Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2014 om 13:11

VWO, hoeveelheid werk valt tegen


Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 12:40

Amy

Ik begrijp ook best je gedachtengang wel en het huiswerk wat ze nu krijgt stelt inderdaad niet veel voor maar ze zal de eerste niet zijn die met een 550 nooit heeft leren huiswerk maken. Omdat zij nog steeds niet AMY is heb je nooit de garantie dat zij het allemaal op dezelfde manier doet als jij. Ze kan beïnvloedt worden door klasgenootjes en zo richting een zesjestoestand gaan, ze kan heel veel moeite hebben met de vraagstelling omdat ze niet heeft leren leren en ze kan moeite hebben met bepaalde vakken. Verder zijn de tijden veranderd, is het niet meer zo als vroeger. Ook kun je kiezen voor een VWO met nog meer uitdaging, dat was er vroeger ook niet.

Kijk eerst maar eens hoe het gaat voordat je zo helemaal klaar staat met je conclusies. Nogmaals: zij is jou toch niet en zij leeft niet in jouw tijd!

Dendy

Een vwo klas met 6 leerlingen? Prive onderwijs? Hier zijn de vwo klassen toch zeker 25 ll

Linda K

Linda K

19-09-2014 om 12:45

Helemaal eens met laatste bericht van Amy

Oudste is er ook zo een: in 5 jaar gym/VWO met 4 profiels en laagste cijfer op diploma een 8. Die is daarna op dezelfde manier doorgegaan op de universiteit. Zoon heeft in overleg met de zorgcoördinator maakwerkvrij gekregen. Ik vond het ook absurd klinken, maar ik zag met eigen ogen hoe het werkte.

Jongste deed de basisschool met net zo veel gemak, maar moet daarentegen vanaf het allereerste begin op het VWO er wel voor werken. Dat doet hij hartstikke goed en meestal zonder morren. In zijn geval ben ik juist blij dat geen huiswerk maken (in de onderbouw) niet getolereerd werd. Ik zie bij jongste hoe het bijdraagt aan zijn begrip. Bij oudste zag ik dat niet. Hij deed het werk hersenloos en had er aan het einde niets van onthouden (bleek in de brugklas ook uit een leerstijlentest).

Lang leve kinderen zien als individuen!

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 13:01

Linda

Je kunt het wel eens zijn met Amy maar juist jouw verhaal laat zien dat ze ook in een valkuil kan trappen. Hoe weet ze nu of jouw kind lijkt op jouw oudste of jouw jongste aangezien ze op dezelfde manier door de basisschool gingen?

Kijk naar je kind maar ga niet meteen uit van van alles, het kan ook nog eens aan de omstandigheden liggen en daar waar je het een half jaar lang goed doet kan het ook opeens mis gaan het halve jaar daarna.

Het leren leren

Op de school van mijn kinderen hebben we een hele lieve IB'er. Ze zegt al jaren dat mijn kinderen wel moeten leren leren. Stiekem vind ze mijn dochter geweldig en ik verdenk haar ervan dat ze mijn dochter (te) vaak uit de klas haalt voor leuke klusjes omdat ze weet dat dochter zich verveelt.

Ik heb ook nooit leren leren op school. Als het niveau altijd te laag is, hoe moet je dan leren leren? Toch ben ik goed terecht gekomen omdat mijn ouders feilloos in de gaten hadden dat je niet teveel van school moet verwachten en dat je kind ook kan "leren leren" op sportgebied bv.

Ik snap ook niet dat een leerling die een B heeft voor rekenen en begrijpend lezen naar de HAVO moet. Een B leerling zal het ook redden op het VWO. Als een kind inzet toont dan moet een kind de kans krijgen op het VWO. De beste vriendin van mijn dochter is een B leerling. Ik hoop dat dit meisje de kans krijgt om zich te bewijzen op het VWO.

En toch Amy

Ik geef natuurkunde les aan vwo klassen. Ik zie daar heel regelmatig hele slimme kinderen hele matige cijfers halen op mijn vak. Ze zijn zo slim dat ze vooral in de onderbouw opgaven vaak' doorzien' zonder het het min of meer officiële stramien te volgen van gegevens noteren, bedenken hoe je het aanpakt, correcte formule kiezen etcetera. Dat leidt regelmatig tot matige cijfers, want op een proefwerk (en op je examen!) moet je dingen wel zo opschrijven dag een buitenstaander ( docent, examinator) kan volgen wat je gedaan hebt. Doe je alles in je hoofd, op je eigen, misschien lastig te volgen manier, en schrijf je alleen een paar flarden van de route en een antwoord op...,dan heb je echt een probleem. Zeker als je misschien ook nog ergens een rekenfoutje maakt. Dan krijg je maar een fractie van de punten die je had kunnen scoren.

