Seksualiteit

WakuWaku
12-03-2025 om 15:04
Tips gevraagd voor moeizaam seksleven
Ik ben een man en ik ben benieuwd naar wat meer inzichten rondom dit thema vooral van andere vrouwen die misschien zoiets hebben meegemaakt of zich kunnen verplaatsen in mijn vrouw. In mijn dagelijkse omgeving zit ik de hele dag tussen de mannen en ik heb drie broers en een handjevol vrienden dus ik heb niet echt dames met wie ik dit bespreekbaar kan maken.
Het zit zo: Sinds de bevalling van ons derde en vermoedelijk laatste kind is de seks van organisch, spontaan en liefdevol echt beroerd geworden. Mijn vrouw geeft elke paar weken aan te willen seksen en dan mag ik er overheen als het ware. Het duurt een minuut of 10 gemiddeld en is enorm gefocust op klaarkomen en er is amper voorspel. Ook bepaalde kleinerende en flauwe opmerkingen doen mij vermoeden dat ze er niks aan vindt of het zelfs liever niet doet. Het voelt in alles alsof ze mij een dienst bewijst. Ook opmerkingen dat ze niet zou willen dat ik vreemd zou gaan of na afloop lekker kan slapen vanavond... Tijdens de seks zit ze constant in haar hoofd, elk geluidje van de kinderen of het bed dat kraakt doet ze boos over. Het geeft mij een ontzettend naar en onrustig gevoel en ik wil liever geen seks op deze manier maar wil haar ook niet kwetsen of afwijzen of ons seksleven om zeep helpen of haar het gevoel geven dat er een ander is . De dagen rondom dat ze seks initieert maakt ze ook een bozige indruk, kort lontje en afstandelijk terwijl ze na een tijdje juist weer liefdevol doet en andere vormen van niet seksuele intimiteit zoekt en affectie toont.
De jongste is nu drie-en-een-half en sindsdien speelt dit. De eerste 2 jaar heb ik nauwelijks iets gezegd omdat zo'n bevalling niet niks is en ik haar niet wilde pushen. Heb aangekaart het niet fijn te vinden zo en waar ik dingen anders moet of kan doen maar inhoudelijk komen we nergens. Ze wil niet onder druk gezet worden en de paar keer dat ik over seks begon ook door mijzelf open te stellen dan maakte ze haar ogen tot spleetjes en luisterde heel aandachtig maar geeft zelf niet thuis. In plaats van een opening te creëren via een gesprek en haar mening en gevoelens te horen loop ik tegen een muur en voel ik me schuldig en slecht dat ik er over begon. Zij doet alsof er geen probleem is.
Mijn vraag is hoe jullie vinden dat ik dit het beste kan aanvliegen? Wil haar niet onder druk zetten of kwetsen maar ik wil geen validatieseks meer waarbij het perspectief van haar kant is mij een dienst bewijzen. Gesprekken lukken niet omdat ze super gesloten is op dat vlak. Merk dat ik steeds meer afkeer krijg tegen op deze manier seks hebben. Het gekke is dat het zich primair lijkt toe te spitsen op seks want verder gaan we supergoed prima en kunnen we over alles goed praten. Ook qua niet seksuele-intimiteit is er niks te klagen. Voor mij is seks binnen de relatie zeker belangrijk maar wel op basis van lust en consent en niet als relationele obligatie, misschien is dit helemaal niet aan de hand maar zo voelt het wel.

Izza
08-04-2025 om 16:04
Beiertje, niet iedereen leest hier alle topics en weet van jouw situatie. Dus niet zomaar een reactie op jezelf betrekken. Dit is een totaal ander topic van een andere to.
Waku, de man van beiertje heeft een seksverslaving. Ze is eerder achter zijn ontrouw gekomen maar niet achter de verslaving. Hij heeft haar opnieuw (en nog veel zwaarder) bedrogen met oa prostitutie. Ze proberen het met heel veel therapie opnieuw. Waarbij moet worden opgemerkt dat beiertje om financiële en medische redenen eigenlijk geen keuze heeft en afhankelijk is van deze man. Een totaal andere situatie dan bij jou dus.

