Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VMBO why not?

Waarom gruwelen zoveel ouders toch zo van het VMBO? Deze week kwam ik al 2 ouders tegen die zeiden: 'als mijn kind maar geen VMBO advies krijgt!'


bibi63

bibi63

17-11-2013 om 15:40

VMBO (kader/basis), VMBO-T, HAVO

Wbt VMBO (kader/basis) kan ik niet zoveel zeggen. Doorstromen naar VMBO-T kan soms anders een MBO2/3 opleiding. Maar eerlijk gezegd kan ik daar dus niet zoveel op zeggen wbt werkkansen e.d.. VMBO-T is een heel ander verhaal wmb. Als je daar goed doorheen komt kun je evt. HAVO gaan doen (maar soms wel lastig met gaten tussen sectoren versus profielen). Hoe dan ook, je kunt een goede MBO(4) opleiding gaan volgen. En dat soort mensen zijn m.i. straks echt nodig (beetje afhankelijk van richting natuurlijk, maar dat geldt ook voor de hogere opleidingen en uni). En je kan ook nog altijd doorstromen naar HBO. Ik vind juist HAVO een lastiger verhaal. Een beetje tussen de wal en het schip m.i. Tuurlijk kun je, indien genoeg punten enz., doorstromen naar VWO en dan HBO of evt. Uni. Maar met louter HAVO is HBO vaak te moeilijk, dus MBO4 vaak de keuze. Op zich prima, maar dat kan ook met VMBO-T, dus gevoelsmatig zou je toch eigenlijk HBO willen.
Maar goed, dat is zoals ik het ervaar.
Gr. Bibi

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 15:42

Bibi

Met een kaderdiploma heb je ook gewoon toegang tot een mbo4 opleiding. Dat is toch echt een stuk hoger dan basis waarmee je toegang hebt tot mbo3.

Monique D*

Monique D*

17-11-2013 om 15:46

Neef wilde geen Havo doen

Mijn neef (23 jaar, inmiddels volgt hij de opleiding HBO-Informatica) kreeg van de basisschool in groep 8 Havo-advies. Hij wilde zelf niet naar de Havo want hij wilde de technische kant op. Daarom heeft hij zelf gekozen voor het VMBO-kader. Hij koos voor de sector ICT, volgde daarna met succes de MBO opleidingen (niveau 3 en 4) en volgt nu met succes de opleiding HBO-Informatica.

Hij heeft destijds een hele slimme keuze gemaakt door niet de Havo te volgen, want dan was hij lang niet zo technisch geweest als dat hij nu is. Het Havo is wat dat betreft heel theoretisch gericht (wis, natuur- en scheikunde), maar de techniek in de praktijk en vooral op ICT-gebied had hij op de Havo nooit kunnen leren. Er is inderdaad een strenge voorselectie voor de MBO-opleiding in de vorm van intakegesprekken en eventueel een test.

Zijn ouders (mijn broer en schoonzus) waren het helemaal niet eens met die keuze (je bent helemaal gek om voor het vmbo te kiezen, terwijl jouw schooladvies Havo is), maar nu zien ze zelf dat zijn keuze juist was geweest.

Monique D*

Monique D*

17-11-2013 om 16:09

Praktijkschool is zo gek nog niet

De laagste vorm onderwijs van het VMBO is de praktijkschool. De beste vriendin van mijn dochter heeft dit advies gekregen van de basisschool waar zij toen op zat. Zij had voor alle vakken achterstanden en begreep heel veel dingen niet. Haar IQ was 76.
Vriendin vond dit verschrikkelijk, als je dit advies krijgt dan moet je wel ontzettend stom zijn! Zij schaamde zich vreselijk hiervoor. Ook haar moeder (die ook tot mijn vriendenkring behoort) vond het heel erg jammer. Maar helaas, er zat niet veel meer in dan de praktijkschool.

