Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel of niet mee op uitwisseling


Eefy

Als ouder van kinderen met ook niet de mainstream geloof vind ik het merkwaardig hoe sommigen hier reageren. Ikzelf zou me ernstig zorgen maken als mijn kinderen om geloofsredenen niet mee zouden willen. Dat zou ik ernstig vinden omdat mn kind zich veilig moet voelen en deel moet kunnen uitmaken van deze westerse maatschappij. Dus ja ze zou mogen thuis blijven als ze er nog niet aan toe is om zo lang van huis te zijn dat kan op deze leeftijd, maar dat ze per se zich alleen thuis voelt bij een moslimgezin....ze heeft toch ook een moeder en die kant van het gezin dat niet moslim is? En ik neem aan dat er ook moslimgezinnen, boedhistische, atheistische, joodse gezinnen zijn bij die duitse gezinnen. Althans dat mag ik hopen. Hoe relevant is het wat die achtergrond is van die mensen? Mijn eigen 15 jarige joods traditionele dochter zou het fantastisch vinden om in een islamitisch gezin te komen. Juist interessant mam zei ze net. Ook wel makkelijk, zij eten ook geen varkensvlees. Zou me toch ernstig achter de oren krabben als mijn dame dat niet zou willen. Gelukkig heeft ze een veelheid aan vriendinnen in alle soorten en maten (en dus ook kleuren ) en maakt hun geloofsachtergrond niets uit. Je kunt heus wel met school bespreken dat je dochter er erg tegenop ziet en dat ze even extra opletten dat ze bij een leuk gezin terecht komt. Maar verder dan dat zou ik echt niet gaan. En mirjam wat jij zegt is echt onzin. Populaire school hier in amsterdam gaat al sinds jaar en dag op uitwisseling met marokko. Ook v.v. Groot succes verzekerd.

Cat

Cat

08-11-2014 om 23:03

snap ut niet

Ik lees niet dat het meisje zelf haar geloof als argument gebruikt om niet te willen gaan. Misschien zijn het slechts praktische angsten, hoe moet dat met mijn hoofddoek etc.
Ik zou me ook achter de oren krabben als ik het idee zou hebben dat mijn kind niet in een gezin met een andere achtergrond zou willen verblijven. De vraag is, wat doe je dan? Met dwingen ga je dit 'probleem' niet verhelpen. Juist niet lijkt me.

bibi63

bibi63

08-11-2014 om 23:04

Eefy

Helemaal eens met jou. Dat probeer ik nou ook de hele tijd te zeggen.
Bibi

Rode lap

Cat, ik vrees dat het enkele woord 'hoofddoek' als een rode lap op een stier werkt. Het enkel uitbrengen van het woord wordt kennelijk al opgevat als een daad van geloofsfanatisme.
Het vermogen om er een eenvoudig praktisch probleem in te zien (iets als 'maar wat als ik juist dan ongesteld ben', het zijn allemaal belangrijke vragen voor pubers) ontbreekt.

eefy, over welke school in Amsterdam heb jij het? Toch niet het Cheider, of wel?
En trouwens, over welk traditioneel joods geloof heb je het? Als ik je goed begrijp zijn het de kaboutertjes die ruzie maken in Israël?

En kun je dit nader uitleggen "En ik neem aan dat er ook moslimgezinnen, boedhistische, atheistische, joodse gezinnen zijn bij die duitse gezinnen. Althans dat mag ik hopen. Hoe relevant is het wat die achtergrond is van die mensen?"
Waarom hoop je op iets dat niet relevant is?

Verder:
De school heeft al een oplossing (zie #1 en #54). Een tamelijk geëigende binnen het Nederlandse onderwijsbestel. Moslimkinderen gaan niet. Zij worden tot de zieken gerekend.
Als puber met gezonde tegenzin en een reeks van praktische vragen die niet gehoord worden, zou ik mij ook subiet bij de moslims scharen. Het is een eenvoudige weg om onder de verplichting uit te komen.

Evanlyn

Evanlyn

09-11-2014 om 11:37

Miriam

kaboutertjes??? Stam jij soms uit de 17e eeuw, dat je denkt dat mensen in andere werelddelen drie ogen hebben of zo?

