Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 11:10

wat is dat toch met cito-scores en schooladvies?

Ik vind het wel opvallend hoe hier over cito-scores en het schooladvies gepraat wordt! Hier speelt dat helemaal niet zo (mijn kind zit ook in groep 7). De cito-scores staan wel op het rapport en laatst hebben we net wel een keer gehoord dat begrijpend lezen en rekenen de belangrijkste vakken zijn voor het schooladvies, maar verder niet. Niet wat je nodig hebt voor een bepaald advies, laat staan dat er geoefend wordt thuis door kinderen (voor zover ik weet). Cito-toetsen worden hier ook niet vooraf aangekondigd, behalve de eind-cito in groep 8 dan. Sommige vrienden/kennissen met kinderen op andere scholen hier in de buurt zijn zelfs helemaal niet op de hoogte van het leerlingenvolgsysteem en citoscores (omdat het niet op het rapport komt of wordt besproken in 10-minutengesprek). Ik heb hier ook nog nooit gehoord over entreetoetsen, nio-toetsen etc.

Hoe zit dat? Zijn de ouders hier bovengemiddeld gefocust op cito-scores en schooladvies, of is dat iets wat regionaal verschilt? Wordt er op school ook geoefend met cito-toetsen, wordt er aangemoedigd door de leerkracht omdat thuis de doen, of 'mag' het eigenlijk niet? Ik kan me voorstellen dat je door het oefenen van toetsen een soort trucje aanleert en er dan geen werkelijk begrip is, zeg maar.
Wij wonen in het midden van het land, niet in een grote stad (voor het regionale perspectief).


Li

Li

31-03-2016 om 11:26

hier

Bij ons werd ook net gedaan alsof het hele circus niet bestond. Maar toen we op het adviesgesprek kwamen in groep 8, werd een heuse uitgedraaide grafiek getoond vanaf groep 6 (!), waaruit bleek dat ons kind toch echt niet naar het gewenste schoolniveau kon. Daarover was toen verder geen discussie mogelijk.

Laat je dus niet in slaap sussen, want straks blijkt het opeens het allerbelangrijkste te zijn en kan je alle bolletjes of wat er verder op de rapporten stond in de prullebak gooien! Maar dan zit je al klem en kan je niet meer lastig worden voor de school. Dat is het doel van dit soort verhullend gedrag.

lisbeth

lisbeth

31-03-2016 om 11:39

hier ook

jaren verhalen dat cito niet zo belangrijk was, wat ze in de klas zagen was veel belangrijker. tot groep 8 inderdaad. toen was cito opeens heilig.

Hanne.

Hanne.

31-03-2016 om 11:59

een beetje

Hier speelt het een beetje, de CITO scores staan in het rapport, en zijn daarmee ook onderwerp voor het 10 minuten gesprek. Vind ik zelf wel belangrijk omdat één van mijn kinderen het op de methodetoetsen aanmerkelijk beter doet dan op de cito. Kind heeft moeite met toepassen van de geleerde stof. Vind ik wel belangrijk!

Verder staan CITO's in de jaarkalender en kan je het als ouder dus weten. Zelf vergeet ik het meestal.

De Entreetoets wordt in groep 7 gemaakt. Daar krijg je de uitslag apart van mee naar huis. Die toets geeft ook een voorlopig schooladvies.

Maar oefenen specifiek voor CITO heb ik nooit gedaan. Een kind heeft daar op school wel mee geoefend omdat hij moeite had om de vraagstelling te snappen. Toen dat kwartje was gevallen was het niet meer nodig om te oefenen (oefenen was geloof ik in groep 4).

Eindcito wordt hier niet gemaakt, daar hebben ze een andere test voor gekozen. Op zich vind ik het ook wel opvallend dat een school de eindCito wel en de andere CITO's niet aankondigt. De eindcito is nl ná het geven van het schooladvies en alleen nog belangrijk als je denkt dat het advies duidelijk te laag was).

mirreke

mirreke

31-03-2016 om 12:17

idem hier

Zogenaamd niet belangrijk, ouders moeten het vooral loslaten en kind niet laten oefenen. En krijg je voorlopig advies en jaar later advies, en blijken die ALLEEN MAAR gebaseerd op de citoscores... en wel op basis van alle jaren
Ik vond het een openbaring... (ahum). Bij het gesprek kwam het gewone rapport niet eens ter sprake, lag niet ineens klaar. Alleen de uitdraai van de citografieken.

