Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Felixia

Felixia

02-11-2014 om 20:30

VO-school van keuze zou veranderen in zwarte school

Beste allemaal,

Mijn zoon zit in groep acht en zal binnenkort een keuze moeten maken voor een VO-school. Nu zijn we vorig jaar al naar een aantal open dagen geweest van scholen in de buurt, en een daarvan beviel mijn zoon veruit het beste. Mij leek het ook een leuke school. Natuurlijk gaan we dit jaar nog een keertje kijken, maar zoon lijkt zijn keuze toch al min of meer gemaakt te hebben.
Ik vertelde dit enthousiast aan een kennis van mij maar zij deelde mijn enthousiasme niet. Volgens haar was de school in kwestie namelijk aan het veranderen in een zwarte school. Naar mijn weten was de school altijd vrij gemengd geweest, maar volgens haar was dit niet meer zo, althans.. in de brugklassen niet meer. Een kennis van haar was daar dit jaar in de brugklas begonnen, maar hij en zijn vriendje waren de enige twee autochtone kinderen in de klas. Nu vind ik zelf een gemengde school prima (hij zit nu ook op een gemengde basisschool), maar ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee aanmoet.
Zou het om te beginnen wel waar zijn (en hoe kom ik daarachter, ik kan het daar op school toch moeilijk gaan vragen)? En als het inderdaad waar is, wat dan? Zouden jullie je kind op school inschrijven waar hij straks misschien als een van de weinige autochtone kinderen in de brugklas zit. Ik ben er zelf nog niet uit. Wat zouden jullie doen?

Felixia


Evanlyn

Evanlyn

02-11-2014 om 21:00

Waarom kan je het moeilijk vragen?

Ik zou dat gewoon doen. En ik zou er klaar mee zijn als ze zouden weigeren daarop te antwoorden. Gewoon: "Ik heb dit en dat gehoord, klopt dat? Hoe liggen de verhoudingen in de brugklassen?"

Als je naar een ander land verhuist, kies je er zelf voor om tot een minderheid te behoren, met alle nadelen vandien. In Nederland hoeft dat niet, dus ik zou je kind niet in die positie brengen.

Onderwijs

Ook 'zwarte' ouders en kinderen willen gewoon goed onderwijs. Bovendien zijn er onder 'zwarte' ouders ook hoger opgeleiden met goede banen en onder 'witte' ouders lageropgeleiden zonder werk.
Ik zou voor een goede indruk van het 'publiek' wat rondvragen en eens bij het schoolplein kijken hoe het daar aan toegaat en of je er een goede indruk van hebt.
Juist 'zwarte' scholen doen vaak bovengemiddeld hun best om het aanbod te verbeteren of er met extra achterstandsgeld voorzieningen uit te halen voor je kinderen.
Belangrijk is het onderwijs dat ze geven en of hun visie op onderwijs aansluit bij wat jij voor je kinderen wenst. En hoe ze met zorgleerlingen omgaan. En met pesten.
Daar zou ik me op concentreren.

Annet

Annet

02-11-2014 om 21:23

Scholieren vanuit bepaalde landen

Er is een site met vergelijking tussen verschillende scholen, waar ook het onderdeel % allochtone leerlingen bij zit. Dan zie je bijvoorbeeld het percentage Marokkaanse leerlingen als dat van toepassing is.
Ik weet niet meer hoe die site heet. Het is geen site die anti-allochtoon is maar ze geven gewoon alle info die er is.
Het is niet Vensters voor verantwoording.

Felixia

Felixia

02-11-2014 om 21:35

Annet

De grote toename van allochtone leerlingen op die school schijnt iets te zijn van het laatste jaar (of misschien de laatste twee jaren). Ik weet niet zeker of je dat al in de cijfers terugziet. Maar mocht je toch nog op de naam van die website komen, dan houd ik me van harte aanbevolen!

