Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emma

Emma

29-10-2016 om 19:03

Wat zijn onderwijskundige zaken ?


Tuinstoel

Tuinstoel

02-11-2016 om 11:00

picto's

Ik snap werkelijk waar niet dat een picto een probleem kan zijn. Er moet veel meer spelen.

Mijn zoon had in groep 4 ook een picto op zijn tafel, die hem erop wees een goede zithouding aan te nemen. Hij had de neiging altijd onderuit gezakt te zitten en af en toe wees de juf naar die pico en ging hij weer rechtop zitten. Ik snap niet hoe je daar zo'n issue van kunt maken...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2016 om 11:09

Kaplablokje en Emma

"Volgens mij is het probleem dat dit jongetje zich verveelt tijdens lange instructies en dan geluidjes gaat maken."

Ik heb niet de indruk dat dat Het Probleem is. Maar ik stelde de vraag vooral omdat de focus nu erg op discussie over oplossingen ligt. terwijl je eerstl (ouders en school samen) een helder beeld moet hebben van Het Probleem. En gezien de relatie die Emma met school heeft, vraag ik mij dat af. Emma noemt zelf een heel aantal dingen. Ik vermoed dat de school niet dezelfde problemen ziet. En dat gebeurt gewoon heel vaak, dat ouders en school een andere opvatting hebben over de problemen die opgelost moeten worden.

De ouder denkt bijvoorbeeld 'mijn kind loopt achter en dat komt omdat hij een andere leerstijl heeft'. De school denkt 'dit is gewoon geen hoogvlieger'. De ouder denkt 'mijn kind maakt geluidjes en dat komt door de stress'. De school denkt 'het kind maakt geluidjes en moet zich leren gedragen'.

Ieder handelingsplan (of wat dan ook maar) moet beginnen met heldere probleemstelling. Wat is er aan de hand? En dan volgt een doel: wat willen we bereiken de komende tijd? En dan zoek je oplossingen die daar hopelijk aan gaan bijdragen. En je spreekt af hoe je dit gaat aanpakken, hoeveel tijd je dingen geeft, hoe je gaat evalueren, wanneer etc.

Dat lijkt er nu niet te zijn. Of misschien is het er wel, maar eenzijdig door school opgesteld.

Emma, pas op dat je niet zijn de valkuil stapt door een 'diagnose' als uitgangspunt te nemen. Het zijn van beelddenker is niet Het Probleem, net zomin als ADHD of autisme dat zijn. Maak het kleiner en concreter. Blijf kijken naar het kind. Waar loopt hij tegenaan? Wat heeft hij nodig? En ga het daar over hebben. Je ziet ook wat er hier gebeurt: voor dat je het weet verplaatst de discussie zich naar de zin en onzin van etiketten. En dat is ook wel begrijpelijk, zeker bij iets niet-officieels als beelddenken.

Ik heb een zoon met ADHD. Hij heeft op de basisschool behoorlijk wat problemen gehad. Toch hebben we het nooit over ADHD gehad met school. We hebben het wél (veelvuldig) gehad over de problemen waar hij tegenaan liep op school. Niet stil kunnen zitten, niet kunnen concentreren, zich vervelen. Daarover was ook gewoon geen discussie, dat zag iedere leerkracht. Een daar hebben we samen oplossingen bij gezocht. Sommigen werkten (een beetje), sommigen niet. Ze hoeven (en kunnen) niet het hele onderwijs aan te passen. De grootste winst zit soms in kleine dingen. Je zult er in de praktijk moeten achterkomen wat voor jouw kind werkt of niet werkt.

kaplablokje

kaplablokje

02-11-2016 om 13:04

toch op een lijn, denk ik

IJsvogeltje, ik denk dat we toch op een lijn zitten. Voor nu gaat het erom dat dit jongetje geluidjes maakt tijdens de instructie. En school en ouder zijn het erover eens dat het niet wenselijk is dat hij dat doet. De discussie gaat erover of een picto helpt. Vergelijk jouw laatste alinea. Een tangle, die heeft hij al, lijkt me overigens prima.

Het is ook allemaal een beetje zoeken

Emma heeft een heel plaatje van haar zoon thuis, leraar een heel plaatje van haar zoon in de klas. Al mooi dat er overeenstemming is over het geluidjes maken in de klas.

