Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Soa

Ik ben zo’n 2 weken geleden positief getest op gonorroe en chlamydia
Zelf heb ik al 15 jaar dezelfde partner ,
Enkel hebben we 10 jaar geleden even een break gehad en heb ik 6 weken een ander gehad maar hij beweerd nog nooit geen seks te hebben gehad of überhaupt gezoend te hebben met een ander in die 15 jaar tijd (alleen gechat) nu kregen we zo’n maand geleden beide opeens afscheiding en klachten , verder kan ik me niet herinneren ooit klachten te hebben gehad als zo’n 10 jaar geleden , maar is het wel mogelijk om hier zolang mee rond te lopen, enkel mijn vriend is positief getest op gonorroe maar niet op chlamydia
Ik denk dat hij vreemd is gegaan omdat we pas een maand geleden klachten kregen , hij blijft er echter bij dat die nooit is vreemd gegaan toch spookt het door mijn hoofd omdat ik nu geen reden weet hoe we er aan zijn gekomen , vanaf mijn kant kan het enkel 10 jaar geleden zijn of 15 jaar geleden voor onze relatie .
Maar hoe kan het dan weer verklaren dat ik chlamydia heb en hij niet, zou ik het echt al 10-15 jaar bij me hebben gehad ? En dat we elkaar dan steeds opnieuw besmet moeten hebben
Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen 
Misschien ook belangrijk om te weten ik ben 1 jaar geleden en 5 jaar geleden ook bevallen ! Wel tussentijds een miskraam gehad 


Stel deze vragen aan je huisarts, die weet hoe lang je deze soa's bij je kunt dragen en hoe vaak een test vals-positief of vals-negatief is.

Overigens, dat je man vreemdgaat is een ding, dat hij dat onveilig doet én dan jou besmet, vind ik persoonlijk veel erger.

Enkel hebben we 10 jaar geleden even een break gehad en heb ik 6 weken een ander gehad maar hij beweerd nog nooit geen seks te hebben gehad of überhaupt gezoend te hebben met een ander in die 15 jaar tijd
Deze HIJ, is dat je vriend of diegene met wie jij 6 weken geleden wat hebt gehad. En heb je dat toen veilig gedaan?

Maar goed, eens met Marianne, naar de huisarts

Kimberly123

Kimberly123

28-07-2024 om 20:29 Topicstarter

TineWinkel schreef op 28-07-2024 om 20:18:

Enkel hebben we 10 jaar geleden even een break gehad en heb ik 6 weken een ander gehad maar hij beweerd nog nooit geen seks te hebben gehad of überhaupt gezoend te hebben met een ander in die 15 jaar tijd
Deze HIJ, is dat je vriend of diegene met wie jij 6 weken geleden wat hebt gehad. En heb je dat toen veilig gedaan?

Maar goed, eens met Marianne, naar de huisarts

Ik bedoel dat ik 10 jaar geleden 6 weken een korte “relatie “ heb gehad , ik heb na die 10 Jaar nooit meer seks gehad met een ander en ik moet de enigste sekspartner zijn in mijn vriend zijn leven omdat ik ook zijn eerste , echte liefde was  , de huisarts zegt enkel dat het recent moet zijn opgelopen maar mijn vriend blijft al 2 weken volhouden tot ruzie met tranen toe dat die niet is vreemd gegaan , en nooit met niemand anders seks heeft gehad dan met mij, ik weet van mijn eigen natuurlijk ook zeker dat ik niet ben vreemd gegaan , 

Maar ik was even benieuwd naar ervaringen/ of dat er mensen zijn die echt 15 jaar een soa hebben gehad 

Omdat de dokter zegt dat het niet anders kan maar wij allebei sowieso al 10 jaar geen seks hebben gehad met een ander (als ik ook mijn partner moet geloven )

Dus je weet het antwoord al. Als jij niet bent vreemdgegaan, dan weet je dus dat je man liegt. Liegen en jouw gezondheid in gevaar brengen, ik vind het reden om eens flink stampij te maken en te eisen dat hij mee gaat naar relatietherapie. 

Dit is inderdaad lastig.  Natuurlijk wil je wel je partner geloven maar een huisarts kletst natuurlijk ook niet uit zijn nek.  

Ik heb even gegoogled en de langste incubatietijd ooit gemeten voor gonorroe bij de man is 57 dagen.  Bij de vrouw onstaan klachten bijna altijd binnen 180 dagen. 10 jaar lijkt dan heeeeel onwaarschijnlijk. 