Evanlyn

Evanlyn

02-11-2014 om 21:56

AnneJ

Ik ben met je eens dat het er voor de kwaliteit van het onderwijs niet toe doet en dat je beter in een zwarte maar leergierige klas kan zitten dan in een witte klas vol verwende rijkeluiskindjes. Maar sociaal gezien loop je gewoon meer kans gepest of buitengesloten te worden als blank kind op een zwarte school. Mijn dochter is gepest met haar witte huidskleur en dat is heus net zo vervelend voor een kind als andersom. Het zou niet zo moeten zijn, maar er is een limiet aan wat de school aan dit soort ellende kan doen. Het zit nu eenmaal in de mens, maar ik wil niet dat mijn kinderen daar het slachtoffer van worden.

Met een gemengde school is overigens niks mis, dan hebben inderdaad andere factoren de overhand. Maar een zwarte school zou ik absoluut niet overwegen.

Website

Op de website van een school kan je info vinden ahv leerlinglijsten of filmpjes van leerlingen die op de site geplaatst zijn. Met name foto's van schoolreisjes geven een goed beeld. Soms zijn er ook links met YouTube.

Mijn kinderen zitten op een school met meer gelijkgestemden qua geloof. Zo bereikten we wel dat er minder 'cultuurverschillen leefden, wat meedraagt aan de veilige sfeer binnen de school. Ook minder kliekjesvorming op schoolplein.. Deze keuze was natuurlijk geen garantie maar de overstap van BO naar VO is al spannend genoeg.

Alhoewel de keuze van het kind zelf doorslaggevend is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2014 om 22:18

aan de school vragen

Ik zou deze vraag wel degelijk aan de school stellen. Het is een hele normale vraag, daar zal een school heus niet van op kijken. Het grote voordeel van de vraag daar stellen, is dat je er een gesprek over kan voeren. Hoe kijkt de school hier naar, hoe gaan ze met een eventuele toename van bepaalde groepen om etc.
Het alternatief is dat je naar lijstjes gaat kijken. En dan? Wat verwacht je te zien op die lijstjes? Hoe ga je getallen interpreteren? Welke percentages vind je acceptabel en welke niet?

MichelB

MichelB

02-11-2014 om 22:42

Nou.....

Ik ken meerdere kinderen en volwassenen die als blanke kind op een zwarte school hebben gezeten. Ze zeggen allemaal dat het verschrikkelijk was en is. 1 meisje heeft spijt en gaat als dit schooljaar voorbij is naar en andere school. Het gaat dan voornamelijk om het buitengesloten worden en gepest worden. Want als je anders dan de rest bent loop je gewoon veel meer risico. Ook het eenzaam voelen werd genoemd. De mensen die dit is overkomen hebben voor de school gekozen omdat een vriendje of vriendin erheen ging. De ouders gingen akkoord. Zelf zou ik mijn kind sturen zodat hij een andere keuze maakt. Een kind kan de gevolgen van zijn keuze echt niet overzien. Ik heb niets tegen gemengde scholen dan ben je tenslotte zoals de rest. Natuurlijk zitten er op een zwarte school kinderen met goed opgeleide ouders en niks mis mee. Toch ben je anders dan de rest en dat is niet leuk ook al sta je nog zo sterk in je schoenen.

creabea

creabea

02-11-2014 om 23:12

minder aansluiting denk ik

Als je kind daadwerkelijk met heel weinig autochtone leerlingen (dus echt maar 2-3) in de klas zou komen te zitten, dan vrees ik wel dat je wat minder aansluiting hebt in de klas. Ik zou niet zozeer bang zijn voor pesten, maar mijn ervaring is toch, hoe aardig mensen met een andere achtergrond ook zijn (hoeft niet persé buitenlands te zijn, maar ook opleidingsniveau), het toch moeilijker is om er echt goede vriendschappen mee te sluiten. Mijn kinderen speelden op de vorige (gemengde) basisschool ook maar heel weinig met de kindjes uit andere culturen, die speelden allemaal met elkaar. En dan ook nog met hun eigen 'soort' (oei, klinkt heel fout, maar ik bedoel dus: kinderen uit Afghanistan trokken op met elkaar, kinderen uit Sri Lanka waren ook beste vriendjes met elkáár, en de voormalig joegoslavische gezinnen trokken ook voornamelijk met elkaar op). Gewoon navragen dus hoe het zit op die school.

