Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Soa


Ik zit ook te googlen of ik gonorroe kan krijgen door zoenen. De ene site zegt nee, de andere site dat het kan door tongzoenen omdat de bacterie in de keel kan zitten. 
Door lichaamsvocht en slijmvliezen is het overdraagbaar. De ene soa ontstaat door een bacterie, de andere is een virus. 
Ook kan een, onbehandelde, gonorroe besmetting lang aanwezig blijven en onverwacht weer klachten geven. Dan moet je wederom testen. Dus ik lees niet alleen hier tegenstrijdige berichten. Als je gaat googlen wordt het er ook niet duidelijker op. 

precies: 
Results and discussion: New evidence suggests that oropharyngeal gonorrhoea can be transmitted by kissing in addition to through the established route of condomless oral sex; and anorectal gonorrhoea can be acquired when saliva is used as a lubricant for anal sex and rimming in addition to the established route of condomless penile-anal sex in MSM. In contrast, condomless penile-anal sex remains the major route for chlamydia transmission.

en TO heeft niet geschreven dat ze orale gonorroe hebben. 

Margaretha2024 schreef op 31-07-2024 om 14:48:

[..]

Doorgaans waardeer ik je bijdragen Tsjor. Maar ik geloof dat je plank nu misslaat. Wat wil je hier nu mee zeggen?

Als To de schuldige is wat voor zin heeft het dan om hier een dergelijk topic te openen?

Ik denk dat Tsjor laat zien hoe de vrouwen hier de man direct weer als schuldige weg zetten, terwijl het andersom niet zo zou zijn geweest. En daarmee precies de spijke op zijn kop slaat.

Jullie stappen allemaal wel heel makkelijk over het feit heen dat TO chlamydia heeft en manlief niet. Dat zou andersom moeten zijn geweest, een man die hier dit verhaal komt te vertellen en dan doodleuk verteld chlamydia te hebben en zijn vrouw niet: Dan heeft die vast wat te verbergen. Dubbele standaard. 

Elpisto schreef op 01-08-2024 om 07:21:

[..]

Ik denk dat Tsjor laat zien hoe de vrouwen hier de man direct weer als schuldige weg zetten, terwijl het andersom niet zo zou zijn geweest. En daarmee precies de spijke op zijn kop slaat.

Jullie stappen allemaal wel heel makkelijk over het feit heen dat TO chlamydia heeft en manlief niet. Dat zou andersom moeten zijn geweest, een man die hier dit verhaal komt te vertellen en dan doodleuk verteld chlamydia te hebben en zijn vrouw niet: Dan heeft die vast wat te verbergen. Dubbele standaard.

Dat zij chlamydia heeft en hij niet is helemaal niet raar want chlamydia kan jarenlang sluimeren zonder dat je er iets van merkt en zonder dat je het doorgeeft. Dus misschien heeft TO helemaal geen symptomen en is het alleen ontdekt omdat ze is getest op SOA’s. 
ze kan het dus inderdaad tien jaar geleden hebben opgelopen toen zij vreemdging. 
Ik snap de omkering van Tsjor wel, want dat trucje doet ze vaak in draadjes waarin vrouwen iets te klagen hebben over hun man, maar we moeten er toch vanuit gaan dat iemand die een vraag komt stellen en zegt dat ze zelf geen seks heeft gehad met een ander, behalve dan tien jaar terug, de waarheid spreekt. 
Maar we hebben al het beste antwoord gekregen van iemand die op een soa-poli of iets vergelijkbaars werkte. En TO heeft hopelijk een tweede gesprek met de huisarts gehad die het haar nog eens goed heeft uitgelegd. 

Maar het is toch goed mogelijk dat de chlamydia bij hem al over is en bij haar niet?