Kimberly123

Kimberly123

28-07-2024 om 20:51 Topicstarter

Hmm , het blijft echt lastig er zijn ook 2 kinderen in het spel , ik bedoel meer te zeggen ik wil mijn vriend niet onterecht beschuldigen maar zeker weten weet ik ook niet omdat het verhaal zo krom is we hebben beide zover ik weet 10 jaar geen (orale) seks met een ander gehad , 
Maar wat ik dan vreemd vind is dat we pas 4 weken geleden klachten kregen en een paar dagen erna al zijn gaan testen 
Dan had hij toch ook chlamydia moeten hebben? En niet enkel ik 

Je lichaam kan chlamidia ook zelf opruimen, misschien is dat bij hem al gebeurd. En misschien was zijn test vals-negatief of jouw test vals-positief.

to lees je eens in over soa's en vraag om een gesprek met de huisarts. Een soa leeft niet jarenlang in jou om opeens op te duiken. Het is geen koortslip wat jij hebt. Zeker een soa als chlamidia krijg je alleen van penetratie zonder condoomgebruik. Niet eens van andere handelingen (online is genoeg te vinden). Ook niet van zoenen. En dat openbaart zich binnen 1 tot 3 weken. Dit betreft dus zeer recent! 

Daarnaast krijg je geen soa (laat staan 2 verschillende) van bevallingen of miskramen. Ze kunnen wel van invloed zijn op jouw vruchtbaarheid dus alle reden voor een gesprek met de huisarts en daarna met je partner. Hier klopt iets niet...

Izza schreef op 28-07-2024 om 20:57:

to lees je eens in over soa's en vraag om een gesprek met de huisarts. Een soa leeft niet jarenlang in jou om opeens op te duiken. Het is geen koortslip wat jij hebt. Zeker een soa als chlamidia krijg je alleen van penetratie zonder condoomgebruik. Niet eens van andere handelingen (online is genoeg te vinden). Ook niet van zoenen. En dat openbaart zich binnen 1 tot 3 weken. Dit betreft dus zeer recent!

Daarnaast krijg je geen soa (laat staan 2 verschillende) van bevallingen of miskramen. Ze kunnen wel van invloed zijn op jouw vruchtbaarheid dus alle reden voor een gesprek met de huisarts en daarna met je partner. Hier klopt iets niet...

Chlamydia kan je jaren zonder klachten bij je dragen. Daarnaast gaat het meestal vanzelf over. Laatst was in het nieuws dat GGD's ook niet meer testen op Chlamydia omdat het toch niet zo schadelijk is als gedacht.  Alleen bij klachten wordt er nog behandeld. Gonorroe is een ander verhaal. 

Een van jullie twee liegt...

Oh oh, dat is heftig. een soa als G betekent volgens mij altijd recente sex (Chl  kan meen ik lang sluimeren). Incubatierijd is kort! Maar stel je vragen aan je huisarts, wat zegt deze? 

Als dit niet mogelijk blijkt tja. Kans is dan mega groot dus dat hij vreemd gaat of is gegaan. Weet iig dat ontkennende woorden en tranen niet de waarheid hoeven te zijn. Zeg ik helaas als ervaringsdeskundige van een (ooit) vreemdgaande partner. Ook eenmaal ontkent is het lastig om daarna wel te bekennen. Ook omdat vreemdgaan het einde kan zijn van zijn relatie met jou. Dus hij wil zijn huwelijkbredden. En jij wil hem geloven. En vertrouwen. Nietwaar?

Mocht de huisarts je duidelijkheid geven en moet je aan vreemdgaan gaan denken en je man blijft ontkennen. Ik ontdekte dingen door te gaan graven. Niet eens diep. Keek eens in zijn telefoon (en facturen) met wie hij vaak belde. Appte. Keek in onze bankrekening naar uitgaven en pingedrag. Dacht na over wanneer hij avond/nacht/weekend weg was geweest met werk, vrienden of collega's. Woorden en daden bleken anders. 

Volgens internet is Gonorroe incubatietijd kort, ja kan dus eerst gefocust  kijken naar juni/juli. 

Sterkte 

Xxx

Marianne76 schreef op 28-07-2024 om 20:06:

Overigens, dat je man vreemdgaat is een ding, dat hij dat onveilig doet én dan jou besmet, vind ik persoonlijk veel erger.

Dit , echt natuurlijk is het huilen nu maar ik zou toch echt mijn huisarts geloven en niet de tranen

Vreemd, ik google heel even op internet bij de thuisarts en vind dit:
'

Soa door iets anders dan seks

Sommige soa's kun je ook op andere manieren dan seks krijgen:




  • Je kunt hepatitis B, hepatitis C en hiv krijgen via bloed van iemand die het heeft.

    Dit kan bijvoorbeeld door:

    • een tattoo of piercing zetten met spullen die besmet zijn
    • het scheermesje gebruiken van iemand die besmet is
    • naalden of spuiten gebruiken van iemand die besmet is (bijvoorbeeld bij drugs inspuiten)

  • Je kunt het krijgen via kleding of handdoeken van iemand die besmet
    is. Dit kan bij schaamluis en bij wratten op je penis, vagina of anus.'

Bij gebrek aan beter zou ik je partner geloven, voordat je een heel gezin opblaast.

Als je partner geen chlamydia heeft en jij wel, mag hij dan ook volhouden dat jij veel recenter nog bent vreemdgegaan, ook al ontken je tot tranens toe?

Bedenk samen alternatieve scenario's om dit te verklaren.

Tsjor

Soms denk ik dat een leugendetector test een duidelijkere uitkomst geeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.