Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Sinds ik zwanger ben doet mijn man afstandelijk


AnneJ schreef op 12-07-2021 om 11:41:

[..]

Ik gun je je genoegdoening echter ik denk niet dat dit handig is.

Een ander laten voelen wat jij voelt is vragen om een doorgaande ruzie.

Ik zou mezelf gunnen om uit die dynamiek te stappen en je nu alleen te focussen op je eigen doelen en je eigen kind en geen catfights uit te lokken met je man. Wat schiet je daar, behalve genoegdoening, nu mee op?

Je gaat over je eigen gedrag niet over dat van een ander.

Ja mee eens. Annastir: Je bent medeverantwoordelijk voor al het drama door te willen dat hij anders doet. Je blijft maar verbijsterd in plaats van dat je denkt "okay, wil ik dat iemand mij zo behandelt?" En als je dat niet wilt, wat ga jíj er dan aan doen. en dan even niet verontwaardigd en verdrietig zijn en willen dat hij verandert, maar je zelfwaarde oppakken en voor jezelf en je kind kiezen door inderdaad uit die dynamiek te stappen. 

Heb je die 50 vragen bekeken die ik hierboen gepost heb? Ik ben benieuwd wat daar uit kwam. Ik denk dat hij echt wel voelt hoe afhankelijk je van hem bent, nu nog meer nu je zwanger bent. 

Je hebt kans dat hij als je eenmaal echt voor jezelf kiest, hij veel liever gaat doen. Maar doe het niet daarom want dat is weer een manipulatie. Je zit in een  machtstrijd die je niet kunt winnen. De enige manier om dit spelletje te winnen is door er niet aan mee te doen. sterkte

AnneJ, hoort het niet bij het proces van loskomen dat je ook eens voor de eerste keer zelf eens afwijst. Terwijl je nog niet geleerd hebt om dat heel volwassen te doen. Want daarvoor moet je eerst los zijn. 
Ik snap jou heel goed, maar vraag je niet teveel? Het is toch een proces. Adviezen geven is iets anders dan aangeven, zo had je het eigenlijk moeten doen/al moeten kunnen. Ik weet niet precies hoe jij het bedoelt, misschien bedoel je dat laatste ook wel helemaal niet. 

Jij en ik hebben geleerd onze exen te behandelen als iemand die nu eenmaal zo is als hij is. En wij zijn allebei onze man kwijt geraakt door voor de kinderen op te komen. Misschien is dat wel makkelijker ook als je de kinderen al hebt en voor je ogen ziet dat je wel voor ze op moet komen. Dan tegelijk raak je je man kwijt. Als je nog geen kinderen hebt (eigenlijk wijst de man van ts nu al zijn kind af, dus speelt dit toch eigenlijk ook al) is het misschien wel moeilijker om echt beslissingen te nemen. 

Ik denk dat dit tijd nodig heeft. En ik vind het gewoon altijd pijnlijk als iemand die al zo door haar man naar beneden wordt gehaald (en bezig is haar weg te vinden, je kunt moeilijk zeggen dat Annasir niet bereid is die weg te vinden) reacties krijgt van, ja, maar jij had dat en dat natuurlijk heel anders moeten doen. 

Annastir, zei hij nou dat jij psychopatisch bent? Heb je al gelezen over projectie? 

Thera schreef op 12-07-2021 om 12:21:

AnneJ, hoort het niet bij het proces van loskomen dat je ook eens voor de eerste keer zelf eens afwijst. Terwijl je nog niet geleerd hebt om dat heel volwassen te doen. Want daarvoor moet je eerst los zijn.
Ik snap jou heel goed, maar vraag je niet teveel? Het is toch een proces. Adviezen geven is iets anders dan aangeven, zo had je het eigenlijk moeten doen/al moeten kunnen. Ik weet niet precies hoe jij het bedoelt, misschien bedoel je dat laatste ook wel helemaal niet.

Jij en ik hebben geleerd onze exen te behandelen als iemand die nu eenmaal zo is als hij is. En wij zijn allebei onze man kwijt geraakt door voor de kinderen op te komen. Misschien is dat wel makkelijker ook als je de kinderen al hebt en voor je ogen ziet dat je wel voor ze op moet komen. Dan tegelijk raak je je man kwijt. Als je nog geen kinderen hebt (eigenlijk wijst de man van ts nu al zijn kind af, dus speelt dit toch eigenlijk ook al) is het misschien wel moeilijker om echt beslissingen te nemen.

Ik denk dat dit tijd nodig heeft. En ik vind het gewoon altijd pijnlijk als iemand die al zo door haar man naar beneden wordt gehaald (en bezig is haar weg te vinden, je kunt moeilijk zeggen dat Annasir niet bereid is die weg te vinden) reacties krijgt van, ja, maar jij had dat en dat natuurlijk heel anders moeten doen.