Zij is inmiddels in het vierde jaar van de praktijkschool en weet exact wat ze wil op het MBO. Zij heeft de juiste begeleiding gehad wat betreft Nederlands en rekenen en kan vóór de zomervakantie het niveau 1 van het MBO bereiken als ze hard doorwerkt. En dat doet ze! Wij denken dat ze het rekenboek niveau F1 vóór de zomervakantie uit heeft. Ook het Nederlands is dan op het juiste niveau. F1 staat gelijk aan het niveau 1 van het MBO. Wat betreft het Engels: dit praat ze vloeiend (hoe dat kan weten wij niet), maar wij vermoeden dat haar beste vriendinnen (een van hen is mijn dochter die nu in het examenjaar van het VMBO-T zit) en nog twee andere vriendinnen (Havo en VWO) haar zodanig stimuleren dat ze omhoog "vliegt". Zij leest via hen Engelse boeken en spreekt erg veel Engels met hen. Ook heeft ze, samen met mijn dochter een bijbaan als kassamedewerker bij de supermarkt en krijgt daar ook veel verantwoordelijkheden. Geldrekenen heeft geen geheimen meer voor haar en pakt dingen snel op. Zij heeft laatst nog de Havo-vriendin geholpen aan een bijbaan...wij hebben bewondering voor haar inzet. Als je haar zou zien zou je niet denken dat zij van de praktijkschool is..
Inmiddels heeft ze zich zelfstandig ingeschreven voor een MBO-opleiding van niveau 1 voor het volgend schooljaar. Volgende maand verwacht ze het intakegesprek. Zij is van plan om vanaf niveau 1 door te groeien tot niveau 4 zodat zij precies bereikt wat zij wil. En wij geloven daarin.

Dit meisje is door de praktijkschool enorm gegroeid (zij heeft hele goede begeleiding gehad) en wij hebben bewondering in hoever zij het tot nu toe geschopt heeft. Die school heeft haar de begeleiding gegeven wat zij helaas niet op de basisschool heeft gekregen.

Het is alleen jammer dat zij zich ervoor schaamt dat zij op de praktijkschool zit. Men gaat ervan uit "hoe hoger hoe beter", maar je kan ook van de andere kant komen waar je terecht moet komen. Dit meisje is erg slim, je merkt niet dat zij de allerlaagste vorm van het voortgezet onderwijs heeft gevolgd als zij optrekt met haar vriendinnen die een hogere opleiding volgen. Zelfs bij onenigheid tussen hen weet zij dit door de juiste woorden te kiezen te sussen. Dat heeft ook een andere volwassene opgemerkt..

Dus de praktijkschool is zo gek nog niet!

amy2

amy2

17-11-2013 om 16:10 Topicstarter

zeg eens eerlijk..

Ik zie hier veel reakties dat het VMBO heel goed is en dat ouders hier zelfs bewust voor kiezen..maar zeg eens eerlijk, zijn er hier ook mensen die zeggen:'ja, voor andere kinderen prima als het maar niet mijn eigen kind betreft'

Persoonlijk verbaas ik me over de gesprekken op het schoolplein. Het lijkt wel alsof ouders echt bang zijn om het gevreesde VMBO advies voor hun kinderen te krijgen. Ieder heeft toch zijn talenten, denk ik dan.

Maar ik probeer deze ouders echt te begrijpen..waar zijn ze dan zo bang voor als hun kind dan toch op het VMBO komt?

pooh bear

pooh bear

17-11-2013 om 16:25

Gekozen

Dochter heeft na groep 8 gekozen voor een vakopleiding. Dus eigenlijk heeft ze al gelijk gekozen welke richting ze wil.
Maar als ze tochbiets anders wil kan ze in de derde overstappen op een andere vmbo school.
En inderdaad als ze naar het mbo gaat zal ze een voorsprong hebben op kinderen die van de mavo komen of andere praktijkvakken hebben gehad.

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 16:42

Monique

Mijn nichtje heeft ook praktijkschool gedaan en werkt al jaren in de zorg. Nu is de bezig met een mbo3 opleiding maar ze haalt het rekenniveau gewoon niet. Haar moeder deed dezelfde opleiding maar is gestopt vanwege het rekenniveau. Ik ben wel heel trots op mijn nichtje, ze heeft nu 2 jaar verkering, heeft net een huis gekocht samen wat nog gebouwd moet worden en is heel gelukkig met een jongen die gestopt is met de HBO en nu werkt in de bieb

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 16:42

Overigens

Wie weet had dit meisje waar jij het over hebt ook gewoon basis kunnen doen?

