Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Dolfijn, bedoel je dat je partner na het vreemdgaan en de lange weg van herstel, weer de fout is in gegaan, tegen alle beloftes in?
Of hield hij toch steeds informatie achter, terwijl hij zei eerlijk te zijn

Ja, dat is ook iets wat ik nog steeds niet snap, hoe iemand kan zeggen: nee er is echt niet meer, tot 3 keer aan toe, om er vervolgens zelf achter te komen dat er wel degelijk meer was (waar ik mijn vermoedens ook al over uit had gesproken), hem ermee te confronteren, waarna dat dan nu toch echt het allerlaatste was.
Je geeft iemand de kans volledig eerlijk te zijn, eigenlijk zonder verdere consequenties, en dan toch nog zoveel achterhouden.
Dat brengt mij op een punt dat ik denk dat mensen die dit op dergelijke schaal doen wel een soort van (emotionele) beperking moeten hebben. En dat het daarom ook gewoon in diens aard zit.
Ik blijf echter hopen dat ik ongelijk heb. De tijd zal het leren...

Dolfijn, dankjewel voor je wijze woorden. Ik hoor en lees je   

Zoals theekannetje al zei het heeft er voor gezorgd dat ik nooit meer zo uit het veld geslagen word, nooit meer zo geraakt. Dat weet ik zeker. 

Ik was deze week bij iemand ( niet mijn man ) die compleet uit zijn plaat ging. 

Na 15 minuten praten bleek er volop gelogen te zijn. Ik vind het zo fijn dat ik de wijsheid van nu heb en mensen doorzie! En doordat er zo boos gereageerd werd zag ik direct dat er gelogen werd en maar vingers wijzen. Iets met een kat in het nou...

Wat een verschil met vruuger 😂

Haaike, zo eens. Zo zie ik het bijna altijd vanuit mijn bril, een emotionele beperking. 

Boogschutter schreef op 20-07-2023 om 13:55:

ik wil nog even wat met jullie delen voordat iedereen op vakantie is....
Man heeft ander werk !!! Nog één week werken en dan is hij daar weg. Weg zakelijke telefoon, weg stomme auto en het belangrijkste weg Truus !!!!
Dan hoef ik niet meer te vragen....heb je haar nog gezien of heeft ze nog iets gezegd? Ik ben er mij natuurlijk van bewust dat we nog een hele weg te gaan hebben maar ik ben hier wel erg blij mee.
Dan komt er voor mij hopelijk een stukje rust en kunnen we ons focussen op de toekomst.

Zo..dat is fijn voor je. Snap dat dat heel veel rust zal geven. Even wat triggers uit de weg geruimd. 

Heeft je man bewust ergens anders gesolliciteerd?

peet....ja hij is actief gaan zoeken naar een andere baan. Maar in zijn functie liggen die helaas niet voor het oprapen. Ik ben zo blij dat dit voorbij kwam. Hij zei...mocht dit het toch niet zijn dan kan ik op mijn gemak kijken voor nog iets anders.
Hij heeft op het werk natuurlijk niet de echte reden van zijn vertrek verteld. Hij heeft wel tegen haar gezegd dat zij de echte reden wist en heeft ook tegen haar gezegd dat hij hoopt dat hij haar nooit meer tegen komt. Het is natuurlijk niet zo dat hij de schuld bij haar legt maar toen het net uitgekomen was dacht hij dat het wel mogelijk was dat ze nog konden samenwerken. Daar denkt hij nu helemaal anders over. Hij heeft echt enorme spijt van alles en doet er alles aan zodat ik het kan verwerken.

