Relaties Relaties

Relaties

Mijn man is een narcist


Puinhoop

Puinhoop

07-01-2022 om 14:13 Topicstarter

Jazeker en die kans is nog groter al het om een zgn. verborgen narcist gaat. Als ik me destijds -zeg tien jaar terug- beklaagde tegen vrienden zeiden zij hetzelfde: maar hij staat voor iedereen klaar. Ja, voor anderen wel. Dan was hij heel attent. Maar thuis was ik Assepoester en hij Blauwbaard, bij wijze van. 
Was er bezoek, dan was het de meest betrokken vader en zorgzame echtgenoot. Maar als ze weg waren...op den duur maakte ik er gebruik van door om een dagje vrij te vragen als er bezoek was. Dan durfde hij niet aan te komen met anderen als 'jij bent altijd vrij'. 
De omgeving ziet weinig tot niets. Dat maakt het zo eenzaam. 

Puinhoop

Puinhoop

17-01-2022 om 09:39 Topicstarter

Npu, dat was een paar weken leuk en nu staat het petje weer andersom😕 Sarcasme alom, afstand, chagrijn en noem maar op. 
Uiteindelijk gaat dit toch echt wel uitdraaien op een scheiding. Ik wil hier echt niet de rest van mijn leven mee laten verzieken.
Ik droom wel eens dat hij er niet meer is. Noodlottig ongeval gehad. Ik denk dat ik net als mijn oma ook zou opleven. Net als mijn vader was opa ook een narcist.

Bah, in combinatie met de korte dagen en het sombere weer is mijn stemming ook tot onder het vriespunt gezakt.

Puinhoop schreef op 17-01-2022 om 09:39:

Npu, dat was een paar weken leuk en nu staat het petje weer andersom😕 Sarcasme alom, afstand, chagrijn en noem maar op.
Uiteindelijk gaat dit toch echt wel uitdraaien op een scheiding. Ik wil hier echt niet de rest van mijn leven mee laten verzieken.
Ik droom wel eens dat hij er niet meer is. Noodlottig ongeval gehad. Ik denk dat ik net als mijn oma ook zou opleven. Net als mijn vader was opa ook een narcist.

Bah, in combinatie met de korte dagen en het sombere weer is mijn stemming ook tot onder het vriespunt gezakt.

print dit uit.zet de datum erbij en check elke 4 dagen of je je niet toch weer laat inpakken. 

gr Angela

MRI

MRI

17-01-2022 om 10:50

Angela1967 schreef op 17-01-2022 om 10:18:

[..]

print dit uit.zet de datum erbij en check elke 4 dagen of je je niet toch weer laat inpakken.

gr Angela

Precies, het verwoestende in zulke relaties is niet dat iemand de hele tijd naar is, maar juist dat er goede momenten lijken te zijn. Als het de hele tijd naar was, was je wel eerder weg geweest. Nu blijf je hoop houden en geduld en komt daardoor in een cyclus van goede momenten en vervelende tijden. En wat erger is: je blijft er de hele tijd emotioneel mee bezig, het gaat ontzettend veel energie kosten, zoals ik je hier op het forum ook zie doen puinhoop, niet jouw schuld, een hele natuurlijke reactie van iemand met een meer consistent. gevoelsleven. 
Dit proces staat in de psychologie bekend als intermittent reinforcement en maakt dat je eigenlijk meer gehecht raakt aan zo iemand, dmv de inconsistentie ontstaat traumabonding. De enige manier om je daar aan te ontworstelen is je vrij maken van die persoon, dus no  contact ( ik begrijp ook dat dat je vindt nu niet kan ivm je dochter)

Ik denk dat ik niet de enige ben, die bij je laatste bericht in 'verder na ontrouw' dacht 'tja het is wachten op dat het weer fout gaat'. Schaam je daar alsjeblieft niet voor, als je in die situatie zit, is het logisch dat je weer de hoop en het optimisme opzoekt. Het kost heel veel wilskracht en een bijna puur rationele beslissing om je aan die dynamiek te onttrekken. 

Maar je bent er bijna... 

MRI schreef op 12-12-2021 om 10:50:

[..]

Maar dit dan:

Maar in feite doet de diagnose er weinig toe als je emotioneel wordt genegeerd danwel gemanipuleerd, wat Puinhoop in meerdere postings en andere draadjes aangeeft. Die diagnose zou fijn zijn voor ts maar als je last hebt van iemands gedrag moet dat voldoende zijn om voor jezelf te kiezen en je niet te laten doen de hele tijd.

Ik meen dat ts ook ooit in een ander draadje deze heeft doorgenomen (maar weet ik niet heel zeker): https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-legacy-distorted-love/201412/is-your-partner-narcissist-here-are-50-ways-tell

en dat dat ook veelzeggend was.

Ach,

Al die filmpjes die je aanraad. Je hebt er helemaal niks aan. Ook symptoom lijstjes houden tegen de gedragingen van je Ex.... Ook daar heb je helemaal niks aan. Alleen een psycholoog kan het stickertje er op plakken.

