Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 20:24

Autorijlessen: wel/niet betalen?


Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 08:16

annej en wil40

Wil: "Ik heb nog totaal geen idee wat mijn kind totaal aan school gaat kosten. Hij is 16, misschien zit hij tot zijn 20e op school, maar dat kan ook 25 worden, ik heb geen glazen toekomstbol. Weet jij dat voor beide kinderen al precies wanneer ze stoppen met leren? "

Uh ja, dat kan ik prima inschatten als de ene met vlag en wimpel zijn havodiploma gaat halen en dan HBO wil gaan doen en de ander nu op vmbo-basis is begonnen en echt geen MBO4 niveau gaat halen. Dat is geen exacte wiskunde. De kans is groot dat jongste een MBO 2 en daarna 3 gaat doen als BBL dus maar 1 dag naar school, dan houd je geld over via je 'salaris'. Ik wil bij hem de kans vergroten op werk en dat doe ik door hem autorijlessen te geven. Ik zou het heel oneerlijk vinden dat hij die moet gaan betalen van zijn salaris terwijl oudste het van mij krijgt. Andersom is heel wat minder oneerlijk. Ik hoorde dat veel studenten op het HBO in zijn vakgebied al echt werken tijdens de opleiding. Dan verdient hij waarschijnlijk al meer dan jongste.

"Ik snap wel dat je je kinderen allebei tegemoet wil komen en niet te grote verschillen wil laten ontstaan maar zo zou ik het toch zelf niet doen."

Die verschillen ontstaan sowieso al als je gaat kijken hoeveel geld ze per uur gaan verdienen. Ik wil dus dat mijn jongste wat meer kan sparen (en daar zal ik ook op letten, ik moet hem óók opvoeden dus ze krijgen hier gewoon niet de vrije hand, wat Moni ook zegt, tot 21 ben ik sowieso financieel verantwoordelijk dus nee er wordt niet geleend als dat niet nodig is) en dat zal wellicht via ons gaan. Als hij BBL gaat doen zal ik hem 'kostgeld' vragen en dat zelf voor hem sparen. Hij mag absoluut dit periode niet het meeste geld overhouden tov de rest van zijn leven. Gewenning aan veel geld duurt dagen, gewenning aan weinig geld duurt jaren

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 08:18

oja wil

'Zoon kan zolang hij op school zit geen auto, benzine, verzekering, reparaties betalen, dus een rijbewijs is wat zinloos. Ook staat er hier geen auto tot zijn beschikking, die hebben we zelf nodig. '

De jongen die ik sprak die nu in de derde zit heeft een goede baan naast de studie en kon dat dus wel gewoon veroorloven maar dat is het plan niet. Als mijn oudste zijn rijbewijs haalt kan hij genoeg ervaring op doen met ons er naast in onze auto, dus een enkele keer naar zijn studie en verder alle andere ritjes. Heb ik ook zo gedaan.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 08:22

Juno en Monet

He bah, dat is schrikken. Ja EHBO diploma is ook wel handig

"Ik vind een rijbewijs er bij horen maar wel mede gefinancierd door kind."

Ik kan dat alleen even niet rijmen met wat je eerder zegt: "Ik wil de kinderen graag een flink bedrag geven, genoeg voor lessen + eerste examen. Dat wat gemiddeld gezien nodig is"

Als kind het dus in één keer haalt heeft dat kind niets gefinancierd toch?

Monet: opa/oma... hmm was dat maar waar wij moeten opa zelf financieel ondersteunen ) en andere opa heeft zoveel kleinkinderen en ook maar een klein pensioentje.

