Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VMBO why not?

Waarom gruwelen zoveel ouders toch zo van het VMBO? Deze week kwam ik al 2 ouders tegen die zeiden: 'als mijn kind maar geen VMBO advies krijgt!'


Henk

Henk

26-11-2013 om 19:51

geen concrete banen

"En ook wat betreft het arbeidsperspectief. Mij werd verzekerd dat er zeer veel interesse was voor mijn vakgebied, maar dat vertaalt zich niet in concrete banen, bleek"

Verkeerd voorlichten, daar hebben sommige studies inderdaad wel een handje van.

Op de open dagen hoor je dan allemaal enthousiaste verhalen 'Ja, oud-studenten van ons werken nu daar daar en daar!'(insert groot bedrijf of interessante overheidsinstelling)

Dat is leuk denk ik dan, maar van elke opleiding, hoe beroerd het perspectief ook is, komen er altijd wel een paar mensen goed terecht.

Percentages zeggen veel meer. Hoeveel procent blijft werkloss? Hoeveel vindt een baan binnen het vakgebied?

Ouders spelen wel degelijk een sturende rol

Ik heb zelf HEAO gedaan en zeker niet omdat dat mij zo'n leuke opleiding leek. Behoorlijk saai en droog. Liever was ik een toeristische opleiding gaan doen. Maar na overleg met mijn ouders hebben we destijds samen besloten dat een bredere, meer algemene opleiding verstandiger zou zijn met het oog op de toekomst. Dat zag ik uiteraard zelf ook wel in. Dan maar 4 jaartjes doorbijten met kans op een goede baan met doorgroeimogelijkheden. Natuurlijk mag een studie leuk zijn, maar het is belangrijker om nuchter te kijken naar je keuze en een toekomstperspectief te hebben. Geldt voor alle niveaus.

Het ironische is wel dat ik nu alsnog in de toeristische sector werk, omdat dat me nou eenmaal trekt, maar ik kan me veel breder in het bedrijfsleven oriënteren als dat nodig mocht zijn.

Misschien moet er een soort 'bijsluiter' bij opleidingen die een reëel toekomstbeeld voorspiegelen. Al is dat natuurlijk heel lastig te voorspellen.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 10:50

knurf

Ik denk toch echt dat een heel groot deel van de mensheid zijn/haar werk nou niet super interessant, uitdagend en leuk vindt hoor. Volgens mij kun je dat punt wel aan de kant zetten.

De meeste mensen werken toch gewoon om geld te verdienen en daar waar het werk ooit leuk was zal dat ook wel eens gaan vervelen.

Hanne.

Hanne.

27-11-2013 om 10:59

1 opleiding niet altijd 1 vak(gebied)

In de praktijk zijn er toch vaak meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik werk met collega's met minstens 5 verschillende studies als achtergrond. Toch doen we allemaal exact het zelfde werk. En de studies varieren van van rechten tot psychologie.

En ook privé zie ik maar weinig mensen waar de opleiding en de baan waar ze in werken 100% logisch in elkaars verlengde liggen.

Een studie leidt imo niet op tot uitsluitend één type baan in één vakgebied maar leert je ook om de wereld op een bepaalde manier te bekijken. Ook als je een 'vage' studie doet als antropologie.

klopt wel, maar..

Je kan je wel het best zo breed mogelijk orienteren. Dan geeft bedrijfskunde of rechten meer mogelijkheden dan Frans of antropologie.

kaatje43

kaatje43

01-12-2013 om 20:56

Knurf sorry

Blijkbaar worden wij het niet eens, hoeft natuurlijk ook niet Jij hebt het zelf over MBO-ers. Daar heb ik het dus ook over. Zij komen dus ook van VMBO-basis. Leren voor monteur, bouwvakker, elektricien. Noem maar op. Alleen met VMBO kom je er natuurlijk niet. Kan niet eens, want dan heb je geen startkwalificatie. Maar alleen met Havo of VWO kom je er immers niet.

