Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies groep 7, kun je er tegen in gaan?


Ik hoor wel vaker dat er in groep7 een advies wordt gegeven op havo - vwo  niveau. Dit doen ze dan om om te voorkomen dat kinderen  denken niets meer hoeven te doen, omdat ze toch wel naar het vwo gaan. Dit is wat docenten bij ons vertelden toen dochter haar voorlopig advies  kreeg. Maar wat ik hier hoor is dat docent dan er vaak wel bij vertel dat als goed blijven werken het gewoon een vwo advies wordt. Maar dit was voor Corona

Atlas, ik ben er al enige tijd uit, dus ik begrijp al die getallen niet zo goed. Wat bedoel je met E5, M6, E6 en M7?

Tsjor

Sammy70

Sammy70

22-04-2021 om 09:32

E5 is einde groep 5 (junitoets) M6 is midden groep 6 (januaritoets)

Gaat dat dan elke keer ook over of je naar VMBO, HAVO of VWO kunt gaan? Vanaf groep 5 al?

Ik verbaas me. En ik snap dan de overmatige concentratie van ouders op de adviezen beter.

Tsjor

Atlas, je houdt nu dus vast aan het beste moment van je kind, groep 5.

Tsjor

tsjor schreef op 22-04-2021 om 10:37:

Gaat dat dan elke keer ook over of je naar VMBO, HAVO of VWO kunt gaan? Vanaf groep 5 al?

De resultaten van groep 6 tellen ook mee voor het advies. 

Tenminste, die kreeg de middelbare school ook bij mijn oudste. Bij mijn jongste stonden zelfs alle cito's vanaf groep 4 of zo op het formulier. 

Het lijkt me logisch dat ze zich niet alleen baseren op de toetsen na een paar maanden groep 8. Iemand die na jaren van I'en een II scoort is heel anders dan iemand die na jaren van III'en een II scoort.

'Het lijkt me logisch dat ze zich niet alleen baseren op de toetsen na een paar maanden groep 8.'

Dat is op zich natuurlijk niet zo'n heel erg nieuw inzicht. Alleen waren de toetsresultaten toen nog gewoon cijfers. Die ene cito-toets die wij indertijd maakten in de laatste klas maakte ik slecht. Maar de leerkrachten vonden dat ik HAVO kon doen. Op basis waarvan dacht je dat ze dat dachten? Ik maakte een toelatingstoets voor het middelbaar onderwijs, kwam in een 2 1/2 jarige brugklas terecht en rondde voor mijn 18de VWO af.

Wat voor mij wel nieuw is, dat is dat je dus al vanaf groep 5 of ondertussen wellicht zelfs nog eerder, toetsresultaten vertaalt naar verwacht niveau van het middelbaar onderwijs.

Dan wordt het logisch dat een ouder verontwaardigd raakt als haar kind in groep 5 (NB!) al op VWO-niveau scoort en dan mogelijk in groep 7 een HAVO-VWO-advies krijgt (waarbij de mogelijk wat afwijkende tussenliggende resultaten in elk geval niet als uitgangspunt worden genomen).

Groep 5! Hoe oud zijn die kinderen? 8 jaar of zo?

Wat een ongezonde situatie!

Tsjor

Tegenwoordig krijgen kinderen in groep 1 al cito's. Belachelijk. Het zegt me ook helemaal niks. In groep 1 en 2 vind ik het vooral belangrijk dat mijn kind het naar haar zin heeft en zich ontwikkelt en nieuwe vaardigheden leert en oefent. Daar hoeft geen beoordeling aan vast te hangen. Kijken naar resultaten over meerdere jaren en de ontwikkeling daarin vind ik goed, maar in groep 5 al toetsresultaten gaan vertalen in adviezen voor de middelbare gaat wel ver. Ik vind die ontwikkeling niet gezond. Sowieso is het leven geen wedstrijd. We hoeven niet allemaal de slimste of de beste te zijn. Kinderen zouden hun zelfvertrouwen en eigenwaarde niet moeten ontwikkelen obv hun schoolresultaten/cognitieve vermogens.

Wat is er ongezond aan weten waar je kind zit qua score? Mijn kinderen hadden altijd zonder uitzondering I of I+. Dan hoef je echt geen tabelletje gezien te hebben met een corresponderend uitstroomadvies om te weten wat dat betekent.

Het lijkt me ook eerder slim dan ongezond om je er een beetje in te verdiepen (wat iets anders is dan je kind druk opleggen). Dan krijg je ook minder vragen als "mijn kind heeft altijd IV en V, kan ik een havo-advies verwachten?"

