: wel/niet betalen?


Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 22:46

en ja

Hij mag nog steeds niet lenen voor de leuk. Interessant dat jullie daar blijkbaar allemaal zo voor zijn. Ik vraag me af waarom iedereen zo tegen het nieuwe studiefinancieringssysteem zijn. Fijn lenen voor de leuk en je kind met de max studieschuld laten beginnen is helaas niet mijn manier van opvoeden. Lenen is prima waar nodig. Niet om te feesten. Als hij dat wil is er ook tijd om te werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2015 om 23:42

Nou geef je er wel een heel aparte draai aan...

Ik heb niet gezegd dat ik voor lenen ben. Ik heb gezegd dat ik daar niet over ga.
Hij is dan 18 en is zelf gesprekspartner van de IBG, de bank en wat nog meer. Ik ga dan echt zijn post niet meer open maken en zijn bankafschriften controleren.

wij

hebben voor oudste 2/3 betaald mits zij wel geld op de bank zette. Niet dat zij haar weekendbaantje helemaal op maakte aan kleren etc en dat ik alle rijlessen bekostigde. Dit is trouwens een dure grap hoor, pfff....
Overal staat bv een instappakket voor 24 lessen(= 1600 euro en dan nog theoriecursus met examen van 125 euro) en dan tussentijdsetoets en examen maar dat haalt hier echt bijna niemand. Zoon van vriendin die heel snel kon rijden had er 28. Je moet dan nog losse lessen bij kopen en dat maakt het veel duurder. Dochter had 36 lessen nodig en dat was hier wel redelijk snel.

Wij hebben vanaf de geboorte een bedrag apart gezet voor allebei, daarvan wordt voor ieder t een en ander betaald, soms een skikamp en ook de rijlessen voor de ander weer een laptop etc.
Dochter gaat en dure studie doen terwijl zoon waarschijnlijk HBO gaat doen.
Dat staat hier wel los van. We kijken wat we voor ze kunnen doen en ook opa en oma helpen mee om dus wat dat betreft hebben de 4 kleinkinderen van mijn broer en mij bof. Ze krijgen allemaal een x bedrag en wat ze er mee doen, studie,hypotheek is verschillend.

Kosten opleiding.

Zijn de kosten voor hbo enorm veel duurder per jaar? Leerling is ouder dan de mbo'er en kan sf aanvragen ( niet voor de leuk ). De jongste gaat eerder naar mbo, dus kinderbijslag, maar geen ov. Misschien zijn er voor dat mbo wel veel materialen nodig en flinke reiskosten.
Ook het toekomstige salaris is nog maar afwachten. Misschien moet de hbo leerling wel een baan op mbo niveau nemen omdat er geen passend werk is. Misschien wordt de mbo'er wel een prims zelfstandige met goede inkomsten.
Ik loop hier wat over te malen, ik zou aan de opleiding nog geen toekomstig inkomen vast durven zetten. Daarom zie ik school en rijbewijs totaal los van elkaar qua schenking van onze kant.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2015 om 13:18

Ja dat lijkt mij ook Wil

Ik kijk naar wat nu kan en daar handelen we naar.

Nu kunnen we het rijbewijs van oudste betalen en doen we dat. En ik verwacht dat, ijs en weder dienende, dat we de rijbewijzen van de jongste twee ook kunnen betalen.
Mochten we tegen die tijd allebei onze baan kwijt zijn en rondmoeten komen op bijstandsniveau of erger, dan gaat het rijbewijs van de jongste twee echt niet mijn grootste probleem zijn. Schat bovendien in dan mijn redelijke oudste dan wellicht zijn zusje en broertje wel een bijdrage zou willen geven.

Ze krijgen wat ze nodig hebben. En een beetje meer. En de rest mogen ze zelf betalen.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 13:28

maar ginny

De situatie die jij schetst (met redelijke oudste) is wel heel erg vooruit denken en ik blijf het vreemd vinden dat ik dat niet mag.