Annastir, zei hij nou dat jij psychopatisch bent? Heb je al gelezen over projectie?

Misschien ken jij dat wel veel beter dan ik Thera, hoewel ik jou er toch echt niet van heb verdacht je eigenwaarde te verliezen of te denken dat wat je man doet volstrekt 'normaal' is in de omgang? Of dat jij door zus of zo te doen het gedrag van je man kan veranderen?

Daar heb ik hier geen moment aan getwijfeld, mijn exman raakte het spoor bijster, niet ik, dus ja, dat weet ik niet. Tegenwoordig kan ik meer emo reageren dan vroeger en dat is hier niet handig met al die mensen met autisme, maar dat komt door mijn chronische ziekte en moeheid, dan is het soms moeilijker om je geduld te bewaren of je emoties in check. 

Maar laat mij dan maar deze stem vertegenwoordigen, dan kan Anastir er uit halen wat zij als goed voor haarzelf beoordeelt.

Overigens ben ik het heel erg met je eens dat je niet eerst hoeft te stoppen met van iemand houden om je toch los te maken.
Ik houd nog steeds van de enthousiaste jonge man die mijn ex was en die je soms nog tevoorschijn ziet komen maar leven met hem was een oneindig drama en voor niemand goed. We wonen vlak bij elkaar en er is wisselend contact maar hij kan altijd bij mij terecht. En ik soms ook bij hem.
Je blijft ook altijd ouders.

Ik heb zelf gedacht dat mijn man misschien te 'helpen' was met goede psychiatrische hulp en daar heb ik ook op ingezet. Helaas vruchteloos gebleven. En achteraf was dat mogelijk ook alleen maar uitstel van executie geweest, want mijn exman kon het leven in een gezin gewoon niet aan, teveel verantwoordelijkheid en teveel overprikkeling.
Ik heb hem nog geprobeerd te 'verleiden' tot een LAT relatie, maar dat was voor hem niet 'normaal' genoeg.
Iedereen heeft ook blijkbaar een eigen manier. Ik heb geen aanleg voor scheldpartijen, bij mij is het eerder onderkoeld: 'denk je dat wij zo, als stel, het bejaardentehuis halen'? En bij dreigende escalatie trok ik zo snel mogelijk de stutten voor iedereen, of ik stuurde er een paar weg, te beginnen met ex. 

AnneJ schreef op 12-07-2021 om 12:34:

[..]

Misschien ken jij dat wel veel beter dan ik Thera, hoewel ik jou er toch echt niet van heb verdacht je eigenwaarde te verliezen of te denken dat wat je man doet volstrekt 'normaal' is in de omgang? Of dat jij door zus of zo te doen het gedrag van je man kan veranderen?

Daar heb ik hier geen moment aan getwijfeld, (...)

Eerste twee punten heb ik niet gedaan inderdaad. Ik heb wel gedacht dat ik door zus of zo te doen het gedrag van mijn man zou kunnen veranderen enigszins. Ik denk ook dat de eerste 15 jaar van onze relatie ik een goede invloed op hem had, al voelt dat raar om te zeggen. Hij heeft ook naar anderen toe wel eens gezegd dat hij mij nodig had. 
Maar toen hij zich tegen mij keerde op het moment dat ik het voor de kinderen opnam die ondertussen puber waren geworden (hij voelde dat ze zich gingen losmaken van zijn invloed en kan daar niet tegen) toen heb ik het een paar jaar lang echt moeilijk gevonden of ik het idee dat ik het nog ten goede zou kunnen keren moest loslaten of niet. Ik was hulp aan het zoeken voor de omgang tussen man en kinderen. Maar kreeg ondertussen steeds meer man tegen mij. En mijn hulpvraag kon daarom ook niet meer helder gesteld worden aan anderen. Omdat het net als bij Annastir toch wel steeds heel pijnlijke ervaringen waren dat man zich zo tegen mij als persoon keerde. Bewust he, niet zoals een autistisch iemand die het misschien per ongeluk doet. Ondermijning was het. En hoewel ik inderdaad gelukkig zoals jij vermoedde niet snel twijfel aan mijn eigenwaarde, was het de verbijstering dat hij zo was die wel energie kostte om te verwerken. 

AnneJ schreef op 12-07-2021 om 12:34:



[..]
Maar laat mij dan maar deze stem vertegenwoordigen, dan kan Anastir er uit halen wat zij als goed voor haarzelf beoordeelt.

Ik vind jou een waardevol voorbeeld van hoe je met jouw situatie omgaat! 





Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.