Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Felixia

Felixia

02-11-2014 om 20:30

VO-school van keuze zou veranderen in zwarte school


Ja absoluut

Dat klopt Annet, die vooroordelen zijn er, net zoals die er zijn tussen de verschillende cultureler achtergronden onderling.

"Jullie Turken eten toch altijd....." En vul voor Turken dan maar elke andere culturele achtergrond in.

Ik heb serieus een keer een Nederlandse man met Pakistaanse achtergrond tegen een Nederlandse Turk horen zeggen: ga terug naar je eigen land vieze vuile buitenlander!(en dat in het centrum van Rotterdam waar ik een van de weinige blanken was, iedereen die toe keek moest ook heel hard lachen!)

Dronkers lijst schoolprestatiies

Professor Dronkers maakt elk jaar een lijst van schoolprestaties van alle scholen voor VO in Nederland. Eerst in dagblad Trouw, sinds vorig jaar in de Volkskrant. Per school somt hij de prestaties op en kent hij een cijfer toe. Hij geeft daarbij ook aan hoeveel leerlingen uit "armoede probleem cummulatie gebieden" (vogelaarwijken) komen en de sociaal economische samenstelling van de leerlingpopulatie. Geen cijfers dus over hoe wit of zwart een school is, maar misschien wel de link die gezocht wordt? Via deze link kun je je eigen school opzoeken http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/schoolcijfers/integration/nmc/frameset/schoolcijfers_2013/schoolcijfers.dhtml

Annet

Annet

03-11-2014 om 21:48

Site ongeveer gevonden

Ik zag deze: http://10000scholen.nl/

Daar vind je als je per school naar beneden scrollt de herkomst van leerlingen en of dat percentagegewijs meer of minder is dan gemiddeld.
Ik zag geen onderscheid per leerniveau.

vmbo apart

Toen ik 33 naar de mavo op een scholengemeenschap ging mocht ik naar een apart gebouw, een heel eind van het hoofdgebouw waar havo en vwo gevestigd waren. Alleen voor gymnastiek gingen wij naar het hoofdgebouw. Alle informatie over noodzakelijke of leuke zaken kwam niet op ons gebouw te hangen, die hingen alleen op het hoofdgebouw in de gangen bij de lokalen, waar wij niet kwamen op weg naar het gymlokaal. Voor ons geen informatie over de skireis, het optreden van dichters vanwege Poetry International. En aan het eindexamenfeest mochten wij niet meedoen, dat was alleen maar voor havo en vwo. In die tijd was de hele school, dus ook de mavo, overwegend wit, dus met het wegmoffelen van het zwarte gedeelte van de school had het niet te maken. Met het scheiden van (vermeende) culturele en sociaal economische groepen wel.

skik

Evanlyn

Evanlyn

04-11-2014 om 09:32

MarSy

Ik heb ooit een Irakees horen vragen waarom wij toch al die Marokkanen binnen lieten."Eigen volk eerst", zei hij.

Evanlyn

Evanlyn

04-11-2014 om 09:37

Ginny

Ik snap best dat je onder elkaar liever je eigen taal spreekt. Ik vind het ook geen enkel probleem dat Turken, Antillianen of wie dan ook dat doen. Maar inderdaad, het is een kwestie van beschaving om dat niet te doen waar mensen bij zijn die het niet verstaan, terwijl jij de taal van die ander wel machtig bent. Het is net zoiets als fluisteren en dan gaan zitten giechelen in gezelschap. Heel onaangenaam. En daar wil ik mijn kind dus niet tussen hebben, of het nou gaat om dialectsprekers of om Turken.

2 punten

Ik denk dat er hier 2 verschillende punten door elkaar lopen in deze discussie. 1. het onderwijsniveau en 2. de afkomst van leerlingen.

Ik heb veel vrienden uit allerlei verschillende landen. Ze zijn allen hoogopgeleid. Ik maak echt geen onderscheid wat hun achtergrond is. Ik vind het juist erg leuk. Ik heb echter vrijwel geen laag opgeleide mensen in mijn vriendenkring. Dit is niet expres, ik kom ze gewoon niet tegen.