Wil: MBO'ers krijgen straks ook OV en MBO doe je omdat je geen startkwalificatie hebt en ja dan is onderwijs nog gratis. SF bestaat niet meer en als wij alles betalen voor oudste dan kost dat behoorlijk wat geld dat jaar en ik weet dus niet of daar dan nog rijlessen bij passen. Nogmaals: we weten het nog niet... Het verschil tussen een jaar MBO en HBO kan wel oplopen tot 2500 euro en als jongste BBL gaat doen gaat hij dus verdienen in plaats van betalen en is het verschil dus nog groter.

Ik zie overigens geen verschil tussen kind laten lenen of kind niet laten lenen en het rijbewijs betalen maar blijkbaar ziet iedereen dat hier anders Als je kind laat lenen en het rijbewijs betaalt is het dus nog steeds ongunstiger uit dat jongste en dat mag niet hier (foei).

Verder heeft mijn oudste geen opleiding op het oog die tot werkloosheid gaat opleiden dus dat komt wel goed. De meesten hebben tijdens hun studie al werk in het veld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2015 om 13:34

Dat is het m nou net

Ik denk daar niet over vooruit. Dat zou betekenen dat ik dat van hem verwacht. En dat is dus niet zo, ik verwacht niks van hem. Net zo goed als ik inschat dat ie nooit geschiedenis zal gaan studeren schat ook in dat ie dit zou doen. Maar ik hou daar nu geen rekening mee, anticipeer daar niet op, etc.....

En verder mag jij doen wat je wil. Mijn zegen heb je. Maar je klinkt in mijn ogen als iemand die zichzelf en haar kinderen erg vastzet. Nogal strak van de planning enzo....

Fransien

Fransien

11-02-2015 om 14:14

Hier

Hier hebben we gezegd dat de kinderen krijgen wat ze nodig hebben, binnen het redelijke.
We hebben al een behoorlijke spaarpot voor als de oudsten gaan studeren, van de jongste weten we niet of hij dat wil/kan. Toch krijgen ze van ons allemaal het collegegeld of het lesgeld van het MBO. Voor mij is dat gelijk behandelen, niet op de cent bijhouden of je iedereen hetzelfde bedrag geeft.
Toen ze wat kleiner waren heb ik ook wel eens uitgelegd dat de oudste met een groeispurt bezig was en daardoor nogal veel nieuwe kleren en schoenen nodig had en dat de ander dat ook heus zou krijgen als hij een spurt kreeg. Mocht hij geen grote groeispurt krijgen, was het ook niet nodig en kreeg hij het dus nu ook niet om die mooie doos technisch lego voor te kopen.
Meisje ging op turnen en kreeg een turnpakje van ons, jongen ging op atletiek en kreeg z'n sportschoenen van ons.
Meisje was snel klaar met haar zwemdiploma's, jongen had veel meer tijd nodig.
Zo blijft het bij ons gaan, je krijgt de dingen die je nodig hebt om te leven en te leren, en nog wat te sporten van ons. Voor feesten, beesten en keten mag je werken. Voor niet noodzakelijke maar wel leuke/nuttige dingen zoals een jaar naar het buitenland ook, al zullen we proberen bij te dragen.

Barvaux

Ov voor mbo is pas in 2017 toch? Dan ben ik al een rijbewijs kwijt aan vervoer. Mijn zoon gaat naar het mbo omdat dat het vervolg is op T diploma, niet ( alleen)om een startkwalificatie te halen. Misschien na het mbo verder leren of een dure cursus? Ik heb geen idee, we zien het wel. Ik ben aan vervoer straks bijna net zoveel kwijt als de hbo opleiding kost.
Sf bestaat niet meer, dat is een lening geworden. Maar als je kind een baangarantie heeft en een hbo passend inkomen is dat ook geen probleem. Zeker niet als hij werkt en thuis woont.
Ik zie serieus het verschil op dit moment niet. Alle argumenten die jij noemt tellen niet als je 16/17 bent naar mijn idee.
Dus ik blijf van mening:beide of geen van beide het rijbewijs cadeau. Als ik 2 of 3 kinderen had zouden ze dus allemaal hetzelfde krijgen als dat op dat moment in mijn vermogen ligt.

