Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2014 om 13:11

VWO, hoeveelheid werk valt tegen


creabea

creabea

15-09-2014 om 09:09

huiswerk op bo

Soms is huiswerk op de basisschool ook een teken van onvermogen van de school denk ik? De vorige school van mijn kinderen gaf in groep 5 al best veel huiswerk op (engelse woordjes leren, topografie, geschiedenis, aardrijkskunde en veel kinderen kregen hun rekenwerk niet af in de klas en dat ging ook mee naar huis). Er waren altijd klachten van leerkrachten in de bovenbouw dat ze het lesprogramma er niet door kregen in een schooljaar. Had ook te maken met de urenverdeling (onderbouw had evenveel lesuren als bovenbouw) maar er werd m.i. ook heel veel tijd verlummeld met klassikaal youtube-filmpjes kijken en andere leukigheden.

Op de huidige school wordt in principe helemaal geen huiswerk gegeven! En vreemd genoeg heeft de oudste (groep 6) ook nog eens altijd zijn werk af, en hij heeft op school zelfs nog tijd om een boek te lezen

Threeboys

Threeboys

17-09-2014 om 12:57

Creabea

Zo'n schoolwisseling hebben wij ook gehad. Van veel huiswerk naar geen huiswerk. En kijk, mijn zoon doet het hartstikke goed op de middelbare school. Ben zo trots op hem, na al die hobbels op de basisschool, eindelijk op de goede plek.

Naar mijn mening is een beetje huiswerk op de basisschool helemaal niet erg. Maar het moet dan wel geen nieuwe leerstof zijn. Dat hoort in de klas. Huiswerk op de basisschool is mijns inziens bedoeld om aan het idee te wennen.

Evanlyn

Evanlyn

17-09-2014 om 13:20

Creabea

Op onze school raakten ze in paniek door de belabberde resultaten van veel kinderen. We kregen toen ellenlange vellen reken- en taalwerk mee naar huis. Zoon wierp er één blik op, zei: dat doe ik op school al" en ging achter zijn computer zitten.

Ik was het met hem eens. Ze zitten dar acht jaar lang de hele dag, dan kunnen ze ze toch wel een beetje taal en rekenen bijbrengen tussen alle leukigheden door?

creabea

creabea

17-09-2014 om 14:07

Evanlyn

Ja bizar hè. Bij ons was dat met spelling (en in mindere mate taal), elke week twee nieuwe woordenlijsten om te oefenen. En bijvoorbeeld drie keer dezelfde(!) topografietoets, die de eerste twee keer zodanig onvoldoende was gemaakt door de klas dat het over moest. Die topografie kende zoon hier al wel En wat de spelling betreft, ik vond het eigenlijk schandalig dat de school dat niet voor elkaar kreeg. De gemiddelde citoscore voor spelling lag rond de C, schat ik zo in. En slecht presteren voor spelling kan natuurlijk een teken zijn van dyslexie, maar daar twijfel ik toch aan als iedereen slecht scoort. Vreemd genoeg vond de juf de lage C van zoon geen reden tot actie, terwijl hij een van de slimste kinderen van de klas was. (wij dus maar thuis aan de slag met kruiswoordraadsels e.d.) Maar goed, het is een van de redenen waarom wij van die school zijn af gegaan.

Een beetje huiswerk om te oefenen voor de middelbare school in de hoogste klassen vind ik inderdaad ook geen probleem, maar het moet geen uitloop van schoolwerk zijn.

mijk

mijk

17-09-2014 om 14:14

Grote voordeel van huiswerk op basisschool vind ik

Dat ik nu ongeveer weet hoe zoon leert, dingen aanpakt . Waar hij het lekkerst werkt en hij vind het normaal dat ik begeleid. Het si niet iets nieuws.....

Ilva

Ilva

17-09-2014 om 14:17

creabea

Hier ook slimme kinderen die slecht op spelling scoorde. Jongste (zit nog wel op de basisschool) heeft dyslexie. Oudste werd dyslexie ontdekt in de twee van de middelbare en voor middelste (brugklas) kreeg ik van de week een mail dat hij niet goed door de dyslexiescreening was gekomen. Hij moet het dus nog een keer doen. Misschien heeft hij dus ook wel dyslexie, hoewel hij wel heel goed kan lezen. Ik heb de rapporten er nog eens bij gepakt en nu zag ik dat middelste zelfs lager scoorde in groep 6 en 7 op spelling dan oudste. Ik vrees het ergste.