Beginpunt is er. Er is ook overeenstemming over het eindpunt: zoon weet dat hij moeten stoppen met geluidjes maken.
Waar het in dit geval op mis gaat, is hoe en hoe snel je dat doel gaat bereiken. De leraar is de baas in de klas, er is een methode gekozen die zijn nut nog moet bewijzen. En jij zit met een verdrietig kind thuis

Waarom wordt jouw ventje zo verdrietig van de pictogrammen? Is het reden tot pesten, is het in zijn hoofd een enorme pictogram, kan hij zijn verdriet bij de leerkracht kwijt?
Snapt hij dat de geluidjes irritant zijn? Dat de leraar niet de les kan onderbreken en een gesprekje starten als hij geluidjes maakt?

Je snapt het denk ik wel waar ik naartoe wil. Je maakt je heel groot voor jouw zoon, maar zoals ik het zie, ben je hem zelf vergeten. Idem de leraar, er is gekozen voor een heel vriendelijk manier om te herinneren maar vergeten is om te toetsen of het kind hierdoor beter onderwijs

Of deze school geschikt is voor jouw kind, is inderdaad een gesprek dat je met de directeur en zijn directeur kan voeren. Wat kan deze school nog 4 jaar bieden, wat moet je in het cluster van scholen zoeken en wat is het punt waarop de switch wordt ingezet? Dat gaat meer over koers, handelingsvaardigheid en mogelijkheden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2016 om 15:39

die geluidjes

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar die geluidjes, en waar ze mogelijk mee samenhangen. Maakt hij ze bewust, is hij überhaupt in staat stil te zijn?

Vergelijk het met krabben bij jeuk. Je kunt het erover eens zijn dat een kind niet moet krabben (want schilfers, wondjes, ...), maar als er niets aan de jeuk zelf wordt gedaan, dan krijg je een gefrustreerd kind.

Sanne

Sanne

02-11-2016 om 16:12

Gelijk hebben en gelijk krijgen

Ik zie dat hoe jij hier formuleert weerstand op roept bij veel mensen. Nu kan dat prima aan die mensen liggen natuurlijk, jij kunt prima gelijk hebben en zij niet en jij kunt prima opstappen.

Soms heb je situaties (lastige manager, maar niet weg kunnen, lastige school, maar niet weg kunnen enzovoort) waar gelijk hebben fijn is, maar gelijk krijgen, of in ieder geval een werkbaar resultaat krijgen fijner is.

Ik ben vrij goed (geworden) in gelijk krijgen. Ik denk dat mij het afgelopen jaar wel 20 keer is gevraagd hoe het toch kan dat ik wél resultaat boek in een lastige situatie. Ik wil je daar best mee helpen, maar de eerste vraag is denk ik of je uit wil gaan van eruit komen met elkaar voor het resultaat, of niet.

Alvast één tip: als je alleen wilt weten wat binnen een bepaald kader of binnen een bepaalde definitie valt: vraag dat dan sec. Meer informarie, meer argumenten, geeft ook meer respons.

En ja, wat je schetst valt onder onderwijskundige zaken.

kaplablokje

kaplablokje

02-11-2016 om 17:03

@ijsvogeltje

Op jouw vraag of deze jongen uberhaupt in staat is stil te zijn: Ik las eerder dat het in groep 3 niet voorkwam dat hij geluidjes maakte. Dat roept dus de vraag op wat er anders is in groep 4. Andere leerkracht? Wennen aan een nieuw gezicht of geen klik? Minder speels dan in groep 3, dus nog meer stil zitten? Hoger tempo, dus harder werken met een andere leerstijl? Andere klas, dus wennen?

Emma

Emma

02-11-2016 om 18:08

reactie

IJsvogeltje, ik ben het met je eens. Ik stap juist NIET in die valkuil en wil geen test en diagnose. Ik heb wel zijn visuele instelling laten testen omdat ik dat ook heb en dat is m.i. momenteel een probleem met aansluiting vinden in de klas. Ik neem als uitgangspunt ook de dingen waar mijn zoon tegenaan loopt en wat hij nodig heeft, maar de school overlegt niet meer. Zij handelen nu zelf zonder overleg. Ze hebben het HGW-gesprek dat plaats vond vóór de start van groep 4 intern geëvalueerd. Daarop de aanpak gewijzigd en mij dit meegedeeld.
Ze zijn een gevolg aan het oplossen, niet de oorzaak.