Mussie

Mussie

11-02-2015 om 16:58

snap het

Ik snap je overwegingen heel goed. Ten eerste vind ik helemaal niet dat je ver vooruit aan het plannen bent, mijn kinderen zijn geloof ik net zo oud als jouw kinderen en we hebben het regelmatig over dit onderwerp met vrienden. Ik snap ook dat je je jongste dat rijbewijs zeker mee wil geven om hem meer kansen te geven. Ik vind het juist raar dat mensen altijd hun kinderen zo gelijk willen behandelen. Mijn kinderen zijn enorm verschillend en de een is meer gebaat bij de ene aanpak en de ander bij een andere aanpak. Bovendien moet je twee rijbewijzen en twee studies ook maar even kunnen ophoesten, en als dat niet kan zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Bij jou is dat studiekosten voor kind 1 en studiekosten en rijbewijs voor kind 2. Prima keuze lijkt me. Ik vind je idee om oudste zelf te laten sparen voor een soort startbedrag eigenlijk wel een goeie. Misschien ga ik dat hier ook wel toepassen alleen heeft mijn 16 jarige absoluut geen zin in rijlessen dus vraag me af of hij wat zal sparen. En reken maar dat ik dat weet want ik ga echt z'n financiën niet compleet los laten op de dag dat hij 18 wordt! Daarvoor heb ik het te vaak mis zien gaan in m'n omgeving. De ene 18 jarige zal die zelfstandigheid prima aankunnen maar die van mij zijn altijd wat trager als het om praktische zaken gaat.

guera

guera

11-02-2015 om 17:20

Wel betalen

Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Ik vind gelijke monniken gelijke kappen. Beetje lullig als jongste rijbewijs wel krijgt en hij niet omdat opleiding duurder is. Alsof hij daar iets aan kan doen. Ik zou het omdraaien. Wel rijbewijs betalen. Ik ken veel mensen die dat niet kregen van ouders en op latere leeftijd er zo gigantisch lang over deden....Anyway dus rijbewijs betalen en dan minder bijdragen aan studie en meer lenen. Het Is gewoon investeren in de toekomst en echt geen ramp. Daarbij die reistijd is echt killing. Gaat ook enorm ten koste van sociale integratie want hij moet altijd laatste trein naar huis of ergens logeren. Ik zou zeggen. Op kamers en dan hele plaatje berekenen en daar hoort voor de leuk ook bij. Jullie dragen iets bij, hij zelf met werken en rest lenen. Het deel voor de leuk daar werkt hij dus voor. Het Is maar hoe je het bekijkt ...

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 19:50

wil40 en guera

Het is uiterlijk 2017 en dat is dus voor mijn jongste vroeg genoeg dus in mijn geval is dat geen probleem. Ook al niet omdat hij het wellicht kan fietsen.

Leg nu eens uit wat het verschil is tussen WEL een rijbewijs geven maar je kind laten lenen en aan de andere kant het kind niet laten lenen en GEEN rijbewijs geven. Mijn andere kind zal nooit een lening krijgen voor de studie dus als je moet kiezen tussen één van die twee komt oudste er altijd financieel slechter uit. Het vreemde is alleen dat jullie lenen wel ok vinden en een (deel van het) rijbewijs zelf betalen niet. Graag dan ook hier een antwoord op?

Guera: het is niet de bedoeling dat hij vaak met de auto gaat, dat zei ik al, dat is 100 km op een dag en dat kost best veel geld (niet alleen de brandstof natuurlijk). Voor een keertje kan dat wel maar dat was niet de insteek van het rijbewijs.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 19:50

Mussie

Dank voor je reactie!

Barvaux

Het gaat mij niet om wel of geen lening, het gaat mij om het idee dat je voor je jongste het rijbewijs cadeau doet omdat hij in de toekomst minder gaat verdienen en omdat je minder geld kwijt bent aan zijn studie.
Ik zie opleiding, toekomstige carrieres en salaris los van het cadeau geven van een rijbewijs op 17 jarige leeftijd.
Ik vind dat koffiedik kijken, jij kan dat nu al meenemen in je rekensom voor de toekomst. Soort ( positieve?) discriminatie en vooroordelen.
Ik vind het juist een prima plan om als de eerste rijles in aantocht is een leuke envelloppe te vullen. Voor beide hetzelfde bedrag als ze er aan toe zijn en de rest mogen ze zelf doen.