Nog eens

Evanlyn, je doet er goed aan even tot tien te tellen voordat je reageert.
Ik zal mijn vraag nog eens neer zetten.

"En trouwens, over welk traditioneel joods geloof heb je het? Als ik je goed begrijp zijn het de kaboutertjes die ruzie maken in Israël?"

Dat heeft niet zoveel met drie ogen te maken, als wel met de suggestie die eefy wekt dat traditioneel Joods naadloos samengaat met tolerant en toegankelijk naar en voor moslims.

Evanlyn

Evanlyn

09-11-2014 om 13:50

misschien zelf eens tot 10 tellen?

Hoe haal je het in je hoofd Israel erbij te halen als we het over Nederlandse meisjes en nederlandse scholen hebben? Moeten we het dan ook maar over de Spaanse Sahara hebben als het over Nederlandse moslimmeisjes gaat, of over ISIS? Die tolerantie gaat bij jou echt maar skin deep. Of is tolerantie er alleen voor moslims en niet voor joden?

Eh...

Ach Evy, doe me een lol, waar mogen we het allemaal niet over hebben?

Een lijstje is wel zo makkelijk.

Sorry

foute naam

Evanlyn bedoel ik

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2014 om 15:13

Miriam

Ik snap ook even niet wat dit: "En trouwens, over welk traditioneel joods geloof heb je het? Als ik je goed begrijp zijn het de kaboutertjes die ruzie maken in Israël?" in dit draadje doet. Een schooluitwisseling heeft naar mijn idee niets te maken met de wanboel in Israël.

Ik hoop op antwoord

Kun jij mijn vraag beantwoorden Kaaskopje?

eefy schrijft "Mijn eigen 15 jarige joods traditionele dochter zou het fantastisch vinden om in een islamitisch gezin te komen. Juist interessant mam zei ze net."

Mijn vraag "over welk traditioneel joods geloof heb je het? Als ik je goed begrijp zijn het de kaboutertjes die ruzie maken in Israël?"

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2014 om 15:46

Vanwege geloofsredenen

Als school de vriendinnen toestemming heeft gegeven vanwege geloofsredenen, vind ik eigenlijk dat de school actiever moet bemiddelen tussen scholier en gsstgezinnen, zodat ook zulke vriendinnen daar niet mee kunnen schermen. De school heeft al jaren ervaring met deze uitwisseling en zou dus naar mijn idee onderhand best wat adresjes kunnen hebben waar leerlingen met een specifieke geloofsdrempel (hoofddoekje, bidden) zich meer thuis zullen voelen. Dat hoeven geen geloofsgenoten te zijn, maar wel mensen waarvan bekend is dat ze niet meteen omrollen van een hoofddoekje of een gebedje of 5 over een hele dag verspreid.

Dat zo'n uitwisseling goed is voor de ontwikkeling en de blik helpt te verruimen, is allemaal waar, maar dan kun je nog wel een beetje meedenken met leerlingen die zich over van alles en nog wat zorgen maken. Ik vrees dat ze mij ook even over een drempel zouden moeten helpen. Desnoods met foto's van het gezin waar ik terecht zou komen. Ik zou het gewoon doodeng vinden en met een knoop in mijn maag op pad gaan. Iets wat ik totaal niet heb bij schoolreizen van 1 of meerdere dagen. Ik heb geen heimwee, maar soms wel angst voor het onbekende.