Knurf

Knurf

02-12-2013 om 07:38

kaatje43

eerlijk is eerlijk, ik heb zelf geen ervaring met het VMBO (of het MBO). Ik merk wel in mijn omgeving dat 'oude' MBO-ers (van mijn leeftijd dus) balen omdat ze van tijdelijk contract naar tijdelijk contract hobbelen en er bij een beetje crisis als eerste uitvliegen. En dan heb ik het over dierenartsassistentes, dakbedekkers, gevangenisbewaarders, glazenwassers, mensen in de bediening.

Joly

Joly

03-12-2013 om 09:04

Basis kader en TL

Toen ik naar school ging had je LHNO (huishoudschool) A- B- of C- niveau.Ik geloof dat LHNO C niveau het Vmbo kader van nu is en A-B niveau meer aansluit bij VMBO basis.
Overigens ben ik afgezakt van de HAVO naar LHNO en ik weet nog wel dat ik dacht dat ik op het LHNO niets hoefde te doen. Ik hoefde inderdaad weinig moeite te doen voor vakken als wiskunde gescheidenis enz.Maar het viel me wel tegen hoeveel theorie en huiswerk we kregen bij de praktijkvakken.Daar staan geloof ik veel ouders van HAVO VWO kinderen niet bij stil.Ik vind dat er altijd maar gedaan wordt of VMBO kinderen niets hoeven te doen.Maar dat is niet zo.
Ik zie het nu bij m'n nichtjes ,een doet HAVO op haar sloffen,terwijl haar zusje uren aan haar huiswerk bezig is om haar VMBO kader te halen.Ouders zijn supertrots op HAVO kind,ik meer op het VMBO nichtje,die er zoveel meer voor moet doen.
Mijn dochter is een HAVO getest kind,die TL is gaan doen en het nu eigenlijk jammer vind dat ze geen kader heeft gedaan,omdat ze daar hetzelfde me kon doen.
Mijn zoon heeft een IQ van 110 en worstelt zich door het VMBO kader.Hij zou in principe TL kunnen,maar voor hem is een hele dag theorie teveel.Hij krijgt nu nog geen praktijkvakken.Het huiswerk maken,het leren,hij wil wel,maar het is lastig voor hem.

Mijn dochter doet nu een MBO opleiding,waarvan veel mensen verbaast zijn dat het maar MBO is.Het is een leuke opleiding,die maar op 3 scholen in Nederland gegeven wordt.Daardoor komen veel leerlingen van ver en zijn het ook serieuze leerlingen.

Ik denk altijd dat, waar je begint, niet alles is.Ik ken klasgenootjes van vroeger die niets afgemaakt hebben en LHNO klasgenootjes die zijn blijven groeien en nu een ontzettende leuke baan hebben.Het duurt alleen wat langer.

Ach en die drinkende en rokende VMBO-ers, worden geen drinkende rokende studenten!

Joly

"Ach en die drinkende en rokende VMBO-ers, worden geen drinkende rokende studenten!"

Je reactie lokt een enorme glimlach bij mij op. Ik dacht namelijk hetzelfde. Ik zie hier "alle" studenten van de universiteiten iedere week ladingen kratten bier wegbrengen naar de supermarkt met hun ogen nog stoned en bloeddoorlopen . En ze zitten "allemaal" aan de sigaret en de waterpijp en hun kamers zijn bij "allemaal" net een vuilnisbelt.
Hoezo vooroordelen over studenten?

vola

vola

03-12-2013 om 17:25

goed punt

Nou, vooroordelen? Mijn dochter woont op kamers en volgens haar valt zij aardig buiten de boot doordat ze niet zuipt, rookt en van haar kamer oorlogsgebied maakt. Gros van de studenten is zo. Ben benieuwd wat er van mijn jongste, vmbo'r, terecht gaat komen
Ik vond de posting ook erg grappig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.