Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 11:10

wat is dat toch met cito-scores en schooladvies?


Noet

Noet

03-04-2016 om 17:18

cito

De hele cito is niet eens verplicht, alleen sinds kort de eindtoets, maar zelfs daar heb je als school keuze tussen verschillende toetsen.

Op de site van de overheid wordt niet gesproken over cito.

Je moet als school een leerlingen volgsysteem hebben, daar hoef je niet perse cito voor te gebruiken. Alleen vragen veel inspecties dat wel van de school omdat het zo lekker makkelijk is.

Triva

Triva

03-04-2016 om 17:53

haha nee

Nee, die toetsen gaan jaren mee. Het zou veel te duur zijn voor een school om elk jaar nieuwe testen aan te schaffen, ook omdat het heel duur is voor het cito om elk jaar nieuwe testen te maken. Daarbij: op wie test je de nieuwe testen dan? De gewone cito uit groep 8 is ook een bepaling waar ze kijken naar alle kinderen. Elk jaar mag maar ongeveer 3% de hoogste score halen dus er moeten altijd 30-40 hele moeilijke vragen tussen zitten om dat voor elkaar te krijgen (25% goed gokken)want elk jaar haal je de hoogste score met ongeveer 8 fouten of minder. Ze kunnen dus pas bepalen met hoeveel fouten je een 550 hebt als iedereen de toets gemaakt en ingeleverd heeft.

De entreetoets wordt volgens mij ook elk jaar opnieuw gemaakt maar daar gebruiken ze een kleiner aantal om de percentages/percentielen te berekenen. Dat moet ook wel want niet iedereen doet die toets in dezelfde week of maand en je wil toch de uitslag hebben op tijd.

De M en E toetsen gaan dus jaren mee en dat verklaart denk ik dat er nog scholen met een ABCDE score werken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-04-2016 om 17:55

Daar was ik onhelder in

besef ik nu, ik had het eerst ook anders getypt. Maar dat toen weer weggehaald en niet goed gekeken of mijn verhaal nog zo helder was als ik zelf dacht.

Ik weet dat de citotoetsen niet verplicht zijn, maar wel het bijhouden van een lovs. Ik weet dat daar ook andere testen voor zijn.
Wat ik bedoelde: ik was in de veronderstelling dat een school die kiest voor een lovs op basis van citotoetsen, ieder jaar nieuwe toetsen daarvoor aangeleverd krijgt. En dat de uitkomsten daarvan worden geïnterpreteerd en geclassificeerd aan de hand van de uitkomsten van alle kinderen die in dezelfde periode dezelfde toetsen hebben gemaakt.
Begrijp ik nu goed dat scholen even zo makkelijk oude testen kunnen gebruiken?

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-04-2016 om 17:57

Triva

Tegelijk getypt met jou. Zoal ik zei, er gaat een wereld voor me open....

Aagje

Dat klopt, alleen de eindcito is jaarlijks nieuw. Daarom mogen lvs- en entreetoetsen ook niet gedeeld of verkocht worden.

Haha

Ook tegelijk

Threeboys

Threeboys

08-04-2016 om 17:45

Hier telt niet de Cito maar het kind

De school van mijn kinderen doet wel lvs toetsen om zelf te kijken waar ze met de kinderen nog moeten oefenen. Die resultaten krijgen we wel te zien maar zijn een aanvulling op het rapport. Daarin staat precies beschreven wat het kind kan, wat zijn kwaliteiten zijn en waar hij nog moet oefenen. Ons kind wordt gezien als een mens die meer is dan citoscores.
Onze middelste scoorde 528 op de Cito. Dat was ook de eerste keer dat hij zo'n soort toets onder ogen kreeg. Gezien de voorgaande jaren paste dit niet helemaal bij het beeld dat ze van hem hadden. Toch havo/vwo advies. Hij zit er nu aal half jaar en ze willen dat hij nu overstapt maar atheneum!

Wat boffen wij met deze school die zich niet laat verleiden tot deelname aan de citostress!

Caesar

Caesar

08-04-2016 om 18:08

Threeboys

Ik snap het noet helemaal. De eindcito van vorig kan niet hebben meegedaan voor het schooladvies. Die had al gegeven moeten worden (kan wel naar boven worden bijgesteld bij een hogere score dan veracht bij gegeven advies). Het schooladvies zal dan toch (mede) zijn bepaald stand hand van de eerdere LVS toetsen (al dan niet van Cito).

Meima

Meima

13-04-2016 om 14:08

het enige dat telt!

Daar kom ik nog eens met een reactie, lekker laat...