Izza
08-04-2025 om 16:09
WakuWaku schreef op 08-04-2025 om 13:55:
[..]
Als het daar vandaan komt hoor, want wij zijn thuis verder niet gelovig en gaan ook niet naar de kerk etc.
Mijn zin in haar is weg op dit moment want er is geen vertrouwen meer in haar intenties en gevoelens rondom seks. Laatst stond ze zich naakt op te maken in de badkamer ik verblikte of verbloosde niet ook niet qua gevoel. Heb ik haar ook heel lang voor gewaarschuwd dat als ze door zou gaan met kleineren of mijn gevoelens downplayen en zo vreemd acteren dat dit wel eens het gevolg zou kunnen zijn. Gelukkig duurt het nog maar twee weken voor die gesprekken starten dus hopelijk kunnen we van daar uit wat kleine stapjes maken om weer nader tot elkaar te komen.
Geef de therapie de tijd. En geef naar je partner aan dat ze tot die tijd niets meer moet proberen. Ze heeft teveel stuk gemaakt. Dat kan misschien gerepareerd worden maar daarvoor is haar volledige inzet in de behandeling nodig. Dat zou ik ook als eis stellen.
En met religie bedoel ik opvoeding. Niet hoe jullie nu doen. Maar een lief en gewillig meisje zijn. Seks is een zonde en verkeerd maar je moet je man ter wille zijn en hem dat geven. Als vrouw ben je daarin ondergeschikt aan zijn behoeftes. Eigen genot bestaat niet. En is ook vies en zondig etc. Verkijk je niet op hoe diep dat gaat.

Renate46
08-04-2025 om 16:15
WakuWaku schreef op 08-04-2025 om 13:55:
[..]
Gelukkig duurt het nog maar twee weken voor die gesprekken starten dus hopelijk kunnen we van daar uit wat kleine stapjes maken om weer nader tot elkaar te komen.
Het hoeft natuurlijk niet positief voor jou uit te pakken. Soms is de aantrekkingskracht weg terwijl jullie het nog leuk hebben. De beroemde broer/zus relatie. Hou daar rekening mee dat ze gewoon niet geil meer van je wordt. Dit kan de conclussie zijn/worden dior de seksuoloog. Houden van doet ze heus wel van je dat is iets anders.

RoodVruchtje
08-04-2025 om 16:46
Izza schreef op 08-04-2025 om 16:04:
Beiertje, niet iedereen leest hier alle topics en weet van jouw situatie. Dus niet zomaar een reactie op jezelf betrekken. Dit is een totaal ander topic van een andere to.
Waku, de man van beiertje ……….. Een totaal andere situatie dan bij jou dus.
Toch niet aan jou om hier uit te weiden over een verleden van iemand anders die ook hier in dit topic schrijft? Waku had ook best haar verhaal kunnen teruglezen na mijn eerdere post als hij dat had gewild?
Daarnaast snap ik Breiertjes reactie heel goed icm het op zichzelf betrekken, was gewoon een erg ondoordachte conclusie die getrokken werd.

Breiertje
08-04-2025 om 17:11
RoodVruchtje schreef op 08-04-2025 om 16:46:
[..]
Toch niet aan jou om hier uit te weiden over een verleden van iemand anders die ook hier in dit topic schrijft? Waku had ook best haar verhaal kunnen teruglezen na mijn eerdere post als hij dat had gewild?
Daarnaast snap ik Breiertjes reactie heel goed icm het op zichzelf betrekken, was gewoon een erg ondoordachte conclusie die getrokken werd.
Sluit mij hier volledig bij aan!
En de reactie was ook naar mij gericht dus daarom kwam het inderdaad persoonlijk binnen.

