Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2014 om 13:11

VWO, hoeveelheid werk valt tegen


Katniss

Ben het volledig met je eens. Huiswerk had ik op
Het vwo veel minder. Vooral verslagen en leuke projecten en opdrachten kosten veel tijd. En dan praat ik nog niey eens over de tijd die samenwerken in een weerspannig groepje kost.
En het verplichte geknutsel voor beeldende vorming en techniek. Vroeger telden dat soort dingen helemaal niet mee.

#17 bibi

Ik wist wel dat mijn kind op vwo veel werk mee zou krijgen, zijzelf was er nogal luchtig over. Zij maakte op de basisschool alles in 5 minuten per dag. Weinig fouten, hoge cijfers. Nu valt haar de hoeveelheid huiswerk en dan vooral de tijd die het kost om het te maken erg tegen.
Als moeder ben ik erg zoekende hoe ik dat moet begeleiden, hoe motiveer ik haar om aan het werk te gaan. Even ontspannen als ze thuis komt om 4 uur maar dan echt aan de slag. Ze kan moeilijk inschatten hoe veel tijd iets kost en begint laat, waardor bedtijd al een paar keer niet gehaald is. Op tijd naar bed moet wel want 2 x per dag 10 km fietsen wordt zwaar als je te laat slaapt.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

13-09-2014 om 21:40

Lies

En het probleem van je dochter denk je op te lossen door moeilijker huiswerk te geven op de basisschool? Terwijl we in Nederland juist vinden dat we een basisschool hebben waar alle niveau's bij elkaar moeten zitten zonder dit soort onderverdelingen?

Daarnaast zal het niets helpen, huiswerk op de basisschool wordt altijd een week vooraf opgegeven, nooit plotseling iets onverwachts, plannen hoeft echt niet etc. Als jij dat allemaal opgelost wil worden betekent dat dat voortaan alle kinderen al op de basisschool overkomt wat jouw dochter nu heeft. Kom op zeg, laat die kinderen op de basisschool nog even lekker kind zijn want met die hoeveelheid huiswerk kunnen ze een jaar eerder naar de middelbare.

Annet

Annet

13-09-2014 om 21:41

LiesK

In de brugklas heb ik met jongste geregeld (eerst 3x per week, aflopend naar 1-2 keer per week) een planning gemaakt. Welk huiswerk heb je? Wanneer ga je dat doen? Hoeveel tijd heb je nodig? Hoe vaak ga je herhalen?
Maakwerk motiveert op zichzelf, inderdaad denken ze soms dat het zo klaar is. Bij vrije opdrachten kan dat heel lang duren. Begeleiden helpt om het werk binnen de perken te houden.
Leerwerk hakken we in stukjes.
Elke schooldag moest jongste beginnen ongeveer 30-45 minuten na thuiskomst. Daarna werd er minimaal een half uur gewerkt, 10 min pauze, daarna weer een half uur, etc. Hij hield de werktijd in de gaten (zodat hij niet te lang werkte) en ik hield de pauzetijd in de gaten.
In het weekend hebben we elke keer afspraken gemaakt wanneer er gewerkt zou worden.

Nu zit hij in de tweede en gaat het redelijk vanzelf. Alleen die woordjes leren moet ik nog afdwingen. Hij roept dan: ik heb nog geen SO of Proefwerk opgekregen. Nou en, leren moet je ze toch.

Moeder van kind

Niet voor iedereen op de basis school meer huiswerk alleen voor de potentiële vwo kandidaten, dat weten ze echt wel in groep7. Aan een werkstuk hingen hier voor iedereen dezelfde eisen. De werkdruk voor vwo kandidaten kan best iets omhoog. Mijn dochter haalde standaard een 9 voor een werkstuk met vrij weinig inspanning. Iets hogere eisen zou er voor kunnen zorgen dat haar cijfer meer past in het gemiddelde van de klas en ze een reëler beeld heeft van wat er op een vwo verwacht gaat worden. Was ze ook niet meer het studje van de klas.

welnee

Laat die kinderen toch alsjeblieft een relaxte basisschooltijd hebben. En daar hoort bij dat je uit school lekker kunt spelen en niks moet. Juist zo min mogelijk huiswerk graag!