Picto's : toen mijn zoon in de klas kwam maandagmorgen na de herfstvakantie zag hij de picto's op zijn bureau. Het was een verrassing voor hem. Hij was zichtbaar aangeslagen en klapte volledig dicht. Na schooltijd zei hij dat zijn hart huilt. Hij vindt het echt heel erg. Hij kijkt er alsmaar naar, voelt zich bestempeld als "lastig kind" en let niet meer op. De school ziet niet wat het met hem doet. Ik heb gevraagd om ze te verwijderen en om een overleg.

Ik ben hem helemaal niet vergeten! Er had ook een overleg kunnen plaats vinden waarin dit besproken werd en zo een aanpak afspreken waar we allemaal achter staan. Volgens mij mag een aanpak vanuit de HGW-gesprekken niet zonder overleg gewijzigd worden. Een school heeft de verplichting om een oplossingsgericht gesprek te voeren en dat is hier niet gebeurd.

Geluidjes : hij maakt ze m.i. bewust. Hij kan heel goed uren stil zijn, als het maar interessant genoeg is. En opletten is dan ook geen probleem meer.

Misschien handig om te weten dat het op het schoolplein gonst van de klachten. Kinderen met dyslexie krijgen ook niet wat ze nodig hebben omdat dat niet past binnen de onderwijsvisie.

Jullie kunnen het wel steeds hebben over mijn houding, maar draai het maar om. Mijn houding ontstaat vanzelf net als bij vele andere ouders als je continue tegen een betonnen muur aanloopt. Ik hoor alleen maar :
nee
nee, beginnen we niet aan
nee, doen we niet
nee, niet haalbaar
nee, past niet binnen onze visie
etc..

Ik heb ze verteld dat ik graag wil praten over "wat kan wel".
Dat willen ze ook niet. Hun onderwijsvisie blokkeert alles.

Er zijn inderdaad kinderen die van school af gaan omdat ze tegen een muur aanlopen.
Ik vind dat dat eigenlijk niet zou mogen voorkomen.

Jongste zoon in groep 2 : als hij de leerkracht uit groep 3 krijgt volgend jaar dan houd ik mijn hart vast. Ze is heel kattig. Hij is niet bang en zegt gewoon "nee". Over hem heb ik ook gesprekken omdat hij uitdaging mist. Ze hebben hem in groep 1 laten zitten terwijl hij heel erg toe was aan groep 2. Hij wordt in januari 6 jaar. Ik heb toen ook gepraat op school over wel door laten gaan naar groep 2, maar dat wilden ze niet. Hij had geen voorsprong op zijn klasgenootjes en zij zagen het als "versneld doorstromen". Ik zag het als heel erg toe zijn aan een volgende groep / uitdaging omdat hij vrijwel dagelijks zei dat hij niets leerde en het zo saai vond. Op dit moment gaat het goed. Hij heeft een goede leerkracht, maar medio februari-maart als alle lesstof wordt herhaald verwacht ik wel problemen met plezier in school en druk gedrag omdat hij het dan zo saai vindt.

Ik ga in gesprek, neem iemand mee met verstand van zaken en zie dan wel of we elkaar weer kunnen vinden.

Mijntje

Mijntje

02-11-2016 om 18:40

baat

Ik denk dat je zoon op een gegeven moment juist wel baat heeft bij een diagnose. Als jij er aan toe bent En school ook. Natuurlijk moet je blijven kijken naar het kind, dat is dan niet anders.

Mijntje

Mijntje

02-11-2016 om 18:43

wat ik zo lees lijkt het me dat je toch beter kan uitkijken naar een andere school. Ook al is dat gedoe. Kind zit pas in groep 4, andere in groep 2, hoe houd je dit vol tot groep 8?

Marie

Marie

02-11-2016 om 18:44

Waar gaan andere kinderen naar toe?

Als ik alles zo beetje begrijp wordt dit "trekken aan een dood paard".

Je schrijft dat er al kinderen van school gehaald zijn. Waar zijn die naar toe gegaan?
En zijn ze nu wel tevreden?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

02-11-2016 om 18:57

Andere school

Als ik dit zo allemaal lees, zou ik toch een andere school proberen te vinden. Dan maar een stuk verder van huis.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een een veilige, respectvolle schoolomgeving een wereld van verschil maakt. Wij hebben de stap pas in het voorjaar van groep 7 gemaakt, na jarenlang pappen en nathouden. Achteraf zijn we veel te lang door blijven tobben. Je kinderen moeten nog zo lang en als school nu al niet wil...