Maar ik vind het heel herkenbaar wat hier gezegd wordt. Er werd bij ons ook gedaan of Cito niet belangrijk is. En ook over de entreetoets werd nauwelijks gepraat. Als wij na tegenvallende cito-resultaten in het 10-minutengesprek wel eens voorzichtig vroegen of dit iets was om ons zorgen over te maken, werd dat stelselmatig weggewuifd, 'want hij deed het zo heerlijk in de klas'. Tot het advies gesprek inderdaad. Dan wordt er gekeken naar de cito-restultaten vanaf groep 6. Of nou ja, eigenlijk alleen naar de resultaten van begrijpend lezen en rekenen. De meester zei letterlijk tegen ons: 'al het andere telt niet mee'.

Dus mijn advies voor ouders van kinderen in groepen 6 en 7 is zeker om er meer bovenop te zitten. Mochten de cito-resultaten ineens tegenvallen, vraag dan om een plannetje om deze weer wat op te krikken, want in groep 8 is het inderdaad te laat.

Threeboys

Threeboys

13-04-2016 om 15:25

Ceasar

De school van mijn kinderen handelt al jaren zo. Dus ook bij
mijn oudere kids!

Caesar

Caesar

13-04-2016 om 21:07

Threeboys

Maar volgens mij kan dat dus niet meer. Ik dacht dat het schooladvies gegeven wordt voor de eindcito. Of zijn scholen hier vrij in?

Caesar

Caesar

13-04-2016 om 21:11

In het nieuws

En vandaag in er nieuws, scholen doen het toch niet goed met de schooladviezen nu de eindcito niet meer mee doet. Dat verbaasr me niets. De particuliere mening van 1 of 2 leerkrachten, dat kan er nogal naast zitten. Ik ben groot voorstander van objectieve metingen om schooladvies te maken. Maar wel meer dan 1 meting. Wat mij betreft eventueel de vrijheid voor de school om dat schooladvies naar boven bij te stellen.

Particuliere mening?

@ Caesar; hoezo de particuliere mening van 1 leerkracht? Je wil graag objectieve metingen. Nou, het advies is volledig gebaseerd op de middencito's vanaf groep 6. En bij twijfelgevallen zal de mening over werkhouding ed meetellen ja.

@ caesar

Hoezo particuliere mening van 1 leerkracht? Je vindt dat er objectieve metingen nodig zijn om het advies te bepalen. Nou, die zijn er ook, want de leerkracht baseert zijn advies onder andere op de resultaten van de middencito's vanaf gr 6.

Caesar

Caesar

13-04-2016 om 22:26

Traintje

Nou, het blijkt dus dat veel scholen toch niet zo goed kijken naar die LVS scores, maar ook vaak lagere adviezen geven dan op basis van de LVS scores verwacht kan worden. Bijvoorbeeld omdat de ouders van een leerling zelf geen hoge opleiding hebben genoten. Die particuliere mening van juf en meester moet maar eens wat minder belangrijk worden.

Triva

Triva

14-04-2016 om 08:12

Caesar

Het advies nu zou niet anders moeten zijn dan vroeger want dat werd ook voor de Citotoets gegeven. Ik geloof er dus niet in dat er veranderingen zijn, ook al omdat het zo is (dat hoorde ik gisteren) dat als de cito hoger uitvalt ook de kinderen met hoogopgeleide ouders een hoger advies krijgen, wat die andere groep ook niet krijgt.

MK

MK

14-04-2016 om 10:59

verbazing over verbazing

Ik snap die ophef en verbazing in het nieuws niet zo. Hoe onterecht ook, maar het is toch helemaal niets nieuws dat kinderen uit hoogopgeleide gezinnen op betere scholen zitten en hogere adviezen krijgen?

Ik heb met verbazing naar de verbazing op het nieuws zitten kijken. Had de onderwijsinspectie nou al die jaren oogkleppen op?

Li

Li

14-04-2016 om 11:11

precies

Vaak zeggen ze zelfs: jij bent laagopgeleid/allochtoon, dus kan jij je kind niet begeleiden en kiezen we maar voor een lager schooltype. Kennelijk is de minister de laatste die hier achter komt.

mieke

mieke

14-04-2016 om 11:48

vind ik ook

Die verbazingen? En dan ook gelijk met het verhaal komen dat hoogopgeleide ouders kinderen gelijk naar bijles sturen. Volgens mij is het grootste probleem dat Middelbare scholen verwachten dat ouders kinderen helpen en begeleiden. Als je als ouder zelf niet handig bent in plannen of niet handig bent met computerprogramma's dan krijgt je kind het zwaar. Als ik zie hoeveel wij onze oudste zoon het eerste jaar moesten helpen met van alles en nog wat. En al die werkstukken, reflectierapporten en weet ik veel wat nog meer.

