Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emma

Emma

29-10-2016 om 19:03

Wat zijn onderwijskundige zaken ?


Hele kunst

Pictoplaatjes en tijdklokken waren het ei van columbus. Blijkbaar haaden die leerkrachten zelf nooit met zo'n afleidend voorwerp hoeven werken. Ze bedenken iets maar voelen niet aan hoe het is om daarmee geconfronteerd te worden, of hoe andere klasgenoten een ll daar op aankijkt. Een picto komt namelijk best kleuterachtig over en het leidt nog af ook terwijl het juist bedoeld is om een ll aan het werk te krijgen. Idem voor een kleurenklok op hoek van de tafel, zo opzichtig. Maar het is blijkbaar te moeilijk om zo iets te begrijpen..
Als ik het zo lees, zou ik ahv mijn ervaring, voor komend jaar een school zoeken met meer op kind gericht onderwijs.

Ten tweede kan de school ipv klokje op tafel ook kijken of een grote kleurenklok in de buurt van de tafel beter werkt omdat een klokje op tafel de concentratie wegneemt. Was hier inderdaad het geval.
Picto's helpen ook niet; een plaatje van een pen en schrift zet een kind nog niet aan tot schrijven. Het niet doorwerken ontstaat uit zaken zoals voelen dat een leerkracht je liever weg hebt of snel afgeleid zijn. Ga hen dat maar even vertellen ;-(.

Ipv kind op de gang wegens geluidjes maken, kan men ook kiezen voor lichte muziek in koptelefoon. Maarja, zo te lezen staat de school niet open voor meedenkende suggesties van ouders. Helemaal niet van ouders die ahv cursus merken waar de steken vallen.

Een lpa bemoeit zich niet met het beleid van school. Dat is zijn taak niet.
En geef een school niet ongevraagd info of testresultaten van je kind.

Je bent thuis goed bezig om zo achterstand te voorkomen, houdt dit vol tot je kind ergens anders beter in zijn vel zit. Je kan evt. Vragen of ze bezwaar hebben tegen het gebruik van een koptelefoon ter bevordering van de werkhouding.. Als de lln hier schrijfvaardigheidles hadden, deed de juf klassieke muziek op. Muziek helpt. Al die plaatjes zijn juist een afleiding.

Succes.

Li

Li

31-10-2016 om 12:07

Tsja Els

Dat heet nou passend onderwijs. Gelukkig maar dat jij geen schooldirecteur bent, want zo te horen zouden de kinderen op jouw school dat passend onderwijs wel kunnen vergeten. Gewoon in de pas lopen en niet zeuren, net als vroeger. En als het op die manier niet lukt, dan maar naar de fabriek of op het land.

8 weken

De tijd die nodig is om te zien of iets werkt. Beleid van school, indien leerkracht zelf niet aangeeft dat die proeftijd te lang is. Met een ouder hebben ze niets te maken want die betaalt hun salaris niet.
Mijn kind zat op een school waar de angstcultuur pas zichtbaar werd vanaf het moment dat je ermee te maken kreeg. Speel het spel mee.

Diepongelukkig

ALs ouder heb je nog wel enigszins in de hand of een kind diepongelukkig wordt van een zo'n picto. Je kunt het opblazen tot een groot,onverkomelijk drama of je presenteert het als hulpje. En ja, natuurlijk is zo'n sticker geen postzegelformaat:" anders moet je iedere keer een verrekijker pakken, en die ligt niet eens in je laadje ". Maar misschien moet het onderdeel 'Speels en leeftijdsadequaat reageren' nog aan de orde komen in de oudercursus.

Ik vind proactief handelen door een kind een geheugensteuntje te bieden voor gewenst gedrag in de vorm van een picto (- en veel positieve feedback in de vorm van een duim, schouderklopje, knipoogje)een veel positievere en pedagogischer oplossing dan na veel negatieve aandacht in de vorm van vermaningen en waarschuwingen een kind uit de les verwijderen. Waardoor het ook instructie mist.

Tekenend trouwens dat die cursus - ongetwijfeld gekleurd door een belangenvereniging van een niet in de DSM genoemde aandoening serieus wordt genomen en dat post hbo- scholing van leerkrachten af wordt gedaan als 'cursusje'.

De Vrije school verwijst trouwens bovengemiddeld leerlingen door naar het speciaal onderwijs en is erg bedreven in het weren van bewerkelijke leerlingen en dito ouders aan de poort.

