Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anastasia

Anastasia

19-06-2014 om 21:28

zoon van begin oktober vlgs juf in groep 0 dus na de zomer 1


wizzer

wizzer

02-07-2014 om 21:46

staan wel interessante dingen in

Onder meer, dat ook al corrigeer je voor de samenstelling van het leerlingbestand, scholen waarop veel gedoubleerd wordt, lager gescoord wordt op de cito-eindtoets.

kan ik slecht rijmen

Oh, je doelt op het ervaringsfeit van Flanagan. Ach, tja. Er zijn wel meer redenen om leerlingen eerder te laten afstromen, bijvoorbeeld die mooie cijferlijst.
Ik begrijp niet zo goed hoe je dat verschijnsel met je gegeven cijfers wilt weerleggen. Afgestroomde leerlingen vind je niet in die tabellen.

wizzer

wizzer

02-07-2014 om 22:07

leeftijd

Het ging er mij om of leeftijd een reden geworden is om af te laten stromen. Zo ja, dan zou je dat zien in de tabellen (oudere leerlingen stromen af i.p.v. dat ze examen doen). Dat effect zie je dus niet.

Annet

Annet

02-07-2014 om 22:27

Interessant rapport Wizzer

Ik heb het nog niet uit maar Anastasia heeft veel aan dit rapport. Volgens dit rapport stroomt 43% van de herfstkleuters (jarig in okt-dec) door naar groep 3 als ze nog 5 zijn. Heel normaal dus om naar het kind te kijken en niet naar de datum.

dat denk ik niet

Ik denk niet dat je dat aan die cijfers kunt zien. Leerlingen die afstromen vallen juist buiten de cijfers. Ze doen geen examen havo of vwo. Los daarvan is dat afstromen op individueel niveau wel een drama, maar in de grote getallen niet zo fenomenaal.

wizzer

wizzer

02-07-2014 om 22:33

ja daar ging het mij om

Dat die leerlingen buiten de cijfers vallen.

Denk het niet

Wizzer, als je dat wilt weten moet je denk ik gewoon de door- en afstroomstatistiek hebben van cbs. Afstromers zitten niet in de examencijfers. Afstromen doe je (ver) ervoor. In de 1e of 2e. Zelden in de bovenbouw, laat staan in de examenklas.

wizzer

wizzer

03-07-2014 om 09:45

volgens mij wil je het niet snappen

Dus uitleggen heeft helemaal geen zin.

Aha

Dat is een makkelijke manier om je gelijk te voelen.
Ik hoop dat je je er fijn bij voelt. Dat is dan toch tenminste wat.

bibi63

bibi63

03-07-2014 om 22:06

Dat doe je zelf Miriam, je gelijk voelen

Door alleen maar aan te halen wat er in de wet staat. Zonder de nuancering dat het niet zo zwart/wit bedoeld is. De bedoeling is (en dat weet jij heel goed) dat je niet op je 16e/17e kan stoppen met school zonder SK omdat er dan geen leerplicht meer is. Die is nu in feite opgerekt (behalve als je SK hebt). Niet om sancties/consequenties op te leggen als je 'al' 18 bent en dan 'pas' je VWO diploma hebt. Dat is totaal niet aan de orde. Een paar maanden langer kleuteren heeft in die zin dan ook geen enkele consequentie en is niet relevant in de discussie. Het enige relevante is of een bepaalde kleuter wel of niet door moet naar klas 2 c.q. 3 voor zijn/haar eigen welbevinden.
Bibi

Nou bibi

De wet is volgens mij wel zwart wit en wat Mirjam volgens mij probeert te zeggen is dat als de wet zwart wit wordt toegepast je een probleem hebt.

Natuurlijk zijn er legio verhalen waaruit blijkt dat het nu allemaal geen probleem is, maar wij weten allemaal niet wat er de komende 14 jaar gaat gebeuren. Niemand had 10 jaar geleden verwacht dat de stufi een volledige lening wordt bijv.

Het enige wat we nu zeker weten is wat er zwart op wit in de wet staat en dat kan in de toekomst een probleem opleveren als men die ook zwart op wit gaat naleven.

