Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Sinds ik zwanger ben doet mijn man afstandelijk


Oei, jullie zijn allebei erg moeilijk en elkaars uiterste. Jij claimt en als hij dichterbij komt stoot je hem af en hij is een hufter die een beetje gek wordt van jouw drama ( bedoel het minder zwart-wit dan het er staat).

En dan zwanger zijn van en met zo iemand terwijl het huwelijk al kwetsbaar was. 

Ik zou op afstandvan elkaar eens kijken of er nog iets te redden valt met hulp, maar hij is niet de enige die moet veranderen, dit gedrag van jouzelf gaat in geen enkele vorm goed; in wat voor relatievorm dan ook. Geldt ook voor hem. Sterkte. 

Annastir, heel rot deze situatie. Hoe ik het zie: 

Er is een grote mate van inconstentie in deze relatie en bij deze man.  Dat betekent dat hij het ene moment wel liever is en dan weer koud en onberekenbaar. Daar wordt relatieverslaafd van. Relatieverslaafd betekent niet dat je altijd maar een relatie moet hebben maar dat je er alles aan doet om maar de relaties te behouden, steeds op zoek naar die paar mooie momenten waarvan je weet dat hij die ook heeft, of voornamelijk had. 

Dat maakt je manipuleerbaar en daar ga je van smeken. En hij, hij speelt spelletjes met je en heeft je als een trekpop aan een paar  draadjes hangen die hij bestuurt. Hij zegt dat hij zo genoeg heeft van jouw vragen om bevestiging en erkenning maar ik vraag me dat af. Het geeft hem namelijk ook macht. 

Jij denkt dat je door een beroep te doen op zijn redelijkheid en medemenselijkheid en gewoon de liefde die je zou moeten hebben voor een partner hem kunt overtuigen. Maar ik denk dat hij een andere taal spreekt dan dat, Het overtuigt hem ervan dat je afhankelijk van hem bent, dat hij macht over je heeft. En jij, je bent maar steeds verbijsterd hoe hij toch zo kan doen en gaat weer proberen de lieve Piet (zo noem ik hem maar even) naar boven te halen. Houd daar eens mee op en zie hoe hij dan reageert, boos waarschijnlijk of hij probeert het op een andere manier. 

Ik vrees dat deze achtbaan van emotionele tegenstrijdigheden zal blijven, temeer omdat hij nu niet direct blijk geeft van welwillendheid in het kijken naar zijn eigen rol 

Je bent er waarschijnlijk bang voor en het is het laatste wat je gewild had maar op grond van wat je hier geschreven hebt, raad ik je aan je los te gaan maken van deze man. 

Je denkt misschien dat je het niet aankan, maar je weet niet half hoeveel energie er vrijkomt eens je je losmaakt van een toxische relatie. Er gaat zoveel energie zitten in dit gesteggel. En ik kan me zo voorstellen dat je het ook fijner vindt voor je kindje als hij of zij een sterke moeder ziet en niet een die maar loopt te smeken en gemanipuleerd wordt?

Je zal denken ´maar ik houd van hem´. Wat ik hier lees is veel meer traumatische hechting en daardoor toxiciteit (altijd maar ruzie) dan houden van. 

Het goede nieuws is dat vaak degene die het meest lijdt onder het dysfunctioneel zijn van de relatie ook de meeste kracht heeft die te ontsnappen. Jij en kind hebben er veel mee te winnen. 

heel veel sterkte, blijf hier posten

AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 17:58 Topicstarter

Max88 schreef op 11-07-2021 om 17:32:

Oei, jullie zijn allebei erg moeilijk en elkaars uiterste. Jij claimt en als hij dichterbij komt stoot je hem af en hij is een hufter die een beetje gek wordt van jouw drama ( bedoel het minder zwart-wit dan het er staat).

En dan zwanger zijn van en met zo iemand terwijl het huwelijk al kwetsbaar was.

Ik zou op afstandvan elkaar eens kijken of er nog iets te redden valt met hulp, maar hij is niet de enige die moet veranderen, dit gedrag van jouzelf gaat in geen enkele vorm goed; in wat voor relatievorm dan ook. Geldt ook voor hem. Sterkte.

klopt. Dit is echt zo helaas. Er valt zeker iets te redden. Daar heb ik altijd de hoop in gehad en gehouden. Mits hij dus ook zijn aandeel erkent. Niet alles is mijn fout. En dit gaat dus vaak fout: hij schuift alles mijn kant op waardoor praten gewoon geen zin heeft. Ik denk zelf dat hij er echt klaar mee is en de scheiding zal indienen. Hoe kan dat toch, terwijl je vrouw zwanger is. Het maakt me zo verdrietig. 

AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 18:01 Topicstarter

Lexus schreef op 11-07-2021 om 17:42:

Annastir, heel rot deze situatie. Hoe ik het zie:

Er is een grote mate van inconstentie in deze relatie en bij deze man. Dat betekent dat hij het ene moment wel liever is en dan weer koud en onberekenbaar. Daar wordt relatieverslaafd van. Relatieverslaafd betekent niet dat je altijd maar een relatie moet hebben maar dat je er alles aan doet om maar de relaties te behouden, steeds op zoek naar die paar mooie momenten waarvan je weet dat hij die ook heeft, of voornamelijk had.

Dat maakt je manipuleerbaar en daar ga je van smeken. En hij, hij speelt spelletjes met je en heeft je als een trekpop aan een paar draadjes hangen die hij bestuurt. Hij zegt dat hij zo genoeg heeft van jouw vragen om bevestiging en erkenning maar ik vraag me dat af. Het geeft hem namelijk ook macht.

Jij denkt dat je door een beroep te doen op zijn redelijkheid en medemenselijkheid en gewoon de liefde die je zou moeten hebben voor een partner hem kunt overtuigen. Maar ik denk dat hij een andere taal spreekt dan dat, Het overtuigt hem ervan dat je afhankelijk van hem bent, dat hij macht over je heeft. En jij, je bent maar steeds verbijsterd hoe hij toch zo kan doen en gaat weer proberen de lieve Piet (zo noem ik hem maar even) naar boven te halen. Houd daar eens mee op en zie hoe hij dan reageert, boos waarschijnlijk of hij probeert het op een andere manier.

Ik vrees dat deze achtbaan van emotionele tegenstrijdigheden zal blijven, temeer omdat hij nu niet direct blijk geeft van welwillendheid in het kijken naar zijn eigen rol

Je bent er waarschijnlijk bang voor en het is het laatste wat je gewild had maar op grond van wat je hier geschreven hebt, raad ik je aan je los te gaan maken van deze man.

Je denkt misschien dat je het niet aankan, maar je weet niet half hoeveel energie er vrijkomt eens je je losmaakt van een toxische relatie. Er gaat zoveel energie zitten in dit gesteggel. En ik kan me zo voorstellen dat je het ook fijner vindt voor je kindje als hij of zij een sterke moeder ziet en niet een die maar loopt te smeken en gemanipuleerd wordt?

Je zal denken ´maar ik houd van hem´. Wat ik hier lees is veel meer traumatische hechting en daardoor toxiciteit (altijd maar ruzie) dan houden van.

Het goede nieuws is dat vaak degene die het meest lijdt onder het dysfunctioneel zijn van de relatie ook de meeste kracht heeft die te ontsnappen. Jij en kind hebben er veel mee te winnen.

heel veel sterkte, blijf hier posten

hé Lexus. Dank je wel voor en post. Ik herken mezelf er erg in, je slaat de spijker op z'n kop. Als ik denk aan weggaan, denk ik nee wil ik niet. We hebben ergere ruzies meegemaakt en het is altijd goed gekomen. Waarom nu dan niet met een kindje op komst? Als ik hem dit vraag zegt hij dat het eens ophoudt. In een ruzie blijft hij altijd boos. Nooit is hij de eerste die gewoon een sorry zegt, gewoon niet om mij m'n gelijk te geven maar gewoon omdat hij om me geeft. Hij is zo verbitterd. Zo herken ik hem echt niet. Ik doe echt m'n best hem niet te berichten of te bellen. Ik blijf steeds denken aan de opmerking dat hij de baby niet nodig heeft. 

AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 18:01 Topicstarter

Chiquita schreef op 11-07-2021 om 17:15:

In ieder geval fijn dat hij lief is als het goed gaat. Ik herken 't een klein beetje dat als het niet lekker gaat, deze man niet lief is. Egoïstisch, geen zelfreflectie, wat maakt dat jij nu tijdens je zwangerschap dit nu helemaal niet kan hebben. Hij heeft geen begrip voor jou, jij (begrijpelijk) ook niet voor zijn houding. Ik weet niet wat je zou kunnen doen, want ik ken jou niet, je man niet en jullie hele situatie niet ... nu op dit moment, blijf hier schrijven als jou dat helpt. Ik weet zeker dat er heel veel meelezen, je misschien adviezen kunnen geven. Ik leef met je mee, zou nu willen dat ik je beter ken, misschien in de buurt zou wonen (ik woon in Den Bosch), dat ik letterlijk wat zou kunnen helpen

ik kan aan je bericht lezen dat jij een goed mens bent. Dank je wel hiervoor. Helaas wonen we niet dicht bij elkaar. Ik heb altijd wel in Den Bosch gewoond 

Om je van iemand los te maken hoef je trouwens ook niet eerst niet meer van iemand te houden. Als je begrijpt wat ik bedoel.

AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 20:45 Topicstarter

Thera schreef op 11-07-2021 om 20:41:

Om je van iemand los te maken hoef je trouwens ook niet eerst niet meer van iemand te houden. Als je begrijpt wat ik bedoel.

ik begrijp wat je bedoelt. Ik zal altijd, hoe dan ook, van deze man blijven houden en verbonden blijven. Ik voel me zo verdrietig 

Het klinkt niet gezond, niet voor jou en niet voor je baby. Google eens op gaslighting.

AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 22:26 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 11-07-2021 om 20:48:

Het klinkt niet gezond, niet voor jou en niet voor je baby. Google eens op gaslighting.

heel herkenbaar allemaal  

Dit klinkt botter dan ik het bedoel, maar hoe lang ben je nog van plan zo door te gaan? Verwijten dat hij zo koud en raar doet, en dan bij wijze van spreken weer huilend aan zijn arm hangen smeken dat je samen verder wilt. Heb je reden om aan te nemen dat zijn gedrag, of jouw gedrag, zal veranderen als de baby er eenmasl is?  Of als die een peuter is? Of wanneer dan? 

Of was je van plan zo door te blijven gaan tot je in Huize Avondrood zit? Tenzij hij eerder wegloopt natuurlijk, maar moet je daar op wachten?

Groeten,

Temet

Het gedrag van de man van Annastir is verwarrend. Om beslissingen te kunnen nemen die gaan over het stoppen van een relatie (al extra moeilijk als je al zoveel hebt overwonnen of eigenlijk doorstaan) heb je een enigszins helder hoofd nodig. 

Het heeft denk ik geen zin om nu duidelijke en definitieve beslissingen te verwachten van ts voor de toekomst. De beslissing op dit moment zich vooral te richten op haarzelf en het kindje Is al groot genoeg.


AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 23:09 Topicstarter

Temet schreef op 11-07-2021 om 22:59:

Dit klinkt botter dan ik het bedoel, maar hoe lang ben je nog van plan zo door te gaan? Verwijten dat hij zo koud en raar doet, en dan bij wijze van spreken weer huilend aan zijn arm hangen smeken dat je samen verder wilt. Heb je reden om aan te nemen dat zijn gedrag, of jouw gedrag, zal veranderen als de baby er eenmasl is? Of als die een peuter is? Of wanneer dan?

Of was je van plan zo door te blijven gaan tot je in Huize Avondrood zit? Tenzij hij eerder wegloopt natuurlijk, maar moet je daar op wachten?

Groeten,

Temet

ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb de hoop dat hij veranderd zodra hij ons kindje in z'n armen heeft. Maar ergens geloof ik er niet meer in. Ik heb veel gelezen over narcisme vandaag. Herken hem echt overal in. Dit maakt me enigszins ook sterker, probeer het me niet langer persoonlijk aan te trekken. Ik weet het gewoon niet meer 

AnnaStir

AnnaStir

11-07-2021 om 23:10 Topicstarter

Thera schreef op 11-07-2021 om 23:08:

Het gedrag van de man van Annastir is verwarrend. Om beslissingen te kunnen nemen die gaan over het stoppen van een relatie (al extra moeilijk als je al zoveel hebt overwonnen of eigenlijk doorstaan) heb je een enigszins helder hoofd nodig.

Het heeft denk ik geen zin om nu duidelijke en definitieve beslissingen te verwachten van ts voor de toekomst. De beslissing op dit moment zich vooral te richten op haarzelf en het kindje Is al groot genoeg.


Precies dit, je verwoordt het zo goed. Het is zo enorm lastig.

AnnaStir schreef op 11-07-2021 om 23:09:

[..]

ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb de hoop dat hij veranderd zodra hij ons kindje in z'n armen heeft. Maar ergens geloof ik er niet meer in. Ik heb veel gelezen over narcisme vandaag. Herken hem echt overal in. Dit maakt me enigszins ook sterker, probeer het me niet langer persoonlijk aan te trekken. Ik weet het gewoon niet meer

Kijk hier even naar: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-legacy-distorted-love/201412/is-your-partner-narcissist-here-are-50-ways-tell


Het is geen diagnose maar om te kijken of je misschien inderdaad die richting op moet denken. Het is ook niet de bedoeling om met dat document in de hand hem er op te gaan wijzen dat hij dat is en dat hij moet veranderen. dat werkt niet


Annastir, ik weet ongeveer wat je voelt. Ik zou een dagboek bijhouden ook om van je af te schrijven. En omdat er zoveel gebeurt dat je het later misschien niet meer precies weet. En troost je met de gedachte dat het voor iedereen beter is als jij nu even niet de relatie maar jezelf aan het redden bent. Voor je kindje en zelfs uiteindelijk ook voor je man. Als hij uiteindelijk zal zien dat jij normaal bent en hij niet (allebei in relatieve zin) is er meer kans dat hij zich zal gaan afvragen of hij niet eens iets aan zichzelf moet gaan doen. Heel kleine kans dat het zal gebeuren. Maar ikzelf heb het altijd in mijn achterhoofd gehouden in mijn situatie. Dat bedoelde ik ook denk ik met, je kunt ook als je je losmaakt van iemand nog wel van iemand blijven houden en nog steeds willen dat het ooit goedkomt. Maar toch terwijl je je tegelijkertijd noodgedwongen psychisch losmaakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.