Zo is het ook met leerlingen. Op het VWO zul je ook allochtonen tegen komen maar die zijn onvergelijkbaar met de leerlingen in de lagere vormen van het VMBO. Is dit ook niet zo met autochtone leerlingen? Er is hier in onze buurt een zwakke school waar vooral veel autochtonen op zitten. Toch is duidelijk te zien en te horen dat de ouders laagopgeleid zijn. Ik zou mijn kind daar nooit inschrijven omdat het onderwijs niet goed is, te weinig peergroepen voor mijn kinderen. En mijn kinderen zijn "allochtoon".

Kortom het gaat niet zozeer om de afkomst maar om het opleidingsniveau.

mijn dochter

Nog even; mijn dochter zit dus op een geheel witte Gymnasium. Toch wordt ze geheel geaccepteerd en mag/kan ze overal mee doen. Het is een meid met wilde krullen die ze los draagt en een licht getinte huidskleur. Het is dus duidelijk te zien dat ze oorspronkelijk uit een ander land komt. Mijn dochter is de beste van de klas en haalt altijd hoge cijfers. Zo staat ze ook bekend. Ik denk dat dit wellicht ook een rol speelt waarom ouders van andere leerlingen haar zo leuk vinden? Maar dat weet ik niet zeker.

Evanlyn

Evanlyn

04-11-2014 om 09:44

poldep

Of komt dat gewoon doordat je dochter een leuke meid is?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2014 om 09:54

Het is een mix denk ik

Ik denk dat afkomst en niveau door elkaar lopen. En ik weet zeker dat een hoger niveau het makkelijker maakt om het verschil in afkomst te overbruggen.
Andersom maakt het de kloof groter. Ik kan nog op enig niveau converseren met de ongeschoolde overbuurvrouw. Ik weet een beetje hoe zij denkt en kan me daar nog wel enigszins in verplaatsen. Met de Turkse moeder een flink stuk verderop heb ik echt helemaal niets. Het is een vriendelijk vrouwtje, maar wij kunnen amper een gesprek voeren. Wij verstaan en begrijpen elkaar echt niet. Dat ligt ongetwijfeld ook ook voor minimaal de helft aan mij. Maar dat weten maakt niet dat wij opeens wel vriendinnen worden. Ik kan niks met de manier waarop zij in het leven staat, de wijze waarop ze haar kinderen opvoedt en de oplossingen die ze kiest om haar problemen aan te pakken. Mocht de hele buurt op deze manier leven dan zou ik daar niet lang wonen, als ik de keuze had. Met een hele buurt zoals mijn overbuurvrouw heb ik minder moeite, maar uiteindelijk voel ik me toch het meest thuis in een wijk met hoogopgeleide, danwel intelligente mensen. De kleur is dan iets minder van belang.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2014 om 09:58

De wedervraag is dan wel

Waar de hoogopgeleide allochtoon (zo die als archetype bestaat) zich meer thuis voelt. In een Vinexwijk tussen hoogopgeleide autochtonen, of in een Vogelaarwijk tussen laagopgeleide allochtonen.

Evanlyn

Evanlyn

04-11-2014 om 10:03

Ginny

Ik denk beide, of misschien wel geen van beide. Maar ze kunnen natuurlijk ook elkaar opzoeken, net zoals de dorpsnotabelen dat doen in een dorp waar je er toch nooit in komt als je er geen familie hebt.

creabea

creabea

04-11-2014 om 10:06

hier

de hoogopgeleide (niet-westerse) allochtonen die ik ken gaan het meest om met andere hoogopgeleiden, en wonen ook vaak in koopwoningen (en die staan meestal niet in Vogelaarwijken). Of ze wonen wel in een goedkoop huurflatje, omdat ze hier tijdelijk zijn als expats en klagen dan over de buurt
Op basis van mijn ervaringen zou ik zeggen het eerste.