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 00:29

Marsy

Wat voor probleem?
En los daarvan, zoals je zelf zegt, er is nog geen enkel idee hoe het over 14 jaar is, helemaal waar. Dus wat ga je doen? Inhaken op de wet van nu, die voor jouw kind evt van toepassing is over 14 jaar, of bekijken wat wat voor jouw kind op dit moment het best is?
Bibi

zwart wit

Inderdaad, de wet is tamelijk zwart wit. Je kunt bovendien niemand verbieden die wet te interpreteren zoals het er staat. De gevolgen van zittenblijven zijn er in ieder geval in de zwart/wit vorm. Geld. Het kost op zijn minst een jaarinkomen (later beginnen met werken) en verder natuurlijk het verlies van rechten als bijvoorbeeld de stufi.
Het verweer dat tegen dit soort zwart/wit bezwaren komt is niet verder gekomen dan 'maar dat vind ik niet erg'.
Is best, maar het is er wel.
Voor het overige is er vooral ontkenning. Zittenblijvers worden anders behandeld/bekeken/beoordeeld dan niet zittenblijvers. Zie ook het onderzoek waar Wizzer al naar heeft gelinkt.
Ook dat hoef je niet erg te vinden. Maar ontkennen slaat nergens op.

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 10:02

Nou, ontkennen?

Ik geloof niet dat ik van alles zit te ontkennen. Ik geloof best dat er tegen zittenblijvers anders gekeken kan worden, of in ieder geval dat er dat risico is. Maar dan hebben we het wel over zittenblijvers vanaf groep 3. Het wordt hier gesteld alsof er op diezelfde wijze gekeken zou worden naar kinderen die een paar maanden meer dan 8 schooljaar op de bs hebben gezeten, omdat ze toevallig in april jarig zijn en toen zijn ingestroomd, louter en alleen omdat er in de wet staat dat in beginsel wordt uitgegaan van 'binnen 8 schooljaar'. Dat is niet zo. (Bijna) volledig 3 jaar kleuteren, dus ook een geboortedatum van een kalenderjaar eerder hebben zou, áls er daadwerkelijk een consequentie aan zou kunnen zitten, eerder een risico kunnen zijn. Ik vind het prima als er op bepaalde risico's wordt gewezen, maar dan vind ik het wel belangrijk reeel te blijven en niet april instromers daarbij te betrekken alsof de wet dat zo bedoelt, alleen maar omdat je het zo zou kunnen interpreteren. Dat vind ik nergens op slaan.
Bibi

Geen verschil

Ben je weer aan het marchnderen en het ontkennen.
Er is helemaal geen verschil tussen en zittenblijver in groep 1 of groep 4. Ze zijn even oud.

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 12:04

Wel Miriam

In groep 4 start je het begin van het schooljaar en doorloop je het hele jaar. Moet je het hele jaar nog een keer overdoen dan ben je blijven zitten.
Als je in groep 1 start in april, is er geen sprake van dat je het hele schoojaar groep 1 doorlopen hebt bij aanvang zomervakantie.
Ik denk dat jij bedoelt als dat zelfde kind (april) wel direct door was gegaan naar groep 2, en later in groep 4 blijft zitten, dat je dan wel van zittenblijven zou spreken. Zo noemen we dat dan inderdaad. Maar feitelijk heeft dat kind praktisch groep 1 overgeslagen en is gestrand in groep 4. Zo kun je het ook formuleren. Het geboortejaar blijft het zelfde en dat geboortejaar is tijdens overgang naar VO geen 'zittenblijfgeboortejaar' maar het correcte geboortejaar om met het VO te starten op dat moment.
Bibi

Bibi

Wat voor probleem?

Jij mag niet naar vwo want je bent niet van dat geboortejaar dus blijven zitten, jij mag niet na mbo niv 2 naar mbo niv 3 want je hebt startkwalificatie en dan betalen wij (overheid) geen opleiding meer. Ik verzin maar wat, maar is allemaal mogelijk, er hoeft maar iemand dat te verzinnen en klaar ben je.

Vanaf 2015 komt focus op vakmanschap in het mbo, het wordt dan al moeilijker om te stapelen, heb je de verkeerde vooropleiding maar wel de hersens? Pech een vervolgopleiding zit er niet meer in. Dus met vmbo k kom je op niv 3 en mag je niet meer zomaar doorstromen naar niv 4 als je klaar bent met je opleiding. Het wordt dan al moeilijker om met niv 2 in te stromen op niv 3.

Dat betekent dat kinderen en/of hun ouders al heel jong goede keuzes moeten maken. Op het vo en mogelijk in de toekomst zelfs al op het bo.

Want het staat in de wet, zwart op wit. En dat het nu anders gehanteerd wordt door scholen is voor heel veel kinderen heel fijn, want ik zou het ook raar vinden als een april kind met 5 jaar en 4 maanden naar groep 3 gaat. Maar wat niet is, kan nog komen. En gebeurtenissen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Caesar

Caesar

04-07-2014 om 22:24

Vanaf wanneer?

