Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 11:10

wat is dat toch met cito-scores en schooladvies?


bloemetje

bloemetje

19-04-2016 om 12:22

het blijft ingewikkeld

Er lijkt een soort klassieke tweedeling. Sommige mensen roepen (ook hier) dat ouders hoge adviezen eisen, oneindig bijles regelen om hun kind maar naar het VWO te krijgen. En dat advies blijkbaar ook krijgen, ook al 'weet iedereen' dat het kind geen VWO'er in spé is. Aan de andere kant een leerling met bijvoorbeeld laagopgeleide ouders en vanwege subjectieve redenen/aannames een te laag advies krijgt. Wel 545 op de cito, maar toch een VMBO-T advies, dat werk.

De ene leerling is enorm gebaat bij een objectieve toets om zich los te kunnen maken van alle vooroordelen en aannames. De andere leerling is juist gebaat bij een subjectieve beoordeling. Een ideaal systeem voor iedereen bestaat niet.

Een belangrijker probleem vind ik dat ons onderwijs helemaal niet is gericht op het 'maximale uit het kind halen'. En heel veel ouders ook niet. We zijn in Nederland helemaal niet zo ambitieus. Een ander probleem is dat leerlingen een 'risico' zijn geworden voor scholen. Zitten blijven betekent direct afstromen. Met bosjes stromen kinderen af. De mensen die geloven dat kinderen massaal te hoge adviezen krijgen (omdat de ouders dat zo graag zouden willen) zien daarin een bevestiging van hun opvattingen. Zie je wel, het was echt te hoog gegrepen! Ik geloof daar dus persoonlijk helemaal niet in. Scholen (en veel ouders) zouden juist veel meer uit de kast moeten trekken om kinderen vast te houden op het niveau. Ik vind het eigenlijk beschamend dat kinderen uiteindelijk 1 of 2 niveaus lager eindigen dan men op de basisschool heeft ingeschat. Dan heeft het VO gewoon heel veel laten liggen.

Ms. Simone

Ms. Simone

19-04-2016 om 13:23

Eind-Cito

Ik zag dat oefenen van de eind-Cito niet als een overdreven trainen om eventuele resultaten op te krikken. Het gaat er meer om dat je de manier van vragenstellen (wat beter) begrijpt. Heb overigens met een half oog meegekeken naar een aantal opgaven en zag dat wennen aan de (ingewikkelde of verwarrende) manier van vragen stellen, geen overbodige luxe is.
Zelfs ik, als voormalig talendocent (dit voor de "omweg"; weer zo'n hogeropgeleide thuiszitter) moest even goed kijken wat de bedoeling was. Eenduidige toetsen maken is ook een vak, maar blijft mensenwerk.

Tijdens mijn werk als docente in het VO heb ik menig rapportvergadering bijgewoond, waarbij in verband met mogelijk afstromen werd gerefereerd naar Cito-scores.

Angela67

Angela67

19-04-2016 om 22:29

Vo scholen...

moeten beter les gaan geven en niet alleen die kinderen willen lesgeven die het minste moeite kosten (en met hoge scores/adviezen binnenkomen).

Dus als er VO-leraren in je omgeving zijn die zeggen dat het niveau te laag is dan moeten ze dus meer moeite doen om het kind op niveau te krijgen. Ik krijg de indruk dat een VO-school niet een omgeving is waarin structureel, elke keer weer gekeken wordt naar hoe je zelf beter kunt worden als school; de normale reactie lijkt te zijn om gewoon een hoger ingangsniveau van de kinderen te eisen, maar daar komen we toch niet verder mee in de maatschappij? daar is een VO school toch niet voor? En hoe erg is het als iemand een jaar langer over VO-opleiding doet? Hoe erg is het dat een kind nog moet leren leren? Hoe kan je nou verwachten dat een kind met 11 of 12 of 13 dat allemaal kan?
gr Angela

