Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies groep 7, kun je er tegen in gaan?


MamaE schreef op 23-04-2021 om 09:47:

Mijn dochter zat net in groep 1 en moest cito's doen. Op het oudergesprek zei de juf helemaal enthousiast dat ze bijna allemaal A's had gescoord en dat dat zo knap was. Uhm ja leuk, maar hoe gaat het verder met mijn kind op school? Ligt ze lekker in de groep? Doet ze goed mee? Luistert ze goed? Heeft ze het naar haar zin? Is ze zich op allerlei gebieden aan het ontwikkelen? Dat vind ik belangrijker dan dat ze voor een of ander testje een A scoort. Zeker op de kleuterschool. 

Het is toch niet het één of het ander? Je kunt je prima over allebei laten informeren. 

Er is ook wel enige samenhang tussen. Soms moeten er ook al bij de kleuters meer schoolsere en moeilijkere dingen aangeboden worden voordat een kind het naar zijn zin heeft. Ook niet alle kleuterleerkrachten snappen dit, want dat hoeft nog allemaal niet bij de kleuters, enz. Ik ben er een beetje allergisch voor geworden, voor dat 'nog niet bij kleuters'-gedoe. Mijn tweede had de kleutergroepen het liefst overgeslagen. Die hadden ze best flink meer mogen toetsen zodat hij ander werk kreeg.

'zeker als de meeste kinderen een voldoende moeten halen.' Daar zit zeker een probleem in, dat heb ik ook zien groeien. Allemaal voldoendes, maar dan wel op verschillende niveaus, die je dan achterin met een kaart erbij moest zien te verklaren. Waardoor het kind absoluut geen zicht had op het eigen vermogen. Ik vond dat een vorm van kindermishandeling: een kind in de waan laten, geen eerlijk inzicht geven in eigen vermogens en capaciteiten, en daardoor ook geen eerlijk inzicht in de toekomstige mogelijkheden.

Wij kregen nog gewoon onvoldoendes als het onvoldoende was (ik voor zingen).Volgens mij varieerde het vooral tussen 6 en 8 indertijd. Ik kan het nog nakijken, na haar overlijden bleek dat mijn moeder alle rapporten overgeschreven had in een schriftje.

Het feit dat leerkrachten zoiets nu niet meer doen, maar alles overhevelen van de cito-toetsen, wat is dat? Zelf geen verantwoordelijkheid durven nemen? Wantrouwen tegen de leerkrachten en de school, dat zij niet objectief genoeg zijn? Dat laatste kan met 1 cito aan het einde van het schoolloopbaan worden rechtgezet.

Ik vind het een vreemde misgroei.

Tsjor

Valeria, dus je wil graag horen dat je 4-jarige een VWO-niveau heeft gescoord?

Tsjor

tsjor schreef op 23-04-2021 om 12:55:

Valeria, dus je wil graag horen dat je 4-jarige een VWO-niveau heeft gescoord?

Tsjor

Nee, ik wist al veel eerder dat hij dat niveau had. Ik zou hebben gewild dat de kleuterleerkrachten meer met/op zijn niveau hadden gedaan. Als er per se een score voor nodig was geweest voordat ze dat inzagen, prima. Nu was het zo dat ze maar tot een bepaald punt maten en als ik aangaf dat hij verder was, dan deden ze daar niks mee, want kleuter. Als een toets daar bij had kunnen helpen....  En dat is niet hetzelfde als uitstroomniveaus op iedere kleuter plakken hoor.

tsjor schreef op 23-04-2021 om 12:54:


Het feit dat leerkrachten zoiets nu niet meer doen, maar alles overhevelen van de cito-toetsen, wat is dat? Zelf geen verantwoordelijkheid durven nemen? Wantrouwen tegen de leerkrachten en de school, dat zij niet objectief genoeg zijn? Dat laatste kan met 1 cito aan het einde van het schoolloopbaan worden rechtgezet.

Wat ook de meest bepalende factor zou zijn, in beide gevallen krijg je gezeur.


Zeker als een advies in groep 8 uit de lucht komt vallen. Als je al een tijd weet waar naar gekeken wordt, lijkt me dat alleen maar handig.

Gekkie, dat advies kwam zonder al die cito-toetsen met aanhangend advies ook niet uit de lucht vallen. Ben je mal.

Er zat wel iets meer onderbouwing onder dan de intuïtie van de moeder. Gewoon de rapportcijfers.

Tsjor

Ik vind het op dit moment belangrijker hoe mijn dochter zich ontwikkelt, zich gedraagt, zich voelt op school en in de klas. Ik vind niet dat school alleen maar leuk moet zijn of zo, ze zal ook heus soms iets moeten doen waar ze geen zin in heeft of niet zo goed in is. Ik verwacht van mijn kind dat ze haar best doet en van de leerkracht even zeer. Maar ik ga niet obv een A-score in groep 1 verwachten dat ze naar het vwo kan. Dat advies komt later wel. Ik geloof ook niet dat je zo vroeg al iets kan zeggen daar over. 

'Maar ik ga niet obv een A-score in groep 1 verwachten dat ze naar het vwo kan.' Helaas blijken die scores wel zo te werken voor sommige/veel ouders. Zie de verhalen in dit draadje. Ik vind dat schadelijk voor het kind en voor de relatie tussen ouders en school.

Tsjor

Ik dacht dat de A-score tegenwoordig I heet? 

tsjor schreef op 24-04-2021 om 08:37:

'Maar ik ga niet obv een A-score in groep 1 verwachten dat ze naar het vwo kan.' Helaas blijken die scores wel zo te werken voor sommige/veel ouders. Zie de verhalen in dit draadje. Ik vind dat schadelijk voor het kind en voor de relatie tussen ouders en school.