Op tv heb je dat programma, Puberruil. Een puber die aan zo'n programma meedoet, weet wat de consequenties zijn en moet dus niet piepen als het allemaal anders is dan hij of zij gewend is. Tanden op elkaar en na een paar dagen mag je alweer naar huis. Bij een uitwisseling is er geen sprake van vrijwilligheid. Zie ook hoe hoe Wende hiermee omgaat. Dochter moet, ook al roept het bij dochter allerlei weerstand op. Zelf zou ik in eerste instantie ook in de aanmoedigingsmodus schieten. Ik gun mijn kinderen minder angstjes voor onbekende dingen dan ik zelf als kind wel eens had (en nu ook nog) en moedig dus alles aan wat ik wat minder of niet durfde. Maar als iets op zo'n enorm verzet stuit als bij de dochter van Wende, dat ze er dagen niet om met haar moeder praat, haar moeder smeekt om niet te hoeven... dan zou ik toch eens overwegen om haar maar aan te melden voor het alternatieve programma en dochter daar niet mee te laten zwemmen. Dat is er, dus wat is het probleem? Ik zou wel een goed gesprek met dochter voeren over wederzijdse tolerantie tussen verschillende religies. Als kind bang is voor gebrek aan tolerantie, moet ze een ander wel de gelegenheid gunnen om tolerant te zíjn.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2014 om 15:49

Wende is Wen73

Ik was de naam even kwijt

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2014 om 15:56

Miriam

Schiet mij maar lek (oh nee, toch maar niet gezien de richting die jij in bent geslagen), maar ik zie oprecht niet wat het conflict in Israël te maken heeft met dit "Mijn eigen 15 jarige joods traditionele dochter zou het fantastisch vinden om in een islamitisch gezin te komen." Je maakt van iets positiefs iets negatiefs op deze manier. Je kunt een pubermeisje wat weliswaar traditioneel Joods (wat je daar ook onder mag verstaan), maar in Nederland is opgegroeid, niet opzadelen met wat er in Israël gebeurt. Als zo'n meisje zin heeft in een logeerpartij bij moslims, is dat alleen maar toe te juichen.

Barvaux

Barvaux

09-11-2014 om 16:08

kaaskopje

Ik denk dat Miriam bedoelt dat je nooit kunt weten hoe dat islamitische gezin om gaat met het feit dat ze een Joods meisje in huis krijgen.

Verder: "De school heeft al jaren ervaring met deze uitwisseling en zou dus naar mijn idee onderhand best wat adresjes kunnen hebben waar leerlingen met een specifieke geloofsdrempel (hoofddoekje, bidden) zich meer thuis zullen voelen. " Daar zit je fout want er worden kinderen uitgewisseld, dus elk jaar nieuwe gezinnen. Vorig jaar deed TS ook niet mee en volgend jaar ook niet.

Geen Erasmus

Ineens wordt er een meisje van 15 opgevoerd waarvan de suggestie gewekt wordt dat ze zich aan strenge geloofsregels te houden heeft (traditioneel Joods) die het wel heel interessant zou vinden in Duitsland te gaan logeren bij nota bene een Islamitisch gezin.

Moeder vindt dat achtergrond er helemaal niet toe doet, maar hoopt ondertussen wel op een uitwisselgezin met gelijkgestemden (En ik neem aan dat er ook moslimgezinnen, boedhistische, atheistische, joodse gezinnen zijn bij die duitse gezinnen. Althans dat mag ik hopen.)

Over zo'n meisje kan wel zoveel beweerd worden. Ik heb niet het idee met een Erasmus te maken te hebben.

Als ze dat al zou zijn, dan is daar altijd die moeder nog, met eisen.

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar die populaire Amsterdamse school die al jaren uitwisselt met Marokko. Welke dan? Hoe dan?

Dat hoe dan, daar gaat het om.

Wende

Zong de 'heroes' van David Bowie bij DWDD Kaaskopje.
En meldde dat haar naam verwees naar de vandaag gevierde 'val van de muur'. Kan me voorstellen dat het je even 'hoog' zit.

Jaina

Jaina

09-11-2014 om 16:40

Maar

Ik heb eigenlijk het idee dat er van alles wordt bijgehaald. Meisje geeft als redenen aan dat ze niet mee wil: problemen door geloof, eng wat vriendinnen gaan niet mee en ze heeft niks met Duitsland. Voor mij klinken dat allemaal als redenen die ze verzint omdat ze eigenlijk gewoon geen zin heeft en het wat eng vindt. En dat snap ik wel. Want het is best een stap om voor een week bij een ander gezin te gaan zitten in een ander land en die een andere taal spreken en niet iedereen is daar op die leeftijd al aan toe.
Eventuele praktische problemen met haar geloof kunnen heus wel opgelost worden en als ze zelf enorm veel zin zou hebben in die uitwisseling had ze allang een oplossing verzonnen waarschijnlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2014 om 16:42