Cito inderdaad onbekend

Hier is het meer dat de kinderen weleens toetsen maken en je dan op een 10-minuten gesprek hoort "oh het gaat cognitief heel goed, geen problemen, fijne dag!"
Groep 8 komt pas volgend jaar en een officieel voorlopig advies hebben we nog niet, ik weet niet hoe dat uitpakt.

lisbeth

lisbeth

22-04-2016 om 11:29

als je het niet weet

oh het gaat prima bij een 10 minuten gesprek, maar wat is prima. prima kan voor een ouder een I score zijn terwijl de juf bij dat kind een III score prima vindt.Als je dan nooit cito scores hoort en er nooit na vraagt dan mis je toch iets als ouder. Of je moet het niet erg vinden om in groep 8 verrast te worden met een advies wat lager uitvalt dan je dacht omdat de juf prima anders intepreteert dan jij dat doet.

lisbeth

lisbeth

22-04-2016 om 11:39

onze situatie van vorig jaar

oudste kreeg in november een voorlopig tl advies. al was het een beetje liever geen advies maar we moeten toch iets dus TL. oudste is een versnelde HB leerling. maar ook een kind met ADD en een ziektegeschiedenis. Na veel oefenen maakte ze de M8 echt super, alles 1+ behalve spelling. de basisschool bleef voorzichtig en wilde geen vwo+ advies geven. bij ons mag je dan geen TTO of gym doen officieel. Toch heb ik haar na een gesprek op het vo kunnen inschrijven op het gym.De VO school durfde het risico wel te nemen.
En ze doet het super, ja haar ADD zit haar in de weg maar dat was op een havo ook zo geweest. ze vinden haar een echte gym leerling en haar toetsen maakt ze super. Als ze ze niet vergeet heet dat
Wij en vooral oudste is blij met de kans die ze heeft gekregen.

Marianne

Marianne

22-04-2016 om 13:11

Izabela

Dat begrijp ik niet, dat dat normaal kan zijn dat een cito onbekend is. Dat hoort toch op het rapport? Dat is informatie waar je als ouder recht op hebt, én die belangrijk is.
Ik lees hier soms vaker dat scholen dat doen, en ik vraag me af wat daarachter kan zitten, dat scholen dat soort informatie voor ouders verborgen willen houden. Het zou mij een heel onprettig gevoel geven, als de school van mijn kinderen de cito's zou verzwijgen.

Caesar

Caesar

22-04-2016 om 14:27

Rapport

Lijkt mij inderdaad heel onprettig als de LVS resultaten niet kenbaar gemaakt worden aan de ouders. Liefst gewoon in het rapport. Zoals Marianna al zegt, het is belangrijke informatie.
Maar gelukkig maken die LVS resultaten gewoon deel uit van ieder leerlingen dossier. En voorzover ik weet mag je als ouder dat dossier altijd inzien. Dus gewoon 2x per jaar een verzoek doen tot het inzien van het dossier.

Tijdelijk

Tijdelijk

23-04-2016 om 00:22

Hier ook niet standaard

Ik ben zo'n pushende, hoogopgeleide ouder die graag in de gaten houdt of de citotoetsen een beetje op het niveau zitten waarop ik mijn kind inschat, dus ik vraag erom, maar op onze school geven ze de scores ook niet uit zichzelf. De redenering: als we die standaard gaan rondbazuinen gaan ouders onderling vergelijken en krijg je zo'n naar sfeertje van 'mijn kind is beter dan het jouwe'. Zegt de school. Dat je nu een veel naarder sfeertje krijgt als ouders bij het advies onaangenaam verrast worden doet er blijkbaar niet toe. Je krijgt de scores zo te horen als je ernaar vraagt, maar dat moet je dan wel eerst doen. Erg vreemd.

Permanent inzage

Ik heb gewoon een wachtwoord en login van de basisschool en kan alle scores in het leerlingvolgsysteem van mijn kinderen zo op ieder gewenst moment inzien. Ook krijg ik voor een 10 minutengesprek altijd nog een overzicht van de scores.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf eigenlijk nooit in het systeem kijk, wel is het prettig dat je voor een 10 minutengesprek de scores al uitgebreid kunt bestuderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.