Jaina

Jaina

31-10-2016 om 13:01

onderwijskundig

Het lijkt me dat zaken als picto's ed ook onderwijskundige zaken vallen. Tenslotte gaat het om het gedrag in de klas en hoe dat te sturen en dat kan je ook alleen in de klas aanpakken. de school lijkt me vrij om daarin hun eigen keuzes te maken.
Ik snap trouwens wel dat ze niet gelijk de picto's weg willen halen maar eerst eens zien of het wat oplevert en dat bepaal je niet in een paar dagen.
voor sommige kinderen werkt zo'n geheugensteuntje prima. Ik vind het ook geen hele rare oplossing. Misschien werkt het voor jouw zoon niet maar dan komt dat over een paar weken wel te voorschijn bij het evalueer moment.

Mijntje

Mijntje

31-10-2016 om 13:14

oja

oja, wat ik bedoelde met vreemd die cursus, bedoelde ik meer dat de juf zo'n cursus zou moeten volgen. Hoewel ik wel denk dat de juf het probleem niet kan oplossen en ik zou adviseren ook hulp buiten school te zoeken voor die tics.
Ik vrees wel dat een andere school zoeken niet makkelijk zal zijn als je zoon als 'lastig geval' bekend staat, dus ik zou in eerste instantie niet meteen wegrennen maar proberen in gesprek te komen. En dan niet door te bellen om een afspraak te maken, maar door de mensen zelf aan te spreken.

Els

Els

31-10-2016 om 13:33

Nee Li

Dit gaat niet over passend onderwijs. Het gaat erom dat jij vindt dat je jouw kind absoluut niet als Prinsje behandelt of behandeld hoeft te zien en dat het 'enige' wat er aan de hand is dat hij irritante geluiden maakt in de klas. Vervolgens heb je een waslijst aan zaken die spelen (die je kennelijk schaart onder 'passend onderwijs') en die relevant zijn om jouw kind een veilig en fijn gevoel in de klas te geven zodat hij optimaal kan leren tot en met een geschiedenis in elk geval in het jaar hieraan voorafgaand. Als jij werkelijk denkt dat het niet meer is dan irritante geluidjes waarvoor hij van jou op de gang mag (?) en een juf die vervolgens zomaar pictogrammen opplakt waar jouw kind doodongelukkig van wordt zou je groot gelijk hebben. Maar misschien kun je in elk geval proberen het ook op een andere manier te zien. En is jouw kind voor een school/leerkracht heel bewerkelijk waardoor het voor de juf onmogelijk is om steeds precies te doen wat voor jouw kind het beste is. Er zijn immers nog meer kinderen in de klas. En passend onderwijs of niet, wat jouw kind het best past (op de gang gezet worden) is voor een ander kind misschien wel heel erg niet passend (instructie wordt onderbroken, aandacht moet naar een ander kind). En dat andere kind heeft ook recht op passend onderwijs. Hoe verwacht je dat een juf/school daarmee omgaat?

Li

Li

31-10-2016 om 14:17

ik ben TS niet hoor.

Li

Li

31-10-2016 om 14:24

en

"er zijn nog meer kinderen in de klas" is een dooddoener die ik nooit meer wil horen. Scholen gebruiken die namelijk niet als verzuchting aan het eind van een gesprek, omdat ze ook niet alles kunnen, maar aan het begin, om jou je plaats te wijzen. Daarmee zeggen ze: wij willen helemaal niks, ook niet iets dat ons geen moeite kost, jouw kind moet net zo zijn als de anderen en anders is daar de deur.

En daar willen ze je kind ook nog wel even doorheen schoppen.

Ik zie het misschien wat zwart, en er zijn ook wel scholen die het anders doen, maar een school die niet eens in gesprek wil hoort daar waarschijnlijk niet bij.

Nou

Het gaat hier om het oplossen van een lastige situatie voor een kind in de klas. En dan mag je best even kijken of je door je eigen opstelling mogelijk bijgedragen hebt aan de starre houding van de school, danwel kun je door je zelf anders op te stellen meer beweging krijgen in de starre houding van de school? En dan niet in de zin van de schuld of zie je wel, had je maar, het is ook altijd die ouder met zijn prinsje, maar gewoon nagaan waar de valkuilen en de kwetsbaarheden zitten zonder dat je daar direct diep voor door het stof gaat.
Je probeert alleen zo effectief mogelijk te communiceren.
De zaak zit nu vast. Kind is verslagen door de picto's. En blijkbaar vinden de leerkrachten de gang geen oplossing.
Leerkrachten zijn overtuigd dat ze de picto's gewoon 8 weken willen proberen.
Je kunt proberen je zoon daarvoor te motiveren door uit te leggen wat de leerkrachten daar mee bedoelen, hulp om je te helpen concentreren zonder geluidjes te maken. Het is voor een beperkte periode. Als het echt niet werkt stoppen ze er weer mee.
En goed luisteren naar een kind hoe het dat ervaart en wat er gebeurt in de klas.
Helaas komt het over alsof kind het geluidjes maken echt niet kan stoppen, ook niet met picto's en dan kan ik me heel goed voorstellen dat een kind daar wanhopig van wordt.
Dan kun je nog overwegen om kind uit te leggen hoe het zit en dat hij kan proberen die dingen te negeren. Het helpt hem niet, dat is duidelijk, maar dat moet nog even doordringen tot de leerkrachten.
En als hij echt niet meer naar school wil is dat dan maar zo. Je probeert hem dan direct mee te nemen naar de leerkracht en uit te laten leggen, wat je vooraf met hem al gehoord hebt en besproken, aan de leerkracht zelf wat dat met hem doet, waar jij bij bent.
En anders houdt je hem thuis tot het hwg gesprek.
Maar goed, benieuwd wat de LPA nu in kan brengen.