Hierzo

Hierzo

10-02-2015 om 09:07

Wel betaald

Wij hebben de rijbewijzen van onze kinderen wel betaald, omdat zoals al is gezegd wij het ook een belangrijke toevoeging vinden (flexibileiteit, baankansen etc) en onze kinderen mogen ook in onze auto rijden. Maar dat gaat natuurlijk alleen als het ook financieel kan, ik kan me best voorstellen dat niet iedereen de ruimte heeft om die keus te maken.
Verder kijk ik er anders tegenaan dan Barvaux wat betreft de kosten van de studie meenemen in de afweging. Dat doen wij niet. De ene heeft een lange enmede daardoor ook een duurdere studie gekozen dan de ander. Wij betalen studiekosten voor allebei en de luxe van het leven betalen ze zelf. (Wat ook per kind verschilt, de een wil veel meer dan de ander en werkt daarom meer, die ander heeft niet zoveel nodig en vindt het wel lekker om niet veel bij te verdienen. Prima, daar gaan wij niet over.) Ja, dat betekent dat het ene kind ons meer kost dan het andere, so be it. Onder de streep zijn de kinderen even goed af. Wij hebben altijd gezegd zoek een studie die bij je past en waar je passie ligt, ik zou niet willen dat ze een studie kiezen met als reden dat die zo lekker goedkoop is en dat ze dan minder hoeven bijwerken.
Die rijlessen hebben ook verschillende bedragen gekost, de een heeft langer gelest en meer pech gehad bij arfijden dan de ander. Ook hier, so be it. Wij hebben het duurdere kind niet 'gestraft' door dan ook nog eens de meerkosten bij het kind te leggen. Ook hier, onder de streep waren ze gelijk af.
Moni, denk jij echt dat er een extrene financiele prikkel is om kinderen snel te laten slagen? Volgens mij is er geen kind die dat bewust traineert, ze willen toch allemaal zo snel mogelijk van die lessen af en dat papiertje hebben?

Wil, rijervaring

"Zoon kan zolang hij op school zit geen auto, benzine, verzekering, reparaties betalen, dus een rijbewijs is wat zinloos. Ook staat er hier geen auto tot zijn beschikking, die hebben we zelf nodig."

Auto kunnen rijden is niet afhankelijk van het zelf hebben van een auto. Dus ook als een jongere zich geen eigen auto kan veroorloven is het handig als hij wel alvast kan rijden. Ik neem aan dat jullie eigen auto niet 24 uur per dag in gebruik is, dus een keertje 's avonds naar oma rijden, of in het weekend een ritje maken zou toch te doen moeten zijn. Of dat je hem laat rijden als jullie als gezin met de auto weg gaan. Alle rijervaring die je op doet is meegenomen. Het zou nog al jammer zijn als je zoon later een baan zoekt om genoeg geld te verdienen om een auto van te kopen en onderhouden, maar hij die baan niet aan kan nemen omdat hij geen rijbewijs heeft.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2015 om 09:07

Nee hoor

Want het is nog maar een gedachterichting. Geen idee nog hoe we dit gaan vorm geven. Wij, ook oudste, staan hier allemaal op nog best wel relaxt in.

Als ik jouw relaas zo lees, heb jij je stappenplan al klaar liggen voor de komende 5 jaar. Ik niet. Zijn rijbewijs gaat van de zomer spelen en daar gaan we de helft van betalen. En dan gewoon per dag, geen haar op mijn hoofd die hem echt 1000 euro vooruit wil laten betalen. Waarom ook? Mocht ie halverwege toch afhaken wegens te weinig geld, dan zien we dat dan wel weer.
Hij wil, laten we zeggen chirurg worden. Echt no way dat zijn zus dan ga compenseren omdat zij straks vleesmeisje bij de AH wordt.
Ze krijgen allemaal een opleiding en de helft van het rijbewijs.

En als ik straks merk dat ie mijn zuurverdiende geld over de balk gooit door de feestvierende student uit te hangen dan gaan we dan ter plekke het gesprek aan.

Zou het kunnen dat jouw oudste graag wil weten waar hij aan toe is omdat hij weet dat jij hier nogal strak in staat?

Offtopic, maar

jeetje Juno, wat een schrik!

Hoe is het nu met hem (en jou)?