Barvaux

Ja, daar heb je gelijk in, ieder jaar weer nieuwe klassen natuurlijk. Daar stond ik niet bij stil. Nou ja, laat ik het dan zo zeggen: een school wat kinderen verplicht tot een uitwisseling, moet de meewerkende gezinnen natuurlijk voorbereiden op de mogelijkheden en leerlingen en gastgezin niet in een ongewenste situatie dwingen. Vanuit mijn opvattingen vind ik dat je je voor álles moet openstellen, dus ook voor mensen met een andere achtergrond, maar die houding kun je als school niet afdwingen bij de ouders. Dus een moslimgezin wat moeite heeft met een joodse logé, moet dat wel kunnen uiten. Hoe leuk die joodse logé het ook vindt om dat avontuur aan te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2014 om 16:44

AnneJ

Dat moet het zijn

Jaina

Jaina

09-11-2014 om 16:45

Overigens

Vind ik het idee dat een Joods meisje een uitwisseling met een moslim gezin interessant vindt dan weer helemaal niet vreemd. Er zijn genoeg mensen die een open blik op de wereld hebben en ook op hun 15de al open staan voor mensen die anders in het leven staan en daar interesse in hebben. Ik zie daar niks vreemds in.

Uitwisselingen komen tegenwoordig heel veel voor. Wij hebben ook al meerdere keren andere scholieren en studenten over de vloer gehad uit verschillende landen omdat onze kinderen met uitwisselingsprojecten mee deden. En krijg je inderdaad kinderen uit allerlei culturen en van verschillende geloven over de vloer.En dat is echt helemaal geen probleem. Mits je er aan beide kanten voor open staat is het alleen maar interessant. En uiteindelijk zijn die verschillen meestal helemaal niet zo scherp (ook omdat natuurlijk alleen scholieren/studenten aan dit soort programma's mee doen die dat zelf al graag willen en dat mogen van huis uit dus die al een bepaalde openheid hebben) en valt het allemaal reuze mee.

School moet niet liegen

Inderdaad Jaina.

Punt is dat die school stelt dat deelname verplicht is.
Alleen bij ziekte of zwaarwegende redenen, niet.
Gezien het feit dat de moslimvriendinnen allemaal niet meehoeven, is het voor juist dit meisje een koud kunstje om ook in die rol te kruipen.

Ze had zich ook ziek kunnen melden.

Als school stopt met liegen, dan hoeven de verschillen niet zo scherp gesteld te worden.
Dat roept dan ook om meer energie om tot deelname aan te zetten.
Oplossingen bedenken.
Kennismakingen ver vooruit, via Facebook of wat ook.
Zodat de drempels werkelijk lager worden.

bibi63

bibi63

09-11-2014 om 16:47

Maar WAT wil je nu precies zeggen Miriam

Dat is me inmiddels niet echt duidelijk.
Een Joods kind hoeft niet heel traditioneel te zijn, maar er zullen ongetwijfeld wel een aantal zaken belangrijk zijn (bijv. kosjer eten). En een vegetarier eet uit overtuiging geen vlees.
Waarom zit een moslim dan in een andere hoek?
Of beter gezegd: wat wil je nu precies zeggen..?
Bibi

bibi63

bibi63

09-11-2014 om 16:52

Miriam: we typten tegelijkertijd

Ik begrijp uit je laatste posting, dat school de grote boosdoener is (zoals altijd in jouw opinie).
Wie zegt dat jouw suggesties niet uitgevoerd worden als je daar naar vraagt. Maar dat zou overigens voor ieder kind prettig zijn, ook voor de niet-moslim.
School liegt niet: zwaarwegende redenen kunnen heel breed uitgelegd worden. Als voor kind haar moslim zijn zwaarwegend is, dan kan je dat ook zo aanvoeren. Punt is dat school wil stimuleren om te gaan, terecht. En jij als kind c.q. ouder kan zelf bepalen of je bepaalde bezwaren zwaarwegend vindt (dat kan ook ernstige heimwee zijn). Maar het feit op zich "moslim zijn" zou toch niet per definitie een bezwaar moeten zijn. Per definitie, daar gaat het om.
Bibi

Systematisch

Ik denk dat je je eigen verwarring organiseert bibi.