Tweede probleem is dat die heel slimme kinderen die niet oefenen, en dingen op hun eigen manier doen soms toch vastlopen in de bovenbouw. Zonder een paar vaste routines om op terug te vallen kan het soms tegenvallen als de stof complexer wordt. Dan werken je eigen ' in je hoofd' methodes niet altijd meer, maar heb je niet de routines opgebouwd die minder slimme kinderen inmiddels door oefening wel hebben. En dat kan dan best wel eens tegenvallen...

Vergelijk het maar met 'dom' toonladders of technische oefeningen doen op de piano. In principe niks aan, maar zelfs top pianisten doen dat. Om de vingervlugheid en techniek op te bouwen zodat ze de echt complexe stukken ook op niveau kunnen uitvoeren.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je dochter huiswerk MOET dien, maar om aan te geven waarom voor je gevoel simpele of geestdodende dingen toch hun nut kunnen hebben. Nu, of later.

Ingrid

Linda K

Linda K

19-09-2014 om 13:30

Barvaux

Daar heb je gelijk in. Mijn beide kinderen lijken qua (middelbare) school (gelukkig!) helemaal niet op mij of mijn man, dus misschien lijkt Amy's dochter ook wel helemaal niet op haar.

Toen mijn kinderen aan het VO begonnen had ik een (standaard) beeld van hoe het zou gaan. Uiteindelijk blijk het anders te lopen, maar school en de kinderen zelf hebben mij ervan weten te overtuigen wat goed voor hen is. Amy heeft blijkbaar een minder standaard beeld van haar dochters schoolcarrière. Misschien zal zij later zien dat het toch wat meer standaard verloopt.

Ik denk echter wel dat je beeld bijstellen naar wat normaal is makkelijker is dan je beeld bijstellen naar iets (ogenschijnlijk) absurds. Bij jongste accepteren dat het lastiger/gemiddelder ging dan normaal viel me toch wat minder zwaar dan oudste die ons bleef verbazen.

@ Ingrid: Mijn oudste heeft voor proefwerken voor wiskunde/natuurkunde regelmatig in uitwerkingenboekjes gebladerd om dat te leren. Dat was in de onderbouw een leerpunt voor wiskunde, want door concentratieproblemen zaten er best de nodige rekenfouten in (waar vervolgens helemaal geen punten voor gegeven konden worden).

IngridT

Wat leuk dat er een docent reageert. Ik deed wel wat hoor vroeger maar dan op school. In de les kregen we uitleg en soms moesten we zelf werken. Terwijl de leraar uitlegt ging ik alvast het hoofdstuk doorlezen. Dat deed ik elke natuurkundeles. Na 2 a 3 weken kregen we een proefwerk.
In de bovenbouw werd het naar mijn idee juist leuker. Er werd dieper op de stof ingegaan en er werd meer inzicht gevraagd.
Op de TU heb je tentamens over 2 hele boeken. Dan krijg je echt geen uitleg over alles maar toch moet je het kunnen. De leraar lineaire algebra zei in het eerste jaar: "dames en heren, kijk goed links en rechts van u want er is een grote kans dat die persoon er volgend jaar niet meer is" LOL

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2014 om 14:03

IngridT

Klopt precies wat je zegt. En dit geldt vooral voor wiskunde en natuurkunde. Mijn zoon heeft daar veel moeite mee ook al is hij rekenkundig zeer begaafd. Daar wordt dus nu ook aan gewerkt. Hij moet vooral meer opgaven opschrijven en uitwerken; oefenen, oefenen oefenen. Routine krijgen. De stof snapt hij goed, maar het gaat mis met het uitwerken en toepassen mbv de juiste strategieën. Vaak ook denkt hij te moeilijk. Zijn vriendje, een echte "nerd"; superhoogbegaafd en een echte beta, haalde in de onderbouw alleen maar tienen zonder te leren of huiswerk te maken. Hij zit nu in vier Gym en heeft voor het eerst een onvoldoende gehaald voor wiskunde. Hij heeft ook beduidend moeite met wiskunde D. Hij komt niet meer weg met wat hij al dan niet deed in de onderbouw.
Dit zijn natuurlijk niet alleen aandachtspunten en mogelijke valkuilen voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Iedereen kan denken dat hij iets begrijpt, maar er is een enorm verschil tussen iets gelezen en onthouden te hebben en daadwerkelijk ten volle de stof begrijpen en deze kunnen reproduceren en toepassen zoals je geacht wordt dit te doen. Net zoals met bijvoorbeeld een vreemde taal: woordjes leren, denken goed te kennen en vervolgens in de problemen komen met het vertalen van een stuk tekst. Lezen is iets anders dan leren; leren is iets anders dan automatiseren en leren is iets anders dan studeren. Het maken van huiswerk/opgaven/aantekeningen is bedoeld als ondersteuning bij het leren en studeren. Er zijn mensen die inderdaad wegkomen zonder echt iets te hoeven doen maar dat zijn er maar weinig; zelfs onder zeer hoogbegaafden.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 14:11