Gelukkig blijken de VO-scholen iets normaler, kijkt zijn nieuwe school iig alleen naar cito plus rapporten van groep acht (want kindlief hier heeft een volledig kleurenpalet, en dat haalt het gemiddelde volgens de basisschool toch echt naar beneden).

mijk

mijk

31-03-2016 om 12:24

hier geld

en hoewel advies ook weer van belang is ( toen zoon naar vo ging telde alleen plaatsingswijzer) heeft het dus heel veel invloed en dat verteld basisschool echt niet. Dus reken daar niet te veel op.

Mijk

Troia

Troia

31-03-2016 om 12:33

Wat is je vraag?

Of boodschap?
Als jij een schooladvies niet zo belangrijk vindt en/of hierin het volste vertrouwen hebt in school, tsja, dan ben je hier logischer wijze niet zo mee bezig.
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iets als ouderbetrokkenheid regio gebonden is. Ik denk dat het gewoon verschilt per ouder.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 13:19

oei Troia

Ik heb met deze vraag niet de bedoeling een mening of een boodschap te verkondigen, echt niet! Wat een wantrouwen weer zeg.... jouw opmerking komt op mij dan weer denigrerend over. Alsof het schooladvies mij niet zou interesseren. Dan zou ik deze vraag niet stellen. Verder vind ik ouderbetrokkenheid niet hetzelfde als kijken naar toetsresultaten.

Het is eigenlijk door de terugkerende discussies hier op het forum waardoor ik sowieso iets te weten ben gekomen over LVS en het belang van citotoetsen. Omdat er op de school hier (en de vorige school, we zijn een keer veranderd) nooit wordt gepraat over citoscores in verband met een schooladvies, vraag ik mij dus af hoe belangrijk dat is. Volgens mij worden sommige onderdelen niet eens altijd getoetst, in het rapport van groep 6 vind ik bijvoorbeeld geen cito-score voor begrijpend lezen terug. Ik weet dat er in de grote steden er gevochten moet worden om een plekje op het vwo bijvoorbeeld, dus dáár kan ik me nog wel voorstellen dat ook A-scores in groep 6 belangrijk zijn (alhoewel ik het tamelijk belachelijk vind). In mijn omgeving ken ik wel kinderen -buurkinderen enzo- die met mindere scores toch op het vwo zitten. Verder zijn hier (nog?) volop mogelijkheden om bijvoorbeeld havo-vwo te doen of mavo-havo, dus ook met een havo-advies kun je hier op het vwo komen. En verder heb ik in real live nóóit iemand gehoord over bijles of het oefenen van cito-toetsen vanwege het schooladvies. Nouja, een keer, maar daar ging het dus om een vriendin uit Amsterdam. Vandaar dat ik mij afvraag of het een regionaal ding is.

Voor mijn kind in groep 7 is deze vraag van belang omdat hij een onderpresteerder is met een werkhoudingsprobleem; pas afgelopen februari stonden er voor meerdere vakken A-scores op zijn rapport (wel altijd al voor rekenen), maar vorig jaar in groep 6 had hij bijvoorbeeld C's en D's voor lezen en spelling en voor begrijpend lezen dus helemaal niks. Als groep 6 ook meetelt volgens die plaatsingswijzer, dan zou dat niet erg gunstig zijn, toch?
Zijn rapport verder is altijd wel goed (behalve een matig voor werkhouding en werktempo). Nu wordt er op school altijd wel gezegd door leerkrachten dat hij van alle kinderen het snelst van begrip is, veel uitdaging nodig heeft, snel verveeld is en hij zit ook in de plusklas, krijgt verrijkingswerk etc; kortom, hij wordt wel gezien als een kind dat veel kan en ze kijken niet alleen naar cito-scores lijkt het.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 13:25

niks op de kalender

"Verder staan CITO's in de jaarkalender en kan je het als ouder dus weten. Zelf vergeet ik het meestal."

ik heb nog even gekeken op de kalender, en er staat echt niks op. Zelfs de eindcito staat er niet bij. En wanneer is die entreetoets dan, komt die nog? Of zijn er ook scholen die geen entreetoets doen?

Li

Li

31-03-2016 om 13:35

Plusklas

zegt niks. Die van mij wilden ze ook naar de HAVO sturen, want werkhouding.

Troia

Troia

31-03-2016 om 13:35

Citoscores

Klopt lieverdje, vaak wordt heus wel het kind achter de scores gezien!
Maar niet als het gaat om advies, vergeet het maar.
Het is misleiding van bs; doen alsof het niks voorstelt, en ondertussen.