Katniss

Katniss

17-11-2013 om 17:14

Zeg eens eerlijk...

Ik snap die vraag niet zo goed. Als je kind vmbo-advies krijgt en dat past bij hem, wat heb je er dan goed of niet goed aan te vinden? Het enige wat ik in dat geval jammer zou vinden is dat er op vmbo's, naar verluidt, ook nogal wat kinderen zitten met allerlei problemen of een strafblad. Als je dan zo'n gevoelig en niet zo 'streetwise' kind hebt als ik, gaat dat zich daar heel ongelukkig tussen voelen.

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 17:29

Katniss

Maar dat is dan toch genoeg om in jouw geval niet te willen dat je dochter dat advies krijgt als ze tussen mavo en havo in zou zitten?

Veel mensen denken op die manier, mijn kind niet tussen dat uitschot maar ja het is nog steeds 50% wat naar het VMBO gaat maar daarom zit denk ik het grootste probleem voor de ouders wiens kinderen zitten tussen kader en mavo in. Mavo kun je vaak nog doen op een scholengemeenschap met havo en vwo er bij. Als het kind kader krijgt is dat blijkbaar echt het einde van je kind

Katniss

Katniss

17-11-2013 om 18:09

Dalarna

Hmmm tja, als je het zo stelt... Maar volgens mij zitten hier alle niveaus vmbo in de scholengemeenschap, dus dan heb je toch dat 'voordeel'. Er zijn uit de groep 8 van oudste best wat kinderen naar vmbo b en k gegaan, en van de ouders die ik nog wel eens spreek hoor ik dat ze het daar prima naar hun zin hebben. Ik vind het wel een apart idee dat die kinderen volgend schooljaar al eindexamen moeten doen. Dan ligt de richting al zo'n beetje vast, terwijl mijn dochter daar nog tot haar 18e over na kan denken.

amk

amk

17-11-2013 om 18:34

ruim 50%

zit in het 3e middelbare schooljaar toch echt op het vmbo. Die andere helft is verdeeld over Havo (24%) en VWO (22%)

http://www.vosabb.nl/uploads/media/Vwo_havo_vmbo_1990-2009.pdf

Je kunt je er heel druk over maken, maar als het past bij je kind qua niveau is je kind echt niet de enige. Jammer is alleen dat je nu niet meer zo makkelijk door de niveaus heen kunt wandelen als vroeger. Ik ben bv in 1 jaar opgeklomen van 3LHNO (mei) naar 3 HAVO (November) en dat mocht toen ook van 3 Mavo naar 3 VWO (klasgenoten stonden me niet aan, daarom koos ik HAVO)

Door het afsluiten van vakken lukt je dat nu niet meer zo makkelijk en dat vind ik jammer voor de laatbloeiers.

Tigress

Tigress

17-11-2013 om 18:41

Marie!!!

Ja uitroeptekens! Ik herken je in je bericht als een tijdgenoot. Ik heb ook Leao gekregen, en dat kwam met name door mijn reken(on)vaardigheden. Met bijles en doorzettingsvermogen van mijn kant werd dit met moeite omgezet naar Mavo. Later bleek ik discalculie te hebben. Nooit herkend tot ik (al volwassen) dit zelf eens aankaartte bij de schoolbegeleider van mijn oudste zoon). Via via via, toch een opleiding kunnen afronden op MBO-niveau.
Hiermee wil ik zeggen dat vroeger een opleiding opschalen heel gewwoon en redelijk natuurlijk verliep. De tegenwoordige indeling in schoolniveau laat mi. gaten vallen waar ze er voorheen niet waren?

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 18:58

katniss

Tja maar jouw en mijn kind moet dit jaar toch echt een profiel kiezen en ik zie toch niet zo veel verschil. Ik ben er niet zo bang voor dat als zoon techniek kiest hij dan niet meer de detailhandel in kan ofzo.