Je wierp al eerder een probleem op dat je zelf had bedacht. zie #46

"Waarom zit een moslim dan in een andere hoek?"
Vergelijkbare vraag: wie zet een moslim in een andere hoek?

Probeer eens wat systematischer over dingen na te denken.

Wiens definitie?

"Maar het feit op zich "moslim zijn" zou toch niet per definitie een bezwaar moeten zijn. "
Van wie zou dat niet moeten? Wie gaat daar over?
Wat heeft TS daaraan?
Wat heeft haar dochter eraan?

Wat wil jij nou eigenlijk zeggen?

Stupifait

Ben nu dus echt stupifait van jouw reactie Miriam. Hoezo haal jij ineens Israel en een politiek conflict erbij als ik het over mijn 15 jarige dochter heb die inderdaad toevallig joods is, net zoals de rest van ons gezin overigens. Beetje moeilijk voor te stellen voor je dat wij geen kabouters zijn en ook heel tolerant zijn naar mensen die toevallig moslim zijn? Voor ons is n.l. Het geloof niet relevant van onze vrienden en kennissen. En ja zo vieren we ondertussen heel wat mee, van suikerfeest tot dienst bij de christengemeenschap. Gek dat je wel begrip voor een 15 jarig moslimmeisje die niet bij nietmoslims wil verblijven kunt opbrengen maar niet voor een 15 jarig joods meisje dat het juist interessant zou vinden om in een moslimgezin te verblijven. Nou is dat precies wat onze joodse gemeente gaat doen. Op uitwisseling naar marokko. Mijn dochter gaan dus mee en verheugt zich enorm. Dit alles voor een wederzijds begrip naar elkaar toe. Ik kan echt niets met jouw negativiteit in deze.
De school met de uitwisseling is het spinoza. Vriendin van dochter is meegeweest en kreeg ook een meisje terug. Daar hebben ze samen gezellige dingen mee gedaan. Maar dat zal je wel raar in de oren klinken. Wij zijn er n.l. Niet zo mee bezig, niet met politiek en ook niet met die negativiteit. We proberen slechts het beste er van te maken in deze maatschappij, met iedereen. Dat lukt ons gelukkig best goed.

Evanlyn

Evanlyn

09-11-2014 om 19:35

Tsja Miriam,

Raar hè, tolerante traditionele joden? Waar haal je het vandaan dat traditionele joden niet tolerant kunnen zijn tegenover moslims? Heb je enig idee hoeveel moeite er wordt gedaan (door joden en door moslims) om prettige contacten tussen joden en moslims te organiseren?

Bovendien heb je mijn vraag niet beantwoord. Kunnen traditionele Nederlandse moslims tolerant zijn, ondanks datgene wat "ze" doen in het Midden-Oosten? Als ze dat kunnen, waarom kunnen traditionele Nederlandse joden dat volgens jou dan niet, vanwege wat "ze" doen in Israel? Zie je hoe krom jouw redenering is? Ik hoop het, anders zit er toch echt een steekje bij je los.

bibi63

bibi63

09-11-2014 om 20:35

Dat denk ik inmiddels ook evanlyn

Een steekje los bij Miriam. Of anders een enorme frustratie, die zich op deze wijze uit. Zo ook in andere discussies. Wordt een beetje vervelend. heel jammer, want ik had haar anders ingeschat. Kritisch, pinnig, dat geeft niet, maar dir wordt inmiddels niets.
Bibi

Yura

Yura

10-11-2014 om 10:54

Wat erg dit

pff, wordt er gewoon verdrietig van dit antisemitisme. Een (moslim) vriendin van mij is zelfs met een Joodse jongen getrouwd. Het is niet overal oorlog hoor.
En wat geweldig van die uitwisseling Eefy.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.