wonen

Vroeger woonde ik in een echte zwarte wijk midden in Amsterdam-West. Ik heb het erg naar mijn zin daar gehad en ik ging om met iedereen. Later, toen ik groot was , wilde ik een huis kopen. Aangezien we beide een hoog salaris hadden konden we ook een huis kopen in hoger financieel segment. Toen we daar woonden hebben we een keer problemen gehad met onze CV. Er was een loodgieter 3 huizen verderop in de straat die we vroegen om even te kijken naar onze cv. De beste man kwam en werd tijdens zijn werkzaamheden bij ons thuis gebeld op zijn mobiel. Hij sprak in zeer gebrekkig Engels door de telefoon en toen hij klaar was keek hij triomfantelijk naar ons en zei "ja we kennen onze talen he!" We bleven beleefd en ernstig knikken maar hahaha echt mijn man en ik hadden het niet meer. Maar het heeft wel mijn ogen geopend over hoe de buurt waarschijnlijk naar ons kijkt.
We wonen sinds 2 jaar niet meer in dat huis overigens.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-11-2014 om 13:15

MIeke

"Toch gaan haar kinderen na deze school allemaal naar een niet Islamitische middelbare school."

Veel keus hebben ze niet. Bijna alle middelbare Islamitische scholen zijn inmiddels gesloten, wegens wanbeleid. De enige die nog open is is voortgekomen uit het beruchte Ibn Ghaldoun (grootste examenfraude uit de NL geschiedenis).

Daar wil je - zelfs als islamitische ouder - je kinderen volgens mij niet op doen...

Ad Hombre

Ad Hombre

04-11-2014 om 13:17

Klasse

Het gaat niet om kleur of religie, maar om sociale klasse. (aangeboren of verworven)

Jaina

Jaina

04-11-2014 om 13:20

Gemengd

Ik zou zelf het liefst kiezen voor een gemengde school. Helemaal alleen autochtoon zou ik ook niet prettig vinden. Voor mijn kinderen lijkt het me ook niet zo leuk om een bezienswaardigheid te zijn zoals Poldep haar dochter omschrijft. Het is fijner voor ze als er wat meer mix is. Helemaal allochtoon zou ik alleen doen als er heel veel verschillende nationaliteiten op zitten. Het moet wel een beetje een mix blijven. Bovendien vind ik het ook wel belangrijk voor mijn kinderen dat ze ook autochtone vrienden hebben want dat helpt de integratie.

creabea

creabea

04-11-2014 om 13:43

gemengd

dat zou ik ook willen, allochtoon/autochtoon, hoog- en laagopgeleid gemengd. In mijn woonplaats bestaat dat alleen niet, helaas. We zaten op een gemengde school die gaandeweg steeds witter en laagopgeleid werd, en zijn een tijdje terug toch maar overgegaan op een overwegend witte school met hoogopgeleid publiek. Dan maar een school van m'n eigen 'soort'.

sociale klasse

@Ad Hombre: agreed!

Gaat het hier niet veel meer om het niveau van de opleiding waar een kind op zit? Ik ga er namelijk wel vanuit dat zowel autochtone als allochtone leerlingen niet gemotiveerd, vervelend en dom kunnen zijn. Ik zou me dus absoluut niet blind staren op instroomcijfers. Ook een geheel "blanke" VMBO school kan leerlingen huisvesten waar je kind absoluut niet bij zou passen.

Zo ken ik een school met veel "kampbewoners". De instroomcijfers zouden vooral autochtone leerlingen laten zien. Woonwagenbewoners zijn meestal van Nederlandse oorsprong en stammen voor een gedeelte af van keuterboeren, landarbeiders en turfstekers, die rond 1850 door verscheidene oorzaken (onder andere de mechanisering) niet meer aan de kost kwamen en daarom van plaats naar plaats begonnen te trekken, in de hoop hier en daar wat te kunnen verdienen en eventueel een baan te kunnen krijgen.