Katniss

Katniss

02-11-2014 om 23:27

Hangt van het kind af

Mijn oudste ging van een witte school in villadorp naar een behoorlijk gemengde school waar de kinderen onderling veel ruwere omgangsvormen hadden. Aangezien zij nogal gevoelig is, heeft ze het daar echt moeilijk gehad en ze heeft heel bewust voor een vo-school gekozen waar geen enkele klasgenoot heen ging. Jongste is heel anders. De school is de afgelopen jaren 'zwarter' geworden, maar zij voelt zich er prima. Er zitten in de klas drie raddraaiers waarvan de ouders ook nog eens uit hetzelfde land komen, dus ik heb er wel wat energie in moeten steken om haar niet te laten generaliseren

Giuliana

Giuliana

02-11-2014 om 23:32

Die percentages

Zeggen ook niet alles. Toen er nog maar twee soorten mensen in Nederland woonden, namelijk de Nederlanders en de buitenlanders en de buitenlanders nog niet in twee groepen gedeeld werden: de goede buitenlanders zoals Engelsen, Zweden en Amerikanen en de "zwarte" buitenlanders als de Turken en Marokkanen bij wie je je kinderen niet op school wil, was ik ook een buitenlander. Een buitenlander met een Italiaanse vader, een Italiaans paspoort en een Italiaanse geboorteplaats. Dat ik een Nederlandse moeder heb, een Nederlandse opvoeding kreeg en mijn hele leven, op de drie eerste maanden na, in Nederland heb gewoond, deed niet ter zake. Ik was een buitenlander.

En zo zijn onze buurkinderen ook van die kinderen die volgens de statistieken hun school zwart kleuren, want vader is Algerijn. Dat hun moeder een Nederlandse arts is en hun vader een artsenpraktijk in Algerije heeft en heen en weer pendelt, maakt niet uit. Hun kinderen, die perfect Nederlnds en Frans spreken, zijn van die allochtonen die de school zwart maken, zodat allochtone ouders twijfelen of ze hun kind wel bij hen op school willen.

Eng hoor, die statistieken!

Evanlyn

Evanlyn

02-11-2014 om 23:39

Giuliana

Die buurkinderen van hoogopgeleide ouders gaan vast naar een hartstikke wit gymnasium. Want als het om je kinderen gaat, kiest iedereen gewoon voor zijn eigen belang. En terecht, want daarvoor ben je ouder. Niet om een of ander politiek doel te bereiken over de rug van je kinderen.

Barvaux

Barvaux

03-11-2014 om 00:03

Niveau?

Welke niveaus biedt deze school aan en naar welk niveau denk je dat je kind gaat? Hier kun je het inderdaad prima zien aan de brugklaskampfotos maar wat heb je aan alleen de huidskleur? Het koninklijk gezin is ook allochtoon!

mix

Ik denk inderdaad als je de laatste witte autochtoon bent op een school dat het wat kwetsbaar wordt, daar zou ik ook niet voor kiezen. Mijn kinderen zijn mix en ik vind het ook prettiger als er een goede mix is ook van kinderen en ouders in de mix.
'Echte' hollanders kunnen vaak niet begrijpen hoe meertaligheid werkt en dat niet-westerse ouders ook hoger opgeleid kunnen zijn. De ervaringen van een mix gezin zijn ook vaak specifiek en het is prettig als je als kinderen en ouders andere mix kinderen en ouders tegenkomt.