Elk kind dat naar het VO gaat weet dat het daar veel huiswerk zal krijgen. En als ouder weet je dat ook, dus je kunt je kind er ook nog op voorbereiden. Leg uit dat op het VO niet meer al het werk op school gedaan wordt, maar dat je een deel zelf in mag delen, thuis. Maar dat dit er wel gewoon bij hoort.

En dan nog moeten ze er allemaal aan wennen, en dat gaat meestal met wat vallen en opstaan. Dat hoort er bij. De meesten hebben het zo rond de kerst wel onder de knie. Sommigen hebben er nog wat langer hulp bij nodig. Dat zijn -gok ik- dezelfden die je ook had moeten helpen/aansturen als ze op de basisschool extra huiswerk 'op niveau' zouden hebben gekregen.

Waarom meer hw

Op de basisschool liesk? Om te wennen? Dat kan in de brugklas ook nog wel. En zoals ik al schreef: mijn kind jreeg haar eerste huiswerk in de brugklas. Geen centje pijn. Voor groot deel van de klas het eerste huiswerk ooit. Nou, dan is het best leuk en spanbend!! Juist leuk omdat het echr het eerste ooit was

LiesK.

Dat lijkt me heel lastig, om vanaf groep 7 al verschillende normeringen te gebruiken.

Annet

Annet

13-09-2014 om 22:16

Klas van zoon (groep 8) dacht er anders over

Ze hadden halverwege het schooljaar (brugklas) een terugkommiddag op de basisschool. Grootste 'klacht': we hadden nooit huiswerk, had ons daarop voorbereid. Deze school deed heel weinig aan huiswerk. Het ging om een groep 8 waarin 80% naar een havo of vwo ging. De brugklas viel erg tegen.

Verschillende normeringen in groep 8 qua toetsen en zo lijkt mij niet nodig.
Voor werkstukken heb ik zelf wel een hogere normering ingesteld. Oudste moest werkstukken maken vanaf groep 5. Die heb ik intensief begeleid en steeds hogere eisen gesteld. Dat is nou juist een onderdeel waar je hogere eisen kunt stellen aan een kind die dat aankan. Het was haar kans om iets te leren.
Halverwege groep 8 heb ik het losgelaten. De uitdaging werd: hoe kan ik zo min mogelijk doen. Dochter koos als onderwerp de Panda uit, gebruikte de standaard format van de vorige werkstukken, typte er wat tekst in en plakte wat plaatjes. Ze kreeg een 8 met de opmerking dat het wat meer uitgediept had kunnen worden. En dat voor een flutwerkje onder haar niveau.

Dochter was achteraf erg blij met de werkstuktraining. Die kwam op het VO goed van pas.
Jongste heeft pas in de brugklas geleerd om meningen te formuleren en zinvolle stukken te schrijven.

Mikke

Mikke

13-09-2014 om 22:32

Die klacht..

Ik heb die klacht nog nooit gehoord van mijn eigen kinderen. Die denken volgens mij alleen maar: ik heb NU huiswerk, en dat is NU vervelend. Huiswerkervaring uit de basisschooltijd maakt de hoeveelheid huiswerk nu niet kleiner of leuker... Met terugwerkende kracht zouden ze voor die ervaring niet hun vrije middagen voor willen opofferen.

Huiswerk is gewoon iets wat bij het VO hoort en dat wisten ze vooraf. Het is gewoon jammer dat (hier) ALLES MOET. Zo moesten ze 1-100 uitschrijven in het Engels. Maar ja, als je weet hoe je twenty-two schrijf, dan weet je ook wel hoe je twenty-three schrijft. Dus de praktische oplossing van mijn zoon werd afgekeurd en zijn lijstje moest worden aangevuld. Dat vind ik dus écht heel zonde van de moeite.