(uiteraard zitten er uitzonderingen bij. Ik zou er echter niet zomaar op vertrouwen dat jij die net getroffen hebt.
Ik zou dus wel actie ondernemen en sowieso heel actief je verwachtingen aangeven aan school. Als jouw kind een onderpresteerder *is* dan neem ik aan dat er sowieso geregeld overleg is?

mirreke

mirreke

31-03-2016 om 13:38

Hier geen entreetoets nee

wat ik overigens een gemiste kans vindt, want daaruit blijkt goed waar je kind nog wat ondersteuning kan gebruiken, of wat juist goed gaat...

Troia

Troia

31-03-2016 om 13:38

Betrokkenheid

Lieverdje, de betrokken ouders (overmatig gefocused?) zijn niet perse van scholen die ouders op dit vlak betrekken. Integendeel zelfs soms.

lisbeth

lisbeth

31-03-2016 om 13:54

het kind achter

alle scholen zeggen dat, tot groep 8. ik heb twee pluskinderne, HB zelfs. toch wilde ze oudste vorig naar TL sturen op basis van cito toetsen. Hoewel ze jaren hebben beweerd datz e ook het kind achter de toetsen zagen. Ik ben dus wakker geschud.

mijk

mijk

31-03-2016 om 14:38

Lieverdje

Dan zou ik me toch eens gaan praten met wat groep 8 ouders en kijken of vo's eisen online hebben. Hier hebik dus heel veel ouders gezien die in groep 8 wakker geschud werden.... En hier is dat te laat...

Mijk

Els

Els

31-03-2016 om 14:55

rapport

Nog een suggestie: in andere draadjes, over schoolkeuze, schooladvies en CITO wordt ook genoemd dat met enige regelmaat de 'gewone' rapporten bij de ouders een heel ander beeld gaven dan het uiteindelijke advies in groep 8. Gewoon omdat 'lekker meedoen' al een voldoende oplevert. Of als er bijzondere inspanning is gedaan om iets onder de knie te krijgen kan er zomaar een ruim voldoende staan. Of zelfs een goed. Heb je een kind met allemaal rapporten met zevens en achten en komt er ineens een VMBO advies. Dat kan dus behoorlijk scheef lopen.
Ik heb met jongste wel CITO toetsen geoefend. Enkele weken ongeveer een kwartier per dag. Wat bleek? Enkele simpele trucjes die niets te maken hebben met of je iets kunt of weet zijn van grote invloed op het resultaat. Voorbeeld: mijn zoon wist niet dat er in de meerkeuze vragen meer vragen ook antwoord geven op de vraag maar dat hij moet zoeken naar het beste antwoord. Bijvoorbeeld:
Welke kleuren zitten er in de Nederlandse vlag:
a. Rood en blauw
b. Rood, groen en geel
c. Wit en blauw
d. Rood, wit en blauw.
Mijn zoon zag a. wist zeker dat die kleuren in de Nederlandse vlag zitten en geeft dus dat antwoord en gaat door naar de volgende vraag. Strikt genomen geeft hij overigens een juist antwoord op de vraag, alleen het is niet het juiste antwoord.

Ik ga voor antwoord a.

Want wit is geen kleur!!

Sukkels bij de Cito.

Ingrid

lisbeth

lisbeth

31-03-2016 om 15:15

dacht ik ook meteen

wit is geen kleur

Li

Li

31-03-2016 om 15:20

Sorry dames...

Jullie zijn te slim voor de CITO. Dat wordt een paar treetjes lager voor jullie hoor!

Hanne.

Hanne.

31-03-2016 om 15:28

kalender

"Verder staan CITO's in de jaarkalender en kan je het als ouder dus weten. Zelf vergeet ik het meestal."

ik heb nog even gekeken op de kalender, en er staat echt niks op. Zelfs de eindcito staat er niet bij. En wanneer is die entreetoets dan, komt die nog? Of zijn er ook scholen die geen entreetoets doen?

=> bij mijn school staan ze op de jaarkalender, dat is natuurlijk geen garantie dat het overal gebeurt!

Scholen mogen overigens geen eisen aan de cito meer stellen. (wat niet wil zeggen dat het impliciet wel gebeurt). Hier in iedergeval niet, kind had op de cito I en II scores en heeft een VWO advies gekregen en is ook zonder enig probleem toegelaten op een middelbare school.

bloemetje

bloemetje

31-03-2016 om 15:38

Hanne

"Scholen mogen overigens geen eisen aan de cito meer stellen. (wat niet wil zeggen dat het impliciet wel gebeurt)."