Jaina

Jaina

17-09-2014 om 15:12

Mijk

Ja, dat vind ik ook. Ik denk niet dat het nodig is om veel huiswerk te geven als voorbereiding op de middelbare school. Die situatie is toch heel anders. Maar het is wel handig om als ouder ook wat inzicht te hebben in hoe je kinderen omgaan met schoolwerk en waar hun zwakke en sterke punten liggen.

Threeboys

Threeboys

17-09-2014 om 17:23

Mijk

Ik moet zeggen dat ik het ook prettig vind om een vinger aan de pols te houden bij mijn middelste zoon. Dankzij het huiswerk kan ik m nu n beetje in de gaten houden en wat bijsturen als t nodig is.

huiswerk

Hier een dochter in groep 8. We hebben nog geen (voorlopig) schooladvies maar we hopen op een VWO advies. We weten al welke school ze naar toe gaat.Het betreft een VMBO, HAVO, Atheneum en Gymnasium scholengemeenschap. Dochter wil het liefste naar het Gymnasium maar ik heb de voorkeur voor het Atheneum. Maar goed eerst het advies maar afwachten.

Ik heb zelf het Atheneum gedaan en mijn manier van huiswerk doen was gewoon de dag van te voren leren wat je de volgende dag kreeg. Ik leerde alleen voor de toetsen en maak-huiswerk deed ik echt nooit. Ik heb het denk ik 1 keer in de brugklas gedaan en daarna nooit meer. De wiskundeleraar ging de tafeltjes langs om het huiswerk te controleren maar ik had het dus niet gemaakt. Ik kreeg vervolgens straf en de volgende les moest ik zelfs weg. Belachelijk vond ik het. Ik heb destijds echter nooit lager dan een 9 gehaald voor wiskunde. Hij controleerde mijn huiswerk in de loop van de brugklas niet meer en ik kreeg ook nooit een beurt. En zo kregen we een soort stille afspraak. Uiteindelijk met een mooie 9 voor zowel wiskunde A als B geslaagd in 6 VWO.
Zo zie je dus dat huiswerk zeker niet altijd helpt of nodig is. Mijn dochter is ook makkelijk met huiswerk. De IB'er heeft weleens gezegd dat ze wel moet leren leren maar ik weet niet of dit wel echt nodig is (??)

Barvaux

Barvaux

17-09-2014 om 18:57

Amy

Blijkbaar ben jij goed in wiskunde maar had je voor de andere vakken geen maakwerk of haalde je daar ook allemaal negens bij?

Houd er maar rekening mee dat er wel het één en ander veranderd is, ze zijn veel strenger tegenwoordig op huiswerk maken.

maakwerk

Er is nu veel meer maakwerk dan vroeger toen ik op het VO zat. En ook veel meer van die tijdrovende opdrachten die al dan niet in groepjes moeten worden gedaan: postertje hier, presentatietje daar enz. enz. Ik denk dat het gewoon niet doen van maakwerk nu echt geen optie meer is.

Linda K

Linda K

17-09-2014 om 19:26

Klinkt bekend

Het verhaal van Amy2 klinkt wel enigszins bekend van oudste. Hij is altijd erg serieus geweest met projecten (die waren er veel op zijn school), maar maakwerk/opdrachten uit de methode heeft hij heel snel links laten liggen. (En onverantwoord als ik ben heb ik hem daarin gelijk gegeven.) Zoon is in 2006 op het VO begonnen. Jongste zit er nog steeds, maar ook bij hem op school is een gedoogbeleid voor leerlingen die desondanks hoge cijfers halen.

In overleg

Ik denk dat er met veel docenten echt wel te overleggen valt. Soms heb ik een leerling in de klas waarvan al bekend is dat die heel goed is in mijn vak. Dan wordt zo'n leerling betrokken bij de lesstof die hij/zij graag wil doen. Dat kan zijn verdieping of verbreding, maar het kan ook zijn dat een ander vak minder goed gaat en dat daar dan extra tijd aan wordt besteed. Zolang de resultaten op toetsen goed zijn, vind ik dat prima.

bibi63

bibi63

17-09-2014 om 21:15

ja maar

Er zijn HEEL veel kinderen die juist leren door maakwerk. Leerwerk is vaak voor veel kinderen heel lastig, maar eigenlijk niet goed tot je door laten dringen enz.

bibi63

bibi63

17-09-2014 om 21:16

Beetje kromme zin...