Mikke

Ik ben het helemaal met je eens (zelf geef ik ook Engels). Maar misschien had die docent een hele goede reden daarvoor?

Leerlingen zouden best wat meer autonomie mogen hebben, helemaal als ze bewezen hebben dat ze het vak wel aankunnen. Dus dan meteen de oefentoets maken en in de tijd die ze over hebben een vak doen dat meer moeite kost of een boek lezen o.i.d.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

13-09-2014 om 23:32

maar lies

Dat snap ik dan weer niet, waarom alleen de kinderen van het VWO? Omdat die in 5 min klaar zijn met de topo (interessant, mijn zonen moesten elke week 30 toponiemen leren, dat doe je snel in 5 min)?

Dus de kinderen die naar het VMBO gaan hoeven opeens niet te weten wat huiswerk maken is?

Nogmaals; je leert er niets van. Je leert pas echt huiswerk maken als je er achter komt dat je op dinsdag training hebt en je op dinsdag altijd huiswerk krijgt voor drie nieuwe vakken op woensdag! Meer vrije tijd opofferen op de basisschool helpt daar helemaal niets in. Verder helpen al die weken dat je niets doet van vlak voor de musical tot de tweede week brugklas ook al niet. Dan ben je alles al weer afgeleerd.

bibi63

bibi63

14-09-2014 om 00:27

Ik snap het ook niet zo goed

Op het vmbo-t moeten ze ook hun engelse en franse woordjes en grammatica leren. En de inhoud en begrippen van bio, ak, gs enz. Hun boeken lezen, verslagen maken enz enz. Wat is het verschil? Het niveau? Ja, dat klopt, daar ben je vmbo of vwo leerling voor.
Bibi

valt tegen

hier viel de hoeveelheid huiswerk ook ontzettend tegen. Dochter had een hoge 550 score, en heeft nooit iets hoeven doen. Maar afgelopen jaar moest ze in de 1e elke dag toch zeker 2 uur huiswerk maken, en tijdens proefwerk weken was het helemaal blokken. Nu wil ze het erg goed doen, heeft geen enkele onvoldoende gehaald, maar dit viel zwaar tegen. Als zij al zoveel huiswerk moet maken, hoe hebben kinderen die minder makkelijk leren het dan?
Natuurlijk weten we enigszins het antwoord wel: die willen misschien niet zulke goede cijfers halen, en het maken van sommen/opggaven kost sowieso veel tijd ook al snap je het goed.

Resultaat is dat jongste (groep 7) die eerst ook graag van de basisschool af wilde, nu totaal niet meer naar de middelbare school wil. ze ziet die berg werk die haar zus heeft en geniet nog even van haar huiswerkloze leventje.

roosje

roosje

14-09-2014 om 08:57

vraagje

Wat ik mij afvraag:
wisten jullie kinderen van te voren niet wat ze konden verwachten? Dachten ze dat ze nog steeds weinig hoefden te doen aan huiswerk?
Hier inmiddels tweede kind naar VO. En natuurlijk is het wennen. Maar hij wist al maanden: op het VO krijg je 1,5 tot 2 uur huiswerk per dag. Dat is op de school heel duidelijk gemaakt, en daar hebben wij het ook vaak met hem over gehad.
Natuurlijk kan het dan nog steeds wel eens tegenvallen, dat zal ook vast wel gebeuren. Maar ik ben dus wek benieuwd in hoeverre jullie ( de ouders van kinderen die het zwaar vinden tegen vallen) van te voren de verwachtingen hebben 'gemanaged'.

lisbeth

lisbeth

14-09-2014 om 09:23

Kan iemand mij vertellen

Wat nou precies het verschil is tussen het huiswerk van een havo en een vwo? Of eigenlijk heeft een adhd'er meer moeite met het huiswerk op een vwo dan op een havo.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

14-09-2014 om 09:36

lisbeth

Dat kun je niet zo zeggen, het verschil tussen twee scholen qua huiswerk kan groter zijn dan tussen een havo en vwo op één school.