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 09:26

Hierzo en skik

Inderdaad Skik, het zou jammer zijn dat mijn oudste een baan aan zich voorbij moet laten gaan omdat hij nog geen rijbewijs heeft. In deze tijd is elke baan meegenomen natuurlijk. Dat zit ook in mijn hoofd.

Hierzo: ik vind het hier toch wel lastiger, het gaat niet om hbo of universiteit of MBO4 of HBO maar het gaat hier tussen MBO2 en HBO. Ik heb altijd al gezegd dat we niet weten of oudste zijn lessen zomaar van ons krijgt en dat jongste die zeker wel krijgt. Mijn oudste begrijpt dat ook gewoon. Hij ziet ook dat zijn toekomst wat makkelijker zal zijn als jongste en natuurlijk kan dat nog helemaal andersom uitpakken (mijn fantasie is sterk genoeg om meerdere scenario's te bedenken) maar daar gaat het niet om. Net zoals ik kan zeggen dat mijn zoon een eventuele master zelf maar moet betalen kan ik zeggen dat jongste zijn rijbewijs wel van ons krijgt.

Het probleem is juist dat je wel ver vantevoren kan denken maar dat ik niet denk (hoewel mensen dat hier blijkbaar wel denken) dat het zo ook gaat lopen. Ik zal tegen oudste zeggen dat hij moet gaan lenen als het ons financieel tegen gaat zitten. Omdat wij toevallig nu een aardig buffertje hebben heeft hij geluk, de meeste mensen met ons inkomen hebben dat niet. Omdat het ook niet de bedoeling is dat dat buffertje weg is als beide heren aan hun werkende leven beginnen houden we een slag om de arm.

Ik neig er dus wel naar dat hij 1000 euro spaart voor zijn rijlessen en zodra hij die heeft mag hij beginnen en zullen we de rest aanvullen. Hij moet er ook wat voor doen. Dit kind heeft weinig behoeftes en werkt daarom nu weer niet en dat is niet wat ik graag wil. Hij leert ook veel van werken en als ik hem nu veel geef mist hij dat ook. Vandaar dus dat hij tijdens zijn studie zal moeten werken voor zijn 'leuk'. Dan mag hij van mij zelf bepalen hoe groot die 'leuk' is, afhankelijk van hoeveel hij wil/kan werken. Ik faciliteer die 'leuk' dan niet meer maar daar wordt dus ook niet voor geleend (sorry Moni ...) ik kan en wil mijn kinderen niet leren dat lenen voor de leuk is, ook al zijn ze straks volwassen. Zolang ze hier onder mijn dak wonen gaat dat gewoon niet gebeuren. Als ze hun eigen dak hebben (en als ik niet meer meebetaal) bemoei ik me er niet meer mee. Ik moet ook gewoon goed opletten met jongste, die staat er heel anders in. Ik merk nu al dat het beter gaat dan een paar jaar geleden. Hij kan nu rustiger veel geld hebben, vroeger moest dat er meteen doorheen en als je dat niet op tijd afleert ga je problemen krijgen met je MBO2 opleiding en dito salaris.

Evanlyn

Evanlyn

10-02-2015 om 09:58

Barvaux, veel kosten

Het komt eigenlijk doordat ik het zelf best lastig vind om de ziektekostenverzekering te betalen, met een prima baan. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het eigen risico er altijd door moet draaien, en dat hoeven de meeste studenten natuurlijk niet. En over een winterjas en schoenen denk ik toch ook wel even na.