Tsjor

ook voor sommige kinderen werken jarenlange I scores zo. Hier werd het twee keer gymnasium. Je generaliseert wel erg met je schadelijk. Dat zal vast wel eens zo zijn, vooral als de verwachting onterecht is. Maar als die wel terecht is moet je er gewoon op inspelen.

Wanneer weet je of die wel of niet terecht is? En wat is 'terecht'? Een 10 als je een toets foutloos gemaakt hebt is 'terecht'.  Maar de conclusie dat je dan op een VWO-niveau zit is daarmee niet terecht.

En wat heb je eraan in groep 5? Als ik de verhalen zo lees levert het vooral op dat ouders de hoogste score ooit een keer gemaakt als norm nemen en vervolgens verwachten dat school ervoor zorgt dat het kind ook op dat hoge niveau stof krijgt aangeboden en op dat hoge niveau verder zal gaan. Zie nogmaals het verhaal van Atlas. De score in groep 5 (kind is 8 jaar) is voor haar bepalend. Niet de VMBO-score in groep 6 (kind is 9 jaar) of de havo-score. Of de A-score van het kind van Valeria (kind is 4 jaar).

Ja, ik denk dat het invloed heeft op het kind als ouders met zulke ogen naar het kind kijken. Het kind wordt gezien als jij-bent-een-vwo-kind. En niet als een kind dat zich aan het ontwikkelen is en nog moet leren. Het heeft ook invloed op de relatie school-ouders. Dat zie je aan de onvrede bij Atlas, Valeria en Flower 123.

Schadelijk, ik kan niet anders zeggen.

Tsjor

tsjor schreef op 24-04-2021 om 08:37:

'Maar ik ga niet obv een A-score in groep 1 verwachten dat ze naar het vwo kan.' Helaas blijken die scores wel zo te werken voor sommige/veel ouders. Zie de verhalen in dit draadje. Ik vind dat schadelijk voor het kind en voor de relatie tussen ouders en school.

Tsjor

Wij waren juist heel erg blij dat er cito's werden afgenomen bij de kleuters. Mijn dochter had een spraakstoornis en was nauwelijks te verstaan. daarom was het moeilijk in te schatten wat haar niveau was. Ook was het sociaal emotioneel lastig met andere kinderen. De cito's scoorde ze heel goed, waardoor voor school duidelijk was dat ze het niveau aankon en kon ze doorstromen naar groep 2 en daarna naar groep 3. Nu zit ze in groep 8 en heeft ze een HAVO/VWO advies.

Ik kan me voorstellen dat, als er zo'n invloedrijk probleem is als een spraakstoornis, en de leerkrachten willen je kind daarom in groep 1 houden, terwijl je weet dat het spraakprobleem daarmee niet opgelost is, dan je dan gaat kijken naar een andere wijze van bepalen of een kind naar groep 2 mag. Alhoewel ik het nog te gek voor woorden vind om daar 'objectieve' criteria voor te moeten aandragen.

Is er een omgekeerde effect: als je kind niet voldoende scoort in groep 1 moet het blijven hangen in groep 1?

Laat ik het zo vragen: is het inmiddels zo ver, dat ouders (in het algemeen) leerkrachten simpelweg niet meer vertrouwen in de beoordeling van hun kind en dat ze dus grijpen naar 'objectieve' toetsen? Waarna ze hun kind kunnen presenteren als een HAVO/VWO-kind en later afwijkende resultaten kunnen verwijten aan het onderwijs (of de corona-crisis)?

Tsjor

tsjor schreef op 24-04-2021 om 15:01:

En wat heb je eraan in groep 5? Als ik de verhalen zo lees levert het vooral op dat ouders de hoogste score ooit een keer gemaakt als norm nemen en vervolgens verwachten dat school ervoor zorgt dat het kind ook op dat hoge niveau stof krijgt aangeboden en op dat hoge niveau verder zal gaan. Zie nogmaals het verhaal van Atlas. De score in groep 5 (kind is 8 jaar) is voor haar bepalend. Niet de VMBO-score in groep 6 (kind is 9 jaar) of de havo-score. Of de A-score van het kind van Valeria (kind is 4 jaar).

Ja, ik denk dat het invloed heeft op het kind als ouders met zulke ogen naar het kind kijken. Het kind wordt gezien als jij-bent-een-vwo-kind. En niet als een kind dat zich aan het ontwikkelen is en nog moet leren. Het heeft ook invloed op de relatie school-ouders. Dat zie je aan de onvrede bij Atlas, Valeria en Flower 123.

Schadelijk, ik kan niet anders zeggen.

Tsjor

je blijft maar hangen op die scores en dat mensen ze te vroeg koppelen aan een bepaald middelbareschoolniveau.

Maar je haalt dingen door elkaar en gooit ze op dezelfde hoop: ik wist al dat kind heel erg slim was voordat hij naar school ging. Ik bedacht dat niet pas na een cito.

Maar aangezien op school wel veel aan de hand van cito's gedaan wordt, is het wel handig als je kind zo'n cito ook goed maakt. Niet alle leerkrachten zijn even slim en herkennen meteen een erg slimme leerling. Vooral als die niet praat.

En ja, ik vond het jammer dat er op de kleuterschool geen ruimte was voor echt rekenen en taal voor een kind dat daar al mee bezig was. Het kind bloeide per jaar meer op na de kleuterklassen omdat er dingen te leren waren en hij steeds meer op zijn eigen niveau mocht werken. Had er in groep 1 al wat toetsen van groep 3 en 4 op losgelaten, en daarop gebaseerd taakjes gegeven. Maar nee, spelen was heilig, en net zo doen als de gemiddelde kleuter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.