Hoe lang duurt het dat chlamydia weg is?Hoelang blijft chlamydia in het lichaam zonder behandeling? Een infectie met chlamydia wordt door het lichaam zelf 'opgeruimd' (geklaard). De helft van de urogenitale infecties is na 1 jaar verdwenen, bijna alle infecties zijn na 3 jaar weg. In de keel worden chlamydia-infecties veel sneller geklaard.

Dus Elpisto; jij hebt natuurlijk andere nare ervaringen maar in dit geval klinkt het toch echt alsof de man hier de schuldige is. Want hij vroeg ook helemaal niet naar de mogelijkheid of de dame in kwestie zelf was vreemd gegaan, dus hij weet waarschijnlijk heel goed waar hij het vandaan haalde.

Elpisto schreef op 01-08-2024 om 07:21:

[..]

Ik denk dat Tsjor laat zien hoe de vrouwen hier de man direct weer als schuldige weg zetten, terwijl het andersom niet zo zou zijn geweest. En daarmee precies de spijke op zijn kop slaat.

Jullie stappen allemaal wel heel makkelijk over het feit heen dat TO chlamydia heeft en manlief niet. Dat zou andersom moeten zijn geweest, een man die hier dit verhaal komt te vertellen en dan doodleuk verteld chlamydia te hebben en zijn vrouw niet: Dan heeft die vast wat te verbergen. Dubbele standaard.

Inderdaad, dubbele standaard. En niet zo onschuldig ook, want daarna wordt er stevig geijverd voor een scheiding, met zeer negatieve kwalificaties over de man, die nog worden aangedikt, mocht de vrouw in kwestie ook maar enigszins twijfelen. Soms lees ik een beginverhaal en scroll dan maar meteen door om te kijken naar wanneer iemand het advies krijgt om te scheiding. Ik ben zelf gescheiden, dus ik ben geen principiële tegenstander, maar zelfs scheiden doe je met respect voor je partner en niet door iemand met pek en veren de stad uit te jagen op basis van wat gefantaseerde aannames.  En zeker niet bij de eerste of de tweede steen waaraan je je stoot.

Dit zeg ik overigens ook in het belang van de vrouwen, soms lijken mensen dat te vergeten. Een scheiding levert niet het paradijs op aarde op. Je moet oppassen dat je niet met het badwater het kind ook weggooit.

Tsjor

Gefantaseerde aannames....Serieus? Welke zijn dat dan precies, Tsjor?

Zullen we beginnen met de eerste: hij liegt. Verder mag je het draadje zelf doorzoeken.

Nog even terugkomend op de dubbele standaard: in het verleden is zij vreemd gegaan, maar hij heeft haar toen niet buiten gezet, want ze zijn nu, tien jaar later, nog bij elkaar. Stel dat blijkt dat hij toch vreemd is gegaan, dan zou dat wellicht een optie zijn voor hun relatie: dat zij met hem omgaat zoals hij dat met haar heeft gedaan. Komt het toch nog goed. Behalve die soa's dan.
Tsjor

Meer fantasie, maar dan van jou Tsjor:

"Enkel hebben we 10 jaar geleden even een break gehad en heb ik 6 weken een ander gehad." Een break, dat is geen vreemdgaan he. Laat staan dat hij dan zo ruimhartig was om haar te laten blijven. We waren uit elkaar. En zijn later weer samen gekomen.

Precies, daarom zei ik idd ook dat ze beide eerst soa vrij moeten zijn, derden waarschuwen en op een later moment samen een gesprek hierover. Een Soa komt niet uit de lucht vallen, maar hoeft niet per direct een heel gezin te ontwrichten. En wat je persoonlijk "nooit" zou accepteren kan in een andere relatie totaal anders zijn. 

Marianne76 schreef op 01-08-2024 om 13:25:

Meer fantasie, maar dan van jou Tsjor:

"Enkel hebben we 10 jaar geleden even een break gehad en heb ik 6 weken een ander gehad." Een break, dat is geen vreemdgaan he. Laat staan dat hij dan zo ruimhartig was om haar te laten blijven. We waren uit elkaar. En zijn later weer samen gekomen.