Angela67

Angela67

02-11-2016 om 19:22

gelijk krijgen

"Er had ook een overleg kunnen plaats vinden waarin dit besproken werd en zo een aanpak afspreken waar we allemaal achter staan. Volgens mij mag een aanpak vanuit de HGW-gesprekken niet zonder overleg gewijzigd worden. Een school heeft de verplichting om een oplossingsgericht gesprek te voeren en dat is hier niet gebeurd."

zolang je inderdaad hier niet uitstapt kom je niet verder met deze school. En dat is ontzettend balen want ik vind inhoudelijk dat je groot gelijk hebt dat dit anders had gekund. Maar punt is net wat Sanne zegt: wat zou je willen? Als je oprecht je kinderen op deze school wilt houden, met aantal ingecalculeerde risico's én een aantal 'realistische onderhandelingsresultaten' dan kun je het gaan proberen. Maar je moet dan wel kijken waar je kunt draaien en waar je hen kunt laten draaien.
gr Angela

Emma

Emma

02-11-2016 om 20:48

reactie

Het liefst zie ik de directeur vertrekken. Maar dat zal een utopie zijn. Ik wil het gesprek afwachten. Het dossier ligt ter toetsing bij een jurist. Ook dat wil ik afwachten.
Ik laat mijn vervolgstap afhangen van deze twee dingen.
Ik kan/durf hier nog niets over te zeggen.

Ik neem een jurist mee die al ca. 12 jaar ervaring heeft met onderwijsgeschillen en heel goed is in het vlot trekken van problemen.

Andere school : ik heb er vier die ik wil meenemen in mijn afweging : vrije school, montessori, dalton en gewoon eenzelfde andere basisschool.
Waar de kinderen heen gaan die van school gaan : een reguliere basisschool met slechts 32 kinderen......in een oude boerderij, tussen de boerderijen op het platteland.

Ik ben er al eens geweest met de kinderen en heb ze daar op het schoolplein laten spelen. Ze vinden het daar een paradijs, maar ze hebben nog niet in de gaten dat ze daar ook moeten leren.
Ze hebben daar 1 x per week tosti-dag, gaan met z'n allen met de bus naar de gym, iedereen heeft zijn eigen werk te doen en niemand loopt achter bij een klas. Er is veel meer tijd voor de kinderen.
Het schijnt één grote familie te zijn.

Het enige nadeel van deze school vind ik dat ze veel minder leeftijdsgenootjes op die school hebben. En als er te weinig kinderen zijn (minder dan 23), gaat hij dicht.

Maar nogmaals : ik krijg op dit moment mijn vervoersprobleem nog niet opgelost.
Heeft iemand nog een idee hiervoor??
Een taxi kost 20 euro per rit.......

En ik vind het een nadeel dat er niemand van ons 4 dagen per week NIET op het schoolplein staat. Ik vind dat sneu voor mijn kinderen. Maar misschien zie ik dat te negatief na alle toestanden op deze school en maak ik het probleem van niet op het schoolplein staan groter dan het is.

Andere vraag : zou ik de huidige school kunnen vragen geen gegevens door te spelen naar de nieuwe school zodat we met een schone lei kunnen beginnen? Ik overhandig de nieuwe school dan zelf wel de belangrijke notities en wat er is uitgeprobeerd.
Of zijn ze dat verplicht?

Kaplablokje

Kaplablokje

02-11-2016 om 22:10

Niet voor mij

Ik zou zelf niet kiezen voor een school met zo weinig leerlingen en al helemaal niet nadat ik mijn kinderen al eens van school heb laten veranderen. Ik zou de kans dat de school het niet redt te groot vinden. Ik zou de kinderen ook wat meer mogelijkheden gunnen om vriendjes te kiezen. Zelf vind ik een klas van ongeveer 20 kinderen daarvoor ideaal. En het onderwijsconcept trekt me niet. Die keus is echter aan jou.

Ik vroeg me af of bij een keus voor een ander schooltype je vervoersprobleem kleiner was. Die scholen zullen niet allemaal in een oude boerderij zitten. Of moet je voor sommige scholen naar een ander dorp? Ik ging uit van een groter dorp, met twee scholen in jouw wijk, en elders ook scholen. Maar misschien zijn er geen Dalton en Montessori school in het dorp.