WakuWaku
08-04-2025 om 17:36
Breiertje schreef op 08-04-2025 om 14:40:
[..]
Je ziet me negatief. En dat is helemaal fout. Ik heb helemaal geen kick van mijn situatie. Alleen heel veel pijn en verdriet.Omdat mijn man een dubbelleven heeft geleid waar hij alle genot had en ik niets. Omdat hij me jarenlang bedroog en afwees. Zijn bedrog kwam uit en hij tracht de brokken te lijmen. Daarom ben ik afstandelijk. Omdat ik gebroken ben.
Nu ziet hij in wat hij had, nu hij het 10 maand kwijt was. Zijn ogen gingen open. Het eten van 2 walletjes is voorbij. Hij heeft spijt, verdriet en wil terug wat hij achteloos weggooide.
Ik vond jouw reactie niet zo fijn. Lijkt alsof ik spelletjes speel. Er zijn nog oprechte mensen. En daar ben ik 1 van.
Het feit dat ik hem opnieuw een kans geef, hij mag dankbaar zijn op zijn 2 blote knieën.
Excuus ik ken jullie achtergrond natuurlijk ook helemaal niet. Ging puur af op het stukje dat je schreef over de intimiteit en hoe jij hem nu eigenlijk afwijst na zelf te zijn afgewezen. Dat vatte ik niet helemaal. Hoeft ook geen spelletje te zijn dat je met hem speelt, het kan oprecht zo zijn dat je vond dat hij nu even mag zweten na jaren zelf zoveel te hebben gegeven. Maar bedrog en vreemdgaan is van hele andere orde van grootte.

WakuWaku
08-04-2025 om 17:40
RoodVruchtje schreef op 08-04-2025 om 14:52:
[..]
Ik moet Breiertje even steunen in deze, nogal kortzichtige, reactie. Jij hebt haar voorgeschiedenis waarschijnlijk nooit gelezen in het ‘ontrouw-topic’, dus vandaar wrsch jouw conclusie? Wil alleen maar even aangeven dat je daar best voorzichtig mee moet zijn en er een heel groot grijs gebied zit tussen ‘spelletjes spelen’ of een andere oorzaak.
Daar zou jij, WakuWaku, inmiddels wel van op de hoogte moeten zijn, toch?
Heb oprecht nog geen andere verhalen op de site gelezen, misschien moet ik dat eens gaan doen. Al voel ik me op het moment me waardeloos in de zin dat ik mijn eigen ellende niet eens kan oplossen, laat staan dan ik anderen moet gaan adviseren wat zij wel of niet moeten doen.

Jonagold
08-04-2025 om 18:04
WakuWaku schreef op 08-04-2025 om 17:40:
[..]
Heb oprecht nog geen andere verhalen op de site gelezen, misschien moet ik dat eens gaan doen. Al voel ik me op het moment me waardeloos in de zin dat ik mijn eigen ellende niet eens kan oplossen, laat staan dan ik anderen moet gaan adviseren wat zij wel of niet moeten doen.
Alleen meelezen kan en mag ook. En kan heel leerzaam zijn.

WakuWaku
08-04-2025 om 19:15
Renate46 schreef op 08-04-2025 om 16:15:
[..]
Het hoeft natuurlijk niet positief voor jou uit te pakken. Soms is de aantrekkingskracht weg terwijl jullie het nog leuk hebben. De beroemde broer/zus relatie. Hou daar rekening mee dat ze gewoon niet geil meer van je wordt. Dit kan de conclussie zijn/worden dior de seksuoloog. Houden van doet ze heus wel van je dat is iets anders.
Is het niet zaak om te investeren in een wederzijds fijn seksleven als je van iemand houdt en met diegene je leven wil delen? Wat is dat hele houden van anders anders waard als dat teveel moeite is?
Bedoel ik kan ook een vriendin zoeken die 10 jaar jonger is en daar gezellig de bloemetjes mee buiten zetten en waarbij alles nieuw, spannend en geil is maar dat is toch niet de insteek van een levenslange verbintenis aan gaan.

Renate46
08-04-2025 om 19:21
WakuWaku schreef op 08-04-2025 om 19:15:
[..]
dat is toch niet de insteek van een levenslange verbintenis aan gaan.
Niks is levenslang ook jullie verbintenis niet. Dat is een droom als je jong bent.

WakuWaku
08-04-2025 om 19:26
Renate46 schreef op 08-04-2025 om 19:21:
[..]
Niks is levenslang ook jullie verbintenis niet. Dat is een droom als je jong bent.
Mijn opa en oma hebben dit weekend hun diamanten huwelijk gevierd dus er zijn stellen die het kunnen.