Dolfijn64 schreef op 20-07-2023 om 15:40:

Ik ben nieuw hier en lees zo jullie verhalen. Ook ik heb te maken gehad met een partner die er een lange tijd een ander erop nahield en toen t uitkwam alleen maar beloftes heeft gedaan eerlijk te zijn en alles te delen. En toch kom je er dan later achter dat de waarheid keer op keer niet verteld wordt. Ooit verspreken ze zich. Ik verbaas me erover hoe goedgelovig sommigen zijn en er toch weer ‘intrappen’. Geloof me als dat verbergen van die hele relatie (hoe vaak heb ik hier niet gelezen en zelf ook gedacht: ik heb er nooit maar dan ook nooit iets van gemerkt) zo makkelijk ging, hoe echt is de waarheid nu dan. Ik kwam er beetje bij beetje achter dat er zoveel meer gebeurd was. Van het heeft maar een paar keer plaatsgevonden tot meerdere keren per week…. Van het betekende echt niks tot uitvinden dat er wel degelijk mega verliefdheid was…. Van ik heb echt geen contact meer met de ander tot we appen en bellen nog af en toe….hoe naïef en goedgelovig kan iemand zijn…. Uiteindelijk is t daar dus ook op o.a. stukgelopen en heb ik hard geknokt om mezelf weer terug te vinden. Dus alle verhaaltjes hier van partner heeft spijt en vertelt me nu alles: geloof je het zelf? Kan je partner dat met heel zijn/haar hand op t hart zweren? Confronteer hem of haar maar eens.
Ik wens iedereen veel succes in zijn of haar proces maar ik zou de cijfers er maar eens op naslaan en je partner eens goed aan de tand voelen.
En je gedachten blijven toch steeds terug gaan naar die ander en wat je partner ermee beleefd en gedaan heeft. Hoe hard je ook tegen jezelf zegt dat diegene t niet waard is.
Zoals je ziet hier spreekt een gekwetst iemand en wil velen van jullie behoeden voor t zelfde. Want de weg terug is een lange en moeilijke. Ik ben ook te lang gebleven want dat is wel zo veilig en wat gaat er gebeuren als ik wegga of partner de deur wijs? Maar geloof me je komt er uiteindelijk sterker uit. Echt! Zoals m’n naam al zegt: ik heb het dol-fijn nu 😉

Nee hoor, ik sta vrijwel geen seconde stil bij dat stuk verdriet. Ik vind het nogal een stukje reflecteren wat je doet. " Bij mij was het verder gaan niet oprecht, dus zal dat bij iedereen wel zo zijn"

Beetje flauw en simpel gesteld, als je het mij vraagt 

Haaika: M’n partner hield idd informatie achter terwijl we hadden afgesproken eerlijk te zijn en alles op tafel te leggen. Maar stukje bij beetje kwam ik dus achter steeds meer dingen. 
Ik denk ook dat iemand die zo’n relatie kan verzwijgen en in het geheim kan onderhouden al vaker of de mist in is gegaan of iig vaker leugens heeft verteld. 
Ik zag t bij mezelf maar ook bij anderen… en je blijft hopen maar daar verdoe je uiteindelijk teveel van je eigen kostbare tijd mee. Heb ik ervaren dus. 

ja dolfijn. Het is een moeilijke weg die we hier met zijn allen doorlopen.
Maar zoals vele ook beschrijven zijn we er ook sterker van geworden en hebben sommige een persoonlijke groei door gemaakt.
En ja het gaat met vallen en opstaan. Soms een enorme stap vooruit om dan weer keihard 10 stappen achteruit te zetten. Heb ik deze afgelopen 2 weken ook weer zelf ondervonden.
Wat je nu beschrijft is een vooroordel wat veel mensen hebben. Eens een vreemdganger altijd een vreemdganger. Daarom worden vreemdgangers altijd zo met de nek aan gekeken. En tuurlijk het is echt verschrikkelijk om mee te maken als bedrogen partner. Maar als mens maken we allemaal fouten. Denk dat er hier ook heel veel beschrijven dat de partner die de fout is ingegaan keihard zijn/ haar best doet om die fout weer te herstellen. Het goed te maken. Keer op keer spijt te betuigen. Ik denk dat je als bedrogen partner wel kunt aanvoelen of die spijtbetuigingen oprecht zijn. Aanvoelen dat je partner een echte fout gemaakt heeft. Wil niet zeggen dat het makkelijk is. Ik bennde laatste die dat zal zeggen. Ja snap dat buitenstaanders ook zullen denk..die is gek..heb je dat er allemaal voor over. 