Amy

"Ik snap ook niet dat een leerling die een B heeft voor rekenen en begrijpend lezen naar de HAVO moet. Een B leerling zal het ook redden op het VWO. "

Iemand die B's haalt zal voor de Cito ongeveer uitkomen op hoger dan 538 en lager dan 544. Als je dat soort kinderen allemaal naar VWO laat gaan is het logisch dat jouw 550 dochter zich rot gaat vervelen. Hoezo zullen deze kinderen het allemaal redden? Waarom hebben we dan nog een HAVO?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2014 om 14:28

Mach

Ja, het is een grote scholengemeenschap met verschillende kleine lokaties. Dochter zit dus in een klas van 6. Daarmee doet ze de belangrijke vakken. De "pret"vakken gaan samen met de havoklas en dan zijn ze met 26.

Ik ben afgelopen woensdag op de infoavond geweest en hoorde alleen maar mooie verhalen. Zo worden alle leerlingen (dus ook de VWOérs) gescreend op dyslectie en dyscalculie. Huisbezoeken als het niet lekker gaat met een kind. We hebben email-adressen van al het personeel. Tussenuren worden gegarandeerd opgevuld door leerkrachten die standby staan. En afgelopen jaar zijn alle Mavo-klanten ( havo en VWO is alleen onderbouw) in één keer geslaagd.

Ik ben heel benieuwd of ik over een jaar nog zo enthousiast ben als nu

Geen uitleg op de TU?

O, jammer van de college's en praktica die ik net heb voorbereid dan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2014 om 14:47

Vroeger en nu

Vergeet niet dat het onderwijs van nu totaal niet te vergelijken valt met hoe het vroeger ging. Opbouw van het onderwijs, onderwijs- en lesmethodes, aantal vakken, boeken, toetsen en normering zijn heel anders. In mijn ogen en ervaring is het nu veel meer en zwaarder. Veel van de huidige gebruikte lesmethodes vind ik persoonlijk niet te pruimen t.o.v. wat ik vroeger kreeg. Ik heb zelf Gymnasium gedaan zonder echt veel moeite maar als ik zie wat mijn zoon moet doen en hoe, benijd ik hem wat dat betreft niet. En alle lof trouwens voor docenten die hun leerlingen dit alles moeten bijbrengen. Goede, betrokken docenten zijn goud waard...

Dendy

Mijn kinderen zitten ook op een grote scholengemeenschap maar met 1 locatie (soort campus) ook hier nooit uitval en vervanging en superroosters mn in de onderbouw. Maar wel gewoon klassen van 25 leerlingen. En 6 jaar op dezelfde lokatie met min of meer dezelfde klas ( 3 vwo klassen per leerjaar)
6 kinderen lijkt me zo weinig om een groep mee te vormen. Weinig keus qua vrienden en samenwerkingspartners

Katniss

Katniss

19-09-2014 om 15:55

Wiskunde

Bij mijn dochter maakt wel of niet oefenen voor wiskunde het verschil tussen een 8 of een 3. Ze is heel slim maar altijd meer een talenkind geweest dan een beta. Eerste cijfer nu in de vierde was een 9! Halverwege de derde viel het kwartje en sindsdien hebben we geen onvoldoendes meer gezien. Daarvoor was het hopen en bidden dat het gemiddelde boven een 5 zou blijven. Opmerkelijk toch?! Weliswaar een CM-profiel met wiskunde AC, maar we zijn allang blij dat het nu zo gaat.

Katniss

Katniss

19-09-2014 om 15:58

En zelfs

Had ze op de basisschool overwegend B's voor rekenen. Dat stond gelukkig destijds een vwo-advies niet in de weg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2014 om 16:11

Katniss

Geweldig zeg! Hopelijk valt het kwartje dit jaar ook eindelijk eens bij mijn zoon zodat hij toch N&T kan gaan doen. Tot nog toe was zijn hoogste cijfer voor wiskunde een 5... Jouw verhaal geeft ons nog meer hoop en vertrouwen

Katniss

Katniss

19-09-2014 om 16:20

Bijzonder hè?