Tuinstoel

Tuinstoel

31-10-2016 om 19:24

dorpsschool?

Klinkt alsof we hier te maken hebben met een ouderwets dorpsschooltje, althans kennelijk is er geen andere school in de buurt. Dorpsscholen zijn m.i. conservatief en doen weinig aan maatwerk. Hoeven ze niet, want ouders blijven toch wel.

Als je kind ongelukkig is, en je geen vertrouwen hebt ik de school, dan zul je toch echt op zoek moeten gaan naar een alternatief. Is er nog een vader in beeld? Of iemand uit jullie omgeving die ook een kind elders op school heeft? Schuiven met uren? Voorschoolse opvang?

Anders vrees is dat je niet veel te eisen hebt, maar je houding zal moeten veranderen en je constructiever moeten opstellen. Je kind (enige?) heeft nog heel wat jaartjes te gaan. Hij is net begonnen, wordt een lange rit zo.

Emma

Emma

31-10-2016 om 20:16

reactie

De cursus die ik volg is HBO geaccrediteerd, bewezen effectief door de TU in Twente. Dus niet zomaar wat. Het gaat erom dat je je kind leert hoe hij de lesstof kan opslaan, anders dan via het korte termijn geheugen en continue herhalen (wat niet werkt bij visueel ingestelde kinderen). Dus niet de taken van de leerkracht overnemen maar het leren opslaan van de lesstof.

Wat doen picto's met visueel ingestelde kinderen: ze zien het beeld en er gaan hele films in hun hoofd draaien. Opletten in de klas is er niet meer bij. Ook leidt het continue af doordat ze het de hele dag zien. Afgezien daarvan, de verrassing van de juf is zodanig, dat mijn zoon haar niet meer vertrouwd. Wat heeft ze nog meer in petto? Het werkt niet als een geheugensteuntje, maar het werkt dus averechts.

Er wordt steeds gesproken over een "tic". Mijn zoon heeft geen tic. Hij maakt geluiden omdat hij alsmaar moet zitten en opletten en dat is voor hem heel moeilijk. Thuis maakt hij geen geluiden en in groep 3 kwam dat ook niet voor.
Ik begrijp dat het irritant is. Ik heb leerkracht begin oktober gezegd dat ik het graag wil horen als er wat is zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing. Dat doet ze dus niet.
Lijkt me dat iedereen er bij gebaat is dat er voor een oplossing wordt gekozen waar iedereen achter staat en waar mijn zoon niet doodongelukkig van wordt.
De leerkracht ziet niet dat hij van slag is. Dus ik verwacht over een paar weken niet dat ze dat ineens wel ziet. Maar dit kan geen paar weken wachten. Het is niet overlegd (net zoals 3 andere dingen) en daar wordt aan voorbij gegaan.

Mijn moeder woont bij mij en is overdag bij de kinderen, haalt en brengt ze ook. Ik zit in de detachering en rijd gemiddeld 1,5 uur enkele reis per dag. Ik zou dit liever anders zien, maar ja, het is geen beste tijd voor een andere baan in de buurt.

Ik heb nog een zoon die in groep 2 zit. Die gaat goed. Goede leerkracht ook en we trekken één lijn. Fijne samenwerking en duidelijk voor mijn zoon.

Het is inderdaad een ouderwets dorpsschooltje, groeit echter wel uit tot net over de 200 leerlingen. Ze hebben een onderwijsvisie. Als een kind "iets" heeft waardoor er een aanpassing nodig is, dan wordt eerst gekeken of dat past in hun onderwijsvisie. Zo niet, dan heeft het kind pech.

Emma

Emma

31-10-2016 om 20:24

onderwijsvisie

En wat ze onder onderwijsvisie verstaan ben ik nog niet achter. Ze verwijzen naar de schoolgids, maar daarin staat alleen dat openbaar onderwijs een keuze is + de leermethodes die ze gebruiken voor lezen, spellen en rekenen.