Wat betreft het op het schoolplein staan, wordt dat probleem vanzelf kleiner. Als ze ouder worden gaan kinderen vaak zelf van en naar school, al moet ik bekennen dat ik zelf op mijn vrije dag ook vaak mee loop voor de gezelligheid. Maar dat gaat alleen in je eigen dorp. Naar een ander dorp gaan, ligt minder voor de hand. En het is wel aan de orde voor je zoon in groep 4, maar niet voor je kleuter. Verder is het lastig. Voorschoolse opvang, indien aanwezig, vind ik wat veel, want het zou neerkomen op vier dagen voor- en naschools opvang. Misschien kunnen jouw kinderen mee met een ander kind dat uit jouw wijk naar die school gaat. Misschien kan een ouder buurmeisje of buurjongen ze brengen tegen een kleine vergoeding.

Tuinstoel

Tuinstoel

02-11-2016 om 22:14

vervoer

Is er geen aparte BSO organisatie bij jou in de buurt die ook kinderen ophaalt van andere scholen? Dan heb je een oplossing. Haal jij de kinderen om 18 uur van de BSO, of oma iets eerder.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-11-2016 om 22:23

Andere uren?

Of kun je je uren over vijf dagen verdelen, zodat je later weg kunt en eerder thuis bent? Maar je schreef dat je van 7.30 tot 18.00 uur van huis was en een gemiddelde reistijd van anderhalf uur enkele reis had, dus dan werk je misschien al minder uren op een dag.

Emma

Emma

03-11-2016 om 00:16

school

Ik woon in een stad. Van de ene wijk naar de andere is het minstens een kwartier. Er zijn genoeg scholen, maar de huidige school valt onder een overkoepelende organisatie van 31 scholen in deze omgeving. Er valt dus veel af. Overal is hetzelfde schoolondersteuningsprofiel.

Dus als ik een school kies in een andere wijk, blijft het een vervoersprobleem. De school met 32 kinderen maakt qua afstand niet uit met een andere school.

Vanuit onze wijk moet er dan ook maar net iemand zijn die zijn kind ook op die ene school heeft. Meestal ga je toch naar de school in je eigen wijk.

BSO zou kunnen maar van altijd naar huis kunnen bij oma naar 4 dagen BSO tot 18.00 uur vind ik wel een hele overgang.
BSO doet overigens niet aan vervoer vanuit een andere wijk of plaats naar hun. Moet je zelf regelen, bv. d.m.v. een taxi. Ook niet ideaal.

Kaplablokje

Kaplablokje

03-11-2016 om 06:22

Okee

Ik ging uit van een dorp, omdat je de school een ouderwets dorpsschooltje noemde. En omdat alle ouders die weggaan naar dat ene kleine schooltje met 32 leerlingen gaan. Dat gaf erg de indruk dat er verder in de omgeving geen scholen zijn.
Ik weet niet of je scholen af kunt rekenen op het schoolondersteuningsprofiel of dat het er ook om gaat hoe er mee om wordt gegaan. Het hangt er toch ook vanaf welke mensen er zitten. Ik zou zelf niet alle scholen in een keer afrekenen, maar, als ik echt over een ander school nadacht, de schoolgidsen bekijken, de rapporten van de onderwijsinspectie bekijken en kijken bij de school waar ik serieus over nadacht. En gaat het niet om het schoolondersteuningsplan? Het schoolondersteuningsprofiel is van de school. Het lijkt me in ieder geval in strijd met de bedoeling van de wetgever als dat van alle scholen gelijk is.
Is er bij jullie trouwens geen sprake van een witte vlucht? In de meeste steden gaan veel kinderen juist niet in hun eigen wijk naar school. En die kinderen gaan dan vaak juist naar een Dalton, Montessori, Jenaplanschool of vrije school. Er zijn bij ons ook wel meer aanbieders van naschools opvang, sommige halen wel zelf kinderen op. Juist de kleinere organisaties, die zich moeten profileren. Is er bij jullie niet zo iets?

Taruh

Taruh

03-11-2016 om 07:29

maar

die bso zit dan toch ook bij de 'nieuwe' school. Hoezo dan vervoer van de ene naar de andere wijk?

Link?