Mieke

Mieke

03-11-2014 om 08:43

Mix is prima

Maar ik ga mijn kind niet onnodig in een uitzonderingspositie plaatsen. Mijn zoon is naar een mavo/havo klas gegaan. Op een school hier in de buurt zit de zoon van een vriendin van mij. Hij is na de eerste naar de mavo gegaan. Hij is de enige Nederlander. Het overgrote deel van zijn klasgenoten zijn Turken. Ze praten ook vrijwel altijd Turks samen. Hij vindt het vreselijk in die klas.

Er zijn hier heel veel scholen in de buurt. Allemaal zonder wachtlijst en allemaal prima scholen. Ik ga dan niet mijn kind op een school plaatsen waar hij het risico loopt de enige autochtoon in de klas te zijn. Wij zijn dus naar die school niet eens gaan kijken.

Ok..

Ik heb met verbazing dit topic gelezen. Mijn oudste kind zit in de 2de klas van een categoraal Gymnasium en is een allochtoon (voor zover je daar van kan spreken). Ze is daar de enige in de hele klas en ze wordt met open armen ontvangen. De leiding van de school trok nog net niet de rode loper voor ons uit bij inschrijving. Zo graag wilden ze haar hebben. Ze is nu al gevraagd om mee te doen aan promotiedoeleinden.

Mijn 2de dochter zit in groep 8 en ook haar willen ze zeer graag hebben. Ik ga ervan uit dat zij ook de enige is in de hele klas met een kleurtje.
Zowel mijn man als ik hebben een voltooide universitaire opleiding en van de klasgenoten van mijn oudste hoor ik dat hun ouders juist regelmatig een MBO niveau hebben.

Mijn kinderen heb ik op een gemengde (toch wel zwarte) basisschool ingeschreven. Ook daar kregen ze een goed schooladvies uiteindelijk en werden ze zowel door autochtone als allochtone leerlingen goed behandeld. Ik denk dat het valt of staat met het pestbeleid binnen een school. Staar je niet blind op instroomcijfers.

Mieke

Mieke

03-11-2014 om 09:32

Poldep

Ik kan mij ook niet voorstellen dat er ouders zijn met problemen met een aantal kinderen met een kleurtje of een andere achtergrond. In de mavo/havo klas waar mijn zoon nu in zit zitten zeker vier meisjes met een hoofddoekje om en nog een aantal jongens met een andere huidskleur. Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Wij hebben daar ook helemaal niet opgelet. Het wordt anders als je blanke zoon opeens de enige blanke van oorsprong Nederlandse jongen is. Bovendien is dat hier in de stad ook eigenlijk heel raar omdat wij hier helemaal geen extreme scheiding is tussen blank en niet blank. De wijken zijn hier bijna allemaal gemengd. Er zijn ook nergens wachtlijsten op scholen dus waarom nou net die school zoveel allochtone kinderen heeft, ik heb echt geen idee.

Overigens heeft een Marokkaanse collega van mij haar kinderen op de Islamitische basisschool zitten. Toch gaan haar kinderen na deze school allemaal naar een niet Islamitische middelbare school. Sterker nog. Twee van haar kinderen gaan naar het Gymnasium. Zij gaf ook zelf toe dat ze bij de keuze op de middelbare school let op onderwijs maar ook hoe de klassen verdeeld zijn. Dus blijkbaar zijn er ook allochtone ouders die hun kinderen liever niet op een volledig gekleurde middelbare school willen hebben.

Verkleuring van scholen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3780728/2014/11/01/Scholen-stoten-vmbo-af-om-maar-wit-te-blijven.dhtml

"Scholen stoten hun mavo- of vmbo-afdelingen af om aantrekkelijk te blijven voor witte leerlingen en vwo'ers. Witte leerlingen krijgen relatief vaker havo/vwo-adviezen, allochtone leerlingen daarentegen relatief vaker een vmbo-advies. Door het vmbo buiten de school te plaatsen of op te heffen, blijft een school makkelijker overwegend wit."

Hardnekkig blijkbaar. Terwijl de meeste mensen gewoon willen kunnen kiezen voor een school in de buurt of een gemengde school.

verschil?