Tuinstoel

Tuinstoel

31-10-2016 om 20:25

tics

Het kenmerk van een tic is dat het een ongecontroleerde actie is. Daar kan je niet veel aan doen en zal de leerkracht begrip voor moeten opbrengen. Als het geen tic is, is het gedrag dat je zoon simpelweg moet aanpassen. Hij moet dat gewoon niet doen! Of het door de instructie komt of niet, ook hij zal manieren moeten leren.

Als je de keuze hebt gemaakt om te blijven, probeer dit dan samen op te lossen. Je houding in dit draadje is erg star en als je zo ook overkomt in gesprekken zal dat niet veel helpen. Probeer er samen uit te komen, zonder eisen te stellen. In het belang van je kind, zet je eigen gevoel opzij.

Emma

Emma

31-10-2016 om 21:24

samenwerken

Ik wil ook dat mijn zoon ermee stopt, heb aangegeven dat de leerkracht bij me moet komen als er wat is (ik wist dus van niks), dat ik graag wil overleggen over dit probleem.
Dus hoezo ben ik star?

De leerkracht en directeur zijn star, zij zetten de picto's in, dit gaat niet goed bij mijn zoon en school wil niet meewerken.

Uh,

Heb je wel eens een IQ-test overwogen? Zo niet, informeer bij een vrijgevestigde psycholoog. De uitkomst kan verklaren waarom hij zo werkt. Best mogelijk dat er sprake is van onderpresteren..

Is hij ook muzikaal? Is het maken van geluidjes een manier van ontspannen door klanken die als muziek in hem opkomen?
Misschien is daarom een koptelefoon met lichte muziek een methode wat zijn tempo bevordert. Dit kun je thuis al trainen. Verder bestaan er organisaties (zoals schoolsupport) die schoolmateriaal levert (denk aan concentratieboeken) als hulpmiddelen voor scholen en hun ib-ers.

Reden voor vrijgevestigde psycholoog is dat je de uitslag voor jezelf kan houden, of anders een schoolversie voor de school. Zoek dat een vrijgevestigde met feeling voor beelddenken en hsp.

kaplablokje

kaplablokje

01-11-2016 om 09:00

Is de school het waard?

Ik vind dat het nogal wat van jou en je zoon vergt om hem op deze school te houden. Jij werkt vier dagen en bent dan van 7.30 uur tot 18.00 uur van huis. Daarnaast volg je een opleiding om je zoon te kunnen helpen, want de school wil dat niet. Verder help je je zoon om de woordjes voor het dictee te leren en je helpt hem met rekenen. De school hoeft dan niet aan te sluiten bij zijn leerstijl. Maar betekent dat dat je zoon ná een schooldag het werk nog eens over moet gaan zitten doen? Of gaat dat over, als je zoon eenmaal weet hoe hij het beste kan leren? Maar dan moet daar wel de ruimte voor zijn op school. De school heeft een onderwijsvisie, maar die houdt niets in.

Je moeder brengt de kinderen naar school, maar dat kan niet buiten de wijk. Er is nog een school in de wijk, maar die staat slecht bekend, weet ik uit een vorig draadje, toen het ook al niet lekker liep. Wat houdt het in dat die school slecht bekend staat? Is de onderwijsinspectie ontevreden, of is het een gevoel in de wijk? Vaak duurt het even voor de reputatie van een school hersteld is, nadat de school zich verbeterd heeft. Ben je er wel eens wijzen kijken, heb je de schoolgids gelezen? Betekent het ook dat de klassen er klein zijn , zodat er misschien meer gelegenheid is om je zoon te helpen?

Li

Li

01-11-2016 om 10:31

kado voor school

Geef school een exemplaar van "De weg kwijt op school", van Ross Greene. Dan kunnen ze misschien interventies vinden die wel werken, want stug vasthouden aan een interventie die niet werkt en jou buitensluiten zijn twee dingen die noch jou, noch je zoon verder brengen.