Hij was zonder onze hulp gegarandeerd naar 2 mavo door gegaan. En nu zit hij in 2 Havo en gaat hij waarschijnlijk zonder onvoldoendes door naar 3 Havo (ook zonder bijles maar wel nog steeds met hulp bij planning van ons).

Ik voel mij echt niet schuldig omdat ik mijn kind kan helpen. Wel baal ik er wel eens van. Wij werken allebei. Hebben nog drie kinderen en wij zijn vaak zoveel tijd kwijt aan het begeleiden, nakijken, plannen van het werk van onze oudste zoon. Zo zonde van onze tijd. Ik hoor overigens veel meer ouders daarover klagen. Vroeger konden kinderen veel meer zelf hun gang gaan. Nu moet je er als ouder wel bovenop zitten want anders vergeten ze tig verslagen. vergeten ze de mail te checken, een programma te installeren etc. etc.

lieverdje

lieverdje

14-04-2016 om 12:01

is het geen kip/ei probleem?

Ik vraag me wel eens af of het onderwijs niet veeleisender is geworden door de (ingekochte) hulp van ouders. Is het niet zo dat het gevraagde niveau van werkstukken, maar ook bijvoorbeeld planningsvaardigheden, de gemiddelde leerling boven de pet stijgt? En dat dat probleem bevordert wordt juist doordát ouders zoveel investeren (of dat nu is omdat ze thuis het werkstuk verbeteren of bijles inschakelen).

Ik hoor hier in de omgeving ook niet anders dan ouders die uren per dag met hun kind aan het huiswerk zitten, ze achter de vodden aanzitten met inlevertermijnen van verslagen en soms vanaf de brugklas bakken met geld uitgeven aan een huiswerkinstituut om het kind te leren plannen. De middelbare school hier ter plaatse staat er ook om bekend dat daar erg veel zelfstandigheid van leerlingen wordt verwacht en de lat daarmee hoog ligt.

Eigenlijk zou je met zijn allen in opstand moeten komen tegen de blijkbaar onrealistische eisen, i.p.v. het eigen hachje te redden

Imogen

Imogen

14-04-2016 om 12:18

bijles

'En dan ook gelijk met het verhaal komen dat hoogopgeleide ouders kinderen gelijk naar bijles sturen'

Volgens mij kunnen hoogopgeleide ouders juist prima hun kinderen zelf helpen, en zijn het juist de kinderen van laagopgeleide ouders die veel begeleiding van buitenaf vragen.

lieverdje

lieverdje

15-04-2016 om 13:08

Imogen

"Volgens mij kunnen hoogopgeleide ouders juist prima hun kinderen zelf helpen, en zijn het juist de kinderen van laagopgeleide ouders die veel begeleiding van buitenaf vragen."

Dat denk ik dus niet. Laagopgeleide ouders zijn een stuk minder kritisch en mondig, die gaan er eerder vanuit dat de leraar het wel zal weten want die heeft ervoor geleerd. Bovendien is bijles in veel gevallen peperduur, daar is bij veel gezinnen geen geld voor. Als het uurtarief van bijles hoger is dan wat je als ouder verdient, dan zit het er gewoon niet in.

Waar hoogopgeleiden met een laag inkomen eventueel nog een netwerkje hebben en goedkoop bijles kunnen regelen via hoogopgeleide kennissen, is dat er niet bij laagopgeleiden. Laagopgeleiden zitten niet in de wereld van onderwijs, en hebben er zelf weinig te maken mee gehad, die weten vaak ook niet wat er verkrijgbaar is of waar je het moet zoeken. Ik spreek uit ervaring, ik heb als enige in mijn familie gestudeerd en heb alles zelf moeten doen (dat ging op zich wel, overigens). Mijn ouders konden mij niet helpen en hadden ook geen vrienden/kennissen die dat konden. Maar ook tijdens mijn studie merkte ik nog het verschil tussen mezelf en kinderen uit sociaal hogere milieus. Die wisten beter welke keuzes ze moesten maken, hadden sneller een netwerk etc.

MK

MK

15-04-2016 om 13:47

Imogen

Nee is niet zo. Hoogopgeleide ouders kunnen hun kind misschien wel helpen, maar hebben daar geen tijd voor of willen de strijd niet aangaan met hun kind. Die kiezen sneller voor bijles of huiswerkbegeleiding, want ze vinden school wel heel belangrijk.

Lager opgeleide ouders vinden school vaak net iets minder belangrijk en hebben er simpelweg het geld niet voor.