Verder gaat hij naar die school bij jou overigens, die heeft havo tot en met het derde. De school bij ons heeft alles bij elkaar maar in H ten noorden van ons zit b en k apart in 1 school. Dus drie vormen om uit te kiezen.

Katniss

Katniss

17-11-2013 om 19:14

Klopt

Hier in het dorp inderdaad havo tot en met de derde. Ik zou het dus helemaal niet zo erg vinden als jongste een havo-advies krijgt, want het is wel lekker veilig als ze op 3 minuten fietsafstand naar school gaat
Dat van die profielen ben ik niet met je eens. Een MBO is totaal gericht op één vakgebied, terwijl je binnen het profiel nog wel verschillende vakken hebt. Oudste is overigens van plan om het helemaal in de culturele/filosofische hoek te zoeken qua profiel, dus die gooit ook de nodige deuren dicht op die manier. Och ja, als ouder heb je er niet zoveel over te zeggen. De kinderen moeten het toch zelf doen.

Jaina

Jaina

17-11-2013 om 19:59

Bibi

Hoe kom je erbij dat met louter havo HBO vaak te moeilijk is? Het grootste deel van de studenten op het HBO heeft alleen havo afgerond en die redden het uitstekend. Natuurlijk hebben de VWO'ers vaak een voorsprong (logisch die hebben een jaar extra stof gehad) maar het is echt niet zo dat HBO te moeilijk is voor de gemiddelde havo'er. Vaak hebben MBO studenten meer moeite met de overstap naar het HBO (behalve als die HBO opleiding echt in het verlengde ligt van de MBO opleiding) dan de havo leerlingen. Ik weet de uitstroom cijfers niet maar het zou me echt verbazen als een groot deel van de havo leerlingen voor een MBO opleiding kiest. Dat is zeker niet mijn ervaring.

'De kinderen die er zitten, die trekken me niet. Dan zal er best een niet-rokende, serieuze, goed opgevoede bijzitten, maar ik zie er te weinig.'
Met dank. Dochter doet VMBO-KB. Nu kan ik natuurlijk zeggen dat ze een van die serieuze, niet-rokende, goed-opgevoede kinderen is die ertussen zitten en dat is ze ook. Maar hoe denigrerend over een hele grote groep van de bevolking, die straks de ouderen verzorgen, de schoonmaak doen, huizen bouwen, jou aan de kassa bedienen, de kok zijn in het restaurant, waar jij zit te dineren, gelukkig alleen maar met jouw volk, niet rokend, keurig opgevoed en serieus, uiteraard. Heel serieus. En heel goed opgevoed.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2013 om 21:13

Tsjor

Eerlijk gezegd denk ik dat je zo'n reactie niet al te serieus moet nemen....

LBO/Mavo-VMBO

Dalarna, is het niet zo dat Basis het vroegere LBO-B was en kader vroeger LBO-C/Mavo-C en TL het vroegere Mavo-D? Terwijl praktijkschool helemaal geen onderdeel is van het VMBO?

Knurf

Knurf

18-11-2013 om 07:41

toch Tsjor en Ginny

ik ken ook iemand die haar kinderen perse op een categoraal gymnasium wil hebben 'omdat daar geen VMBO-ers zitten'. Nu hebben we hier op de basisschool een heel vervelend jaar acher de rug waarbij zes kinderen bijna als een bende andere kinderen terroriseerden, en toevallig (of niet toevallig, afhankelijk van wie je spreekt) gingen al die zes kinderen naar het VMBO.

Dalarna

Dalarna

18-11-2013 om 08:33

Knurf

Ja maar die zes kinderen zijn toch niet 100% van alle VMBO'ers? Dat is voor mij ook de reden dat ik zo tegen die aparte gymnasia ben met een klein aantal leerlingen. Alsof mijn VMBO'er niet ook veel zou hebben aan een kleine school met genoeg aandacht en gemotiveerde docenten? Misschien zouden we met zijn allen heel Nederland een flink eind helpen door juist die VMBOscholen klein te houden met de beste leerkrachten en goede psychische hulp voor de 'al verknipte en terroriserende basisschoolleerlingen'.