En inderdaad, de school met de slechte naam heeft misschien inmiddels al het een en ander verbeterd. En waarom hebben ze eigenlijk een slechte naam? Als dat is omdat ze iedereen met een vlekje wegsturen, heb je er niks te zoeken. Maar als het is omdat er veel kinderen met leerachterstanden op zitten en ze doen daar veel aan, kan dat juist positief zijn. Dan hebben ze misschien weinig uitstroom naar HAVO/VWO, maar raken ze misschien ook niet totaal van de leg als iemand af en toe geluidjes maakt. Je kan namelijk ook de klasgenoten leren: Pietje maakt af en toe geluidjes en daar kan hij niks aan doen. Negeer het dus gewoon, net zoals je een vliegtuig of een langsrazende auto negeert.

kaplablokje

kaplablokje

01-11-2016 om 12:10

Vroeg

Ik heb de beelddenkverklaring even gegoogled, want die was nieuw voor me. Ik lees dat een aantal bureaus deze pas geven vanaf 10 of 12 jaar. De gedachte hierbij is blijkbaar dat het beelddenken de oorspronkelijke manier van denken is en dat pas op deze leeftijd vaststaat dat een kind niet meer overschakelt op een talige manier van denken. De basisschoolleeftijd, vooral groep 3, 4, 5, is daarbij bij uitstek geschikt om de talige manier van denken toe te gaan passen. Krijgt je zoon daar ook hulp bij? Dat lijkt me handig voor de toekomst.

Jaina

Jaina

01-11-2016 om 14:12

School

Dat hele beelddenken is natuurlijk zo onwetenschappelijk als wat. Niet omdat mensen niet in beelden kunnen denken maar omdat dit verder niet enorm afwijkt of zo anders is dan anders. Dus je kan de school wel 100 verklaringen geven maar wat kunnen ze daar mee? Ik zou als school het ook vriendelijk in ontvangst nemen en daarn wegstoppen.

En hierboven raad iemand aan de school een boek te geven. Dat zou ik vooral doen als je bij de school je nog minder geliefd wil maken. Dan voelen ze zich helemaal niet meer serieus genomen. En net zoals de moeder serieus wil worden genomen wil de school dat ook.

Ik zou zeker het gesprek met de school aangaan maar ik zou dat vanuit het standpunt doen dat ze de experts zijn en dit ook uitstralen. Niet omdat ik een seconde geloof dat de school onfeilbaar is maar wel omdat je met die houding vaak veel meer voor elkaar krijgt. Ik heb door de jaren heen meninsgverschillen met de school altijd met een flinke dosis stroop en honing op kunnen lossen. Dat zal niet altijd werken maar het is het waard om te proberen.

Verder wordt er hier enorm over de picto's gevallen maar die dingen zijn:
A) nog maar net in gebruik dus het is logisch dat er nog geen resultaat is
niet een bijzonder aparte onderwijs methode. Voor veel kinderen werkt het prima.
C) maar twee plaatjes. Als ouder kan je daar ook wat luchtiger mee omgaan door te zeggen dat het wel handig is want zo weet je dat je stil moet zijn en dat als je de plaatjes niet leuk vindt je kan proberen of het helpt en dat als het niet helpt dan gaan ze uiteindelijk weer weg. Niet te groot maken want het zijn maar plaatjes.

En als het allemaal niet werkt dan ga je nog eens bij die andere school praten om te kijken of je daar meer respons krijgt en elkaar beter begrijpt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-11-2016 om 15:50

Beelddenken

Ik ben het op veel punten met Jaina eens, maar over het beelddenken denk ik toch wat anders. Oké, het is (nog) niet wetenschappelijk bewezen, maar er zijn massa's aandoeningen" die (nog) niet bewezen zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Iemand die in beelden denkt, verwerkt informatie wel degelijk anders dan een niet-beelddenker. Het is niet zo dat een beelddenker alleen in plaatjes denkt. Die uitleg is te simpel. De hele informatieverwerking is anders. Ze leren min of meer andersom. Op de middelbare is het bijvoorbeeld met wiskunde zo, dat ze de uitleg van de docent niet kunnen volgen. Ze begrijpen de opbouw van een som niet.

Geef ze het antwoord en ze zijn kampioen in het terugberedeneren van het antwoord naar de vraag. En vanaf dat moment kunnen ze (vaak) deze sommen oplossen. Ze werken van de oplossing naar de vraag en door een keer het antwoord gezien te hebben, snappen ze de logica.

Het zijn ook juist deze kinderen die moeite hebben met de bussommen en de grote hoeveelheid plaatjes die tegenwoordig tussen de rekensommen staan. De beelddenker zit in gedachten gezellig bij alle passagiers in de bus. Bij de clown die de balletjes in de lucht houdt zit hij in gedachten in het circus. Dus in dat soort gevallen werken de plaatjes het kind juist tegen.

Wat betreft die pictogrammen op het tafeltje kan ik me dan ook voorstellen dat het kind erdoor afgeleid wordt. Ik denk alleen dat er helemaal niet zoveel heisa over gemaakt hoeft te worden. Boek eroverheen, of toch eerder een gesprek regelen. Op de basisschool kun je toch vrij makkelijk naar binnen lopen. Dat boek zou ik niet geven. Grote kans dat de verstandhouding er alleen maar slechter van wordt.