Emma "De cursus die ik volg is HBO geaccrediteerd, bewezen effectief door de TU in Twente. Dus niet zomaar wat."
Heb je een link naar de opleiding voor belangstellenden?

Tuinstoel

Tuinstoel

03-11-2016 om 08:44

zwart wit

Ook in het direct afwimpelen van scholen ben je nogal zwart/wit. Ga eerst eens praten, dan zul je zien dat niet alle scholen die onder hetzelfde bestuur vallen hetzelfde zijn.

Ik geloof ook niet dat in een stad de BSO's geen kinderen ophalen van andere scholen. Op onze school worden kinderen van 5 BSO organisaties opgehaald. Zoek eerst eens dingen uit voordat je het uitsluit. Pak de telefoon op.

Op blijf bij je huidige school maar dan vrees ik dat dat niets oplost voor je zoon.

Angela67

Angela67

03-11-2016 om 09:14

emma / inhoud

inhoudelijk heb je veel informatie over je zoon en over de mogelijke hulpmiddelen/methode.
dat is goed. Maar: het is niet zo dat je dús nu weet wat voor hem de komende jaren, de rest van z'n leven, goed is. Zet je zelf niet vast in de inhoud, ik denk dat jij steeds dieper in de inhoud gaat zitten omdat zij niet op het proces willen bewegen.

* kijk dat school niet eerder dan 8 weken wil praten, daar zou ik me maar bij neerleggen nu.
* en maak het pictogebeuren kleiner voor je kind zodat hij het kan behappen
* dan ga je over 8 weken praten en zeg je niets over wat jij denkt dat hij 'heeft' en hoe dat zou moeten
gemanaged worden
* je hebt het met elkaar over de geluidjes, de mogelijke achterliggende redenen en hoe hem zo goed mogelijk te helpen dat hij minder de neiging heeft om de geluidjes te maken.

Hem op de gang laten zetten zoals jij zelf voorstelt vind ik net zo raar als picto's plakken. Denk ik . . .

gr Angela

Mijntje

Mijntje

03-11-2016 om 09:32

gaten

Eens met Angela, op de gang zetten vind ik niet kunnen, dat is straffen voor iets waar hij niets aan kan doen.
Ik zou het wel in de gaten houden, het kan zijn dat het over gaat maar misschien niet. En 'tics' ontstaan nu eenmaal een keer. http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/beweging/tics.php
En denk aan het gesprek dat de juf zich niet moet verantwoorden. Jij ook niet. Het is wel zo dat jij hem niet meemaakt in de klas en dat kan totaal anders zijn dan thuis, met veel minder prikkels.

lisbeth

lisbeth

03-11-2016 om 10:09

star

je bent erg star in je denken en doen. zoals meerdere al zeiden, jij ziet je kind niet op school. je hebt dus geen idee hoe hij zich gedraagt en wat nodig is. wat jij thuis doet hoeft niet te werken op school.
Ik sta er ook versteld van dat je vanwege dit een jurist erbij wilt halen. je maakt het veel groter dan dat het is en dan nodig is. Je zoon heeft nodig dat jij hem uitlegt waarom bepaalde zaken nodig zijn en niet een jurist erbij haalt. Op deze manier denk ik dat je op iedere school vastloopt.

tictac

tictac

03-11-2016 om 10:21

kind op school en kind thuis

Toen mijn jongste in groep 1 zat, las zij thuis al behoorlijk goed. Ze las mij voor, ook lastige woorden. Stond letterlijk te springen om informatie. Haar favoriete spelletje in de auto was als ik haar een som opgaf, het liefst zo moeilijk mogelijk. Ik ben toen gaan praten op school. De juf gaf aan het niet te herkennen, maar ging wel het gesprek aan en pakte het serieus op (lijsten invullen en zo). Totdat ik een keer een ochtend mee mocht draaien en zag hoe terughoudend mijn dochter was en helemaal niets liet zien van de dingen die ze thuis wel deed. Kon nog niet eens het woord kat stempelen op school, terwijl ze thuis verhaaltjes schreef! Zo heel anders dan thuis! Ik zag toen pas waarom de juf het niet eerder had gezien.
Wat ik hiermee wil zeggen: je kind kan op school heel, heel anders zijn dan thuis.

Niet te vergelijken

TS schreef:
"In Amerika is in 2015 bewezen dat we niet automatiseren d.m.v. klank tekenkoppeling en spellingregels, maar d.m.v. het woordbeeld.
In september 2016 is bewezen door de TU in Twente dat de opleiding die ik volg een duidelijke verbetering laten zien bij kinderen met leerproblemen."