Jaina

Je schrijft: "Voor mijn kinderen lijkt het me ook niet zo leuk om een bezienswaardigheid te zijn zoals Poldep haar dochter omschrijft. Het is fijner voor ze als er wat meer mix is."

Alle Gymnasia in Nederland zijn witte bastions. Waar moet je een kind inschrijven met een VWO+ advies dan?

Witte bastions

Poldek:
"Alle Gymnasia in Nederland zijn witte bastions. Waar moet je een kind inschrijven met een VWO+ advies dan?"
Nou eh... bijvoorbeeld op een brede school met een gymnasium-afdeling? Ik moet zeggen dat mijn oudste twee kinderen daar allerminst slechter van zijn geworden. Bij de keuze voor een passende middelbare school was het juist het bredere schoolaspect dat hen aantrok. Het 'witte bastion' maakte precies de indruk die jij het met de omschrijving geeft. Het zou mijn kinderen denk ik erg ongelukkig gemaakt hebben. Op een bredere scholengemeenschap is de bevolking wat gemengder.

Jaina

Jaina

04-11-2014 om 15:13

Poldep

Mijn dochter heeft op een gymnasium gezeten maar dat was ze niet het enige kind met een deels andere achtergrond. Het was geen meerderheid maar in elke klas zaten wel een paar kinderen met een andere achtergrond. Nu is mijn dochter ook gewoon half Nederlands dus wat dat betreft had ze ook wel aansluiting maar er zaten ook wel wat allochtone kinderen op. Ze was in elk geval niet de enige met een deels andere achtergrond.
Maar inderdaad soms heb je geen keuze. Als je in een klein dorp woont met maar een of twee scholen op de juiste afstand heb je sowieso geen keuze. Maar ideaal is het daarmee natuurlijk niet.

poldep

Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, waar de diversiteit van de populatie een vanzelfsprekend gegeven is volgens het juryrapport "Exellente Scholen".

skik

Jaina

Jaina

04-11-2014 om 15:15

Ik ben zelf een groot voorstander van een categoriaal gymnasium dus bij de afweging tussen een gemengde scholengemeenschap met meer allochtone leerlingen en een categoriaal gymnasium met maar enkele allochtone leerlingen zou ik waarschijnlijk toch voor de laatste keuze gaan. Ethnische samenstelling van de school is maar een van de punten waar ik de keuze op zou maken en zeker niet de enige. Andere aspecten kunnen belangrijker zijn. Daarmee is het nog steeds niet ideaal maar soms is het dan toch de beste keuze.

Jaina

Jaina

04-11-2014 om 15:19

En inderdaad

sociale klasse is waarschijnlijk vele malen belangrijker met hoe thuis je bent op een bepaalde scholen. Als er veel kinderen zijn die uit een soortgelijke klasse komen dan heb je meer herkenning en dus voel je waarschijnlijk je prettiger.
Maar het verschilt per school. Een van mijn zoons heeft op een scholengemeenschap gezeten in het centrum van de stad en dat trok door zijn ligging een hele diverse leerlingen groep. Omdat er geen enkele sociale klasse echt heel overheersend was vond ik de school een prettige sfeer hebben. Je merkte wel dat er leerlingen op zaten die echt een hele andere sociale achtergrond hadden maar omdat het allemaal kleine groepjes waren was er geen enkele groep die echt de boel overnam.

tjah

Als we de keuze hadden gehad dan had ik haar inderdaad ook in een meer gemengde klas willen hebben hoor. Maar helaas wonen we niet in Rotterdam waar het Erasmiaans een hele mooie optie was geweest. Want dat lijkt me echt een geweldige school. Overigens waren we niet specifiek op zoek naar een categoraal gymnasium bij de inschrijving van de oudste. Gek genoeg dachten we gewoon aan het Atheneum. Het Gymnasium kwam niet eens bij ons op aangezien zowel mijn man als ik het Atheneum hebben voltooid. Het is de leerkracht van groep 8 geweest die ons wees op die optie.