Teuntje

Teuntje

01-11-2016 om 16:40

De muziek en de toon

' Ik heb aangegeven dat de leerkracht bij me moet komen als er wat is' nou daar zouden mijn haren ook van overeind gaan staan als iemand me dat sommeerde. School moet niks. Misschien had het beter gewerkt als je vriendelijk had gevraagd of ze dat zouden willen doen, en niet boos worden als dat niet gebeurde.
Ze hebben de picto's niet eerst overlegd, nee die plicht hebben ze ook niet. Hoge poten daarover zal de zaak niet verbeteren.
En is het niet een beetje te begrijpen dat school eerst even wat tijd wil nemen om het effect te beoordelen? Na 2 dagen al zeggen, dit is niet de manier is wel erg snel. Misschien blijkt dat na een paar weken inderdaad. Maar misschien ook niet. Hoewel, zoals je er nu mee omgaat krijgt het geen kans en wordt het niet-lukken een self fulfilling prophecy.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-11-2016 om 17:16

welk probleem moet worden opgelost?

Ik noemde het al eerder: welk probleem moet worden opgelost? En zijn jullie het eens over dit probleem? Ik merk dat het mij nog steeds niet duidelijk is. Je schrijft dat er een achterstand was, maar dat die er nu niet meer is. je schrijft over geluidjes, waarvan jullie het blijkbaar eens zijn dat hij die moet afleren? (waarom eigenlijk?). Je schrijft ook een keer over handelingsverlegen. Dat klinkt zwaar en doet vermoeden dat er veel meer aan de hand. Ook omdat je schrijft dat je zelf een opleiding doet.

Heb je helder tegen welke problemen hij aanloopt op school? En waar de leerkracht tegenaan loopt? Zijn jullie het daarover eens?

'hij is beelddenker' is voor mij niet het probleem, maar dat kan mogelijk wel een verklaring zijn. En helpen in het zoeken naar oplossingen. Maar ik snap dus nog steeds niet wat de problemen zijn.

Emma

Emma

02-11-2016 om 00:35

reactie

De andere school in de wijk is christelijk onderwijs en dat heeft niet mijn voorkeur. Ten tweede loopt die school leeg. Ze hebben combi-klassen gemaakt met samenstellingen waar bijna iedereen boos over was : 3 en 5 / 6 en 8. Zoiets. Ook vragen ze nog meer van de kinderen dan op de school waar mijn kinderen nu zitten op het gebied van presteren/onderwijs. Ik ben er geweest. Voelde niet goed.

Als er wordt gewacht met een beelddenkonderzoek, dan is dat vanwege het begrijpend lezen. Maar er zijn in de test mogelijkheden om kinderen die jonger zijn dan 10 jaar ook goed te testen. Een beelddenker kan wel beter worden met het talige onderwijs, maar dat heeft tijd nodig. Hij moet dus gewoon mee doen met de klas, maar daarnaast de lesstof zelf leren opslaan. Als hij dat zelf kan, dan kan hij het in de klas toepassen.

Het is inderdaad nu wel een planning nu school niets wil behalve haar eigen onderwijsmethode volgen. We oefenen ca. 20 minuten per dag. Elke dag een paar woordjes en een paar sommen om het rekenen tot 20 te automatiseren. Daarom had ik graag samengewerkt. De leerkracht passend onderwijs zou hierin een mooie bijdrage kunnen leveren. Of een RT'er onder schooltijd zodat mijn zoon na schooltijd ook echt vrij heeft.

Wilgenroosje, dank voor je bijdrage over beelddenken. Zo is het precies. Bij beelddenkers komt ook gevoel kijken, daarom praat ik liever over rechtsgeoriënteerd (rechter hersenhelft als voorkeur).

Iets over de pictogrammen heen leggen : is verboden door de leerkracht. Mijn zoon hangt nu over de tafel om het niet te zien.

Leerkracht bij me komen : tijdens het omgekeerde 10 minuten gesprek heb ik gezegd dat ik graag wil samenwerken. Als er wat is, dan hoor ik dat graag. Dan kan ik het er met mijn zoon thuis ook over hebben. Lijkt me heel normaal dat de leerkracht eerst naar de ouders komt als er wat is.
Dat je valt over een paar woorden en niet even de grote lijn wil zien, vind ik jammer.

Handelingsverlegen : school weet geen raad met een beelddenker. Wil ook niets daarmee doen. Probleem is dus "meekomen met de klas". Zie verhaal van Wilgenroosje. School wil continue alles herhalen, maar het korte termijn geheugen is niet goed bij dit soort kinderen dus het effect is te weinig. De opleiding die ik volg is om hem de lesstof anders te leren opslaan. Niet om de taak van de leerkracht over te nemen. Met deze methode kan hij in het reguliere onderwijs blijven. Zijn intelligentie is getest : boven gemiddeld. Het probleem is dus het talige onderwijs dat op elke school wordt gegeven.