Mijn broer schrok zich rot toen zijn lieve zachtaardige (het toppunt van een gymnasiummeisje qua karakter) na groep 2 al naar het speciaal basisonderwijs moest tussen al die drukke volledig doorgedraaide en vooral oudere jongetjes maar ja wat doe je er aan. Vervolgens een praktijkschool op een flinke afstand van huis (alsof daar alle lieve meewerkende kinderen naar toe gaan).

Soms kan het gewoon niet anders maar het is mij een raadsel waarom Nederland ze allemaal bij elkaar heeft gestopt in grote scholen en waarom de leerkrachten daar niet gewoon een boel meer geld krijgen als ze het aandurven om voor die klas te staan. Het lijkt mij ook een stuk eenvoudiger om een gymnasiumklas klas te leiden met al die gewillige, niet rokende, niet drinkende, niet blowende en altijd meewerkende lieve kinderen (niet jouw woorden maar dat moet dan wel zo zijn als ik de reacties hier zo lees...).

Wat ik ook zo vervelend vind is dat niet gemotiveerde maar wel slimme kinderen steeds verder afzakken en de wel gemotiveerde kinderen danig in de weg zitten. Deze groep hoeft er niets voor te doen dus verstoord de lessen van de kinderen die wel goede uitleg nodig hebben en dat komt waarschijnlijk weer doordat de basisscholen deze kinderen nooit hebben leren leren. Daar moet ook extra aandacht voor zijn. Dat ze mijn neef hebben laten afstromen tot de mavo zal niet leiden tot een goede sfeer in de klas. Hij was vorig jaar behoorlijk brutaal tegen de leerkrachten en een ramp om in de klas te hebben. Fijn als jouw hard werkende kind in zo'n klas zit....

Dalarna

Dalarna

18-11-2013 om 08:35

gonniegans

Geen idee hoe het precies zit maar ik weet wel dat je met kader en een goed verhaal op een mbo4 terecht kan komen dus ik kan kader niet vergelijken met zomaar LBO.

Praktijkschool is geen VMBO, maar dat heb ik ook nooit gezegd.

ethin

ethin

18-11-2013 om 08:35

verder kijken dan je neus lang is

Je moet een beetje geluk hebben met de kinderen waarbij jouw kind terecht komt.
Mijn oudste kwam op het vwo terecht en kwam bij een stel terroriserende ballerige pubers in de klas die haar eerste twee jaren daar niet zo gezellig hebben gemaakt. Groepsgedrag, een paar beginnen, rest sluit aan. Jongste dochter zit op een vmbo, kaderklas en daar hoor ik nooit iets van qua pesterijen of wat dan ook. Gezellige kinderen, alles wat hier over de vloer komt leuke beleefde kinderen.

Ik vind sommige uitspraken over vmbo's hier erg grof.

MBO vroeger en nu

Ik wil helemaal niet zo'n type zijn die alles vroeger beter vond, maar vroeger gingen naar de hoogste vorm van MBO (wat nu 4 is) alleen maar Mavo'ers en Havisten, dus als dat nu met Kader zou lukken is dat toch een vorm van devaluatie? Toen kon je bijv met Havo in het 2e jaar van een MEAO instromen.

Sorry Dalarna, jij zei dat niet. Monique D noemde de praktijkschool als laagste vorm van VMBO, terwijl dat echt iets aparts is.

Verder ben ik het met je eens, de gemotiveerde/goed opgeleide docenten zouden juist voor dit soort moeilijke klassen moeten staan. Een groep gemotiveerde leerlingen naar een diploma leiden is een heel stuk makkelijker dan andersom.

VMBO

Bij mijn dochter in de klas (VMBO-TL) zijn het juist de afgestroomde havisten en VWO-ers die de lastigste groep vormen en het de leerkrachten moeilijk maken.