Snap heel goed dat mensen de handoek in de ring gooien.  Vooral als er nog leugens zijn. Als er nog contact is met de andere partij. Vooral als de vreemdganger er niet alles aanndoet om het goed te maken. Zijn fout te herstellen door keihard te werken.
Voel met je mee..je gekwetsheid.  Denk dat vele hier dat met je mee kunnen voelen. Want tenslotte hebben we het allemaal meegemaakt.
Soms is het ook beter om alleen verder te gaan als je denkt daar gelukkiger van te worden.
Fijn dat jij je weg daarin gevonden hebt en achter je keuze kan staan en dat dit een goede keuze is geweest voor jou!

Elpisto schreef op 20-07-2023 om 22:53:

[..]

Nee hoor, ik sta vrijwel geen seconde stil bij dat stuk verdriet. Ik vind het nogal een stukje reflecteren wat je doet. " Bij mij was het verder gaan niet oprecht, dus zal dat bij iedereen wel zo zijn"

Beetje flauw en simpel gesteld, als je het mij vraagt

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet meer aan " haar " denk...pfffff gelukkig niet meer zeg. !!! Oké...heel eerlijk....komt ze wel naar voren als ik een woedeuitbarsting heb...tja en dan komt ze er niet heel positief vanaf om het maar even netjes te zeggen. Maar verder. Nee hoor. Wordt gelukkig niet onzeker door haar.

Boogschutter schreef op 20-07-2023 om 21:54:

peet....ja hij is actief gaan zoeken naar een andere baan. Maar in zijn functie liggen die helaas niet voor het oprapen. Ik ben zo blij dat dit voorbij kwam. Hij zei...mocht dit het toch niet zijn dan kan ik op mijn gemak kijken voor nog iets anders.
Hij heeft op het werk natuurlijk niet de echte reden van zijn vertrek verteld. Hij heeft wel tegen haar gezegd dat zij de echte reden wist en heeft ook tegen haar gezegd dat hij hoopt dat hij haar nooit meer tegen komt. Het is natuurlijk niet zo dat hij de schuld bij haar legt maar toen het net uitgekomen was dacht hij dat het wel mogelijk was dat ze nog konden samenwerken. Daar denkt hij nu helemaal anders over. Hij heeft echt enorme spijt van alles en doet er alles aan zodat ik het kan verwerken.

Ja..denk dat dat wel een hele goede beslissing js. Het bevordert denk ik niet je herstel als je weet dat je partner die ander nog met enige regelmaat ziet.  Ik denk ook niet dat ik dat getrokken had.

Peet52! schreef op 20-07-2023 om 23:44:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet meer aan " haar " denk...pfffff gelukkig niet meer zeg. !!! Oké...heel eerlijk....komt ze wel naar voren als ik een woedeuitbarsting heb...tja en dan komt ze er niet heel positief vanaf om het maar even netjes te zeggen. Maar verder. Nee hoor. Wordt gelukkig niet onzeker door haar.

Even een toevoeging. Man komt er ook niet positief vanaf. Dus richt niet alleen mijn woede op haar. Maar ja dat is nog mijn gekwetsheid.

Peet52! schreef op 20-07-2023 om 23:40:

......
Wat je nu beschrijft is een vooroordel wat veel mensen hebben. Eens een vreemdganger altijd een vreemdganger. 

Toch komt dit spreekwoord ergens vandaan. Ik ben ook wel erg geneigd te denken dat het zo is. Niet bij een slippertje of iets kortstondigs, maar bij een langer durende affaire, ja. Ik zie zoiets niet als een fout, die mensen nou eenmaal soms maken.  "Iedereen maakt nou eenmaal  fouten" klinkt misschien bemoedigend, maar vind ik een excuus van niks. Je levenspartner op het verkeerde spoor zetten èn houden (want daar gaat het hier dan om), is een karaktertrek. 
Ik geloof best dat mijn partner nu weer het beste met mij voor heeft en niet weer de nadelen wil doormaken dat komt kijken bij een dubbelleven.  Maar als we ooit weer in wat mindere tijden terecht mochten komen (en die periodes komen en gaan nou eenmaal), en de mogelijkheid dient zich weer aan en hij denkt weer dat ik het toch niet te weet kom, dan zal blijken of dit spreekwoord toch ook voor hem op gaat. 