In Amerika is in 2015 bewezen dat we niet automatiseren d.m.v. klank tekenkoppeling en spellingregels, maar d.m.v. het woordbeeld.
In september 2016 is bewezen door de TU in Twente dat de opleiding die ik volg een duidelijke verbetering laten zien bij kinderen met leerproblemen.

Als iets nog niet wetenschappelijk bewezen is wil dat nog niet zeggen dat het niet klopt. Het is alleen nog niet onderzocht.

Het boek ken ik niet, maar ik ga het lezen.

School moet niks is helemaal niet waar. School moet passend onderwijs bieden en als dat niet kan, een oplossing zoeken. Deze school doet niks en wil niks. Zelfs niet praten.
Lekkere instelling van je. Dus de zeggenschap over je kind afnemen accepteer jij gewoon?? Als je kind doodongelukkig naar school gaat, lever je hem gewoon af en zegt "veel plezier vandaag?!?"

Ik merk dat veel mensen niet goed lezen, mij op woorden pakken en niet bij het onderwerp blijven. Er wordt vanalles bij gehaald wat niet ter zake doet. Dat vind ik jammer.

Er komt een gesprek met de directeur en zijn directeur. Wanneer weet ik nog niet.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-11-2016 om 06:46

Succes

In groep 3 kwam het goed na een gesprek met de leidinggevende van de directeur, dus wie weet. Kan je jongere kind, dat volgens mij in groep 2 zit, in groep 3 dezelfde leerkracht krijgen als zijn broer en zou dat tot dezelfde problemen leiden? Sterkte! Ik hoop dat je niet ieder leerjaar een beroep op de leidinggevende van de directeur moet doen en al helemaal niet voor beide kinderen, want dan wordt de basisschooltijd een zeer moeizame weg.
Ik las bij die bureaus echt alleen dat je de verklaring pas kan krijgen met tien of twaalf, maar ik denk dat er nog niet een vaste behandeling is.
Wat bedoel je met de leerkracht passend onderwijs? Gewoon zijn leerkracht?
Ik denk ook dat je zoon niet op het speciaal onderwijs hoort. Dat heeft niet te maken met zijn intelligentie. Voor veel clusters is het niet van belang of je bovengemiddeld intelligent bent, maar daarnaast ook doof, of blind, of een psychiatrisch probleem hebt. Het gaat om de aard van het probleem van je zoon. Je zoon past niet in cluster 1 (blind/slechtziend), niet in cluster 2 (doof, slechthorend, taalontwikkelingsstoornis), niet in cluster 3 (verstandelijk gehandicapt, lichamelijk gehandicapt, langdurig ziek, epilepsie, zeer moeilijk lerend) en niet in cluster 4 (ernstige gedragsproblemen, psychiatrische problemen). Waar zou de school aan denken? Cluster 4, omdat hij geluidjes maakt? Cluster 3 want moeilijk lerend? Cluster 2, want niet talig? Of misschien het speciaal basisonderwijs? Regulier onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen of moeilijk lerende kinderen, maar met meer tijd om de kerndoelen te halen, kleinere klassen en meer deskundigen. Wat je zoon heeft is veel meer vergelijkbaar met een leerstoornis als dyslexie. Daarvoor moet gewoon op een reguliere school hulp zijn.
Ik vraag me wel af of dat Amerikaanse onderzoek hier ook van belang is, omdat klank/tekenkoppeling volgens mij in het Engels een veel minder grote rol speelt.

lisbeth

lisbeth

02-11-2016 om 08:12

Emma

Ik denk dat je niet zo'n drama moet maken van die picto's. Op het moment dat jouw zoontje thuiskwam met het verhaal over die dingen en dat hij het niet leuk vond had je een positieve draai eraan kunnen geven. Dat had voor je zoontje de situatie al heel anders gemaakt. Nu ben je omdat hin het niet leuk vond meteen ter strijde getrokken, terwijl school het helemaal niet verkeerd bedoelde.
Ik vind het persoonlijk ook geen gek idee. Het wijst hem op zaken waar hij op moet letten, zonder dat de juf hem steeds moet roepen. Het vestigd minder de aandacht op hem dan hem de gang op sturen. Dat zou ik pas een slecht idee vinden. Als de juf dat had gedaan had ik dus de dag erna bij haar gestaan.
Mijn oudste, ook beelddenker, heeft meerdere keren picto's op haar tafel gehad. Nooit geen drama van gemaakt. Ik hoef het ook echt niet te weten.
Als je tegen je zoontje had gezegd: die picto's zijn omje te helpen, juf heeft ze helemaal speciaal voor jou gemaakt, het maakt jouw tafeltje wat bijzonder dan had je zoon er anders tegenaan gekeken denk ik.