Maar wat is het verschil dan? Mijn kind zit in een hele witte klas (2 gym) en wordt niet buiten gesloten. Een autochtoon die in een zwarte klas zit wordt wel gepest? Zou het niet te maken kunnen hebben met het niveau van functioneren? Komt discriminatie meer voor bij lager opgeleide mensen vraag ik me af? Zal het dus meer voorkomen bij het lagere onderwijs van het VMBO?

creabea

creabea

03-11-2014 om 10:09

poldep

het ging in mijn geval niet op pesten, maar om het risico op minder aansluiting. Dat geldt trouwens niet eens alleen voor alloctoon/autochtoon, maar ook voor afkomstig uit hoog/laagopgeleid milieu, zélfs om afkomst uit een bepaalde regio. In mijn studietijd viel mij bijvoorbeeld op dat met name limburgers limburgse vrienden hebben, en ook mensen uit het noorden elkaar opzoeken. En met de toenemende internationalisering zie je ook dat buitenlandse studenten zich verenigen in internationale studentenverenigingen, bijvoorbeeld. En veel mensen hebben met buitenlandse stages/werk vaak juist contact met andere (europese) buitenlanders.

Mensen trekken toch het liefste op met mensen die veel op zichzelf lijken.

creabea

creabea

03-11-2014 om 10:13

discriminatie

ik denk wel degelijk dat discriminatie (in openlijke vorm) meer voorkomt op lager opleidingsniveau. Hoger opgeleiden hebben vaak een wat breder wereldbeeld en zijn zodoende gemiddeld wat minder xenofoob. Denk ik.

Maar ik ken ook wel een paar hoogopgeleide niet-westerse allochtone gezinnen, en de kloof tussen hoog/laagopgeleid is een stuk groter dan allochtoon/autochtoon.

creabea

creabea

03-11-2014 om 10:14

opleiding bevordert integratie

Is vast algemeen bekend, maar bij deze.

Mieke

Mieke

03-11-2014 om 10:14

Pesten?

" Maar wat is het verschil dan? Mijn kind zit in een hele witte klas (2 gym) en wordt niet buiten gesloten. Een autochtoon die in een zwarte klas zit wordt wel gepest? Zou het niet te maken kunnen hebben met het niveau van functioneren? Komt discriminatie meer voor bij lager opgeleide mensen vraag ik me af? Zal het dus meer voorkomen bij het lagere onderwijs van het VMBO?"

Wie heeft het nou over pesten? De zoon van die vriendin van mij heeft geen enkele aansluiting in zijn klas. De kinderen praten onderling Turks in de pauze. Hij spreekt alleen Nederlands. Ze zijn niet onaardig maar ze delen niets met hem. ze vragen hem ook nooit ergens mee naar toe. Als hij in de pauze bij ze gaat zitten geven ze antwoord op zijn vragen maar verder niets. Hij voelt zich erg eenzaam in zijn klas. Dat wil ik niet voor mijn zoon.

Pauze

Mieke, buitensluiten is ook pesten. Ik zou het wel aankaarten bij de school en vragen of ze na willen denken over de voertaal in de pauzes. Dat is iets anders dan in de klas, daar kun je eisen stellen. Maar wellicht willen ze er in de klas een keer over praten en komen de kinderen zelf met oplossingen. Helaas hoeven Turkse mensen niet in te burgeren, dus thuis is de Nederlandse taal geen issue.

Tsjor

mieke

Ik vind dat die zoon wel degelijk wordt gepest hoor. Buitensluiten is een vorm van pesten.

Ik denk dat Creabea een punt heeft. Hoe lager de opleiding, hoe meer kans op discriminatie. Zowel naar autochtonen als allochtonen.

Voorrangsregel

Hier is de voorrangsregel broertje/zusje afgeschaft om meer gemengde scholen te bewerkstelligen.