Mijn zoon op de havo heeft veel boeken die ze ook op het vwo gebruiken, dan moeten ze daar extra begrippen leren bij aardrijkskunde bijvoorbeeld en er is dus een stuk extra begrip. Dus uitleggen waarom x en y zo is. Dat is meer dan op de havo.

Verder is het maakwerk echt niet minder op het vwo hier en of er gecontroleerd wordt of je huiswerk gemaakt is ligt meer aan de docent dan aan het niveau.

Ik geloof niet dat een kind wat niet kan plannen het makkelijker heeft op de havo of andersom.

roosje

roosje

14-09-2014 om 10:32

Lisbeth

Lisbeth, daar valt niets zinnigs over te zeggen. Want 'het VWO' bestaat niet, net zomin als 'de (of is het 'het') havo. Vrijwl iedereen hier kan alleen over zijn eigen ervaringen vertellen, maar dat zegt nog niets over hoe het op de school van jullie keuze gaat. Oh ja, 'de ADHD'er' bestaat natuurlijk ook niet
Je zou de vraag op de VO-school moeten neerleggen: wat is HIER het verschil in huiswerk tussen havo en VWO?

Yura

Yura

14-09-2014 om 11:02

Gewoon wennen

Mijn dochter (nu 4 vwo) had echt stress in de brugklas, soms huilen dat ze nog zoveel moest doen. Maar eigenlijk deed ze gewoon teveel, gigantische cijfers, precies letterlijk doen wat de docent had gezegd en soms nog wat meer, eigenlijk gewoon altijd een 10 willen halen. Zo'n eerste so stelt meestal niet zoveel voor in de brugklas, misschien is dit met je dochter ook aan de hand. Mijn dochter heeft echt moeten leren plannen, maar dan meer in de zin van prioriteiten stellen. Er is nu eenmaal geen onderling overleg tussen de verschillende vakken en soms is het veel te veel allemaal, dan moet je keuzes maken en een keer zeggen: ik doe vandaag niks voor dit vak, als ik een 1 haal sta ik nog een 8. Haar broer is hier heel goed in, die kan ook heel goed rekenen, want gaat elk jaar over met de minimale eis. Zij durft het nu iets beter los te laten, maar baalde alsnog als een stekker toen haar gemiddelde eindcijfer voor wiskunde net op het einde van het jaar zakte van een 8,6 naar een 8,4.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2014 om 14:25

Wennen

De overgang van bo naar het vo is gewoon groot. Op welk niveau dan ook, of je nu al wel gewend was om huiswerk te maken op het bo of niet. Er komt heel veel op zo'n brugklasser af. Gemiddeld duurt het tot de kerst om te wennen en in de routine, regelmaat en structuur te komen. En ieder kind heeft min of meer moeite met leren plannen, leren leren en metacognitieve- en executieve vaardigheden. Dat ligt aan de ontwikkeling van het puberbrein. ADHDers hebben het daar nog moeilijker mee. Wat helpt is om de verwachtingen niet te hoog te stellen; zowel voor ouders als de brugklassers zelf. En als ouder is het zaak het om vanaf het begin je kind te helpen en als het moet er bovenop te zitten. Mocht je dat niet willen of kunnen, schakel dan huiswerk- en/of studiebegeleiding in; hetzij wat er daarvoor op school wordt aangeboden of extern. Deze vaardigheden kunnen tot op zekere hoogte worden aangeleerd. Het ene kind pikt dat natuurlijk sneller op dan het andere maar het is niet zo vreemd als je kind hier nog een paar jaar begeleiding bij nodig heeft en je er als ouder dus ook nog een aantal jaar tijd en energie in moet steken. Veel ouders denken dat ze hun kind wat helpen met school en leren wel los kunnen laten eenmaal op het vo maar het tegendeel is waar. Wat huiswerk betreft: dat is op het Havo niet minder/makkelijker dan op het VWO; zeker niet voor ADHDers. En in het algemeen is ongeveer anderhalf uur per dag aan het huiswerk moeten besteden, op welk niveau ook en in welke klas dan ook, vrij standaard. Goed leren plannen en efficiënt leren leren (en ieder kind leert anders) is dus essentieel. Het scheelt ook als je kind al een deel van het maakwerk op school kan doen, bijvoorbeeld in een tussenuur. Kortom, er komt dus veel op je af als je kind naar het vo gaat; niet alleen je kind moet wennen en er veel tijd en energie in steken, jij als ouder ook Maar het went en stapje voor stapje gaat het makkelijker en kan je je kind wat meer loslaten op de weg naar dat diploma...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2014 om 14:42