Maar eigenlijk is mijn gevoel daarbij niet zo interessant voor jou, want ik heb natuurlijk in mijn achterhoofd dat ik ook een gezin moet onderhouden en jouw zoon hoeft dat niet. En ik weet ook niet hoeveel hij verdient. Mijn eigen kinderen zijn jonger, dus ik kan me niets bij voorstellen dat ze zelf wat dan ook betalen. Dus vergeet die posting maar!

tonny

tonny

10-02-2015 om 10:22

maatwerk

wat je al dan niet kunt meebetalen qua studie en een rijbewijs halen is maatwerk. Het loopt allemaal over een aantal jaren en je kunt niet altijd voorzien wat op een bepaald moment haalbaar is.
Je kunt als ouders grootmoedig beloven rijlessen te betalen, maar er kan van alles gebeuren waardoor je op dat moment de financiele ruimte niet hebt. En als een jongvolwassen kind zoveel bijverdient dat hij/zij zelf kan betalen, dan is dat een prima optie. In redelijk overleg is dat geen enkel probleem.

Hier werkte er een al fulltime vanaf haar zeventiende, die heeft de lessen allemaal zelf betaald en vervolgens voor een zacht prijsje onze auto gekocht toen we een andere namen. De andere drie hebben een deel van ons cadeau gekregen.

En gelukkig haalden ze allemaal in minder tijd hun rijbewijs dan hun ouders

Puck

Puck

10-02-2015 om 11:52

verschil tussen jongste en oudste

Hier niet de vraag hoe we het moeten bekostigen omdat oma als kerstcadeau alle kleinkinderen een rijbewijs (of tenminste het geld ervoor) heeft gegeven. Als ze dat niet hadden gekregen zouden wij onze kinderen voor een bepaald bedrag, denk iets van het startpakket, 1300 euro voor 20 lessen, tussentijdse toets, theorie-examen en praktijkexamen vergoed hebben en hadden ze de rest zelf van hun spaargeld moeten bekostigen.
Ik kan de redenatie dat de jongste een goedkopere opleiding volgt en daarom zijn rijbewijs bekostigd krijgt en de oudste niet (helemaal) omdat zijn opleiding duurder is. Ik zou opleiding en rijbewijs niet aan elkaar koppelen, heeft ook niets met elkaar te maken. En ik zou me als kind ook redelijk gepakt worden dat ik word "afgestraft" omdat de opleiding die ik leuk vind om te doen toevallig duurder is. Dat is toch niet zijn schuld? Als je niet voldoende financiën heb zou ik de beschikbare hoeveelheid gelijk over beide kinderen verdelen en ze zelf de rest laten bijbetalen.

Hierzo

Hierzo

10-02-2015 om 13:31

Ja Ginny

Zo staan wij er ook in. Opleiding wordt betaald, en hier het rijbewijs ook, ongeacht de verschillen in de nominale bedragen. Die gaan we echt niet compenseren of gelijktrekken. Resultaat is immers voor beide kinderen gelijk: een diploma dat ze graag wilden en een rijbewijs op zak.
En teveel feestvieren, daarover hebben van tevoren duidelijke afspraken gemaakt en die hebben we ook moeten activeren. We wisten dat de bachelor qua studiecapaciteit gewoon binnen de tijd gehaald kon worden. Toen 1 van de twee iets teveel aan het feesten was geweest en dat niet redde, is het extra jaar de geldkraan dicht geweest... Tja dan dus meer bijwerken want voor feesten betalen paps en mams niet.