Hierzo

Hierzo

12-02-2015 om 07:45

Barvaux levert het op wat je hoopte?

In je beginposting vraag je of er nog andere ideeen zijn. Ja hoor, volop. De meeste andere ideeen zijn in de trant van, loskoppelen rijbewijskosten en opleidingskosten. En die worden door jou categorisch aan de kant geschoven en je legt iedere keer uit waarom jullie het gaan doen zoals je had bedacht. Prima natuurlijk maar wat wilde je dan met de vraag? Het kan natuurlijk dat dit je helpt om je eigen plan goed te doordenken met andere aspecten erbij en dat je nu er nu vaster van overtuigd bent dat jullie plan echt is wat jullie willlen, dat is dan mooi.

Ali

Ali

12-02-2015 om 07:54

Rijbewijs voor allebei

Rijbewijs krijgen mijn kinderen sowieso. Bijdrage studie ook, de een zal waarschijnlijker een goedkopere studie doen. En daarnaast leg ik onze bijdragen voor de kinderen niet op een weegschaal. Als ze echt financiële hulp nodig hebben, helpen wij zoveel als het kan, als onze portemonnee het toelaat. Ook later, als ze nog volwassener zijn. Je weet nooit wat er op je pad komt. Ziekte, faillissement, oid. En dan is het niet zo dat het andere kind hetzelfde bedrag krijgt.
Mijn broer heeft veel meer gehad dan ik, denk ik, als ik het bij elkaar op zou tellen, maar hij had het nodig, en ik niet. En precies zo ga ik het ook doen.

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 07:56

Hierzo

Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik helemaal niet weet hoe we het gaan doen en daar zijn we niet drie dg later opeens wel uit.

Het verbaast me dat mij verweten wordt dat ik teveel wil regelen of vaststellen terwijl het over een hele grote kostenpost gaat de komende 5,5 jaar. Het verbaast me nog meer omdat het deel autorijden al over een half jaar kan beginnen en ik dan niet meer terug kan als ik heb gezegd dat wij het wel betalen. Verder verbaast het me dat als ik vraag waarom ik oudste WEL mag laten lenen als ik het rijbewijs zelf betaal maar niet andersom. Je kunt de studiekosten van de één niet vergelijken met de ander. Heel veel brusjes zitten in de omstandigheid dat de één HBO doet en straks (of nu al) veel moet lenen terwijl de ander MBO doet en niet hoeft te lenen of zelfs gaat verdienen. Niemand vindt het een probleem als dat zo gaat maar als je andersom kiest: kind, ik zorg dat je in principe zonder lening door je studie kan maar we weten nog niet of we je rijbewijs geheel of gedeeltelijk gaan betalen is dat fout? Probleem is dat het rijbewijs er bij opgeteld wordt en dat kan wel eens net teveel zijn hier maar een heel rijbewijs is goedkoper of max net zo duur als een jaar collegegeld, boeken en andere spullen. Je weet niet hoe duur een rijbewijs halen gaat kosten en dat is lastig. Als kind zelf laat zien dat een rijbewijs voor hem belangrijk is en daar vooraf eerst een bepaald bedrag voor spaart kan ik er makkelijker wat bij leggen. En bovenal weet ik nog steeds van velen hier die mijn manier afkeuren nog niet waarom je je kind zo loslaat als het 17,5 is voor wat betreft lenen. Ik wéét toevallig dat ik dit kind zo los kan laten (die appel en die boom) maar ik vraag me af hoe makkelijk anderen denken over een lening van max 50.000 euro en waar je je kind dan mee laat beginnen in zijn leven. Nogmaals: als dat nodig is is het nodig maar zomaar zonder overleg en de kans dat dat geld verbrast wordt?