Renate46
08-04-2025 om 19:56
WakuWaku schreef op 08-04-2025 om 19:26:
[..]
Mijn opa en oma hebben dit weekend hun diamanten huwelijk gevierd dus er zijn stellen die het kunnen.
Andere tijden, mensen zijn veeleisender geworden. Denk je dat je opa het 50 jaar geleden in zijn hoofd haalde om zijn vrouw naar de seksuoloog te sturen bij dit soort issues. Vraag me af of dit al bestond.

Izza
08-04-2025 om 19:56
WakuWaku schreef op 08-04-2025 om 19:26:
[..]
Als ik iets geleerd heb is dat de duur van een relatie echt niets zegt over de kwaliteit ervan! Veel mensen zijn trots op zeer langdurige relaties. Maar daar staat tegenover dat mensen (met name vrouwen) vroeger geen keuzes hadden. Je moest wel bij elkaar blijven vanwege financiële, religieuze en maatschappelijke redenen. Geluk deed er niet toe. Je had geen keuze dus zat het gewoon uit. Met een beetje geluk als broer en zus (en menig vrouw kneep een oogje toe als manlief weer eens ging overwerken). Maar als je pech had was de situatie echt een stuk minder prettig.
Het idee dat je levenslang bij elkaar blijft is een mooie gedachte maar niet altijd realistisch. Tegenwoordig kies je ervoor om samen te blijven. Maar dat hoeft niet. Een stuk prettiger dat iemand voor jou als persoon kiest. En niet vanwege andere redenen (en jou op de koop toeneemt).
Ik ken genoeg relaties waar ik echt niet in zou willen zitten. Of die gewoon slecht zijn. Je kunt niets zeggen over wat er achter de voordeur zit.

WakuWaku
09-04-2025 om 11:53
Izza schreef op 08-04-2025 om 19:56:
[..]
Als ik iets geleerd heb is dat de duur van een relatie echt niets zegt over de kwaliteit ervan! Veel mensen zijn trots op zeer langdurige relaties. Maar daar staat tegenover dat mensen (met name vrouwen) vroeger geen keuzes hadden. Je moest wel bij elkaar blijven vanwege financiële, religieuze en maatschappelijke redenen. Geluk deed er niet toe. Je had geen keuze dus zat het gewoon uit. Met een beetje geluk als broer en zus (en menig vrouw kneep een oogje toe als manlief weer eens ging overwerken). Maar als je pech had was de situatie echt een stuk minder prettig.
Het idee dat je levenslang bij elkaar blijft is een mooie gedachte maar niet altijd realistisch. Tegenwoordig kies je ervoor om samen te blijven. Maar dat hoeft niet. Een stuk prettiger dat iemand voor jou als persoon kiest. En niet vanwege andere redenen (en jou op de koop toeneemt).
Ik ken genoeg relaties waar ik echt niet in zou willen zitten. Of die gewoon slecht zijn. Je kunt niets zeggen over wat er achter de voordeur zit.
Je moet gelukkig in principe niks meer tegenwoordig als het gaat om relaties aanhouden of beindigen. Toch ben ik van mening dat als mensen bereid zijn net iets meer tijd en moeite in elkaar te steken je een heel eind kunt komen en veel relaties een stuk gelukkiger zouden zijn . Maar dan moet je zaken als seks wel een prioriteit maken in je relatie en het niet dood laten bloeden. Je raakt elkaar zo makkelijk kwijt in alle hectiek rondom kinderen. Het is niet voor niks dat zoveel na de tropenjaren gaan scheiden.

WakuWaku
09-04-2025 om 11:57
Renate46 schreef op 08-04-2025 om 19:56:
[..]
Andere tijden, mensen zijn veeleisender geworden. Denk je dat je opa het 50 jaar geleden in zijn hoofd haalde om zijn vrouw naar de seksuoloog te sturen bij dit soort issues. Vraag me af of dit al bestond.
Heel dubbel. Aan de ene kant is het tegenwoordig 100x beter, zeker met vrouwenrechten. Aan de andere kant is het ook wel een beetje een wegwerpmaatschappij geworden waarbij mensen snel geneigd zijn om bij de eerste beste tegenslag op te geven en denken dat het gras bij de buren groener is.