Bij een volledig dubbelleven en echt langdurig vreemdgaan of meerdere malen vreemdgaan of verschillende partners moet iemand eerlijk zijn naar zichzelf. De maatschappij is volledig gericht op monogamie. Maar er zijn talloze mensen die hier niet voor gemaakt zijn. Ik las ooit een onderzoek en 34% van de jongeren stond positief tegenover een open relatie. Ik denk dat in combinatie met alle andere veranderingen in de maatschappij (denk aan genders, geaardheid, scheiden etc). Ook alternatieve relatievormen komen langzaam naar voren. Dus dat spreekwoord klopt wel in veel gevallen. 

Anna Cara

Anna Cara

26-07-2023 om 13:00 Topicstarter

Izza, een open relatie is heel iets anders dan vreemdgaan. Dat is met toestemming met een ander sex hebben. Daarintegen zegt het spreekwoord eens een vg altijd een vg, dat iemand sex heeft met ander tegen een belofte aan zijn partner in. Of een kans vraagt en weer trouw belooft maar weer vreemdgaat. En daarom op gebied van afspraken over monogamie niet te vertrouwen is. Of het zegt iemand in een volgende relatie dit gewoon weer zal doen. 

Stiekem of niet stiekem, daar ligt een groot verschil tussen. Ook geloof ik dat zeggen dat je een open relatie interessant vindt, anders wordt als je zegt tegen jongelui: mag jouw partner dan ook sex hebben met ander? Dan blijkt open niet zo open. Maar eenzijdig gewenst. 

Ik wou dat mijn man het bespreekbaar had gemaakt. Was wel eerlijker geweest. Overigens moet mijn man er niet aan denken dat ik met een ander ga sexen. Ik heb veel aanbod van mannen gehad, van getrouwde mannen. Ik vroeg standaard voor ik ze afwees (want monogaam), en jouw vrouw mag zij dit ook? Neeee zij niet was 99% x het antwoord. Tja ....

Izza schreef op 25-07-2023 om 22:08:

Bij een volledig dubbelleven en echt langdurig vreemdgaan of meerdere malen vreemdgaan of verschillende partners moet iemand eerlijk zijn naar zichzelf. De maatschappij is volledig gericht op monogamie. Maar er zijn talloze mensen die hier niet voor gemaakt zijn. Ik las ooit een onderzoek en 34% van de jongeren stond positief tegenover een open relatie. Ik denk dat in combinatie met alle andere veranderingen in de maatschappij (denk aan genders, geaardheid, scheiden etc). Ook alternatieve relatievormen komen langzaam naar voren. Dus dat spreekwoord klopt wel in veel gevallen.

Maar waarom dat er steeds bijhalen in een topic over ontrouw? Ik begrijp dat niet zo goed, alsof we (of als ik voor mezelf spreek IK) niet begrijpen dat monogamie niet een gegeven vaststaand feit is. Dat is hier, zoals Anna al aangeeft, helemaal niet aan de orde. Het is prima dat iemand niet gemaakt is voor strikte monogamie: Wie ben ik om daar überhaupt over te oordelen. 

Het werd pas een probleem toen partner daar eenzijdig blijkbaar anders over ging denken en dit niet communiceerde. 

anna met open bedoel ik natuurlijk open voor beide partijen! Vanzelfsprekend is dat dan ook op de vrouw van toepassing. 

Ik denk namelijk echt dat heel veel mensen niet gemaakt zijn voor monogamie op de lange termijn. Uiteindelijk gaan er toch verschillen ontstaan door tal van zaken. Wees dan gewoon eerlijk en geef aan wat je behoeftes zijn zodat vreemdgaan niet hoeft te gebeuren. Bij vaker of langdurig vreemdgaan zie je gewoon dat meer openheid beter bij iemand past. Maar vanwege het taboe maakt niemand het bespreekbaar en gebeuren zaken in het geheim. 

Of zoals een betrapte collega ooit opbiechte "ik let voortaan beter op". Hij is nog steeds "gelukkig" getrouwd maar ik weet redelijk zeker dat er niets is gestopt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.