Plannen

Hier kun je tips en adviezen vinden mbt het leren plannen. Er zijn speciale schoolagenda's die hiermee kunnen helpen, zoals de 1 blik agenda en de Citruspers agenda (waar mijn zoon nu al drie jaar met succes gebruik van maakt).
http://www.balansdigitaal.nl/zorg/thuistips/tips-voor-plannen/
http://www.citruspers.net/
https://1blik.nl/schoolagenda
http://www.schoolplanner.nl/

Huiswerk basisschool

Dochter heeft in groep 6 drie keer per week huiswerk. Daar vind ik helemaal niks zieligs aan, sterker nog, ik zou graag zien dat ze huiswerk kreeg dat ze niet in de ochtend nog even in een paar minuten kan doen, maar waar ze ook als gemiddelde klasgenootjes een half uur over moest doen.
Voor muziek moet ze wel werken en dat is heel leerzaam (lees: frustratie, uitstellen enbdaarop stuk lopen, het níet in vijf minuten kunnen) voor haar.

Veel voor te zeggen hoor, kinderen tot twaalf of liever langer níet scheiden, maar om ze allemaal én succeservaringen én uitdagingen te geven (beide nodig), zal je ook differentiatie moeten bieden.

Het hele 'leren is zielig, laat staan als ze klein zijn' vind ik een raar signaal. Iets kunnen en mogen leren vind ik een privilege.
Loes

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

14-09-2014 om 16:11

Loes

Loes, je kon al lezen dat er heel veel basisscholen helemaal niet doen aan huiswerk. Dus dan is er ook geen verschil tussen vmbo en vwo leerlingen. Verder zie ik niet in dat je vmbo leerlingen succeservaringen laat kregen op de basisschool als er altijd leerlingen zijn die met minder tijd veel hogere cijfers halen. Als je dat wel wil moet je dus veel hogere eisen stellen aan het huiswerk van de toekomstige vwo'ers en of dat nu een goed idee is met dus ook lagere cijfers is een hele andere vraag.

Katniss

Katniss

14-09-2014 om 17:16

Ik vraag me dat af...

Volgens mij is de insteek helemaal niet om te wennen aan huiswerk, of in ieder geval heeft het dan op deze manier weinig zin.
Mijn jongste (groep 6) heeft twee keer per week huiswerk, 1 blad rekenen en 1 blad taal. Daar staan dan bijvoorbeeld 16 opgaven op waar ze van een woord een verkleinwoord moet maken en 5 zinnen waar een woord ingevuld moet worden. Rekenen idem dito, maximaal 20 opgaven die gewoon uit de stof komen waar ze nu mee bezig zijn. Als je er heel erg je best op doet, ben je 5 minuten bezig, daar hoef je echt geen potentiële vwo-er voor te zijn (lijkt me).

hoho

Je zal mij nooit 'leren is zielig' horen zeggen. Maar dat heeft ook niets te maken met huiswerk. Ik vind huiswerk op de basisschool overbodig en vind dat kinderen lekker vrije tijd moeten hebben, om helemaal zelf in te vullen. Later 'moet' er al genoeg.
En als ze in die vrije tijd alle hoofdsteden uit de wereld uit hun hoofd willen leren is dat natuurlijk helemaal prima!