Over dat "binnen 8 schooljaren" dat hier steeds voorbijkomt. Wat is eigenlijk het startpunt van die periode? Is dat bij 4 jaar als het kind naar school mag of bij 5 jaar als het kind naar school moet? Of per datum dat het kind feitelijk naar school gaat?

Caesar

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 23:30

Marsy en ceasar

Marsy: nee we weten niet wat de regering over 10 jaar voor ons in petto heeft. Maar het lijkt mij sterk dat in onze huidige kenniseconomie de regering wil dat er maar een select groepje de mogelijkheid heeft om vwo te doen en vervolgens hbo of uni om deel te kunnen nemen aan de intellectuele economie en de rest met voldoende hersens dat niet kan omdat vwo niet voor de 18 jarige leeftijd is behaald.

Cesear: goeie vraag. Het lijkt mij niet dat omdat een kind toevallig in april pas 4 wordt het niet of nauwelijks groep 1 mag doorlopen. Die groep 1 hoort nl ook bij het 8 jarig bs traject. Kind zou dus op voorhand al een klas, de allereerst zelfs, zo goed als moeten overslaan. Alleen omdat hij toevallig jarig is in april. Het gaat m.i. Niet om exacte leeftijd, maar geboortejaar (wanneer je 4 bent geworden dus). Dus pas voor 1 jan speelt het een rol, en dan heb je in ieder geval een behoorlijk deel van groep 1 gedaan.

Bibi

8 jaar

Waarschijnlijk gaat die 8 jaar in vanaf het moment dat een kind in groep 1 zit, dus die paar maanden dat het april-kind in de instroomgroep (of groep 0, of hoe je het noemt) worden niet meegerekend. DAN is het logisch, anders kan de meerderheid van de kinderen hier nooit aan voldoen

bibi63

bibi63

06-07-2014 om 15:45

gonniegans

Dat is precies wat ik bedoel. Het gaat om geboortejaar, niet om precies wanneer je dat jaar jarig bent.
Bibi

Op de nek van de leerling

Bibi "Dat is precies wat ik bedoel. Het gaat om geboortejaar, niet om precies wanneer je dat jaar jarig bent."

Ben je weer aan het marchanderen en het ontkennen.
In de wet wordt het begin genoemd, het moment vanaf wanneer een leerling als leerling telt. Dat is vanaf 4 jaar. De verjaardag. Dan gaat die 8 schooljaar tellen. Niet eerder, niet later.

Ondertussen zijn leerlingen niet verplicht om alle 8 basisschooljaren te volgen. Leerplicht begint namelijk pas met 5 jaar en er mogen ook klassen worden overgeslagen. De leerplichtwet heeft daar een ambtshalve vangnet voor (wie korter over het bo doet, wordt geacht toch 8 schooljaar gehad te hebben).

Gonniegans, de eis is geen eis aan leerlingen, maar aan scholen. Het is een inrichtingseis die het leerlingen mogelijk moet maken om het bo binnen 8 schooljaren te volgen. Daar waar dat niet mogelijk is, is dat eigenlijk een tekortkoming van de school. Maar scholen zelf leggen dat niet zo uit. Zij doen graag voorkomen dat het niet aan hun ligt, maar aan de leerlingen.

Precies daar keert het zich tegen leerlingen. Met de leerlingen die niet doorstromen, is iets. 43% van de herfstkleuters (okt/nov/dec) stroomt wel door binnen 8 jaar.

Maar leg dan eens uit...

Hoe mijn zoon geboren in maart, nu groep 1, zijn basisschooltijd binnen 8 jaar gaan halen. Ervan uitgaande dat hij een gemiddelde leerling is. Oudste is versneld, maar dat is hier op school echt een uitzondering. Naast hem is er nog maar 1 ander kindje (op ruim 450 leerlingen)

Het zou alleen kunnen als voor hem groep 8 ook in maart eindigt, maar dat is niet zo. Theoretisch gezien heb je vast gelijk, maar ik vind de praktische uitvoering van regels belangrijker.

kinderlijk eenvoudig

Daar mogen juffen, meesters, schoolleiders en pedagogen iets gewichtig ingewikkelds op verzinnen. Dat is hun vak, hun taak en hun grondwettelijk recht. Maar het uitblijven daarvan begint op traineren te lijken.

De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Alsof het ervoor bedacht is eigenlijk (hé da's toevallig).