Ze zijn 15 jaar samen en hebben 10 jaar geleden even een break gehad. Tijdens die break heeft TO 6 weken een ander gehad. Waren ze echt lange tijd "uit elkaar" of alleen een paar weken omdat TO een ander had? 

Het is maar net hoe je het leest en invult. Het maakt ook verder niet veel uit. Intussen zijn er 2 zeer jonge kinderen en scheiden heeft nu geen prioriteit lijkt mij. 

Het feit dat Kimberley haar korte relatie tijdens hun break zo uitgebreid en eerlijk bespreekt, spreekt denk ik in haar voordeel. Want eigenlijk is het irrelevant voor de situatie van nu. Kimberly zoekt wanhopig naar verklaringen die haar partner kunnen vrijpleiten, maar ik vrees dat die er niet zijn.

Ik begrijp heel goed dat op het moment dat ze de waarheid onder ogen ziet, haar wereld voor een deel instort. Want dan moet ze gaan nadenken over wat ze daarmee gaat doen. Dat is heel beangstigend. De eerste paar keer ben ik ook gewoon doorgegaan alsof er niets was gebeurd. Dat was geen goed besluit. Vandaar mijn advies van stampij maken en relatietherapie eisen.

Pinokkio schreef op 31-07-2024 om 22:46:

[..]

Op de site van RIVM: “Australische onderzoekers hebben aannemelijk gemaakt dat transmissie van gonorroe via tongzoenen mogelijk is (Chow 2019, Tran 2022). Hoe vaak dat voorkomt en in welke mate deze transmissieroute bijdraagt aan de verspreiding van gonorroe is onduidelijk.”.

Je kan inderdaad ook gono hebben in de keel. Maar van tongzoenen vliegt dat niet naar de geslachtsorganen. Al die jaren voorlichting gegeven, maar precies nog 100 jaar nodig. Niet te geloven wat ik hier allemaal lees. 

Kimberly123 schreef op 31-07-2024 om 18:12:

[..]

Ik heb nogmaals een discussie met mijn vriend gevoerd, ook rustig gebleven etc.
en gezegd dat het beter is als die de waarheid verteld zodat we daarop kunnen basseren of we verder gaan .

Hij blijft zeggen dat er echt nooit iets heeft gespeeld in 10 jaar tijd , zou het niet mogelijk zijn dat de soa er al zolang zit , een side note , ik heb al wel zo’n 2 jaar last gehad van m’n bekken maar ging er vanuit dat dit door de zwangerschap kwam en al vaker afscheiding maar niet zoals de laatste keer groen/geel

Kan het niet zo zijn dat we elkaar steeds opnieuw besmet hebben?
hij zegt een dokter gesproken te hebben die verteld dat zodra je ziek bent geweest of na de zwangerschap je lichaam een ander stofje ofzo aan maakt waardoor de soa er nu uit zou kunnen komen ? Of door zoenen ? (Dit heb ik verder ook niet gedaan ) alleen een kus op de wang (of heel soms op de mond van moeder etc) met verjaardagen bijvoorbeeld

Aangezien u er ervaring mee heeft

Het spijt me echt, Kimberly, en ik denk dat je het gewoon niet onder ogen wil zien, maar als jij in 10 jaar niet bent vreemd gegaan, dan heeft jouw man dit buiten de deur opgelopen. Het is werkelijk zo eenvoudig. 

Welke testen zijn er eigenlijk gebeurd? Ik neem aan getest in de urine of rechtstreeks met een wisser? Zijn jullie ondertussen behandeld? Ik hoop op hetzelfde tijdstip en met een marge van veilige seks na de behandeling?
Indien nog niet behandeld, zou je de test nog eens kunnen herhalen om vals positieve of vals negatieve uit te sluiten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.