Klopt jippox

En als een basisschool het goed doet is huiswerk ook niet nodig. Er zijn zat basisscholen zonder huiswerk. Die kinderen halen echt het niveau wel. Een kind leert echt niet meer door wat blaadjes rekenen en taal. Meestal is het binnen een half uur te doen. Doe het dan in een half uur op school. In plaats van het zoveelste project over andere leuk bedoelde overbodigheid.
Er zijn ook huiswerkvrije middelbare scholen trouwens. Die roosteren dagelijks 1 tot anderhalf uur in voor huiswerk/zelfstandug werkden. Hier in de buurt op vmbo en onderbouw havo/ vwo.

Threeboys

Threeboys

14-09-2014 om 19:36

Hier ook!

Soweeeh!
Hier ook van nul huiswerk naar bakken huiswerk. Wat een overgang!
Maar, eindelijk de lang verwachte uitdaging! Een leuke klas! Interessante vakken!
Tja en hier wordt ook gemopperd! Maar ik verwonder me er over hoe hij het aanpakt. Ik hoef niets te zeggen of aan te sporen. Hij regelt t prima zelf. Respect voor mijn oudste zoon.
Maar moeders zijn moeders als ze zich niet af en toe druk maken. Dat doe ik ook en gelukkig zijn er ervaringsdeskundige vriendinnen die me gerust stellen en zeggen dat het de eerste maanden heftig is.
We zullen zien!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2014 om 19:44

Huiswerk

Uit onderzoek is gebleken dat huiswerk op de basisschool niet alleen zinloos is ter voorbereiding op het vo, maar dat het zelfs een averechts effect kan hebben.
http://www.thuisinonderwijs.nl/huiswerk-is-slecht-voor-de-schoolresultaten/

Op de basisschool van mijn zoon werd nauwelijks tot nooit huiswerk gegeven. Dat enkele blaadje topo was de moeite niet. Ook in de Plusklas kreeg hij geen huiswerk mee. Van mij mogen alle basisscholen helemaal huiswerkvrij worden. Als ik hier soms lees hoeveel huiswerk sommige kinderen op de basisschool krijgen, vraag ik me af of dat niet eerder ter goede komt van de leerkracht, dat die leerkracht niet alles in de les heeft kunnen behandelen ofzo en uit gemakzucht dus maar stapels huiswerk meegeeft. Of ze denken echt dat al dat huiswerk een betere voorbereiding geeft op het vo; wat dus niet zo schijnt te zijn.

Dan blijf ik erbij

dat wij in het VO het op moeten bouwen. In het begin geef ik nauwelijks maakwerk mee, maar sowieso hoef ik echt niet de hele les te praten, ik heb het liefst de leerlingen in de les zoveel mogelijk bezig en dan hoeven ze vaak alleen het leerwerk nog thuis te doen. Dan hangt het dus wel ook van de leerling af hoe die werkt in de les. En ook van mij natuurlijk.. Bij mijn vak (Engels) kom ik zo prima uit met het boek. Zo'n boek is ook niet zaligmakend, we kunnen best wel veel dingen overslaan.

Natuurlijk moeten ze wel leren om met huiswerk om te gaan, later op de vervolgopleiding zullen ze vaak ook zelf moeten plannen. Maar zeker in de onderbouw vind ik (veel) huiswerk nog niet nodig.

Primavera

Primavera

14-09-2014 om 23:14

1 maand voorsprong

Hier in Italië heeft de basisschool twee vormen waarvoor je kunt kiezen. De één heeft 6 ochtenden of 5 ochtenden en 1 middag les en iedere dag vrij veel huiswerk. De ander heeft 5 hele dagen en heel weinig huiswerk, voornamelijk in het weekend. De ervaring van de brugklas is dat de leerlingen afkomstig van de eerste schoolsoort inderdaad sneller gewend zijn op het VO, maar dat er na slechts 1 maand geen verschil meer is te merken. Dus of je daar nou jaren huiswerk voor moet geven?

Huiswerk op de basisschool met 6 halve dagdelen dient dan ook alleen maar om meer vrij te zijn en het werk dan 's middags in je eigen tempo te kunnen doen, niet om alvast te wennen voor het VO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.