Sawo

Sawo

12-02-2015 om 08:40

Plannen

Toen onze kinderen 12 en 14 waren vroegen ze of wij het rijbewijs zouden betalen als zij niet zouden roken en drinken. Dat hebben we toen al toe gezegd.
Zelf heb ik een deel van het geld voor mijn rijbewijs op mijn 25e gekregen van mijn ouders. Maar naar mijn idee haal je rijbewijs makkelijker als je jonger bent.
We geven de kinderen een vast bedrag voor hun studie. Los van de totale kosten zullen ze de rest voorlopig gaan lenen. Dan kunnen we later altijd nog een deel van hun schulden betalen maar hebben we nu nog wat financiële ruimte.
Succes
Saar

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 08:42

Sawo

Ja, dat is ook een manier en prima overdacht, ik zou niet weten waarom je dat niet ver vooraf mag bedenken.

Vraagje: stel dat een kind van jou een goedkope MBO studie doet met leren en werken. Krijgt dat kind dan ook dat vaste bedrag voor studie helemaal? Of krijgt het kind dan alleen wat nodig is voor de studie waar een kind op het HBO dus bij moet lenen?

Barvaux

Misschien is het teveel geld in korte tijd? Je zoon ģaat hbo doen en kan over een half jaar starten met rijlessen. Dat kan, maar is dat direct noodzakelijk? Het belangrijkste eerst. Zijn opleiding. Jullie willen dat het liefst schuldenvrij. First thing first. Starten met de opleiding en over een jaar eens verder kijken?
Je zoon heeft dan de kans een baantje naast zijn studie te vinden en wat te sparen het komende jaar. Rijbewijs is belangrijk maar moet dat direct met 17,5 jaar? Zelf kan je die onkosten ook het komende jaar nog bewaren en beter overzien of jullie het gaan redden zonder een studielening.
Geld lenen wat onnodig is, zou ik zonde vinden, dat ben ik met je eens. En ook ik zou bij mijn 18 jarige een vinger in de pap houden wat betreft geldleningen. In overleg, dat wel, maar loslaten en steek je onnodig maar in de schulden, nee dus.

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 08:52

wil40

Kijk, dat krijg je door zo'n draadje... er werd gezegd dat het zo vreemd is dat ik zo ver vooruit kijk. Als ik dan zeg dat kind over een half jaar (dan is hij namelijk 16,5) kan beginnen met autorijlessen wordt er niet gezegd dat ik gelijk heb en dat dat helemaal niet zo ver vooruit is maar ga jij bijvoorbeeld zeggen dat het dan nog helemaal niet hoeft. Je mist het punt volledig.

Als ik toch al weet dat hij het rijbewijs van ons volledig krijgt dan kan ik ook zeggen, doe het dan meteen maar want hij gaat pas met 17,5 studeren (wederom, we zijn er nog niet uit) maar dan komen juist die bedragen niet allemaal tegelijk. Als mijn oudste in het derde en vierde jaar zit gaat jongste naar het MBO en als hij geen BBL opleiding gaat doen dan worden die twee jaren in verhouding de duurste van onze tijd als ouders. Daar hoef ik dan geen dubbele rijbewijzen bij te hebben maar goed ik mag niet zover vooruit denken...

wat kan je, wat wil je

Wat je kan betalen is afhankelijk van de mogelijkheden. Heb je bijv. voor de kinderen een apart potje opzij gezet? Voor mij zou dat voor allebei de kinderen gelijk zijn. Als de een één goedkopere studie heeft gedaan, kan hij het bedrag wat 'over' is gebruiken voor spullen voor een 1e huis, of aanbetaling op een evt hypotheek. Voor het kind met een duurdere studie blijft er in dat opzicht minder over, maar die heeft dan weer een diepte-investering in zijn toekomst gedaan.

Ik ben het met je eens qua lenen hoor. Mocht mijn kind 18 zijn en er is geld tekort dan heb ik liever dat hij eerst bij mij aanklopt voor geld dan een lening afsluit. Ik zou ook na zijn 18e vinger aan de pols houden wat betreft financiën.

Een rijbewijs beginnen op 16,5 jarige leeftijd zou ik alleen doen als je kind bij het behalen van het rijbewijs ook regelmatig over een auto kan beschikken. Rijervaring opdoen direct na het halen van je rijbewijs vind ik erg belangrijk. Als jullie jullie auto dus niet ter beschikking zouden willen stellen dan zou ik er nog even mee wachten. Bovendien vind ik dat op die leeftijd nog niet heel belangrijk en kan je dat geld ook nog even achter de hand houden voor later.