Groep 1 is een instroomgroep. Het is geen verplicht leerjaar.
Een maart kind doet er dus maar een beetje van en stroomt daarna in in groep 2.
Gewichtigdoenerij over groep 1, alsof daar iets onmisbaars gebeurt, is flauwekul.

Ik weet niet waarom je vindt dat het bo ook in maart zou moeten eindigen voor jouw maart kind. Ik denk dat je te veel in hele jaren denkt voor het basisonderwijs. Denk in hele jaren voor - al het - leerplichtig onderwijs (dus inclusief kwalificatieplicht) en je bent waar je moet zijn. Dat eindigt voor jouw maart kind wel in maart namelijk.
Het begint en eindigt op je verjaardag.
Basisonderwijs is geen eindonderwijs. Het is maar een stukje van een geheel. Je moet het geheel in de gaten blijven houden.

wizzer

wizzer

07-07-2014 om 17:02

en dan zijn we weer waar we waren

Bij Miriam's interpretatie van de wet. Voor de rest hoeft er namelijk heelmaal niets opgelost te worden.

Ik ben zo benieuwd

Wizzer, je hebt aantoonbaar ongelijk. Er is wel een probleem. Zie de start van dit draadje. De vraag van Anastasia. Haar kind dat moet blijven zitten van de juf, terwijl een grote bubs van leerlingen van diezelfde geboortedatum wel gewoon door mag.

Ik ben zo benieuwd waarom je doet alsof het probleem niet bestaat. Waarom je het per se wilt ontkennen.
Dat probleem mag je van mij best benoemen met een verschil van interpretatie van de wet. Daarmee blijft het wel een probleem voor wie er mee te maken krijgt.

wizzer

wizzer

07-07-2014 om 18:23

tja

Volgens mij melde topicstarter ergens halverwege het draadje al dat haar zoon juist wel doormag. Dus daar hebben we het in elk geval niet over. Verder hebben we ook al vastgesteld dat ongeveer de helft van de herfstkinderen door gaat (en dus de andere helft niet). Nog jongere kinderen gaan alleen bij uitzondering door, dat is volgens mij ook al geen discussie.

Ik zie geen probleem inderdaad. Ik wacht ook al jaren op al die wanhopige ouders van oktober, november en december kinderen die hun kinderen maar niet op de gewenste school geplaatst krijgen vanwege het langere kleuteren of wiens kinderen moeten afstromen vanwege het lange kleuteren. Ik zie ze niet.

ja hoor, het ligt aan mij

Ben je alweer aan het ontkennen. De TS heeft gemeld dat haar zoon voorwaardelijk door mag. Zij heeft daar wel een probleem mee. Wie weet moet hij toch nog blijven zitten in groep 2. Wie ben jij nou toch om dat voor een ander te ontkennen? En op basis waarvan dan? Omdat jij het nog niet bent tegengekomen? Wie ben jij dan wel? Waar sta jij dat jouw perspectief of onderbuik zo veel zeggend zou zijn? Dat als jij het niet ziet of kent, dat het dan ook niet bestaat?

Hoezo wacht jij al jaren op wanhopige ouders? Waarom zouden die bij jou langs komen dan?
We hebben al gezien dat je op zijn minst op de verkeerde plaats (in de verkeerde statistiek) verwacht.
Oh, nee, wacht. Dat ligt ook aan mij. Dat kwam omdat ik te dom was.

Ondertussen stel ik vast dat je niet langer ontkent dat er een grote groep herfstkleuters wel doorstroomt (43%). Daarmee staat vast dat er een verschil in behandeling is: sommige kleuters zijn meer gelijk dan anderen. Dit soort ongelijk behandelen is op zichzelf al een probleem, zelfs als jij er niks van voelt. Maar als jij er persoonlijk rustiger van wordt, mag je mij er best de schuld van geven.

.

wizzer

wizzer

07-07-2014 om 19:55

hier op het forum

Ik verwacht die ouders hier op het forum. Ik zie ze niet.

wizzer

wizzer

07-07-2014 om 19:58

overigens

heeft de topicstarter allang geen probleem meer, ze schrijft namelijk dit:

"De uitkomst

Ik heb een gesprek gehad met de juf en de heks van een IB-er....

We hebben om een lang verhaal kort te maken afgesproken dat hij na de zomer naar groep 2 gaat.
Maar met de afspraak dat als het niet gaat, of hij echt overvraagd wordt dat hij dan groep 2 evt nog een keer gaat doen.
Wij willen hem zeker niet overvragen.

Ik ben blij dat we er zo uit zijn gekomen"

Oftewel zij is gewoon tevreden met de uitkomst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.