Engels en Nederlands taalonderwijs laten zich totaal niet met elkaar vergelijken. De Nederlandse taal is op uitzonderingen na, nagenoeg fonetisch. In het Engels is spelling nagenoeg willekeurig omdat de Engelse taal een samenraapsel is van angelsaksische, franse en scandinavische elementen. (voor een zeer leesbaar boek Bill Bryson Mothertongue)

Tot diep in de jaren 60 had de globaalmethode de overhand, en juist die leidde er toe dat de zwakkere broeders als functioneel analfabeet de lagere school verlieten. Veilig Leren lezen was een doorbraak. Het is niet de meest sprankelende methode, maar het leert kinderen die niet spontaan tot lezen komen, heel gestructureerd lezen aan.

TS schreef:
"In september 2016 is bewezen door de TU in Twente dat de opleiding die ik volg een duidelijke verbetering laten zien bij kinderen met leerproblemen."

Ik ben benieuwd naar dat onderzoek en de methode. Heb je een link? Dan wil ik ook nog wel mijn achterdocht dat de expertise van een technische universiteit elders ligt dan bij onderwijskunde voor het primair onderwijs , laten varen.

Taruh

Taruh

03-11-2016 om 16:27

TS en Kenfan

Het is niet de TU Twente het is al heel wat jaren de UT: Universiteit Twente.

Eigenlijk van af de overgang van de Technische Hogeschool naar universiteit in 1986.

En ja je kunt daar tegenwoordig ook dingen als psychologie en communicatie wetenschappen studeren.

Wist ik niet, dat Twente tegenwoordig een algemeen karakter heeft. Ik ben getrouwd met een techneut die eerst aan de ene TU heeft gewerkt, nu aan de andere en regelmatig naar Twente afreist

Naja, in Nijmegen hebben ze de crucifix van de muur gehaald en in Tilburg doen ze ook geen weesgegroetjes meer. The times they are a-changing.

Melken ze in Wageningen nog wel de koeien?

Emma

Emma

03-11-2016 om 22:49

reactie

Zoals gezegd doet de school nog veel meer dan die picto's. Ik haal er niet zomaar een jurist bij. Niet alle directeuren handelen goed.
Als ik 3 keer vraag om een gesprek om oplossingsgericht te praten en de directeur weigert, dan klopt er iets niet.
Ik ga hier verder niet op in.

BSO : de BSO in onze wijk haalt geen kinderen op die 8 km verder op een school zitten. Wel bij de school in onze wijk. Ik heb dit allemaal al uitgezocht. Bij de school van 32 kinderen is geen BSO.

Met hetzelfde bestuur en dezelfde directeur als waarmee ik ga praten, ben ik wel kritisch bij een andere school. Maar uiteraard neem ik het wel mee.

Link naar de opleiding : www.kernvisiemethode.nl.

Je kunt hier ook gratis een E-book downloaden waarin veel informatie staat over hoe dit soort kinderen leren / in elkaar zitten.
Tijdens de opleiding leer je hoe je het goed moet toepassen. Op internet en in het boek staat het omschreven, maar krijg je niet de juiste techniek aangereikt.
Het is bij uitstek een methode die je naast het reguliere onderwijs kunt toepassen en indien gewenst kunt integreren.
Het is ook de enige methode die een oplossing heeft voor rekenen.

Kenfan: het zit anders. Je slaat het woord als beeld op in je lange termijn geheugen. Als een soort foto. Het heeft niets te maken met welke taal je spreekt en hoe die is opgebouwd.
Ook de spellingsregels werken niet bij rechtsgeoriënteerde kinderen. Ze hebben er maar 3 nodig om goed te leren spellen.
Op school leer je er geloof ik 15, maar daardoor raken ze helemaal in de war.

Er is een methode waarbij kinderen geen dyslexie ontwikkelen. Wordt toegepast op een school in België. Het heet de alfabetcode.

Deze methode is ontwikkeld samen met de Stichting Schriftontwikkeling (www.schriftontwikkeling.nl).
Ik ben er geweest met mijn zoon i.v.m. moeite met schrijven. Hele kundige en bijzonder aardige mensen. Helpen kinderen belangeloos met beter leren schrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.