Voorbeeld: zoon van mijn collega zit in een H/V brugklas. Dit moet natuurlijk 2 VWO worden maar ouders werken allebei full time en hebben geen tijd om zoon hierin te begeleiden. Zoon wordt dus vanaf begin van het schooljaar naar huiswerkbegeleiding (4 dagen per week) gestuurd. Dit kost een paar honderd euro per maand en is niet voor iedereen op te brengen.

Niet eerlijk nee, maar het leven is nou eenmaal niet eerlijk.

Imogen

Imogen

15-04-2016 om 14:19

nou MK

ik ken heel veel hoogopgeleide ouders (kinderen zitten op VWO hier), maar er zijn er niet veel waarbij beide ouders fulltime werken. Juist de laagopgeleide ouders werken vaker fulltime, omdat er anders niet eens genoeg geld binnenkomt om van te leven. En die hoogopgeleide ouders hebben ook nog een huishoudelijke hulp, die laagopgeleide ouders niet kunnen betalen. Dus blijft er veel meer tijd over voor huiswerk.

MK

MK

15-04-2016 om 14:44

Imogen

Nou dan zouden we er een onderzoekje tegenaan moeten gooien, maar ik denk dat -gemiddeld genomen- er in gezinnen met hoogopgeleide ouders meer uren worden gewerkt dan in gezinnen met lager opgeleide ouders (door beide ouders samen).

In mijn omgeving lijkt het toch wel de norm dat vrouwen 32 u werken en mannen full time. Voor een hoger opgeleide werk ik maar weinig uren (24 uur pwk en dat vind ik prima trouwens). Terwijl als ik naar lager/middelbaar opgeleide moeders kijk, zij het vaker met een kleiner parttime baantje doen of een meer traditionele rolverdeling.

Overigens is huiswerkbegeleiding serious business hoor, dat kost echt een flinke bak geld en dat kan niet iedereen betalen.

lieverdje

lieverdje

17-04-2016 om 16:34

dat denk ik ook

Hoogopgeleid werk is er vaak niet voor minder dan 32 uur in de week. Hier zie ik bij de hoogopgeleiden ook voornamelijk vader/moeder 40/32 uur in de week, of beide 32 uur.

Bij de lager opgeleiden zie ik hier toch meer huismoeders of banen/baantjes onder schooltijd, vaak omdat het uurloon haast niet uitkan als je ook nog kinderopvang moet betalen. Reken maar uit: 3 kinderen op kdv-bso, met een minimumloon, daar hou je maar een héél schamel uurloon van over. Als je wat overhoudt.

Imogen

Imogen

17-04-2016 om 19:14

hier niet hoor

bij mijn huidige werkgever werken veel vrouwelijke juristen, de meesten werken 24 uur. Mijn vorige werkgever was de overheid, daar werkten bijna alle jongeren (man en vrouw) maximaal 32 uur. Alleen de oude mannelijke (!) garde werkte daar nog fulltime (36 uur), en had dan een vrouw thuis of deeltijd in het onderwijs of op een administratie.

Ik ken volgens mij geen enkel hoogopgeleid stel waarvan beiden fulltime werken.

Het is echt onzin dat hoogopgeleide banen alleen fulltime te vinden zijn, die verplichting geldt alleen voor het middlemanagement en hoger in het bedrijfsleven. Zelfs managers bij de overheid werken vaak maar 32 uur. En 32 uur is toch echt een hele dag in de week thuis hoor!

MK

MK

17-04-2016 om 21:26

Imogen

Ik werk bij de overheid en daar geldt 32 u ook als full time, dat verklaart misschien het verschil in inzicht. Bij ons mag je ook solliciteren op full time banen als je 32 uur wil werken. Bij ons werken mannen en vrouwen meestal 32 u/pwk.

Als iemand 32 u werkt beschouw ik dat dus als full time. Als ik op het schoolplein kijk, zijn er toch nog best veel thuisblijfmoeders en die zijn vrijwel nooit hoogopgeleid.

Maar de stelling dat hoogopgeleide ouders meer uren werken dan laagopgeleide klopt nog steeds hoor.

Els

Els

17-04-2016 om 21:59

Oei

Ik ben een hoogopgeleide thuisblijfmoeder. Een weloverwogen keuze. Niet dat het altijd gemakkelijk is (geweest) maar ik sta er nog steeds (de oudste is nu 17) achter! Bijzonder ouderwets: uit school een kop thee en een praatje én huiswerkbegeleiding door mama. Ik denk dat zij er ook blij mee zijn

annet

annet

17-04-2016 om 22:18

hier nog een

Ik ben ook een thuisblijfmoeder en hoogopgeleid. Het was destijds een hele bewuste keuze dat ik thuis zou blijven. Hier ook geen spijt van deze keuze. Kinderen vinden het prima. inderdaad kopje thee en vooral het praatje vinden ze erg prettig. .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.