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 09:20

Meisje klein

Nee, wij hebben absoluut geen aparte potjes, wilden we ook niet. We hebben gewoon een spaarrekening en betalen daarvan wat wij willen. We denken dus ook niet in vaste bedragen per kind. Ik wed dat de meeste mensen met ons inkomen niet zo'n 'volle' spaarrekening hebben. Daar had oudste veel en veel meer moeten lenen en juist omdat ons inkomen niet gigantisch is houden we het in eigen beheer en bepalen we wat wel en niet ervan betaalt wordt.

Als je je kinderen precies gelijk wil behandelen kun je dus ook nooit kleding doorschuiven maar moet oudste en jongste altijd precies evenveel nieuwe kleding krijgen. Verder: oudste een nieuwe fiets? Dan jongste ook en jongste niet de fiets van oudste... Wij deden het een beetje om-en-om: in groep 7 kreeg oudste een nieuwe fiets en in de tweede een tweedehands. Jongste kreeg in groep 7 de fiets van oudste en in de brugklas een nieuwe.

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 09:25

oja

Nog even over dat potje van Meisje Klein: er wordt dus gezegd dat als we de studie van jongste betalen inclusief rijbewijs dat het dan niet eerlijk zou zijn als we voor oudste alleen de studie betalen. Ok. Kan.

Het mag dus blijkbaar wel dat we bijv 12.000 (4x3000) aan oudste geven voor zijn studie en hem zijn rijbewijs zelf laten betalen als we ook 12.000 aan jongste geven die daar dan vervolgens zijn rijbewijs van kan betalen en de rest kan verbrassen aan spullen in huis of wat dan ook omdat zijn eventuele BBL opleiding geld gaat opleveren?

Maar je mag daarentegen niet besluiten om de studie te betalen voor oudste en jongste (voor jongste dus dan bijna gratis en hem kostgeld laten betalen) en dan het rijbewijs voor jongste wel en bij oudste niet?

Dat is toch verschrikkelijk krom of mis ik iets?

Angela67

Angela67

12-02-2015 om 09:33

er is geen waarheid

en niet alles is zo logisch als jij het wilt beredeneren. Het is denk ik dat wat ik bedoelde in het begin, het is niet zozeer het plannen als wel het 'alle mogelijke redeneringen tot 4 cijfers achter de komma' doorwerken inclusief argumenten voor, tegen en in het midden.
Volgens mij hebben jullie een goed idee van wat je wilt en is zoonlief ook in staat om argumenten te wegen en zijn eigen beslisingen te nemen binnen de ruimte die je hem geeft.
Dus ja je kunt doordiscussieren over waarom iets iets vindt, en waarom het een raar zou zijn of niet, maar ik vind niet gauw iets 'raar' of 'krom' in deze.
gr Angela

Barvaux

Ik denk dat jij leest wat je wilt lezen en alle ideeen verder van tafel veegt. Prima, doe het dan zoals jij het denkt te gaan doen.Met ver vooruit plannen bedoelde ik alleen jou conclusie niveau=opbrengst salaris. Dat je de komende jaren vo zit te overdenken doen we allemaal tot op zekere hoogte neem ik aan.

En zelfs de hoogte van je spaarrekening doet er niet echt toe. Het blijft een keuze wat je daar mee doet. Geld lenen voor een studie is goedkoop, misschien lost een ander liever met het spaargeld zijn huis af. Allemaal keuzes. Doe wat het beste bij jullie situatie past zou ik zeggen.