Dalarna

Dalarna

18-11-2013 om 12:44

Gonniegans

Voor zover ik op de hoogte ben is het zo dat kader twee praktijkvakken heeft waar mavo dat niet heeft maar de theorievakken zijn zo ongeveer gelijk. Dus in praktijk hebben ze op kader meer ervaring op gedaan en bij mavo in theorie maar ach wat heeft een jaar of wat extra geschiedenis dan voor zin als je een opleiding doktersassistente gaat doen

Niet iedereen wordt aangenomen vanaf kader naar MBO4 hoor, veel gaan er ook naar MBO3.

Dalarna

Dalarna

18-11-2013 om 12:44

Oja en gemengd

Sommige scholen hebben ook nog gemengd, dat zit tussen kader en mavo in en dan hebben ze 5 theorie en 1 praktijkvak.

Monique D*

Monique D*

18-11-2013 om 14:59

Antwoord op Dalarna: waarom vriendin dochter op praktijkschool

De reden is dat zij het advies praktijkschool heeft gekregen is omdat zij vanaf groep 5 de lesstof op de basisschool niet meer kon bijbenen. Ze snapte niets van de zaakvakken (ook bij het overhoren begreep ze helemaal niet waar men het over heeft, topo was voor haar heel erg moeilijk) en de rekenachterstand werd maar groter en groter. Zij kreeg wel extra hulp voor het rekenen, maar op een of andere manier sloeg dat niet aan. Uiteindelijk zat ze in groep 8 de clown uit te hangen omdat zij er voor spek-en-bonen erbij zat. Tja, het is eenmaal niet bevorderlijk om alleen enen en tweeën te krijgen voor de toetsen! Het rekenniveau was eind groep 5 en begin groep 6. Wat betreft Taal: men vond de woordenschat erg laag.
Voor het schooladvies heeft het NIO het IQ opgemeten en dit hebben ze meegewogen met de uitslag voor het advies. Dat was (zoals wij ook hadden verwacht) de Praktijkschool. Het niveau Basis LOO was voor haar nog te hoog.

De moeder en ik denken wel dat de basisschool haar goed heeft begeleid, maar dat zij verdere begeleiding nodig had wat de basisschool haar niet kon bieden.
De praktijkschool begon met een heel laag niveau en goede begeleiding. Daar heeft ze heel veel aan gehad. Toen begon ze zich tot onze verbazing heel snel te ontwikkelen!

Zij had ons wel verteld dat zij veel kinderen in haar klas niet leuk vond. Zij waren erg druk, niet gemotiveerd en in haar ogen ontzettend kinderachtig. Vorig jaar deden ze projecten zoals bloemschikken en op Schiphol wandelen zonder enig doel volgens haar. Dat vond ze helemaal niets. Zij werkte toen al keihard aan haar achterstanden, want ze wilde zo snel mogelijk van die school af. De begeleiding vond ze goed, maar ze irriteert zich vreselijk aan 80% van die kinderen.

lennest

lennest

18-11-2013 om 21:58

er is niks met het vmbo

In tegendeel, het bedrijfsleven schreeuwt om vakmensen, mensen die met hun handen kunnen werken. Ik ken er genoeg die met hun 16e zijn gaan werken en 1 dag naar school zijn gegaan. Na een jaar of 4 hebben zij ook hun mbo-siploma, net als zij die de lange schoolse weg hebben gedaan. Maar zij hebben al 4 jaar gewerkt, het salaris ligt een stuk hoger dan diegenen die net beginnen. En het hoeft ook niet altijd in de overall te zijn, bijvoorbeeld in de procestechniek lijkt het vaak meer op een kantoorbaan dan in een fabriek. Of wat te denken van een onderzoeksmedewerker op mbo niveau? Of een verzorgende? Ik ken een jonge vrouw die een heel creatief beroep heeft, vooropleiding: met het overgangsbewijs van 3 naar 4 havo naar het MBO. VMBO is geen eindstation, maar een voorportaal voor het mbo, op het niveau wat je kind aankan!

50%

Gaat naar het VMBO, dus je bent wel heel kortzichtig als je dat een ramp vindt. Maar als mijn dochter die nu nog alleen maar A's haalt over 2 jaar een VMBO advies zou krijgen, zou ik me wel achter de oren krabben. Niet om het VMBO, wel omdat ik dat raar zou vinden.
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.