Ik bedoelde:
Leerwerk is vaak voor veel kinderen heel lastig, IETS LEZEN maar eigenlijk niet goed tot je door laten dringen enz.

huiswerk

Het probleem van het onderwijs zoals het nu bestaat is dat er niet voldoende differentiatie is. Natuurlijk is er na de basisschool keuze uit het VMBO, HAVO of VWO maar daar stopt het. Op het VWO is er vrijwel geen differentiatie. Als een leerling goed oplet tijdens de les en alles dan al onthoudt en snapt, dan is het maken van eindeloze sommen overbodig en zelfs vervelend. Op het VWO was het inderdaad elke dag weer huiswerk maken. Ik ben er heel snel mee gestopt in de brugklas en ik had gelukkig ouders die het met me eens waren. Nu hadden we bij Duits een meneer die er op stond dat er altijd huiswerk werd gemaakt ) Ik zat naast een meisje die altijd haar huiswerk maakte en ik schreef het gewoon over. En ik stond toe dat ze altijd mocht afkijken bij toetsen. Zo hebben we elkaar door het VWO heen geholpen en we zijn nog steeds goede vrienden.

Nu heb ik een dochter in groep 8 en heb ik deze week een informatieavond gehad waarbij de leerkracht vertelde dat het belangrijk was om te oefenen met: rekentuin, taaltuin, bloon, ambrasoft. Nou, Ambrasoft vind ze toevallig leuk om te doen maar van de andere software pakketten heb ik nooit een account gekregen van de school. Verder krijgen ze 1 keer per week 1 A4 met sommen. Sommen als 25 : 2/3 = .. Als een kind in de klas al doorheeft dat je gewoon de breuk moet omdraaien en vermenigvuldigen, wat is dan de toegevoegde waarde van nog een keer 20 van die sommen te maken? Ik snap heus wel dat er kinderen zijn die herhaling nodig hebben maar toch niet elk kind?
Huiswerk..ik denk dat ik eerst volgend jaar gewoon de cijfers afwacht en dan bekijk wat te doen.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 10:32

Amy

JIJ wacht de cijfers af en bedenkt dan wat je gaat doen? Laat je kind het zelf bepalen en regelen! Misschien is jouw kind niet zoals jij en als het wel zoals jij is dan regelt het zelf maar met de docent dat het geen huiswerk hoeft te maken.

Barvaux

Ik bedoel te zeggen dat als mijn dochter volgend jaar toch onvoldoendes haalt, ik me er zeker wel mee ga bemoeien. Als ze wel mooie cijfers haalt dan vind ik het persoonlijk niet nodig dat ze "maak-huiswerk" maakt.
Momenteel is het zo, in groep 8, dat de kinderen worden geacht het maak-huiswerk elke maandag in te leveren. Doen ze dat niet dan heb je kans dat een leerkracht gaat zeggen dat een kind geen goede werkhouding heeft. Nu heeft mijn dochter altijd een I+ op de Cito's. Toch heeft ze geen hele goede werkhouding. Ik ben soms best bang dat ze dit zwaar laten mee tellen voor het advies.

Druif

Druif

18-09-2014 om 12:02

Amy

Hoe scholen daar mee omgaan, is ook verschillend.

Bij mijn kinderen op school, komen ze er wel mee weg, als ze niet alles piekfijn gemaakt hebben. Maar ik ken een meisje op een school in de buurt, daar werd tot en met gymnasium 6, je schrift gecontroleerd door de leraar en kreeg je een onvoldoende als je niet netjes genoeg gewerkt had en je huiswerk niet af had.

hier ook hoor

Daar kom je echt niet mee weg als je je maakwerk niet maakt. Alles moet af, hoe dan ook!O(f je nu goed bent ,voldoendes haalt etc..een aantekening als t niet af is.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 20:07

Amy

'Als ze wel mooie cijfers haalt dan vind ik het persoonlijk niet nodig dat ze "maak-huiswerk" maakt.'

Je dochter is jou niet, als zij goede cijfers haalt kan het best zo zijn dat dat gewoon komt ómdat ze haar maakwerk maakt. Tijden zijn veranderd volgens mij, resultaten uit jouw verleden bieden geen garantie voor haar toekomst.

Vergeet verder niet dat waar het de eerste maanden heel goed gaat er na de kerst best een sleur in kan komen en als ze dan net vanaf de herfstvakantie van jou haar huiswerk niet meer gaat maken wordt dat 1 plus 1 = cijfers onderuit.