Juno

Juno

10-02-2015 om 14:37

Fenix OT

Kind weet het niet, hij is alles kwijt. De kinderarts wilde hem niet lang spoelen zodat er iets van hoofdpijn zou zijn maar zijn bloeddruk was zo gevaarlijk laag dat er geen keus was. Hij is de hele nacht gespoeld en pas 12 uur na opname was de alcohol uit zijn bloed. Hij heeft er afgezien van een smerige wond op zijn kin niets aan over gehouden.
Ik vind het best erg dat hij het niet meer weet. Gisteravond zijn zijn vrienden langs gekomen, erg geschrokken. Ik ben blij dat ze 112 hebben gebeld maar ik ben ook woest dat ze zoveel sterke drank kopen. Kind ervaart een groepsdruk die er niet is, hij heeft ADHD en gelooft nog steeds niet dat dit zuipen en over je grenzen gaan typerend gedrag voor een ADHD-er is. De ouders onder wiens dak dit is gebeurd vinden het wel erg, maar ja drinken hoort er nu eenmaal bij en na een week hard werken mag best een biertje. Man en ik worden beschouwd als de sulliigste ouders die er bestaan omdat we onze stakker niet eens wat alcohol gunnen. Sommige ouders kennen we al vanaf dat de kinderen in de zandbak spelen, dit hadden wij ook niet verwacht. Hun kinderen mogen bij de Gal en Gal aanwijzen wat ze willen drinken bij een feest, gaan naar buiten en pa of ma kopen alles. Rijden een keer extra naar de camping waar ze zijn omdat de drank op is. Ik kan daar niet tegenop tenzij ik mijn kind op een onbewoond eiland zet met enkel ons gezin.
Ik voel me leeg, teleurgesteld, moe, boos, machteloos. Blij dat mijn kind er nog is, voor hetzelfde geld waren we nu een begrafenis aan het regelen geweest.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 16:23

puck

"En ik zou me als kind ook redelijk gepakt worden dat ik word "afgestraft" omdat de opleiding die ik leuk vind om te doen toevallig duurder is. "

Het heeft hier niets te maken met 'leuk vinden en toevallig duurder zijn'. Het zit hier in het verschil tussen een fulltime HBO opleiding met collegegeld tov een MBO2 opleiding als BBL (dus 1 dag naar school en 4 dagen leren). Jongste heeft weinig te kiezen, hij kan niet voor een dure HBO of universitaire studie kiezen. Dat verschil is zo levensgroot omdat jongste dus gaat 'verdienen' op school als hij BBL kiest en ook veel minder hoeft te betalen als bij BOL kiest. Vervolgens is het inkomen dan ook nog eens veel lager dan zijn broer én zijn de kansen van jongste op een baan groter met een rijbewijs.

Nogmaals: oudste begrijpt dat ook allemaal wel en het is ook nog eens zo dat áls hij een deel of alles betaalt dat vooral is omdat wij niet kunnen voorzien hoe het de komende jaren gaat. Juist daarom plannen wij nu maar niet met het idee dat het zo gaat lopen. Het kan best zijn dat oudste al bijna klaar is met zijn studie en er iets gebeurt waardoor we veel krapper zitten bij jongste. Mocht het zo zijn dat er gewoon geld is en oudste heeft een deel of alles van zijn rijbewijs zelf betaald dan kan hij dat bedrag altijd later nog terug krijgen. Je kunt niet alles vooraf bepalen en denken dat het er gewoon is en dat willen we ook niet.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 16:50

oja ginny

'Zou het kunnen dat jouw oudste graag wil weten waar hij aan toe is omdat hij weet dat jij hier nogal strak in staat?'

Hij wilde het nu weten omdat hij al over zes maanden kan beginnen met rijlessen als wij het helemaal betalen. Lijkt me vrij logisch

Ulla

Ulla

10-02-2015 om 17:06

Opleiding en financiering rijbewijs

Ik zie deze twee ook los van elkaar, hoe mooi je het ook probeert recht te trekken.

Ulla

Ulla

10-02-2015 om 17:07

Juno

Veel sterkte gewenst. Hoe oud is jouw zoon eigenlijk?

Ulla

Ulla

10-02-2015 om 17:09

Rechtbreien, goedpraten

Dat bedoelde ik ipv rechttrekken...

Hierzo

Hierzo

10-02-2015 om 17:32

Het leven is niet eerlijk Barvaux

En daarom hebben wij het kind met de goedkopere, kortere, lager niveau-studie niet gecompenseerd door dan meer geld te geven (want dat doe je door de een wel het volledig rijbewijs te geven en de ander niet). En degene die minder lessen nodig had en eerder slaagde kreeg daarvoor ook geen geld mee. Opleiding=opleiding en rijbewijs=rijbewijs.
Hoe ga je dat later volhouden? Degene met het lagere salaris (want wie heeft kinderen die exact hetzelfde verdienen, los van opleiding) grotere verjaarscadeaus geven?