Ik heb mijn docht trouwens eens weken thuisgehouden van school, maar dat ging om wat meer dan picto's.

Probeer het in verhouding te zien, wees blij met een school die het iniatief neemt om dingen te proberen en nuanceer zaken richting je kind. Het kan nou eenmaal niet altijd gaan zoals het perfect past bij jouw kind. Daar is ons onderwijssysteem nuet voor gemaakt. Je kirjgt het nooit ideaal en het is van beide kanten geven en nemen.

Been there

Emma: 'Lekkere instelling van je. Dus de zeggenschap over je kind afnemen accepteer jij gewoon?? Als je kind doodongelukkig naar school gaat, lever je hem gewoon af en zegt "veel plezier vandaag?!?"

Emma, je kunt door de regels door lezen dat de medeforummers reageren uit uit eigen ervaring en tegenslagen.
Ze nemen de moeite om je post te lezen. Je reactie ' lekkere instelling, accepteren, gewoon afleveren' daarmee ga je voorbij aan de pijn die je voorgangers hebben gevoeld.
Je staat gewoon aan het begin aan een moeizame relatie met de school. Als de school niet wilt samenwerken omdat ze niet willen dat betrokken ouders zien waar het knelt, dan is er geen sprake van wel of niet accepteren.

Deze ouders met eigen ervaringenm hebben zich ook verdiept in onderwijsprocessen en theoriën zoals anders leren of Nieuwe Tijd kinderen of hsp of etc.
Mij is ook bekend dat in Amerika meer aan rijm en liedjes wordt gedaan en dat het Nederlandse systeem van hakken/plakken een fantasie-arme manier is van opslaan. In de tijd dat we daar woonden, hebben de kinderen hiervan geprofiteerd. Dus ja, het kan heel anders. Maar je situatie is nu eenmaal dat je de school niet meekrijgt.

Besef je eigenlijk wel dat je met je halsstarrige houding je je kind en jouw gezin in nog grotere problemen kan brengen wanneer hij een thuiszitter wordt en de lpa daar wat aan moet doen.
Als die school een groen scoort bij de inspectie, kan je hoog en laag springen en roepen dat je dat niet accepteert.
Een blijk van wantrouwen is voor hen genoeg om jouw kind te laten vallen.....Weet hoe je kaarten ervoor liggen.

kaplablokje

kaplablokje

02-11-2016 om 09:15

Wat bedoel je @ijsvogeltje

Volgens mij is het probleem dat dit jongetje zich verveelt tijdens lange instructies en dan geluidjes gaat maken. Thuis zijn dat geluidjes van auto's en treinen, ik weet niet hoe dat op school is. Dat is, ook volgens zijn moeder, irritant. Voor de leerkracht neem ik aan, die nog instructie aan het geven is. Voor de kinderen die de instructie nog nodig hebben. Misschien voor de kinderen die die langere instructie niet nodig hebben, maar geen geluidjes maken, of misschien zijn die alleen maar blij met de afleiding. De school heeft picto's op het tafeltje van deze jongen bevestigd. Onder meer een picto met stil/zwijgen erop, met een vinger voor de lippen. Volgens de moeder hebben deze picto's een te grote impact op dit jongetje, dat een beelddenker en hoogsensitief is. Of bedoel je dat nog meer van de achtergrond bekend moet zijn?

kaplablokje

kaplablokje

02-11-2016 om 09:21

@Emma

Je schreef eerder dat je met je zoon aan het praten was om uit te leggen dat het irritant was als hij geluidjes maakte, maar dat je daar natuurlijk mee gestopt bent nu er picto's op zijn tafel zijn geplakt. Waarom ben je daarmee gestopt? Het is toch in de eerste plaats voor jouw zoon van belang dat hij stopt met geluidjes maaken? En als jij denkt dat de picto's niet helpen en praten wel, moet je toch vooral blijven praten? Of denk je dat de school dan ten onrechte denkt dat de picto's geholpen hebben? Maar de picto's gaan waarschijnlijk van zijn tafel als hij niet meer huilt.

Triva

Triva

02-11-2016 om 10:05

niet stil zijn tijdens lange uitleg

Ik geef mijn zonen thuis ook altijd wat in hun handen als ik ze overhoor voor het huiswerk. Misschien is dat een idee? Ze zijn dan veel rustiger en kunnen zich beter concentreren op wat ik zeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.