Ik mis het punt helemaal niet, dat jij die conclusie trekt, maakt mijn postings in jou ogen zinloos.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-02-2015 om 09:59

Vroeger, bij mij

Ik heb een hbo-studie gedaan, m'n broer heeft mbo gedaan. Ik ging op kamers, waarbij m'n ouders de kamerhuur betaalde, maar ging na twee jaar samenwonen met mijn nu-man, die toen al een leuke baan had, dus ik (mijn ouders) hoefde geen kamerhuur meer te betalen. Ik kreeg tijdens m'n stages, in totaal een jaar, ook een paar honderd gulden (ik geloof tot 700 bij m'n afstuudeerstage) per maand aan stagevergoeding, daarvan betaalde ik collegegeld en boeken, die eerst door m'n ouders betaald werden. Binnen vier jaar was ik klaar met m'n studie.
M'n ging dus naar het mbo: eerst de ene opleiding, die beviel toch niet dus na een jaar overgestapt op een ander. Daar heeft hij een jaar langer dan gepland over gedaan. Grotendeels thuis gewoond, maar voor een stage zat hij op kamers. Geen idee wat hij aan stagevergoedingen kreeg, maar waarschijnlijk minder dan ik. Ook toen hij klaar was is hij nog een tijdje thuis blijven wonen, waarvan de laatste paar maanden samen met z'n toenmalige vriendin.

Dus waarschijnlijk heeft mijn studie wel meer gekost, maar ik denk eigenlijk dat het niet heel veel uitgemaakt heeft. Door de studieduur, doordat ik ging samenwonen. Dingen waar je van te voren geen rekening mee kunt houden. En ohja, m'n broer verdient (nee, krijgt nu ook meer dan ik.

Sawo

Sawo

12-02-2015 om 11:17

Kinderen gelijke bedragen

Hoi

Barveux deze situatie zal zich bij ons niet voordoen want ze zitten alle twee al op de universiteit.
Maar vroeger was het bij ons thuis wel het geval. Ik heb 2 broers een zwaar dyslectisch en de ander gehandicapt.
Allebei dus geen studie gedaan terwijl ik 7 jaar heb gestudeerd. Zelf kijk ik ook tegen de ouderbijdrage als iets wat jij als ouder moet bijdragen (wettelijk) omdat je zoveel verdient. Als je minder verdient krijgen je kinderen nl meer studiefinanciering.
Mijn ouders hebben mijn broers niet financieel hiervoor gecompenseerd maar ze wilden zelf heel graag dat ik ging studeren.
Mijn partner vind wel dat we de kinderen evenveel moeten geven maar helemaal gelijk wordt het toch nooit. Jongste heeft bv een duurdere schoolopleiding gehad (tweetalig) en extra sporttrainingen.
Altijd blijven kijken naar de behoefte volgens mij.
Groet
Saar

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-02-2015 om 11:32

Hoezo niet mag Barvaux?

Ik verwonder me er slechts over. Of mag dat ook niet?

Verder zou ik jouw redenatie kunnen volgen als je op krap budget zit. Maar iets zegt mij dat jullie makkelijk de studie van beide kinderen tegelijk kunnen betalen en dan nog een goed gevulde spaarrekening overhouden.
Je spaart toch juist voor je duurste jaren?

Wij in ieder geval wel.

Pergel

Pergel

12-02-2015 om 13:55

hier

Hier hebben we de rijbewijzen betaald. Jongste moest 5 keer afrijden en haalde net voordat haar theorie niet meer geldig zou zijn haar rijbewijs. Hoge kostenpost. Zij rijdt in een tweedehands autootje, aangeschaft door haar vader voor allebei de kinderen. Gaan ze het huis uit, dan gaat autootje de deur uit.

Oudste ging ook meteen lessen, maar durfde niet meer te rijden, daardoor weinig ervaring opgedaan, haalde het wel in 1 keer.

Hier was ook het verschil in opleiding aanwezig, totdat jongste ineens na haar MBO nog een HBO-opleiding ging doen. Verrassing!
Met bijbanen en het lastig te lessen zelf te betalen.
Twee lessen is super als het mogelijk is, ze blijven dan in het ritme.
Ik zou misschien nu doorsparen voor allebei. De kinderen kunnen dan zelf ook meesparen. Aan het einde van de opleidingen kijk je waar ze staan en wat voor bijdrage ze kunnen leveren aan het rijbewijs.
Het is ook zo zonde als ze hun rijbewijs gehaald hebben op jonge leeftijd en voorlopig nog geen auto kunnen rijden omdat dat geld of tijd/mogelijkheid er niet is. Dan verlies je ook weer ervaring.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.