Ik heb natuurlijk gevraagd hoe het zo kon veranderen. Ze schrijft dus nu alles op wat de leraar zegt, en helemaal als hij dingen benadrukt (want dat wordt een proefwerkvraag). Ook maakt ze alle huiswerkopgaven en zet dan zelfs wel eens haar muziek uit

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2014 om 16:25

Goed hoor

Goed van haar hoor. Zoon doet dit nu ook en hij maakt extra diagnostische toetsen. Hij gaat nu ook naar de steunlessen wiskunde op school. En iedere dag zet ik hem thuis aan het werk met wiskunde; of hij wil of niet. Zonder afleiding. Anders mag hij gewoon niet gamen Als hij N&T wil gaan doen zal hij gemiddeld een 7 moeten hebben en hij kan dat; dat zegt iedereen. Hij moet het gewoon doen en dan komt het wel goed!

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 16:28

katniss

"Had ze op de basisschool overwegend B's voor rekenen. Dat stond gelukkig destijds een vwo-advies niet in de weg."

Maar zij had niet ook een B op begrijpend lezen zoals Amy riep. Die combinatie vind ik niet goed genoeg voor VWO. Mijn zoon was zoals bekend het omgedraaide van jouw kind en is havo gaan doen (maar mocht elk jaar door naar VWO) en daar ging het vorig jaar ook ineens stukken beter met Engels. Hij heeft nu wel weer een andere leerkracht helaas, hoop dat hij een goeie zet heeft gehad vorig jaar.

Cat

Cat

19-09-2014 om 16:53

met b naar vwo

Helemaal eens. (afhankelijk van nog wat andere factoren)
Maar net zo goed eens met stelling dat voor een groep leerlingen vwo niet voldoende biedt.Vaker differentiatie zou mooi zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2014 om 17:15

Mach

We zullen wel zien hoe het zal gaan. Voorlopig gaat dochter met plezier. Overigens is dit een echte regioschool, dus ze hoeven waarschijnlijk nauwelijks samen dingen buiten school te doen.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 17:19

Dendy

Hoeveel VWO'ers zitten er in de tweede en hoger?

Dendy

Ik blijf het toch bijzonder vinden
Hier trouwens ook een regio school. Iedereen komt op de fiets, bij ons 12 km enkele reis. Samenwerkingsopdtachten zijn er af rn toe rn dat doen ze meestal na schooltijd op school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2014 om 18:56

Barveaux

In de 2e zijn het er 13, van het 3e jaar weet ik het niet. De bovenbouw doen ze ergens anders.

Ze doen ne,eng,fr,wi en rekenen apart. De verdere gewone vakken met havo. De kunst- en cultuurvakken gaan naar keuze, dat doen alle 1e-klassers door elkaar. En omdat het er niet zoveel zijn, 80 om precies te zijn en ze van heinde en ver komen, is het volgens dochter helemaal niet moeilijk om kontact te leggen.

Maar ik vind het ook best gek klinken hoor, zo'n klas van 6. Maar in de praktijk zijn ze dus niet geisoleerd ofzo.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 20:13

Dendy

Waarom doen ze rekenen apart? Ik dacht dat ze naar een havo/vwo klas ging maar dat is dus niet zo? Kunnen die havisten nog naar het VWO komen nu?

Clowntje

Clowntje

19-09-2014 om 21:29

@amy2

Als ze het toch kan, die landen op de wereldkaart zetten, dan hoeft ze dat thuis toch niet meer te doen???
Mijn dochters krijgen dictee woordjes. Die oefenen we, dwz ik laat ze allemaal 1x schrijven, en als alles goed is, dan is het klaar, oefenen we niet meer. De woordjes die niet goed waren doen we de volgende dag nog een keer.
Nu heb ik de mazzel met makkelijk lerende kinderen en zijnde hiermee maar max 10 min per keer (alle woordjes) mee bezig. Ik zou niet weten hoe dit te doen met minder makkelijke lerende kinderen ivm dislectie huiswerk etc.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2014 om 22:02

Barveaux

Het zijn combinatieklassen. Havo/VWO, waar gewoon op VWO-niveau wordt lesgegeven. De andere klas is een mavo/havo klas en die krijgen gewoon op havo niveau les. Ze worden ook op school gewoon aangeduid als de havo en de vwo klas.

En voor zover ik weet is rekenen op meer scholen nu een vak. Ore heet het. One bestaat ook, maar dat krijgt ze niet.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 22:18

Dendy

Ik weet wel dat het een vak is maar ik begrijp niet dat havo en vwo daarin gescheiden worden of bedoel je dat ze maar met zes kinderen in een havo/vwo klas zit en dat die andere 20 in een mavo/havoklas zitten? Nou ja dan nog is het rekenen toch hetzelfde? Havo moet nog eerder aan de eisen voldoen dan VWO maar die eisen zijn wel gelijk.

Clowntje

Wat zijn dat nou voor opmerkingen in jouw laatste alinea. Misschien hebben jouw kinderen wel meer tijd/aandacht nodig op een ander vlak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.