Turks

Misschien wel een voordeel als je 'mix' bent. Zoon spreekt zelf zijn vaders taal en met Turkse vrienden spreekt hij een mondje Turks mee of praat terug in het Nederlands. Hij heeft ook mix Russisch Nederlandse vrienden, inderdaad hoogopgeleide ouders, van mij mag hij die vaker mee naar huis nemen. Ik wil ook wel wat Russisch leren.
Toch ben ik blij dat hij niet de enige mix/nederlander was op school. Hij heeft ook juist Nederlandse vrienden.
Het verschil kan te groot zijn en je kind moet daar maar net tegen opgewassen zijn of de vaardigheden voor paraat hebben of kunnen ontwikkelen. Als het wel lukt is het natuurlijk ook goed.
Ik denk dat integratie inderdaad ook te maken kan hebben met opleiding. Wij haalden vroeger uit de bieb al anderstalige boekjes. Gewoon ook voor het plezier om een peuterboek met portugese of andere teksten te lezen. Om de interesse daarvoor en het taalbegrip te wekken. Zolang het in latijnse tekst is dan. Schrijven is echt wel moeilijker hoewel mijn kinderen dat in de taal van hun vader wel geleerd hebben, al zijn ze er natuurlijk niet zo perfect in.
Hoewel mijn moeder ons de taal niet actief heeft bijgebracht waren wij thuis ook gewend aan het Fries van mijn moeder dat ze met familie sprak en waar ze haar boekenplank mee vol had en naar luisterde. Dan voelde ik me ook niet buitengesloten.
Wat me altijd wel stoorde is dat we juist actief aan taalontwikkeling thuis deden maar als er op school een arabisch woord viel of dochter schreef haar naam in het arabisch onder haar werk, dat er dan een dikke rode streep doorging of er kwam een vermaning om wel 'Nederlands' te spreken. Alsof meertaligheid per definitie een kenmerk van taalachterstand is, terwijl mijn kinderen daar juist een voorsprong mee hadden.
Dat vind ik ook heel jammer voor de scholen. Om witte Hollandse kinderen te blijven trekken moet het spreken van de herkomsttaal op school afgeremd worden en krijgt daardoor actief een tweederangs positie. Maar wel tweetalig/Engels onderwijs gaan aanbieden. Het heeft wat hypocriets.

Elinde

Elinde

03-11-2014 om 11:52

geen pesten

maar gewoon helemaal niets met elkaar delen. Er is geen klik.
Onze zoon zit sinds dit schooljaar in een klas met 3 autochtone kinderen en 16 allochtone. Er wordt niet gepest, maar er is ook geen klik. En dat is jammer, want je wilt toch dat je kind een beetje een leuke tijd op de middelbare school heeft. Er ontstaan geen vriendschappen, allochtone kinderen spreken niet af om iets te gaan doen buiten school om.
Maar het grootste probleem is het werken aan groepsopdrachten. Dat is toch een stuk lastiger is onze ervaring.
Als zoon al in de brugklas in zo'n klas had gezeten, zou ik hem toch van school af hebben gehaald, denk ik.

Tsja,

Je buiten gesloten voelen vanwege de taal is in mijn ogen niet hetzelfde als pesten, want pesten is iemand expres willen pijn doen. (Moeder van gepest kind). In een andere taal praten is meer uit gewoonte/gemakzucht.
Je komt het overal tegen, wachtkamer of moeders op schoolplein. Regelmatig mailtjes in de nieuwsbrief mochten niet baten. Het aankaarten is van korte duur.

gaat wat ver.

@ Elinde jij schrijft: "Er ontstaan geen vriendschappen, allochtone kinderen spreken niet af om iets te gaan doen buiten school om."
Zo! Ken jij alle allochtonen?

Ik kan jou vertellen dat mijn kinderen regelmatig afspreken. Hun vrienden komen veel vaker bij ons over de vloer dan bij hen. En de ouders van de klasgenoten van mijn oudste dochter in 2 Gym vinden dat zeer fijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.