simone

simone

04-11-2014 om 16:11

duh

Als er hier in de buurt een tweetalig VWO was geweest, dan had ik daar mijn VWO+ leerling naar toe gedaan ipv een gymnasium afdeling van een vwo. Een categoraal gymnasium is hier ook niet in de buurt. Een tweetalig VWO zou erg aangesloten hebben bij dochters ambities om na haar studie naar het buitenland te gaan. Zij is uiteindelijk na gym 3 overgestapt op een "gewoon" atheneum. Een van de redenen is dat de klassieke talen ten koste zou gaan van een moderne vreemde taal. En die heeft ze liever gezien haar internationale ambities. Een andere reden is dat ze de populatie van de gymnasiumafdeling beperkt vond, een klein clubje. Ze voelde zich meer thuis bij de atheneum leerlingen die , over het algemeen (let op, ik zeg over het algemeen, dus geldt dit niet voor iedere gymnasiumleerling),een wat bredere kijk op de wereld hebben.
Ik vind eigenlijk dat het gymnasium erg overschat is. Ik heb zelf op een categoraal gymnasium gezeten, heb deze ook prima afgerond.Maar ik vind eigenlijk dat dit type school, met klassieike talen, wat achterhaald is. Toen ik erop zat was een klassieke taal extra, dus de rest van de lessen kregen wat minder uren, zodat toch het aantal uren zo'n 31 per week was, nu is het ipv een moderne vreemde taal. Op het tegenwoordige gymnasium kun je als talen Nederlands, Engels en Latijn (of Grieks) hebben, een atheneum leerling heeft Nederlands, Engels en Duits (of Frans) als basis talenpakket. En in deze internationale tijd weet ik het wel. Dan liever tweetalig VWO ipv de extra 6 uur klassieke talen die ik had. En ja, ik weet dat ik een andere manier van denken heb gehad, meer cultuur, meer grammatika maar dat is ook allemaal nog maar betrekkelijk.

simone

simone

04-11-2014 om 16:19

ginny

Ik weet dat Limburgs onderling spreken bij Limburgers een soort oerdrift is zodra er meer dan 1 Limburger aanwezig is maar ik blijf het een raar gevoel vinden als ik bijvoorbeeld in de winkel gewoon NL spreek en er wordt teruggepraat in het Limburgs. Krijg dan altijd een raar gevoel van zo'n NL-Limburgs gesprek. Of bij de hobbyclub de juf NL spreekt en soms Limburgs met een andere cursist. Dat voelt toch, zoals iemand hier heel treffend zei, als een soort fluisteren, niet voor mij bestemd. Mijn kinderen ervaren het ook zo en dat terwijl zij al hun hele leven in Limburg wonen. Ze zijn er ook geboren.

Amsterdam

In Amsterdam zijn vijf categorale gymnasia en geen een daarvan is een 'wit bastion' zoals hier genoemd. Zou ook raar zijn in deze stad. Twee van die vijf gymnasia zijn vrij nieuw (het 4e en het Cygnus) en zij noemen zichzelf allebei ' het meest gemengde / multiculturele gymnasium' van de stad. Wil je je positie als populaire topschool behouden kun je ook niet anders dan je te richten op al het talent in de stad.
Desalniettemin zijn alle vijf categorale gymnasia wel een stuk eenzijdiger van samenstelling dan scholengemeenschappen als bijvoorbeeld het Caland of Hervorm Lyceum in West.

Niveau

Hoe lager het niveau, hoe meer allochtonen? Of moet het zijn: hoe lager het niveau, hoe meer ongemotiveerde/met achterstanden kampende leerlingen/meer gedragsproblemen?

Maar wat moet je dan als ouder als je kind echt niet beter kan dan VMBO-KB? Ik zou dan heel goed rondkijken en informeren waar ze een goede sfeer hebben. Het aantal allochtonen zou voor mij van minder belang zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.