Dat klopt niet hoor. De eind-cito mag niet meer meetellen voor het schooladvies, maar alle andere cito's wel hoor. Sterker nog: in veel regio's zijn overkoepelde afspraken gemaakt waarin precies staat vastgelegd hoe de schooladviezen tot stand moeten komen. En die zijn volledig gebaseerd op de cito's vanaf groep 6.

Li

Li

31-03-2016 om 15:38

Hanne

Eisen stellen hoeven ze niet, maar als ze het advies vooral op de CITO willen baseren, dan kan dat. Zo lopen ze geen risico, wat voor veel scholen het allerbelangrijkste schijnt te zijn. Te hoog adviseren leidt tot een tik op de vingers, te laag kennelijk niet.

Bij ons wordt alles in het nadeel van het kind uitgelegd. Mooie CITO's, maar slechte werkhouding? Niveau lager. Slechte CITO's maar goede werkhouding? Niveau lager, hij kan het kennelijk niet aan. Dyslexie? Niveau lager. Enzovoorts. En allochtone kinderen ook maar een niveau lager.

Sorry, ik ben wat cynisch geworden.

lisbeth

lisbeth

31-03-2016 om 15:42

afspraken

hier zijn regionale afspraen gemaakt dat het advies gebaseert wordt op de cito's vanaf groep 6 en ook welk niveau verbonden wordt aan welke citoscore.

bloemetje

bloemetje

31-03-2016 om 15:46

en over dat oefenen

Iemand noemde hier over oefenen, dat je daardoor een trucje leert en het dus een onjuist beeld geeft.

Ik kijk daar echt heel anders naar. Onderwijs, dingen leren, bestaat gewoon voor een groot deel uit oefenen. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Natuurlijk met een bepaalde bovengrens (want er is ook nog zoiets als aanleg/talent). Het is een rare denkwijze om te veronderstellen dat 'oefenen voor de cito' niet goed zou zijn. In de klas oefenen kinderen ook: zou dat dan ook niet goed zijn? Als je door extra oefening beter leert rekenen, zul je de cito beter gaan maken. Logisch, want je kunt inmiddels beter rekenen. Hetzelfde voor begrijpend lezen. Dat moet je gewoon vaak doen.

Vergelijk het met sport. Als je beter wil worden, dan zul je veel moeten trainen. Hoe meer je traint, hoe verder je komt en hoe groter de kans is dat je een wedstrijd wint.

Met schoolse zaken is het net zo. Toch wordt er vaak gedaan alsof 'niveau' een soort natuurverschijnsel is. Iets wat vast ligt. Onzin natuurlijk.

Moni

Moni

31-03-2016 om 15:56

Over cito begrijpend lezen

Lieverdje, bedoel je dat op het eindrapport geen score stond voor begrijpend lezen?
Ik dacht dat begrijpend lezen vanaf groep 6 nog maar 1x per jaar wordt getoetst. Misschien stond er al eerder een score op het rapport voor BL.
Ik zou het vreemd vinden als school juist dat onderdeel niet toetst.
Of je kind was misschien ziek toen. Hoewel ik het dan nog vreemd vind.

Fransien

Fransien

31-03-2016 om 16:15

bijlesjuf hier

Ik geef al een aantal jaren bijles aan kinderen via de voedselbank en kom daar kinderen tegen die een achterstand hebben omdat de ouders teveel met overleven bezig waren en met de rekeningen te betalen dan soms even het huiswerk samen nakijken en die lastige som uitleggen.
Kinderen lopen soms achterstanden op omdat ze niet altijd even mondig zijn en zelf extra uitleg op school vragen, soms snappen ze de uitleg van de juf niet, maar als je dan je ouders niet kunt vragen heb je een probleem.

