Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Soa


Je kan gono oplopen in de keel als je een besmette man pijpt, door het voorvocht of eventuele zaadlozing. In theorie zou een vrouw met gono in de keel dit ook kunnen overzetten op een man die zich door haar laat pijpen, maar die kans is veel kleiner (het moet er dan al ruw en diep aan toegaan). Door tongzoenen dit overzetten is hoogst onwaarschijnlijk, maar dan zit het NIET beneden. Stel, in het onwaarschijnlijke geval dat de man van TO dit gekregen heeft van tongzoenen (🙄), dan kan dat enkel in zijn keel zitten. Misschien dat hij erg lenig is en zichzelf kan pijpen en zo dan zichzelf aan de geslachtsorganen besmet heeft 😅.  Gono reist niet dwars door het lichaam. Wij testten op drie mogelijke plaatsen afhankelijk van het soort seks: wisser in de keel, wisser vaginaal (of in de plasbuis van de man) of anale wisser. Dat kan verschillende uitkomsten geven. Bijvoorbeeld positief beneden en negatief vanboven of omgekeerd of overal. Het is lokaal. En onafhankelijk van elkaar. 

Theekannetje schreef op 03-08-2024 om 15:40:

[..]

Je kan inderdaad ook gono hebben in de keel. Maar van tongzoenen vliegt dat niet naar de geslachtsorganen. Al die jaren voorlichting gegeven, maar precies nog 100 jaar nodig. Niet te geloven wat ik hier allemaal lees.

Tsja, ik zal wel heel dom zijn. 
Weet er idd niet veel vanaf. Maar is het dan niet mogelijk theoretisch dat een besmetting in keel doorgegeven wordt dmv orale seks aan partner? En dat partner de ander dan weer besmet enz. 

Pinokkio schreef op 04-08-2024 om 00:20:

[..]

Tsja, ik zal wel heel dom zijn.
Weet er idd niet veel vanaf. Maar is het dan niet mogelijk theoretisch dat een besmetting in keel doorgegeven wordt dmv orale seks aan partner? En dat partner de ander dan weer besmet enz.

Lees de berichten dan; hierboven staan er enkelen met uitleg over dit onderwerp. Maar in het bericht wat je citeert staat toch ook duidelijk dat het niet van de keel naar de geslachtsorganen vliegt.

Pinokkio schreef op 04-08-2024 om 00:20:

[..]

Tsja, ik zal wel heel dom zijn.
Weet er idd niet veel vanaf. Maar is het dan niet mogelijk theoretisch dat een besmetting in keel doorgegeven wordt dmv orale seks aan partner? En dat partner de ander dan weer besmet enz.

Ik DENK dat t idd mogelijk is dat ze elkaar besmetten op diverse plaatsen. En ik WEET zeker dat n arts hier meer verstand van heeft. Daarom nog n herhaling van m'n eerdere advies: ga SAMEN naar 1 arts, 1 consult, zodat die TO en partner kan adviseren wat ze beide moeten doen (of laten). Dit laatste uiteraard alleen gezondheidstschnisch. Wat TO met de relatie/partner wil, is vers 2.

Thy

Thy

04-08-2024 om 22:46

Ik vind het nogal naïef om te stellen dat TO niet degene kan zijn die vreemd gegaan is, omdat zij de vraag hier stelt. Waarom zou zij de vraag hier dan stellen? Precies om deze reden: 'Kijk schat, ik heb zelfs de vraag op een forum gesteld, dat zou ik toch nooit doen als ík degene was die vreemd was gegaan?'
Buiten dat is de verklaring van man ( die ook met een vaag gesprek met een arts op de proppen komt ) wel heel vreemd.
Eén van jullie twee is niet eerlijk, en als het goed is weten jullie allebei wie dat is. Als je van jezelf weet dat je niet vreemd bent gegaan, dan is het de ander. 

Er vanuit gaande dat jij degene bent die je man trouw is gebleven, heb je een aantal keuzes, zoals al eerder is gezegd. 

Je zegt dat je je man niet gelooft, omdat zijn verhalen niet overeenkomen met hoe de wetenschap zegt dat SOA's worden overgedragen. De tip om samen naar een arts te gaan om te horen hoe SOA's worden overgdragen, vind ik een goeie. Alle ruimte om vragen te stellen, allebei dezelfde antwoorden horen.
Daarna kun je er over nadenken wat dit voor jou en voor jullie betekent en hoe jullie verder willen.

Je zegt je man dat je hem gelooft, terwijl dat niet zo is. Je zult zelf moeten uitmaken of je je daar over heen kunt zetten en kan doen alsof het niet gebeurd is. Het kan aan je relatie blijven knagen, of het slijt.

Je man geloven. Raar foutje/onjuiste testuitslag/persoonsverwisselingen/andere verklaring, etc. Maar dan is het ook klaar. Dan pak je je leven op en ga je weer verder waar jullie gebleven waren.

Ik snap goed dat je je man heel, héél graag wilt geloven. 
Ergens zal je toch een keuze moeten maken. Sterkte.