Het is ook niet zo dat er in groep 5 al gesproken wordt over uitstroomniveau. Andersom kijkt men in groep 7 (en 8) terug naar de voorgaande jaren om een beter beeld te krijgen. 

In het leerlingvolgsysteem kun je verschillende uitdraaien maken.  De bekende grafieken, maar ook grafieken met daaraan gekoppeld de verwachte uitstroom. Volgens mij kan dat met gegevens vanaf groep 6 en niet groep 5, maar dat kan liggen aan het systeem waar je mee werkt. 

In ieder geval kun je natuurlijk niet zeggen dat een kind dat op M6 een II scoort, naar de Havo zal gaan. Daar zijn heel wat meer gegevens voor nodig. Maar het is wel zo dat de I t/m V-scores globaal overeenkomen met wat een kind op het VO zal aankunnen. Waarbij I staat voor VWO, II voor Havo, III voor vmbo-t, IV voor vmbo-kader en V voor vmbo-basis. Globaal dan hè. Maar weinig kinderen scoren strak deze scores gedurende drie jaar en al helemaal niet op alle vakgebieden. 

Dus daar zit dat in: 'Waarbij I staat voor VWO, II voor Havo, III voor vmbo-t, IV voor vmbo-kader en V voor vmbo-basis. Globaal dan hè'

Grappig, zo kun je kinderen van 9, of 8 of nog jonger al opzadelen met een verwachtingspatroon: dat wordt een professor! En hun ouders ook (minstens VWO+). Vooral het moment uitkiezen waarop de cijfers het beste waren, en je hebt de rest van je leven druk voor het kind, boze ouders, ruzie met school, huiswerkinstituten etc.

'Wat is er ongezond aan weten waar je kind zit qua score?' Dat is dus het ongezonde.

Het is gemakkelijk om het met dit systeem eens te zijn als je kind altijd hoog scoort. Maar zoals je hier regelmatig kunt lezen roept het ook onvrede, zelfs boosheid op, en de vraag 'kan ik hier wat aan doen'? Dan wordt bedoeld: aan het advies dat de school geeft, niet aan de scores van het kind.

Wij kregen ook rapporten mee, 3 of 4 keer per jaar, met cijfers, dus dan kon je als ouder ook zien hoe het met je kind ging. Maar niet met uitgesproken verwachtingen over het niveau van het vervolgonderwijs.

De voorselectie doet zo wel al op heel jonge leeftijd zijn intrede.

Tsjor

Atlas gaf aan: Dochter heeft sinds E5 overal vwo/I(+). Alleen bij rekenen M6 vmbo-t, E6 havo, M7 net vwo. Nu halverwege groep 7, na twee lockdowns en een week thuis vanwege klasgenootje met corona, een havo/vwo advies gekregen.. (...)
Volgens meester krijgen ze pas een nieuw vooradvies in groep 8. Maar als ze eind groep 7 weer overal vwo heeft gescoord ga ik er wel wat van zeggen'

In mijn begrip: een kind scoort niet 'VWO' of 'HAVO/VWO' voor één bepaald vak. En hier gaat het dus al over de vijfde klas (E5). Dat zijn kinderen van 8 jaar!

Tsjor


De basisschool is vrij simpel. Cijfers voor het een of ander betekenen niet zoveel, vind ik, zeker als de meeste kinderen een voldoende moeten halen. Zou je dus alleen cijfers hebben, dan heb je dus alsnog ouders die in groep 8 problemen hebben met het advies, want kind heeft toch altijd mooie cijfers gehaald? 

Diploma's moeten nou eenmaal zo hoog mogelijk zijn tegenwoordig; dat kun je ouders niet aanrekenen.

Je kunt ze wel al voorbereiden.

Mijn dochter zat net in groep 1 en moest cito's doen. Op het oudergesprek zei de juf helemaal enthousiast dat ze bijna allemaal A's had gescoord en dat dat zo knap was. Uhm ja leuk, maar hoe gaat het verder met mijn kind op school? Ligt ze lekker in de groep? Doet ze goed mee? Luistert ze goed? Heeft ze het naar haar zin? Is ze zich op allerlei gebieden aan het ontwikkelen? Dat vind ik belangrijker dan dat ze voor een of ander testje een A scoort. Zeker op de kleuterschool. Schept ook verwachtingen bij de ouders voor het vervolg van de schoolcarrière. 
Als je kind één keer wat minder scoort zou ik niet meteen in de stress schieten of het dan nog wel naar een bepaald niveau kan. Het gaat om het totaalbeeld over een langere periode.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.