Dat hij scoort op al die punten, en dus lijkt op een Narcist. Dat is haar mening. Ik weet niet wie precies het hier zei: Als haar vader gediagnostiseerd narcist is, dan kan ze beter haar aandacht richten op haar eigen gedrag en zich afvragen; of ben ik misschien het probleem? ... Dikke kans, dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat ze elkaar gewoon niet meer zo erg leuk vinden. En natuurlijk mag je hem dan een narcist noemen. Maar ik heb nog helemaal niets gezien dat daarop wijst. Voor mij wijst het op een relatie/huwleijk dat niet al te aardig uit elkaar aan het spatten is.

Puinhoop schreef op 19-12-2021 om 00:46:

Bedankt, MRI, dat je Robbie van een antwoord hebt voorzien. Ik lees nu een ander boek en mij is wel duidelijk dat hij een zgn. 'verborgen narcist' is. Ook dat ik uiteindelijk wel bij hem zal weggaan, al zie ik als een berg op tegen al zijn wraakacties om me dan het leven zuur te maken
Ik heb Shaman geluisterd, het is idd zo. Hij kan een tweede jdje normaal doen en dan toch weer vervallen tot hetzelfde gedrag. Vanavond ook weer, niet willen wachten op je, tien meter voor me uit lopen op een wandeling; ik heb me omgedraaid ven ben terug gegaan. Lul. Nog twee jaar. Hopelijk kijk ik over tien jaar terug en ben dan blij dat ik de stekker eruit heb getrokken.

En Puinhoop,

Het had je gesierd als je zelf gereageerd had. Maar dat zien we hier wel heel vaak gebeuren dat er mensen zijn die antwoord voor anderen geven. En dat degene die de vraag gesteld wordt helemaal niet reageert.

MRI

MRI

17-01-2022 om 11:38

Robbie001 schreef op 17-01-2022 om 11:14:

[..]

Ach,

Al die filmpjes die je aanraad. Je hebt er helemaal niks aan. Ook symptoom lijstjes houden tegen de gedragingen van je Ex.... Ook daar heb je helemaal niks aan. Alleen een psycholoog kan het stickertje er op plakken.

Dat hij scoort op al die punten, en dus lijkt op een Narcist. Dat is haar mening. Ik weet niet wie precies het hier zei: Als haar vader gediagnostiseerd narcist is, dan kan ze beter haar aandacht richten op haar eigen gedrag en zich afvragen; of ben ik misschien het probleem? ... Dikke kans, dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat ze elkaar gewoon niet meer zo erg leuk vinden. En natuurlijk mag je hem dan een narcist noemen. Maar ik heb nog helemaal niets gezien dat daarop wijst. Voor mij wijst het op een relatie/huwleijk dat niet al te aardig uit elkaar aan het spatten is.

wat wil je nou zeggen dan? we hebben het toch vandaag helemaal niet over de diagnose narcisme? Het is duidelijk dat ts gevangen zit in een cyclus waar ze uit wil, dat adresseer ik. 

Overigens: ik zou heel heel veel gehad hebben aan de filmpjes en lijstjes toen ik en later met nps gediagnosticeerde ex bij op dit gebied niet functionerende psychologen kwam die niet door hadden hoe een narcistisch construct werkt hoor. Breek me de bek niet open over psychologen/ psychiaters die het op dit gebied volledig af lieten weten en secundaire en tertiaire gaslichting veroorzaakten en veel leed hebben veroorzaakt zowel bij ex als mijzelf, terwijl ex zelf later toegaf een uitgesproken narcist te zijn (en dus later ook een diagnose kreeg). Later gelijk gekregen van psychologen als mede een dankjewel voor je inzichten. Bepaalde informatie kan wel degelijk helpen bepaalde patronen (ook van ts zelf) te doorzien.  

Dat een narcist als vader sporen na laat zoals jij over ts beweert en zij daarom zo'n relatie aan zou trekken zie ik idd niet als onmogelijk. Daar zou ze idd naar mogen kijken.  Alleen kan dat pas als je uit zo'n relatie bent. 

Je lijkt dan te blijven hangen op een soort schuldvraag, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat ts ongelukkig is in de relatie en voor haar zelf mag kiezen. 

MRI

MRI

17-01-2022 om 11:42

Robbie001 schreef op 17-01-2022 om 11:26:

[..]

En Puinhoop,

Het had je gesierd als je zelf gereageerd had. Maar dat zien we hier wel heel vaak gebeuren dat er mensen zijn die antwoord voor anderen geven. En dat degene die de vraag gesteld wordt helemaal niet reageert.

aw je probeert wraak te nemen...?

MRI schreef op 17-01-2022 om 11:42:

[..]

aw je probeert wraak te nemen...?

Geef je weer antwoord voor een ander... Dat doe je telkens... Stop daar eens mee

MRI

MRI

17-01-2022 om 12:19

Robbie001 schreef op 17-01-2022 om 12:15:

[..]