Ik vind het vreemd dat je dit al zo helemaal klaar hebt liggen, weet je dochter dat ook?

waarom niet?

Het meeste maakwerk dat ik hier voorbij zie komen is best nuttig en nou ook weer niet zo tijdrovend. Mijn kinderen hebben dat vaak tijdens de les al grotendeels af. En als je je maakwerk een beetje goed doet, hoef je nauwelijks nog te leren voor toetsen. Wat is daar eigenlijk tegen dan?

Katniss

Katniss

18-09-2014 om 20:23

Niet nodig vinden

Voor mijn oudste vind ik het wel nodig dat ze huiswerk maakt. Gelukkig staat ze daar zelf ook achter Voor de jongste is het complete onzin. Maar ja, dat kan ik wel vinden, op school heeft juf het voor het zeggen. Ik vind het dus heel apart dat een ouder zegt dat een kind zijn huiswerk niet hoeft te maken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2014 om 20:36

Amy

Geweldig voorbeeld voor je kind: je hoeft je huiswerk niet te maken; schrijf maar lekker over, laat een ander bij je toets afkijken, je hoeft niet te leren leren. Zo rol je het VWO wel door, vervolgens de universiteit en later uiteindelijk in je baan. Met zo'n werkhouding (not) kom je echt niet ver; tenzij je mazzel hebt.
Goed en efficiënt leren leren op jouw eigen manier is essentieel. Daarbij hoort schrijven en taken maken; oefenen, automatiseren en reproduceren. Oog-handcoördinatie. Het brein op verschillende manieren benutten; informatie opnemen, verwerken en toepassen. Voor iedereen belangrijk en grappig genoeg juist voor de zeer slimme, al dan niet hoogbegaafde mens. Leren door te doen.

Elisa

Ik snap wat je bedoelt maar wat is het nut van huiswerk maken als een kind het al zeer goed snapt en kan? Mijn dochter krijgt Rekentijgers en Kien mee. Geloof me, ze is er binnen 10 minuten klaar mee. Ze leert er niet door leren. Het is niet op niveau helaas. Natuurlijk zijn er Leo scholen maar die zijn wat ons betreft te ver weg.
Hiernaast heb ik niet gezegd dat ze haar huiswerk niet maakt. Dat doet ze wel degelijk maar daar is ze binnen no time klaar mee. Ze doen hun best meer kunnen ze niet doen op deze school. Ze spendeert meer tijd op de gang met levelwerk dan dat ze in de klas zit.
Ik zelf ben goed terecht gekomen hoor Gewoon Universiteit afgerond en een goede baan. Het zoontje van mijn zus (11 jaar, 2de Gym) loopt ook ver voor. De optie wordt nu bekeken of hij het VWO in 5 jaar kan doen.

Trouwens had jij ook niet een zoon die ver voorloopt cognitief?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2014 om 22:02

Hoogbegaafd

Mijn zoon is inderdaad hoogbegaafd. Basisschool zonder iets te hoeven doen prima doorlopen; twee keer versneld. Op het vo (hij zit nu in 3 Atheneum) kwam hij er achter dat hij wel degelijk moet werken en leren leren. Mbv iemand van een bureau voor hoogbegaafde kinderen in het onderwijs leert hij nu te leren, hoe je huiswerk plant en maakt en meer van die belangrijke dingen.
Hij komt er nu achter dat leren (of studeren) veel meer is dan alleen iets doorlezen en dat juist veel oefenen en de stof maken en herhalen (met name bij wiskunde en woordjes leren voor vreemde talen) essentieel is. Zeker bij het laten beklijven van leerstof. Hij moet juist meer aan de slag met maakwerk. Met name vanwege de redenen die ik hiervoor al genoemd heb. Nu heeft mijn zoon dus ook ADHD en ieder kind leert anders; ook hb kinderen, maar zeggen dat huiswerk maken zinloos is, gaat veel te ver. Het is niet zinloos; zeker niet op het vo.

Hoogbegaafd

Ik weet niet of mijn dochter hoogbegaafd is. Ze is nooit getest maar in november krijgt ze een NIO op school dus ik ben zeer benieuwd wat daar uitkomt.Ik weet wel dat haar DLE scores in groep 6 al > M8 waren.