Als mijn man thuiskomt met gono, zal hij niet met onnozele verhalen moeten afkomen. Dan weet ik waar de klepel hangt. Meer valt er daar eigenlijk niet over te zeggen. Het is werkelijk poepsimpel.

Theekannetje schreef op 06-08-2024 om 10:50:

Als mijn man thuiskomt met gono, zal hij niet met onnozele verhalen moeten afkomen. Dan weet ik waar de klepel hangt. Meer valt er daar eigenlijk niet over te zeggen. Het is werkelijk poepsimpel.

To zit vol in de ontkenningsfase omdat erkenning van de waarheid haar voor ingewikkelde vragen stelt. 

Theekannetje schreef op 06-08-2024 om 10:50:

Als mijn man thuiskomt met gono, zal hij niet met onnozele verhalen moeten afkomen. Dan weet ik waar de klepel hangt. Meer valt er daar eigenlijk niet over te zeggen. Het is werkelijk poepsimpel.

Het is ook simpel, maar mensen luisteren soms liever naar mensen zonder exacte kennis, omdat daar nog een sprankje hoop uit spreekt. 

Zelf zou ik gaan graven en ontdekken, en zeker weten niets geloven tot het tegendeel bewezen is. 

Of heeft iemand, of beiden, een tatoeage laten zetten?
'Een deel wordt overgedragen via het bloed. Je kunt bijvoorbeeld ook een
SOA krijgen door het laten zetten van een tatoeage, waarbij niet
hygiënisch te werk wordt gegaan.'
https://www.dokter.nl/nieuws/soa-laatste-nieuws-en-informatie-over-seksueel-overdraagbare-aandoeningen-en-behandelingen/657-aantal-soas-blijft-stijgen/

Deze stijging gaat over 2022, in 2023 was die stijging nog groter. Dat is wat mij frappeert, waarom ik de mogelijkheid open houdt dat er een ander proces gaande is.

Tsjor

"Een SOA", dat is weer lekker vaag. Ja, van vuile naalden kun je in principe hiv krijgen, dat is algemeen bekend. Maar ook gono en chlamidia? Over gono is best wat te vinden. Niet over besmetting via naalden, maar wel dat áls de bacterie in het bloed terechtkomt (zeer zeer zeldzaam),  je een gegeneraliseerde infectie krijgt, dus dan kruipt het niet alleen naar de geslachtsdelen, maar overal. Dus dat is ook al niet waarschijnlijk, Tsjor.

tsjor schreef op 06-08-2024 om 17:20:

Of heeft iemand, of beiden, een tatoeage laten zetten?
'Een deel wordt overgedragen via het bloed. Je kunt bijvoorbeeld ook een
SOA krijgen door het laten zetten van een tatoeage, waarbij niet
hygiënisch te werk wordt gegaan.'
https://www.dokter.nl/nieuws/soa-laatste-nieuws-en-informatie-over-seksueel-overdraagbare-aandoeningen-en-behandelingen/657-aantal-soas-blijft-stijgen/

Deze stijging gaat over 2022, in 2023 was die stijging nog groter. Dat is wat mij frappeert, waarom ik de mogelijkheid open houdt dat er een ander proces gaande is.

Tsjor

Gono en Chlamydia worden NIET overgedragen via bloed. Zelfs zo’n uiterst zeldzame gegeneraliseerde infectie van deze twee SAO begint altijd lokaal. In geval dat het een enkele keer gebeurt dat de onverzorgde gono zich verspreidt in het lichaam via het bloed, raken andere organen ontstoken en dat zul je echt wel geweten hebben. 


Wat wel overgedragen kan worden via bloed is HIV, HepB en C, maar het spreekt voor zich dat dat 100.000 keer meer gebeurt via seksueel contact en de vloeistoffen die daarbij horen. Inderdaad, kun je ook oplopen bij een prikaccident of bij het zetten van tattoos, dus ook bij SM toestanden met naalden, maar dat weet je dus meestal wel. Het is echter niet mogelijk om Chlamydia of gono op deze manier op te lopen. Niet alle SOA gedragen zich op dezelfde manier. Ik apprecieer Tsjor zijn pogingen, maar ze slaan echt nergens op. 

Ik probeer ondertussen niet alleen deze twee situaties te verklaren, waarvoor ogenschijnlijk geen verklaring is (twee mensen besmet, allebei niet vreemd gegaan, behalve één tien jaar geleden). Maar ook de toename van het aantal besmettingen. Je kunt in hetzelfde cirkeltje van redenatie blijven (toename komt door minder condoomgebruik bijvoorbeeld), het kan ook zijn dat je een andere weg in moet slaan om dingen te verklaren.

Tsjor

Ik laat het liever aan de wetenschap over om epidemiologische trends te verklaren.
TO heeft helemaal niets aan jouw bijdragen, ze zetten haar steeds weer onnodig op het verkeerde been. 
De verklaring hier is waarschijnlijk vrij simpel: een van beiden liegt en TO weet zelf wie, zij of haar partner.

Waarschijnlijk, inderdaad. Zeker is iets anders. Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.