Geef je weer antwoord voor een ander... Dat doe je telkens... Stop daar eens mee

Ik stel een vraag. En daarbij: reageer gewoon inhoudelijk op mijn bericht daarvoor. Ik meen te herinneren (geen zin om het op te zoeken) dat je dat een maand geleden ook al niet deed. Nu kom je terug met zaken die niet on topic zijn voor wat vandaag besproken wordt. Nogmaals: waarom doe je dat dan?

MRI schreef op 17-01-2022 om 11:38:

[..]

wat wil je nou zeggen dan? we hebben het toch vandaag helemaal niet over de diagnose narcisme? Het is duidelijk dat ts gevangen zit in een cyclus waar ze uit wil, dat adresseer ik.

Overigens: ik zou heel heel veel gehad hebben aan de filmpjes en lijstjes toen ik en later met nps gediagnosticeerde ex bij op dit gebied niet functionerende psychologen kwam die niet door hadden hoe een narcistisch construct werkt hoor. Breek me de bek niet open over psychologen/ psychiaters die het op dit gebied volledig af lieten weten en secundaire en tertiaire gaslichting veroorzaakten en veel leed hebben veroorzaakt zowel bij ex als mijzelf, terwijl ex zelf later toegaf een uitgesproken narcist te zijn (en dus later ook een diagnose kreeg). Later gelijk gekregen van psychologen als mede een dankjewel voor je inzichten. Bepaalde informatie kan wel degelijk helpen bepaalde patronen (ook van ts zelf) te doorzien.

Dat een narcist als vader sporen na laat zoals jij over ts beweert en zij daarom zo'n relatie aan zou trekken zie ik idd niet als onmogelijk. Daar zou ze idd naar mogen kijken. Alleen kan dat pas als je uit zo'n relatie bent.

Je lijkt dan te blijven hangen op een soort schuldvraag, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat ts ongelukkig is in de relatie en voor haar zelf mag kiezen.

Ik zie in jou antwoorden, dat je het erg moeilijk hebt gehad in je eigen relatie. En dat spijt me voor je. 

En je zegt: Breek me de bek niet open over psychologen en / psychiaters. Maar alle termen die je gebruikt komen uit de psychologie. En uit jou antwoord begrijp ik, dat er maar 1 iemand verstand heeft van narcisten... en dat is MRI.

MRI

MRI

17-01-2022 om 12:34

Robbie001 schreef op 17-01-2022 om 12:25:

[..]


En je zegt: Breek me de bek niet open over psychologen en / psychiaters. Maar alle termen die je gebruikt komen uit de psychologie. En uit jou antwoord begrijp ik, dat er maar 1 iemand verstand heeft van narcisten... en dat is MRI.

Nee hoor dat is een aanname van jouw kant: , ik heb het over de Nederlandse psychologen van toendertijd, zo'n vijf jaar terug. Ik heb echt heel veel gehad aan mensen in het internationale veld: Little Shaman, Vaknin, Grannon, dr Ramani, Les Carter etc.  Mijn kennis heb ik van hen, niet van mijzelf en dat zal ik ook nooit onder stoelen of banken steken. Ik weet zeker niet meer dan deze mensen.  Maar inderdaad het Nederlandse veld loopt bij hen vergeleken nogal achter (pas nu begint er hier en daar een lichtje op te gaan, ik heb veel psychologen in mijn kennissen kring die mij vragen over wie ik aanraad voor kennisvermeerdering omtrent dit onderwerp) en daarom mag ik die mensen graag citeren in een poging anderen te helpen waar ik het zelf allemaal alleen heb moeten uitzoeken. 

Mensen kunnen het tot zich nemen en verwerpen als zijnde niet relevant voor hun siutatie. Maar ja, ik vind het belangrijk dat men het kán overwegen door informatie ter beschikking te stellen. 


Puinhoop

Puinhoop

17-01-2022 om 12:51 Topicstarter

Jee Robbie, als je hier alleen komt om te zieken, ga dan ergens anders lopen klieren. Ik heb helemaal geen zin in dat gezeur van je.  

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

17-01-2022 om 17:27

Robbie001, je kunt op andere forummers gaan vitten maar iedereen mag reageren, net zoals jij. Het is wel de bedoeling dat iedereen het prettig vindt om hier te mee te schrijven en op dit moment vinden wij dat jouw berichten niet goed passen hier. 

Ik spreek jou dus nu aan met betrekking tot regel 1.8: 1.8 Als de moderators vinden dat je berichten niet goed passen binnen het forum van Ouders.nl, dan kunnen we je daarop aanspreken of een waarschuwing voor geven. Vinden we je berichten dermate hinderlijk, kan dit in uitzonderlijke gevallen ook leiden tot een permaban.

(Ot) Mag ik opmerken dat dit bericht van forumbeheer ook via een persoonlijk bericht aan Robbie gestuurd had kunnen worden. Dergelijke verzoeken gingen volgens mij vroeger ook buiten een draad om.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.