Mijn laatste bijleskind hier zat echt erg klem en vertoonde clownesk gedrag in de klas wat de juf absoluut niet wist bij te sturen. Ze zou naar groep 8 gaan en had als voorlopige advies vmbo-bb/pro.
Moeder heeft (toen pas) aan de bel getrokken en bijles geregeld, meisje wilde ook niet naar vmbo-bb of pro en was bereid om heel hard te werken. We hebben een psycholoog gevraagd om een iq-test te doen (een non-verbale omdat het meisje allochtoon was) en daar kwam een boven gemiddeld iq uit. Het meisje is van school gewisseld om een nieuwe start te kunnen maken en heeft toen groep 7 over gedaan omdat haar achterstanden niet met een beetje bijles weg te poetsen waren. Ze heeft een enorme groei doorgemaakt, vooral in eigen verantwoordelijkheid, zit nu in een tweetalige havo-vwo brugklas en haalt 7's met hard werken.
Rekenen en wiskunde is niet haar sterkste punt, zal het niet worden ook, daar heeft ze veel meer oefening bij nodig dan gebruikelijk voordat het kwartje valt. Die oefening heeft ze bij mij gekregen en rekenen beheerst ze nu, wiskunde blijft veel oefenen. Talen is ze erg goed in, vandaar ook de tweetalige brugklas.
Haar niveau als je naar haar cito-scores keek, was laag. Het ging op de nieuwe school met sprongen vooruit maar die redactiesommen zijn een crime voor een meisje waarvan de ouders amper nederlands spreken. Het gaat hier om nuances en hoewel ze nu 5 jaar in nederland is en de taal heel fatsoenlijk spreekt en foutloos spelt, juist die kleine nuances gaat ze vaak de mist mee in.
De oude basisschool gaf haar zo'n laag advies met de uitdraai van het LVS ernaast, de nieuwe durfde een hoger advies te geven vanwege het inzicht dat ze liet zien in de klas.
Ze is enorm blij met de kans die ze gekregen heeft en heeft het gepresteerd om tot nu toe (2 rapporten) geen enkel cijfer lager dan een 5 te halen en geen enkele onvoldoende op haar rapport, en bij de talen grossiert ze in 9's en 10-en.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 16:19

Moni

Oh, dat zou kunnen, dat begrijpend lezen maar 1x per jaar wordt getoetst (ook al zoiets wat ik niet wist). Ik weet in ieder geval vrij zeker dat er vorig jaar een cijfer (cito-score) miste bij begrijpend lezen. Ik kan het nu ook niet nakijken, want de rapporten van de kinderen liggen op school.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

31-03-2016 om 16:20

Hier telden vooral de laatste cito's.

Ons kind is met II, III, IV, cito's halverwege vorig jaar van school gewisseld. Haalt daar vanaf eind groep 7 alleen I en II scores. Bij advies is gekeken naar werkhouding, huiswerk maken en dat soort dingen, methodegebonden toetsen en de cito's.
Heb de indruk dat groep 6 en groep 7 van de vorige school niet zwaar meegeteld hebben. Kind is n.a.v. het advies van nieuwe basisschool, geplaatst in havo/vwo brugklas.
Misschien geen standaard-situatie, maar er wordt dus ook wel geplaatst zonder de scores uit groep 6 t/m M7 zwaar mee te laten tellen.

Li

Li

31-03-2016 om 16:28

Fransien

Wat goed dat je dat doet! En wat fijn dat het werkte. Ik denk vaak aan zulke kinderen. Als ik zie hoveel moeite wij erin steken om onze eigen kinderen op niveau te houden, dan heeft zo'n kind nauwelijks een kans. Fijn dat er mensen zoals jij naar ze omkijken. Als die van mij een beetje uit de problemen zijn, ga ik misschien ook zoiets doen.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 16:45

dat was ik (opmerking over oefenen)

dat was ik, die de opmerking maakte over dat het oefenen van toetsen geen werkelijk inzicht oplevert. Voor wat betreft de cito's weet ik er niet genoeg van af om het goed te beoordelen, maar ik kan mij nog wel een paar tentamens in het eerste jaar van mijn studie herinneren die ik heb gehaald door oude tentamens uit mijn hoofd te leren. Heb ik daar iets van geleerd, neu..... ik had wel redelijke cijfers. Er is ook erg weinig van die stof blijven hangen. Het is dat het om vervelende vakken ging waar ik niks mee ging doen verder, maar dat ligt bij de basisschool toch wel anders?

Natuurlijk leer je door te oefenen en iedereen wordt beter door te oefenen. Ik ben het ook wel eens dat een harde werker verder komt dan een geniale uitvreter. Maar zouden die cito-vragen ook niet uitgaan van inzicht wat je moet hebben? Wat dat betreft vind ik de voorbeeldvraag hier over de kleuren van de nederlandse vlag weinig discutabel.... het lijkt mij nogál logisch dat je het best passende antwoord kiest.
Verder ben ik op dat punt wel weer wat bevooroordeeld omdat een vriendin (die uit Amsterdam) graag had gezien dat haar kind naar vwo ging met constante D's op begrijpend lezen, voor de rest A's en B's. Die tastte dus diep in de buidel voor bijles, cito's oefenen, waarvan wij dachten van joh, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.