MoederVan3

MoederVan3

10-02-2015 om 18:03

Vast bedrag

Wij hebben de kinderen een vast bedrag in het vooruitzicht gesteld voor rijlessen. Dat was bij geen van de drie voldoende. Al viel het nog wel mee hoeveel ze zelf hebben moeten bijbetalen. Nu hoeven/hoefden mijn kinderen ook minder zelf te betalen dan oudste Barvaux. Wij regelden het zo dat alle kosten of door ons of uit studiefinanciering betaald worden/werden. Zorgtoeslag dient als zakgeld/kleedgeld. Extra uitgaven: uitgaan, vakanties en zo daar moesten ze voor werken en dus ook voor rijlessen boven het budget. Alledrie de kinderen hebben ook nog een spaarpotje meegekregen waar ze extra rijlessen uit mochten betalen. Geen heeft dat gedaan. Grappig genoeg zijn ze best zuinig op dat spaarpotje. Maar goed dit soort constructies hangen natuurlijk ook van financiële mogelijkheden ouders af.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 18:10

evanlyn

"Het komt eigenlijk doordat ik het zelf best lastig vind om de ziektekostenverzekering te betalen, met een prima baan. "

Studenten krijgen ongeveer 70 euro per maand zorgtoeslag.

skik

Ik ben het met je eens dat een rijbewijs je kans op een baan vergroot. Maar dat is de komende jaren nog niet aan de orde. Voorlopig nog met ov/fiets naar school. Als het belangrijker gaat worden dat er een rijbewijs gaat komen en zoon wil dat zelf ook lijkt me een donatie van ons leuk, als dat kan op dat ogenblik.

Misschien is hij dan 18 of misschien 22, geen idee hoe lang hij nog op school zit en hoe rijk of arm hij dan is.

Ik beloof niets, alles wat hij krijgt is een meevaller. Ongeacht welke opleiding hij doet, qua niveau of toekomstperpectieven qua salaris.

Ik kan van alles beloven en morgen werkeloos zijn. Nu is een rijbewijs onnodig en te kostbaar voor hem en het allemaal cadeau krijgen gaan we niet doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2015 om 18:37

Hier ook over een half jaar

Maar ik zie toch echt wel verschil.
Nu heeft oudste wel een bijbaan en een spaarpotje en hoor ik al, wat is het?, twee jaar ofzo dat ie met 16,5 met rijlessen mag beginnen. Dus echt een verrassing was het niet.

En ik heb allang geleden het niet roken is rijbewijs krijgen argument in de strijd gegooid.

En je moet het echt helemaal zelf weten hoor, maar ik vind dat je veel voor die jongen bepaalt. Waarom moet ie dubbele lessen nemen? Waarom mag ie niet lenen? Kinderen leren doorgaans toch het meest van hun eigen fouten.
En om nog wven op het gemeenschapsgeld terug te komen. Daar ga ik niet over. Ik ga alleen over mijn eigen geld.
Jij chanteert jouw oudste: lenen is geldkraan dicht.

Ik vind dat hard.

esther

esther

10-02-2015 om 19:21

ik heb er geen moeite mee

Dat je voor je ene kind wel sowieso gaat betalen en voor je andere kind niet. Mijn ouders konden hun geld ook maar 1 keer uitgeven. Mij hebben ze gesteund met mijn dure studie, mijn zus die een werken/leren opleiding deed op HBO niveau heeft met haar trouwen een nieuwe keuken gekregen. Jongste zal waarschijnlijk iets van vergelijkbare waarde gehad hebben (maar dat weet ik niet eens meer, zo weinig was het een issue). Ik ben blij dat ik hierdoor nauwelijks heb hoeven lenen, en oudste zus was blij met de nieuwe keuken (die er anders niet ingezeten zou hebben).