Wat betreft het huiswerk maken is mijn mening dat huiswerk op het niveau van het kind moet worden aangeboden. Helaas gebeurt dit niet altijd. Mijn dochter kent de wereldkaart al jaren uit haar hoofd. Vorig jaar kregen ze een blanco kaart mee en moesten ze alle landen op de kaart thuis schrijven. Pff, na een paar keer vond ze het echt vervelend. Een kind moet ook namelijk met plezier haar huiswerk maken. Als ze het vervelend vinden, omdat het beneden hun niveau is, dan kan een kind gedemotiveerd raken. Mijn dochter heeft voor alles een I+, het is een "potentiele 0 fouten eindcito kind". Toch heeft ze (vind ik) niet echt een hele goede werkhouding. Ze kan best lui zijn en met een halve blik haar schoolwerk maken.

Ella2007

Ella2007

19-09-2014 om 10:14

tweede beduidend zwaarder dan brugklas.....

Ik vond juist dat eerste jaar brugklas (gym) nog wel meevallen.....ongeveer een half uurtje huiswerk per dag, mooie rapporten. En dat met anderhalfuur reistijd erbij. Ze hadden vanuit school gezegd, reken op 10 uur huiswerk per week. Dat heeft hij het eerste jaar zeker niet gehaald, nog niet de helft.
De tweede daarentegen....dat begon met hetzelfde patroon, en toen begonnen de onvoldoendes binnen te stromen. Dus hij heeft echt een tandje moeten opschroeven. En nu nog steeds. In combinatie met reistijd en twee avonden sporten, moet hij dus inderdaad ieder weekend aan de bak. Dat is in augustus en september lastig omdat er dan ook veel sport is (hij zeilt, en dat zijn geen uurtjes maar hele dagen..)
Dus ik ben blij dat nu het zeilseizoen is afgelopen en de weekenden ook weer beschikbaar zijn voor huiswerk.
Gisteren is hij bv dik een uur bezig geweest met alleen Grieks. Twaalf bladijde woordjes, waarvan drie redelijk nieuw. Woordjes is overduidelijk niet zijn sterkste kant.
Het blijft schipperen met tijd, en ik ben echt blij met de vakanties tussendoor om te ontspannen. En ook dan doet hij altijd wel wat.
Zus gaat volgend jaar naar het vo, en ik moet zeggen, die steekt er nu al behoorlijk wat van op, hoe je moet plannen en waar je rekening mee moet houden. Voor de eerste is dat toch meer wennen, ze hebben geen voorbeeld. Ik denk dat de overgang voor haar minder groot is omdat ze het al kent van haar broer.

Huiswerk

Regelmatig zie ik dit soort topics langskomen hier op het forum.
Ik denk dat er heel veel kinderen zijn die het VWO te moeilijk zullen vinden. Een percentage zal het pittig vinden maar goed te doen en dan heb je nog een categorie kinderen waarbij het VWO gewoon echt veel te makkelijk is. Het is wellicht moeilijk voor te stellen voor mensen maar toch is het zo. En ook DAT kan echt zeer vervelend zijn. Ik ben heel blij dat mijn ouders achter mij stonden want hun motto was: "als je cijfers goed zijn dan zeggen we niks over huiswerk maken". Het laagste cijfer op mijn diploma was een 8. Ik ben zo blij dat ze er niet op hebben gestaan dat ik die vreselijke lange rijen wiskunde sommen moest maken. In plaats daarvan heb ik veel gesport.

Ik denk dat de leraren op het VO goed doorhebben welke kinderen herhaling nodig hebben en welke niet. Ik kan me niet voorstellen dat een leraar een kind dwingt om natuurkunde/wiskunde huiswerk te maken terwijl dat kind uitblinkt. Huiswerk is een instrument om ondersteuning te bieden aan leerlingen die baat hebben bij meer oefening. Dus wat voor nut heeft huiswerk voor leerlingen die de materie al snappen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2014 om 12:28

Minder

Hier wordt het huiswerk duidelijk al minder. Dochter zit in een vwo-klas met 6 kinderen. Op de infoavond van afgelopen woensdag zei de wiskundedocent dat voor deze klas veel huiswerk niet zo nodig was, hij doet het liever in de les. En veel herhaling is op dit niveau niet nodig zei hij.
Voor geschiedenis moeten ze alleen hoofdstukken lezen en het bijbehorende werk maken ze in de les.
Maar Engels en Frans is nog steeds wel aanpezen, woordjes leren moet je toch vooral thuis doen. En ze is er inmiddels ook achter dat iedere dag even 10 minuten wat doen meer oplevert dat een uur op de avond van tevoren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.