Juno, wederom OT (sorry, laatste keer)

Ik kan me je onmacht goed voorstellen, en inderdaad, hoe bescherm je je kind hiertegen.....
Ik hoop heel erg dat de angst van zijn vrienden bij hem een kwartje laat vallen. Misschien kun je zijn medisch dossier opvragen, kan hij lezen hoe slecht hij er aan toe was, misschien dat dat het wat inzichtelijker voor hem maakt....

Sterkte ermee!

Jeetje, wat zeuren jullie op Barvaux zeg

Ik vind de vraag of je de rijlessen van je kind betaalt of niet een normale vraag, zeker als je kind richting rijlesleeftijd gaat en het dus actueel is in je gezin. En een kind met lage studiekosten zijn rijbewijs schenken en het kind met hoge studiekosten een deel of helemaal niet is een keuze. Grote broer heeft er geen problemen mee, vindt het redelijk. Mooi toch? En dat Barvaux het verschil nu compenseert betekent toch niet dat ze dat haar hele leven vol moet houden omdat jongste wellicht minder gaat verdienen dan oudste later? Het leven kan niet 100% eerlijk zijn. Verschillen zal je altijd blijven houden. Onze oudste heeft een jaar Luzac gedaan, dat hakte flink in ons spaargeld. Het is niet gezegd dat jongste ook zo'n bedrag voor haar opleiding krijgt. Dat was toen nodig dus hebben we dat gedaan. Jongste heeft dat misschien helemaal niet nodig. Voor oudste betalen we nu collegegeld en boeken maar een toelage om op kamers te gaan wonen zit er even niet in. Misschien t.z.t. voor jongste wel. We zien wel.

skik

Katniss

Katniss

10-02-2015 om 21:45

Teleurgesteld

Ik vroeg net aan mijn dochter of ze er zin in zou hebben om over een jaar met rijlessen mee te beginnen. In het geheel niet! Ze vroeg me of ik het echt voor me zag dat zij over 2 jaar zelfstandig achter het stuur van een auto zat. Ik verwacht dat ze inderdaad wel even tijd nodig heeft om het onder de knie te krijgen, maar het lijkt me toch wel heel fijn om op je 18e gelijk al een rijbewijs te hebben.
Ik denk dat ze nog even aan het idee moet wennen

Hierzo

Hierzo

10-02-2015 om 21:46

Skik

Als jij net zo redeneerde als Barvaux had je gezegd, oudste is naar Luzac geweest, dat kostte een x bedrag, jongste heeft Luzac niet nodig dus die krijgt dat x bedrag om te besteden aan rijlessen en oudste moet de rijlessen zelf maar ophoesten.
En dat mag hoor ik ken wel meer mensen die het zo nominaal doen. Ik zeg alleen maar dat wij er op een andere manier naar kijken en dat is toch ook de bedoelingvan dit forum? Als iedereen het alleen maar met elkaar eens mocht zijn werd het een saaie boel het is juist leuk dat je verschillende manieren en opvattingen kunt lezen.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 22:40

hierzo

Het vervelende is weer dat we nog geen besluit hebben genomen. We weten het dus nog niet. Ik denk alleen dat het misschien niet gaat lukken om studie oudste en rijlessen te betalen. Als we het wel gaan doen neig ik naar een deel zelf betalen. Jongste zal kostgeld gaan betalen als hij een bbl opleiding gaat doen maar dat geld al ik proberen gedeeltelijk of geheel voor hem te sparen. Verder kan het zijn dat als oudste zelf zijn rijlessen geheel of gedeeltelijk heeft betaald we hem dat terug betalen als we zeker weten dat het kan. Niets staat hier nog vast maar ook wij kunnen ons geld maar 1x uitgeven.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 22:42

dus

oudste zal past kostgeld gaan betalen als hij werkt... oja en twee lessen per week is niet mijn eigen verzinsel. Dat wordt aangeraden door de anwb, mijn vader die ooit een rijschool had plus mijn eigen ervaring!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.